11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پروفسور کریستوفر کلوهسی کشیش مسیحی: امید دارم که شفاعت حضرت زهرا(س) در روز قیامت شامل من هم بشود.
#روایت_بدون_مرز
@tv_mahed
▫️▫️▫️
🕌 مطالعات بین المللی اسلام و ایران (اسلامپژوهی مستشرقان) |
https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran
همایش «ایرانِ ساسانی، روزی روزگاری»
نگاهی به آثار و دستاوردهای پژوهشی تازه در دورۀ ساسانی و پساساسانی
سخنرانان:
سیروس نصرالهزاده
لیلا خسروی
حمیدرضا دالوند
شاهین آریامنش
هوشنگ رستمی
مهرداد پارسایی برازجانی
عبدالرضا مهاجرینژاد
محمدرضا نعمتی
نیما آصفی
میثم لباف خانیکی
حسین حبیبی
دبیران علمی:
لیلی خسروی و شاهین آریامنش
چهارشنبه، 28 آذرماه 403
ساعت: 9 تا 14
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سالن حکمت
پیوند ورود به همایش:
https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/gj3-c00-f5s-4iu/join
@studiesofshia_Faṭima Bt. Muḥammad.pdf
433.4K
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ مدخل «فاطمه بنت محمد» در ویرایش سوم دایره المعارف اسلام
✳️ Faṭima Bt. Muḥammad - Encyclopedia of islam
🔹 ورِنا کِلِم
🔹Verena Klemm
مرجع تخصصی #مطالعات_اسلامی_در_غرب
@studiesofshia
@studiesofshia _ Christopher Paul Clohessy - Fatima Daughter of Muhammad - 2nd Edition-Gorgias Press (2022).pdf
5.51M
#معرفی_کتاب
✳️ فاطمه، دختر محمد (صلوات الله علیهم)
@studiesofshia
🔹کریستوفر کلوهسی
🔸این کتاب در اول آگوست 2009 توسط مرکز مطالعات اسلامی و عربی انتشارات جرجیاس به چاپ رسیده است. در این کتاب به نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، روایات مختلف شیعه و سنی در حمله به خانه ایشان و ... پرداخته شده است.
✳️ Fatima, Daughter of Muhammad
🔹Christopher Clohessy
🔻مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
✔️باز هم هانری کُربن!
🔻بهمناسبت انتشار مستند پرترهٔ دکتر امیرمعزّی
بخش نخست
دکتر حسن انصاری چند سال قبل یادداشتی منتشر کردند با عنوان «هانری کوربن بس!». اما گویا نمیشود به پیشنهاد ایشان عمل کرد! چون هرازگاهی مناسبتی پیش میآید و مجدد به کربن و افکار او مراجعه میشود.
چند سال قبل مستند مستشرق به کارگردانی آقای مسعود طاهری ساخته و در بهمن ۱۳۹۸ اکران شد و سبب گردید دربارۀ شیخیهپژوهیِ هانری کربن مقالهای منتشر کنیم.
بهتازگی نیز در جدیدترین شماره فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت (شماره ۱۷۲)، با نام «ویژهنامهای برای تبعیدی غربی»، درباره هانری کربن و آثارش گفتوگو و مذاکره شده است.
چند روزی هم هست که به کارگردانی آقای طاهری، مستند حرفهای درباره زندگی و آثار دکتر محمدعلی امیرمعزّی، شاگرد هانری کربن، اکران شده است و باز نام کربن را بهمیان آورده است. شاید همین تکرر مناسبتها دلیل این باشد که دکتر انصاری باید درباره آن یادداشت تجدیدنظر کنند. چراکه دکتر از ارتباط اندیشه هانری کربن با شیخیه کدورت خاطر دارند و گمان میکنند نگران شدن به میراث فلسفی با عینک شیخیه، واقعیتنما نیست. ادعایی که هنوز ثابت نشده و قرائن متعددی مخالف آن است.
وقتی مستند مستشرق با موضوع شخصیت هانری کربن منتشر شد، اشاره کردیم که تعجب است در آن مستند هیچ سخنی از ارتباط هانری کربن با شیخیه بهمیان نیامده است. گمان میکنم این اعتراض را به کارگردان هم منتقل کردم و پاسخ چنین بود: همهٔ ساحتهای فکری کربن در این مستند ارائه نشده و فقط به زوایایی اشاره شده است.
اما واقعیت این است که چنان نقش و اثرگذاری شیخیه در منظومه فکری هانری کربن مهم است که این «سانسورِ غیرعامدانه» در مستند مستشرق، در مستند حرفهای جبران شده است: در همان دقایق آغاز مستند، سخن از شیخیه بهمیان آمده است!
گفتنی است که بنا به سخن کارگردانش، مستند حرفهای هم ادامهٔ مستند مستشرق و دو مستند دیگر او است که «در حقیقت، تمامی این فیلمهای مستند با مضامینی مرتبط با مذهب شیعه است».
امیرمعزّی، بهعنوان شاگرد کربن و مُلهَم از او، به موضوع شیخیه اشارهٔ مستقیم کرده است. وقتی کارگردان از او درباره تأثیر علامه طباطبائی بر کربن پرسید، امیرمعزّی پاسخ داد:
«کربن، علیرغم شاید آن چیزی که نشان میداد، خیلی کمتر از آنی که فکر میکنیم تأثیرپذیر بود. شاید برای اینکه پایههای فکری و فلسفی خیلی قویای داشت که به این راحتی متزلزل نمیشد، تأثیرپذیر نبود [...] با مشایخ شیخیه خیلی نزدیک بود و خودش میگفت خیلی از آنها یاد گرفته. برایش فکر شیخی یکجور کشفی بود برایش. اصلاً نمیشناخت این موضوع را. خود شیخ احمد احسائی مثلاً، یک عارف اینطوری که درضمن صدرایی بود ولی در خیلی موارد ضد ملاصدرا بود شیخ احمد و امثال اینها. ولی درعینحال نمیشود گفت متأثر بود از شیخیه یا سید جلال آشتیانی [و علامه طباطبائی]. خیلی احترام قائل بود، ولی بهنظر من هیچ نوع تأثیری نگرفت.»
در سخنان امیرمعزّی، تناقضی آشکارا دیده میشود. ازجهتی شیخیه را کشفی جدید برای کربن معرفی میکند و ازطرفی بیان میکند که نمیشود گفت از شیخیه متأثر بوده است! بهراستی مگر میشود کسی در مسیر فکری خود «کشف» جدیدی داشته باشد و آن کشف در اندیشه او اثرگذار نباشد؟! پاسخ با اهل اندیشه است.
ادامه دارد...
@AghayedNet
✔️باز هم هانری کُربن!
🔻بهمناسبت انتشار مستند پرترهٔ دکتر امیرمعزّی
بخش دوم و پایانی
هانری کربن آنقدر در بحث شیخیهپژوهی پیش رفت که دفتر ششم از کتاب اسلام ایرانی را به «مکتب شیخیه» اختصاص داد و بعضی اصول اعتقادی را ازمنظر شیخیه بررسی کرد (چشماندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، جلد چهارم، بخش اول، تحقیق و ترجمه بر پایه متن فرانسوی، دکتر انشاءالله رحمتی؛ نشر سوفیا، ۱۳۹۸).
تکرار میکنم، آنقدر در بحث شیخیهپژوهی پیش رفت که زبان مخالفان شیخیه بر او دراز شد و سید جلالالدین آشتیانی، در مقدمهاش بر شرح المشاعرِ محمدجعفر لاهیجی، هم از کربن مدح و تمجید کرد و هم بر او تاخت که چرا از شیخیه دفاع کرده است (مقدمه تحقیق شرح رسالة المشاعر ملاصدرا، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۶، ص۶۴) و سبب شد که برای مخاطبِ عالِم، مَثَل «یک بام و دو هوا» تداعی گردد!
منظور اینکه این قضاوت امیرمعزّی درباره اثرناپذیری کربن از شیخیه محل تأمل است.
در نقد مستند مستشرق، درباره ابعاد شیخیهپژوهی هانری کربن قلم زدهایم و در این مجال تکرار نمیکنیم.
در پایان اشاره میکنیم که رئوس دیدگاههای باطنی امیرمعزّی، بهطور منسجم، در مستند حرفهای ارائه گردیده است؛ دیدگاههایی که منابعش متون قدیمی سنت اسلامیشیعی است. ممکن است این دیدگاهها امروزه از معیارهای شناسایی باطنگرایان قلمداد شود؛ اما نمیتوان انکار کرد حتی اگر در تصاحبِ نحلههای انحرافیِ باطنی درآمده باشد، ریشه در عمق میراث شیعی دارد.
چون این یادداشت برای مخاطب خاص (آشنایان با اندیشه و آثار امیرمعزّی) است، بههمین مقدار بسنده میکنیم. وگرنه تفصیل مطلب نیازمند تکنگاری مفصلی است.
در این یادداشت، دو نکته درنظر بود: نخست، جدانشدنی بودن شخصیت هانری کربن و شیخیه؛ دوم، نقدی و تأملی بر دیدگاه شاگرد کربن، جناب آقای دکتر امیرمعزّی، درباره شیخیه و تأثیرناپذیری کربن از این مکتب.
طبیعتاً بررسی فنی و تأمل درباره تنظیم و ترتیببندی راشهای مستند حرفهای که کاری سترگ است، از نطاق این نوشتار خارج است.
سید محمدصادق موسوی
جمادیالآخره ۱۴۴۶
@AghayedNet
بمناسبة ولادتها.. قسم الشؤون الفكرية يزيح الستار عن أضخم موسوعة حول حياة السيدة فاطمة الزهراء (عليها السلام)
..
تزامنًا مع ذكرى ولادة السيدة الزهراء (عليها السلام)، أزاح قسم الشؤون الفكرية والثقافية في العتبة العباسية المقدسة الستار عن "موسوعة المعارف الفاطميّة في الكتاب والسُنّة والتاريخ والأدب"، التي تُعدّ الأضخم من نوعها في توثيق سيرتها (عليها السلام).
..
وتتألّف الموسوعة من أربعين جزءًا، أشرف على مراجعتها وطباعتها مركز الدراسات والمراجعة العلمية في القسم وفق أعلى المعايير العالميّة.
..
🔎لقراءة الخبر كاملاً، يرجى زيارة الموقع الرسمي: https://alfkrya.com/news/4466
https://t.me/iicss
▫️▫️▫️
🕌 مطالعات بین المللی اسلام و ایران
https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran
#یادداشتها
📄 علل احتمالی عدم ذکر سه قبیله بنوقینقاع، نضیر و قریظه در #عهدنامه مدینه
✍️ فرد دانر، پروفسور تاریخ خاور نزدیک در دانشگاه شیکاگو
🔸 2010
🔻 فرد دانر، مبتکر نظریه «جامعه مؤمنان» است. افزون بر استنادات قرآنی، یکی از مهمترین ادله او #عهدنامه مدینه است که میان یهود مدینه و پیروان حضرت محمد (ص) نگاشته شده است.
🔻 با اینکه متن این عهدنامه تنها در مجموعههای متأخر حفظ شده است، محتوا و سبک نگارش آن، چنان با سایر مطالب این مجموعهها متفاوت است، و چنان ویژگیهای کهنی دارد که تمام پژوهشگران تاریخ صدر اسلام، حتی شکاکترین آنها، آن را معتبر و دارای ارزش استنادی میدانند.
🔻با این که در منابع سنتی، بهتفصیل از درگیریهای پیامبر اسلام با سه قبیله اصلی یهودی مدینه – قینقاع، نضیر و قریظه – یاد شده است، در این عهدنامه هیچ اشارهای به این قبایل نشده است. فرد دانر معتقد است این حذف میتواند به دلایل زیر باشد:
1️⃣ زمان تنظیم سند: ممکن است سند امّه در اواخر زندگی پیامبر، پس از شکست این سه قبیله، تنظیم شده باشد و به همین دلیل، به آنها اشارهای نشده است.
2️⃣ حذف یا گم شدن بندها: احتمال دارد بخشهایی از سند که به این قبایل مرتبط بودهاند، یا بهمرور زمان از بین رفتهاند یا پس از خروج یا شکست این قبایل، بهعنوان بخشهای غیرضروری کنار گذاشته شده باشند.
3️⃣ ساختگی بودن روایتهای بعدی: احتمال دیگری وجود دارد که داستانهای مربوط به درگیریهای پیامبر با یهودیان مدینه در منابع سنتی اغراقآمیز بوده یا حتی بهکلی توسط سنت اسلامیِ متأخر ساخته شده باشد، شاید برای تأکید بر جایگاه پیامبر بهعنوان فردی که بر مقاومت اطرافیانش غلبه کرده است.
◀️ این احتمالات نشان میدهند که بررسی دقیقتر این موضوع نیازمند پژوهشهای بیشتری در حوزه تاریخنگاری اسلامی است.
🔗 Donner, F. M. (2010). Muhammad and the believers: At the origins of Islam. Harvard University Press. p. 73.
▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 مطالعات بین المللی اسلام و ایران
https://eitaa.com/International_Studies_Islam_Iran
Inside Syria The Backstory of Their Civil War and What the World Can Expect (Reese Erlich, (Forward Noam Chomsky)) (Z-Library).pdf
3.85M
Inside Syria The Backstory of Their Civil War and What the World Can Expect (Reese Erlich, (Foreword Noam Chomsky))
در داخل سوریه تاریخچه جنگ داخلی آنها و آنچه جهان می تواند انتظار داشته باشد (ریس ارلیش، (پیشگفتار نوام چامسکی)
@isdinternational
📚 یک جهانشهر: مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در قاهره قدیم
🔗 https://isac.uchicago.edu/sites/default/files/uploads/shared/docs/oimp38.pdf