#لحظاتی_با_احکام
😡 در بین مردم شایع و معروف گشته که #ماه_صفر نحس و شوم است، آیا بر اساس روایات، نحوست ماه صفر حقیقت دارد❓🔰
✅👈 ماه صفر بعد از ماههای «ذی القعده، ذیالحجه و محرم» قرار گرفته است، این سه ماه، از جمله ماههای حرام هستند که در دین اسلام احکام خاصی را هم دارا میباشند. ماه صفر در میان مردم به نحس و شوم بودن شهرت دارد، اما در منابع دینی اشارهای به نحوست این ماه نشده است و در نتیجه هیچ دلیل متقنی بر این موضوع وجود ندارد. البته کسانی که معتقد به نحس بودن این ماه هستند، در چرایی آن، دلائلی از جمله «ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله، شهادت امام حسن و امام رضا علیهما السلام» را ذکر میکنند.
⬅️ الف) نحوست برخی از ایام:
💥 در بین آیات و روایات اشاراتی به بحث نحوست برخی از ایام شده است. به عنوان مثال قرآن کریم در دو مورد از نحوست ایام یاد کرده که مربوط به قوم عاد است. (۱)
💥همچنین روایات متعددی نیز وجود دارد که سعد و نحس بودن برخی از روزهای و ماهها را بیان کردهاند. (۲)
✅ البته در این که مراد از نحس بودن روزها در این آیات و روایات چیست بحثها و نظریات مختلفى وجود دارد، اما به صورت کلی بعضی از مفسران در تفسیر آیات مربوط به قوم عاد، به معانی و اعتبار برخی از این روایات اعتنا کردهاند. (۳)
⬅️ ب) نحوست ماه صفر:
💥یکی از باورهای شایع در میان مردم این است که ماه صفر را نحس و شُوم میدانند، به همین جهت برای امان ماندن از بلا و شر، توصیه به دادن صدقه و قرائت برخی از دعاها میشود. کسانی که بر نحوست این ماه باور دارند عقیده خود را بر چند دلیل استوار کردهاند:↘️
1⃣➖ رخدادهای ماه صفر
🔺 برخی افراد معتقد هستند که به دلیل وقایعی که در این ماه اتفاق افتاده یعنی ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، شهادت امام حسن و امام رضا (علیهما السلام)، پس این ماه شوم و نامبارکی است. مرحوم علامه مجلسی در این باره میگوید: «وَ هَذَا الشَّهْرُ مَشْهُورٌ بِالنُّحُوسَةِ وَ الشُّؤم، وَ یُمْکِنُ أنْ یَکُونَ لِذَلِکَ وَجْهَانِ... »؛ یعنی ماه صفر به نحس بودن و شومی شهرت یافته است. ممکن است علت این مطلب یکی از این دو وجه باشد:
🌱 الف) بنابر نظر علمای شیعه وفات پیامبر اعظم (صلّى اللّه عليه و آله) در این ماه بوده و همین باعث نحس قلمداد شدن این ماه شده است.
🌱 ب) ماه صفر بعد از ذی القعده و ذی الحجة و محرّم قرار گرفته است و این سه ماه جزء ماههای حرامند و کسی در آنها به قتل و جنایت نمیپرداخت، بعد از این سه ماه حرام، در ماه صفر جنایت و قتل و جنگ آغاز میگردید و به همین سبب، مردم این ماه را منحوس قلمداد کردهاند.
👀 البته ایشان تاکید میکند که در بین روایات شیعی روایتی که دلالت بر شومی و نحسی این ماه داشته باشد، ندیدهام و در روایات غیر معتبر عامی مواردی وجود دارد که اعتباری به آنها نیست. (۴)
✅ بر فرض پذیرش این که وقایع اتفاق افتاده میتواند دلیل بر نحوست ایام شود، اما سرایت دادن چند روز به تمام روزهای ماه، نیازمند دلیل محکمتری است. علاوه بر آن که پس مصیبتهای دهه اول محرم و یا شهادت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز باید موجب نحوست ماه محرم و ماه رمضان شود! در حالی که کسی چنین ادعایی نکرده است. به عبارت دیگر اگر چنین مبنایی را بپذیریم، تفاوتی بین ماه صفر و ماههای دیگر نیست و به جزء «ماه شعبان» که خالی از وفات معصومان (علیهم السلام) است، همه ماهها ممکن است همه یا بخشی از آن ها شوم شمرده شود. (۵)
👁👁 البته لازم به ذکر است که برخی از اندیشمندان در این که نحوست به طور مستقیم متوجه زمان باشد، تردید کردهاند و این نحوست را ناظر به وقایع رخ داده در آن ایام دانستهاند. به عنوان مثال در دو آیه مربوط به قوم عاد، استفاده میشود که نحس و شُوم بودن مربوط به آن زمانى است که باد به عنوان عذاب بر آنها به طور مستمر وزید، اما از این آیات بر نمیآید که این تأثیر و دخالت زمان به نحوى بوده که با گردش هفتهها دوباره آن زمان نحس برگردد. (۶)
2⃣➖میرزا جواد ملکی تبریزی (ره) نیز نحوست ماه صفر را مشهور دانسته و میگوید:
🔺 معروف است که ماه صفر، به خصوص چهارشنبه آخر آن، نحس میباشد که در این مورد روایتی نداریم. وی در ادامه مینویسد: شاید این نحوست به خاطر رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این ماه و نیز سخن پیامبر باشد که فرمودند: «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» یعنی کسی که مرا به تمام شدن ماه صفر مژده دهد، او را به بهشت بشارت می دهم. (۷)
✅ وی در ابتدا تصریح میکند که هیچ دلیل روایی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد در نتیجه ظاهرا خود ایشان نیز در سند و دلالت این خبر تردید دارد. علاوه بر آن که این روایت منتسب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در هیچ منبع معتبر روایی نیامده است؛ حتی برخی از نویسندگان نیز که این سخن را ذکر کردهاند هیچ سندی برای آن نقل ننموده و همچنین از آن هیچ استفادهای برای نحوست ماه صفر نکردهاند. (۸)
🔺 شیخ عباس قمی هم با آن که بحث نحوست ماه صفر را نقل نموده، اما آن را مستند به هیچ روایتی نکرده است و چه بسا خود ایشان نیز اطمینان به نحوست این ماه ندارد بلکه از باب احتیاط دعایی را نقل میکند و چنین مینویسد: «بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست است و برای رفع نحوست هیچ چیز بهتر از صدقه و دعا و استعاذه وارد نیست و اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند، چنان که محدث فیض و غیره فرموده اند: یا شَدیدَ الْقُوی وَ یا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ». (۹)
✅ لازم به ذکر است که این دعا نیز در هیچ یک از منابع حدیثی و دعایی معتبر وجود ندارد و برخی از کتابها مانند «تذکره اولی الالباب» در قرن ۱۰ این دعا را بدون سند ذکر کردهاند، البته بدون آن که دلالتی بر نحوست ماه صفر از آن برداشت کنند. (۱۰)
3⃣➖ برخی برای اثبات نحوست ماه صفر به حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» استناد کرده اند.
🔺آنان واژه «آذار» را ناظر به ماه صفر دانسته و واژه «بشرنی» را منحصر در خبر دادن از خیر و نیکی گرفتهاند و بدین گونه دلالت روایت را بر بدی و شومی ماه صفر، تمام دانستهاند.
✅ حدیث مزبور در منابع حدیثی شیعه نقل شده است؛ (۱۱) اما این روایت در قالب ماجرایی بیان شده که این جمله «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» بخشی از آن است و هیچ ارتباطی به ماه صفر و نحوست آن نیز ندارد. شیخ صدوق (ره) متن کامل حدیث به همراه ماجرایی که اتفاق افتاده است را چنین ذکر میکند:
💥 ابن عبّاس میگويد: روزى پيغمبر (صلى اللَّه عليه و آله) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان فرمود: «نخستين شخصى كه اكنون بر شما وارد میشود از اهل بهشت است»، برخی افراد چون اين سخن را شنيدند، برخاسته و بيرون رفتند و هر يک از آنان قصد داشت كه سريعتر برگردند و به سبب این خبر از بهشتیان باشند. پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) متوجه شد و به آنان که باقی مانده بودند فرمود: «اکنون چند نفر بر شما وارد می شوند كه هر یک از دیگری سبقت می جوید؛ از میان آنها، هر کسی به من خبر دهد که ماه آذار، تمام می شود اهل بهشت است». پس آنان كه بيرون رفته بودند بازگشتند و ابوذر نيز همراهشان بود، حضرت به آنها فرمود: «ما اكنون در كدام يک از ماههاى رومى هستیم؟» ابوذر پاسخ داد: يا رسول اللَّه «آذار» به پايان رسيده است. پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) فرمود: «اى ابوذر این را می دانستم، اما دوست داشتم که امتم بدانند تو از اهل بهشت هستی ... .»
✅ همان گونه که از متن کامل حدیث مشخص است، هیچ ارتباطی به نحوست ماه صفر ندارد و اساسا «آذار» ماه قمری نیست. علاوه بر آنکه مقصود اصلی رسول الله (صلی الله علیه و آله) بیان جایگاه بهشتی ابوذر بود نه مشخص کردن ابتدا یا انتهای ماه.
✔️✔️ پس هیچ دلیل روایی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد. ممکن است اعتقاد به شوم و نحس بودن صفر به سبب ارتباط دادن برخی حوادث پیش آمده در این ماه باشد در حالی که هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد و رخدادهای ماه صفر را نمیتوان دلیل بر نحس بودن آن دانست و سپس آن را به کل ماه سرایت داد. از سوی دیگر حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» از صحت سندی برخوردار نیست و حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» نیز هیچ دلالتی بر نحوست ماه صفر ندارد. البته انجام دادن امور نیک مانند صدقه چه در این ماه و چه در ماههای دیگر امر پسندیده و مورد سفارش دین اسلام میباشد.
➖➖➖➖➖
(۱) سوره قمر، آیه ۱۹؛ سوره فصلت، آیه۱۶./ (۲) مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، «باب ۱۵ ما روی فی سعادة أیام الأسبوع و نحوستها»، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق، ج۵۶، ص ۱۸ –۱۱۲./ (۳) طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسين حوزه علميه قم، چاپ پنجم،۱۴۱۷ق، ج ۱۹، ص۷۲؛ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، تهران: دار الكتب الإسلامية، چاپ دهم،
۱۳۷۱ش، ج ۲۳، ص ۴۲./ (۴) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد، محقق/مصحح: اعلمى، علاءالدين، بیروت: موسسة الأعلمي للمطبوعات، چاپ اول، ۱۴۲۳ق، ص ۲۴۷./ (۵) مسعودی، عبدالهادی، مقاله «پنداره نحوست ماه صفر»، مجله حدیث حوزه، ش۶، بهار و تابستان۱۳۹۲، ص۲۰./ (۶) طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسين حوزه علميه قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق، ج ۱۹، ص۷۱./ (۷) ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، تحقیق: محمد الموسوی، سیدعبدالکریم، قم: مهر، ۱۴۱۶ق، ص۳۷./ (۸) نمازی شاهرودی، علی، مستدرک سفینه البحار، قم: موسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۱ق، ج۶، ص۲۹۳./ (۹) قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، قم: البعثه، ۱۳۸۵ش، اعمال ماه صفر./ (۱۰) مسعودی، عبدالهادی، مقاله «پنداره نحوست ماه صفر»، مجله حدیث حوزه، ش۶، بهار و تابستان۱۳۹۲، ص۷./ (۱۱) ابن بابويه، محمد بن على (شیخ صدوق)، معاني الأخبار، محقق/مصحح: غفارى، على اكبر، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ اول، ۱۴۰۳ق، ص۲۰؛ ابن بابويه، محمد بن على (شیخ صدوق)، علل الشرائع، قم: داوری، چاپ اول، ۱۳۸۵ش، ج۱، ص۱۷۵.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۴۸۱)
#لحظاتی_با_احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
#لحظاتی_با_احکام
💎 رسول خدا صلی الله عليه واله می فرمایند :
🌺 لِکُلِّ شَیْءٍ أسَاسٌ وَأسَاسُ الإِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ البَیْتِ.
🌺 هر چیزی اساس و پایهای دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است.
🌺 Everything has a foundation and the foundation of Islam is loving us, the Prophet's household.
➖➖➖➖➖
📔👈 کافی، ج۲، ص۴۵.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
#لحظاتی_با_احکام
🖊برخی از آداب #نماز_جماعت عبارتند از:🔰
1⃣➖ صف هاى نماز جماعت بايد منظم باشد، به طورى كه پاها و شانه هاى مأمومين در يک خط قرار گيرند. (۱)
2⃣➖ تا امام جماعت تكبيرة الاحرام را گفت، مناسب است همه اقتدا كنند. (۲)
3⃣➖ مأموم نبايد زودتر از امام جماعت به ركوع و سجده برود و كارهاى ديگر نماز را انجام دهد. (۳)
4⃣➖ اگر در صف جلو جا هست، مكروه است نمازگزار در صف هاى بعد قرار گيرد. (۴)
5⃣➖ سمت راست امام جماعت با فضيلت تر از طرف چپ وى است. (۵)
6⃣➖ براى مأمومين مستحب است بعد از «وَ لَا الضَّالِّينَ» و قبل از آغاز سوره، «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» بگويند.
7⃣➖ مستحب است امام «سمع الله لمن حمده» بگويد و مأموم «ربنا لک الحمد». (۶)
8⃣➖ مأموم اندكى پس از امام به ركوع و سجده برود نه همزمان يا زودتر. (۷)
9⃣➖ مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اول بايستند. (۸)
🔟➖ نافله خواندن زمانى كه امام شروع به اقامه مى كند، مكروه است.
1⃣1⃣➖ مكروه است مأموم ذكرهاى نماز را طورى بگويد كه امام بشنود. (۹)
➖➖➖➖➖
(۱) توضيح المسائل مراجع، م ۱۴۸۳.
(۲) همان.
(۳) همان.
(۴) همان، م ۱۴۸۸.
(۵) وسائل الشيعه، ج ۲، ص ۱۶۰؛ عروة الوثقى، ج ۱، فى مستحبات الجماعة، الخامس .
(۶) وسائل الشيعه، ج ۶، ص ۳۲۲.
(۷) همان، ج ۵، ص ۴۲۲.
(۸) توضيح المسائل مراجع، م ۱۴۸۲.
(۹) همان، م ۱۴۸۹ .
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
👁👁 اگر #مکان ماموم از امام بالاتر باشد: ↘️
✅👈 آیتالله خامنهای: اگر مکان مأموم در بلندی قرار دارد، در صورتی که بلندی آن به مقدار متعارف؛ مانند حیاط مسجد و پشت بام آن باشد، نه مانند ساختمان های چندین طبقه، جماعت صحیح است.
✅👈 آیت الله مکارم: بلندتر بودن جاى مأموم از جاى امام اشكال ندارد، ولى اگر امام در صحن مسجد بايستد و عدّه اى از مأمومين در بالكن و پشت بام، و طورى باشد كه به آن جماعت نگويند، صحيح نيست. مثل اين كه امام در طبقه اوّل بايستد و مأمومين در بعضى از طبقات بالا كه از جماعت دور است.
✅👈 آیت الله سیستانی: اگر جاى مأموم بلندتر از جاى امام باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر به قدرى بلندتر باشد که نگویند اجتماع کرده اند، جماعت صحیح نیست.
➖➖➖➖➖
📚👈 رساله نماز و روزه آیتالله خامنهای، م ۷۱۹، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، ج۱، م ۱۹۶۰، استفتائات سایت آیت الله مکارم.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯