فقه4 ب 1.pdf
197.7K
✅ سوالات امتحانی پایه #پنجم
✅ درس فقه ۴ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_پنجم
#فقه_چهار
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3.pdf
256.7K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #پنجم گروه #الف
🔰 درس فقه ۳
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه 4 ب2.pdf
166.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #پنجم
✅ درس فقه ۴ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_پنجم
#فقه_چهار
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه4.pdf
266.7K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #پنجم گروه #ب
🔰 درس فقه ۴
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه4.pdf
172.9K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #پنجم گروه #الف
🔰 درس فقه ۴
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه5 ب 1.pdf
339.1K
✅ سوالات امتحانی پایه #ششم
✅ درس فقه ۵ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_ششم
#فقه_ پنج
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه6.pdf
211.8K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #ششم گروه #ب
🔰 درس فقه ۶
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه5.pdf
229K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #ششم گروه #ب
🔰 درس فقه ۵
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه5 ب 2.pdf
240.4K
✅ سوالات امتحانی پایه #ششم
✅ درس فقه ۵ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_ششم
#فقه_پنج
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه6 ب1.pdf
130K
✅ سوالات امتحانی پایه #ششم
✅ درس فقه ۶ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_ششم
#فقه_شش
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه5.pdf
200K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #ششم گروه #الف
🔰 درس فقه ۵
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه6.pdf
290.8K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #ششم گروه #الف
🔰 درس فقه ۶
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه2 ب2.pdf
209.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #هفتم
✅ درس فقه ۲ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هفتم
#فقه_دو
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه2 ب1.pdf
215.1K
✅ سوالات امتحانی پایه #هفتم
✅ درس فقه ۲ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هفتم
#فقه_دو
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه1 ب2.pdf
247.3K
✅ سوالات امتحانی پایه #هفتم
✅ درس فقه ۱ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هفتم
#فقه_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه1 ب1.pdf
277.4K
✅ سوالات امتحانی پایه #هفتم
✅ درس فقه ۱ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هفتم
#فقه_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه1.pdf
192.6K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هفتم گروه #ب
🔰 درس فقه ۱
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه2.pdf
216.5K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هفتم گروه #الف
🔰 درس فقه ۲
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه1.pdf
186.1K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هفتم گروه #الف
🔰 درس فقه ۱
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3 ب2.pdf
205.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #هشتم
✅ درس فقه ۳ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هشتم
#فقه_سه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3 ب1.pdf
207.1K
✅ سوالات امتحانی پایه #هشتم
✅ درس فقه ۳ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هشتم
#فقه_سه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3 ب2.pdf
205.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #هشتم
✅ درس فقه ۳ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هشتم
#فقه_سه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3.pdf
123.1K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هشتم گروه #ب
🔰 درس فقه ۳
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3.pdf
289.2K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هشتم گروه #الف
🔰 درس فقه ۳
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
✅ تلخیص درس منطق مظفر ( ۵ )
🔹تصور و تصدیق
پس از آشنایی با تعریف علم، به یکی از تقسیم بندی های مهم آن می پردازیم:
علم حصولی تصوری و علم حصولی تصدیقی.
برای درک مفهوم تصور و تصدیق مثالی می آوریم:
فرض کنید بر روی صفحه کاغذ مثلثى را می بینید. صورتی (تصویری) از آن در ذهن شما پدید مىآید که تا پیش از آن لحظه نداشتید. این صورت، در واقع علمِ شما به آن مثلث است،و این علم، «تصور» نامیده مىشود.
این علم، یک تصور صِرف و تنهاست که هیچ جزم و اعتقادى را در پى ندارد.
حال اگر به زوایای مثلث نگاه کنیم و مثلا یک زاویه قائمه ببینیم، از این زاویه نیز صورتی در ذهن پدید می آید که آن هم یک «تصور محض» است.
سپس اگر بخواهید دو زاویۀ قائمه را با مجموع زوایاى این مثلث بسنجید،که آیا با یکدیگر برابرند یا نه؟ و در تساوى آن دو "شک" کنید،در این حالت نیز صورتى از نسبت تساوى میان آن دو در ذهن شما پدید خواهد آمد،که این نیز یک«تصور مجرد» است.
اما هنگامى که بر تساوى آن دو، برهان اقامه کنید. حالت جدیدى،متفاوت با حالات پیشین،در شما حاصل مىشود.
این حالت عبارت است از:
ادراک مطابقت این نسبت با واقع،که مستلزم حکم نفس است. این حالت جدید، یعنى مطابقت با واقع، که آن را تعقل و ادراک کردهاید، همان علمى است که«تصدیق» نامیده مىشود.
به عبارت دیگر می توان گفت که تصدیق مجموعه ای از تصورات جزئی است که برای مطابقت با عالم واقع، با یک حکم همراه است. (درست یا غلط بودن این حکم مهم نیست) و منظور از تصدیق، خودِ این حکم نیست بلکه آن ادراکی است که ما یک نسبت خبریه را با واقع مطابقت می دهیم.
در مورد تصدیق گفته شده:
تسمیة للشیء باسم لازمه الذی لا ینفک عنه.
یعنی تصدیق به اسم لازمه خود نامگذاری شده است که از آن جدایی پذیر نیست. زیرا آن ادراکى که ملازم با تصدیق است، تصدیق نامیده شده است.
یادآوری:
با توجه به آنچه آوردیم،دانسته مىشود که واژههاى«تصور»،«ادراک» و «علم» همگى حاکى از یک معنا هستند و آن عبارت است از«حضور صور اشیاء نزد عقل».
بنابراین،«تصدیق»نیز در واقع نوعی «تصور»است، اما تصورى است که حکم، تصدیق و قانع شدن نفس را به دنبال دارد.
در واقع براى آنکه تصور مجرد، یعنى تصورى که حکمى در پى ندارد، از تصورى که مستلزم حکم است جدا گردد، اولى را «تصور» نامیدند-چرا که تصور سادۀ محض و تنها است و لذا سزاوار آن است که واژه ی «تصور» بدون هیچ قیدى بر آن اطلاق شود-
و بر دومى نام«تصدیق» نهادند؛ چرا که حکم و تصدیق را به دنبال دارد و این چنانکه گفتیم، از باب نامگذارى شىء به اسم لازمۀ آن است.
🔹اقسام تصدیق
تصدیق بر دو قسم است:یقین و ظنّ
بطورکلی مضمون هر خبر یا وقوع دارد یا عدم وقوع.
توضیح اینکه وقتى خبرى بر انسان عرضه مىشود، یکى از این حالات چهارگانه براى او حادث مىشود:
1- یقین؛یعنى اینکه انسان مضمون خبر را تصدیق کند و احتمال کذب آن را ندهد؛ و یا آنکه عدم وقوع خبر را تصدیق کند و احتمال صدق آن را ندهد.
به دیگر سخن تصدیق آن است که انسان، وقوع و یا عدم وقوع یک خبر را صددرصد تصدیق کند و این برترین قسم تصدیق است.
2- ظنّ ؛یعنى اینکه انسان وقوع خبر را محتمل تر بداند، اما احتمال طرف دیگر را نیز بدهد.
این قسم،پستترین اقسام تصدیق است.
3-وهم؛یعنى اینکه انسان عدم وقوع خبر را محتمل تر بداند.
4-شک؛ و آن عبارت است از برابر بودن احتمال وقوع و عدم وقوع خبر.
نکته1:تصدیق فقط مرحله ظن به بالاست چون در این دو مرحله - ظن و یقین- هست که ما اذعان و حکم نفس را داریم.
شک و وهم جزو اقسام تصدیق نیستند.
نکته2:ظن و وهم همواره تناسب معکوس دارند. یعنی به هر طرف یک قضیه که ظن پیدا کنیم، طرف دیگر آن وهمی می شود و بالعکس.
منابع:
- منطق علامه مظفر. ترجمه و اضافات، دکتر علی شیروانی. ج ۱
-شرح منطق مظفر، علیمحمدی خراسانی، ج ۱
تلخیص: نگین افتخاری
https://hawzah.blog.ir/
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy