#خاطرات_بین_المللی #لندن
@IntMob
✳️ از سرى خاطرات "نمى خواهم با يك مسلمان همكار شوم"
✍🏻 خاطره اول/ بخش اول:
از زمانى كه متوجه شدم مديريت مؤسسه به دست يك فرد مسلمان شيعه افتاده است و به راحتى اجازه مرخصى هايم را براى مراسم هاى مربوط به ماه محرم و صفر مى دهد خيالم راحت شد. به راحتى مرخصى هايم را گرفتم و پس از پايان يافتن مراسم ها به سركار برگشتم. روز هاى اول متوجه غيبت مدير نبودم اما كم كم متوجه شدم كه از ٥ روز هفته تنها دو الى سه روز هفته آن هم با تأخير به دفتر كار مى آيد و باعث دلخورى كارمندهاى انگليسى شده است. آن روز باران شديدى مى باريد. چند دقيقه زودتر از ساعت هميشگى خانه را ترك كردم تا مبادا بخاطر وضعيت هوا با تأخير به محل كار برسم. دوست نداشتم ذهنيت بدى را به عنوان يك مسلمان در ذهن همكارانم به وجود اورم.
وارد محل كار كه شدم متوجه پچ پچ همكارانم شدم. اينبار هم از تأخير مدير شاكى بودند.
@IntMob
مدير با تأخير به محل كار آمد. هيچ كس هيچ اعتراضى نكرد. طبق معمول حق به جانب به كار خود مشغول شد. ناگهان مردى انگليسى با هيكلى درشت، كت و شلوار سرمه اى رنگ كه با كروات راه راهى اش ست شده بود وارد محل كارمان شد. ساير كارمندان هول شدند و همگى از جاى خود بلند شدند و پشت سر هم صف بستند تا به او خوشامد گويند. از پچ پچ ها متوجه شدم كه مسئول اصلي كليه مؤسسه هايى هست كه در آن كار مى كنيم و يكجور كله گنده كله گنده ها كه اگر اراده كند هريك از ما به راحتى از كار خود اخراج مى شويم.
@IntMob
آن مرد انگليسى خيلى جدى بدون آن كه لبخندى به لب داشته باشد شروع به دست دادن به همكارانم كرد. خيلى ترسيده بودم. نمى دانستم چطور بايد بگويم كه بخاطر مذهبم نمى توانم دست بدهم. شايد عصبانى شود و بعد در رزومه كارى ام مشكلى ايجاد شود. حتى ممكن است اخراجم كند. در اين موقعيت به اين شغل بيش از پيش احتياج داشتم. در همين افكار غوطه ور بودم كه نوبت به من رسيد. نگاه هاى همكاران به سمت من برگردانده شد. ته دل دعا دعا مى كردم كه تمام اين ثانيه هاى استرس زا يك كابوس بيشتر نباشند و هر آن از خواب بيدار شوم. اما ظاهرا تمام صحنه ها حقيقى بود و بايد در برابر دستى كه حال در برابرم دراز شده بود تصميمم را مى گرفتم. به ياد روز اول كارى ام افتادم، لحظه اى كه يكى از همكاران مرد به سمتم امد و خودش را معرفى كرد و خواست به من دست بدهد. آن لحظه به او گفتم متاسفم و بخاطر مسائل اعتقادى مذهبى ام نميتوانم دست بدهم. ادامه اش به شوخى و خنده گذشت. حال چطور مى توانستم در برابر سنگينى نگاه هاى او به مدير كل دست بدهم و بگويم چون مدير كل است و منافع شخصى ام در خطر است مى توانم دست بدهم؟ نه نمى توانستم. دلم را به دريا زدم. دستم را به نشان عذرخواهى به روى سينه ام گذاشتم و سرم را پايين اوردم و گفتم در نهايت احترامى كه برايتان قائل هستم متاسفانه از دست دادن به دليل اعتقادات دينى ام معذور هستم. سنگينى نگاه همكارانم را كه حالا به سمت مدير كل چرخيده بود احساس مى كردم. مى ترسيدم سرم را بالا بيارم و به چشمانش نگاه كنم. هر آن منتظر بودم كه تيكه اى به من بياندازد و يا با عصبانيت بگويد از جلو چشمانش دور بشوم. اما بر خلاف تصوراتم دستش را عقب كشيد و گفت: "آخ راست ميگى، منو ببخش كه متوجه نشدم. اتفاقا ما در اين شرايط با كارمندان مسلمان به جاى دست دادن بازوهايمان را از روى لباس به هم ميزنيم. بازويش را جلو اورد و به بازويم زد و خنديد. همچنان مبهوت نگاهش مى كردم. باورم نميشد كه به اين سادگى ختم به خير شده باشد.
@IntMob
تا آمدم نفس راحتى بكشم، مسئول بخش، همان مرد مسلمان شيعه به جمعمان پيوست. او هم به اندازه ما، و يا شايد بيشتر، از مدير كل حساب مى برد. وقتى ما را در آن موقعيت ديد پرسيد قضيه چيه؟ مدير كل به او توضيح داد كه اين خانم بخاطر دينش نميتواند دست بدهد. مرد مسلمان اما بلند بلند شروع كرد به خنديدن و رو به من گفت: واقعا؟؟ اين ديگه چه كاريه؟؟
نمى دانم با اين حركت مى خواست چه وجه مثبتى از خود در دل مدير كل بر جاى بگذارد. شايد هم نمى دانست كه مدير كل چطور با اين حركت به سادگى كنار امده است و مشكلى براى او و موقعيتش پيش نخواهد امد. اما اين را مى دانم كه اين اولين بارى بود كه در طول زندگى ام بخاطر دست ندادن به جنس مخالف در انگلستان مورد تمسخر واقع مى شدم و آن هم نه از جانب يك انگليسى بى دين بلكه از جانب يك مسلمان شيعه ...
#ادامه_دارد ...
💯 مبلغان بدون مرز
@IntMob3
#تبلیغ_جهادی | #بین_الملل
@IntMob
✳️ ضرورت تبلیغ جهادی در عرصه بین الملل
🔹حجت الاسلام ملک زاده؛ استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ بین الملل:
🔸اگر سفر عالمان دینی به کشورهای دیگر حالت رسمی و تشریفاتی و دیپلماتیک داشته باشد اثر مطلوب و مورد انتظار را دربر نخواهد داشت.
🔸اگر ما سخن از تشیع و گسترش شیعه یا لااقل حفظ تشیع در دنیا میکنیم، تنها الگویی که بنده برای آن سراغ دارم تبلیغ جهادی در عرصه بین الملل است. یعنی فقط این الگو جواب میدهد.
🔸سالها ما بحث تبلیغ جهادی در عرصه بین الملل را در جاهای مختلف مطرح کردیم، برای آنها توضیح میدادیم معنای تبلیغ جهادی در عرصه بین الملل چیست؟
🔸اینکه شما یک دیپلمات نیستید و قرار نیست بروید در یک هتل چند ستاره اقامت داشته باشید و در ماشین ضد گلوله بنشینید. شما قرار است میان مردم باشید، با آنها زندگی کنید، سختیهای آنها را از نزدیک ببینید و شرایط آنها را از نزدیک درک کنید.
🔺ادامه مطلب در 👈👈👈
plink.ir/q1beh
💯 مبلغان بدون مرز
@IntMob
#تبلیغ_بین_الملل #کار_جهادی_تشکیلاتی
@intMob
✳️ #تبلیغ_بین_المللی_اسلام مسیری پر فراز و نشیب در شناخت مخاطب، نیاز و اقتضائات محیطی است لذا باید برای فعالیت موفق در این حوزه به چند نکته بصورت ویژه توجه نمود:
1- #تبلیغ_بین_الملل نیازمند شناخت فرصت های بکر در ارتباط گیری و استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اقتضائات مشترک کشورهای مقصد است.
2- شناخت این ظرفیت ها و استعدادها بدون کار جهادی و تشکیلاتی و دست به دست هم دادن ارگان های مختلف مسؤل و دغدغه مند در حوزه #تبلیغ_بین_الملل امکان پذیر نیست.
3- ارگان های مختلف مسؤل در #تبلیغ_بین_المللی_اسلام باید زمینه فعالیت های سازمان های مردم نهاد (سمن ها) و گروه های بومی کشور های مقصد را ایجاد نموده و با حمایت های محتوایی و انگیزشی امکان رشد این مراکز خودجوش را فراهم نمایند؛ در حالی که امروزه بیشتر شاهد سنگ اندازی و ایجاد مانع برای این مراکز مردمی هستیم، موانعی که بیشتر ناشی از عدم شناخت اقتضائات فعالیت های تبلیغی _ فرهنگی کشورهای مقصد و ارائه الگوهای تکراری و نسخه های فرهنگی داخلی است.
4- باید تأمل نمود، #تبلیغ_بین_الملل نه یک کار فرهنگی یکدست و تک بعدی است که با بیلان کاری های اداری جمع و جور گشته و پیش رود، و نه کاری جهادی و صرفاً کف میدانی و گل است که با روحیه جهادی محض و بدون شناخت اولیه و دقیق به سرانجام موفقی ختم گردد.
5- خلاصه آنکه به بیان ساده #تبلیغ_بین_الملل فعالیتی است سهل ممتنع که نیازمند نگرش تخصصی و ویژه مبتنی بر الگوهای دینی، فرهنگی و محیطی داخلی و خارجی است.
در این حوزه نمیتوان موفق بود مگر این که تمامی ارگان های صاحب ایده، حامی، تولید کننده محتوا، واسطه، تربیت کننده نیرو، فعال اجرایی و مجموعه های فعال کف میدانی و ... دست به دست هم در این مسیر چون قطعات کوچک یک کل، غرض تام این عرصه را به منزل مقصود برسانند.
باید دست در دست هم دهیم تا کاری به نحو درست و مخاطب پسند انجام شود؛ هیچ کس و مجموعه ای تام نیست و همه به هم نیازمند هستیم.
#دست_در_دست
#همه_به_هم_نیازمندیم
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
گروه مبلغان بدون مرز
https://eitaa.com/joinchat/1417019800C6826c98a5f
لطفا لینک عضویت را برای #مبلغان_بدون_مرز بفرستید
💯 مبلغان بدون مرز
@intMob
#خاطرات_بین_المللی | #آمریکا
@IntMob
✳️ تکه های الماس در گفتگو با توبیاس
یا
🔹دانشجویان یهودی چگونه هویت مذهبی خود را حفظ میکنند.
🔸 بخش 1 از 3
وقتی قطار از سیاتل به سمت نیوجرسی راه افتاد، رو به توبیاس کردم و این ترانه را برایش خواندم که:
يا شوفير دوس دوس! [ای راننده حواست به بنزین باشد]
الله يبعتلك عاروس [که خدا برایت همسری برگزیند]
دیدم که سریعا مطلب را گرفت و شروع به خندیدن کرد؛ چه اینکه این ترانه را کودکان غزه در کوچه پس کوچههای رفح و خانیونس میخوانند.
لذا ادامه دادم:
بیضا شقرا من طرطوس [سفیدروی و زرد موی اهل شهر طرطوس]
ما بتاكل إلا مگدوس [تا همواره برایت مگدوس بپزد!]
بیشتر خندید که یعنی ترانه اطفال غزه؟! یعنی تو هم بله؟!
@IntMob
توبیاس ذهابیان دانشجوی دکترای مطالعات خاورمیانه در دانشگاه واشنگتن آمریکاست. لیسانس و فوق لیسانسش را در دانشگاه تل آویو به پایان رسانده و این قدر قوی کار کرده بوده که توانسته در یکی از دانشگاه های برتر جهان در مطالعات خاورمیانه، به عنوان دانشجوی دکترا پذیرفته شود. وی هفت سال قبل دکترای خود را در واشنگتن شروع کرده بود و امسال دفاع میکرد. بعد از آن هم قصد داشت در اسرائیل و یا امریکا استاد دانشگاه شود و سالهای آینده عمرش را درباره الهیات اسلامی و روابط مسلمانان و یهودیان به تحقیق بپردازد.
توبیاس چهرهاش به یهودیان مزراحی میماند و فامیلیاش کاملا فارسی و ایرانی بود. اما خود میگفت که اصالتا از یهود عراق است که خانوادهاش به اسرائیل مهاجرت کردهاند. و شما میدانید که یهود عراق بسیار موثرتر در جامعه عراق بودهاند تا یهود ایران در جامعه ایران. در ضمن عباراتی از زبان فارسی را هم میفهمید که خود میگفت در دانشگاه واشنگتن آموخته. به هر صورت من نهایتاً مطمئن نشدم که او از یهود کدام سرزمین است؟ و نام فامیلش چرا فارسی است؟ این بود که با او جانب احتیاط را داشتم؛ چه این که صادق مصدق فرمودهاند که ”التقیه دینی و دین آبائی“.
🔺 #توجه: اسامی افراد و مکان ها تغییر داده شده است.
ادامه دارد ...
💯 مبلغان بدون مرز
@IntMob
#تبلیغ_بین_الملل #فضای_مجازی
@intMob
✳️ در بسترهای مجازی کدام شبکه ها در اولویت فعالیت هستند؟
🔹فیسبوک، یوتیوب، واتس آپ در رتبه 1 تا 3؛ اینستاگرام در رتبه 4، تلگرام در رتبه 9، توئیتر در رتبه 14 و ... .
#پی_نوشت
- تبلیغ بین الملل نیازمند شناسایی دقیق فضای مجازی و شبکه های فعال در کشورهای مورد نظر است؛ بدون این اتفاق ره به جایی نخواهیم برد.
- علاوه بر شناخت ابزارها، فضا و ...، مرتبه بعد شناخت مخاطبین، نیازها، مسائل مرتبط است.
- مرحله سوم نیز تولید محتوای پژوهشی و هنری مناسب برای مخاطب خواهد بود.
- یکی از مشکلات جدی تبلیغ بین الملل در ایران مخدوش بودن یکی از مراحل فوق است، مسئله ای که با وجود هزینه های ریالی و غالباً دلاری خروجی ای جز مجموعه ای بیلان کاری و آمارهای کمّی ساختگی چیزی نیست.
- این ره قطعاً به ترکستان است، خواه بخواهند بفهمند و خواه منافع ایجاب کند که خود را به خواب بزنند.
- بدون ارائه خروجی کیفی تبلیغ بین المللی ای جز #شعارزدگی نخواهیم داشت؛ والسلام.
💯 مبلغان بدون مرز
@intMob
#خاطرات_بین_المللی | #آمریکا
@IntMob
✳️ تکه های الماس در گفتگو با توبیاس
یا
🔹دانشجویان یهودی چگونه هویت مذهبی خود را حفظ میکنند.
🔸 بخش 2 از 3
از فضائل علمی او همین بس که هارون گلاسرمن را بیبرنامه و جنگولک و بیسواد میدانست! به منابع مکتوب کهن و جدید، از عهد عتیق گرفته تا منابع اسلامی و نیز مقالات و کتابهای حدید انگلیسی و فرانسه تسلط بسیار خوبی داشت. تقریبا هر بحثی که استاد مطرح میکرد، چند ثانیه بعد از لبتابش یک مقاله در همان موضوع پیدا میکرد و نظری میداد. تقریباَ هر بحثی که در اندیشه اسلامی مطرح میشد، اظهار نظر دقیقی میکرد؛ به عنوان نمونه اظهارنظرهایش درباره غزالی و ابن تیمیه برایم جالب بود. از دانشمندان شیعی هم اطلاع خوبی داشت و آثار مهم از اصحاب فکر شیعی را مطالعه کرده بود. اما خودش اظهار میداشت که تخصص و علاقهاش ”تاریخ فکر“ است. آثارش نیز گواه همین امر است.
سخنرانی او در مدرسه درباره احمد بن محمد مقری تلمسانی و کتاب ”احکام لاهل الذمه“ او بود. در انتخاب این اثر نیز تعمد ویژهای داشته، چه اینکه تلاش داشت تا نشان دهد این کتاب یک اثر یهودستیزانه است و نقش مهمی در تعذیب و آزار یهود شمال آفریقا ایفا کرده است.. من چون پیشتر کتاب ”یهودیان اسلام“ نوشته برنارد لویس را خوانده بودم و به عنوان تکلیف درسی برای دوره اسلام و ادیان ابراهیمی دانشگاه اکستر ملاحظاتی نوشته بودم، دیدگاه او را در اینباره نقد کردم که شرحش به زمان دیگر احتیاج دارد.
باری من و توبیاس و دوست ایرانی دیگر حاضر در مدرسه تابستانی، ساعتها با او گفتگو کردیم و سعی کردیم اسرار تحصیل او را استخراج و برای دوستانمان شرح دهیم. به این ترتیب موضوعات مختلفی را از او جویا شدیم. در مدرسه هم جای من و او کنار هم قرار داده شده بود. یک بار به مناسبتی دیدم که متنی به زبان عبری را میخواند که یک عکس تعزیه وسطش بود. متن عبری را نمیفهمیدم و لذا سوال کردم که این چه متنی است؟ و او توضیح داد که ترجمه یک تعزیهنامه شیعی به زبان عبری است که در اسرائیل منتشر شده؟! به هر صورت او هویت یهودی کاملی داشت و یک بار بر سر مناقشه اسرائیل - حماس، که در ایام دوره ما جریان داشت،نزدیک بود با دوست ایرانی مدافع آرمان فلسطین بگو مگو پیدا کند.
🔺 #توجه: اسامی افراد و مکان ها تغییر داده شده است.
ادامه دارد ...
🔸لینک بخش اول 👈👈👈 https://telegram.me/IntMob/63
💯 مبلغان بدون مرز
@IntMob
#خاطرات_بین_المللی #لندن
@IntMob
✳️ از سرى خاطرات "نمى خواهم با يك مسلمان همكار شوم"
🔹خاطره دوم: شام كريسمس
كريسمس كه از راه مى رسد سطح شهر رنگ و روى تازه اى به خود مى گيرد. كوچه پس كوچه هاى شهر چراغانى مى شود و جلوى درب مغازه ها برچسب هاى تبريك كريسمس قرار مى گيرد. چه صاحب مغازه اش به تولد حضرت مسيح اعتقاد داشته باشد و چه نه، نا خوداگاه درگير جشن شادى و سرور مى شود.
شركت ها و دفاتر كارى رسمى به مناسبت فرا رسيدن كريسمس كارمندان خود را در يكى از روزهاى تعطيل به صرف شام دعوت مى كنند تا شب را در كنار يكديگر به مستى و سرور بگذرانند.
دعوتى محل كار ما از اين قرار بود كه به يكى از رستوران هاى سطح شهر بروند كه درون خود رستوران واحد مشروب خانه نيز قرار داشت و مى توانستند بعد از سرو غذا به عيش و نوش بپردازند.
امسال برخلاف سال هاى قبل بودجه ى هنگفتى نيز براى اين مهمانى در نظر گرفته شده بود.
يادم مى آيد سال گذشته كه من نيز مانند ديگر كارمندان وقتى با شور و ذوق منيو رستوران مورد نظر را از صفحه كامپوتر محل كار بالا و پايين مى كردم تا از يك هفته قبل غذاى مورد نظرم را سفارش دهم، متوجه شدم همكارانم نوع مشروب هايشان را هم سفارش مى دهند تا بر سر همان ميز مشروب بنوشند. مى دانستم در يك همچين مكانى معذب خواهم شد لذا بهانه آوردم تا در ان مهمانى شركت نكنم.
بعدها فهميدم به فتواى برخى مراجع، نشستن بر سر ميزى كه بر روى آن مشروب سرو مى شود گناه است.
امسال هم قصد داشتم بهانه اى بياورم تا در اين مهمانى شركت نكنم. مى دانستم به تصميمم احترام مى گذارند و بهم فشار نمى آورند.
- تاريخ مهمونى رو شنبه گذاشتيم، تو هم مياي ديگه نه؟
- متاسفانه كمى درگير هستم و نمى تونم شركت كنم.
- چقدر حيف، جات خالى ميشه.
و به كارش ادامه داد. مدير شركت كه فرد مسلمان بود متوجه مكالمه مان شد و به گونه اى كه ديگر همكاران نيز متوجه شوند گفت: " چرا شركت نميكنى؟ شام كريسمس هست و تمام همكاران بايد شركت كنند"
عذرخواهى كردم و گفتم متاسفانه نمى تونم.
پوزخندى زد و گفت شركت نكردن نوعى بى احترامى هست.
مى دانستم مى خواهد اذيت كند. سال گذشته هم شركت نكرده بودم و هيچ بى احترامى اى نبود. سكوت كردم و هيچ نگفتم...
چند روز بعد فهميدم كه مدير مسلمان شركت بر اثر بيمارى نتوانسته بود در اين مهمانى شركت كند.
💯 مبلغان بدون مرز
@IntMob
#پژوهش
@intMob
❇️ جزیرههای دورافتاده عقاید: نمود فعالیتهای مذهبی ایرانیان در دو پیامرسان
🔹 برآورد اخیر تیم هدی از دو پیامرسان تلگرام (با ۶۳ میلیون کاربر ایرانی) و ایتا ( با ۱۵ میلیون کاربر) نشان میدهد که فعالیت کانالها در حوزه ایدئولوژی و عقاید، این دو پیامرسان را تبدیل به دو جزیره مجزا کردهاست: در حقیقت مذهبیها برای مذهبیها در ایتا محتوا تولید میکنند و بسیاری از آنها، فعالیتی برای ۵۰ میلیون ایرانی دیگر حاضر در تلگرام و...ندارند.
🔸در این نمودار مشاهده میشود که سهم عمده کانالهای حوزه ایدئولوژی در ایتا متعلق به کانالهای مذهبی با قرائت سنتی (شیعی)ست و خوانشهای دیگر (متجددانه یا خلاف) در این پیامرسان جایگاهی ندارند یا سریعاً حذف میشوند.
🔹این آمار در تلگرام متفاوت است: فعالیت کانالهای مذهبی سنتی (چه شخصی، چه سازمانی و نهادی و چه گمنام) به نسبت کمتر است (البته همچنان از سایرین بیشتر) و گفتمانهای دیگر به نسبت سهم بیشتری دارند.
🔸هرچند بهنظر در این افتراق و جزیرهگرایی سیاستهایی چون فیلترینگ تلگرام سهمی اساسی دارند، اما باید دید چه میزان از این عدم گفتمان متکثر در زمینی مشترک ریشه در خلقوخوی ایرانی این روزها دارد.
🔸 برخی از جامعهشناسان، خلاء گفتوگو و تضارب آرا در ایران را زمینهساز بحرانهای رادیکال دینی دانستهاند و مشاهده فوق در پیامرسانها نیز، این خلاء زمینهای مشترک برای گفتوگو را تایید میکند. البته نتیجهگیری دقیقتر و جامعتر وابسته به بررسی رسانههای دیگر نظیر اینستاگرام و توئیتر نیز هست.
آکادمی هدی
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
#تبلیغ_بین_الملل #فرصتها #تهدیدها
✳️ تبلیغ ما در عرصه بین الملل از جنس قمپوز درکردن است؟! (قسمت اول)
✍🏻 سیدمحمد ذوالفقاری؛ مبلغ بین الملل
@intMob
🔹مدتها بود که می خواستم مطلبی در خصوص تبلیغ در بین الملل بنویسم اما از ترس برخی از مدعیان این عرصه جرئت دست به قلم بردن نداشتم، (حالا چرا ترس بماند.) تا اینکه چند روز پیش میهمانی داشتم از سوئد، حرف ها و داستان زندگی او انگیزه ای شد برای نوشتن.
🔸به واسطه ی مفتی اهل سنت در کینشاسا که رابطه برادرانه و خوبی با او دارم با فیلیپ آشنا میشوم. فیلیپ خودش را این گونه معرفی می کند: من مومنی هستم که به خداوند معتقدم اما به دینی اعتقاد ندارد در واقع دین مشخصی ندارم، من مومنی هستم در مسیر شدن.
🔹حرف تازه ای نبود این نوع از خدا باوری و معنویت گرایی را قبلا هم دیده بودم و می شناختم؛ لذا جهد بی حاصل برای به اصطلاح هدایتش نکردم. مساله خود فیلیپ نبود موضوع پسرش مالکو بود. فیلیپ پسری دارد به نام مالکو که تازه مسلمان شده و اکنون ساکن مراکش است. امسال حاجی هم شده است. فیلیپ عکسی از مالکو با لباس احرام در کنار کعبه را نشانم می دهد و می گوید این پسر عزیزم مالکو است، به همراه دوستش سمیر که الجزایری است.
🔸فیلیپ چند دقیقه با شور و اشتیاق از اعتقاد به خدا و ایمان صحبت می کند و می گوید من یهودی، مسیحی و مسلمان هستم؛ من خدا را باور دارم، اما در بند هیچ نسک و مسلکی که مرا از دیگر موحدان جدا کند نیستم. به تجربه دریافته ام الان وقت ورود به بحث و استدلال نیست او فعلا باید حرف بزند باید به انتهای حرفهایش برسد باید صبر کرد و گوش کرد، باید اعتماد کند که تو او را میفهمی و و با او همدلی میکنی.
@intMob
🔹در این میان به مناسبتی لحن و موضوع حرفهایش تغییر می کند، با کنجکاوی و تردید از مذاهب و فرق اسلامی و اختلافات آنها سوال می کند. در میان حرفهایش ترس از سلفی ها موج می زند و این ترس را از تن صدا و بریده بریده صحبت کردنش میفهمم. در پاسخ به سوالش کلیاتی از جنس کلیات ابوالبقا در مورد سلفیت می گویم و موضوع را خیلی جدی نمی گیرم.
🔸بی خبر از داستان مالکو شماره مالکو را از او می گیرم و خوشحال از یافتن یک مسلمان جویای حقیقت از طریق واتس آپ به همراه تصویری از پدرش یک پیام محبت آمیز برایش میفرستم. در همان اولین پیام با اینکه فرانسوی با او صحبت می کنم با عربی شکسته بسته ای پاسخ میدهد «من تو را از تصویر پروفایلت شناختم و فهمیدم که رافضی هستی و من بحمدالله سلفی و از اتباع سلف هستم و لطفا دیگر به من پیامی نده.» فیلیپ از شنیدن آنچه میان من و مالکو گذشته خیلی ناراحت است. چند روز است مدام پیام می دهد و با بهانه عذر خواهی از برخورد پسرش تلاش میکند از سلفیگری و زوایای آن اطلاعات بیشتری کسب کند، با حوصله تلاش می کنم سوالاتش را دقیق و قابل فهم پاسخ دهم. از من کتاب می خواهد جز یکی دو جزوه کتاب خاصی ندارم! از من فیلم می خواهد و من ندارم! از من مستند میخواهد و من ندارم! از من استادی طلب میکند که بر مباحث جریان شناسی و سلفیت و.... مسلط باشد و زبان فرانسه را خوب بداند و من نمیشناسم! از من سایتی میخواهد که مطالب متقن و مستدلی در خصوص موضوع به زبان فرانسوی ارائه دهد و من نمیشناسم!
🔹امروز در انتهای بحث جمله ای گفت که سخت مرا به فکر فرو برد. گفت وقتی پسر مسیحی من قرآن می خواند و می خواست مسلمان شود تو و دوستانت کجا بودید؟ چرا باید پسر من در مسیری برود که تو مدعی هستی غلط است؟ پس مسئولیت شما روحانیون و مبلغان در قبال او و صدها مثل او چه بود و چیست؟ بعد خودش جواب داد البته با این دستهای خالی اگر بودید هم کار چندانی نمی توانستید بکنید.
🔸ناخود آگاه یاد داستان توپ قمپوز افتادم. قمپز نام توپی بوده که عثمانیها در سلسله جنگهایی که با ایرانیان داشتهاند مورد استفاده قرار میدادند. این توپ اثر تخریبی نداشته است؛ چرا که در آن از گلوله استفاده نمیشده و فقط از باروت و پارچههای کهنه که با فشار درون لوله توپ جای میدادند برای ایجاد رعب و وحشت در بین لشگریان استفاده می کردند. در جنگهای اولیه بین ایران و عثمانی، این توپ نقش اساسی در تضعیف روحیه سربازان ایرانی داشت ولی بعدها که دست آنها رو شد، دیگر فاقد اثر اولیه بود و هر گاه صدای دلخراش این توپ به صدا در میآمد، لشکریان میگفتند: " نترسید، قمپز در کردند!" عمده فعالیتهای ما در عرصه بین الملل از جنس قمپوز است.
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Congratulations to Imam Mahdi (a) & to the entire Muslim Ummah on the Wiladat anniversary of Imam Reza (as)
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
@intMob
✴️ صندلی همیشه خالی رهبران شیعه در محافل بینالمللی
🔸روز گذشته شیخ دکتر احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر مصر از طریق ویدئوکنفرانس در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد.
🔸در این سخنرانی او خود را یک «مرد مسلمان شرقی» معرفی کرد که دوستدار صلح است. از ارزش و جایگاه صلح در آموزههای اسلام و قرآن سخن گفت و از استثنا نه قاعده بودن جنگ در اسلام. سپس به ویرانگری جنگهای اخیر اشاره کرد؛ از ویرانی شهرها و آوارگی بیگناهان گفت؛ از حقوق پناهندگان، از فروپاشی خانوادهها، از حقوق کودکانی که از آغوش مادرانشان محروم میشوند. در ادامه با ارجاعات مکرر به همفکریها و اشتراک نظراتش با پاپ فراسیس بر اهمیت نهادهای دینی برای حل بحران جنگطلبی و خشونت در جهان امروز تاکید کرد.
🔸هم شیخ طیب و هم پاپ فرانسیس هر دو به عنوان دو رهبر روحانی یکی مسلمان (سنی) و دیگری مسیحی (کاتولیک) حضور فعالی درمحافل بینالمللی و مجامع جهانی دارند. این دو به خوبی دریافتهاند در دنیای امروز، راهی جز همین حضور و مشارکت و گفتگو و همفکری برای بقای دین و سازمان دینی نیست. اما در این میان جای رهبران عالی رتبهی شیعه همچنان خالیست.
منبع
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
@intMob
⛔️حوزه ی حال حاضر ۰/۰۱% نیاز تبلیغ بین الملل ما را هم جواب نمیدهد‼️
🔹آیتالله اعرافی: بنده از سال ۶۱ وارد عرصه #بین_الملل شدم |بنده سالهای سال فعالیت های گسترده در عرصه تبلیغ بین الملل داشته ام |اکثریت ما نمی دانند که گفتمان انقلاب اسلامی چه ظرفیت و استعداد پذیرشی در عالم دارد |بنده در روستاهای آفریقا و آسیا گشته ام و با همه طبقات علمی وغیرعلمی کشورهای مختلف جهان ارتباط داشته ام|حوزه ما یک هزارم این ظرفیت را نیز جواب نمیدهد
#پی_نوشت
1- تشکر از حضرت آیت الله اعرافی که با وجود مدعای واهی برخی مسؤلان حوزوی به این موضوع اذعان کردند.
2- اما عجیب که باوجود این اذعان هنوزبه ساختارسازی های بی فایده وحتی مضر اصرار دارند،ساختارهایی ناکارآمد، آسیبزا، ناتوان و مانع از حرکت جمعی متخصصان حوزوی بین الملل
3- جای تعجب از ناکارآمدی حوزه درعرصه بین الملل نیست؛حوزه ای که هنوز ازشناخت ظرفیتهای تبلیغی بین المللی خود عاجزست وبه کارهای نمایشی(نشست وهمایش های بی خاصیت، سفرهای کذایی بی کارکرد، گسترش بروکراسی فزآینده و.) علاقه وافر دارد سرنوشت محتوم مشخصی خواهد داشت.
4- با توجه به سفرهای متعدد ایشان از سال61 به کشورهای مختلف،بالاخص دوسفر اخیر به واتیکان وعراق خوشحال میشویم ثمرات این دو سفر برای مبلغان تشریح گردد.
5-اگر بین الملل به اهلش سپرده (ستاد) واز ساختار کارمندی فعلی گرفته شود شاهد جوانه هایی جدیدبر تنه فرتوت درخت کهنسال بین الملل خواهیم بود وامید که از واتیکانیزه شدن حوزه جلوگیری کند ان شاء الله
🙏هدیه 5صلوات به یاد مرحوم آیت الله سیدمجتبی موسوی لاری ره
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
@intMob
💠 جای خالی دیپلماسی فرهنگی
✍️ یحیی جهانگیری
🔸 از سر کنجکاوی [به] کتابخانه تخصصی مسجدالحرام سر زدم. بخشهای مختلفی داشت؛ تفسیر، حدیث، فقه، و... یک چند بخش به زبانهای دیگر از جمله فارسی
خوانندههایی هم از کشورهای مختلف شب و روز را اینجا مطالعه میکنند اما، عجیب این بود که هیچ کتاب تالیفی از اندیشمندان شیعی آنجا نبود! در بخش تفسیرش چنان نبودیم که گویی در تاریخ شیعه یک مفسر هم نبود، در بخش فقهاش و حدیثش و... داستان شبیه هم بود
🔸اگر نوشتن کتاب مهم است، مهمتر آنکه چقدر در عرصه بینالملل دیده میشود؟ غیبت ما در عرصه بینالملل، باید بررسی شود. مباد با نمایشگاه بینالمللی در قم گمان کنیم جهان را درنوردیدیم، هرگز. بینالملل، به حضور و بازیگری است در دل جریانهای رقیب نه بازی در زمین خود، و نه نمایش خودبه خود
🔸حتی در بخش زبان فارسی، چند کتاب ترجمه بسیار دلزننده بود که اگر کسی فارسی را با آن بخواند دلزده میشود و قند فارسی را نمیتواند بچشد. مقایسه بخش زبانهای دیگر با فارسی نشان میداد رقبای دیگر به دنبال تغییر ما نیستند بلکه به دنبال غیبت و دیده نشدگی ما هستند
#پی_نوشت
🔴 یا حوزه آداب گفتگوی علمی فرهنگی بین الملل را نمی داند
یا ضرورتی برای آن احساس نمی کند
یا با نمایشگاه ها و گزارش سازی های داخلی خود را فریب می دهد
یا همه موارد
🔴 میزان ارتباط رسمی و تعامل حوزه با مراکز دینی در داخل و خارج از کشور بیانگر موضوع است.
بزرگواران مسؤل اینقدر "باید" نگویید، مخاطب این بایدها خودِ شما هستید.
والله بیلان کاری جلسه و نشست رافع مسؤلیت نیست.
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
چه با عظمت است ذی الحجه
موسی(ع) به طور میرود
فاطمه(س) به خانه علی(ع)
ابراهیم(ع) با اسماعیل(ع) به قربانگاه
محمد(ص) با علی(ع) به غدیر و حسین(ع) با تمام هستی اش به کربلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@intMob
🔴 چرا عید قربان در جمهوری اسلامی ایران بایکوت شده است؟!
🔹شب بزرگترین عید ۲ میلیارد مسلمان است. همه کشورهای اسلامی در جشن و شادی است. یکی از بهترین نوستالوژیهای مسلمانان در همه جای دنیا از چاد تا داغستان تا چین و جاکارتا ایام عید قربان است. و در جوامع مالتی کالچر این اجتماع و تنوع نژادی حاضر به جذابیت آن افزوده است.
🔹در ایران اما داستان متفاوت است. ظاهرا در توافق نانوشته ای هیچ تلاشی برای جشن گرفتن وجود ندارد . عیدی که در کنار عید فطر تنها اشتراک جشن مذهبی ایرانیان شیعه با ۹۰ درصد جامعه مسلمانان غیرشیعه است.
@intMob
🔹اخبار تلویزیون در یک گزارش فرمالیته بر روی اشکهای دختران و پسران جوان در دعای عرفه زوم کرده و خبر بعدی تشییع جنازه شهدای گمنام است. برخی از جریانات چند سال است دهه مسلمیه! را عزا میگیرند و از این روز که خداوند شانیت آن را عید دانسته به پیشواز عزاداری محرم می روند !
🔹 ای کاش دست اندرکاران مذهبی جمهوری اسلامی به جای مناسبت سازی و مناسک سازی بر روی خاطره سازی و بولد کردن این عید الهی برای مردم ایران برنامه ریزی می کردند.
🔹برای مثال برگزاری نماز با شکوه عید قربان مانند عید فطر به امامت رهبر انقلاب با حضور مسئولین و مردم و سخنرانی در این روز؛ قطعا اثرگذاری آن از پیام سالانه حج که از سوی رسانه های غربی، عربی سانسور می شود، کمتر نبود که بیشتر بود.
منبع
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Happy Eid🙏🏻🌹
Adha mubarak for All Muslims especially for our dear community 🙏🏻🌹
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Facts, Eid Mubarak my people ❤️❤️
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
💠 چالش هویت و کارآمدی برای دستگاههای عظیم دیپلماسی فرهنگی کشور
@intMob
🔹برداشتی آزاد از نشست تجربهکاوی نمایشگاه فرهنگی دوستی ایران و ونزوئلا
✏ محمد رضا کوهکن
✂ برشهایی از متن
🔹 تصمیم گرفته شد رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب خون دلی که لعل شد با عنوان «سلول شماره 14» در قالب یک رویداد فرهنگی انجام بگیرد و کشور ونزوئلا بهواسطه ظرفیتها و سوابقی که داشت، بهعنوان اولین میزبان رونمایی کتاب انتخاب شد؛
🔹 این رویداد مورد استقبال گسترده مخاطبان و پوشش گسترده رسانههای ونزوئلایی قرار گرفت. بهگونهای که فقط اسامی 8000 نفر در غرفه خدمات پزشکی ثبت شده و مسابقات روزانه نیز بین 800 تا 1000 نفر شرکتکننده داشته است. این رویداد علاوه بر افکار عمومی و رسانهها، مورد توجه مسئولان رسمی این کشور نیز قرار گرفته بود.
🔹 توفیق یک مؤسسه در داخل کشور برای هدایت اجرای چنین رویدادی، دستگاههای عظیم و باسابقه دیپلماسی فرهنگی کشور را با چالش هویت و کارآمدی مواجه میکند و این سؤال را مطرح میسازد که چرا چنین فعالیتهایی از جانب این دستگاهها با وجود قدرت، امکانات، نمایندگیهای خارج کشور، بودجه و… کمتر مشاهده میشود؟ آیا این مسئله تلنگری برای ضرورت بازطراحی الگوی فعلی فعالیت این دستگاهها نیست؟ چگونه میتوان این فعالیتها را از «استثنا»، به «قاعده» فعالیتهای دیپلماسی فرهنگی و عمومی کشور تبدیل کرد؟
📌 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
💠 پی نوشت را حتما از اینجا بخوانید
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
مبلغان بدون مرز
💠 چالش هویت و کارآمدی برای دستگاههای عظیم دیپلماسی فرهنگی کشور @intMob 🔹برداشتی آزاد از نشست تجربه
💠 چالش هویت و کارآمدی برای دستگاههای عظیم دیپلماسی فرهنگی کشور
@intMob
🔹برداشتی آزاد از نشست تجربهکاوی نمایشگاه فرهنگی دوستی ایران و ونزوئلا
✏ محمد رضا کوهکن
متن کامل
💠 پی نوشت:
مهمترین مسئله در عدم توفیق دیپلماسی فرهنگی کشور، تصدی گری ارگان های صاحب قدرت و عدم اجازه به مجموعه های واقعا خصوصی و مردمی است.
اگر چه کلیت یادداشت فوق نسبت به ارگان های دولتی عریض و طویل فرهنگی بین الملل مورد پذیرش است اما قطعا این پذیرش همه گیر و قابل تعمیم نیست.
در نمونه موفق فوق نیز وابستگی مشهود مؤسسه فرهنگی انقلاب اسلامی به نهادهای قدرت و ثروت، ارائه تحلیل را بعنوان ضابطه و قاعده نفی می کند. بدیهی است به دلیل اشکال اصلی ای که بیان شد، اشکال موجود در تحلیل همچنان باقی خواهد ماند. هیچ مجموعه خصوصی ای بدون قدرت و ثروت ارگان بالادستی اجازه چنین اقدامی ای حتی در سطح پایین تر را نخواهد یافت.
تا زمانی که متولیان فرهنگی بین الملل افرادی تصدی گر و تمامیت خواه هستند سخن از فعالیت مراکز خصوصی امری دست نیافتنی است.
اگر چه اتفاق فوق نسبت به فجایع موجود در ارگان های متولی مانند مجمع جهانی اهل بیت، مجمع جهانی تقریب، سازمان فرهنگ، بین الملل بیت، مراکز اسلامی خارج از کشور، بنیاد سعدی، بین الملل حوزه های علمیه و... شاهکار بزرگی است، اما نسبت به واقعیت صحنه تغییر شگرفی نخواهد بود.
این تحلیل زمانی قابل تعمیم و راهگشاست که به صورت برابر همین قدرت و ثروت برای سایر مراکز و مجموعه های بین المللی توانمند ارائه شود و بر اساس طرح پیشنهادی، واگذاری پروژه صورت گیرد.
اولا با وضع موجود و خودصاحب پنداری مسؤلین فعلی، قطعا چنین اتفاقی محال است.
ثانیا بررسی کنید هزینه برنامه فوق چه میزان بوده است؟ آیا این هزینه نسبت به خروجی ارزش داشته است؟ آیا امکان برگزاری چنین برنامه ای با همکاری سایر مراکز فعال و توانمند با خروجی مناسب و هزینه پایین تر ممکن نبوده است؟
پاسخ شما مسیر اصلی حرکت و تحول در عرصه بین الملل را مشخص می نماید.
تا زمانی که متولیان خودصاحب پندار، نه فهم بین الملل داشته باشند و نه مفهوم ستاد را متوجه شوند، دلخوشی به همین اتفاقات قبیح نيست، اما رضایت بر آن اشد قبحا خواهد بود، فتأمل جیدا
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
نام جنین می آید، صدایتان در گوش هایم رژه می رود:
🔴من شیرین ام
اهل قدس، پرواز از جنین، به دیدار مسیح، اما تابوتم در دستان پر درد جوان مسلمان از باتوم ها، خبرنگارم، با جلیقه ای خونین....
🔴من زکریا ام
از خاندان پر افتخار زبیدی، کتاب هایم را در زندان جا گذاشتم، فرار می کنم از سلول های بند زندان، تنها با امید و قاشق ...
🔴من محمود العارضه ام
مادرم برایم از بالکان خانه فریاد زد: تویی یا تاج العروبه و العرب، نامه نوشتم مادر غصه نخور از "انار" و "صبر" خورده ام، آزاده ام، گمان نکن دوباره اسیرم....
🔴من عزالدین ام
قسام! جهان وطنی ام، هر جا استعمار انسانیت بود، جنگیدم و نامم افتخار گردان های شهداست
🔴من عدنان ام
یک نانوا، با سابقه ای طولانی از آزادی و اسارت، تن ندادم به ذلت ولو با اعتصاب غذا. همانگونه که گفته بودم: إن لم تكن حسينيًّا على طريق الشّهادة فكن زينبيًّا
🔴من جوان جنین ام!
گمنام، نسل z فلسطین، عاشق مد روز، عاشق سیگار و دود، نسل پسا اسلو، اهل تیک تاک، رها از رهبران و تحولات سیاسی، عاشق اسطورههای گذشته، اهل مبارزه از رسانه تا سلاح
من جوان جنین ام، سرتیتر بیانیه ام هست "و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی"
🔴کودکی ام در کوچه پس کوچه های جنین!
در راهپیمایی تشییع شهدایمان فریاد می زنم: « نحن جندک یا علی» میدانم راه دراز است....چشم چراغ آینده فلسطین ام!
🔴و من محسن ام، در میانه اردوگاه جنین، دلتنگ زندگی شما، در مارپیج اخبار گم می شوم، فراموش می شوم گویی نبوده ام، چون اهل اردوگاه جنین شما نبوده ام....محمود درویش حتما اهل جنین بود که سرود: تُنسى، كأنك لم تكن
محسن فایضی
13 تیر 1402/ 15 ذی الحجه 1444
دلنوشته ای در میانه روزهای خون و دود جنین....
💯مبلغان بدون مرز
@intMob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_ویژه #امام_شناسی
@intMob
✳️ 20 نکته ویژه از حضرت #امام_علی علیه السلام که باید بدانید.
🔹زیرنویس فارسی
❇️ 20 things you should know about Imam Ali ibn Abi Talib.
🔹The gate to the city of knowledge7
#پی_نوشت
💠 اگر میخواهید در عرصه بین الملل محتوا تولید کرده و اثرگذار باشید، مانند این کلیپ کار حرفه ای بسازید، هم در محتوا، هم طراحی و هم نریشن.
این کار با دغدغه و پیگیری یکی از علاقه مندان به عرصه تبلیغ بین المللی اسلام، بصورت جهادی، آتش به اختیار و با هزینه شخصی در طول یکسال تولید شده است.
💠 کار غیرحرفه ای اتلاف وقت، هزینه و انرژی است؛ به جای اصرار بر تولید کار غیرحرفه ای، امکانات را به اشتراک گذاشته و با هم افزایی کار حرفه ای تولید کنید. #رونوشت_به_سازمانها
💯مبلغان بدون مرز
@intMob