طبیبِ جان 🏴
.
الان تو نوع عسل موم دار داریم:👇
1⃣ عسل موم دار طبیعی معمولی
که قبلا هم برای فروش داشتیم
2⃣ عسل موم دار ویژه(وحشی)
.
طبیبِ جان 🏴
✉️پیام مخاطب
.
اگر کسی به انسان ظلم کند، بدزبانی کند، تحقیر کند، حقش را بخورد یا آرامش او را بگیرد، فعلِ آن شخص، فعلِ اختیاری خودش است. او مجبور نبوده ظلم کند. اختیار داشته، عقل داشته، راهِ مقابلش باز بوده، میتوانسته رعایت کند، میتوانسته سکوت کند، میتوانسته احترام بگذارد، میتوانسته آزار نرساند. اما با اراده خودش مسیر ظلم را انتخاب کرده
پس نمیشود گفت چون آن رنج برای من مثلا اگر امتحان الهی بوده، پس او دیگر مسئول نیست!
امتحان بودن برای من، مسئولیت او را برنمیدارد.
اینکه خداوند از دل آن رنج برای من رشد، صبر، پختگی، کفاره و ارتقای روحی قرار بدهد، یک جهت مسئله است، اما اینکه آن شخص با اختیار خودش ظلم کرده، جهت دیگری است.
مجازات هم دقیقاً برای همین است. مجازات برای فعلِ آگاهانه و اختیاری است. اگر کسی مجنون و بیعقل باشد، یا واقعاً فاقد تشخیص و اراده باشد، کسی مثل انسان عاقل و مختار با او برخورد نمیکند. چون در آنجا فعل، از اراده سالم و آگاهانه صادر نشده است.
اما وقتی انسان عاقل، بالغ، فهمیده و صاحب اراده است، اگر از همین اراده و اختیار سوءاستفاده کند و با اختیار خودش به مال، جان، آبرو، آرامش یا شخصیت دیگران آسیب بزند، اینجا مسئولیت و مؤاخذه معنا پیدا میکند.
پس مجازات، در حقیقت، پاسخ به سوءاستفاده از اختیار است.
ظالم اختیار داشته که ظلم نکند، ولی ظلم کرده است و مظلوم هم بعد از آن ظلم، باز در میدان اختیار قرار میگیرد. میتواند مطالبه حق کند، میتواند دیه بگیرد، میتواند شکایت کند، میتواند قصاص بخواهد، و میتواند گذشت کند، ببخشد و برای خدا عفو کند.
هر دو مسیر برای مظلوم باز است.
اینجاست که معلوم میشود انسان دائماً با میدان انتخاب، اراده و اختیار روبهروست. هم ظالم در هنگام ظلم، با اختیار خودش ظلم میکند، هم مظلوم بعد از ظلم، با اختیار خودش تصمیم میگیرد که حقش را مطالبه کند یا از حق خودش بگذرد.
پس اگر شما در برابر سختیهایی که از طرف پدرشوهر مرحومتان دیدید، به خاطر خدا، حفظ زندگی، حرمت خانواده، آرامش همسر و فرزندان، مسیر احترام و گذشت را انتخاب کردید، این خودش یک انتخاب بزرگ و ارزشمند بوده است.
اسم این کار، بیاراده بودن نیست، اسمش صبر، حلم، بزرگواری، مدیریت زندگی و انتخاب عاقلانه شما برای خداست.
اما ارزش گذشت شما باعث نمیشود خطای طرف مقابل از اساس خطا نباشد. او نسبت به انتخاب خودش مسئول است، شما هم نسبت به انتخاب خودتان مأجور هستید ان شاء الله
#اختیار
#همسرداری
.
طبیبِ جان 🏴
✉️پیام مخاطب
.
احکام شرعی و دین به شخص مکلف جاری میشه. شخصی که عاقل باشه و بالغ باشه. شخصی که اراده و اختیار داره
شخصی که عقل نداره و دیوانه هست، دیگه تکلیفی نداره، نماز و روزه نداره که. پس دین خدا و شرع، جایی معنا پیدا میکنه که عقل و اراده باشه. ثواب و عقاب جایی معنا پیدا میکنه که اراده و اختیار باشه
#اختیار
.
ای گل ارغوونم شاخ و برگت تبر خورد💔
.