جٰامِعُ الْأَسْرار
📜در میان اولیاء کسی هست که درجه اش بسیار بالاست و پیشوای خلق در زمین گردیده و به مشاهده اش دل های مر
﷽
📜چون خداوند رسولش را به جهان دیگر برد، در امتش دوازده صدیق آمدند که آنان اهل بیت اش می باشند و زمین به آنان قائم است، و چون یکی از آنان از جهان رود، بعدی جایش را می گیرد، تا آن که شمارشان پایان پذیرد،و چون هنگام زوال دنیا فرا رسد، خداوند ولیِ خویش را برگزیده و بر می انگیزد و آنچه را که به تمام اولیا داده است بدو می بخشد، و وی را اختصاص به خاتم الولایه ای می دهد، لذا روز رستاخیز حجت خداوند بر دیگر اولیا خواهد بود.
📘ختم الاولیاء، ترجمه:مرحوم استاد خواجوی، ص9
👤حکیم ترمذی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
﷽ روح تواند که قالب را به زمان روحانیان برد. 📜از یاران ما کسی هست که در کم از یک ساعت، صد بار همهٔ
﷽
📜چون روح کامل می شود او را قوت طیران حاصل می شود، چه در عالم علوی و چه در عالم سفلی. و جوارح نیز چون متابع قلب شد و قلب متابع روح، پس هر جا که روح طیران نماید، قلب و جوارح طیران نمایند.
📘خیر المجالس،ملفوظات حضرت شیخ نصیر الدین محمود چراغ دهلی، مجلس سیزدهم، ص62
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
🔷اهل عزلت و مجالست با فرشتگان 📜برخی از رجال اهل عزلت هستند که خداوند رحمان بواسطه مجالست فرشتگان،
﷽
🔷اهل عزلت و اُنس و گفتگو با حیوانات وحشی.
📜برخی دیگر از ایشان(اهل عزلت) هستند که اُنس و اُلفت با حیواناتِ وحشی، رنج و تنگی را از ایشان برطرف می سازد_و ما این را مشاهده کرده ایم_با وحشیان صبح و شب می کند و آنها بدو انس و الفت می ورزند و با وی سخن می گویند و این کار، سبب حرص و شوق بر عبادت پروردگارش می شود.
📘فتوحات مکیه، باب51:معرفت اهل ورع_معارف_بخش25
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
﷽ 🔷شرط وقوعِ تجلیِ ذاتی 📜اگر قلب به کلی از دلبستگی ها پاک شد، حتی از توجه به حق تعالی به اعتقادی خا
﷽
🔷فرق بین تجلیات اسم ظاهر و اسم باطن و اسم جامع
📜اگر تنها از صورت ظاهر منفعل شدی آن امر وارد و یا اثرِ مرتبهٔ اسم ظاهر و اخوات آن است..
اگر فقط وارد مختص به باطن بود و حکم آن در دائره روحانی عمومیت داشت در اینْ صعقه[و بیهوشی] حاصل می شود..
اگر انفعال ظاهر و باطن را فرا گرفت و فنای کامل اتفاق افتاد، در اینجا امرِ تأثیر مختص به حضرت جمع است.
📘ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی،ج5،ص3362
👤صدرالدین قونوی قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷هریک از اوتاد، نائبی دارند و بیشتر اولیاء، نائبان اوتاد را می شناسند نه خود آنها را.
📜هر یک از این چهار(اوتاد) از این امت را در هر زمانی شخصی است که بر قلب آنان می باشد_همراه با وجودشان_ و آنان نایبان ایشان می باشند، بنابراین بیشتر از اولیا، از عموم اصحاب و یاران ما، قطب و دو امام و اوتاد را، جز نایبان نمی شناسند، نه این رسولانی که بیان داشتیم.
📘فتوحات مکیه، باب73:معرفت آنچه از اسرار که برای مشاهده گر حاصل گردد_معارف_بخش75
❗️حضرت شیخ در همین باب، اوتاد چهارگانه را:عیسی و الیاس و ادریس و خضر علیهم السلام میداند.
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
آشکار شدن نطق و تسبیح تمام اجزای بدن. 📜اگر خداوند اراده خیری درباره نفس ناطقه انسانی داشته باشد، ن
﷽
📜شخص عزلت گرفته صدای اعضا و هر بخشی را که در اوست می شنود که با وی_بدانچه خداوند به واسطهٔ او بر آن نعمت بخشوده است_سخن می گوید، لذا نعمت ها او را فرا گرفته و غرق نعمت می شود، از پی آن در عبادت می افزاید.
📘فتوحات مکیه، باب51:معرفت اهل ورع_معارف_بخش25
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📜مردان الهی از هم صحبتی جنّیان می گریزند-گریختنی شدیدتر از مردمان- زیرا هم صحبتی با آنان باعث تکبّری
﷽
📜هیچ کس از آنان(که با ارواح جِنّیان ارتباط دارد) نیست که از ایشان علمی کسب کرده باشد جز آنکه آن علم را شرایع الهی نکوهش کرده و نکوهیده برشمرده اند؛ حال اگر کسی ادعای صحبت و هم جلیسی آنان را کرد و در ادعایش هم راستگفتار بود، از او از مسئله ای در علم الهی پرسش کنید، چیزی از آن از جهت ذوق نخواهید یافت.
📘فتوحات مکیه،باب51:معرفت اهل ورع_معارف_بخش25
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
ابن العربی: 📜خلیفه نیست مگر کسی که حق تعالی وی را بر بندگانش خلیفه کرده باشد، نه کسی که مردمان انتخ
﷽
🔷گزیده ای از اشعار صفی علیشاه قدس سره در مدح و ثنای مولا امیر المومنین علی علیه السلام
📜الهی در این وقت سحر صفی را به علی ببخش..بجایزه این اشعار:
🔷کون و مکان جلوه ای از روی تست
🔷موسی هر جان أرنی گوی تست
🔷مژده رحمت که بگوشم رسید
🔷خرقه فقر از تو بدوشم رسید
🔷قابل این خرقه نه این دوش بود
🔷این کرم پیر خطا پوش بود
🔷بود صفی از همه نا دارتر
🔷عاجز و مسکین و گنه کارتر
🔷مورد عفو اسدالله شد
🔷صاحب این خرقه و این راه شد
🔷خرقه فقرم چو تو دادی بدوش
🔷از شرف خرقه عیوبم بپوش
📘عرفان الحق، ص75_69
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
ابن العربی:لافتی الا علی لانه الوصی و الولی. 📜جوانمرد به زمان مقیّد نمی گردد، همان طور که مکان فر
﷽
📜اولیاء را مراتب است، بعضی بر نفس خود متصرفند و بعضی بر نفوس معینی، و بعضی بر کل نفوس و تمام عالم و خاتم اولیاء علی(ع) است که مرجع کل است و فوق او مرتبه ای نیست و ولایتی نه. و بدون ولایت او هیچکس بکمالی و ولایتی نتواند رسید.
📘عرفان الحق، صص81_80
👤صفی علیشاه قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷طالب صادق ضایع نمی شود.
📜حق_تعالی و تقدس_هر طالبی را که صادق باشد ضایع نگذارد یا حضرت خضر پیغمبر را بفرستد تا او را فایده دهد یا از جنیان یکی قرین او گرداند تا او را راه بنماید، یا مردی را از آدمیان_که این راه رفته باشد و بدان سر منزل رسیده و این آب زندگانی چشیده_به سر وقت او فرستد تا او را تربیت فرماید.
📘مصنفات سمنانی، سلوة العاشقین و سکتة المشتاقین،بند2،ص278
👤علاءالدوله سمنانی قدس الله سره العزیز
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
ارواح به صورتی در بیان از آن خلع نمی شوند. 📝ارواح وقتی به صورتی در می آیند، نمی توانند از آن صورت
﷽
🔷پیش از خلق انسان، ارواح در عالم در هر صورتی جز صورت انسان صورت می یافتند.
📜ارواح[آتشی و فرشتگان] جز در آنچه از صور که آنها را می دانند شکل نمی یابند.. بنابراین ارواح، پیش از خلق انسان در عالم، در هر صورتی جز صورت انسان صورت می یافتند، زیرا ارواح را اگرچه نیروی صورت یافتن است، اما آنها را قوهٔ مصوره_چنانکه انسان راست_نمی باشد،چون قوهٔ مصوره تابع فکر است.
📘فتوحات مکیه، باب369:معرفتِ منزلِ مفاتیح خزاین جود و بخشش_منازل_دفتر26
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
کشف عوالم در سلوک، ضروری نیست. 📝از ایشان[عبدالرحمن جامی] پرسیدم که بعضی از این طایفه را عوالم کشف
﷽
📜مرید درجهٔ خویش در مداومت بر ذکر داند نه در دیدن انوار و غیرها.*
📜علوم و معارف اگر نباشد گو مباش؛ آنچه بودنش ناگریز است توجه به جناب احدیت است.**
📘*مصنفات فارسی شیخ علاءالدوله سمنانی قدس الله سره، سلوة العاشقین و سکتة المشتاقین، بند64، ص293
📘**ملفوظات خواجه احرار قدّس الّله سرّه، تحریر ملا محمد امین کرکی، بند2
@JAMEOLASRAR110