نکته تفسیری صفحه ۷:
از صبر و نماز یاری جویید:
جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، لبریز از حوادث تلخ و شیرین است؛ حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، بیماری ها، فوت عزیزان و بسیاری دیگر از اتّفاقات ناگوار که در زندگی هر انسانی پدید می آید و هر یک از ما با برخی از این حوادث روبه رو میشویم. اینک این پرسش پیش می آید که آیا در مقابل این سختی ها، راهی وجود دارد که از پا در نیاییم و با امید و انگیزه به زندگی خود ادامه دهیم. خداوند مهربان در این آیه، پاسخ این پرسش را به ما داده است. او دو چیز نیرومند را به ما معرفی کرده که اگر از آنها کمک بگیریم، هیچ مشکلی نمی تواند ما را افسرده و مأیوس کند.
اولین یاور بزرگ، «صبر» است. آری، صبر و مقاومت و تحمّل مشکلات، یک قدرت درونیست که اگر انسان آن را داشته باشد، همچون دریایی خواهد شد که سیل های بزرگ و گل آلود، هرگز
نمی تواند آن را کثیف و متلاطم کند؛ بلکه آنقدر وسیع است که همه ی آشفتگی ها را در خود حل می کند. به راستی که صبر، کلید پیروزی و کام یابی ست. تاریخ، لبریز از داستانهای پیروزی مردمی است که با صبر و استقامت، پلّه های ترقّی را طی کردند. در خاطرات هشت سال دفاع مقدس می خوانیم که آزادگانی که سالها در چنگال رژیم بعث عراق اسیر بودند، به جای غصه خوردن و نابود کردن جسم و روح خود، به حفظ کردن قرآن و آموختن زبانهای زندهی دنیا و علوم دینی و دروس دیگر اهتمام کردند و پس از آزاد شدن معلوم شد که بسیاری از آنان، حافظ قرآن یا مسلط بر چند زبان زنده ی دنیا هستند.
«صبر و ظفر هر دو دوستان قدیم اند
در اثر صبر نوبت ظفر آید».
البتّه همان طور که باید در برابر مشکلات صبر کرد، باید در ترک گناهان ـ هرچند لذّتبخش باشند ـ و نیز عمل به دستورهای خدا ـ هرچند دشوار باشد ـ استقامت ورزید.
دومین یاور بزرگ، « نماز» است. نماز، وسیله ی ارتباط ما با منبع نیرو و قدرت در جهان است. نماز، ما را با کسی مرتبط می کند که تمام هستی ما در اختیار اوست. سلامت، ثروت، قدرت، زیبایی، هوش و هر آنچه ما فکر میکنیم که میتواند ما را خوشبخت کند، در اختیار خداست، و نماز، ما را به درگاه او می برد. ما در نماز اجازه پیدا می کنیم که خواسته هایمان را از او بخواهیم، و به یاد می آوریم که جهان با همه ی لذّتها و ناکامی هایش برای اوست و ما به وجود آمده ایم تا خشنودی او را به دست آوریم، و اگر مشکلی هم به ما می رسد، با یاد خدا، آن را تحمّل می کنیم. آری، هرگاه مشکلی برای بزرگان دین ما پیش می آمد، به نماز می ایستادند و از آن کمک می گرفتند. [1]امام ششم ما شیعیان نیز به ما توصیه فرموده که هر وقت غم و اندوهی از غم های دنیا به دل ما وارد شد، وضو بگیریم و دو رکعت نماز بخوانیم و از خدا بخواهیم آن مشکل را برطرف کند.[2]
[1] . کافی، ج 3، ص 480
[2] . مجمع البیان، ج 1، ص 217
🆔 @KanoonQuran
4_5836893162655713072.mp3
1.98M
🔸ترتیل صفحه 8 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 @KanoonQuran
نکته تفسیری صفحه ۸:
روزگار سیاه بنی اسرائیل: .
پس از آنکه حضرت یوسف علیه السلام ، وزیر پادشاه مصر شد، پدر و مادر و برادرانش را همراه دیگر اعضای خانواده از سرزمین قحط زده ی کنعان به مصر کوچ داد و آنان را در کنار رود نیل ساکن کرد.[1] دو سال بعد، حضرت یعقوب علیه السلام جان به جان آفرین تسلیم کرد.[2] لقب حضرت یعقوب، اسرائیل بود. در زبان عبری، «اِسر» به معنای «عبد»، و «ئیل» به معنای «الله» است. پس اسرائیل به معنای عبدالله و بنده ی خدا است. [3]
حضرت یعقوب علیه السلام ، ده پسر داشت که از ایشان، جمعیت زیادی به وجود آمد. آنان که همگی از نسل حضـرت یعقوب بودند، به «بنی اسرائیل» یعنی فرزندان حضرت یعقوب معروف شدند. تا زمانی که حضـرت یوسف علیه السلام زنده بود، بنی اسرائیل زندگی آسوده ای داشتند. هنگامی که مرگ حضرت یوسف فرا رسید، پیروان و خاندانش را نزد خود جمع کرد و به آنان خبر داد که به زودی رنجهای طاقت فرسایی سراغشان می آید و آنان در سختی خواهند بود تا این که پیامبری از نسل«لاوی بن یعقوب» آشکار شود و بنی اسرائیل را نجات دهد.[4] پس از وفات حضـرت یوسف علیه السلام ، بسیاری از اشراف و سران مصر که در پیامبری حضرت یوسف شک داشتند، از راه و روش آن حضرت بازگشتند و دوباره آیین شرک و بت پرستی را از سر گرفتند.[5] حسادت اینان به حضرت یوسف علیه السلام و تعصبهای جاهلانه شان باعث شد که بنی اسرائیل را به جرم این که مردم اصیل مصر نیستند ، انسان های پست تری بدانند و آنها را خدمتکاران و بردگان خویش بشمارند.[6] بدین ترتیب، پیشگویی حضرت یوسف علیه السلام به وقوع پیوست و روزگار سخت بنی اسرائیل آغاز شد و این دوران بردگی، حدود چهارصد سال طول کشید.[7] پادشاهان(فراعنه) مصر، ساکنان آن را به دو گروه مشخص تقسیم کرده بودند: «قبطیان» که بومی آن سرزمین بودند و تمام وسایل رفاهی و کاخ ها و ثروت ها برای آنان بود؛ و «سبطیان»، یعنی مهاجران بنی اسرائیل که در چنگال قبطیان گرفتار بودند و چون غلام و کنیز خدمت می کردند. در این سالها، فقر و محرومیت، سراسر وجود بنی اسرائیل را گرفته بود و بی آن که مزد و بهره ای داشته باشند، سخت ترین کارها بر دوش آنان قرار داشت. تاریخ، حرفهای زیادی در بارهی ظلم های قبطیان به بنی اسرائیل دارد. گفته اند که یکی از فراعنه ی مصر، برای ساختن قبری هرمی برای خود، یکصدهزار برده را در طول بیست سال به کار گرفت، و در این ماجرا، هزاران نفر از آنان به ضرب شلاق یا از فشار کار به قتل رسیدند.[8]
سخت ترین سالهای بنی اسرائیل امّا سالهای پایانی آن دوران بود. ماجرا از یک خواب شروع شد. فرعون، پادشاه بیرحم مصر، شبی در خواب دید که شعله ی آتشی از بیت المقدّس برخاست، تمام خانه های مصر را فرا گرفت و همه ی خانه های قبطیان را سوزاند؛ ولی خانه های بنی اسرائیل سالم ماند. او از کسانی که تعبیر خواب می کردند، در این باره توضیح خواست و آنان گفتند: مردی از بنی اسرائیل متولّد می شود که تو و حکومتت را نابود خواهد کرد. در پی این ماجرا، فرعون دستور داد که سر تمام پسران بنی اسرائیل را جدا کنند و دختران را برای خدمتکاری زنده نگه دارند.[9] آن سالها، ظلم و بیداد فرعون و فرعونیان و مظلومیت بنی اسرائیل در اوج بود. ولی خواست خدا این بود که رؤیای فرعون به حقیقت بپیوندد و بینی آن پادشاه متکبّر به خاک مالیده شود. از این رو موسی بن عمران مخفیانه به دنیا آمد و به طرزی عجیب به قصر فرعون وارد شد و در آن پرورش یافت؛ امّا پس از چهل سال، همچون رعدی از آسمان بر آن قصر ستم فرود آمد و بنی اسرائیل را از چنگال فرعونیان نجات داد.
[1] . اقتباس از آیه 93 سوره یوسف
[2] . بحارالانوار ، ج 12 ص 295
[3] . مجمع البیان ، ج 1 ، ص 206
[4] . بحار الانوار ، ج 13 ص 37
[5] . اقتباس از آیه 34 سوره
[6] . قاموس قران ج 5 ص 165
[7] . پی نوشتها
[8] . تفسیر نمونه ج 16 ص 11
[9] . مجمع البیان ج 7 ص 375
🆔 @KanoonQuran
44.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدیه به حضرت عباس و مادر بزرگوارشان ام البنین علیهما السلام
🆔@mokhtari_tilawah_school
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا ....
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
ڪانال اطلاع رسانی ڪانون نشر و تعلیم قرآن ڪریم اردکان
➣•°https://eitaa.com/joinchat/82182144Ce2b8d65a47
4_5839114378007283309.mp3
1.71M
🔸ترتیل صفحه 9 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجازکار - حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔@KanoonQuran
نکته تفسیری صفحه ۹:
بنی اسرائیل ناسپاس:
پس از نجات بنی اسرائیل از چنگال فرعون و رخ دادن حوادثی، حضـرت موسی علیه السلام به آنان دستور داد که وارد سرزمین مقدّس فلسطین شوند و با عزّت و افتخار در آنجا زندگی کنند؛ ولی آنان مانند همیشه بهانه جویی را شروع کردند و گفتند: «در آنجا افرادی زورگیر و ستمگر هستند و ما جرأت وارد شدن به آن را نداریم. خودت با خدایت به آنجا بروید و با آنها بجنگید. ما همین جا نشسته ایم!» خداوند از این نافرمانی خشمگین شد و آنان را به چهل سال سرگردانی در بیابان مجازات کرد. بنی اسرائیل که در بیابانی خشک و سوزان، گرفتار شده بودند، از تشنگی و گرسنگی و گرمای آفتاب به حضـرت موسی علیه السلام شکایت بردند. حضـرت موسی که پیامبر مهربان بنی اسرائیل بود، از خدا خواست که به آنان رحم کند. خدای مهربان نیز به آنان لطف کرد و سختیهای بیابان را برایشان آسان کرد و به موسی فرمود که با عصایش به سنگی ضربه بزند. در این هنگام، دوازده چشمه به عدد قبایل بنی اسرائیل از آن سنگ فوران کرد چنان که هر قبیله یک چشمه آب داشت و از آن سیراب می شد.
برای در امان ماندن بنی اسرائیل از گرمای آفتاب، خدا ابری فرستاد که مانند سایبان، بالای سرشان قرار می گرفت. برای برطرف شدن گرسنگی شان نیز دو غذای مقوّی و لذیذ به نامهای «مَنّ» و «سلوی» در اختیارشان گذاشت و آنها بدون هیچ رنج و دردسری از آنها استفاده می کردند. «منّ»، چیزی مانند عسل بود که فراوان در شکاف سنگها و شاخه های درختان پیدا می شد؛ «سلوی» نیز پرندهی کوچکی بود که معجزه آسا و به راحت در اختیارشان قرار می گرفت و هر اندازه می خواستند، از آن صید می کردند. آری، با همه ی ناسپاسی بنی اسرائیل، باز هم خدا آنان را فراموش نکرد و به آنان نعمت بخشید؛ ولی آن قوم نادان، دوباره بهانه گرفتند که ما از این وضع خسته شده ایم؛ چقدر منّ و سلوی بخوریم؛ ما غذاهای رنگارنگ می خواهیم؛ سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز! حضـرت موسی علیه السلام از این رفتار آنان ناراحت شد و فرمود: «آیا حاضرید مانند گذشته، برده و خدمتکار دیگران باشید؛ ولی سیر و پیاز و عدس داشته باشید؟ آیا این آزادگی و عزت را می خواهید به قیمت سبزی و خیار بفروشید؟ اکنون که چنین است، در یکی از این شهرها ساکن شوید که چیزهایی که خواسته اید، در آن هست؛ ولی از آزادگی و عزّت خبری نیست.» [1]
آری، قوم بنی اسرائیل، سرگذشتی عجیب و عبرت آموز دارد. آنان به سبب ناسپاسی شان دچار محرومیّت های بسیار شدند. ما نیز باید از خطر این خلق و خوی زشت به خدا پناه بریم. کمی به نعمتهایی که داریم، بیندیشیم: بهراحت نگاه می کنیم، به خوبی می شنویم، قلبمان خوب کار می کند و به آسانی نفس می کشیم، و البتّه شمارش نعمتهای خدا پایان ندارد. ما در این نعمتها غرق شده ایم؛ اما گاهی بهانه می گیریم. مشکلات کوچک را بزرگ می شمریم و حتّی برای برخی چیزهای بی ارزش، خود را بیچاره ترین انسان روی زمین فرض می کنیم! فراموش نکنیم که راز ماندن نعمتها، سپاسگزاری از خداوند است، و ناسپاسی، آنها را از دست ما بیرون می کشد. پس سخن مولای خود، علی علیه السلام ، را به یاد داشته باشیم که فرمود:
«نعمت ها را به وسیلهی شکر نزد خود نگه دار.»[2]
[1] . آنچه در مورد قوم بنی اسرائیل ذکر شد ، از متن ذیل آیات در تفسیر نمونه اقتباس گردید .
[2] . غررالحکم ص 188
🆔@KanoonQuran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 اونایی که راهی کربلا هستید...
اینو حتما ببینید...👆👆👆
@KanoonQuran
4_5843638254175257826.mp3
1.83M
🔸ترتیل صفحه 10 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 @KanoonQuran
نکته تفسیری صفحه ۱۰:
آیا ادعا کافیست؟:
من پیرو حضرت موسی علیه السلام هستم؛ پس به بهشت می روم. من از حـضرت عیسی علیه السلام پیروی می کنم؛ پس به بهشت میروم. من دین حضرت محمّد صلوات الله علیه را پذیرفته ام؛ پس بهشت برای من است. نظر شما در باره ی این جملات چیست؟ آیا گفتن این جملات به تنهایی در سعادت و خوشبختی ما تأثیری دارد؟ آیا خدا بهشت ابدی را تنها به خاطر گفتن این سخنان به انسانها می دهد؟ آیا این ادّعاها خنده دار نیست؟! اگرچه ما اکنون به این ادعاها می خندیم، در گذشته افرادی بوده اند و در این زمان نیز کسانی هستند که چنین فکر می کنند.
آیه ی 111 سورهی بقره برای ما از یهودیان و مسیحیانی می گوید که می گفتند:
«فقط کسانی وارد بهشت می شوند که یهودی یا مسیحی باشند.»
آری، یهودیان و مسیحیان به دیگران فخرفروشی می کردند که بهشت فقط برای ماست و دیگران از آن محروم اند. شاید این خیال خام به برخی از مسلمانان نیز سرایت کرد و آنان تصوّر کردند تنها با اسلام آوردن بهشتی می شوند؛ هرچند از دستورهای اسلام پیروی نکنند. قرآن امّا قاطعانه با این فکر باطل برخورد کرده است:
« بهشت و سعادت، نه به آرزوهای شما بستگی دارد و نه به آرزوهای اهل کتاب. هر کس مرتکب کار بدی شود، سزایش را می بیند.» (نساء ـ 123).
قرآن به همه ی مردم اعلام کرده که از ادّعا و خیال پردازی دست بکشند و به فرمان خدا گوش کنند. سعادت و خوشبختی در هر زمان، به ایمان آوردن به دین آسمانی همان زمان بستگی دارد. در دوران حضرت موسی علیه السلام ، پیروی از دین او، و در دوران حضرت عیسی علیه السلام ، پیروی از دین او لازم بوده است، و اکنون که پیامبر اسلام صلوات الله علیه مبعوث شده است، باید از او پیروی کنیم. مهم این است که در جست وجوی حق و حقیقت باشیم و هنگامی که آن را فهمیدیم، با کمال میل بپذیریم؛ مانند بزرگمرد تاریخ اسلام و مایه ی افتخار ما ایرانیان، سلمان فارسی؛ همو که از آتش پرستی، یعنی دین آباء و اجدادی اش، دست کشید و به دین حضـرت عیسی علیه السلام گروید و وقتی خبر بعثت پیامبر اسلام به گوشش رسید، خود را با رنج و سختی بسیار به او رساند و هنگامی که حقّانیّت آیین آن حضرت برایش ثابت شد، اسلام را پذیرفت و به یکی از بهترین یاران پیامبر تبدیل شد؛ تا آنجا که پیامبر اسلام در باره ی او فرمود:
«سلمان از ما اهل بیت است.»[1] ما نیز باید مراقب باشیم که در دام خیالات و ادعاها نیفتیم. اگرچه ما شیعیان، امامت را جزء دین می دانیم و اعتقاد به آن را برای رفتن به بهشت لازم می شماریم، باید توجّه داشته باشیم که ادّعای دوستی امامان بدون پیروی از دستورهای آنان، کافی نیست و ما را به هدف نمی رساند.
امام صادق علیه السلام به یکی از دوستانش به نام«جُندَب» فرمود:
«ای جندب، این پیام را به شیعیان ما برسان که مبادا افکار و اعتقادات باطل، شما را به بیراهه برد. سوگند به خدا که در صورتی ولایت و امامت ما را واقعاً پذیرفته اید که پرهیزکار باشید و در دنیا برای رسیدن به خشنودی خدا بکوشید و به برادران دینی خود رسیدگی کنید. کسی که به مردم ظلم می کند، از شیعیان ما نیست.»[2]
[1] . بحارالانوار ج 10 ص 121
[2] . تحف العقول ص 303
🆔@KanoonQuran
🌟 امام علی (علیهالسلام) فرمودند:
💎اگر سه چیز را در زندگیتان اصلاح کنید،
🌟خداوند سه چیز دیگر را برای شما اصلاح میکند:
💎 باطنت را اصلاح کن ؛
🌟خداوندظاهرت را اصلاح میکند و خوبیات را سر زبانها می اندازد.
💎 رابطه ات را با خدا اصلاح کن ؛
🌟خداوند رابطه ات را با مردم اصلاح میکند
و باعث احترام خلق به تو میشود ..
💎 آخرتت را اصلاح کن ؛
🌟خداوند امر دنیای تو را اصلاح میکند ...
📚"خصال شیخ صدوق
#اللهمعجللولیڪالفرج
🆔@KanoonQuran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥#تصویری
🔅دو رکعت نماز صبح خوب بخونی جات تو بهشته!
🔰استاد جاودان
📖@KanoonQuran
2-عاشورا.mp3
8.01M
زیارت عاشورا
🎤 ۸ دقیقه برای زیارت امام حسین (علیهالسلام)
#زیارت_عاشورا_روزانه
به نیت تعجیل درامرفرج آقا صاحب الزمان عجل الله فرجه
🆔 @KanoonQuran
💠#حدیث_روز💠
🌹 امام صادق علیه السلام :
اگر دستت را تا آرنج در دهان افعی کنی ، بهتر است از اینکه از نوکیسه چیزی بخواهی .
📚تحف العقول ج ۲ ص ۳۶۵
📖@KanoonQuran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷آرزوی داشتند راه کربلا باز شودـ...