فقه 4 ب2.pdf
166.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #پنجم
✅ درس فقه ۴ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_پنجم
#فقه_چهار
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه4.pdf
266.7K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #پنجم گروه #ب
🔰 درس فقه ۴
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه4.pdf
172.9K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #پنجم گروه #الف
🔰 درس فقه ۴
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه5 ب 1.pdf
339.1K
✅ سوالات امتحانی پایه #ششم
✅ درس فقه ۵ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_ششم
#فقه_ پنج
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه6.pdf
211.8K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #ششم گروه #ب
🔰 درس فقه ۶
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه5.pdf
229K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #ششم گروه #ب
🔰 درس فقه ۵
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه5 ب 2.pdf
240.4K
✅ سوالات امتحانی پایه #ششم
✅ درس فقه ۵ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_ششم
#فقه_پنج
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه6 ب1.pdf
130K
✅ سوالات امتحانی پایه #ششم
✅ درس فقه ۶ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_ششم
#فقه_شش
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه5.pdf
200K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #ششم گروه #الف
🔰 درس فقه ۵
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه6.pdf
290.8K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #ششم گروه #الف
🔰 درس فقه ۶
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه2 ب2.pdf
209.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #هفتم
✅ درس فقه ۲ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هفتم
#فقه_دو
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه2 ب1.pdf
215.1K
✅ سوالات امتحانی پایه #هفتم
✅ درس فقه ۲ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هفتم
#فقه_دو
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه1 ب2.pdf
247.3K
✅ سوالات امتحانی پایه #هفتم
✅ درس فقه ۱ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هفتم
#فقه_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه1 ب1.pdf
277.4K
✅ سوالات امتحانی پایه #هفتم
✅ درس فقه ۱ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هفتم
#فقه_یک
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه1.pdf
192.6K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هفتم گروه #ب
🔰 درس فقه ۱
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه2.pdf
216.5K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هفتم گروه #الف
🔰 درس فقه ۲
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه1.pdf
186.1K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هفتم گروه #الف
🔰 درس فقه ۱
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3 ب2.pdf
205.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #هشتم
✅ درس فقه ۳ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هشتم
#فقه_سه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3 ب1.pdf
207.1K
✅ سوالات امتحانی پایه #هشتم
✅ درس فقه ۳ بخش ۱
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هشتم
#فقه_سه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3 ب2.pdf
205.8K
✅ سوالات امتحانی پایه #هشتم
✅ درس فقه ۳ بخش ۲
✅ ارتقایی مرداد ۹۵
#سوالات
#پایه_هشتم
#فقه_سه
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3.pdf
123.1K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هشتم گروه #ب
🔰 درس فقه ۳
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
فقه3.pdf
289.2K
🔰 بانک سوالات مدارس > مدارس سال تحصیلی ۹۲-۹۳> مدارس سوالات خردادماه > اصلی خرداد ۹۳ پایه #هشتم گروه #الف
🔰 درس فقه ۳
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
✅ تلخیص درس منطق مظفر ( ۵ )
🔹تصور و تصدیق
پس از آشنایی با تعریف علم، به یکی از تقسیم بندی های مهم آن می پردازیم:
علم حصولی تصوری و علم حصولی تصدیقی.
برای درک مفهوم تصور و تصدیق مثالی می آوریم:
فرض کنید بر روی صفحه کاغذ مثلثى را می بینید. صورتی (تصویری) از آن در ذهن شما پدید مىآید که تا پیش از آن لحظه نداشتید. این صورت، در واقع علمِ شما به آن مثلث است،و این علم، «تصور» نامیده مىشود.
این علم، یک تصور صِرف و تنهاست که هیچ جزم و اعتقادى را در پى ندارد.
حال اگر به زوایای مثلث نگاه کنیم و مثلا یک زاویه قائمه ببینیم، از این زاویه نیز صورتی در ذهن پدید می آید که آن هم یک «تصور محض» است.
سپس اگر بخواهید دو زاویۀ قائمه را با مجموع زوایاى این مثلث بسنجید،که آیا با یکدیگر برابرند یا نه؟ و در تساوى آن دو "شک" کنید،در این حالت نیز صورتى از نسبت تساوى میان آن دو در ذهن شما پدید خواهد آمد،که این نیز یک«تصور مجرد» است.
اما هنگامى که بر تساوى آن دو، برهان اقامه کنید. حالت جدیدى،متفاوت با حالات پیشین،در شما حاصل مىشود.
این حالت عبارت است از:
ادراک مطابقت این نسبت با واقع،که مستلزم حکم نفس است. این حالت جدید، یعنى مطابقت با واقع، که آن را تعقل و ادراک کردهاید، همان علمى است که«تصدیق» نامیده مىشود.
به عبارت دیگر می توان گفت که تصدیق مجموعه ای از تصورات جزئی است که برای مطابقت با عالم واقع، با یک حکم همراه است. (درست یا غلط بودن این حکم مهم نیست) و منظور از تصدیق، خودِ این حکم نیست بلکه آن ادراکی است که ما یک نسبت خبریه را با واقع مطابقت می دهیم.
در مورد تصدیق گفته شده:
تسمیة للشیء باسم لازمه الذی لا ینفک عنه.
یعنی تصدیق به اسم لازمه خود نامگذاری شده است که از آن جدایی پذیر نیست. زیرا آن ادراکى که ملازم با تصدیق است، تصدیق نامیده شده است.
یادآوری:
با توجه به آنچه آوردیم،دانسته مىشود که واژههاى«تصور»،«ادراک» و «علم» همگى حاکى از یک معنا هستند و آن عبارت است از«حضور صور اشیاء نزد عقل».
بنابراین،«تصدیق»نیز در واقع نوعی «تصور»است، اما تصورى است که حکم، تصدیق و قانع شدن نفس را به دنبال دارد.
در واقع براى آنکه تصور مجرد، یعنى تصورى که حکمى در پى ندارد، از تصورى که مستلزم حکم است جدا گردد، اولى را «تصور» نامیدند-چرا که تصور سادۀ محض و تنها است و لذا سزاوار آن است که واژه ی «تصور» بدون هیچ قیدى بر آن اطلاق شود-
و بر دومى نام«تصدیق» نهادند؛ چرا که حکم و تصدیق را به دنبال دارد و این چنانکه گفتیم، از باب نامگذارى شىء به اسم لازمۀ آن است.
🔹اقسام تصدیق
تصدیق بر دو قسم است:یقین و ظنّ
بطورکلی مضمون هر خبر یا وقوع دارد یا عدم وقوع.
توضیح اینکه وقتى خبرى بر انسان عرضه مىشود، یکى از این حالات چهارگانه براى او حادث مىشود:
1- یقین؛یعنى اینکه انسان مضمون خبر را تصدیق کند و احتمال کذب آن را ندهد؛ و یا آنکه عدم وقوع خبر را تصدیق کند و احتمال صدق آن را ندهد.
به دیگر سخن تصدیق آن است که انسان، وقوع و یا عدم وقوع یک خبر را صددرصد تصدیق کند و این برترین قسم تصدیق است.
2- ظنّ ؛یعنى اینکه انسان وقوع خبر را محتمل تر بداند، اما احتمال طرف دیگر را نیز بدهد.
این قسم،پستترین اقسام تصدیق است.
3-وهم؛یعنى اینکه انسان عدم وقوع خبر را محتمل تر بداند.
4-شک؛ و آن عبارت است از برابر بودن احتمال وقوع و عدم وقوع خبر.
نکته1:تصدیق فقط مرحله ظن به بالاست چون در این دو مرحله - ظن و یقین- هست که ما اذعان و حکم نفس را داریم.
شک و وهم جزو اقسام تصدیق نیستند.
نکته2:ظن و وهم همواره تناسب معکوس دارند. یعنی به هر طرف یک قضیه که ظن پیدا کنیم، طرف دیگر آن وهمی می شود و بالعکس.
منابع:
- منطق علامه مظفر. ترجمه و اضافات، دکتر علی شیروانی. ج ۱
-شرح منطق مظفر، علیمحمدی خراسانی، ج ۱
تلخیص: نگین افتخاری
https://hawzah.blog.ir/
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
✅ تلخیص درس منطق مظفر ( ۶ )
🔹علم ضروری و نظری
حال بر می گردیم به ابتدای بحث که تقسیم بندی علم بود؛
با شناخت تصور و تصدیق، می توان اینگونه تعریف کرد که علم - بطور مطلق- به دو دسته کلی تقسیم می شود:علم تصوری و علم تصدیقی که هر کدام از این دو قسم، به دو نوع قابل تقسیم هستند:
علم ضروری (بدیهی) و علم نظری (اکتسابی).
1-علم ضرورى،که بدیهى نیز نامیده مىشود:
علمى است که در پیدایش آن نیازى به کسب و اندیشه و فکر نیست؛ بلکه بدون مکث و درنگ بطور اضطرار و به بداهت،یعنى خودبهخود و دفعتاً،حاصل مىگردد؛ مانند تصور ما از مفهوم وجود و عدم یا مفهوم گرسنگی و تشنگی.
و مانند تصدیق ما به اینکه «کل بزرگتر از جزء است» و «خورشید طلوع کرده است» و «یک،نصف دو است» و قضایایى از این قبیل.
2- علم نظری، که اکتسابی نیز نامیده می شود:
علمى است که پیدایش آن نیازمند کسب و اندیشه و فکر است؛ مانند تصور ما از حقیقت روح یا الکتریسیته؛و مانند تصدیق ما به اینکه زمین ساکن و یا در حال حرکت بر گرد خودش و بر گرد خورشید است.
🔹جهل
در تعریف جهل گفته شده:
لیس الجهل إلاّ عدم العلم ممّن له الاستعداد للعلم و التمکن منه
[از لحاظ علم منطق]، جهل همان نبودِ علم است [منتها] در کسى که استعدادی براى علم دارد و مىتواند آن را بدست آورد.
لذا ما چهارپایان یا جمادات را جاهل یا عالِم نمی خوانیم چرا که آنها اساساً استعدادی برای کسب علم ندارند.
🔹اقسام جهل
جهل نیز مانند علم بر دو قسم است:
جهل تصوری و جهل تصدیقی.
در تقسیم بندی دیگر جهل به دو قسم جهل بسیط و جهل مرکب تقسیم می شود:
1- جهل بسیط: آن است که آدمى چیزى را نداند و به این جهل و نادانى خود آگاه باشد؛ یعنى بداند که آن را نمىداند؛
مانند اینکه ما نمىدانیم در کرۀ مریخ ساکنانى وجود دارد یا ندارد، اما به این جهل خود آگاهیم و مىدانیم که این مطلب را نمىدانیم، پس ما در واقع فقط یک جهل داریم.
2-جهل مرکب: جهل مرکب آن است که انسان چیزى را نداند و به این جهل و نادانى خود توجه نداشته باشد، بلکه خود را عالِم به آن پندارد. در چنین مواردى انسان نمىداند که جاهل و ناآگاه است.
این نوع جهل را جهل مرکب مىنامند، زیرا از دو جهل ترکیب یافته است:یک جهل به واقع و دیگرى جهل به این جهل.
و این قسم از جهل، ناپسندتر از قسم دیگر آن است.
نکته:جهل تصوری تنها از نوع بسیط و جهل تصدیقی شامل هر دو نوع بسیط و مرکب است.
منابع:
- منطق علامه مظفر. ترجمه و اضافات، دکتر علی شیروانی. ج ۱
-شرح منطق مظفر، علیمحمدی خراسانی، ج ۱
تلخیص: نگین افتخاری
https://hawzah.blog.ir/
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
✅ علم صرف ( ۱ )
🔰 بخش اول: مقدمات
درس اول: علم صرف
براى آموختن هر زبانى، نخست لازم است با قواعد آن زبان آشنا شویم. به این قواعد در زبان فارسى دستور زبان، در زبان انگلیسى گرامر و در زبان عربى صرف و نحو گفته میشود.
علوم عربى
علوم عربى که به آن، علوم ادبى نیز گفته میشود، منحصر در صرف و نحو نیست; بلکه چهارده علم میباشند که عبارتند از: صرف، نحو، لغت، اشتقاق، کتابت، قرائت، تجوید، معانى، بیان، بدیع، شعر، انشا، اَمثال و تاریخ ادبیات.
از مهمترین این علوم، صرف، نحو و لغت است که آشناىِ با آنها تا حدودى میتواند به زبان قرآن ـ که زبان عربى است ـ مسلط شود و توانایى بهره بردارى از آیات، روایات، زیارات و ... را به دست آورد. این کتاب، شما را با علم صرف در حد مقدماتى، آشنا میسازد.
علم صرف
تعریف علم صرف: صرف، در لغت به معنى تغییر دادن و در اصطلاح، عبارت است از اینکه چگونه یک کلمه را به شکلهاى مختلف در آوریم تا معانى متعددى از آن به دست آید; مثلا کلمهی «نَصْر» به معنای یارى کردن را چگونه به صورت نَصَرَ، یَنْصُرُ، اُنْصُرْ، نَاصِرٌ، مَنصورٌ و .... درآوریم تا معانىِ یارى کرد، یارى میکند، یارى کن، یارى کننده، یارى شده و ... از آن به دست آید.
فایدهی علم صرف
همچنانکه در تعریف علم صرف گفته شد، برخى از کلمهها از کلمات دیگر گرفته میشوند. فایدهی مهم علم صرف این است که به وسیله آن میتوان کلمات را شناخت و براى معانى موردنظر، کلمات مناسب ساخت; بنابراین، فایدهی علم صرف، آشنایى با چگونگى کلمه سازى و کلمه شناسى است.
موضوع علم صرف
موضوع علم صرف، کلمه است; زیرا این علم، دربارهی ساختمان کلمه بحث میکند و به همین لحاظ به آن، علمِ کلمه شناسى و کلمه سازى نیز میتوان گفت.
https://hawzah.blog.ir/
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy