هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
آثاری مربوط به نسبت تاریخ و کلام
یکی از اعضای کانال در این زمینه مطالعه داشتند و لطف فرمودند، فهرستی از آثار مربوط به نسبت کلام و تاریخ آنگونه که در بین دین پژوهان مغرب زمین مطرح شده، در اختیار گذاشتند👇
1. The oxford handbook of the Abrahamic Religions
در این هندبوک آقای نیکولای سینایی (استاد فعلی دانشگاه آکسفورد) مقاله بسیار خوبی دارد، با این عنوان
🔹Nicolai Sinai, Historical Critical Reading of the Abrahamic Scriptures
2. مقاله آقای مایکل راتناپالان با این عنوان
Michael Ratnapalan, Engaging Theology in History: Problems and Prospects
3. کتاب
The Qurʾān in Context: Historical and Literary Investigations into the Qurʾānic Milieu, Edited by Angelika Neuwirth, Nicolai Sinai, Michael Marx
4. کتاب
John Milbank, Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason
5. کتاب
Willian Sewell. Logics of History
6. کتاب
Richard Whatmore, What is Intellectual History
7. William J. Abraham, Divine revelation and the limits of historical criticism
در سایت لیبجن، William J. Abraham رو سرچ بفرمایید اکثر کتاب های او رو در سایت گذاشته
8. Mark Bevir, The logic of history of idea
9. Thomas Lewis, Why Philosophy Matters for the Study of Religion-and Vice Versa
10. یک مجموعه انتشارات راتلج چاپ کرده با عنوان historiography
که هر جلدش در یک موضوع خاص نوشته شده (یک جلد سیاست، یک جلد جامعه، یک جلد فرهنگ و ...)
یک جلد این مجموعه در موضوع idea است که مقالات خیلی خوبی داره
@shiistudiesinwesternacademia
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دکتر سید حسین نصر: داروینیسم یک نوع ایدئولوژی شده در غرب مثل کمونیسم در دوره استالین
💠 خیلی [از] افراد بسیار برجسته در آمریکا و اروپا هستند (حتی بین زیست شناسان) که فهمیده اند داروینسیم یک نوع قلاده ایست که جلوی علم زیستشناسی را گرفته و یک نوع ایدئولوژی است.
🔸کتابی ایتالیایی به نام dopo Darwin (بعد از داروین) به قلم زیست شناس خیلی معروف ایتالیایی به نام جوزپی سرمونتی (Giuseppe Sermonti) فقط از دید زیست شناسی، بدون توجه به فلسفه، دین و عرفان نشان میدهد که به کلی تئوری تطور (evolution) بیمعنی است و هیچ ارتباطی با علم جدی ندارد!
🔹 من در کتابخانه دانشگاه 50 کتاب دارم که دانشمندان مختلف بیولوژیست، فیزیکدان، شیمیست (نه فقط دانشمندان ادیان) نوشتند بر رد علمی داروینیسم.
🔸در آغار دوره کامبرین (حدود 500 میلیون سال پیش) یک دفعه، روی تمام کره زمین تعداد زیادی فرمهای جدید حیات بوجود میآید بدون تطور (تکامل)، آن لایههای زیرینش اصلا اینها نیست. حالا بعضی بیولوژیستها میگویند نه ما اعتقاد داریم که تطور (تکامل) تدریجی نیست، بلکه مثل انفجار میماند، یک دفعه حیات انفجار پیدا میکند!!!
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#گفتار_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
هدایت شده از مطالعات بین المللی قرآن کریم
#یادداشتها
📚 دلالتهای تاریخی معناشناسی واژگان قرآن
✍️ سید محمد سلطانی
🔰 بسیاری از اما کم و بیش با #ایزوتسو و روش #معناشناسی او در تبیین معنای واژگان قرآن در این متن مقدس آشنا هستیم، اما کتاب خدا و انسان در قرآن نکتههای بدیعی دارد که هنوز هم پس از حدود 60 سال از انتشار آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
یکی از این نکات، کاربست این روش معناشناسی در کشف زوایای تاریخ صدر اسلام ار قرآن کریم به عنوان یک منبع مستقل است. برای نمونه ایزوتسو در صفحات 95- 101 (ترجمه احمد آرام) مفهوم «امت» را مورد کنکاش قرار میدهد و تولد آن را لحظه قاطعی در تاریخ اسلام میداند. سازمان اجتماعی و سیاسی عربستان پیشااسلامی ماهیتی قبیلگی داشت و خویشاوندی خونی قاطعترین عنصر در تصور و دریافت عرب جاهلی نسبت به وحدت اجتماعی بود. اما قرآن اندیشه تازهای را گسترش داد که از اعتقاد مشترک دینی برمیخاست. استقرار این مفهوم جدید «جامعه دینی» سبب آشفتگی بزرگی در ساخت میدان معناشناختی جامعه شد. اینک جامعه را چهار گروه اهل کتاب، مسلمانان، منافقان و کافران تشکیل میدادند و تثبیت هویت «امت اسلامی» به عنوان «خیر أمة» (آل عمران/110) و «أمة وسطآً» (بقره/143) در گرو تعریف دقیق خود در برابر سایر امتها بود. امت نخستین بار در مدینه وجود پیدا کرد و با سرعتی شگفتانگیز رشد کرد. برخلاف اغلب کلمات کلیدی قرآن، در این میدان معناشناختی کلمات کلیدی در درجه اول بیانگر رابطه انسان با انسان در زندگی اجتماعی این جهانی است ...
معناشناسی «امت» در قرآن میتواند به عنوان منبعی مستقل نشان دهد چگونه رسول خدا (ص) سبب گذار پرشتاب جامعه عرب از پیوندهای خونی تفرقهانگیز به پیوند دینی وحدتآفرین گردید.
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
هدایت شده از مطالعات بین المللی قرآن کریم
The_Quran_and_its_Hypertextuality_in_Lig.pdf
1.93M
📚 قرآن و فرامتنیت آن در پرتو روش نقد ویرایش
✍️ گیوم دی (Guillaume Dye)
📄 این مطالعه نشان می دهد که قرآن دانش گسترده و مفصلی از آیات انجیل، از جمله تنخ عبری و سریانی (متن ماسوری و پیشیتا) و عهد جدید (یونانی و پیشیتا (به سریانی: ܣܘܪܝܝܐ سریانی Peshitta) دارد.
علاوه بر این، قرآن دانش گسترده ای از متون قانونی و فرعی کتاب مقدس دارد و این ظرافت های موجود در قرآن بسیار گسترده تر از آن است که به طور عقلانی با ادعاهایی که توسط عبور گاه و بیگاه راهبان در حجاز توضیح داد .....
🔰 چکیده مقاله: این مقاله استدلال میکند که به کارگیری ابزار و روشهای نقد ویرایش در قرآن میتواند نتایج بسیار پرباری داشته باشد. با مطالعه به طور خاص سوره 19 (مریم) نشان می دهد که این سوره چندین لایه ترکیبی را به نمایش می گذارد. اولین لایه ها به عنوان "متن همگرایی" با مسیحیان توصیف می شود. نشان داده شده است که تمام جزئیات متن منبع خود را در سنت های مکتوب، مذهبی و مسیحی رایج، به ویژه آنهایی که مربوط به مراسم عبادت مریمیان اورشلیم در اوایل قرن هفتم است، دارند. بررسی مشخصات نویسنده قرآن نشان می دهد که این سوره به احتمال زیاد پس از فتوحات توسط راهبی مسیحی سروده شده است که به ایمان تازه واردان «گروید» یا قلم خود را در خدمت آنان قرار داده است. همچنین نشان می دهد که س 3:33-63 دیرتر از لایه های اولیه س 19:1-63 است و س 19:34-40 دیرتر از ترکیب س 3:33-63 به س 19 اضافه شده است. این موضوع سؤالات جالبی را در مورد گاهشماری و ترکیب قرآن ایجاد می کند.
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
توثيق تاريخية الصحابي الوليد بن عقبة المتوفى سنة 61 هجري
في ما يلي نقشين عثر عليهما فريق الصحراء على طريق الحج الشامي وهما يذكران الصحابي الوليد بن عقبة
- النقش الأول نصه:
اللهم اغفر لأيوب مولى عمرو بن الوليد بن عقبة امين
امن محمد بن ابي قيس
-النقش الثاني نصه:
بسم الله الرحمن اشهد الا اله الا الـ[لـ]ـه وان محمد رسول اله وكتب الوليد
بعدما ما فتح النبي صلى الله عليه وسلم مكة أتت نسائها بصبيانهن ليدعوا لهم النبي ويباركهم ومن ضمنهم الصحابي “الوليد بن عقبة”. يقول: لما فتح رسول الله صلى الله عليه وسلم مكة جعل، أهل مكة يأتون بصبيانهم إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، فيمسح رءوسهم ويدعو لهم قال: فجيء بي إليه وقد خلقت بالخلوق فلما رأني جعل أصبعه على رأسي ثم مسحها بالأرض قال: «ولم يمنعه من ذلك إلا الخلوق الذي خلقتني أمي»
هذا الصحابي استعمله خلفاء رسول الله أبو بكر وعمر وعثمان في بلاد الشام والعراق فأحسن القيام بما طلب منه ثم لما حصلت الفتنة بمقتل عثمان تركها واستقر في قرية قرب بلدة الرقة الى أن مات هناك .
#مشروع_فريق_الصحراء
#نقوش_إسلامية
#قناة_التاريخ_والسير_والعقائد
المقال تحت الرابط التالي:
https://alsahra.org/2021/12
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🕌 اسلامپژوهی مستشرقان | https://eitaa.com/Islam_Orientalism
💠 مجمع جهانی شیعه شناسی برگزار می کند:
سلسله نشستهای ژئوپلیتیک شیعه
موضوع : نقش نخبگان علمی شیعه
در توانمندسازی شیعیان قاره آمریکا
❇️ ارائه دهنده: دکتر منصور علوی
(فوق تخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی استخوان از کانادا)
❇️ ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر میردامادی(هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔹دبیر جلسه: دکتر مهدی کریمی
(معاون آموزش مجمع جهانی شیعه شناسی)
🌐 مجمع جهانی شیعه شناسی
هدایت شده از مطالعات بین المللی قرآن کریم
#معرفی_سایت
⭕️ پایگاه اینترنتی کتابشناسی #آکسفورد یکی از ساده ترین راه ها برای پیدا کردن منابع غربی و حتی اسلامی درباره موضوعات مختلف است.
🔰 کافیست موضوع خود را در قسمت بالای صفحه جستجو کنید تا به فهرستی از منابع مختلف دسترسی پیدا کنید.
🔗 www.oxfordbibliographies.com
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
بین اجرا و تشریع: نامه امام محمد جواد در سال ۲۲۰ هجری قمری برای درخواست خمس
🔹 این مقاله در سال ۲۰۲۱ در یکی از مجلات معتبر فقهی بین المللی به چاپ رسیده است و در دسترس عموم قرار دارد.
🔹 نویسنده، ادموند هیز (Edmund Hayes)، طی سالهای اخیر در مورد نهاد امامت، کارکردها و سازوکار آن یک کتاب و مقالاتی را چاپ کرده است و پارسال یک پروژه پنج ساله را با عنوان
"امامت تجسم یافته"
(Embodied Imamate)
در دانشگاه لیدن شروع کرده است.
🔹 در چکیده این مقاله آمده است:
با تحلیل یک نامه که به نهمین امام امامیه، محمد الجواد، نسبت داده شده و به سال 220/835 میلادی تاریخگذاری شده، میتوان نشان داد که شیعیان امامی نه تنها بر اساس اعتقادات خود تعریف میشوند، بلکه ساختارهای نهادی نیز آنها را به امام خود به عنوان رهبر جامعه متصل میکند. جزئیات انتقال، فرم و محتوا نشان میدهد که این نامه ممکن است اصیل باشد و به ما پنجرهای منحصر به فرد به اداره نهاد امامت میدهد. این نامه یک درخواست مالی است که پرداخت مالیات خمس بر غنائم جنگ و سایر اقلام را تشویق میکند. تحلیل من نشان میدهد که درک خمس و غنائم در میان شیعیان امامی در این دوره همچنان سیال و قابل تطبیق با تنظیمات امام بوده است و اجرای آن تأثیری بر توسعه قانون داشته است. در نتیجه، محدثان حدیث و فقها مجبور شدند تا تفسیر کنند که چگونه چنین اقدامات عملی در قانون اسلامی که قانونی ابدی و الهی شناخته می شود، توجیه می شود.
@shiistudiesinwesternacademia