eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
dars08_nokat.mp3
959.5K
📢فایل صوتی/ نکات درس هشتم (۱) 💠تنوین💠 ⏰زمان فایل: ۰۱:۵۹ دقیقه 📁حجم فایل: ۹۳۷ کیلوبایت @KhatmeNoor
آموزش روش خواندن تنوین بعد از همزه وصل: 👌در این صورت به تنوین کسره داده می شود @KhatmeNoor
آموزش روش خواندن تنوین بعد از همزه وصل: تمرینهای مرحله 1 و 2و 3 @KhatmeNoor
📜 صفحه 333 قرآن کریم، آیه 6 تا 15 پیوست تمرین مرحله 1 @KhatmeNoor
dars08_nokat_01.mp3
571.6K
📢فایل صوتی/ نکات درس هشتم (۲) 💠تنوین💠 ⏰زمان فایل: ۰۱:۱۱ دقیقه 📁حجم فایل: ۵۵۸ کیلوبایت @KhatmeNoor
اصولاً باید دانست که التقاء ساکنین در خود کتابت قرآن کریم انجام شده و با عارض کردن حرکت، رفع شده است 🌺 مانند: قالَتِ الْمَلائِکَهُ ـ مِنَ الِّرجال ـ لَکُمُ اللَّیْل که قبل از متحرک شدن، قاَلتْ الْمَلائِکهُ ـ مِن الرِّجالِ ـ لَکُمْ اللَّیْلُ بوده است و در قرائت قرآن کریم همان طور که توضیح داده شد التقاء ساکنین فقط بین نون ساکنه تنوینی و حرف ساکن بعد می باشد و توجیه دانشمندان ادبی در مورد به وسیله سه حرکت فتحه، کسره و ضمه به شرح زیر است: @KhatmeNoor 👇👇👇👇👇👇
🌺الف) کسره: گویند به دلیل اینکه سکون بوی کسره می‌دهد مخصوصاً اگر محکم تلفظ گردد و لذا اکثر قریب به اتفاق دانشمندان نظرشان این است که هرگاه برای رفع التقاء ساکنین خواسته باشیم حرکت دهیم به کسره حرکت می‌دهیم، مانند: ارْتَضی.   🌺ب) فتحه: به دلیل اینکه فتحه اَخَفِّ حرکات است(سبکترین صداها است) مانند: مِنَ النّاسِ.   🌺ج) ضمه: چون مخرج میم مانند "واو" در قسمت لبها می‌باشد و لذا حرکتی از جنس "واو" که ضمه باشد به آن داده می‌شود، مانند: هُمُ اقْتَدِهْ. 🌺🌺🌺🌺🌺 و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق. 🌺🌺🌺🌺🌺 و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق. @KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نون ساکن و تنوین نزد حروف هجاء تنوين و نون ساكنه ، حُكمش بدان اى هوشيار كز حكم آن زينت بود اندر كلام كردگار در يرملون ادغام كن ، در حرف حلق اظهار كن در نزد (باء) قلب به ميم ، در (مابقى ) اخفا بيار نـون سـاكـن و تـنـويـن در مجاورت 28 حرف زبان عرب ، چهار حكم پيدا مى كند كه عبارتند از: اظهار، ادغام ، اقلاب ، اخفا. 🌹🌹🌹 🔹 يـعـنـى آشكار نمودن . اگر نون ساكن و تنوين به حروف حلقى برسد، بطور عادى و واضح تلفّظ مى شود و نبايد روى آن مكث نمود. «ح- خ- ع- غ- هـ- ء»➡️حروف حلقی یعنی صدای نزد این حروف آشکار می‌گردد. حرف حلقى شش بود اى باوفا همزه ، هاء و عين و حاء و غين و خاء مانند: (همزه ): يَنْاَوْنَمَنْ امَنَرَسُولٌ اَمينٌ (هاء): مِنْهُمْاِنْ هُوَقَوْمٍ هادٍ (عين ): اَنْعَمْتَمِنْ عِلْمٍسَميعٌ عَليمٌ (حاء): وَانْحَرْمِنْحَكيمٍعَليماً حَكيماً (غين ): فَسَيُنْغِضُونَيَكُنْ غَنِيّاًاِلهٍ غَيْرِهِ (خاء): وَالْمُنْخَنِقَةٌمِنْ خَيْرٍقَوْمٌ خَصِمُونَ 🔹 ؛ نـون سـاكـن و تـنـويـن در شش حرف (يرملون ) ادغام مى شود. یعنی نون خوانده نمی شود و حرف مشدّد می گردد. و اين ادغام در دو حرف (راء و لام )، بدون غُنّه و در چهار حرف بقيّه (يَنْمُو) با غُنّه است . غُنّه : صوتى است كه از خيشوم (فضاى بينى ) خارج مى شود. دو حـرف (مـيم ) و (نون ) داراى اين حالت هستند، بويژه چنانچه مشدّد باشند و نيز در هنگام ادغامِ با غُنّه و اخفاى اين دو حرف ، غُنّه به ميزان دو حركت ادامه دارد، مانند: (راء): مَنْ رَحِمَغَفُورٌ رَحيمٌ (لام ): مِنْ لَدُنْرِزْقاً لَكُمْ (ميم ): مَنْ مَعِىَفَتْحاً مُبيناً (نون ): اِنْ نَشَاْحِطَّةٌ نَغْفِرْ (واو): مِنْ وَلَدٍاُمَّةً واحِدَةً (ياء): مَنْ يَقُولُيَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ : در كلمات (قِنْوان ـ صِنْوان ـ دُنْيا ـ بُنْيان ) به سبب آنكه نون ساكن و حروف يرملون (واو، ياء) در يك كلمه قرار گرفته اند، ادغام انجام نمى شود. @KhatmeNoor