♨️حالا هم همین جور است!
«عمل صالح بر اساس ایمان، ایمان راسخ و ایمان درست، ایمان همراه با بصیرت، و تداوم و استقامت، اگر چنانچه بود، پیروزی قطعی است. اینهایی که پیروز نمیشوند، یکی از اینها را ندارند: یا ایمان نیست، یا ایمانِ درست نیست، یا استقامت نیست، یا بصیرت نیست؛ در نیمهراه بار را بر زمین گذاشتن است؛ طبعاً به نتیجه نمیرسند.
ملّت ایران این شرایط را فراهم کرد؛ ایمان او درست بود، چون راهنمای او راهنمای صادقی بود، راهنمای ماهر و خبیری بود؛ یک فقیه آگاه به مسائل جهان، و بریدهی از مطامع و منافع مادّی شخصی، و آگاه به کتاب و سنّت؛ راه را به مردم نشان میداد، مردم هم با بصیرت حرکت کردند؛ فهمیدند که چه کار باید بکنند؛ آن کار را انجام دادند، وَ کانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنینَ؛
حالا هم همینجور است».
🎙امام خامنهای مدظله العالی 19 دی 1392
#ولایت_فقیه
#امام_خامنهای
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🌹هیچ نگران نباشید
🔰هر وقت پیغامی به یک مجموعهای از دوستانمان میدهیم، همیشه بنده میگویم هیچ نگران نباشید، از ملّت ایران نگران نباشید؛
ملّت ایران میداند چه کار دارد میکند، بلد است چه کار بکند و دارد میکند کار خودش را.
📣امام خامنهای مدظله العالی 29 بهمن 98 دیدار با مردم آذربایجانشرقی
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🇮🇷استمداد از ظرفیّتهای معنوی مردم
🔹من اصرار دارم که به این ظرفیّتهای معنوی توجّه کنیم، از اینها استمداد کنیم، این ظرفیّتها را -آنهایی که نیاز به فعلیّت دارد- به فعلیّت برسانیم. این ظرفیّتهای معنویِ کشورِ ما، غالباً یا تقریباً همه، ریشه در ایمان مذهبی و ایمان انقلابی دارد؛ یعنی ایمان مذهبی و انقلابی مردم زیاد است، ظرفیّتی به وجود میآورد، تواناییهایی را در کشور به وجود میآورد که از این تواناییها میشود استفاده کرد. در طول انقلاب -از اوّل انقلاب تا دوران جنگ تحمیلی تا امروز- نمونههایش را دیدهایم.
🔸تازهترین نمونهی این ظرفیّتهای مهمّ ملّی و مبتنی بر ایمان انقلابی و مذهبی، همین حضور بههنگام و فداکارانهی ملّت در موج اوّل بیماری کرونا است... یا در نهضت کمک مؤمنانه؛ .. اینها ظرفیّتهای معنوی کشور است، اینها چیزهای مهمّی است. نمونهی دیگر این ظرفیّت معنوی، اندکی قبل از همین حوادث، مربوط به حرکت خیرهکنندهی مردم در بدرقهی شهید سلیمانی است...
🔹نمونههای فراوان دیگری هم از این ظرفیّت معنوی و حضور معنوی و آمادگی ملّت ایران وجود دارد که همهی اینها ریشه در ایمان اسلامی و ایمان انقلابی دارد؛ اینها را نمیشود منکر شد؛ اگر کسی منکر بشود، مثل این است که منکر آفتاب در وسط روز شده باشد.
🔸شما ببینید در طول این سالها هر جایی که نظام مشکل پیدا کرد، مردم وارد میدان شدند؛ آنجایی که کسانی با تحریک دشمنان -چه در سال ۷۸، چه در سال ۸۸ چه در سالهای بعد- یک حرکتی انجام دادند که برای نظام مضر بود، آن که توانست بیاید وسط میدان و دشمن را مأیوس کند مردم بودند.
🔹ظرفیّت از این بالاتر؟ بنیهی قوی از این بهتر؟ این بنیهی قویِ ملّت ایران است. پس بنابراین، این واقعیّتها را که انسان میبیند، میفهمد که بنیهی کشور در مقابل این حوادث گوناگون قوی است.
🎙امام خامنه ای مدظله العالی 22 تیر 99 دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی
https://eitaa.com/Iran_ghavy
⚫️این نشانهی مبارکی است؛ نشانهی توجه آن بانوی دو عالم
◻️یکی از خصوصیاتی که در انقلاب ما بارز است، مطرح شدن مکررِ مضاعف نام مبارک حضرت زهرا (سلام اللَّه علیها) و نام مبارک حضرت بقیةاللَّه مهدی صاحبزمان (صلوات اللَّه علیه) است. این دو نام مبارک، در تمام دوران انقلاب، به مناسبتهای مختلف، بیش از سایر معارف الهی و معارف اسلامی و معارف شیعی تکرار شده است؛ این یک پدیده است. در دوران پیش از انقلاب، نه در محافل مذهبی، نه در محیط عمومی، نه در زبان شعرا و گویندگان و خواص و عوام و دیگران، اینقدر نام مبارک زهرا (سلام اللَّه علیها) تکرار نمیشد. متدینین بودند، مجالس بود، محافل بود، گویندگان بودند، اسم مبارک هم برده میشد، اما نه اینجور، با این وسعت و با این عمق نگاه.
◻️هیچ کس هم این را به مردم یاد نداد. یعنی ما در شعارهامان، در حرفهامان، این قضیه را مطرح نکردیم. این یک پدیدهی الهی است، یک امرِ برخاسته و روئیدهی از دلها و عواطف و ایمانهاست. هیچ کس - نه امام بزرگوار، نه بزرگان انقلاب - در دوران دفاع مقدس به رزمندگان نگفت که رمز «یا زهرا» برای حملاتتان بگذارید، یا سربند «یا زهرا» ببندید؛ اما هرچه که شما نگاه میکنید، در طول دوران دفاع مقدس، اسم مبارک حضرت زهرا از همهی نامهای مطهر و مبارک دیگر بیشتر مطرح است، بیشتر آورده میشود؛ همچنین نام مبارک حضرت بقیةاللَّه (ارواحنا فداه). این دو نام در انقلاب، به طور طبیعی، بدون دستور، بدون یک مطالعهی قبلی، همین طور از دلها و از ایمانها و از عواطف روئیده است؛
◻️این نشانهی مبارکی است؛ نشانهی توجه آن بانوی دو عالم، آن عنصر ملکوتىِ الهىِ بینظیر در عرصهی وجود از لحاظ نورانیت - بعد از پدر بزرگوار و امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) - است. بعضی از اهل معنا هم این توجه ویژه را میگفتند. ما شنیدیم از بعضیها که میگفتند بانوی دو عالم توجه ویژهای دارند.
◻️این خیلی باارزش است، این امیدبخش است؛ ما را در دلهامان، در اعماق جانمان، به دست یافتن به اهداف نهائی، مطمئن و خاطرجمع میکند؛ گامها محکم و استوار برداشته میشود. وقتی انسان چشمش به هدف است، هدف را میشناسد، رسیدن به هدف برای او یک آرزوی خام به حساب نمیآید، امیدوار است، هم قدمها را محکم برمیدارد، هم راه را گم نمیکند و چپ و راست نمیشود.
🎙امام خامنه ای مدظله العالی سوم خرداد 1390 در دیدار با ذاکرین و مداحان اهل بیت علیهم السلام
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🇮🇷ما هم تابع همین عقلانیت عظیم ملت هستیم
◻️راهی که ملت ایران انتخاب کرده، راه درستی است؛ حضور در صحنه، رها نکردن این دستاورد بزرگ. مسائل جزئی، اختلافی، اهمیتی ندارد. بگو مگوهائی که این گروه با آن گروه، این آدم با آن آدم دارد، اینها اهمیت ندارند. اینها چیزهای جزئی است. خانوادهی انقلاب باید یکپارچگی خودش را حفظ کند.
◻️بنده اولِ امسال گفتم: «اتحاد ملی»؛ یعنی خانوادهی ملت، خانوادهی انقلاب وحدت خود را، درونگرائی خود را نسبت به یکدیگر، اتصال و چسبندگی را به یکدیگر حفظ کنند؛ نگذارند واگرائی به وجود بیاید.
◻️ملت بحمدالله خودش این توصیه را آویزهی گوش دارد؛ احتیاج به گفتن ما هم شاید نبود. ما هم تابع همین عقلانیت عظیمی هستیم که در ملتمان هست؛ ما هم به ملت عرض کردیم و آنها هم نشان دادند که همینجور است.
🎙امام خامنه ای مدظله العالی، 28 بهمن 1386 دیدار مردم آذربایجانشرقی
#عظمت_ملت
#نظام_انقلابی_امت_و_امامت
https://eitaa.com/Iran_ghavy
🇮🇷شجره طیبه «جمهوری اسلامی»
📝امروز این شجرهی طیّبه -شجرهی طیّبهی جمهوری اسلامی و ملّت ایران- شجرهی طیّبهای است که «اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماء. روزبهروز به فضل الهی ما پیشرفت کردیم، روزبهروز قویتر شدیم؛ بعد از این هم همین خواهد بود؛ و این نسخهِی حرکت مسلمین و پیشرفت مسلمین در دنیای اسلام است. (امام خامنهای 4 آذر 97)
پ.ن:
🔹نظام جمهوری اسلامی از یکسو برپایه ایمان پایدارِ امت به نصرت الهی که در تدبیر امام تبلور میکند، استوار است و از سوی دیگر برپایه ایمانِ امام به نصرت امت شکل گرفته و پیش میرود. و از همین رو قدرت و حِکمت نظام به قدرت و حکمت الهی متصل شده و امکان فهم و تحلیل هر تهدیدی و خنثیسازی آن و بالاتر از همه تبدیل آن به فرصت برای این نظام نه به عنوان یک امتیاز بلکه به عنوان یک خصیصه ذاتی رقم خورده است.
🔸برهمین اساس، این نظام علیرغم تلاش همه جانبه نظام سلطه در ایجاد اختلال در ثبات و امنیت -به عنوان اساسیترین نیاز یک ملت-، توانسته است بهشت ثبات و امنیت را در میان جهنمی از ناامنی تأمین کند و به آن استقرار کامل ببخشد. بلکه به استقلال سیاسی خود و در رأس آن به مردم سالاری دینی استقرار کامل ببخشد؛
🔹همچنین علیرغم تلاش نظام سلطه در تحریم علمی و فناوری و معیوب کردن چرخه پیشرفت مادی، توانسته است موتور پیشران پیشرفت همه جانبه با محوریت علم و فناوری را به راه اندازد و آثار چشمگیری از آن را نیز به نمایش بگذارد هرچند هنوز تا بروز محسوس آثار آن در زندگی مردم فاصله وجود دارد. و در کنار راهاندازی موتور پیشرفت توانسته است، مطالبه عدالت را نیز به یک مطالبه عمومی و مستقر در میان آحاد ملت تبدیل کند و در استقرار این مطالبه در قالب نظامات اداره کشور و مهمتر از آن در قامت مدیرانی با روش و منش اسلامی، گامهای خوبی برداشته است هرچند که در این قمست نیز هنور به حدنصاب کمی و کیفی مطلوب نرسیده است.
🔸این نظام پیشرفت و عدالت را زمینه رشد معنوی ملت قرار داده و عیار معنویت و اخلاق را افزایش داده است با اینکه تلاش نظام سلطه در تخریب پایههای معنویت از هر تلاشش بیشتر و محسوستر است؛
🔹نتیجه چنین ویژگیهای پیوند جمهوریت و اسلامیت، شکست نظام سلطه در اهداف ظالمانه خود نسبت به جمهوری اسلامی و بروز ضعف و زبونی جبهه استکباری در دل و ذهن این ملت است؛ بلکه نتیجه این مقاومت، تقویت جبهه مقاومت در منطقه و جهان و ایجاد عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی در منطقه و افزایش روزافزون اعتبار بین المللی نظام اسلامی است.
🔰لذا این نسخه میتواند و باید نسخه حرکت مسلمین باشد.
https://eitaa.com/Iran_ghavy
May 11
عظمت ملت ایران1.mp3
2.88M
🎧#پادکست
💠اول عظمت ایران، دوم اقتدار جمهوری اسلامی، سوم شکست ناپذیری ملت ایران... اینها واقعیاتی است که دشمنان ملت ایران آرزو میکنند که ما اینها را ندانیم یا از آنها غفلت کنیم و گمان دیگری در مورد خودمان و کشورمان ببریم‼️
🔷#ایران_قوی
#عظمت_ملت_ایران
#عظمت_ملت
#ایران_قوی
#امید
#شکست_ناپذیری
#ضعف_دشمن
#پادکست
🆔@Iran_ghavy
♨️دل تنگی
امام خامنه ای سلمه الله:
«خداوند انشاءالله درجاتش [شهید سلیمانی] را عالی کند. خداوند ما را به اینها ملحق کند انشاءالله؛ ما را قدردان اینها قرار بدهد و توجّه او و دعای او و شفاعت او را انشاءالله نصیب ما کند، همچنانی که در دنیا با هم خیلی خوب بودیم، خیلی رفیق بودیم، خدای متعال کاری کند که در قیامت هم همین جور باشد، خیلی خوب باشیم، خیلی خوب باشد با ما، خیلی رفیق باشد با ما؛ انشاءالله».
11 دی 1401
https://eitaa.com/Iran_ghavy
👌از مهمترین ابزار پیشرفت
«ابزار پیشرفت، بیش از همه چیز، سلامت عزم و ارادهی انسانی و داشتن یک #هدف_جمعی است،
تا همه به آن هدف توجّه کنند، آن را قلباً بپذیرند و با قدرت به سمت آن هدف حرکت کنند».
امام خامنهای مدظله العالی 13 شهریور 78
https://eitaa.com/Iran_ghavy
49.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
متفکر در مسائل اساسی اسلام
https://eitaa.com/Iran_ghavy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اوائل که میشنیدم زبیر سیف الاسلام بود و بعدا راهش را کج کرد، یه جوری میشدم؛ اینکه این راه مثل اینکه هیچ نوع ضمانتی نداره.
بعدا که تو کتاب الخرائج راوندی خوندم که حضرت رسول صلی الله علیه و آله تو یکی از جنگها مجروح شدند و بعد جنگ زخمشون را مداوا میکردند که خون شریفشان را در کاسه ای به زبیر میدند که بریزه بیرون و یه نوعی تأکید هم میکنند که بریز بیرون و نجس هست؛ اما زبیر خون را مینوشه
اونجا بود که احساس کردم، این ریل انحراف را از اول پیش گرفتند که یه جایی زاویه زیاد میشه و سقوط و الا اگر راه را اینگونه بدون ضمانت معرفی کنیم خیلی اوضاع خیط میشه
حالا اون طرف قضیه هم همینه که اونایی که به جایی رسیدند از همون اول مراقب بوده اند
و کم کم شروع کنیم به اونجاها میرسیم که آقا فرمودند شهید سلیمانی را جوری معرفی نکنید که دست یافتنی نباشد
اما از همه شیرین تر اون کار جمعی و هویت جمعی و بلکه ایمان به ظرفیت یک جمع بود که شهید از همان نوجوانی داشته
روحش شاد و دعاگوی همه بخصوص رهبر عزیزمان سیدعلی جان
یاعلی
https://eitaa.com/Iran_ghavy
⬛️از هر مصيبتى بزرگتر و سختتر
☑️من در بارهى تعبّد علمى و تسليم جزمىگرىِ علمى در علوم مختلف شدن، اين اشاره را كردم. به طور علمى معتقدم كه يك خود آگاهى جمعى بايد در همهى محيطهاى علمى نسبت به فرهنگ وارداتى و تحكّمآميز و زورگويانهى غربى به وجود آيد.
☑️اين مسألهى تهاجم فرهنگىاى كه ما مطرح كرديم، بعضى كسان به شدّت از آن آزرده شدند و گفتند چرا مىگوييد تهاجم فرهنگى!؟ در حالى كه تهاجم فرهنگى، وسط ميدان مشغول مبارز طلبيدن است، بعضى كسان سعى كردند آن را در گوشه و كنار پيدا كنند! اين تهاجم فرهنگى، مخصوص برخى از پديدههاى ظاهرى و سطحى نيست؛ مسئله اين است كه يك مجموعهى فرهنگى در دنيا با تكيه به نفت، حقّ وتو، سلاح ميكروبى و شيميايى، بمب اتمى و قدرت سياسى مىخواهد همهى باورها و چارچوبهاى مورد پسند خودش براى ملتها و كشورهاى ديگر را به آنها تحميل كند.
☑️اين است كه يك كشور گاهى به تفكّر و ذائقهى ترجمهاى دچار مىشود. فكر هم كه مىكند، ترجمهاى فكر مىكند و فرآوردههاى فكرى ديگران را مىگيرد. البته نه فرآوردههاى دست اوّل؛ فرآوردههاى دست دوم، نسخ شده، دستمالى شده و از ميدان خارجشدهاى را كه آنها براى يك كشور و يك ملت لازم مىدانند و از راه تبليغاتى به آن ملت تزريق مىكنند و به عنوان فكر نو با آن ملت در ميان مىگذارند. اين براى يك ملت از هر مصيبتى بزرگتر و سختتر است.
#تفکر_ترجمهای
#تهاجم_فرهنگی
#مصیبت_ملی
◽️امام خامنه ای مدظله العالی بيانات و پرسش و پاسخ در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه صنعتى امير كبير 9 اسفند 79
ایران قوی
اوائل که میشنیدم زبیر سیف الاسلام بود و بعدا راهش را کج کرد، یه جوری میشدم؛ اینکه این راه مثل اینکه
بعد از نشر این نوشته
دوست عزیزی لطف کرده و پیام دادند که این نقل تاریخی اشتباه است
با تشکر از تذکر این عزیز
عرض میکنم که متأسفانه اشتباه کرده ام و به جای عبدالله بن زبیر خود زبیر را گفته ام؛ البته این خبر در منابع اهل سنت هم موجود است اما بررسی سندی نکرده ام
و مراد یادآوری یک اصل کلی برآمده از کتاب و سنت است که همچنانکه انحراف و دوری انسان از خدا یک امر تدریجی و از ضعف به شدت است، پیشرفت در مسیر بندگی هم تدریجی است.
هرچند در تطبیق آن بر مسئله تاریخی حتی در خصوص عبدالله بن زبیر هم اگر حرف باشد در صحت این اصل کلی اشتباه نیست
یاعلی
🎙بازتولید شعارهای انقلاب با ادبیات جدید
🔰خیلی از مفاهیم انقلاب هست که ما یک روز شعارش را دادیم، دنبالش هم بودیم و هستیم، امّا امروز همان مفاهیم باید با ادبیّات جدید، با ادبیّات مناسب امروز، تبیین بشود و بازتولید بشود. هنر امامجمعه این است که بتواند مسئلهی عدالت را، مسئلهی استقلال را، مسئلهی حمایت از مستضعفین را، مسئلهی پیروی از شریعت را، این چیزهایی را که جزو اصول و مبانی انقلاب است، این مفاهیم عالی را بتواند بازتولید کند با زبان امروز و با زبان نسل جوان؛ سخنگوی انقلاب.
📣امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور 05/05/1401
https://eitaa.com/Iran_ghavy
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 وزیر نیرو از حمید عبدالله دخت، کارگر فداکار آب و فاضلاب فهرج، قدردانی کرد
در چند روز اخیر تصویر تلاش این کارگر برای رفع ترکیدگی لوله آب در فضای مجازی پربازدید شده است.
@Farsna
🇮🇷مجمع نمایندگان طلاب و وظیفه توسعه بینش و حرکت انقلابی در حوزه علمیه
🔹از دو ديدگاه ميشود دربارهى مسائل قم صحبت كرد؛ ديدگاه اوّل، نگاه به مسائل عمومى حوزهى قم است؛ مسائل علم، تربيت علمى، تحقيق، اخلاق، مسائل مديريّتى، مسائل سازمانى و ... ديدگاه دوّم، وضعيّت انقلابى و رشد و بلوغ تفكّر انقلابى در حوزهى قم است؛ امروز اين مورد نظر بنده است. ميخواهيم در مورد تداوم روحيّهى انقلابى و منش انقلابى در حوزهى قم و ديگر حوزهها يك مقدارى فكر كنيم و كار كنيم؛ اين بسيار حائز اهمّيّت است. اگر بخواهيم مقايسه كنيم با آن مقولهى قبلى، اين مقوله اگر از آن مهمتر نباشد، به همان اندازه وزانت و اهمّيّت دارد...
🔸ما ميگوييم همهى اقشار مردم در انقلاب شركت داشتهاند، واقع قضيّه هم همين است، يا در مورد آن گروههاى پيشرو مثلاً ميگوييم «دانشجوها، طلبهها» و اسم دانشجوها را مىآوريم، درست است، اينها هم واقعاً پيشرو بودهاند، در اين شكّى نيست امّا پيشرو بودن و ورود، يك حلقهى وصلى لازم داشت، يك حلقهى واسطى لازم داشت؛ اين حلقهى واسط حوزهى علميّهى قم بود و البتّه حوزههاى علميّهى ديگر؛ فقط حوزهى قم نبود. شما توجّه داشته باشيد كه اين انقلاب عظيم، اين پديدهى حيرتانگيز، اين حادثهاى كه دنيا را تكان داد، منتهى ميشود به اين حلقهى واسط، يعنى به حوزهى قم. نسبت حوزهى قم با انقلاب اين است.
🔹خب، حالا حوزهى قم را بخواهند از انقلاب تهى كنند، [اين] چيز كوچكى است؟ انگيزههايى وجود دارد براى اين كار، حرف من اين است. بنده عرض ميكنم اگر بخواهيم نظام اسلامى، انقلابى بماند، اسلامى بماند، حوزهى قم بايد انقلابى بماند؛ اگر حوزهى قم انقلابى نمانَد، حوزههاى علميّه اگر انقلابى نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. من اين را به شما عرض كنم: حوزهى قم پشتوانه است. حرف من اين است كه ميگويم حوزهى علميّهى قم بايستى بهعنوان يك حوزهى انقلابى، بهعنوان مهد انقلاب، بهعنوان آن كورهى آتشفشانى كه همينطور دارد انرژى انقلابى را صادر ميكند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد.
🔸خب، عرض كرديم كه طبيعت قم، طبيعت طلّاب، حوزهى علميّه، طبيعت دين است، طبيعت تبليغ است، طبيعت قناعت است، طبيعت حضور مرجعيّت است كه مرجعيّت خيلى مهم است؛ اينها همه از خصوصيّات حوزه است و همين موجب ميشود كه پايهى انقلاب در اينجا محكم بشود. اگرچنانچه ما ديديم تلاشهايى دارد انجام ميگيرد براى اينكه از حوزهى علميّهى قم انقلابزدايى كنند، بايد احساس خطر كنيم.
🔹عرض من با شما نمايندگان عزيز طلّاب و فضلا اين است: اگر ديديد انقلابزدايى دارد انجام ميگيرد بايد احساس خطر كنيد. خب، احساس خطر كردن كافى نيست، بايد به فكر علاج بود؛ علاج هم تدبير لازم دارد، فكر لازم دارد؛ اين اهمّيّت اجتماع شما را نشان ميدهد. بايد افراد صاحب فكر بنشينند فكر كنند؛ با كارهاى سطحى، با فرياد كشيدن كه احياناً در يك جلسهاى آدم داد بكِشد و به يكى اعتراض كند، با اين حرفها مسئله درست نميشود. راه، اينها نيست؛ راه، فكر كردن و انديشيدن و حكمتآميز برنامهريزى كردن، مجموعههاى برنامهريزى شده را تهيّه كردن و دنبال كردن است؛ بینش انقلابی در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند.
🎙امام خامنهای مدظله العالی، دیدار مجمع نمايندگان طلّاب و فضلاى حوزهى علميّهى قم 25/12/1394
🇮🇷هر طلبه احساسِ مسئولیت داری بداند برای آن هدف چه کار باید بکند
🔹اين تشكل، چيز بسيار خوبى است. آنچه كه اتفاق افتاده كار مباركى است كه بايد محكم آن را حفظ كنيد و نگذاريد بههيچوجه با ايراد شبهه، كار لنگ بماند. كارِ مهمى انجام گرفته است. خداوند، نور و رحمت و فضل خودش را بر روان پاك امام عظيمالشّأن ما فروببارد كه در آخرين قدمهاى زندگىِ سرشار از بركت خود، چنين بركتى را به وجود آوردند....
🔸اين را دنبال كنيد و سعى نماييد در همان چارچوبى كه امام در آن پيام آوردند، كار را محتوا بدهيد و پيش ببريد؛ يعنى نگذاريد اندكى توقف در كار به وجود آيد... هدف را محدّد كنيد و مشخص نماييد كه مىخواهيد چه كار كنيد. هدف را از پيام امام (ره) بگيريد. امام در اين پيام، پيشنهاد و طرح خاصى را ارايه نفرمودند؛ اما اول تا آخر پيام، سرشار از جهتها و اعلام لازم و تابلوهاى سر راه است كه انسان را هدايت مىكند. بايد هدف اين پيام مبارك... روشن بشود و حيطهبندى گردد. بايد مشخص بشود كه مىخواهيم در حوزه چه كار بكنيم. بعد بر اساس آن هدف، برنامهريزى كنيد و بر پايهى آن برنامهريزى، هر دستگاهى مشغول كار خودش بشود.
🔹اگر بتوانيد كارى بكنيد كه هر طلبهى احساس مسئوليتدارى در قم، صبح كه بلند مىشود، همچنان كه به فكر برنامهى درس و بحث روزانهاش است، بداند كه براى آن هدف چهكار بايد بكند. اين، شكل ايدهآل كار است و حد اعلى مىباشد. ليكن اگر اين كار هم نشود، همين اندازه معلوم باشد كه شما مىخواهيد ده سال ديگر چه اتفاقى در قم بيفتد و حوزه در ده سال ديگر چه فرق و تفاوتى با امروز داشته باشد. اين، تعقيب همان هدف است. اين را مشخصش كنيد و بر اساس آن هدف، برنامهريزى نماييد...
🔸من، توجه به اين طلبههاى جوان را به شما آقايان محترم كه بحمد اللَّه از فضلا و برجستگان هستيد، توصيه مىكنم. اين طلّاب جوان، خيلى مهمند. طلّاب، محور ادارهى حوزه نيستند؛ اما در حقيقت محور اميدها و انرژىهاى بالفعل و بالقوهى حوزهاند. اگر طلبه نااميد شد، شما چيزى در دست نخواهيد داشت؛ مراجع هم چيزى نخواهند داشت. اين، نكتهى مهمى است. سعى بشود كه طلّاب، مأيوس و مسألهدار نشوند. البته، اين نكته را نيز سفارش و خواهش بكنم كه نگذاريد مجموعهى شما، از حالت يك مجموعهى طلبگى و كارى خارج شود و به يك مجموعهى سياسى و خطى تبديل گردد. به شدت مراقبت كنيد كه اين طور نشود؛ چون واقعاً چيز بدى است. حوزه، به وحدت احتياج دارد. شما حتّى در درون خودتان، اختلافات داخل حوزه و اختلافات خطى و جريانى را حل كنيد.
🎙امام خامنهای مدظله العالی در دیدار مجمع نمایندگان طلاب 1368/09/07
📌مجمع نمایندگان طلاب؛ چالش راهبردی و راهبرد چالشی
🔰علیرغم همه تلاشهای قابل تقدیر نمایندگان طلاب، به نظر میرسد چالش اصلی مجمع نمایندگان طلاب که به تدریج موجب ضعف عملکردی این مجموعه پرظرفیت شده است، به گونهای که شاهد مشارکت حداقلی طلاب در انتخابات این مجمع و عدم حضور برخی چهرههای شاخص و فعال عرصههای مختلف حوزه در این جایگاه و .... هستیم، عدم توجه جدی به نقش مؤثر و بیبدیل بدنه عمومی طلاب در روند اصلاح امور حوزه علمیه است؛ حال آنکه اساسا فلسفه تشکیل مجمع نمایندگان طلاب در راستای فعال کردن ارادههای طلاب در فهم و حل مسائل حوزه علمیه بود. و این یعنی چالش راهبردی؛
🔰توضیح اینکه نظام مردم سالاری دینی که حوزه علمیه قاعده آن بشمار میرود، میتوانست الگوی مناسبی برای مشارکت حداکثری ارادههای توده طلاب در اصلاح امور باشد؛ بلکه بایستی دیگر دستگاهها و فعالان نظام اسلامی، الگوی مردم سالاری دینی را از حوزه علمیه و مشارکت جدی طلاب در اداره امور حوزه یاد میگرفتند. اما متأسفانه در بهترین وضعیت شاهد آن هستیم که در همه فرایند اصلاح امور، اعم از فهم مسائل، ارائه راهکارها، ایجاد شرایط، رفع موانع، پیگیری اجرایی و ... تعداد معدودی از طلاب در کسوت نمایندگی یا در دیگر جایگاههای رسمی سعی دارند نقش خدمترسانی به دیگر طلاب را ایفا کنند و متأسفانه در بسیاری از موارد توفیق کافی و در بخشی توفیق لازم را هم به دست نمیآورند چرا که مهمترین نتیجه این همه خدمت اعم از علمی، پژوهشی، تهذیبی، معیشتی و ... اگر به مسئله ارتقاء هویت و فعال شدن نیروهای الهی عموم طلاب در ایجاد اصلاح در روند مسائل اصلی کشور از جمله حوزه علمیه نشود، مشکلات حل نخواهد شد که بیشتر خواهد شد؛
🔰آری اولین اثر رویکرد حاضر در حل مسائل حوزه علمیه [یعنی بیتوجهی به ظرفیت عظیم طلاب در حل مسائل حوزههای علمیه و یا ناتوانی در فعال سازی آن]، مخدوش شدن هویت طلبه است؛ طلبهای که انقلاب اسلامی، او را به ایجاد سرعت و انضباط در حرکت عمومی ملت و تشکیل دولت اسلامی و بالابردن مشارکتهای عمومی و تخصصی مردم در اداره کشور موظف کرده است و باید برای آماده شدن در این مسیر پیچیده و سخت، مشق مشارکت را از حوزه شروع کند و همه مسائل حوزه را مسائل خود بداند؛ [چنانکه رهبری در اعتراض به طلبهای که گفت: «ما به حوزه آمده بودیم که این کار بشود» فرمودند: نگویید «آمده بودیم»؛ بگویید «آمدهایم که این کار بشود»]؛ با انسانهای مخلص و دلسوزی مواجه شده است که همه توانشان را صرف این میکنند که آبی برای طلبه گرم کنند نه اینکه آبی از خود طلبه گرم شود حالا بگذریم از تلاش برخی که سعی دارند آبی از طلبه گرم نشودو یا حتی آبش را سرد کنند.
🔰روشن است که تا همه به میدان نیایند و صداقت خود را برای خدا نشان ندهند، نصرت الهی نازل نخواهد شد، چنان که حضرت امیر علیه السلام فرمودند و باز مشکلات بیجواب و دردها بیدرمان باقی خواهد ماند و از همه دردها مزمنتر درد بیهویتی و احساس مفید نبودن طلبه است. و اینجاست که نقش پیشرانان روشن میشود؛ پیشران کسی نیست که با هر عنوانی کار را به دست بگیرد و دیگران را به کنار بزند و زیر بار مسئولیت لگدمال شود و کار را هم خراب کند بلکه پیشران باید بتواند با سازماندهی درست پیشرانان واقعی، نیروی همه را فعال کند و به معنای واقعی پیشرانی کند.
🔰بنابراین مهمترین خصیصه نیروی پیشران [چون نماینده طلاب انقلابی]، ایمان به نیروی الهی طلاب در فهم و حل مسائل حوزه علمیه بخصوص مسئله کلان توسعه بینش و حرکت انقلابی در حوزه است؛ این ایمان است که باید او را به شناسائی پیشرانان طلاب در عرصههای مختلف علمی-آموزشی-پژوهشی، تربیتی-تهذیبی-فرهنگی-تبلیغی، سیاسی-اجتماعی-مدیریتی و ... واداشته و با ایجاد زمینههای لازم به ایجاد حلقههای میانی در این عرصهها کمک کند. این حلقههای میانی هستند که میتوانند و باید گروههای مختلفی از طلاب را برای فهم و درک بهتر مسائل هدایت کرده و عزم و اراده آنها برای حل مسائل با بهرهمندی از ظرفیتهای قانونی حوزه را برانگیزانند. و این همان راهبرد چالشی است؛ چرا که به مسئله ایمان به خود و مجموعه طلاب و ظرفیتهای عظیم نظام اسلامی بخصوص ظرفیتهای حوزه که روز به روز در حال شکوفا شدن هستند، ارتباط دارد. مسئله ای که در جنگ روانی دشمن نسبت به تخریب داشتهها، بسیار مورد هجمه قرار گرفته است و ما را از داشتههای نهاد روحانیت و در رأس آن از داشتههای هویت جمعی جمهوری اسلامی غافل و ناامید ساخته است.
🔰باید به پاخاست و با امید به آینده روشن حوزه، از ظرفیتهای حوزه که با تلاش روحانیت مبارز در طول سالها مبارزه به دستمان رسیده پاسداری کرد و راه اصلاح را پیش گرفت که کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته.
#مردم_سالاری_دینی
#حلقههای_میانی
#امید
#جنگ_نرم
#هویت_جمعی
#مسئولیت_عمومی
#مجمع_نمایندگان_طلاب
نگاه کلان به مجمع نمایندگان طلاب
🔰«اگر طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم با یکدیگر هماهنگ نباشند، نمی توان پیش بینی کرد موفقیت از آن کیست... طلاب انقلابی و مدرسین طرفدار انقلاب اگر با هم کار نکنند هر دو شکننده اند، باید طلاب جوان، اساتید محترم را که در راه خدمت به انقلاب و اسلام و علوم اسلامی می باشند یاری کنند تا آنان بتوانند به هدفهای مهم تعلیم و تربیت برسند. جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بدانند، حتما با آنان جلسه بگذارند و از طرحها و نظریات آنان استقبال کنند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنها بنگرند».(امام خمینی ره منشور روحانیت)
🔰«نفس این عنوان نماینده و نمایندگان طلاب قم یک عنوان شیرین، امید بخش و بیدار کننده آرزوهای دیرین در باب حوزه های علمیه است اینکه طلاب قم به این عزم راسخ برسند که باید تشکلی و حضوری و تلاشی برای بهسازی حوزه داشته باشند و عزم در مقام عمل به آنجا برسد که انتخاباتی صورت گیرد و نمایندگانی برگزیده شوند این مژده بسیار بزرگی است.(امام خامنهای مدظله العالی در دیدار نمایندگان طلاب 1368)
🔰مجمع نمایندگان طلاب، حاصل تلاش بیش از نیم قرن طلاب و فضلای دغدغهمندی هست که سعی داشتند بزرگان حوزه را در حل مسائل اساسی حوزه علمیه یاری رسانند. مجمع نمایندگان طلاب، یکی از ظرفیتهای خوب و البته منحصربهفرد مشارکت طلاب در حل مسائل حوزه علمیه است. مجمع نمایندگان طلاب، با داشتن قدرت ارتباط گیری با لایههای درونی حوزه و بدنه طلاب میتواند الگوی مناسبی برای فعال شدن بخش مهمی از ظرفیتهای طلاب در عرصههای مختلف بخصوص توسعه بینش و حرکت انقلابی در حوزه علمیه را ارائه و عملیاتی کند.(برگرفته از بیانات رهبری در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب 68 و 94)
🔰مجمع نمایندگان طلاب نهادی است حوزوی دارای شخصیت حقوقی، كه با آرای مستقیم طلاب و فضلای حوزه علمیه برای تحقق آرمانهای قائد عظیم الشان جهان اسلام حضرت آیت ا...العظمی امام خمینی(ره) ومنویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و مراجع معظم تقلید مسلم در جهت اصلاح و تعالی امور حوزه علمیه قم فعالیت مینماید.(ماده 2 اساسنامه مجمع)
🔰مجمع نمایندگان طلاب موظف است طرحها و پیشنهادات مصوب خود را جهت بهبود و نظم حوزه بر حسب مورد به شورای عالی حوزه یا جامعه مدرسین و یا مرکز مدیریت ارسال نماید.(ماده 9 اساسنامه مجمع)
🔰مجمع نمایندگان طلاب میتواند در كلیه امور حوزه مصوبه داشته باشد. و در صورتی که شورای عالی حوزه طرحی را جهت انجام یا بررسی به مجمع ارسال کرد، مجمع موظف است پیشنهادهای اصلاحی و تكمیلی خود را حداكثر دو ماه پس از اعلام به آن شورا ارائه نماید.(ماده10و11 اساسنامه مجمع)
مجمع نمایندگان طلاب موظف است در صورت مشاهده نواقص و مشکلات در نهادهای اجرائی حوزه، از طریق هیئت رئیسه موارد را با ارائه راه حلهای اجرائی آن به مراجع ذیصلاح ارجاع دهد.
🔰مجمع نمایندگان طلاب موظف است با همکاری با مراجع ذی صلاح تمام توانایی خود را در جهت رشد و تقویت مبانی علمی و اخلاقی طلاب بکار بندد و به هیچ وجه از اهداف خود تخطی ننماید.
🔰مجمع موظف است کلیه تصمیمات خود را در جهت تقویت روح اتحاد بین طلاب و فضلاء، با جامعه محترم مدرسین، شورای عالی حوزه، افاضل سابقه دار و سائر اساتید طرفدار انقلاب قرار دهد.(ماده 14-16 اساسنامه مجمع)
🔰مجمع نمایندگان طلاب می تواند در جهت نیل به اهداف خود با مراجع ذیصلاح در داخل و خارج حوزه ارتباط برقرار کند. مجمع میتواند با هماهنگی شورای عالی حوزه، در راستای اهداف خود اقدام به برگزاری جلسات عمومی در سطح حوزه و نیز کنفرانسها و سمینارهای علمی و تحقیقی بنماید. مجمع میتواند از صاحب نظران علمی، سیاسی و اجتماعی برای شركت در جلسات خود دعوت به عمل آورد.(ماده 17-19 اساسنامه مجمع)
🔰مجمع نمایندگان طلاب دارای کمیسیون های دائمی تشکیلات و مدیریت، تحقیقات علمی، تحقیق و بررسی، گزینش و جذب نیرو، رزمی و دفاعی، مالی و اقتصادی، امور حوزه و دانشگاه، سیاسی و فضای مجازی، اخلاق و معنویت است و ظرفیت تشکیل کمسیونهای اقتضائی را نیز دارد.
May 11
🌹🇮🇷🌹روز ولادت امامت در کشور
🎙امام خامنهای مدظله العالی
🔹بعد از رحلت امام (رضواناللهعليه) و بعد از گذشت سالگرد ايشان، اين دههى فجر بايد نشان بدهد كه براى مردم، خاطرهى امام، مثل شخص امام گرامى است؛
🔸والّا اگر قرار شد كه خاطرهى امام، همينطور مثل همهى خاطرههاى معمولى، آهستهآهسته ضعيف بشود، يك روز هم از بين خواهد رفت و آنگاه واويلا است.
🔹اين را بدانيد، آن روزى كه ما در اين مملكت، خاطرهى امام را نداشته باشيم، خسارت خيلى بزرگى به اين كشور خواهد خورد. نبايد بگذاريد چنين شود.
🔸خاطرهى امام، بيش از هميشه، در دههى فجر و 22 بهمن است؛ حتّى بيشتر از مراسم سالگرد رحلت امام، اين بزرگداشت نشاندهندهى شخصيّت آن بزرگوار است.
🔹اين، درحقيقت ولادت امامت در اين كشور است؛ به همان معنايى كه خود امام و اسلام براى ما ترسيم كردهاند. قبل از آن، امام رهبر مبارزه و نهضت بودند؛ ولى از روز ورود به كشور و تشكيل دولت اسلامى، امام امّت اسلامى شدند. اين، مهمتر از خاطرهى درگذشت است.
11 بهمن 69
🔔یک وظیفه شرعی
📌خدمتى كه اين بزرگوار [امام خمینی ره] به عالم اسلام كرده، شكرگزارى و وفادارى لازم دارد؛ اين وفادارى چگونه بايد باشد؟ برترينش اين است كه انسان نام آن بزرگوار را زنده كند.
📌ازاينرو است كه من، زنده داشتن نام امام را براى همهى كسانى كه با امام سروكار دارند - منهاى جنبههاى سياسى و عاطفى - يك وظيفهى شرعى ميدانم.
امام خامنهای مدظله العالی 27 اردیبهشت 72
https://eitaa.com/Iran_ghavy