🔰 ادامه #گزارش_هفته
🔸رویه خشونتآمیز و نسلکشی وسیع رژیم صهیونیستی، آن قدر شکل مشمئزکنندهای به خود گرفته است که ادعاهای حامیان آمریکایی و غرب در حمایت از حقوق بشر و صلح و... را یکسره باطل کرده و خیابانهای کشورهای غربی، بارها شاهد حضور حامیان مقاومت بوده و میادین اصلی شهرهای بزرگ کشورهای غربی به معرکهای برای شعار علیه مواضع دوگانه سران این کشورها مبدل شده است. ترور فرماندهان مقاومت در نقاط مختلف منطقه که رژیم صهیونیستی از آن بهعنوان گام سوم عملیات خود تعبیر کرده را نیز میتوان در راستای تلاش اسرائیل برای دستاوردسازی و سرپوشگذاشتن روی ضعفها و شکستها و به نتیجه نرسیدن اهداف این رژیم در جنگ غزه دانست.
🔹جبهه مقاومت، یکپارچه در برابر اسرائیل
بیش از صد روز از آغاز عملیات "طوفان الاقصی" میگذرد؛ اما در طول این مدت نه شدت عملیات های حماس کاهش پیدا کرده و نه از حجم عملیات های ترکیبی حزبالله، انصارالله و مقاومت عراق کاسته شده است؛ حزبالله با مشغول کردن بخش زیادی از نیروی اسرائیل به خود، در سه ماه گذشته بیش از ۶۷۰ عملیات انجام داده است.
یمنیها نیز دریای سرخ را به دریایی پر از آتش برای کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی و پشتیبانیکننده اسرائیل تبدیل کردهاند که خسارتهای اقتصادی فراوانی برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته؛ بر اساس اعلام رسانههای عبری زبان، هزینه انتقال یک کانتینر از خاور دور به اراضی اشغالی با افزایش ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار همراه بوده است؛ از سوی دیگر مقاومت عراق نیز با حملات راکتی، امنیت پایگاههای آمریکایی در منطقه را به مخاطره انداخته است؛ در طول صد روز گذشته، پایگاههای آمریکا در عراق و سوریه و حتی سرزمینهای اشغالی از آتش مقاومت عراق در امان نبودهاند؛ همه این فعالیتها نشان میدهد که «مقاومت، زنده، سرحال، آماده؛ آن رژیم، خسته، سرافکنده، پشیمان و داغ باطلهی «جنایتکار» به پیشانیاش خورده؛ این وضعی است که امروز وجود دارد.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
🔹تشکیل جبهه عظیم مردمی و جهانی علیه رژیم صهیونیستی
امروز مقاومت مردم غزه با قوت ادامه پیدا کرده است و «بایستی همین خط دنبال بشود: خطّ ایستادگی در مقابل ظلم، در مقابل زور، در مقابل استکبار، در مقابل غصب؛ باید این خط ادامه پیدا کند.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ زیرا با امتداد خط مقاومت، رژیم صهیونیستی بیش از گذشته، مسیر سراشیبی سقوط را طی میکند.
این روزها، نقشههای رژیم سفاک صهیونیستی برای عادیسازی روابط با کشورهای منطقه با عملیات "طوفان الاقصی" نقشبرآب شده و افسانه قدرت بازدارندگی اسرائیل با عملیات های موفق گروههای مقاومت به تاریخ پیوسته است. از سوی دیگر با شکایت آفریقای جنوبی، اسرائیل در دادگاه لاهه در خصوص نسلکشی، (فارغ از نتیجه و حکم دادگاه)، بیشتر رسوا خواهد شد.
کلام پایانی اینکه پس از گذشت ۱۰۰ روز از آغاز طوفان الاقصی که نمادی روشن از ناکامی صهیونیستها در شکست مقاومت است، یک جبهه عظیم مردمی و بینالمللی علیه جنایات این رژیم در تمام جهان شکلگرفته است. گروههای مقاومت نیز مصممتر از همیشه در راه آرمان قدس شریف در حال جهاد هستند که نشاندهنده فتح و پیروزی فلسطین قهرمان است. «در مسئلهی غزّه پیشبینیها دارد بتدریج خودش را کاملاً نشان میدهد. از اوّل، پیشبینیِ روشنبینانِ دنیا، چه اینجا و چه جاهای دیگر، این بود که در این قضیّه آن که پیروز خواهد شد مقاومت فلسطین است، آن که شکست خواهد خورد رژیمِ خبیثِ ملعونِ صهیونیست است؛ این دارد اتّفاق میافتد و همه میبینند این را. سه ماه است که رژیم صهیونیستی دارد جنایت میکند... این جنایتها در تاریخ خواهد ماند... همه خواهند فهمید که صبر آن مردم و ایستادگی مقاومت فلسطینی این رژیم را وادار به عقبنشینی کرد.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
📝 #یادداشت_هفته | ماه رجب، فرصت زندگی ساز
👈🏼 چگونه از فرصت ماه مبارک رجب برای تقرب بیشتر به خداوند استفاده کنیم؟
🔶«بعضى از مناسبتها، فرصتهاى ما را افزایش میدهند.» ۱۳۹۳/۲/۱۷«این ایّامی که در روایات ما بهعنوان ایّام برجسته معرّفی شدهاند، اینها همه فرصتند.» ۱۳۹۴/۲/۶ «هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند.» ۱۳۹۴/۲/۶ «همهى بدبختیهاى بشر ناشى از دورى از خداست. لذا در اسلام فرصتهایى براى ارتباط ویژه با خداوند متعال معین شده است.» ۱۳۸۰/۷/۴ یکی از این فرصت ها، فرصت های معنوی است. «فرصتهای معنوی، یکی از نعمتهای بزرگ الهی، برای تقرب بیشتر بندگان به خداوند است. یکی از بهترین این فرصتها، در ماه های مبارک سه گانه رجب، شعبان و رمضان است.» ۱۳۷۷/۷/۲۹ «یکى از این فرصتها ماه رجب است.» ۱۳۸۰/۷/۴ در ادامه، مروری بر فرصتهای زندگیساز ماه رجب در بیانات حضرتآیتاللهخامنهای، خواهیم داشت.
🔹ماه رجب، خودسازی برای زندگی
🔸«ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است.» ۱۳۹۴/۲/۶ «بعد هم ماه شعبان است... و ماه رمضان ماه عروج است.» ۱۳۹۴/۲/۶ رمز زندگی ساز بودن، این است که «اين ماهها، فرصت بازبينى است.» ۱۳۸۱/۷/۱۷ ماه رجب فرصت خوبی برای بازبینی معنویت در زندگی است. زیرا یکی از نیازهای مهم زندگی انسان، معنویت است. «یک بُعد لطیف معناگرا در هر انسانی وجود دارد... این بُعد را اگر ما آحاد بشر بتوانیم در خودمان تقویت کنیم، بقیّهی ابعاد ما را هدایت خواهد کرد.» ۱۳۹۵/۲/۱ «اگر ذخیره معنوی در وجود انسان از حدّ لازم پایینتر رود، انسان دچار لغزشها و گمراهی های بزرگی خواهد شد. معنویت در وجود یک انسان، برای او مایه هدفدار شدن است؛ زندگی او را معنا میکند و به آن جهت میدهد.» ۱۳۸۱/۷/۱۷ «اگر بخواهیم در این جاده درست حرکت کنیم، با ظواهر دل فریب زودگذر از راه پرت نیفتیم و بهسمت هدف، مستقیم حرکت کنیم، حتماً در این کار، یاد خدا و اتکاء به خدا و اتصال دائمی به خدا مورد نیاز است؛ این را باید دستور همیشگی خودمان قرار دهیم.» ۱۳۸۴/۶/۸ «تا امروز هم ملت ايران هر توفيقى پيدا كرده است، به بركت تكيه به معنويات آن را به دست آورده است... اين معنويت را بايد روز به روز زياد كرد.» ۱۳۷۷/۷/۲۹
🔰 ادامه👇
🔰 ادامه #یادداشت_هفته
🔹فرصت های زندگی ساز ماه رجب
🔸«اولین چیزى که در این ایام و بعد در ایام ماه مبارک شعبان، بالاخره در پلهى سوم و بالاتر در ماه مبارک رمضان باید مورد توجه یکایک ما قرار بگیرد - هر جا هستیم - اصلاح خود و زدودن غفلتها و ظلمتها از دل خود باید باشد؛ اصل این است.»۱۳۸۸/۴/۳ یکی از مهمترین لوازم ارتقای معنویت این است که بیماری های روحی خود را درمان کنیم. و بدانیم «بهترين كسى كه مىتواند بيمارى ما را تشخيص دهد، خودمان هستيم. بياوريد روى كاغذ! بنويسيد: حسد. بنويسيد: بخل. بنويسید: بدخواهى براى ديگران... اينها را روى كاغذ بياوريم.» ۱۳۷۱/۱۲/۴ سپس آنها را یکی یکی برطرف کنیم.
🔸دومین فرصت زندگی ساز در ماه رجب، نماز است. «رجب، بیشتر ماه نماز است.» ۱۳۸۳/۷/۱۳ نماز چنان ارزش دارد که حتی «کسانی که از عمل بافضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار بخوانند.» ۱۳۸۹/۱۲/۱۸ «ماه رجب، بهار عبادت و تضرّع و توسل الى اللَّه است.» ۱۳۸۷/۴/۲۶
🔸سومین فرصت ماه رجب، دعا است. چرا که «ماه رجب، ماه توسّل است، ماه تضرّع است، ماه دعا است، ماه تصفیهی روانی و معنوی است.» ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ «دعاهای ماه رجب یک دریایی از معرفت است.» ۱۳۸۸/۳/۲۹ لذا «از این ایام استفاده بردن و معنویت را تقویت کردن و با خدا ارتباط برقرارکردن و ذکر و دعا و توسّل را اهمیت دادن از وظایف است.» ۱۳۷۱/۱۰/۱۹ در میان دعاها، «دعاهايى كه از ائمّه رسيده است، بهترين دعاهاست.» ۱۳۸۴/۷/۲۹ فایده این دعاها این است که «اگر در معانی این دعاها تدبّر کنیم، بزرگترین هدیههای معنوی الهی را در اینها خواهیم یافت.» ۱۳۷۷/۷/۲۹ ثانیا «در خلال دعاهای مذکور، نقطههای ضربهپذیرِ معنوی را به یادِ ما میآورند و هشدار میدهند که: ممکن است از این نقاط ضربه بخورید و آسیب ببینید.» ۱۳۷۳/۱۱/۲۸ لذا «همهى دعاهایى که در این ماه وارد شده، درس است؛ صِرف لقلقهى زبان نیست. این دعاها را با حضور قلب و با آگاهى از عمق معناى آنها، بر دل و زبانتان جارى کنید.» ۱۳۸۰/۷/۴
🔸چهارمین فرصت مهم، اعتکاف است. «قبل از انقلاب، ما در این ایام نیمهی ماه رجب ندیده بودیم یا خیلی بهندرت میدیدیم که کسانی بروند اعتکاف کنند... این ماه رجب است؛ از این فرصتها استفاده کنید. جوانها! شما بیشتر استفاده کنید.» ۱۳۹۲/۲/۲۵
🔸پنجمین فرصت ماه رجب، کسب رضایت الهی است. «هر یک روز ماه رجب، یک نعمت خداست. در هر ساعتی از این ساعات، یک انسان اگر هوشمند و زرنگ و آگاه باشد، میتواند چیزی را به دست بیاورد که در مقابل آن، همهی نعمتهای دنیا پوچ است؛ یعنی میتواند رضا و لطف و عنایت و توجه الهی را به دست آورد.» ۱۳۶۹/۱۱/۱۹
🔸ششمین فرصت ماه رجب، آمادگی برای ماه مبارک رمضان است. «بزرگان و اهل معنا و اهل سلوک، ماه رجب را مقدمهى ماه رمضان دانستهاند. ماه رجب، ماه شعبان، یک آمادگاهى است براى اینکه انسان در ماه مبارک رمضان - که ماه ضیافت الهى است - بتواند با آمادگى وارد شود.» ۱۳۹۲/۲/۲۵ آمادگی در ماه رجب برای درک ماه مبارک رمضان «در درجهى اول، آمادگى به توجه و حضور قلب است؛ خود را در محضر علم الهى دانستن، در محضر خدا دانستن «سبحان من احصى کلّ شىء علمه» همهى حالات خود را، حرکات خود را، نیّات خود را، خطورات قلبى خود را در معرض و محضر علم الهى دانستن... وقتى انسان خود را در محضر الهى دانست، بیشتر متوجه کارها و حرکات و رفتار خود میشود.» ۱۳۹۲/۲/۲۵«اگر انسان مسلمان- جوان و پیر، زن و مرد- در ماه رجب و سپس ماه شعبان، رابطهى خود را با خداى متعال روان و نزدیکتر کند، با آمادگى به ماه رمضان مىرسد... انسان باید این شستوشو را در ماه رجب و شعبان بکند تا بتواند در ماه رمضان بر سرِ سفرهى الهى وارد شود و از آن سفره متنعّم گردد و فیض ببرد.» ۱۳۸۰/۷/۴
👈🏼سخن پایانی اینکه «ماه رجب است، ماه عبادت است، ماه توسل به پروردگار است، ماه تضرع است... با خدا ارتباطمان را قوی کنیم تا در میدانهای زندگی بتوانیم با ارادهی محکم، با قدم استوار و با ذهن روشن، وارد هر میدانی بشویم. یک ملت برای اینکه بتواند سیادت و عزت خود را بدست بیاورد؛ باید ارادهی مصمم داشته باشد و بداند چه میخواهد و قلب او مطمئن باشد به یاد خدا.» ۱۳۸۷/۴/۲۶
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
🌷 شماره این هفته خط حزبالله به ۱۱۷ خبرنگار و روزنامهنگار شهید در نوار غزه تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #شهیدان_هفته
May 11
🔰 ثمره ایمان همراه با مقاومت، پیروزی است
📜 khl.ink/khat | #خطبه_های_انقلاب
🔰 آمریکا و صهیونیسم جهانی از هیچ جنایتی برای رسیدن به مقاصد شوم خود دست نمیکشند
📜 khl.ink/khat | #کلام_امام
🔰 ماجرای نصب مجسمه یک سردار انگلیسی در کشوری که سالها با انگستان مبارزه کردند!
📜 khl.ink/khat | #خاطره_و_روایت
🔰 امام هادی(علیهالسلام) با شکل دادن شبکههای شیعه، پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام رساندند
📜 khl.ink/khat | #مناسبت
📣 خط حزبالله ۴۲۸ | اتکاء به حضور مردم، درس ماندگار امیرالمومنین(ع)
🔹 چهارصد و بیست و هشتمین شماره هفته نامه خط حزبالله، با عنوان «اتکاء به حضور مردم، درس ماندگار امیرالمومنین(ع)» منتشر شد.
🔸 یادداشت هفته خط حزبالله در آستانه ۱۳ رجب، سالروز میلاد امیرالمومنین علیهالسلام، با عنوان «اتکاء به حضور مردم، درس ماندگار امیرالمومنین(ع)» نگاهی به سیره سیاسی حضرت علی علیهالسلام بر اساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی داشته است.
📝 گزارش هفته این شماره خط حزبالله با عنوان «معجزه مشارکت مردم» به این سؤال، پاسخ داده است که چگونه میتوان به شکوفایی اقتصاد و اقتدار و امنیت کشور کمک کرد؟
🌷 شماره این هفته خطحزبالله به روح مطهر ۵ تن از مستشاران سپاه پاسداران، شهیدان حجتالله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی، سعید کریمی و محمد امین صمدی که روز شنبه در حمله هوایی رژیم متجاوز صهیونیستی به دمشق سوریه به شهادت رسیدند، تقدیم میشود.
📥 نسخه PDF👇
May 11
📝 #یادداشت_هفته | اتکاء به حضور مردم، درسِ ماندگار امیرالمومنین
👈 نگاهی به سیره سیاسی حضرت علی بر اساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی
🔹امیرالمؤمنین قله است
🔸امیرالمؤمنین قله است و «وظیفهی ما این است، به سمت قلّه حرکت کنیم. همین صفات امیرالمؤمنین را [در نظر] بگیرید، بهقدر وسعمان، بهقدر توانمان در این جهت حرکت کنیم؛ در جهت عکس حرکت نکنیم.» ۱۳۹۵/۶/۳۰ «دربارهی مقام امیرالمؤمنین، زبانهای نوع بشر و قدرت تصویر و ترسیم انسانها، عاجز از ارائهی کُنه و حقیقت مطلبند؛ بلکه عاجز از تصور آن مقام شامخ و کُنه عظمت آن بزرگوارند... امیرالمؤمنین از مقیاسهای ما خارج است.»۱۳۷۰/۱۰/۲۹ در حقیقت «تمام ارزشها و صفاتی که انسان... به آنها احترام میگذارد و تکریم میکند، در علیّبنابیطالب جمع است؛ یعنی علیّبنابیطالب شخصیّتی است که اگر شما شیعه باشید احترامش میکنید، اگر سنّی باشید احترامش میکنید، اگر اصلاً مسلمان نباشید و او را بشناسید و بروید دنبال احوالش احترام میکنید.»۱۳۹۵/۶/۳۰ لذا «آنقدر زیباییها و جلوهها و جاذبهها در آن بزرگوار بسیار است، که دلی که با این جاذبهها آشنا شود، نمیتواند نسبت به آن بزرگوار بیتفاوت بماند. هر کس او را به قدری که در همین روایات هست، شناخت، دلباختهی او شد.» ۱۳۷۰/۱۰/۲۹
🔸ترکیبِ صفات برجسته معنوی، انسانی و حکومتی
🔹صفات برجستهی بیشماری در امیرالمؤمنین جمع شده است: یک دسته از صفات حضرت، «صفات معنویِ الهی است که با هیچ میزانی برای ماها اصلاً قابل سنجش نیست؛ ایمان، آن ایمانِ متعالیِ عمیق؛ سبقت در اسلام، فداکاری در راه اسلام. اخلاص؛ یک سرِ سوزن عاملی غیر از نیّت خدایی در عمل او وجود ندارد... علم و معرفت بِالله... اینها یک سلسله از صفات امیرالمؤمنین است که اصلاً برای ما واقعاً قابل توصیف نیست، قابل فهم نیست؛ [اگر] بیایند بنشینند برای ما توضیح هم بدهند، ما درست به عمقش پی نمیبریم، از بس عظیم است، از بس عمیق است.» ۱۳۹۵/۶/۳۰ بخش دیگر از صفات امیرالمؤمنین «صفات برجستهی انسانی او است؛ اینها همان چیزهایی است که انسان مسلمان و غیر مسلمان و مسیحی و غیر مسیحی و بیدین و با دین و همه را مجذوب میکند... شجاعت، رحم؛ آن انسانی که در میدان جنگ آنجور میجنگد، وقتی سروکارش با یک خانوادهی یتیمدار میافتد، آنجور با یتیمان همراهی میکند، خم میشود، بچّه یتیمها را بازی میدهد، روی دوش خودش سوار میکند.» ۱۳۹۵/۶/۳۰ «دستهی سوّم از خصوصیّات امیرالمؤمنین، خصوصیّات حکومتی است... مثل عدالت، مثل انصاف، مثل برابر قراردادن همهی آحاد مردم، ... اجتناب از زخارف دنیا و زینتهای دنیا برای شخص خود... تدبیر؛ برای جامعهی اسلامی تدبیر اندیشیدن؛ دشمن را جدا کردن، دوست را جدا کردن، دشمن را به چند طبقه تقسیم کردن... سرعت عمل؛ معطّل نمیکرد، بمجرّد اینکه تشخیص میداد که باید این اقدام را کرد، حرکت میکرد.» ۱۳۹۵/۶/۳۰ ایشان «در عمل به حق بیباک بود، ملاحظه نمیکرد؛ در عمل به عدل بیباک بود، ملاحظه نمیکرد؛ رودربایستی در زندگی امیرالمؤمنین نبود.» ۱۳۹۵/۶/۳۰
🔰 ادامه👇
🔰 ادامه #یادداشت_هفته
🔹نقش برجستهی مردم در حرکت نظام اسلامی
🔸یکی از ضروریترین اقدامات برای حرکت در جهت موردنظر امیرالمؤمنین فهم درست آموزهها و رهنمودها و سیرهی ایشان است. از پایههای اساسی حکومت امیرالمؤمنین، حضور مردم و نقشآفرینی آنان در شکلگیری و تداوم حکومت اسلامی است. «در فرمایش امیرالمؤمنین در آن جملهی معروف که «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلى غارِبِها»، هم نقش مردم مورد تذکّر قرار گرفته است، هم حقّ مردم. «نقش مردم» یعنی اگر مردم نیایند سراغ آن کسی که خود را صاحب حق میداند و میخواهد مسئولیّتی قبول کند، بر او واجب نیست دنبال آن حق برود... نقش مردم اینقدر مهم است. حتّی کسی مثل امیرالمؤمنین، علیّبنابیطالب، اگر مردم با او نباشند، دُوروبَرش نباشند، میگوید من تکلیفی ندارم. اگر چنانچه مردم آمدند، آنوقت بر او واجب است که مسئولیّت را بپذیرد.» ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ بر این اساس در نگاه اسلام، حضور مردم هم در اصل قبول مسئولیت توسط حاکم اسلامی و هم در پیشبرد اهداف نظام اسلامی نقش تعیین کنندهای دارد: «وَ لَیسَ امرُؤٌ وَ اِن عَظُمَت فِی الحَقِّ مَنزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَت فِی الدّینِ فَضیلَتُهُ بِفَوقِ اَن یُعانَ عَلى ما حَمَّلَهُ اللَهُ مِن حَقِّه»؛ هر مقداری [هم] که ارزش ذاتی و وجودی و علمی و دینی کسی بالا باشد، هیچ کس نیست که محتاج کمک مردم نباشد... اگر بخواهد وظیفهی خودش را و مسئولیّت خودش را انجام بدهد، به کمک مردم احتیاج دارد... یعنی امیرالمؤمنین به اعانت مردم احتیاج دارد... چه مردمی که دارای شأن اجتماعیاند... چه تودهی مردم؛ به اعانت همه احتیاج است.» ۱۴۰۲/۱۰/۲۶«هو الّذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین؛ خدای متعال تأیید خودش را در کنار نصرت به وسیلهی مؤمنین میگذارد... مؤمنین هستند که موجب نصرت میشوند؛ مؤمنین هستند که نظام را پابرجا نگه میدارند؛ مؤمنین هستند که در میدانهای مختلف، جاده را صاف میکنند تا نظام اسلامی بتواند کارهای بزرگی را انجام دهد.» ۱۳۹۰/۶/۱۷«بنابراین، روشن است که رسیدن به هدفهای اسلامی... جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکانپذیر نیست؛ باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند.» ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
🔹مردمگرایی در نظام اسلامی، ریشه اسلامی دارد
🔸بنابراین اسلامگرایی در نظام اسلامی، از مردمگرایی جدا نیست: «مردمگرایی در نظام اسلامی، ریشه اسلامی دارد. وقتی ما میگوییم نظام اسلامی، امکان ندارد که مردم نادیده گرفته شوند. پایه و اساسِ حقّ مردم در این انتخاب، خود اسلام است؛ لذا مردمسالاری ما - که مردمسالاری دینی است - دارای فلسفه و مبناست. چرا باید مردم رأی دهند؟ چرا باید رأی مردم دارای اعتبار باشد؟ این متّکی بر احساسات توخالی و پوچ و مبتنی بر اعتبارات نیست؛ متّکی بر یک مبنای بسیار مستحکم اسلامی است.» ۱۳۸۰/۳/۱۴
در حقیقت آنچه که توسط امام خمینی در قالب نظام جمهوری اسلامی عملی شد قطره ای از دریای بیکران آموزههای امیرالمؤمنین در این عصر و زمانه بود. لذا حضرت امام هم بهعنوان پیروحقیقی امیرالمؤمنین «به معنای حقیقی کلمه به اصالت عنصر «مردم» در نظام اسلامی معتقد بود.» ۱۳۸۰/۳/۱۴ و «یاد داد به مردم که حضور آنها در صحنه معجزهآفرین است.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ امام خمینی «مردم را در چند عرصه مورد توجّه دقیق و حقیقی خود قرار داد. عرصه اوّل، عرصه تکیه نظام به آراء مردم است.» ۱۳۸۰/۳/۱۴ «در مکتب سیاسی امام رأی مردم به معنای واقعی کلمه تأثیر میگذارد و تعیین کننده است. این، کرامت و ارزشمندی رأی مردم است. از طرف دیگر امام با اتکاء به قدرت رأی مردم معتقد بود که با ارادهی پولادین مردم میشود در مقابل همهی قدرتهای متجاوز جهانی ایستاد؛ و ایستاد. در مکتب سیاسی امام، مردمسالاری از متن دین برخاسته است؛ از "امرهم شوری بینهم" برخاسته است؛ از "هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین" برخاسته است. ما این را از کسی وام نگرفتهایم.» ۱۳۸۵/۳/۱۴ «در نظام اسلامی، مردم تعیینکنندهاند. این هم از اسلام سرچشمه میگیرد... عرصه دوم، عرصه تکلیف مسؤولان در قبال مردم است... عرصه سوم... عبارت است از بهرهبرداری از فکر و عمل مردم در راه اعتلای کشور؛ یعنی استعدادها را شکوفا کردن و معطل نگذاشتن... عرصه چهارم... عبارت است از لزوم آگاهسازی دائمی مردم.» ۱۳۸۰/۳/۱۴امام خمینی و تجربهی حضور و نقشآفرینی مردم در انقلاب اسلامی به روشنی نشان داد که حضور مردم در صحنه میتواند پدیدآورندهی حوادث بزرگ باشد: «امام انتخابات را مظهر مردمسالاری میدانست -و همین جور هم هست؛ یعنی امروز مردمسالاری و حضور مردم به وسیلهی انتخابات امکانپذیر است.» ۱۴۰۰/۳/۱۴و «انتخابات آن مسیر صحیحی است که مردم میتوانند به وسیلهی آن و از آن مسیر، حاکمیّت ملّی را، مردمسالاری را، جمهوریّت را در کشور تأمین کنند.» ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
🔰 ادامه👇
🔰 ادامه #یادداشت_هفته
👈 کلام پایانی اینکه «رسیدن به هدفهای اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید «نظام اسلامی»، در نهایت «تمدّن اسلامی» ــ جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکانپذیر نیست؛ باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند. این برای ما یک اصل شد... توجّه داشته باشیم که مسئلهی «مردم» یک اصل اسلامی است، بدون آن کاری نمیشود کرد، به هدفها نمیشود رسید، به حیات نمیشود رسید.» ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 نماهنگ KHAMENEI.IR به مناسبت سالروز ولادت حضرت امیر(ع)
👆 اتکاء به حضور مردم، درس ماندگار امیرالمومنین(ع)
🔍 مطلب مرتبط: شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
📝 #گزارش_هفته | معجزه مشارکت مردم
👈 چگونه میتوان به شکوفایی اقتصاد و اقتدار
و امنیت کشور کمک کرد؟
🔸مردم، محور تحول در جمهوری اسلامی
🔹روزگار سیاه ستمشاهی بود؛ روزگاری سرد؛ مردم بهکلی از صحنه حاکمیت کشور کنار گذاشته و تقریباً هیچ سهمی در اداره کشور نداشتند. محمدرضا شاه پهلوی میداندار صحنه سیاست در ایران بود که نفس گرم یک روحانی به قلبهای مردم برای رسیدن به مردمسالاری دینی گرما بخشید. اوایل دهه چهل است که سید روحالله خمینی از «قیام لله» برای مردم میگوید و مردم نیز بهواسطه همراهی با این رهبر الهی قدرت معجزه آفرین فراموش شده خود را آرامآرام بازیابی میکنند. اواخر دهه پنجاه، انقلاب اسلامی ایران بدون دخالت نیروهای نظامی، بدون کودتا و تنها با قدرت اراده مردمی و به رهبری مرجعیت دینی پیروز میشود تا به معنای واقعی کلمه، مردم در نقطه کانونی ایجاد تحول در جامعه قرار بگیرند. «قرنهای متمادی در کشور ما سپری شد؛ حکومتهایی آمدند و رفتند، بدون اینکه مردم کوچکترین نقشی در تعیین این دولتها و گزینش آنها داشته باشند. انقلاب میدان را برای مردم ما باز کرد.» ۱۳۸۴/۰۵/۱۲
🔸هر سیزده ماه، یک انتخابات
🔹پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم همچنان این مردم هستند که میداندار صحنه تحولخواهی در ایران هستند. آنها که پس از سالیان متمادی هیچ انگاشته، حالا خود را صاحب اراده و سرنوشت میبینند و از طریق شرکت در انتخابات و صندوقهای رأی، نو شدن، حرکت روبهجلو، پیشرفت و تحول را جستوجو میکنند. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بر همین بنیان میدانداری مردم، به طور متوسط هر ۱۳ ماه ، یک انتخابات در جمهوری اسلامی برگزار شده که مردم پای ثابت این انتخابات ها بودهاند. هر یک از این انتخابات ها علاوه بر دورکردن سایه دشمن از سر کشور، با تشکیل دولت، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای شهر و روستا نقش مهمی در رشد و بالندگی کشور ایفا کردهاست. انتخابات هایی که بدون حضور چشمگیر مردم معنا نمی گرفت و مردم ایران با دشمنشناسی و بصیرت مثالزدنی به آنها رونقی بخشیدهاند که در برخی موارد حتی مشابه مشارکتهای آن، در کشورهای مدعی دموکراسی کمیاب است.
🔸انتخابات در جمهوری اسلامی تعطیلشدنی نیست
🔹اما این تنها ویژگی مثبت انتخابات در ایران نیست. نگاهی گذرا به انتخابات های متعدد، نشان میدهد که همراهی جدانشدنی مردم و جمهوری اسلامی با یکدیگر، اجازه هیچگونه اختلالی در انتخابات را نداده است؛ برفوباران و کوران سرما، جنگ تحمیلی و حتی تهدید بمباران مراکز رای گیری، ادعای تقلب و به آشوب کشیدن کشور و حتی تحریم اقتصادی و جنگ معیشتی هیچ یک نتوانسته جمهوری اسلامی را از دادن حق انتخاب به مردم و مردم را از اداکردن تکلیف انتخاب، غافل کند. حالا اما قطار انتخابات در حالی به ایستگاه بعدی خود نزدیک میشود که ادامه مسیر تحولخواهی مردم ایران در این ایستگاه از اهمیت خاصی برخوردار است.
🔸معجزه انتخابات پرشور برای حل مشکلات کشور
🔹با وجود پیشرفتهای گوناگون و غیرقابلانکار ایران پس از انقلاب اسلامی که حتی، دشمنان این مرزوبوم را وادار به اعتراف کرده، اما وجود برخی کاستیهای معیشتی، واقعیتی است که اقشار مختلف جامعه را رنج میدهد و لازم است مسئولان آن را علاج کنند.
بهطورکلی برای حل مشکلات، دو دیدگاه رایج وجود دارد؛ دیدگاه اول بر طبل عدم مشارکت، اغتشاش و ایجاد ناامنی میکوبد؛ دیدگاهی که از خارج از کشور و از سوی دشمنان این ملت پشتیبانی میشود و نهتنها گرهی را باز نمیکند، بلکه بر مشکلات میافزاید. در مقابل اما دیدگاه دیگر حرف از مشارکت فعال آحاد مردم برای حل مسائل از طریق صندوق رای به میان میآورد؛ «خب اگر مشکلات وجود دارد، راهحل مشکلات چیست؟ راهحل مشکلات انتخابات است. اتفاقاً برای اینکه مشکلات برطرف بشود، بایستی در انتخابات شرکت کرد.» ۱۴۰۲/۱۰/۲
🔰 ادامه👇
🔰 ادامه #گزارش_هفته
🔹اما انتخابات چه ثمرات و فوایدی برای کشور دارد و چگونه میتواند، نسخه حلّال مشکلات کشور باشد؟ «اگر حضور پُرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملّی را نشان میدهد، این انگیزهی ملّت ایران را برای حضور در صحنه نشان میدهد؛ انگیزهی ملّت ایران و وحدت ملّی، قدرت ملّی به وجود میآورد؛ قدرت ملّی موجب امنیّت کشور میشود؛ وقتی کشور امنیّت پیدا کرد، آنوقت علم در آن کشور پیشرفت میکند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی میرسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل میشود؛ مشارکت یک چنین معجزهای میکند.»۱۴۰۲/۱۰/۲ از سوی دیگر حضور و مشارکت مردم در انتخابات از لحاظ بینالمللی نشاندهنده اقتدار ملی و اعتبار بینالمللی آنهاست: «از جهت وجههی خارجی انتخابات و حضور مردم و مشارکت مردم، نشاندهندهی اقتدار ملّی است... وقتی همه احساس کنند در دنیا -دشمن و دوست- که این ملّت هوشیار است، بیدار است، سرِ پا است، عازم است، پُرانگیزه است، این کشور یک اقتداری، یک هیبتی در چشم همه پیدا میکند؛ چه دوست و چه دشمن.» ۱۴۰۰/۱/۱ و «هرچه صندوقهای رأی شلوغتر باشد، گسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت.» ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
🔸ضرورت تشکیل مجلس قوی برای ایران قوی
🔹حضور مردم در پای صندوقهای رای «صرفاً تکلیف نیست؛ حق است.» ۱۴۰۲/۱۰/۲۶و این مشارکت در انتخابات است که به استحکام بنیانهای قانونی کشور، کمک می کند. اما در مقابل، مشارکت ضعیف در انتخابات، منجر به تشکیل مجلس ضعیف میشود. مجلس شورای اسلامی یکی از سه رکن و قوه اصلی کشور است که در صورت قویبودن، میتواند بار مشکلات را از روی دوش مردم بر دارد. در حقیقت راه حل بخش قابلتوجهی از مشکلات امروز کشور، نیازمند قانونگذاری و نظارت مدبرانه است که مسیر تحقق این امر نیز از میدان بهارستان میگذرد. مطابق قانون اساسی، ریلگذاری آینده کشور از طریق مجلس صورت میگیرد و مجلس قوی، تضمینکننده حل بسیاری از مشکلات کنونی کشور خواهد بود؛ همچنین علاوه بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان رهبری به دلیل نقش اساسی این مجلس در انتخاب ولیفقیه بهعنوان بالاترین مقام کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است.
🔸"جهاد تبیین"علاجی در مقابل حربه دشمن
🔹با وجود همه برکاتی که انتخابات برای کشور به همراه دارد، همواره گروهها و جریاناتی هم راستا با بوقهای تبلیغاتی بیگانه، ساز نا کوک عدم مشارکت را به صدا درمیآورند. دلسرد کردن مردم از صندوقهای رای، راهکاری است که از سوی دشمنان ملت در داخل و خارج با جدیت تمام و در حد و اندازه یک جنگ تبلیغاتی دنبال میشود. امّا مسئله حضور مردم برای رسیدن به اهداف انقلاب جزء موارد لازم و ضروری است و حالا که این جنگ گسترده تبلیغاتی برای کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه اثرگذاری اجتماعی بر پا شده است، «در مقابل اینها جهاد تبیین باید سینه سپر کند.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ هر کسی در هر جایی از کشور که تریبون به دست دارد، باید به میدان"جهاد تبیین"بیاید؛ «وَ تَواصَوا بِالحَقّ؛ این حق است. تواصی به حق وظیفهی همه است؛ روحانی باشد، استاد دانشگاه باشد، منبر باشد، صداوسیما باشد، مسئول سیاسی باشد، مدیر فلان دستگاه باشد، عالِم باشد، مرجع باشد، هر کسی باشد، وظیفه است. مردم را بایستی به حضور در میدان، ایستادگی در میدان، آشنایی با لوازم میدان وادار کنند.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📄 بله | ایتا | ویراستی
🌷 شماره این هفته خط حزبالله به روح مطهر ۵ تن از مستشاران سپاه پاسداران، شهیدان حجتالله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی،سعید کریمی، محمد امین صمدی تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #شهیدان_هفته
🔰 انس با قرآن به امت اسلامی عزت میبخشد
📜 khl.ink/khat | #به_رسم_آیهها