• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
#داستان_آموزنده
#عبرت_آموز
#کشکول
امام امیرالمؤمنین
💠ابن عباس گفت: در خدمت پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم نشسته بودیم که علی بن ابیطالب علیهالسلام وارد شد و گفت: سلام بر شما یا رسولالله!
🔹پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم فرمود: سلام بر تو ای امیرالمؤمنین و رحمت و برکات خدا بر تو باد!
🔸علی علیهالسلام عرض کرد: یا رسولالله شما زندهاید و ما را بهعنوان امیرالمؤمنین خطاب میفرمایید؟!
🔹فرمود: یا علی دیروز درحالیکه من با جبرئیل مشغول صحبت بودم، از نزدیک من گذشتی و سلام نکردی، جبرئیل گفت: اگر امیرالمؤمنین سلام میکرد، پاسخ او را میدادیم.
🔸علی علیهالسلام گفت: «یا رسولالله من دیدم شما با دحیه کلبی خلوت نموده، سرگرم صحبت هستید، خوش نداشتم رشتهی صحبت شما را با سلام کردن قطع نمایم.» (چون پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم فرموده بود: هرگاه دیدید دحیهی کلبی نزد من است؛ کسی بر من وارد نشود، زیرا جبرئیل بهصورت دحیه ی کلبی که زیبا صورت و هم شیر (برادر رضاعی) پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم بود، بر پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم ظاهر میشد.)
پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم فرمود: او دحیه ی نبود، جبرئیل بود؛ از او پرسیدم چگونه علی علیهالسلام را امیرالمؤمنین نامیدی؟
🔹جبرئیل گفت: «خداوند در جنگ بدر به من وحی فرمود: بر محمّد فرود آی و او را امر کن که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب را دستور دهد درصحنهی جنگ بین دو کوه جولان دهد و کرّ و فرّ نماید؛ چه آنکه ملائکه دوست دارند، او را در حال جولان بین دو صف (مسلمانان و مشرکان) ببینند، پس در آن روز خدای تعالی از عالم امر او را امیرالمؤمنین نامید.»
🔸بنابراین تو یا علی امیر کسانی باشی که در آسمان هستند و امیر کسانی که در زمین هستند و امیر کسانی که درگذشتهاند و آنانی که باقی هستند. پس نه پیش از تو امیری بوده و نه بعد از تو امیری خواهد بود. از این رو جایز نیست کسی که خدای تعالی او را به این نام نامگذاری نکرده (امیرالمؤمنین) خوانده شود.
با مردم اینگونه برخورد کنیم، ص 41 -غایه المرام، ص 18، ح 12
*______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کِتَابُ الصِّفِّینِ لِنَصْرِ بْنِ مُزَاحِمٍ: عَنْ عَبْدِ خَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ مَعَ عَلِیٍّ علیه السلام أَسِیرُ فِی أَرْضِ بَابِلَ قَالَ وَ حَضَرَتِ الصَّلَاهُ صَلَاهُ الْعَصْرِ قَالَ فَجَعَلْنَا لَا نَأْتِی مَکَاناً إِلَّا رَأَیْنَاهُ أَقْبَحَ مِنَ الْآخَرِ قَالَ حَتَّی أَتَیْنَا عَلَی مَکَانٍ أَحْسَنَ مَا رَأَیْنَا وَ قَدْ کَادَتِ الشَّمْسُ أَنْ تَغِیبَ فَنَزَلَ عَلِیٌّ علیه السلام وَ نَزَلْتُ مَعَهُ قَالَ فَدَعَا لِلَّهِ فَرَجَعَتِ الشَّمْسُ کَمِقْدَارِهَا مِنْ صَلَاهِ الْعَصْرِ قَالَ فَصَلَّیْنَا الْعَصْرَ ثُمَّ غَابَتِ الشَّمْسُ.
عبد خیر بن یزید: همراه علی علیه السلام در سرزمین بابل حرکت می کردم. وقت نماز عصر فرا رسید. به هر مکانی که می رسیدیم آن را بدتر از قبلی میدیدیم، تا اینکه به مکانی بهتر از آنچه دیده بودیم رسیدیم، و خورشید نزدیک غروب کردن بود. علی علیه السلام از مرکب پیاده شد، و من هم همراه او پیاده شدم. دعا کرد و خورشید به میزان زمان نماز عصر بازگشت. نماز عصر را خواندیم و سپس خورشید غروب کرد.
📘 وقعة صفین / نسخه خطی
📘بحارالانوار / 41 / 184 / 21
#حدیث_خوانی
#بحار_الانوار
#کشکول
___________________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
#باید_خون_گریست
▪️صاحب مناقب به اسناد خویش از سهل بن سعد ساعدی حدیث میکند که گفت: برای حاجتی سفر بیت المقدس کردم و از آنجا به شهر شام درآمدم، ... زنهای مغنيه مشغول به نواختن طبلها و دفها، این منظره مرا به شگفت آورد که این همه خوشحالی برای چیست؟ ... مردی را گفتم: از برای چه؟ گفتند امروز سر حسین بن علی بن أبیطالب را از زمین عراق به درگاه يزيد هدیه میآورند. گفتم: وا عجبا؟ سر حسین را به نزد يزيد هدیه میبرند و مردم شادی میکنند؟ از کدام دروازه داخل مینمایند؟ به دروازه ساعت اشارت کردند.
🚩 در این سخن بودم که پرچمهای فراوان پدیدار شد، و سرهای شهدا را بر سنان نيزهها نصب داده از پی یکدیگر حمل میدادند، و سر حسين عليه السلام را که شبیه ترین خلق با رسول خدا بود، بر فراز رایتی منصوب نموده بودند، و از پشت آن پرچم دختری بیشتر بی وطا (فرش) و محمل سوار بود، من به نزديك او شتافتم و گفتم کیستی؟ گفت: من سكينه دختر حسینم، عرض کردم: من سهل بن سعد از اصحاب جد توام، اگر در خور من خدمتی است، فرمان کن تا فرمان پذیر شوم، فرمود: اگر توانی حامل این سر مبارک را بگوی تا این سر را دورتر از ما حمل دهد، تا مردمان به نظاره آن سر مطهر پردازند و کمتر به حرم رسول خدای نظر اندازند.
● سهل میگوید: حامل آن سر را گفتم: میتوانی برای رفع حاجت من چهل دینار زر سرخ بگیری؟ گفت: حاجت چیست؟ گفتم: این سر مبارك را از پیش روی حرم قدری دور تر حمل کنی، این سخن را از من پذیرفت. زر بگرفت و پیشتر شتافت.
📜 ناسخ، ج۲، ص۱۱۹ ، نفس المهموم، ص۴۳۰ ، رمز المصیبة فی مقتل من قال أنا قتیل العبرة (علامه دهسرخی رضوان الله علیه)، ج۳، ص۲۵۱
_______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❖ چه کسی شیعه را زنده نگه می دارد؟
عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا علیه السلام نقل میکند، حضرت می فرمودند:
🟩 رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده میکند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده میکند؟ حضرت فرمودند:
✍🏻 علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعاً از ما پیروی خواهند کرد.
💠 عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیهماالسلام يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا.
📜 عيون أخبارالرضا عليهالسّلام، ج۱، ص۳۰۷
_______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
#اخباریگری (1)
#اصول
#کشکول
📍مسلک اخباریگری، به کوشش بی دریغ #ملا_محمّد_امین_استرآبادی (م ۱۰۳۲ ق)، پا گرفت و چنان آوازه و اعتباری یافت که هرگز نتوان ناچیزش شمرد.
📍استرآبادی با نگارش کتاب #الفوائد_المدنیة، نام مسلک اخباری را در علوم اسلامی و تاریخ اجتماعی شیعه، ماندگار ساخت. وی در این کتاب، رهروانِ راه اجتهاد را به چالش کشید، اجتهاد و تقلید را ناروا شمرد، ادّله استنباط را محدود به «کتاب» و «سنّت» دانست و اجماع و عقل را از دایره حجّت، بیرون نهاد.
📍وی معتقد بود که روش علمای پیشین و به ویژه فقهای دوران حضور ائمّه، مراجعه مستقیم به روایات بوده است و نه اجتهاد در ادلّه.
📍از نگاه استرآبادی، تقسیم مردم به مجتهد و مقلّد، صحیح نیست؛ چراکه تقلید از غیر معصوم، جایز نیست و همه مردم باید مقلّد معصومان باشند.
📘 اخباریگری (تاریخ و عقاید) - اشاره - صفحه۲۰
___________________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
🌐https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
با شروع سال تحصیلی جدید،کشکول هم مطالبی را روزانه به محضر طلاب عزیز تقدیم میکند که فهرستوار به بخشی از آنها اشاره میکنیم:
🔷•تدریس کتاب شریف توحید صدوق
🔶•مباحثی در مورد مکاسب محرمه
🔷•ناگفته هایی از علامه امینی
🔶•نظرات دانشمندان غربی راجب قرآن کریم
🔷•بیان جامع زندگانی شهید اول
🔶•بررسی شبهات کلامی
🔷•ارائه تدریس کتاب عبقات الانوار
ومطالب تحقیقی دیگر.
_________________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
✓ ایتا ↶
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام]
https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
آقا مبارک است رَدای امامتت
ای غایب از نظر به فدای امامتت..
🔹آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان، فخرزمان، امان مردمان، اعلی حضرت دوران، صاحب العصر والزمان مبارک باد☘☘
حضرت #امام_زمان علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@KASHKUL_SHARAYEA
خارج مکاسب محرمه.mp3
977.4K
#نکاتی_از_مکاسب (۱)
#شیخ_انصاری
#استاد_عبدی
🎙️استاد عبدی،خارج مکاسب محرمه،جلسه اول،1402/07/01
🔷مناقشه میرزا جواد آقای تبریزی بر تیمّن وتبرّک شیخ انصاری رحمهما الله به همراه پاسخ :
(المناسب التیمن قبل الاخبار بالکتاب المجید)
🔶لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا...
بررسی معنای باء و الّا
_____________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
✓ ایتا ↶
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام]
https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ
الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ
آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ
وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً
وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً
وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ
تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً
وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
جرعه ای از نظرات در تمایز علوم
🔹#صاحب_فصول تمایز را به موضوع می دانسته است
🔸#مقدس_اردبیلی تمایز را به روش می داند
💠ما (استاد #حسینی_نسب)قائل بودیم که تمایز در علوم أصالی به موضوع و در علوم آلی به غرض است. چرا که در علوم أصالی خود موضوع هدف است و شما برای شناختن آن موضوع، علم را می خوانید اما در علوم آلی، این علم برای علم دیگری بحث می شود نه برای خودش؛ لذا موضوع مهم نیست و غرض مهم است. علم اصول چون علم آلی است پس ما باید همانطور که مرحوم آخوند بحث کرده، بحث کنیم.
📍در تمایز علوم نظرات دیگری مانند سنخ ذاتی مرحوم امام – که می گویند سنخ بحث اجتماع امر و نهی با سنخ بحث دلالت نهی بر فساد متفاوت است - و تمایز به محمول آقای بروجردی – البته ایشان موضوعی است اما عکس الحمل قائل است - نیز وجود دارد.
خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه اول،1402/07/03
___________________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
✓ ایتا ↶
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام]
https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
ارتباط مسأله اجتماع امر و نهی و دلالت نهی بر فساد
البته این دو بحث بی ربط نیستند. مرحوم آخوند می گوید اگر کسی در اجتماع امر و نهی امتناعی بشود و جانب نهی را مقدم کند – کما این که در صلاة و غصب همین اتفاق می افتد چه از باب عنوان ثانوی و اولی که ما قائل بودیم یا راه های دیگر - صغرای برای دلالت نهی بر فساد می شود. کما این که اگر در اجتماع امر و نهی جوازی شدید، صغرای برای بحث دیگری می شود که اگر امر انشائی داشته باشیم اما چون مبتلی به مزاحم است و به فعلیت نرسیده باشد – بنا بر انحلال- یا به تنجز نرسیده – بنا بر خطابات - آیا امر غیر فعلی یا امر غیر منجز برای صحت عبادت کافی است یا خیر؟
که ما(استاد#حسینی_نسب) قائل بودیم کافی است چون قائل به خطابات بودیم و تزاحم که می شد فقط أمر از تنجز می افتاد اما فعلیت داشت و امر فعلی کاشف از مصلحت غالبه بود لذا عبادت تصحیح می شد و نهایت استحقاق عقاب وجود داشت اما عبادت درست بود.
البته اگر کسی در اجتماع امر و نهی، امتناعی بشود و جانب امر را مقدم کند، دیگر مسأله اصولی دیگری نمی خواهد چون تنها یک امر فعلی دارد که قطعا دال بر صحت و اتیان مأمور به خواهد بود.
خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه اول،1402/07/03
_______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
✓ ایتا ↶
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام]
https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
🔷به قول آسید أبوالحسن، اصول مانند کشکول است و غرضی به نام استنباط حکم شرعی دارد که هر چیزی به درد استنباط شرعی – تحصیل حجت من ناحیة عامة – بخورد در اصول بحث کرده اند که یک سری از آنها عرفی و یک سری عقلی و نقلی است.
🔶 پس روش و سنخ واحد ندارد. موضوع هم در ظاهر ندارد ولو این که با تقییدات وارده می توان نهایتا گفت که موضوع، هر آن چه احتمال دارد حجت شرعیه باشد، است.
✍️خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه اول،1402/07/03
_______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
✓ ایتا ↶
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام]
https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
استقلال یا عدم استقلال اجتماع امر و نهی در برابر تعارض وتزاحم
#مرحوم_نائینی می گوید اجتماع امر و نهی بابی مستقل از تعارض و تزاحم نیست بلکه صغرای آنها است.
اگر در اجتماع امر و نهی امتناعی شدید، موارد اجتماع امر و نهی، تعارض می شود و اگر جوازی شدید، موارد اجتماع امر و نهی، تزاحم می شود.
در حالی که مرحوم #آخوند_خراسانی، اجتماع امر و نهی را باب مستقلی از تعارض و تزاحم می داند. اگر دو ملاک باشد، اجتماع امر و نهی و اگر یکی ملاک لا علی التعیین باشد، تعارض می شود.
در اینجا به نظرم حق با مرحوم نائینی است. اجتماع امر و نهی را نمی توان بابی جدا از تعارض و تزاحم دانست.
✍️خارج اصول،استاد #حسینی_نسب،جلسه دوم،1402/07/04
___________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
✓ ایتا ↶
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام]
https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
نظر مرحوم آخوند خراسانی نسبت به صحت وفساد
▪️ایشان خیلی در اینجا راجع به صحت و فساد بحث نکرده است بلکه در صحیح و اعم بحث کرده است. ایشان می گفتند که صحیح یعنی تام الأجزاء و الشرائط که چنین چیزی، لوازم و آثاری دارد مانند اسقاط اعاده و قضاء. فاسد، غیر تام الأجزاء و الشرائط است که آثار و لوازم عمل را هم ندارد.
◽قائلین به مبنای آخوند، وقتی در روایات به جایی می رسند که امام می گوید اعاده لازم نیست، کشف می کنند که آن عمل تام الأجزاء و الشرائط بوده است.
▪️ در روایات هم کمتر کلمه صحیحٌ فاسدٌ تامٌ یا ناقصٌ داریم. معمولا در فقه سؤال می پرسند که اعاده کنم یا خیر و حضرت در جواب می فرمایند یعید یا لا یعید.
◽آخوند از لا یعید، تام الأجزاء و از یعید، ناقص الأجزاء را کشف می کنند.
▪️این مبنی اگر در روایات أخلاقی وارد بشود، وقتی اثر عرفانی یا اخلاقی متوقع را می بینند، کشف می کنند که آن عمل تام الأجزاء بوده است.
✍️خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه سوم،1402/07/05
_______________
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔹کانال #کشکول /عضویت:
✓ ایتا ↶
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام]
https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA