سوره البقرة آیه 61
وَ إِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَ قِثَّائِهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَاۖ قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌۚ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْۗ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّۗ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَ كَانُوا يَعْتَدُونَ
و آنگاه كه گفتيد: اى موسى! ما ديگر بر يك خوراك صبر نكنيم، پروردگار خويش را بخوان تا از آنچه زمين مىروياند، از سبزيجات و خيار و سير و عدس و پياز براى ما برآورد. گفت: آيا پستتر را جانشين بهتر مىكنيد؟ [اگر چنين مىخواهيد] به شهرى درآييد تا اين چيزها که خواستید بیابید.و[مهر] خواری و مسکنت بر آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند.این بدان سبب بود که آیات الهی را انکار میکردند و پیامبران را به ناحق میکشتند؛این از آن روزی بود که آنها مردمی نافرمان بودند و پیوسته تجاوز میکردند.
🌻🌻🌻🌻
🌷معنای واژگان آیه ۶۱ سوره بقره🌷
💠وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَن نَّصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ(۶۱)
✍1-تُنبِتُ : می رویاند
✍2-بَقل : سبزیجات خوردنی که از دانه می روید
✍3-قِثّاء : خیار ،خیار چنبر .
✍4-فُوم : سیر
✍5-بَصَل : پیاز
✍6-مصر : شهر ،با کشور مصر فرق دارد
⬅️در قرآن کریم مجموعا پنج بار لفظ مصر وارد شده است .یک بار به صورت اسم منصرف به معنی مطلق شهر، و چهار بار به صورت اسم غیر منصرف که مراد کشور باستانی مصر است که در شمال آفریقا واقع است .و اما در این آیه مصر مطلقا به معنی شهر است ،از اینرو تنوین گرفته است و در چهار مورد دیگر چون اسم غیر منصرف است تنوین قبول نکرده است.
✍7-باءوا : بازگشتند ،از ریشه "بَواء" که در اصل به معنی بازگشتن است و غالبا در مورد شرّوبدی استعمال شود، چنانکه قرطبی گفته است .طبرسی و ابوالفتوح نیز بازگشتن معنی کرده اند.
✍8-باءُوا بِغَضَبِ مِنَ الله :به خشمی از خداوند بازگشتند ،سزاوار خشم الهی شدند .
✍9-ب در بغضب بای مصاحبت یا ملابست است .یعنی یهودیان به جهت کفر به حق و کشتن پیامبران الهی ،مغضوب خدا شدند .زمخشری حاصل معنی آن را سزاوار شدن نوشته است .
✍10- عَصَوا : سرکشی و نافرمانی کردند
✍11-یَعتَدون : از حد می گذرند ،اما در اینجا : از حد می گذشتند ،چون معقود به فعل ماضی است .
🛑و [یاد آرید] آن گاه که گفتید :موسیا! هرگز بر یک خوراک [یعنی بر طعام های یکنواخت و تکراری مانند مَنّ وَ سَلوی ]شکیبایی نتوانیم کردن .پس پروردگارت را بخوان تا برای ما از آنچه زمین می رویاند از [قبیل] سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز بیرون آورد .[موسی] گفت : آیا آنچه را که پست تر است جایگزین آنچه برتر است می کنید ؟! [یعنی آیا طعام با کیفیت بالاتر را با طعام های بی خاصیت تر معاوضه می کنید؟! اینک که وضع چنین است بکوشید از این بیابان ] به شهریدر آیید که [در آنجا] آنچه خواستید فراهم است .و [بدین سان ] مُهر خواری و بینوایی بر آنان [ناسپاسانِ بنی اسرائیل ] بنهاده شد و سزاوار خشم خداوند شدند ،چرا که به آیات خداوند کفر می ورزیدند و پیامبران را به ناحق می کشتند .این از آن روی بود که نافرمانی کردند و از حدود [و ثغور عقل و فطرت ] در می گذشتند.
⬅️خداوند در این آیه کفران نعمت بنی اسرائیل را بازگو کرده است .اگر ردیف آیات با ترتیب حوادث زندگی یهود پس از خروج از مصر مطابق باشد این درخواست کفران آمیز پس از اتمام دوره بیابان گردی بوده است.
#آیه۶۱بقره
وَإِذْ = و هنگامي كه
قُلْتُمْ = گفتيد
يَا مُوسَىٰ = ای موسی
لَن نَّصْبِرَ = هرگز صبر نخواهيم كرد
عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ = بر يك نوع غذا
فَادْعُ لَنَا = پس بخواه برای ما از
رَبَّكَ = خدایت
يُخْرِجْ لَنَا = تا خارج كند برای ما
مِمَّا = از آنچه
تُنبِتُ = مي روياند
الْأَرْضُ = زمين
مِن بَقْلِهَا = از سبزيجات آن
وَقِثَّائِهَا = خيار آن
وَفُومِهَا = و سير آن
وَعَدَسِهَا = و عدس آن
وَبَصَلِهَا ۖ= و پياز آن
قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ = گفت آيا تبديل می كنيد
الَّذِي = ( آنچه را) كه
هُوَ أَدْنَىٰ = آن پست تَر است
بِالَّذِي = ( به آنچه ) كه
هُوَ خَيْرٌ = آن بهتر است؟
اهْبِطُوا = فرود آئيد
مِصْرًا = در شهری
فَإِنَّ = پس به درستی كه
لَكُم = براي شماست
مَّا سَأَلْتُمْ = آنچه سئوال كرديد
ۗ وَضُرِبَتْ = و زده شد
عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ = بر ايشان خواری
وَالْمَسْكَنَةُ = و نياز و درماندگی
وَبَاءُوا = گرفتار شدند
بِغَضَبٍ = به غضبی
مِّنَ اللَّهِ ۗ = از جانب پرودگار
ذَٰلِكَ = آن ، اين
بِأَنَّهُمْ = به جهت اين كه ايشان
كَانُوايَكْفُرُونَ = كفر می ورزيدند ( بود)
بِآيَاتِ اللَّهِ = به آيات خداوند
وَيَقْتُلُونَ = می كشتند (۱)
النَّبِيِّينَ = پيامبران را
بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ = به ناحق
ذَٰلِكَ = آن
بِمَا = به خاطر آنچه كه
عَصَوا = عصبان و سركشی مي كردند (۲)
وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ = و تجاوز كاری می نمودند
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""
۱- وَيَقْتُلُونَ = می کشند
۲- عَصَوا = عصيان کردند
سوره البقرة آیه 62
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هَادُوا وَ النَّصَارَىٰ وَ الصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ
محققا كسانى كه [صورى] ايمان آوردند و آنها كه يهودى شدند و مسيحيان و صابئان، هر كدام [از روى حقيقت] به خدا و روز قيامت ايمان آورد و عمل صالح كند، پاداش آنها نزد پروردگارشان [محفوظ] است و نه خوفى بر آنهاست و نه غمگين شوند.
🌻🌻🌻🌻
🌷معنای واژگان آیه ۶۲ سوره بقره🌷
💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ(۶۲)
✍1-صابئان : با آنکه قرآن در سه آیه از جمله همین جا و آیه ۶۹ سوره مائده و آیه ۱۷ سوره حج از صابئان نام برده و آنان را آشکارا در شمار اهل کتاب آورده است ولی علما و مفسران مطلب روشنی درباره آنان نگفته اند.
✍2-هادوا : یهودی شدند .گویند از فعل هادَ یَهودا هَودا به معنی توبه کردن و باز گشتن به خدا گرفته شده است.
⬅️ زیرا یهودیان از پرستش گوساله توبه کرده بودند ،یهود در عبری به معنی "ستایش" است .و نیرومندترین اسباط اسرائیل فرزندان یهودا بودند . وبهترین سرزمین های فلسطین به دست آنان افتاد و شهر یهودیه مرکز دینی و حافظ ناموس و قانون موسی گردید و سلطنت سبط یهودا پس از خرابی کشور بنی اسرائیل ۱۳۵ سال باقی ماند.بدین جهت پس از مراجعت بنی اسرائیل از اسارت بابل همه اسباط به نام یهود خوانده شدند .یهود اسم جمع است و واحد آن یهودی است مانند قبط و قبطی .
✍3-نصاری : پیروان حضرت مسیح (ع) ،واحد آن "نصرانی" است
⬅️نصرانی یک بار بیشتر در قرآن نیامده آن هم در ایه ۶۷ سوره آل عمران و حال آنکه لفظ نصاری چهارده بار ذکر شده است.در وجه تسمیه این نام چند قول آمده است از جمله زمخشری نصاری را جمع نَصران گرفته است مانند نَدمان که جمعش ندامی می شود. دیگری گفته است جمع نصری است . لیکن قوی ترین وجه را ابن عباس و قتاده گفته اند .توضیح نظر آن دو بدین قرار است :ناصره شهری است در بخش شمالی فلسطین (الجلیل) که حضرت مسیح (ع) دوره کودکی و نوجوانی اش را در آنجا سپری کرد .چون زادگاهش شهر بیت اللحم و بزرگ شده ناصره بود از اینرو به او عیسای ناصره می گفتند چنانچه باب نخست انجیل نیز همین را گفته است ، پس همانطور که اهل لغت گفته اند نصرانی منسوب به ناصره است منتهی این نسبت بر خلاف قیاس لغوی است .
🛑همانا کسانی که ایمان آورده اند [ اعم از مسلمانان حقیقی و ظاهری و اسمی ] و یهودیان و مسیحیان و صابئان، فقط کسانی که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و کردار نیک کرده اند پاداش شان نزد پروردگارشان [محفوظ] است و نه بیمی دارند و نه اندوهگین شوند .
⬅️منظور این آیه این است که بالیدن بر مذهب و آیین خود و لاف دینداری زدن هیچ ارزشی ندارد بلکه از نظر پروردگار ملاک دینداری حقیقی ،ایمان ناب و بی ریا و انجام اعمال نیک خدا پسند و مردم شاد کن است.
#آیه۶۲بقره
إِنَّ الَّذِينَ = همانا كسانی كه
آمَنُوا = ايمان آوردند
وَالَّذِينَ = كسانی كه
هَادُوا = يهودی شدند
وَالنَّصَارَىٰ = و نصاری ( پيروان حضرت عيسی )
وَالصَّابِئِينَ = صابئين ( پيروان حضرت يحيی و نوح و ابراهيم )
مَنْ = هر کس
آمَنَ = ایمان بیاورد
بِاللَّه = به خدا
وَالْيَوْمِ الْآخِرِ = و روز قيامت
وَعَمِلَ صَالِحًا = و عمل صالح انجام دهد
فَلَهُم = پس برای ايشان است
أَجْرُهُمْ = پاداششان
عِندَ رَبِّهِمْ = نزد پروردگارشان
وَلَا خَوْفٌ = نه ترسی
عَلَيْهِمْ = بر ايشان است
وَلَا هُمْ = و نه ايشان
يَحْزَنُونَ = غمگين می شوند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و تدبر و تفسیر تصویری قرآن کریم – صفحه 9 – سوره بقره
28.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترجمه و تدبر و تفسیر تصویری قرآن کریم – صفحه ۱۰ – سوره بقره
💫💫💫💫💫💫💫
#مفاهیم_کلی_ص۹
✅دستور ورود به بیت المقدس
✅تخلف بنی اسرائیل و نزول بلا به دلیل طنافرمانی
✅آب خواستن بنی اسرائیل و معجزه سنگ و عصا
✅تنوع طلبی بنی اسرائیل وعذاب خواری و بیچارگی
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
#نکات_تدبری_ص۹
🔹️وقتی وارد شهر مقدسی میشویم با تواضع و ذکر استغفار وارد شویم .
🔹️ورود به شهر مقدس اداب دارد .
🔹️مسخره کردن فرمان الهی عذاب به دنبال دارد.
🔹️همه عذابها که میرسد نتیجه نافرمانی ماست .
🔹️پیامبران باید مایحتاج اولیه را فراهم کنند
🔹️ولی خدا فقط به فرمان الهی است.
🔹️از سنگ دوازده چشمه جوشید
🔹️بنی اسراییل هم دوازده گروه بودند هر گروه از آب یک چشمه استفاده میکردند.
🔹️اگر بندگان به فرمانی باشیم از سنگ آب میجوشد .
🔹️تنوع طلبی باعث شده بنی اسرائیل من و سلوی را با عدسی عوض کنند !
🔹️کفر به آیات الهی و به شهادت رساندن انبیای الهی دلیل اصلی عذاب شدن بنی اسرائیل است .
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
💫💫💫💫💫💫💫
#مفاهیم_کلی_ص۱۰
✅ایمان +عمل صالح = اجر الهی و آرامش
✅ضرورت عمل به کتاب آسمانی
✅تمرد بنی اسرائیل از قانون روز شنبه
✅جریان گاو بنی اسرائیل
💫💫💫💫💫💫💫
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
#نکات_تدبری_ص۱۰
🔹️ایمان به مبدا و معاد از مهم ترین اصول دینداری است .
🔹️باور داشتن مبدا و معاد باید با عمل صالح همراه باشد .
🔹️مومنین باید همه اعمال صالح را انجام دهند .
🔹️مومنین هم در دنیا و هم در آخرت از برکات ایمان خود بهره مند میشود .
🔹️ارامش در هیچ از نعمتهای مادی نیست بلکه فقط در ایمان و عمل صالح است .
🔹️مهم ترین دستور در کتب آسمانی دستور تقوا و راهکارهای آن است .
🔹️گرفتن کتب آسمانی تنها به عمل است ونه به حرف
🔹️اگر فضل و رحمت الهی نباشد حتما از زیان دیدگانیم .
🔹️کسانی که از قانون تعطیلی شنبه تمرد کردند
مسخ شدند و از شان انسانی سقوط کردند .
🔹️فقط متقین هستند که از عذاب شدگان عبرت میگیرند .
🔹️همه دستورات الهی حکمت دارد حتی اگر به ظاهر همخوانی نداشته باشد
🔹️مسخره کردن کار مردم نادان است .
🔹️در دستورات الهی به همان چیزی که ماموریم عمل کنیم .
🔹️رنگ باید به گونه ای باشد که بیننده از دیدن آن شاداب شود .
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 60 و61 )
🌺🍃
🕋 وَ إِذِ استَسقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثنَتَا عَشرَةَ عَينًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشرَبَهُمْ كُلُواْ وَ اشرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لاَ تَعثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﴿۶۰﴾
🕊 و (به خاطر بیاور) زمانی که موسی برای قوم خویش طلب آب کرد، به او گفتیم: عصای خود را به سنگ بزن، ناگاه دوازده چشمه ی آب از آن جوشید، (بطوری که) هریک از افراد(طوائف دوازده گانه بنی اسرائل) آبشخور خود را شناخت. (گفتیم) از روزی الهی بخورید و بیاشامید و در زمین، تبهکارانه فساد نکنید!(60)
🍀🔸-در آیه، همراه کلمه مفسدین و لا تعثوا نیز آمده است. عثوا به معنی فساد شدید است و شاید در کنار هم قرار گرفتن این دو کلمه، می خواهد از توجه و تعمّد و روحیّه ی فساد انگیزی نهی کند.چرا که لغزش غیر عمد و بدون قصد فتنه انگیزی، مورد عفو است.
🔸-قوانین طبیعت، محکوم اراده خداوند است.
🔸-بهره گیری از نعمت های الهی، نباید زمینه ساز فساد باشد.
🕋 وَ إِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَستَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُواْ مِصرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ المَسكَنَةُ وَ بَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعتَدُونَ ﴿۶۱﴾
🕊 و (نیز به خاطر بیاورید) زمانی که گفتید: ای موسی! ما هر هرگز یک نوع غذا را تحمل نمی کنیم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه(به طور طبیعی از) زمین می رویاند، از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش، برای ما (نیز) برویاند. موسی(ع) گفت: آیا غذای پست تر را به جای نعمت بهتر می خواهید؟(اکنون که چنین است بکوشید از این بیابان خارج شده و )وارد شهر شوید، که هر چه خواستید برای شما فراهم است. پس(مهر) ذلت و درماندگی، بر آنها زده شد و (مجددا)گرفتار غضب پروردگار شدند. این بدان جهت بود که آنها به ایات الهی کفر می ورزیدند و پیامبران را به ناحقّ می کشتند، و این به سبب آن بود که آنان گنهکار و سرکش و متجاوز بودند.(61)
🍀🔸-بنی اسرائیل به جای شکر گزاری از نعمت های من وسلوی به فکر زیاده خواهی و تنوع طلبی افتاده و از غذاهای زمینی خواستند و برای نمونه، از تعدادی از آنها مانند: سبزی و خیار نام بردند. حضرت موسی (ع) در برابر این درخواست ها، ضمن تاسف از این که آنها نعمت های نیکو و بهتر را با نعمت های ساده عوض می کنند، به آنها گفت: اگر بنای کامیابی از این ها را دارید، باید به شهر رفته و با دشمنانتان بجنگید، شما از یک طرف حال جهاد ندارید و از طرف دیگر تمام امتیازات شهرنشینی را می خواهید.سرانجام این قوم با چنین ویژگی ها و خصوصیاتی، به ذلت و خواری افتاده و گرفتار غضب الهی خواهند شد.
🔸-تنوع طلبی و افزون خواهی، دامی برای اسیر شدن انسان هاست. استعمار گران نیز از همین خصیصه ی مردم، برای لباس، مسکن، مرکب و تجملات استفاده کرده و مردم را به اسارت خود می کشند.
🔸-کارهای خطرناک، وابسته به افکار انحرافی وخطرناک است.
🔸-بی ادبی، نشانه روحیه ی سرکسی و طغیان گری است. آنها می توانستند بجای لن نصبر بگویند یکنواختی غذا برای ما سنگین شده است.و یا بجای ربک بگویند ربنا.
📚 برگرفته از تفسیرنور