🌿ظلومی و جهولی ضد نورند
🌿ولیکن مظهر عین ظهورند
🌿چو پشت آینه باشد مکدر
🌿نماید روی شخص از روی دیگر
📚گلشن راز
👤شیخ محمود شبستری قدس سره
@darmahzareorafa110
عزیز الدین نسفی قدس سره:
📝ای درویش! هر که عاشق نشد، پاک نشد و هر که پاک نشد، به پاکی نرسید و هر که عاشق شد و عشق خود را آشکارا گردانید، پلید بماند و پاک نشد، از جهت آن که آن آتش که از راه چشم به دل وی رسیده بود، از راه زبانش بیرون کرد، آن دل نیمه سوخته در میان راه بماند، از آن دل من بعد هیچ کاری نیاید، نه کار دنیا و نه کار عقبی و نه کار مولی!
📚انسان کامل،ص۱۶۳
@darmahzareorafa110
جٰامِعُ الْأَسْرار
عزیز الدین نسفی قدس سره: 📝ای درویش! هر که عاشق نشد، پاک نشد و هر که پاک نشد، به پاکی نرسید و هر که
🌿وقتِ آن شیرین قلندر خوش که در اطوارِ سیر
🌿 ذکرِ تسبیحِ ملک در حلقۀ زنّار داشت
👤خواجه حافظ علیه الرحمه
@darmahzareorafa110
📝غایت جمله عبادات و تمامی معارف، فتح باب قلب و حاضر شدن در حضور ملکوت امام و ظهور صورت ملکوتی امام در خانهٔ دل سالک است.حضور شخص در محضر شخص ملکی امام علیه السلام ، حضور مطلق نیست بلکه مشوب است به غیبت، بخلاف حضور ملکوتی که حضور مطلق همان است و تا مدارک سالک و وجود او مناسبت با ملکوت نداشته باشد اینصورت ظاهر نمیشود و سکینه و آرامی تام برای سالک حاصل نمیشود
📚ولایت نامه،باب نهم،ص۱۹۵_۱۹۳
👤سلطانعلیشاه رحمه الله علیه
@darmahzareorafa110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📝غایت جمله عبادات و تمامی معارف، فتح باب قلب و حاضر شدن در حضور ملکوت امام و ظهور صورت ملکوتی امام د
🌿چون خلیل آمد خیال یار من
🌿صورتش بت معنی او بتشکن
🌿آینهٔ جان نیست الا روی یار
🌿روی آن یاری که باشد زان دیار
📚مثنوی معنوی، دفتر دوم
@darmahzareorafa110
شاه نعمت الله ولی قدس سره:
📝حقیقت محمدیه مربی ظاهر عالم به اسم الظاهر، و مربی باطن عالم به اسم الباطن است یعنی مربی عالم است به ربی که در مظهر او تجلی کرده،و هو رب الارباب؛و خلفای حضرت او یا خلافت ظاهر دارند یا باطن و هر دو قسم باقی تا قیامت.گر یکی برود یکی بیاید.اما خلفای اثنا عشر صلوات الله علیهم خلافت ظاهر و باطن دارند
📚مجمع الرسائل،ج۱ص۲۵۸
@darmahzareorafa110
صدرالدین قونوی قدس سره:
📝در بین بزرگان اولیاء خلافی در اصول تصور نمی شود مطلقا مگر در امور جزئی، و یا(این اختلاف) در بین متوسطان و اهل بدایت از صاحبان احوال و مکاشفات آشکار میشود که حقایق را جز به صورت کشف در مظاهر و ملابس مثالی ادراک نمی کنند
📚اعجاز البیان فی تاویل ام القرآن،ص۴۴
@darmahzareorafa110
عبدالکریم جیلی قدس سره:
📝بدان که انسان کامل به تنهایی برابر با همه حقایق وجودی است و به لطافت خویش برابر با همه حقایق علوی است همان گونه که به متراکم بودن و غلیظ بودنش در برابر با حقایق سفلی است
@darmahzareorafa110
جٰامِعُ الْأَسْرار
عبدالکریم جیلی قدس سره: 📝بدان که انسان کامل به تنهایی برابر با همه حقایق وجودی است و به لطافت خویش
📝با قلبش برابر با عرش و به انیت خود برابر با کرسی و به عقلش برابر با سدرة المنتهی، و بنفس خویش مقابل لوح محفوظ، و به طبع خود مقابل عناصر، و به قابلیت خود مقابل هیولی، و به قوای بینایی مقابل خورشید و به قوای شنوایی مقابل ماه و به قوای حرارتی مقابل فلک آتش و به برودتش مقابل فلک آب و به رطوبتش مقابل فلک هوا و به یبوستش مقابل فلک خاک است
سپس به خاطراتش در مقابل فرشتگان و به وسوسه اش مقابل جن و شیطان و به حیوانیتش مقابل بهایم و به قوای قهر و غلبه اش مقابل شیر و به قوای مکرش مقابل روباه است
سپس به ذاتش برابر با جوهر و به وصفش برابر عرض و به امور شهوانی اش برابر با حیوان و با یقین خود برابر با مؤمنین و با شک و تردیدش برابر با مشرکین است و هر ملک مقربی از هر یک از قوای انسان کامل خلق شده است
📚انسان کامل در معرفت اواخر و اوائل،ص۳۹۹_۳۹۷
@darmahzareorafa110
پيامبر صلى الله عليه و آله :
🌿لا يَحزَنْ أحَدُكُم أن تُرفَعَ عَنهُ الرؤيا فإنّهُ إذا رَسَخَ في العِلمِ ، رُفِعَت عَنهُ الرُّؤيا .
🌿هيچ يك از شما براى خواب نديدن غمگين نباشد ؛زيرا هر گاه كسى در دانشْ راسخ شد، خواب ديدن از او برداشته مى شود .
📚تحف العقول ،ج۱ص۵۰
@darmahzareorafa110
نجم الدین کبری قدس سره:
📝از نشانه های ولی اجابت دعاست و اولیاء در ان مختلفند،دعای برخی از ایشان در حال و دعای برخی از انان در سه روز و برخی در یک هفته و بعضی در یک ماه و گروهی از انان در یک سال اجابت میشود و کمی و افزونی ان بستگی به مقام ولی در نزد حق دارد
📚فوائح الجمال و فواتح الجلال،بند ۱۶۸
@darmahzareorafa110
📝چون طلب سالک به کمال برسد، مرشد را به سر وقت وی رسانند؛ و آن مرشد، قطب الارشاد باشد یا یکی از خلفای آن و این قطب، امام مطلق و محبوب حق است
📚نی نامه،ص۲۹
👤یعقوب چرخی علیه الرحمه
@darmahzareorafa110