eitaa logo
در محضر قرآن
125 دنبال‌کننده
71 عکس
246 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 🌸چهارم شعبان میلاد با سرسعادت قمر بنی هاشم، علمدار دشت کربلا، حضرت ابالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز بر شما رهروان و محبین اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت باد ✍در ادامه بررسی آیات در شأن علیهم السلام در این ماه بر فضیلت المعظم ، آیه معروف به کلمات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۳) آیه کلمات: آیه۳۷ 💠فَتَلَقَّىٰٓ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ 🌿سپس آدم از پروردگارش كلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه كرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا كه خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. ✅نكته‌ها: چون آدم از غذایی كه نباید بخورد، چشید و از آن همه نعمت و رفاه محروم شد، متوجّه اشتباه خود گردید. او در اثر پشیمانی و ندامت، كلماتی را از خداوند دریافت كرد و به وسیله‌ی آن كلمات، توبه نمود. ‌، به معنی بازگشت است. اگر توبه را به خدا نسبت دهیم، به معنی بازگشت لطف و رحمت او بر بنده‌ی خلافكار و پشیمان است؛ «هُوَ التَّوَّابُ» و اگر آنرا به بنده نسبت دهیم به معنی بازگشت انسان خطاكار به سوی خداوند است. «فَتابَ عَلَیْهِ» طبق آنچه از روایات شیعه وسنّی استفاده می‌شود، مراد از كلماتی كه آدم به وسیله‌ی آن توبه نمود، توسّل به بهترین خلق خدا یعنی حضرت محمّد و او علیه‌و علیهم السلام است. چنانكه در تفسیر درّالمنثور از ابن عباس نقل شده است كه آدم برای پذیرش توبه‌اش، خداوند را به این نام‌ها قسم داد: «بحّق محمّد وعلیّ و فاطمة و الحسن و الحسین» ‌. البتّه برخی معتقدند، مراد از كلمات، همان جمله‌ای است كه در سوره‌ی اعراف آمده است: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ» اعراف، 23. خدایا! ما به خود ستم كردیم و اگر تو ما را نیامرزی و مورد رحمت قرار ندهی، حتماً از زیانكاران خواهیم بود. بنابراین اولین توبه در روی زمین، با توسّل به محمّد و آل محمّد پذیرفته شد. ❇️پیام‌ها: 1- همچنان كه توفیق توبه از خداست، باید چگونگی و راه توبه را نیز از خداوند دریافت كنیم. «مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ» 2- قبول توبه و ارائه‌ی راه آن، از شئون تربیت و ربوبیّت خداست. «مِنْ رَبِّهِ» 3- این همه لطف و قبول توبه، تنها كار خداست. «هُوَ» 4- اگر توبه واقعی باشد، خداوند آن را می‌پذیرد. «هُوَ التَّوَّابُ» 5- اگر توبه را شكستیم، باز هم خداوند توبه را می‌پذیرد. «هُوَ التَّوَّابُ» 6- عذرپذیری خدا همراه با رحمت است، نه عتاب وسرزنش. «التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 🌸پنجم شعبان میلاد موفور السرور زینت عبادت کنندگان، سید الساجدین، زین العابدین حضرت امام علی بن الحسین علیهم السلام بر شما رهروان و محبین اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت باد ✍در ادامه بررسی آیات در شأن علیهم السلام در این ماه بر فضیلت المعظم ، آیه معروف به ولایت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۴) آیه ولایت: آیه۵۵ 💠إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ 🌿سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها كه ایمان آورده‌اند؛ همانها كه نماز را برپا می‌دارند، و در حال ركوع، زكات می‌دهند. ✅نكته‌ها: در شأن نزول آیه آمده است: سائلی وارد مسجد شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسی چیزی به او نداد. حضرت علی علیه السلام در حالی كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تكریم این بخشش، این آیه نازل شد. ماجرای فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند: ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، انس‌بن مالك، بلال و ... نقل كرده‌اند و شیعه و سنّی در این شأن نزول، توافق دارند. عمّار یاسر می‌گوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود كه رسول‌خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلیّ مولاه». پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در غدیرخم، برای بیان مقام حضرت علی علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود. و خود علی علیه السلام نیز برای حقّانیّت خویش، بارها این آیه را می‌خواند. كلمه‌ی «ولی» در این آیه، به معنای دوست و یاور نیست، چون دوستی و یاری مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق می‌كنند. امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور از الَّذِینَ آمَنُوا ...، علی علیه السلام و اولاد او علیهم السلام تا روز قیامت هستند. پس هركس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگی مثل اوست، آنان در حال ركوع صدقه می‌دهند. مرحوم فیض كاشانی در كتاب نوادر، حدیثی را نقل می‌كند كه بر اساس آن سایر امامان معصوم نیز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه داده‌اند كه این عمل با جمع بودن كلمات‌ «یُقِیمُونَ‌، یُؤْتُونَ، راكِعُونَ» سازگارتر است. ولایت فقیه در راستای ولایت امام معصوم است. در مقبوله‌ی عمربن حنظله ازامام صادق علیه السلام می‌خوانیم: «به آن كس كه حدیث ما را روایت كند و در حلال وحرام ما نظر كند و احكام ما را بشناسد، بنگرید. پس به حكومت او راضی باشید كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. فانّی قد جعلته علیكم حاكماً .... ‌ ❇️پیام‌ها: 1- اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی كرد، این آیه می‌فرماید: خدا و رسول و كسی را كه در ركوع انگشتر داد، ولیّ خود قرار دهید. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ... إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ‌ ... 2- از این‌كه به جای «اولیائكم»، «ولیّكم» آمده، ممكن است استفاده شود كه روح ولایت پیامبر و علی علیهما السلام، شعاع ولایت الهی است. «وَلِیُّكُمُ» 3- در قرآن معمولًا نماز وزكات در كنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیخته‌اند. (دادن زكات در حال نماز) «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» 4- كسانی كه اهل نماز و زكات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ‌ ... ( «إِنَّما»، نشانه‌ی انحصار ولایت در افراد خاصّ است) 5- برای توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (آری، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالی برگردد.) 6- ولایت از آنِ كسانی است كه نسبت به اقامه‌ی نماز وپرداخت زكات پایدار باشد. یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ‌ ... ( «یُقِیمُونَ» و «یُؤْتُونَ» نشانه دوام است) 7- هرگونه ولایت، حكومت و سرپرستی كه از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ‌ ... (كلمه‌ «إِنَّما» علامت حصر است) 8- توجّه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» 9- كسی كه نسبت به فقرا بی‌تفاوت باشد، نباید رهبر و ولیّ شما باشد. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ‌ ... وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ 10- كارهای جزئی (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمی‌كند. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» 11- در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّی هم «زكات» گفته می‌شود. «یُؤْتُونَ الزَّكاةَ» 12- ولایت‌ها در طول یكدیگرند، نه در عرض یكدیگر. ولایت بر مسلمانان، ابتدا از آنِ خداوند است، سپس پیامبر، آنگاه امام. إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا ... 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 🌸صبح دوشنبه تون پر از شادی و آرامش و باآرزوی روزی پرنشاط، پر از خیر و برکت و همراه با سلامتی و عاقبت بخیری ✨ ✍در ادامه بررسی آیات در شأن و علیهم السلام در این ماه بر فضیلت المعظم ، آیه معروف به سقایة الحاج را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۵) آیه سقایة الحاج: آیه۱۹ 💠أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَآجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ 🌿آیا سیراب كردن حجاج، و آباد ساختن مسجد الحرام را، همانند (عمل) كسی قرار دادید كه به خدا و روز قیامت آورده، و در راه او كرده است؟! (این دو،) نزد خدا مساوی نیستند! و خداوند گروه ظالمان را هدایت نمی‌كند! ✅نكته‌ها: عباس، عموی پیامبر و شِیبه به یكدیگر افتخار می‌كردند؛ عباس به آبرسانیِ خود به زائران خانه‌ی خدا می‌بالید و شِیبه به كلیدداری كعبه. علی علیه السلام به آن دو فرمود: ولی من با سنّ كم خود، به این افتخار می‌كنم كه شما با جهاد و شمشیر من ایمان آوردید. عباس ناراحت شده و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله از علی علیه السلام شكایت كرد. این آیه نازل شد. علیه السلام بارها برای اولویّت خویش به این آیه استشهاد كرد، چرا كه ایمان و جهاد، برتر از خدماتِ دورانِ شرك است كه فاقد ارزش معنوی است. ❇️پیام‌ها: 1- عمل‌زده نشویم، عمل بدون ، سرابی پوچ و جسدی بی‌جان است. أَ جَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِ‌ ... كَمَنْ آمَنَ‌ ... 2- مخلص برتر از دیگرانند، هر چند دیگران منشأ خدماتی از طریق مشاغل دیگر باشند. أَ جَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِ‌ ... كَمَنْ‌ ... جاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ‌ 3- برابر دانستن رزمندگانِ با ایمان با دیگران، مورد توبیخ و یكی از ظلم‌های اجتماعی است. أَ جَعَلْتُمْ‌ ... كَمَنْ‌ ... جاهَدَ ... الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ‌ 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 🌸صبح سه شنبه مهدوی شما پر از نشاط و موفقیت✨ ✍در ادامه بررسی آیات در شأن و علیهم السلام در این ماه بر فضیلت المعظم ، آیه معروف به صالح المؤمنین را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۶) آیه صالح المؤمنين: آیه۴ 💠إِنْ تَتُوبَآ إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَآئِكَةُ بَعْدَ ذَٰلِكَ ظَهِيرٌ 🌿اگر شما (همسران پیامبر) از كار خود توبه كنید (به نفع شماست، زیرا) دلهایتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهید، (كاری از پیش نخواهید برد) زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند ✅نكته‌ها: «صَغَتْ» از «صغو» به معنای تمایل به انحراف است و «اصغاء» به گوش دادنی گویند كه شنونده به گوینده تمایلی داشته باشد. به اتفاق مفسّران شیعه و سنّی، مراد از آن دو زن كه در این آیه‌ مورد خطابِ توبه قرار گرفته‌اند، حفصه و عایشه است كه اولی افشاگر راز پیامبر و دومی، شنونده آن بود. 52 حدیث از شیعه و سنی نقل شده است كه مراد از صالح المؤمنین، علیّ بن ابیطالب علیهما السلام است. بر اساس این روایات، علیّ بن ابیطالب علیهما السلام در كنار جبرئیل و بلكه میان او و سایر فرشتگان قرار گرفته است و این مقام را پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به آن حضرت بشارت دادند. ❇️پیام‌ها: 1- به خاطر یك خلاف، همه را زیر سؤال نبرید. «تَتُوبا» (دو نفر باید كنند، نه همه.) 2- برای افراد شرمنده، راه بازگشت و توبه را باز كنید. «إِنْ تَتُوبا» البتّه برای هر گناهی توبه‌ای لازم است. 3- شنیدن راز نیز ممنوع است. خداوند به گوینده و شنونده، هردو می‌فرماید: توبه كنید. «تَتُوبا» 5- نام برجستگان را برجسته كنید. با این كه از فرشتگان است، امّا نامش جداگانه برده شده است. جِبْرِیلُ‌ ... وَ الْمَلائِكَةُ 6- گاهی یك حادثه و جرقّه، بیانگر یك جریان است. فاش كردن یك راز، جزئی بود، ولی خداوند آن را یك توطئه قلمداد كرد. «تَظاهَرا عَلَیْهِ» 7- همسری و هم‌نشینی، نشانه هم‌فكری و همدلی نیست. أَزْواجِهِ‌ ... تَظاهَرا عَلَیْهِ‌ 8- توبه تنها اظهار پشیمانی با زبان نیست، توبه واقعی بازگشت دل گنهكار است. تَتُوبا ... صَغَتْ قُلُوبُكُما 9- مهم‌تر از انحراف در عمل، انحراف روح و دل است. ابتدا فكر و دل انسان منحرف می‌شود، سپس مرتكب خلاف می‌شود. «صَغَتْ قُلُوبُكُما» 10- كسانی‌كه رازی را بی‌دلیل افشا می‌كنند، اگر توبه نكنند، توطئه‌گرند. إِنْ تَتُوبا ... تَظاهَرا عَلَیْهِ‌ 11- در برابر توطئه علیه پیامبر و مكتب، تمام نیروها باید بسیج شوند. تَظاهَرا عَلَیْهِ‌ ... هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلائِكَةُ ... ظَهِیرٌ 12- حق، هیچ‌گاه تنها نمی‌ماند. هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ ... 13- صالح بودن، انسان را در كنار فرشتگان مقرّب الهی قرار می‌دهد. «جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم چهارشنبه است و دلم سمت شما افتاده عطر صحن رضوی کل فضا افتاده در و دیوار دلم آینه کاری شده است روی باب الحرَمش نام رضا افتاده 🌸صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی ✨ ✍در ادامه بررسی آیات در شأن و علیهم السلام در ماه المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۷) آیه حکمت: آیه۲۶۹ 💠يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَآءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُولُو الْأَلْبَابِ 🌿(خدا) دانش و حكمت را به هر كس بخواهد (و شایسته بداند) می‌دهد؛ و به هر كس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درك نمی‌كنند، و) متذكر نمی‌گردند. ✅نكته‌ها: «ألباب» جمع «لُبّ» به معنای مغز است و به همه انسان‌ها «أُولُوا الْأَلْبابِ‌» نمی‌گویند، بلكه تنها به خردمندانی می‌گویند كه عقل خود را بكار گیرند وراه زندگی و سعادت واقعی خود را بیابند. حكمت را به معنی معرفت و شناختِ اسرار و آگاهی از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته‌اند كه خداوند به بعضی از افراد به خاطر پاكی و تقوا و تلاش عطا می‌كند، تا آنان وسوسه‌های شیطانی را از الهامات الهی باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر كثیر است. در روایات می‌خوانیم: حكمت، معرفت و تفقّه در دین است. حكمت، اطاعت از خدا، شناخت و پرهیز از گناهان كبیره است. ❇️پیام‌ها: 1- گرچه مال وثروت خیر است، ولی خیرِ كثیر، داشتنِ دید وقدرت تشخیص است. كسانی كه از آن خیر كنند، به خیر كثیر می‌رسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ... یُؤْتِی الْحِكْمَةَ» 2- شیطان وعده‌ی فقر، و خداوند وعده‌ی مغفرت و فضل می‌دهد. امّا تشخیص و انتخاب هریك از این دو راه، لازم دارد. «یُؤْتِی الْحِكْمَةَ» 3- همه‌ی دنیا متاع قلیل است، ‌ولی حكمت خیر كثیر است. اگر همه امكانات مادّی فدای دست یابی به حكمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً» 4- حكمت هدیه‌ای كلیدی و مادر همه‌ی خیرات است. هركه آن را داشت چیزهای زیادی خواهد داشت. «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً» 5- هر كسی به ارزش حكمت پی نمی‌برد. «ما یَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّی تكیه می‌كنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات می‌سنجند، ولی دوراندیشان عاقل و راه‌شناسان اندیشمند، از بعد دیگری محاسبه می‌كنند.
🌸 سلام علیکم صبح پنج شنبه را با نام زیبای پروردگار آغاز می کنیم: بسم الله النور روزتون منور به نور قرآن؛ شادی ارواح طیبه شهدا، صلحا و جمیع درگذشتگان رحمه الله لمن یقرا الفاتحه مع صلوات ✍در ادامه بررسی آیات در شأن و علیهم السلام در این ماه بر فضیلت المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۸) آیه بیّنه: آیه۱۷ 💠أَفَمَنْ كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ وَمِنْ قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةً أُولَٰٓئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ 🌿آیا آن كس كه دلیل آشكاری از پروردگار خویش دارد، و بدنبال آن، شاهدی از سوی او می‌باشد، و پیش از آن، كتاب موسی كه پیشوا و رحمت بود (گواهی بر آن می‌دهد، همچون كسی است كه چنین نباشد)؟! آنها [= حق‌طلبان و حقیقت‌جویان‌] به او (كه دارای این ویژگیهاست،) ایمان می‌آورند! و هر كس از گروه‌های مختلف به او كافر شود، آتش وعده‌گاه اوست! پس، تردیدی در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولی بیشتر مردم ایمان نمی‌آورند! ✅نكته‌ها: روایات بسیاری از ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است كه مراد از «شاهِدٌ» در این آیه علی‌بن ابی‌طالب علیهما السلام است. چنانكه خود علیه السلام نیز در خطبه‌ای فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم. طبق این آیه، شاهد و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله از اوست، نه جدای از او. و طبق روایات شیعه و سنّی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: من از علیّ هستم و علیّ از من است. ‌صحیح بخاری، كتاب صلح، باب «كیف نكتب»؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356. در آخرین آیه‌ی سوره‌ی رعد نیز طبق روایات شیعه و سنّی مُراد علی‌بن ابی‌طالب علیهما السلام است كه شهید و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله است. ❇️پیام‌ها: - در تبلیغ، با شیوه‌ی سؤال، وجدان‌های سالم را به قضاوت بطلبیم. «أَ فَمَنْ كانَ» - ، حجّت خداوند بر مردم است. «بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ» - كسی كه در زمان حیات پیامبر همراه و دنباله‌رو اوست، پس از پیامبر(ص) هم جانشین پیامبر(ص) است. «یَتْلُوهُ» - وجود پیروان راستین، وارسته و فداكار، یكی از راههای شناخت و حقّانیّت پیامبران است. بَیِّنَةٍ ... شاهِدٌ مِنْهُ‌ - خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهی چون علی‌بن ابی‌طالب علیهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را داده‌است. بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ‌ ... شاهِدٌ مِنْهُ‌ ... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی‌ - كتب آسمانی، مؤیّد یكدیگرند. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی‌» - كتب آسمانی و قوانین الهی، راه هدایت و وسیله‌ی رحمت برای مردم هستند. «إِماماً وَ رَحْمَةً» - ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجای توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروی از حقّ باشیم. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ» - همه‌ی مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهی هستند. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ» - كفر برخی از مردم سبب دلسردی و تزلزل نشود. وَ مَنْ یَكْفُرْ ... فَلا تَكُ فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ‌ - ، نشانه‌ی حقانیّت نیست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ‌ ... أَكْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ‌ 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
هدایت شده از در محضر قرآن
🌸 سلام علیکم صبح پنج شنبه را با نام زیبای پروردگار آغاز می کنیم: بسم الله النور روزتون منور به نور قرآن؛ شادی ارواح طیبه شهدا، صلحا و جمیع درگذشتگان رحمه الله لمن یقرا الفاتحه مع صلوات ✍در ادامه بررسی آیات در شأن و علیهم السلام در این ماه بر فضیلت المعظم ، آیه معروف به حکمت را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۸) آیه بیّنه: آیه۱۷ 💠أَفَمَنْ كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ وَمِنْ قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةً أُولَٰٓئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ 🌿آیا آن كس كه دلیل آشكاری از پروردگار خویش دارد، و بدنبال آن، شاهدی از سوی او می‌باشد، و پیش از آن، كتاب موسی كه پیشوا و رحمت بود (گواهی بر آن می‌دهد، همچون كسی است كه چنین نباشد)؟! آنها [= حق‌طلبان و حقیقت‌جویان‌] به او (كه دارای این ویژگیهاست،) ایمان می‌آورند! و هر كس از گروه‌های مختلف به او كافر شود، آتش وعده‌گاه اوست! پس، تردیدی در آن نداشته باش كه آن حق است از پروردگارت! ولی بیشتر مردم ایمان نمی‌آورند! ✅نكته‌ها: روایات بسیاری از ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است كه مراد از «شاهِدٌ» در این آیه علی‌بن ابی‌طالب علیهما السلام است. چنانكه خود علیه السلام نیز در خطبه‌ای فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم. طبق این آیه، شاهد و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله از اوست، نه جدای از او. و طبق روایات شیعه و سنّی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: من از علیّ هستم و علیّ از من است. ‌صحیح بخاری، كتاب صلح، باب «كیف نكتب»؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356. در آخرین آیه‌ی سوره‌ی رعد نیز طبق روایات شیعه و سنّی مُراد علی‌بن ابی‌طالب علیهما السلام است كه شهید و گواه پیامبر صلی الله علیه و آله است. ❇️پیام‌ها: - در تبلیغ، با شیوه‌ی سؤال، وجدان‌های سالم را به قضاوت بطلبیم. «أَ فَمَنْ كانَ» - ، حجّت خداوند بر مردم است. «بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ» - كسی كه در زمان حیات پیامبر همراه و دنباله‌رو اوست، پس از پیامبر(ص) هم جانشین پیامبر(ص) است. «یَتْلُوهُ» - وجود پیروان راستین، وارسته و فداكار، یكی از راههای شناخت و حقّانیّت پیامبران است. بَیِّنَةٍ ... شاهِدٌ مِنْهُ‌ - خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهی چون علی‌بن ابی‌طالب علیهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را داده‌است. بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ‌ ... شاهِدٌ مِنْهُ‌ ... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی‌ - كتب آسمانی، مؤیّد یكدیگرند. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی‌» - كتب آسمانی و قوانین الهی، راه هدایت و وسیله‌ی رحمت برای مردم هستند. «إِماماً وَ رَحْمَةً» - ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجای توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروی از حقّ باشیم. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ» - همه‌ی مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهی هستند. «وَ مَنْ یَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ» - كفر برخی از مردم سبب دلسردی و تزلزل نشود. وَ مَنْ یَكْفُرْ ... فَلا تَكُ فِی مِرْیَةٍ مِنْهُ‌ - ، نشانه‌ی حقانیّت نیست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ‌ ... أَكْثَرَ النَّاسِ لا یُؤْمِنُونَ‌ 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸سلام پدر مهربانم ✨آمدنت نزدیک است... و صدای قدم هایت لرزه بر جان طاغوت ها انداخته! ✨سلام بر تو و بر روزی که بُت های روزگار یکی یکی به دستان ابراهیمی تو سقوط کنند! 💫 السَّلامُ عَلَیکَ أیُّها الإمامُ الهادِمُ لِبُنیانِ الشِّرکِ وَالنِّفاقِ... 💐و سلام به شما همراهان گرامی؛ صبح زیبای جمعه مهدوی شما بخیر و شادی ✍در ادامه بررسی آیات در شأن و علیهم السلام و در این ماه بر فضیلت المعظم ، آیه معروف به صدیقون را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۹) آیه صدّیقون: آیه۱۹ 💠وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِٓ أُولَٰٓئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَآءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَآ أُولَٰٓئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ. 🌿كسانی كه به خدا و رسولانش ایمان آوردند، آنها صدّیقین و شهدا نزد پروردگارشانند؛ برای آنان است پاداش (اعمال) شان و نور (ایمان) شان؛ و كسانی كه كافر شدند و آیات ما را تكذیب كردند، آنها دوزخیانند.(۱۹) 👌رسول خدا(ص) فرمود: راستگویان سه نفرند: حبیب نجار كه مؤمن آل یس است، حزقیل كه مؤمن آل فرعون است و علی علیه السلام.تأویل الآیات، ج 2، ص 663، ح 16. 👌حارث بن مغیره روایت كرد: نزد امام باقر علیه السلام بودیم كه فرمود: هر كس از شما كه به این امر (ولایت) شناخت داشته باشد و حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و در باره او گمان خیر داشته باشد، به خدا سوگند همانند كسی است كه با شمشیرش در كنار آل محمد علیهم السلام كند. پس فرمود: بلكه به خدا سوگند همان كسی است كه با شمشیرش در كنار رسول خدا(ص) جهاد كند. سپس برای بار سوم فرمود: بلكه به خدا سوگند همانند كسی است كه در كنار رسول خدا در خیمه‌اش شهید شود و این مضمون آیه‌ای از كتاب خدا در باره شماست. گفتم: فدایت شوم، كدامین آیه؟ فرمود: كلام خداوند عز و جل: «والذِینَ آمَنُوا بِاللهِ ورُسُلهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ والشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ» سپس فرمود: به خدا سوگند، شما نزد پروردگارتان راستگویان و شهید هستید. مجمع البیان، ج 9، ص 396. 📚برگرفته از تفسير برهان علامه بحرانی
سلام علیکم صبحتون بخیر و سلامتی و نشاط 🌸سالروز ولادت سبط اکبر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب و شما محبین تبریک و تهنیت عرض می کنم هدیه به پیشگاه حضرتش صلوات. ✍در ادامه بررسی آیات در شأن علیهم السلام در این ماه پر فضیلت المعظم ، آیه معروف به نور را تلاوت و بررسی خواهیم کرد : 💎 ۱۰) آیه نور: آیه۳۵ 💠اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيٓءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَآءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ. 🌿خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانی است كه در آن چراغی (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یك ستاره فروزان، این چراغ با روغنی افروخته می‌شود كه از درخت پربركت زیتونی گرفته شده كه نه شرقی است و نه غربی؛ نوری است بر فراز نوری؛ و خدا هر كس را بخواهد به نور خود هدایت می‌كند، و خداوند به هر چیزی داناست.(۳۵) ✅نكته‌ها: «نُورُ» یعنی چیزی كه هم خودش روشن است و هم سبب روشنی اشیای دیگر می‌شود. در فرهنگ اسلام اموری به عنوان‌ «نُورُ» معرفی شده است: قرآن، علم، عقل، ایمان، هدایت، اسلام، پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام. 👌امام رضا علیه السلام فرمود: ما به منزله چراغدان و محمّد صلی الله علیه و آله و سلم چون چراغ است كه «یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء» یعنی خداوند هر كه را دوست بدارد به ولایت ما هدایت می‌كند. مناقب ابن مغازلی، ص 263، ح 361. ❇️پیام‌ها: 1- جهان هستی، فیض خداوند و پرتوی از نور اوست، قوام و بقای آن از اوست. اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ‌ ... 2- نور خدا هم گسترده است و هم ثابت. (نور درون حباب، هم گسترده است و هم از خاموش شدن محفوظ.) «الْمِصْباحُ فِی زُجاجَةٍ» 3- زیتون، درخت مباركی است. «شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَیْتُونَةٍ» 4- نور خدا از ذات اوست نه از عوامل بیرونی. «یَكادُ زَیْتُها یُضِی‌ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ» 5- گرچه خداوند نور آسمان‌ها و زمین و مایه خلقت و هدایت همه هستی است، اما جایگاه او در زمین، دل‌های پاك و شفّاف افراد مؤمن است كه با نور ایمان برافروخته می‌گردد و هرچه خلوص ایمان بیشتر باشد، تلألؤ بیشتری دارد. یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ ...