eitaa logo
کلبه اندیشه و فرهنگ
551 دنبال‌کننده
257 عکس
842 ویدیو
169 فایل
تاملات و یادداشت های تحلیلی در حوزه فرهنگ، سیاست و حکمرانی @Kolbe_Andishe_Farhang ارتباط باما @mohsenmohammadi63
مشاهده در ایتا
دانلود
15.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بازار آزاد یک توهم است دارندگان ارز برای بانک مرکزی تعیین تکلیف می‌کنند. علی‌رغم افزایش نرخ ارز، از تحویل‌دادن ارز خودداری می‌کنند. بانک مرکزی مجبور به برگزاری جلسات التماس‌آمیز با دارندگان ارز شده است. بازار در انحصاری چندجانبه قرار دارد. دارندگان عمده ارز، توانایی دستکاری بازار را دارند. سیاستگذاران به جای هدایت بازار، از دارندگان ارز دنباله‌روی می‌کنند. مکانیزم واقعی بازار وجود ندارد و بازار آزاد یک توهم است. از سال ٩٧ تاکنون، ارز ۲۱ برابر افزایش قیمت داشته و هیچ سقف مشخصی ندارد. دولت ابزار کافی برای مدیریت بازار ندارد. بازار قاچاق باز است و امکان واردات هر نوع کالا با هر قیمتی وجود دارد. 🔗پ.ن: بازار ارز در وضعیت رها شده قرار دارد و نیازمند مداخله جدی دولت است. در چنین شرایطی، آزادسازی نرخ ارز، آن هم بدون اصلاح زیرساخت‌ها، تنها به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود. @Kolbe_Andishe_Farhang
💠جذب رضا امیرخانی در نگرشی نهادی 🔻پیرامون کتاب جمعِ انقلابی‌ها کتاب با توییت تفاوت‌هایی دارد. قابلیت استناد دارد. و برای همین نسبت به جعلیات کتابی حتما باید واکنش نشان داد. البته این‌جا فقط راجع به شکل کتاب صحبت می‌کنیم. و الا «جمعِ انقلابی‌ها» با زیرعنوان «نگرش نهادی به تاریخ حوزه‌ هنری انقلاب اسلامی» را اگر خمیر کنیم و آن خمیر را نواله کنیم و به شتر بیابانی بدهیم، بعد از سه بار معاینه فنی، شتر، پلاک برگشتی خواهد شد! حالا این کتابِ نگرش نهادی را چه کسی نوشته است و چه کسی سفارش داده است؟ نویسنده و سفارش‌دهنده‌ی کتاب با اسنپ-هلی‌کوپتر وارد حوزه هنری می‌شوند و دکمه‌ی توقفِ در مسیر را فشار می‌دهند، دو سه سالی احتمالا می‌مانند و نوگلان انقلابی در خود این بنیه را پیدا می‌کنند که با دو سه سال حضور پاره‌وقت در یک مجموعه، «نگرشی نهادی به تاریخِ مجموعه!» داشته باشند. بعد هم با تغییر دولت، با اسنپ‌-هلی‌کوپتر می‌شوند معاون وزیر وزارت ورزش و در ادامه‌ی کسبِ بنیه‌های جدید، نویسنده این‌بار به قانونِ حجاب نگرشِ نهادی و تاریخی پیدا می‌کند و البته عاقبت اسنپ-هلی‌کوپترشان لغو می‌شود! چه‌قدر حوزه‌ی هنری باید بدبخت شده باشد که در آن تاریخِ جنگ را نوشته باشند، تاریخِ انقلاب را نوشته باشند، در تاریخ شفاهی صاحبِ سبک باشند، اما برای تاریخِ خودش دست به دامانِ اسنپ-هلی‌کوپتر شود تازه با کلی منت و متلک که هیچ مصاحبه‌ای نیافتم و... اما طبیعتا این موضوع من نیست. در صفحه‌ی ۱۳۰ کتاب در پاورقی نویسنده نوشته است: «تولید آثار سینمایی، هم‌چون آدم برفی، دختری با کفش‌های کتانی، مجلات جدید، هم‌چون سوره و مهر، و جذبِ چهره‌های جدید، همچون رضا امیرخانی را می‌توان نمونه‌ای از اقدامات حوزه‌ی هنری در این راستا دانست.» و این پاورقی برمی‌گردد به جمله‌ای در متن که: «تحول در موضوع آثار یا فرم‌ها و سبک‌های آثار هنری، تغییر سوگیری‌ها و دگرگونی در نیروهای فعال، می‌تواند بخشی از تحولاتی باشد که سازمان هویتی تلاش می‌کند تا خود را برای شرایط جدید مهیا سازد.» جمله‌ای سرشار از لکنت در متن و محتوا! موضوع من نقد این کتاب، و حتا نقد این جمله نیست. کشف این موضوع نیست که آدم برفی با سال تولید ۱۳۷۳، دختری با کفش‌های کتانی ۱۳۷۷، سوره‌ی میرفتاح ۱۳۷۵، سوره‌ی عبدالجواد موسوی ۱۳۷۸ و مهر میرفتاح ۱۳۷۶ چه دخلی به هم دارند. و همه‌ی این‌ها چه دخلی به من؟ موضوع من خود «جذب» است. نادرست، خودِ عبارت «جذب» است در «جذبِ چهره‌های جدید هم‌چون رضا امیرخانی»! مسافرِ اسنپ-هلی‌کوپتری که در همه‌ی سمت‌ها از بیرون به صندلی بالا مثل معاونت وزیر هلی‌برن شده است، نمی‌تواند بفهمد که «جذب» در موردِ «رضا امیرخانی» چه مراحلی دارد! حرفِ اضافه نمی‌زنم. جلوتر هم نویسنده اشتباهِ دیگری دارد در معرفیِ سایت لوح و «جوانانِ تازه‌کار و جویای نام» که ارزشِ پرداختن ندارد و راجع به آن نیز چیزی نمی‌نویسم. فقط طبیعتا بنده باید بعدتر از جوانانی مثلِ مرتضا سرهنگی و هدایت بهبودی و علی‌رضا کمره‌ای عذرخواهی کنم که آثارشان در پیشانیِ آن سایت حک شده بود! اما «سینا کلهر» اگر باری دیگر در کتابی خواست از عبارتِ «جذبِ رضا امیرخانی!» استفاده کند، به‌تر است خودش به صورت شخصی و در خلوت روی چال برود و پنج خط توضیح بنویسد راجع به چه‌گونه‌گی جذبِ رضا امیرخانی!! ✍رضا امیرخانی @Kolbe_Andishe_Farhang
کلبه اندیشه و فرهنگ
💠جذب رضا امیرخانی در نگرشی نهادی 🔻پیرامون کتاب جمعِ انقلابی‌ها کتاب با توییت تفاوت‌هایی دارد. قابل
💠پاسخی به مطلب اخیر آقای رضا امیرخانی پیرامون کتاب «جمع‌ انقلابی‌ها» آقای رضا امیرخانی با سلام و عرض تبریک روز بعثت پیامبر رحمت و مهربانی هجونامه شما درباره کتاب جمع انقلابی‌ها را در شب بعثت پیامبری خواندم که هدف دینش را کامل کردن فضایل اخلاقی دانسته و فرموده است: انی بعثت لاتمم لمکارم الاخلاق. جناب آقای امیرخانی «کُلُّ امْرِئٍ بِما کَسَبَ رَهِینٌ»؛ هیچ حرف و سخنی هدر رفتنی نیست. از خود پرسیدم چرا باید چنین هجو نامه‌ای را در شب بعثت بخوانم آن هم از جانب نویسنده‌ای که مروج اخلاق فتوت و جوانمردی در آثارش است. از من او تا قیدار و بیوتن طنین سخنی که از هر سخنی بالاتر است جوانمرد بودن است. جوانمرد باشید. جوانمرد باشیم. در گفتن، شنیدن، نوشتن، نامیدن، لقب دادن و برچسب زدن! حتی اگر همه آن چیزی که من در کتاب جمع انقلابی‌ها درباره شما نوشتم، غلط و اشتباه باشد، آیا اخلاق فتوت و جوانمردی حکم می‌کند شما چنان القابی را نثار کنید؟ این بود مرام ارمیا، علی فتاح یا قیدار؟! و اما من آن متن را با نگاه مثبت نوشته‌ام هر چند ممکن است از عهده خوب نوشتن اش نیامده باشم و هدفم هم خدایی نکرده نه تخفیف شما که توضیح دوره‌های مدیریتی عصر شما بوده است. من اساساً در جمع انقلابی‌ها، نه درباره شما و نه هیچ یک از هنرمندان بزرگ آن مجموعه به صورت مستقل سخن نگفته‌ام. سخنی اگر هست از باب ارجاع به شواهد بوده و به همین خاطر هم در پاورقی آمده است. آقای امیرخانی بنده با نزدیک به ۲۰ سال کار در مرکز پژوهش ها و تمرکز بر سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی و نوشتن مستمر گزارش‌های سیاستی، چند کتاب و مقاله علمی پژوهشی در حوزه هنری درباره مدیریت فرهنگی تحقیق کرده‌ام، آیا ۲۰ سال برای انجام دادن تحقیق کافی است؟ چرا علاقه دارید دیگران تخفیف دهید؟ اگر من با مدرک دکتری جامعه شناسی و بیست سال پژوهش در حوزه فرهنگ و جامعه درباره یکی از مهمترین موسسات فرهنگی و هنری این کشور تحقیق کنم یا سیاست‌های حجاب در جمهوری اسلامی را تحلیل کنم می‌شوم اسنپی و هلی کوپتری، نویسنده‌ای که با مدرک لیسانس مهندسی مکانیک یکباره رساله درباره مهاجرت نخبگان بنویسد و چند صباحی بعد درباره اقتصاد سیاسی ایران فتوای نفت زدایی صادر کند و ... اهل کدام اپلیکیشن و وسیله نقلیه است؟ مطمئن هستم که نویسنده آن کتاب ها نمی‌تواند از چنین کاری لذت ببرد. پس علت چیست؟ ضمناً خداوند این منت را بر من گذاشته است که هم به لحاظ کاری پله پله رشد کنم و هم به لحاظ اخلاقی در همان طبقه‌ای از مردم زندگی کنم که شما مروج اخلاق و مرامشان در کتاب‌هایتان بوده‌اید. آقای امیرخانی من نگران خودم نیستم، که این هجوها را کفاره‌ای برای هجوهای خواسته و ناخواسته خودم می‌بینم که در این سال ها نسبت به دیگران احتمالا داشته‌ام و امشب در شب بعثت سیل شده و از قلم شما جاری شده اند. خداوند ما را ببخشد. من نگران جامعه‌ای هستم که نویسنده نامدار اخلاق فتوت و جوانمردی چنین متن های می‌نویسد و در فضای عمومی منتشر کند. ما را چه می‌شود آقای امیر خانی و به کجا خواهیم رفت؟ اگر رضا امیرخانی چنین باشد مردمان آن جامعه چگونه خواهند شد؟ و نکته پایانی این که من از پس تحقیقی چهار ساله درباره تحولات مدیریتی و سازمانی حوزه هنری به تحلیلی از آن رسیده‌ام که در کتاب جمع انقلابی‌ها مندرج است و طبعاً ارزیابی آن توسط خوانندگان اهل نظر و تحقیق هر چه که باشد مغتنم خواهدبود. اما دست‌کم این قدر را مطمئنم که تحلیل من درباره حوزه از پی پژوهشی چند ساله در میزان حق و انصاف وضعی به مراتب بهتر از تحلیل و قضاوت شما از شخصیت و کارنامه من یحتمل با یکی دو جستجو در گوگل دارد. با این همه اگر آن دو کلمه که در زمینه نوشته معنای منفی ندارد اما علی رغم قصد و نیت ما ناخواسته موجب کدورت و رنجش شما شده باشند، کسب حلالیت می‌کنم و امیدوارم محققین دیگری باشند که حق مطلب را آن گونه که حقیقت بوده است ادا کنند. ✍سینا کلهر @Kolbe_Andishe_Farhang
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠آقای خامنه ای تو مقصری! 🎥علیرضا زادبر این روزها مهدی نصیری و مطهری نیا اینطرف و آنطرف می نشینند و مدام میگویند: آقای خامنه ای تو مقصری! سیاست های تو باعث شده است! @Kolbe_Andishe_Farhang
💠مغز متفکر حماس محمد المصری زاده یکی از همین اردوگاه‌های پناهندگان بود لابد در چادری، آلونکی، خانه محقری در خان یونس به دنیا آمده بود. مردی که بعدها به کابوس اشغالگران صهیونیست تبدیل شد. می گویند او مغز متفکر و مبدع ایده حفر تونل‌های پیچ در پیچ و اعجاز انگیز حماس بوده است. محمد مصری را ضیف نامیدند چرا که هر روز و هر لحظه برای در امان ماندن از دستگاه ترور صهیونیست ها از جایی به جایی نقل مکان می کرد. هر جا که می رفت ضیف و مهمان بود. درست مانند این کره خاکی که تنها چندی مهمان او بود و او چون قهرمان بالاخره از آن پرکشید و در پیش پروردگارش آرام گرفت. محمد ضیف بارها ترور شده بود و انگار در یکی از این ترورها ستون فقراتش آسیب جدی دیده بود و حتی معلول شده بود. اما اراده آهنین او حتی در خلال یورش وحشیانه اخیر صهیونیست ها هم چون خاری در چشمان آنها بود. محمد ضیف زاده یکی از همین اردوگاه‌های پناهندگان بود. شهید شد و تو خیال مکن که شهدا مرده اند که روحشان غوغاگر است و صدها ضیف و سنوار را از دل همین اردوگاه‌ها دوباره چون ققنوسی به پا می کنند. ضیف ها زنده اند و خونشان جوشان... @Kolbe_Andishe_Farhang
💠دفاع از فلسطین افتخاری برای ما ✍ بازخوانی نامه تاریخی حاج‌قاسم سلیمانی به «محمد الضیف» رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ با حمله موشکی به منزل محمد الضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس که فرماندهی عملیات امروز را بر عهده دارد، همسر و دختر او را شهید کردند. حاج قاسم مدتی بعد از آن حمله در نامه‌ای به فرمانده گردان‌های قسام به او لقب «شهید زنده» می‌دهد و می‌نویسد: دفاع از فلسطین افتخاری برای ما محسوب می‌شود و از این وظیفه در مقابل متاع دنیا چشم‌پوشی نخواهیم کرد. دوستان فلسطین دوستان ما هستند و دشمنان فلسطین دشمنان ما هستند و این سیاست ما بوده و خواهد بود. همگی مطمئن باشید ایران با وجود فشار‌ها و محکم شدن محاصره، فلسطین را تنها نخواهد گذاشت. دفاع از فلسطین مصداق دفاع از اسلام است و هر که ندای شما را بشنود و توجهی نکند، مسلمان نیست. فجر پیروزی به یاری پروردگار نزدیک خواهد بود زنگ مرگ صهیونیست‌های متجاوز به صدا درآمده است. امیدواریم که خداوند به ما توفیق حضور در کنار شما را بدهد و ما را به آرزویمان؛ شهادت در راه فلسطین برساند. @Kolbe_Andishe_Farhang
30.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠حرفِ نو انقلاب 🔹 این حرف میان حزب اللهی ها هم غریب است...! 🎥حجت الاسلام قنبریان جمهوری اسلامی نیامده فقیه شاهی و آخوند شاهی راه بیاندازه! @Kolbe_Andishe_Farhang
💠امام آمد 📰 روزنامه اطلاعات - ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ او معیار را رضایت خدا می‌دانست و همه امور حکومت را متکی به آرای عمومی. امام در ۱۰ آبان ۱۳۵۷ در مصاحبه با الیزابت تارگود از روزنامه انگلیسی گاردین اینگونه فرمود: ‌‏خبرنگار: ‌‏حضرت آیت الله خواهان سرنگونی رژیم سلطنتی موجود و جانشین شدن یک جمهوری هستید. چه‌‎ ‌‏نوع جمهوری در نظر دارید؟ مثل سیستم امریکایی یا فرانسوی.‌‎ ‌‏امام: ‌‏ما خواهان استقرار یک جمهوری اسلامی هستیم و آن حکومتی است متکی به آرای‌‎ ‌‏عمومی. شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط و مقتضیات کنونی جامعۀ ما، توسط‌‎ ‌‏خود مردم تعیین خواهد شد.‏ حکومت اسلامی ما متکی به آرای عمومی‌‎ ‌‏خواهد بود. و همۀ احزابی که برای مصالح ملت ما کار کنند، آزاد خواهند بود.‏ @Kolbe_Andishe_Farhang
💠 هدف قیام مردم 🔻 امام خمینی حدود پنج ماه قبل از رحلت‌شان در نامه‌ای تاریخی به سید حمید روحانی مأموریت تدوین تاریخ انقلاب را به ایشان دادند. بسم الله الرحمن الرحیم‌ جناب حجت الاسلام آقای آسید حمید روحانی (زیارتی)- دامت افاضاته‌ با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسه‌آفرین و پر حادثه انقلاب اسلامی بی‌نظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید. شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده‌دار چه کارِ عظیمی شده‌اید. اکثر مورخین، تاریخ را آن گونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه آن گونه که اتفاق افتاده است. از اول می‌دانند که کتابشان بنا است به چه نتیجه‌ای برسد و در آخر به همان نتیجه هم می‌رسند. از شما می‌خواهم هر چه می‌توانید سعی و تلاش نمایید تا را مشخص نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلابها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان ذبح می‌کنند. امروز همچون همیشه تاریخ انقلابها، عده‌ای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عده‌ای خاص، له و یا علیه عده‌ای دیگر و یا واقعه‌ای در خور بحث. اگر شما می‌توانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان توده‌های مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نموده‌اید. باید پایه‌های تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها باشد. 1⃣ شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. 2⃣شما باید نشان دهید که در جمود حوزه‌های علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یا حرکت انگلیسی می‌کردند، تنی چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. 3⃣شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال 41، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه روحانیت اصیل در مرگ آباد تحجر و تقدس‌مآبی چه ظلم‌ها بر عده‌ای روحانی پاک‌باخته رفت، چه ناله‌های دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، متهم به جاسوسی و بی‌دینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و تحجرگرایی، سرافراز- ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش- پیروز شدند. حرف بسیار است، و من حال نوشتن بیش از این را ندارم. خداوند به شما که مورد علاقه من هستید و خودْ از ستم کشیده‌های این انقلابید، توفیق بندگی دهد تا بتوانید با در نظر گرفتن او- جل و علا- واقعیتها را برای ثبت کنید. من به شما دعا می‌کنم و از واحد فرهنگی بنیاد شهید تشکر می‌کنم که به شما کمک می‌کند تا ان شاء الله بتوانید کارتان را به پایان برسانید. و السلام. ۲۵دی۶۷ ✍روح الله الموسوی الخمینی‌ @Kolbe_Andishe_Farhang
34.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بهمن خونین جاویدان 🎙 این سرود در دومین سالگرد انقلاب اسلامی ایران توسط محمدحسین همافر(ترانه‌سرا) و حمید بهبود (آهنگساز) در مرکز صدا و سینمای استان فارس تولید شد. سعید ذاکر حسین درباره مراحل تولید این سرود گفته است: «آهنگ و شعر سرود مثل شرایط آن روز گروهی و هیئتی ساخته شد؛ یعنی مثلا آقای همافر یک مصراع را می سرود و در ادامه آن می ماند؛ سپس ما کمکش می کردیم تا شعر کامل شود. در نهایت با وسایل بسیار حداقلی در صدا و سیمای شیراز سرود را ضبط کردیم. حدود ده، پانزده نفر در گروه سرود بودند که سه چهار نفر آنان شهید شدند و بقیه هم متفرق شدند. این سرود در یک شرایط خیلی ابتدایی، هیأتی و با عشق ساخته شد». @Kolbe_Andishe_Farhang
💠شد جمهوری اسلامی به پا / که هم دین دهد هم دنیا به ما اونها که مثل من چهل سال را رد کردن از این سرود خاطره دارند. گاهی فکر میکنم جمهوری اسلامی ایران هم بعد از چهل سال در مناسبات و روابطش در درون کشور شبیه هر حکومت دیگری شده و آرمان هایش مثل این سرود، یک خاطره نوستالژیک شده؛ و این خیلی بد است و برخی بزرگواران مخالف و منتقد هم میگویند محمدرضاشاه می‌توانست این قبیل کارها و بهترش را با هزینه کمتر انجام دهد. مسئولان مدام از حفظ تمامیت ارضی، میزان توسعه پروژه ها و توزیع یارانه ها و ایجاد امنیت به عنوان دستاوردهای خود صحبت می کنند و هر حکومت مقتدر سکولاری هم معطوف به تحقق همین هاست و مگر محمدرضا پهلوی هم نمی خواست همین کارها را بکند و از اینها حرف نمی زد. بروید سند انقلاب سفید و فهرست اقداماتش و خاطرات رجالش را بخوانید. جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی، سخنرانی ها و نوشته های امامش و مهمتر از آن مبانی اش قرار بوده یک کارهای دیگری بکند و یک اشکالات دیگری را نداشته باشد که معلوم نیست چقدر یادش مانده و توانسته است. بیایید یک بار درنگ کنیم ببینیم قرار بوده جمهوری اسلامی چطور باشد؟ و چقدر توانسته است؟ ۱- مظلوم ضعیف بتواند بدون لکنت و مشقت حق الهی اش را از ظالم قوی بگیرد. این یعنی امنیت. ۲- افراد بر اساس شایستگی الهی (تخصص و تعهد) در مناصب قرار بگیرند نه بر اساس شهرت، ثروت، روابط، سوابق و ... این یعنی کفایت. ۳- مردم برای استیفای حقوق الهی و بهره مندی از آزادی های مشروع و قانونی خود نیاز به اذن نداشته باشند. این یعنی آزادی. ۴- فقیر و غنی، ضعیف و قوی، حاکم و غیرحاکم در پیشگاه قانون الهی یکسان باشند. این یعنی عدالت. ۵- دین خدا همه جا از جمله بانک ها، اداره ها، دادگاه ها و ... نه فقط در حجاب بانوان ، محترم باشد. این یعنی شریعت. این عوامل میتواند باعث رشد تک تک افراد و کل جامعه در مسیر فضیلت و سعادت شود. اما در عمل تحقق اینها صرفا با حسن نیت رخ نمی دهد و مستلزم نهادسازی و ایجاد سازوکارهایی است نظیر سازوکار شایسته سالاری، سازوکار دادخواهی و .... که عملا چنان که انتظار می رفته انجام نشده است. لذا من هم مثل خیلی از شما از وضع موجود راضی نیستم اما آرمان و ارزش هایمان احتمالا فرق زیادی دارد. ضمنا در این پنج مورد پاسخی هست که چطور جمهوری اسلامی دچار دیکتاتوری توتالیتر نمی شود که خب به آن کم توجهی شده است. من پنج مورد نوشتم دوستان باقی اش را ذکر کنند و بعدش فکر کنیم و محاسبه کنیم چقدر اینها محقق شده است و چقدر نشده است. این متن را پارسال نوشتم و نقدهایی که بر این پیام طرح شد: ۱- این نکات نوشته شده بسیار دور از واقعیت است و دست نیافتنی می باشد و اگر نظام تا کنون آن را محقق نکرده در آینده هم نخواهد توانست. پاسخ: باید بتوانیم نشان دهیم که اگر مدافع جمهوری اسلامی و منتقد وضع موجود آن هستیم از چه دفاع می کنیم. تنها در این صورت است که شاید بتوانیم آن را اصلاح کنیم. ۲- این دیدگاه ها همه مبتنی بر یک نگاه دینی و ایدئولوژیک است، بی‌طرفانه نیست و نظر همه مردم را شامل نمی شود. پاسخ: در حوزه گزاره های تجویزی عقل عقلی، دیدگاه خنثی و بی‌طرفانه یا کاملا جهان شمول از نظر من وجود ندارد. هر دیدگاهی از موضعی شناختی-ارزشی حکایت دارد و دیدگاه رقیب این نیز سکولار است و باز نظر همه را شامل نمی شود. ۳- این دیدگاه ها منتج به نوعی یا حکومت مطلقه دینی میشود که نامطلوب است. یعنی در خود دیدگاه ها نوعی تعارض نهفته است. پاسخ: اولا من قائل به به این معنا که هر چه اکثریت بخواهد شایسته و بایسته است، نمی باشم. این اکثریت گرایی را گونه مدرنی از گزاره الحق لمن غلب می دانم. ثانیا اتفاقا این گزاره ها برای دفاع از حقوق مشروع افراد ضعیف در برابر نهادهای قدرت نوشته شده است تا دیکتاتوری شکل نگیرد. یعنی رعایت آنها ضامن دیکتاتوری نشدن است. ✍سید آرش وکیلیان @Kolbe_Andishe_Farhang
Asr enghelab.pdf
7.78M
💠عصر انقلاب اسلامی ✍بیانات رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت نخستین دهه انقلاب اسلامی در ۱۲بهمن سال۶۷ 🔹در این مراسم رئیس جمهور وقت در سخنرانی تاریخی ۵شاخصه انقلاب اسلامی را تبیین می نماید: 1⃣انقلاب اسلامی، ضرورتی برای احیای اسلام 2⃣انقلاب اسلامی، انقلابی تاریخ‌ساز 3⃣پایبندی به اصول انقلاب اسلامی 4⃣حرکت در مسیر اهداف انقلاب، نشان‌دهنده موفقیت انقلاب اسلامی 5⃣ایمان و عقیده، قوت رهبری وحضور مردمی عناصر تداوم انقلاب اسلامی @Kolbe_Andishe_Farhang‌