📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔸بر این اساس، از منظر رهبر انقلاب، معیارهای روشن و مشخّصی برای مرزبندی و تمایز قائل شدن میانِ دوقطبیسازیِ اصیل و دوقطبیسازیِ دروغین وجود دارد: «از دوقطبیهای کاذب بپرهیزید.
🔸در کشور مدام دوقطبی درست میکنند: طرفدار زید، طرفدار عمرو؛ طرفدار فلان فکر، طرفدار [فلان]؛ این حرفها چیست! آن کسانی که مبانی شما را، اصول شما را، دین شما را، انقلاب شما را، ولایت فقیه را، این چیزها را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلافسلیقهای هم با شما داشته باشند. یکی از چیزهایی که انسان واقعاً باید از آن شِکوه کند و گله کند، بعضی از اظهارات در این فضای مجازی است؛ سر یک چیز بیخود، این به آن میپرد، آن به این میپرد! پرهیز کنید؛ شما که بسیجی هستید [این کار را] نکنید.»۱۴۰۲/۹/۸
🔸از این منظر، اصل در رفتار صحیح انقلابی حفظ و تقویت «اتّحاد و انسجام ملّی» با تأکید بر «اصول و منافع ملّی» است: «این تقسیمهای غلط "چپ" و "راست" و امثال اینها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آیندهی کشور است، آنچه مهم است آیندهی نسل ما است، آنچه مهم است نظام باعزّت اسلامی در کشور است؛ اینها مهم است ... البتّه سلیقهها مختلف است؛ اختلاف سلیقه هست، اختلاف بینش سیاسی هست، اختلاف قومیّتها هست، اختلاف مذاهب هست ... [لکن] اینها باید وحدت ملّی را به هم نزند، یعنی آحاد ملّت را در مقابل هم قرار ندهد، کشور را دوقطبی نکند.»۱۴۰۰/۱/۱
🔹دشمن میخواهد گُسلهای سیاسی و اجتماعی را فعّال کند
🔸نکتهی دیگر اینکه یکی از نقشه های دشمن بر ایجاد دوقطبی و شکاف و تشنّج در فضای سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی قرار دارد و این مهم باید همواره مورد توجّه بازیگران و فعّالان سیاسی و رسانهای باشد: «ایجاد دوجریانی، دوفرقهای و دوقطبی از ضربههای مهلکی است که دشمن به دنبال آن است.»۱۳۹۵/۲/۱۹ «دشمن دارد زخمهایی را بر پیکر این انقلاب میزند ... یکی مسئلهی اختلافات جناحی است، یکی مسئلهی دوقطبی کردنهای مصنوعیِ جامعه است ... باید اینها را التیام بخشید.»۱۳۹۵/۳/۶
🔸لذا نباید جای دوست و دشمن را عوض کرد: «مبادا دشمن را با دوست اشتباه بکنیم. دوست را به خاطر یک خطا به جای دشمن بگیریم و از آن طرف یک عدّهای هم دشمنِ خونی و معاند را دوست فرض کنند، به حرف او گوش کنند، توجّه بدهند.»۱۳۸۸/۴/۱۵ و نباید اجازهی فعّالسازی گُسلها را به بدخواهان ملّت داد: «ما در داخل کشور یک گُسلهایی داریم ... گُسلهای جناحی داریم ... این گُسلها تا مادامی که فعّال نشده، زلزله به وجود نمیآید، اشکالی هم ندارد؛ بودن اختلافات اشکالی ندارد. اگر چنانچه این گُسلها فعّال شد، آنوقت زلزله به وجود میآید. سعی دشمن در فعّال کردن این گُسلها است؛ حواستان باشد. ... سعی کنید این اتّفاق نیفتد.»۱۳۹۵/۳/۱۶
🔸در نقطهی مقابل، «منطق این است که وقتی دشمن از دور نگاه میکند، احساس کند که اینجا یکپارچه است، احساس یکپارچگی بکند. اینکه حرفهایی زده بشود که از آن حرفها دوجریانی و دوجهتی و تخاصم و دوقطبیگری در داخل ملّت یا در مجموعهی نظام استفاده بشود، به ضرر کشور است.»۱۳۹۵/۳/۱۴
🔸البتّه خسارتِ دیگرِ دوقطبیسازیهای کاذب و ایجاد تشنّج سیاسی در فضای سیاسی کشور نیز ضربه به روحیّهی مردم است: «مردم در تاکسی و خانه و مغازه، رادیوها را باز میکنند؛ وقتی دیدند که در آنجا یک نفر ایستاده و به نحوی با طرف مقابلش حرف میزند که گویی با آمریکا یا با دشمنِ خونیِ خودش حرف می زند، و گویی پشت این دروازهها دشمن با همهی وجود نَایستاده است، قلبشان مجروح میشود.»
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
✏️ #گزارش_هفته | نسخهای برای چالشهای زندگی امروزی
👈 چرا باید زندگی شهدا را نوشت و منتشر کرد؟ و چرا باید مطالعه کرد؟
🔸«بحمدالله ماجرای خاطرهنویسی شهیدان، یک ماجرای راهافتادهای در کشور است که باید تقویت بشود؛ باید بیشتر و بهتر با هنرمندیِ کامل نوشته بشود، این کتابها را جوانها بخوانند، همه بخوانند انشاءالله و استفاده کنند.» این بخشی از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگرهی ملّی شهدای سبزوار و نیشابور، در خردادماه سال گذشته است و البتّه تنها یکی از توصیههای مکرّر ایشان دربارهی لزوم ثبتوضبط، نشر و مطالعهی خاطرات و زندگی شهدا است. امّا چرا ایشان دراینباره اینقدر تأکید دارند و این موضوع چه آثار و نتایجی دارد؟ این پرسش را میتوان از منظرهای مختلفی مورد بحث و بررسی قرار داد که در ادامه به برخی از نکات مربوط پرداخته میشود.
🔹تجلیل از شهدا و بازماندگان آنان به مثابهی قهرمانان ملّی
🔸جمعآوری و انتشار خاطرات و زندگینامهی شهدا، بهنوعی، قدرشناسی و تجلیل از آنان نیز محسوب میشود. اگرچه شهدا نیازی به این تجلیل و قدرشناسی ندارند و خانوادههای آنان نیز با خدا معامله کردند و توقّعی شخصی در این زمینه ندارند، قدردانی از کسانی که جان خود، یعنی گرانبهاترین داشتهشان را فدا کردهاند، یک وظیفهی دینی و ملّی و اخلاقی است.
🔸این برخورد تجلیلآمیز با سربازان و قهرمانان ملّی، در هر کشوری مرسوم و متداول است و البتّه که رزمندگان و شهدای ایران برای اهدافی ارزشمندتر و والاتر جنگیدند و جانفشانی کردند و لذا لایق تجلیل و قدردانی بیشتری نیز هستند. این کار باعث میشود به جامعه و بهخصوص نسل جوان این پیام منتقل شود که کشور و ملّت قدردان زحمات و فداکاریهای قهرمانان خود است و گسترش و تعمیق این پیام، در استحکام اجتماعی و تضمین امنیّت ملّی کشور نقش خواهد داشت. در حقیقت، باید گفت تجلیل از شهدا و ثبت خاطرات و زندگی آنها زنده نگه داشتن یاد و راه آنها است و این مسئله وقتی اهمّیّتی مضاعف مییابد که توجّه کنیم دشمنان این آبوخاک، با انواع و اقسام روشها، به دنبال آن هستند که این بخش از حافظه و میراث مردم ایران به دست فراموشی سپرده شود.
🔹الگوسازی سالم و هدفمند
🔸هر جامعه و ملّتی نیاز به الگو دارد. مردم و بهخصوص جوانان و نوجوانان از کسانی الگو میگیرند که جزئیّات زندگی آنها را بدانند و با آن آشنا باشند. شهدا به دلایل متعدّد میتوانند الگوهایی مناسب، در دسترس، باورپذیر، قابل تعمیم و جذّاب برای نسل جوان باشند. یکی از نکات مهم دربارهی آنها این است که در همین جامعه و شرایط و دوران امروز زندگی میکردند و این قرابت زمانی و مکانی، بسیاری از شبهات و گرههای ذهنی را برطرف میکند و بهانهها و وسوسههای شیطانی را مرتفع میسازد. کم نبودهاند کسانی که با خواندن سرگذشت شهدا دچار تحوّل روحی شدند و مسیر زندگی خود را به سوی سعادت تغییر دادهاند.
🔸این موضوع از این منظر دارای اهمّیّتی کلیدی است که دشمن، در یک جنگ تمامعیار و پیچیدهی فرهنگی و شناختی، در حال حقنه کردن الگوهای مخرّب به جامعه و نسل جوان است؛ الگوهایی که میتوان گفت هیچ نسبتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی جامعهی ما ندارند و بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروز کشور ناشی از شیوع همین الگوهای مسموم است.
🔹غنیمت دانستن فرصت اندک
🔸حدود ۳۶ سال از پایان دوران دفاع مقدّس میگذرد و درصد قابل توجّهی از پدران و مادران شهدا، رزمندگان، جانبازان و آزادگان، از دنیا رفتهاند و یا دچار کهولت سن شدهاند. ذهن و دل این طیف، گنجینهی اسرار دفاع مقدّس است و با عروج هر کدام از آنان، تکّهای از این گنج از دسترس خارج میشود. دور نیست زمانی که برای یافتن یک پدر یا مادر شهید دوران دفاع مقدس باید چراغ به دست گرفت و جستجو کرد. از این رو، باید از اندکفرصت باقیمانده کمال بهرهبرداری را به شکلی مطلوب کرد و این خاطرات گرانبها را که بخشی از یک برههی بسیار مهم و حیاتی در تاریخ این سرزمین است، ثبتوضبط کرد. این منابع و سرمایههای ارزشمند مانند معادن طلا نیستند که اگر امروز برای استخراجشان تعلّل کردیم، فردا و فرداهایی برای جبران باشد؛ تعلّل در این زمینه یعنی از دست رفتن کامل این سرمایهها و باید دانست که فرصت در این زمینه اندک است و با سرعتی فزاینده در حال سپریشدن.
🔹ممانعت از تحریف تاریخ
🔸یکی از کلانپروژههای دشمنان جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر، تلاش برای تحریف تاریخ معاصر و از جمله دوران دفاع مقدّس بوده و هست. اساساً تحریف یکی از اصلیترین ابزارها برای دشمنی با انقلاب اسلامی و نظامِ برآمده از آن است که البتّه در دوران جدید و با استفاده از ابزارهای نوین، این پروژه ابعاد بزرگتر و جدّیتری نیز یافته است.
✏️ ادامه #گزارش_هفته👇
✏️ ادامه #گزارش_هفته
🔸ثبتوضبط خاطرات و زندگی شهدا و نشر و انتقال هنرمندانهی آن، یکی از راههای مؤثّر برای مقابله با این ترفند دشمن است. در واقع باید گفت تبیین زندگی و سیره شهدا باطلالسّحر تحریف بسیاری از ارزشهای کلیدی توسّط دشمن است.
🔹ترویج مطالعه و سنگِبنای هنرهای تصویری
🔸یکی دیگر از نتایج و آثار ثبتوضبط و نشر خاطرات و زندگی شهدا ترویج مطالعه است. با تولید آثار جذّاب و هنرمندانه، اینگونه کتب میتوانند منبعی غنی برای اهل مطالعه باشند. نکتهی قابل توجّه اینکه چنین آثاری، هم برای خوانندگان عادی و عموم مردم میتواند جذّاب باشد و هم برای پژوهشگرانی که میتوانند با رجوع به این آثار و بررسی عمیق و دقیق آنها تولیدات جدید پژوهشی از آنها استخراج کنند.
🔸یک نکتهی مهمّ دیگر آنکه در همه جای دنیا اینگونه آثار مکتوب و دستِاوّل، یک منبع غنی و مهم برای نگارش نمایشنامه و فیلمنامه نیز هست که گام اوّل برای تولید آثار تصویری است؛ آثاری که اگر هنرمندانه و فاخر باشند، میتوانند طیف بسیار گستردهای از مخاطبین را جذب کنند و تحت تأثیر خود قرار دهند.
🔹نسخههایی برای درمان دردها و رفع گرفتاریها
🔸آدمهای امروز، به دلایل مختلفی که پرداختن به آن خارج از حوصلهی این نوشتار است، گرفتاریها و دردهای بسیاری دارند. زندگی ماشینی، سرعت سرسامآور زندگی، مشغلههای فراوان، فشارهای متعدّد واقعی و غیر واقعی و امثال اینها باعث شده است بسیاری از آدمها دچار اضطراب و نوعی گمگشتیهای حدّاقل مقطعی شوند. افزایش افسردگی و اختلالات روانی، کاهش ازدواج، افزایش نرخ طلاق، شیوع عرفانهای کاذب و از این قبیل چالشها برخی از تبعات ملموس و عینی دنیای امروز و سبک زندگی مادّی است. در چنین دنیایی، آدمها دربهدرِ اندکی آرامشاند و برای رسیدن به آن به هر دری میزنند، امّا اغلب به دلیل رجوع به نسخههای قلّابی و شیّادانه نهتنها آرامشی نمییابند، بلکه مشکلاتشان تشدید هم میشود. آشنایی با شهدا و زندگی آنها برای انسان سرگشته و خستهی امروزی نسخهای اصیل، کاربردی و شفابخش است.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
نسخه_تابلو_اعلانات_۴۶۱_خط_حزبالله.pdf
6.64M
📝 نسخه #تابلو_اعلانات | شماره ۴۶۱ نشریه خط حزبالله
💻 @Khatt_khamenei
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر دختر بچه شهید فلسطینی تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #با_این_ستارهها
🔰 حضرت خدیجه کبری قبل از فتح مدینه همه چیز خود را اتفاق کردند
📜 khl.ink/khat | #به_رسم_آیهها
🔰 برادری و وحدت بین مسلمین امروز بیشتر از همیشه باید باشد
📜 khl.ink/khat | #حدیث_زندگی
🔰 مسلمانان از قدرت اسلام نباید غفلت کنند
📜 khl.ink/khat | #کلام_امام_نقشه_راه_انقلاب
🔰 زندگی مسئولان اسلامی نباید تجمل را به فرهنگ تبدیل کند
📜 khl.ink/khat | #خطبه_های_انقلاب
📝 دفاع مقدّس ملّت ایران، سرمشق مقاومت امّت اسلامی
📢 شماره جدید خط حزبالله در آستانه هفته دفاع مقدس منتشر شد.
👈 چهارصد و شصت و دومین شمارهی هفتهنامهی «خط حزبالله» به مناسب فرارسیدن هفته دفاع مقدس، این برههی هشتسالهی مقاومت ملت ایران را به عنوان یک الگوی موفق برای همه ملتهای مسلمان بررسی کرده است.
✍ این هفته نامه همچنین به مناسبت بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار مدالآوران و قهرمانان، در یادداشت هفتهی خود، به بررسی چیستی «هویّت ایرانی» و نسبت آن با وجوه مختلف زندگی ایرانیان پرداخته است.
🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور
📢 «خط حزبالله» را از اینجا بخوانید.
💻 @Khatt_khamenei
May 11
📝 #یادداشت_بیاناتی | دفاع مقدّس ملّت ایران سرمشق مقاومت امّت اسلامی
👈 بررسی یک الگوی موفق برای همه ملتهای مسلمان
🔸«این جنگ، یک جنگ دفاعی بود ... جنگ تدافعی و دفاعی، محلّ بُروز غیرت و تعصّب و وفاداری عمیق انسانها به آرمانهایی است که به آنها پایبندند؛ حالا یا این آرمانها وطن است یا بالاتر از آن؛ یعنی دین و عقیده و اسلام. در جنگ تهاجمی، این مطرح نیست.» ۱۳۸۵/۷/۲۹ ایستادگی در برابر تهاجم دشمنان به معنای «دفاع از وطن، دفاع از هویّت ملّی و دفاع از ارزشهایی است که این به آن پایبند است.» ۱۳۸۵/۷/۲۹ جنگ دفاعی با چنین ویژگیهایی، در دوران هشتساله، درسهای بزرگ و فراوانی را در خود جای دارد. دفاع مقدّس، «این تجربهی درسآموز، سرمشق همیشگی ملّت بزرگ ایران و الگوی موفّقی در برابر چشم همهی ملّتهای مسلمان است.» ۱۳۸۲/۷/۳
🔹درس اوّل: دوره دفاع مقدس، نیروی محرکه تاریخ انقلاب است
🔸«اگرچه کسی از جنگ ــ از حیث جنگ ــ خوشش نمیآید، ... لیکن آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند. ما باید از آنچه در این هشت سال جنگ اتّفاق افتاده، آن روحیهی مقاومت، آن روحیهی فداکاری همراه با اخلاص ... استفاده کنیم. ۱۳۷۰/۴/۲۵ در حقیقت، «این دوره، دورهی ذخیرهی نیروى محرّکهی تاریخ و الهامبخش امم است.» ۱۳۶۸/۶/۳۰ حقیقت این است که «جبههی اسلامی باید میتوانست در صحنهی سیاست جهانی دستوپا بزند، پرواز کند و عالمگیر بشود. مقدّمهای لازم داشت، این مقدّمه را دشمن ما به صورت زودرس خودش برای ما تدارک دید و فراهم کرد.» ۱۳۵۹/۷/۴
🔹درس دوّم: قدرتمان را آشکار کنیم
🔸دوّمین درس دفاع مقدّس این است که هیچ گاه اظهار ضعف نکنیم، بلکه خود را قوی کنیم؛ چرا که «جنگ تحمیلی به خاطر این اتّفاق افتاد که دشمن در ما احساس ضعف کرد. اگر دشمن بعثی و محرّکینش خاطرجمع نبودند که سرِ چند روز به تهران خواهند رسید ــ آنها اینجوری فکر میکردند ــ این جنگ انجام نمیگرفت؛ ... احساس ضعف شما موجب تشویق دشمن به حملهی به شما است؛ این یک قاعدهی کلّی است.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ «دفاع مقدّس این سرمایه را برای ما به وجود آورد که بدانیم بعضی کارها هست که بظاهر نشدنی است امّا در واقع اگر همّت کنیم، شدنی است.» ۱۳۹۹/۶/۳۱ اساساً «ادبیّات جنگ، به طور کلّی ادبیّات بشارتی است؛ ... قرآن هم دربارهی شهدا ... نفی این دو آفت را بشارت میدهد: یکی ترس، یکی اندوه؛ ... اگر ما نشاط اجتماعی میخواهیم، اگر امید و شادابی و سرزندگی میخواهیم، اگر طراوت در نسلهای جوانمان میخواهیم، باید به این گزارهی ملکوتی و قرآنی ایمان بیاوریم.» ۱۳۹۹/۶/۳۱
🔹درس سوّم: استعدادهایمان را بشناسیم
🔸شناخت هویّت ملّی و استعدادهای نهفته در مردم، یکی دیگر از مهمترین درسهای دفاع مقدّس است. دشمن، در همان قدمهای اوّل، خیلی زود به داخل خاک ایران پیشروی کرد؛ امّا با نهیب امام، مردم و نیروهای نظامی «از قوّتی که در آنها نهفته بود و آن را کشف نکرده بودند استفاده کردند.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ و این «وسیلهای شد برای اینکه استعدادهای مکنون در انسانها، به شکل عجیبی بُروز کند.» ۱۳۹۲/۹/۲۵ این استعداد و قوّت «فقط قوّت جنگیدن و شجاعت و به میدان رفتن نبود، یکی از آنها این بود؛ قوّت مدیریّت، سازماندهی، ابتکار، ابتکار عمل و این کارها بود، [لذا] صفحهی جنگ را دگرگون کردند.» ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ و «از آن وضعیّت رسیدیم به این وضعیّت که چند هزار اسیر در فتحالمبین و چند هزار اسیر در بیتالمقدّس [گرفتیم] ... روزبهروز ما توانستیم به هویّت خودمان، به قدرت خودمان آشنا بشویم.» ۱۳۹۶/۳/۳ بنابراین، «جنگ حقیقتاً آینهی تمامنمای ظرفیّتهای ملّت ایران بود.» ۱۳۸۴/۶/۳۱
📝 ادامه #یادداشت_بیاناتی👇
📝 ادامه #یادداشت_بیاناتی
🔹درس چهارم: کارها را به مردم بسپاریم
🔸یکی دیگر از مهمترین درسهای جنگ، تقویت مشارکت مردمی در عرصههای اجتماعی است. یکی از غفلتهای زیانبار ابتدای جنگ که منجر به از دست دادن خرّمشهر شد، «طرز فکر غلطى بود که آن روز بر دستگاه ادارهى جنگ و ادارهى نیروهاى مسلّح حاکم بود. در آن روزها ... آن دستگاهى که سیاست جنگ و ادارهى جنگ با او بود، عقیدهى به اینکه نیروهاى مردمى قادرند دفاع کنند نداشت و موجب مىشد که امکانات به اینها نمىداد.» ۱۳۶۴/۳/۳ این در حالی است که «کار وقتی دست مردم باشد، وقتی استعدادهای مردمی و حضور مردمی میدان پیدا کند که وارد عرصه شود، این غفلتها پیش نمیآید.» ۱۳۹۰/۷/۲۱ لذا «بتدریج، عظمت نیروهای مردمی، خود را نشان داد.» ۱۳۸۱/۳/۱ تا جایی که «جنگ را مردم اداره کردند؛ مردم پای کار بودند.» ۱۳۹۰/۷/۲۰ نکتهی مهمتر اینکه «در دفاع مقدّس، برای حضور مردمی یک مدلسازی جدیدی انجام گرفت. نحوهی حضور مردمی یک نحوهی شگفتآوری است.» ۱۳۹۹/۶/۳۱ در این مدل جدید، اوّلاً «همه میتوانستند همکاری کنند، همه میتوانستند همافزایی کنند ...بعد، در این حرکت دستهجمعی چه استعدادهایی ناگهان پیدا بشود.» ۱۳۹۹/۶/۳۱ «این مدل ابتکاری از حضور مردم همیشه میتواند مطرح باشد. امروز هم ما میتوانیم. اگر همّت بکنیم و با نگاه درست به مردم و مسائل نگاه کنیم، میتوانیم از این مدل استفاده کنیم.» ۱۳۹۹/۶/۳۱
🔹درس پنجم: به جوانان میدان بدهیم
🔸در دوران دفاع مقدّس، جوانان نقش مؤثّرتری ایفا کردند. «جنگ هشتساله ... با همهی این سختیها این حُسن بزرگ را داشت که به جوان ایرانی نشان داد که قادر است، که میتواند، اگر اراده بکند و در یک میدانی وارد بشود، خواهد توانست بر رقیب و حریف خودش فائق بیاید.» ۱۳۹۵/۷/۲۸ مثلاً «جوانی از مجموعهی یک روزنامه، که مشغول فعّالیّت مطبوعاتی است، برود جبهه و بعد از مدّت کوتاهی بشود مثلاً شهید حسن باقری، نابغهی اطّلاعات جنگ!» ۱۳۹۹/۶/۳۱ «این مجموعهی جوان ... جزو معجزات انقلاب در زمان ما است.» ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ در حقیقت، «پایهگذاری امثال قاسم سلیمانیها، در جنگ و در دوران دفاع مقدّس گذاشته شد.» ۱۳۹۹/۶/۳۱
🔹درس ششم: معنویّتمان را تقویت کنیم
🔸مهمترین درس دفاع مقدّس تقویت اخلاق و معنویّت در زندگی است. از طرفی، «در دفاع مقدّس، عالیترین فضایل اخلاقی بُروز کرد؛ هم فضایل اخلاقی، هم معنویّات و عروج معنوی و تعالی روحی.» ۱۳۹۹/۶/۳۱ از طرفی دیگر، «سبک زندگی اسلامی در رفتار رزمندگان ما و شهدای ما یک چیز برجستهای است.» ۱۴۰۰/۸/۳۰ دفاع مقدّس «مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه میتواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد.» ۱۳۸۸/۶/۲۴ «آن حالات معنوی، آن گریههای نیمهشب، آن سحرخیزیها، آن شور و عشق توحیدی، آن بیاعتنائی به زیورهای دنیوی، و در مواردی هم اتّصال به غیب؛ بعضی از این عزیزان، این جوانهای عارف ... در جبهه کارشان به جایی رسیده بود که آینده را میدیدند.» ۱۳۹۹/۶/۳۱
🔹خلاصهی درسهای دفاع مقدّس
👈 نکتهی پایانی اینکه شاید بتوان درس اصلی دفاع مقدّس را چنین خلاصه کرد که «دفاع مقدّس یک اصل را برای ملّت ایران ثابت کرد و آن اصل، این است که صیانت کشور و بازدارندگی کشور از دستاندازی دشمن با مقاومت به دست میآید نه با تسلیم؛ ... این احساس که باید مقاومت کرد، موجب شد که هم اطمینان و اعتماد به نفْس داخلی به وجود بیاید ــ یعنی در داخل، سیاسیّون کشور، عناصر فعّال کشور، فعّالان فرهنگی کشور، یک اعتماد به نفْسی پیدا کنند در همهی قضایای گوناگونی که برای یک کشور پیش میآید و یک اطمینانی پیدا کنند ــ و هم به دشمن یاد داد که در محاسبات خودش قدرت داخلی ایران را به حساب بیاورد، مقاومت ایران را به حساب بیاورد.» ۱۴۰۱/۶/۳۰
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
نسخه تابلو اعلانات ۴۶۲ خط حزبالله.pdf
2.19M
📝 نسخه #تابلو_اعلانات | شماره ۴۶۲ نشریه خط حزبالله
💻 @Khatt_khamenei
📝 #یادداشت_هفته | تلألؤهای رنگارنگ یک حقیقت واحد
👈 «هویّت ایرانی» چیست و چه نسبتی با وجوه مختلف زندگی ایرانیان دارد؟
🔸پیگیری معنای لغوی و تحتاللّفظی «هویّت» در فرهنگهای لغت فارسی، تقریباً حول یک محور مشترک دُور میزند. فرهنگ لغت عمید کلمات «ماهیّت»، «وجود»، «هستی» و «تشخّص» را مترادفهای «هویّت» میداند و معادل فارسی این کلمه را هم واژههایی مانند «شناسه»، «چیستی»، «کیستی» و «نامونشان» میداند. لغتنامهی دهخدا هم چنین نگاهی دارد و آن را معادل «تشخّص» میداند. فرهنگ لغت معین کلماتی مانند «شخصیّت»، «ذات» و «حقیقت یک چیز» را معادل معنایی «هویّت» تعریف میکند. جستجو در دیگر فرهنگهای لغات هم، کمابیش، به چنین واژهها و کلماتی ختم خواهد شد. همین کالبدشکافی معنایی و لغوی بهترین نقطهی شروع برای صحبت کردن دربارهی «هویّت» است.نگاه جامعهشناسانه به مفهوم «هویّت» هم چیزی نزدیک به همان معنایی را در ذهن پژوهشگران تداعی میکند که فرهنگهای لغت فارسی مراد کردهاند. از نگاه علمای علوم اجتماعی، هرگاه یک فرد یا جامعهی انسانی پیگیر هویّت خودش است یعنی به دنبال آن است که ببیند چه پاسخهایی میتواند به کیستی و چیستیِ خود بدهد؛ اینکه «من» یا «ما»ی انسانی چیست و متأثّر و متشکّل از چیست و ریشه در چه مفاهیمی دارد.
🔹پاسخ به این سؤالها، قطعاً و یقیناً، از تاریخ و جغرافیای فرد یا اجتماع انسانی جدا نیست. انسانها در عین اینکه در بعضی از نیازها و مسائل زیستی و فکری مشابهند، امّا آنگاه که پای نوع زیست فرهنگی و اجتماعی آنها به میان کشیده میشود دچار تفاوتهای جدّی با هم میشوند. این تفاوتها که در شکل و شمایل زیست و تفکّر و عادات و رسوم فردی و اجتماعی و حتّی آئینهای روزمرّهی حیات انسانی متبلور میشود، برخاسته از یک نظام معنایی است که ریشه در هویّت انسانها دارد.
🔸با این مقدّمه مشخّص میشود وقتی که از «هویّت انسان ایرانی» سخن میگوییم، از چه چیزی سخن میگوییم. پرسش از «هویّت انسان ایرانی»، در واقع، پرسش از کیستی و چیستیِ انسانِ ایرانی است؛ برای پاسخ به این پرسش باید به فرهنگ انسان ایرانی رجوع کرد، فرهنگ هم متأثّر از فکر و تاریخ و جغرافیایی است که انسان ایرانی، در طول هزاران سال، در آن زندگی کرده است.حال، با این نگاه، مشخّص میشود که هویّت انسان ایرانی جدا از تاریخ او و جدا از جغرافیای او نیست. انسان ایرانی بیش از هزار سال است که با فرهنگِ متأثّر از جهانبینی اسلامی، در این نقطه از دنیا، ادامهی حیات داده و پیش از ورود اسلام به ایران هم یکتاپرست و موحّد بوده. در کنار این فرهنگ توحیدی، زیّ و زیست فرهنگ ایرانی هم قرار دارد که او را در عین اشتراکات توحیدی، از دیگر تیرههای مسلمانان هم متفاوت میکند؛ تفاوتهایی که به تعبیر کتاب وحی، مایهی شناسایی ابناء بشر است. پس هویّت انسان ایرانی جدا از دین و توحید و فرهنگِ ملّیِ برآمده از جهانبینی توحیدی جامعهی ایرانی نیست. هر پاسخی به کیستی و چیستی انسان ایرانی اگر این موضوع را از دایرهی تحلیل حذف کند، حتماً پاسخی نادرست و غلط به مسئلهی «هویّت ایرانی» داده است.
🔹 غربگرایان علیه هویّت ایرانی
🔸با وجود تلاش جریان غربگرا در دو قرن اخیر برای شکاف بین «اسلامیّت» و «ایرانیّت»، مرور تاریخ ایران ــ بهخصوص در دو سه قرن معاصر ــ نشان داده این دو نهتنها از یکدیگر جدا نیستند، بلکه هر یک مقوّم دیگری بوده و خدمات متقابلی به هم ارائه کردهاند. شهید آیتاللّه مرتضیٰ مطهّری، در کتاب گرانقدر خدمات متقابل اسلام و ایران، به بررسی خدمات متقابل این دو وجه هویّتی در طول قرنها در جامعهی ایرانی پرداخته است؛ موضوعی که رهبر معظّم انقلاب اسلامی هم بارها به آن اشاره کردهاند:
🔸 «از اوّل انقلاب، یک گروهی سعی میکردند گرایش به ملّیّت را و نام ایران را و بزرگداشت ایران را در مقابل گرایش اسلامی و انقلابی قرار بدهند و تفکیک کنند بین مسئلهی ملّیّت و مسئلهی اسلامیّت. ... امتحانِ بزرگِ جنگ پیش آمد، به مرزهای کشور حمله شد، ایران مورد تهاجم قرار گرفت ... چه کسی از مرزها دفاع کرد؟ بچّهمسلمانها، نمازشبخوانها، چیتسازیانها، سلگیها، لشکر انصارالحسین؛ اینها دفاع کردند، اسلام دفاع کرد از مرزهای ایران. اسلامیّت و ایرانیّت دو قطب متضاد نیستند، یک حقیقتند. هر کسی طرفدار اسلام شد، هر کسی سرباز اسلام شد، از هر ارزشی ــ از جمله ارزش میهن و وطن ــ به طور طبیعی دفاع میکند.» ۱۴۰۲/۷/۵
📝 ادامه #یادداشت_هفته👇
📝 ادامه #یادداشت_هفته
🔸اگر تاریخ فرهنگ اسلامی و موحّدانهی ایرانیها را سرچشمهی پاسخ به سؤال دربارهی چیستی و کیستیِ انسان ایرانی قرار دهیم، پس تحریف و ایجاد اعوجاج در تعریف «هویّت ایرانی» هم زمانی رقم خواهد خورد که بخواهد انسان ایرانی را از این سرچشمه جدا کند. هر اقدام و عمل و طرحی که بخواهد پاسخی بریده از تاریخ ایران و فرهنگ توحیدی آن به کیستی و چیستیِ انسان ایرانی بدهد و او را از تاریخ و جغرافیای ایران جدا کند و تاریخ و جغرافیای دیگری را اصل قرار دهد، باعث تحریف در «هویّت ایرانی» خواهد بود. قرار دادن تاریخ و جغرافیای دیگری غیر از تاریخ و جغرافیای ایران باعث ایجاد یک هویّت دیگر خواهد شد؛ هویّت دیگری که هرچه باشد، قطعاً هویّت ایرانی نیست. اینجا است که حفظ و حراست از تاریخ و جغرافیای ایران اهمّیّت مضاعف پیدا میکند.
🔹 مراقب هویّتزدایی باشیم
🔸 تحریف «هویّت ایرانی» مقدّمهی هویّتزدایی از انسان ایرانی است و هویّتزدایی هم مقدّمهی پذیرش و برتری دادن بیگانه بر خود است؛ چیزی که به آن، در ادبیّات علوم سیاسی، «استعمار» میگویند: «هویّتزدایی یعنی این: مبانی اندیشهای و رویکردهای تاریخی و ملّی یک کشور تحقیر بشود، گذشتهی یک کشور تحقیر بشود، گذشتهی انقلاب تحقیر بشود، کارهای بزرگی که انجام گرفته کوچکنمایی بشود؛ و البتّه عیوبی وجود دارد و این عیوب هم ده برابر بزرگنمایی بشود؛ هویّتزدایی یعنی این. آن وقت به جای این هویّت، منظومهی فکری غرب جایگزین بشود که یک نمونهاش همین سند ۲۰۳۰ آمریکاییها است که این، مظهر سلطهی نواستعماری غربی در زمان ما است؛ یعنی یکی از نمونههایش این است.»۱۴۰۱/۲/۶ برای مقابله با تحریف هویّتی باید وجوه مثبت و نقاط قوّت تاریخ و فرهنگ و جغرافیای ایران را تقویت و برجسته کرد تا انسان ایرانی به تاریخ و فرهنگ و جغرافیای خود مباهات کند؛ فرقی هم نمیکند که تشییع باشکوه یک قهرمان ملّی مانند شهید سلیمانی باشد یا مبارزهی ورزشی بانوی ورزشکار ایرانی با حجاب اسلامی در میادین برجستهی بینالمللی؛ همهی اینها تجلّیهای متفاوت و متنوّع یک مفهوم واحدند و همه دارند هویّت ایرانی را به ارزشها و تاریخ و فرهنگ و جغرافیای ایران پیوند میزنند:
🔸«از قبل از انقلاب، از مبارزات دوران ستمشاهی بگیرید تا حوادث انقلاب، تا حوادث دفاع مقدّس، تا حوادث بعد از آن، تا کرونا؛ در همهی اینها این هویّت متعهّد و دارای احساس مسئولیّت در ملّت ایران خودش را نشان داده؛ همان طور که در دوران مبارزات ستمشاهی بود، در دوران دفاع مقدّس بود، در دوران بعد بود، در دوران کرونا و در حرکت علمی عظیم کشور، یک جریان مهمّی است که نشاندهندهی [هویّت] ملّت ما است. این، هویّت ملّت ما را نشان میدهد؛ این حرکت، حرکت هویّتساز است برای ملّت؛ این همان چیزی است که قهرمانانی مثل شهید سلیمانی، مثل شهید فخریزاده، مثل شهید شهریاری، از درون این هویّت بیرون میآیند؛ این یک حقیقت است که به شکلهای مختلف و به جلوههای گوناگون، خودش را نشان میدهد: هویّت ملّت ایران؛ این حقایق هویّتساز و نشانههای هویّت؛ هم نشانهی هویّت است، هم خودش تقویتکنندهی هویّت و سازندهی هویّت ملّت ایران است.»۱۴۰۰/۹/۲۱
🔹 جلوههای متنوّع یک حقیقت واحد
🔸 با این نگاه، همهی آنهایی که دل در گرو ایران و هویّت ایرانی دارند بخشی از سربازان هویّتساز ایران بزرگند؛ از رزمندهی خطّ مقدّم نبرد در جنگ تحمیلی گرفته، تا تولیدکنندهای که در پی قطع وابستگی ایران به ممالک بیگانه است، تا قهرمان ورزشکاری که به مانند یک سرباز در میادین ورزشی میجنگد تا نام و پرچم ایران و، در ادامه، تاریخ و فرهنگ آن را به رخ بکشد: «شما [ورزشکاران] در میدان مبارزات ورزشی ... هویّت ایرانی و اسلامی خودتان را به معنای واقعی کلمه نشان دادید؛ شخصیّت اسلامی و ایرانی، هم در کارهای شما مردها، هم در کارهای این خانمها نشان داده شد. سجده کردید؛ دعا کردید؛ دختر ایرانی ما با رئیسجمهوری که میخواست به او دست بدهد، چون نامحرم بود، دست نداد؛ اینها خیلی ارزش دارد، اینها خیلی مهم است. ... اینها نشاندهندهی هویّت انقلابی و اسلامی و ایرانی شما است؛ اینها است که یک ملّت را بالا میبرد. ... قهرمان اصیلی که از دل ملّت برخاسته، میتواند ملّت خودش را نمایندگی کند و نمایش بدهد هویّت ملّت خودش را؛ این کار را شماها کردید، و این خیلی باارزش بود.»۱۳۹۷/۷/۲
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🌷 این شماره هفتهنامه خط حزبالله به روح مطهر شهیدان ابراهیم زاده، سوزنی، ناروئی تقدیم میشود.
📜 khl.ink/khat | #با_این_ستارهها
🔰 عید گرفتن روز ولادت پیغمبر(ص) برای درس و الگو گرفتن است
📜 khl.ink/khat | #به_رسم_آیهها