📜عبور از عالمی، مستلزم اطلاع بر جمیع آثار و خصوصیات آن عالم نیست چه بسا ممکن است افرادی از عالم مثال عبور کنند بدون آنکه مکاشفات صوریه ملکوتیه به طور تفصیل برای آنها پیدا شود بلکه فقط به واسطه منامات بعضی از صور مثالی را ادراک کنند،یا در خواب کشف بعضی از امور مثالی از ماضی و آینده برای آنها بشود
📘رساله سیر و سلوک سید بحرالعلوم،حاشیه،ص۷۳
👤علامه طهرانی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
📜حروف نورانیه مقطعه در اوایل سور قرآنیه، بعد از حذف مکررات این کلمه می شود:علی صراط حق نمسکه
🔷ای مصحف آیات الهی رویت
🔷وی سلسله اهل ولایت مویت
🔷سرچشمه زندگی لب دلجویت
🔷محراب نماز عارفان ابرویت
📘طرایق الحقایق،ج۳،ص۱۲۶
@JAMEOLASRAR110
📜لیله القدر مراتب دارد،نوزدهم درست است و بیست و یک ام درست است و بیست و سوم هم درست است و لیالی زمانی اینجا نمودی از لیالی وجودی واقعی نظام هستی است.
هر چه وجود تنزل پیدا کند، لیالی است و چون عروج پیدا کند یوم است.نحن ایام الله به لحاظ ظهور آنهاست
🎙مصباح الانس،جلسه۲۲۸،دقیقه۴۳
👤علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی
https://t.me/JAMEOLASRAR110
📜چون شب قدر فرا رسد، خدای تعالی ابدال خود را پیش از ظهورش،یک یا دو ساعت یا نصف روز یا یک روز، خبر می دهد.پس برای ابدال مثل روشنایی صبح کشف می شود و درآن عجایب ملکوت و حق سبحانه و ملائکه و انبیاء حق و بهشت و اهل آن را میبنند
📘فرهنگ نور بخش،نشر یلدا قلم،ج۳،ص۷۴
❗️ابن عربی هم در باب هفتاد و یکم کتاب فتوحات درباره کیفیت لیله القدر نظر جالبی دارند که با سرچ در کانال قابل مشاهده است
https://t.me/JAMEOLASRAR110
🔷کشفی شگرف از محیی الدین ابن عربی🔷
📜تمام انبیاء را از آدم تا محمد علیهم السلام مشاهده کردم، و خدای متعال به واسطه آنان تمام مومنان را به من نشان داد، به طوری که حتی یک نفر از آنان که آمده اند و خواهند آمد، چه خاص آنان و چه عامشان تا روز رستاخیز باقی نماند؛ و تمام مراتب جماعت را مشاهده کردم و قدر و منزلتشان را دانستم و بر تمام آنچه که بر گونه اجمال ایمان آورده بودم آگاه گشتم و تمام آنها را مشاهده نمودم
📘فتوحات مکیه،باب سیصد و شصت و پنجم،دفتر بیست و پنجم از فتح مکی
https://t.me/JAMEOLASRAR110
📜جنّ چون روحانی است و در او غلظت و تراکمی نیست،بدین سبب هیچ کس از انسیان نمی تواند با جسمش،آنچه را که جنّیِ کاملِ مطیع بدان می رسد برسد
جنّ از آتش و هواست و انسان از آب و خاک، البته در هر دو، ارکان چهارگانه موجود است اما ظهور در هر یک از آن دو همان دو رکن است که گفتیم
اگر از انسان معصیتی سر زند،آن از غفلتی است که عارض او شده و اگر طاعتی از جنّ سر بزند، عارضی بوده و مقتضای طبعش نیست چون انسان طبعاً فرمان پذیر است و جنّ، مخالف و سرکش.
📘شرح جیلی بر فتوحات مکیه،باب:جامع ابواب(۳۵۹)،باب نهم
https://t.me/JAMEOLASRAR110
🔷غلطی که برای اهل طریقت در کشفشان پیدا می شود🔷
📜غلطی که برای اهل طریقت در کشفشان پدید می آید،هنگامی است که در این سرا مکاشف گشته و آگاهی به احوال آخرت پیدا می کنند،که آن در واقع آخرت حقیقی نیست،بلکه دنیاست که خداوند برای آنان در برزخ به دیده کشف یا خواب آشکار نموده است
اگر قیامت را در حیات دنیا مشاهده کردی، آن جز قیامت دنیا و بهشت و دوزخ دنیا نمی باشد و تمثّل چیزی، عین آن چیز نمی باشد بلکه شِبه آن است و آنچه پیامبر[صلی الله علیه و آله]از احوال آخرت که در برزخ دیده است، همگی(برایش) تمثّل یافته اند
📘فتوحات مکیه،باب صد و بیست ششم،بخش یکصدم از فتح مکی(با مقداری تلخیص)
👤شیخ اکبر، محیی الدین ابن عربی قدّس سرّه
https://t.me/JAMEOLASRAR110
📜ما از رجال روایح و بوها گروهی را مشاهده کرده ایم، عبدالقادر گیلانی از آنان بوده که شخص را با بو کردن می شناخته است
📘فتوحات مکیه،باب۱۹۸،بخش صد و بیستم از فتح مکی
📜عثمان یحیی حدود هزار جلد از کتب ابن عربی فهرست کرده که دوره فتوحات یکی از آنهاست.کتاب فتوحات مدنی هم دارد که هنوز نیافته ایم و تفسیر قرآنی که نود و پنج جلد است و هنوز به طبع نرسیده است
🎙شرح مصباح الانس،جلسه۴،دقیقه۳۴
👤علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی
https://t.me/JAMEOLASRAR110
📜محققان صوفیه بر این عقیده اند که تخلّق و تحقق به اسم الله امکان پذیر نیست،چون که آن دو اختصاص به حقّ دارد و اسم الله قائم مقام اسماء است.
این از باب ادب با خداست،ولی اقتضای کشف و شهود این است که اسم الله از تمام وجوه عین مسمّا نیست و چون انسان کامل به احدیت جمع تمام اخلاق الهی و به راز: من در دل بنده پاک خود می گنجم، اتصاف یافت؛دلش عرش ذات حق و اسماء الهی گردیده و اسم عَلَم اعظم می باشد
📘مصباح الانس،۵/۳۷۶، ص۷۷۴
👤نقل از: موید الدین جندی قدّس سرّه
https://t.me/JAMEOLASRAR110
📜آنان(اهل البیت) را آنگونه که باید بشناسند نشناختند،مگر آنکه را که خداوند بر امرشان آگاهش ساخته است،و هر کس را که بر آن آگاه کرد،در حال بدان استناد می یابد، پس آن بزرگترین مستند و محکم ترین رکن قصد است که به دوستیشان برای آخرت چنگ زده است، زیرا او(پیامبر ص) از ما جز دوستی خویشاوندانش را نخواسته است
📘فتوحات مکیه،باب:جامع ابواب،باب۲۹:سرّ تنزیه اهل البیت از موت
https://t.me/JAMEOLASRAR110
📜از سعدالدین حمویی علیه الرحمه پرسیدند که ابن عربی را چون یافتی؟فرمود: بحر موّاجی بود که او را نهایت نبود.گفتند ابوحفض سهروردی را چگونه یافتی؟فرمود نوری که از متابعت پیامبر صلیالله علیه و آله در سر سهروردی بود چیزی دیگر بود
📘نفحات الانس،ص۴۷۴
https://t.me/JAMEOLASRAR110
📜حیوانات اموری را مشاهده می کنند[مانند عذاب قبر] که انسان ها،غیر از صاحبان کشف و شهود، مشاهده نمیکنند
📘مقدمهٔ قیصری، فصل ششم،ص۳۱
@JAMEOLASRAR110