#لحظاتی_با_احکام
😡 در بین مردم شایع و معروف گشته که #ماه_صفر نحس و شوم است، آیا بر اساس روایات، نحوست ماه صفر حقیقت دارد❓🔰
✅👈 ماه صفر بعد از ماههای «ذی القعده، ذیالحجه و محرم» قرار گرفته است، این سه ماه، از جمله ماههای حرام هستند که در دین اسلام احکام خاصی را هم دارا میباشند. ماه صفر در میان مردم به نحس و شوم بودن شهرت دارد، اما در منابع دینی اشارهای به نحوست این ماه نشده است و در نتیجه هیچ دلیل متقنی بر این موضوع وجود ندارد. البته کسانی که معتقد به نحس بودن این ماه هستند، در چرایی آن، دلائلی از جمله «ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله، شهادت امام حسن و امام رضا علیهما السلام» را ذکر میکنند.
⬅️ الف) نحوست برخی از ایام:
💥 در بین آیات و روایات اشاراتی به بحث نحوست برخی از ایام شده است. به عنوان مثال قرآن کریم در دو مورد از نحوست ایام یاد کرده که مربوط به قوم عاد است. (۱)
💥همچنین روایات متعددی نیز وجود دارد که سعد و نحس بودن برخی از روزهای و ماهها را بیان کردهاند. (۲)
✅ البته در این که مراد از نحس بودن روزها در این آیات و روایات چیست بحثها و نظریات مختلفى وجود دارد، اما به صورت کلی بعضی از مفسران در تفسیر آیات مربوط به قوم عاد، به معانی و اعتبار برخی از این روایات اعتنا کردهاند. (۳)
⬅️ ب) نحوست ماه صفر:
💥یکی از باورهای شایع در میان مردم این است که ماه صفر را نحس و شُوم میدانند، به همین جهت برای امان ماندن از بلا و شر، توصیه به دادن صدقه و قرائت برخی از دعاها میشود. کسانی که بر نحوست این ماه باور دارند عقیده خود را بر چند دلیل استوار کردهاند:↘️
1⃣➖ رخدادهای ماه صفر
🔺 برخی افراد معتقد هستند که به دلیل وقایعی که در این ماه اتفاق افتاده یعنی ورود کاروان اسرای کربلا به شهر شام، رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، شهادت امام حسن و امام رضا (علیهما السلام)، پس این ماه شوم و نامبارکی است. مرحوم علامه مجلسی در این باره میگوید: «وَ هَذَا الشَّهْرُ مَشْهُورٌ بِالنُّحُوسَةِ وَ الشُّؤم، وَ یُمْکِنُ أنْ یَکُونَ لِذَلِکَ وَجْهَانِ... »؛ یعنی ماه صفر به نحس بودن و شومی شهرت یافته است. ممکن است علت این مطلب یکی از این دو وجه باشد:
🌱 الف) بنابر نظر علمای شیعه وفات پیامبر اعظم (صلّى اللّه عليه و آله) در این ماه بوده و همین باعث نحس قلمداد شدن این ماه شده است.
🌱 ب) ماه صفر بعد از ذی القعده و ذی الحجة و محرّم قرار گرفته است و این سه ماه جزء ماههای حرامند و کسی در آنها به قتل و جنایت نمیپرداخت، بعد از این سه ماه حرام، در ماه صفر جنایت و قتل و جنگ آغاز میگردید و به همین سبب، مردم این ماه را منحوس قلمداد کردهاند.
👀 البته ایشان تاکید میکند که در بین روایات شیعی روایتی که دلالت بر شومی و نحسی این ماه داشته باشد، ندیدهام و در روایات غیر معتبر عامی مواردی وجود دارد که اعتباری به آنها نیست. (۴)
✅ بر فرض پذیرش این که وقایع اتفاق افتاده میتواند دلیل بر نحوست ایام شود، اما سرایت دادن چند روز به تمام روزهای ماه، نیازمند دلیل محکمتری است. علاوه بر آن که پس مصیبتهای دهه اول محرم و یا شهادت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز باید موجب نحوست ماه محرم و ماه رمضان شود! در حالی که کسی چنین ادعایی نکرده است. به عبارت دیگر اگر چنین مبنایی را بپذیریم، تفاوتی بین ماه صفر و ماههای دیگر نیست و به جزء «ماه شعبان» که خالی از وفات معصومان (علیهم السلام) است، همه ماهها ممکن است همه یا بخشی از آن ها شوم شمرده شود. (۵)
👁👁 البته لازم به ذکر است که برخی از اندیشمندان در این که نحوست به طور مستقیم متوجه زمان باشد، تردید کردهاند و این نحوست را ناظر به وقایع رخ داده در آن ایام دانستهاند. به عنوان مثال در دو آیه مربوط به قوم عاد، استفاده میشود که نحس و شُوم بودن مربوط به آن زمانى است که باد به عنوان عذاب بر آنها به طور مستمر وزید، اما از این آیات بر نمیآید که این تأثیر و دخالت زمان به نحوى بوده که با گردش هفتهها دوباره آن زمان نحس برگردد. (۶)
2⃣➖میرزا جواد ملکی تبریزی (ره) نیز نحوست ماه صفر را مشهور دانسته و میگوید:
🔺 معروف است که ماه صفر، به خصوص چهارشنبه آخر آن، نحس میباشد که در این مورد روایتی نداریم. وی در ادامه مینویسد: شاید این نحوست به خاطر رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این ماه و نیز سخن پیامبر باشد که فرمودند: «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» یعنی کسی که مرا به تمام شدن ماه صفر مژده دهد، او را به بهشت بشارت می دهم. (۷)
✅ وی در ابتدا تصریح میکند که هیچ دلیل روایی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد در نتیجه ظاهرا خود ایشان نیز در سند و دلالت این خبر تردید دارد. علاوه بر آن که این روایت منتسب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در هیچ منبع معتبر روایی نیامده است؛ حتی برخی از نویسندگان نیز که این سخن را ذکر کردهاند هیچ سندی برای آن نقل ننموده و همچنین از آن هیچ استفادهای برای نحوست ماه صفر نکردهاند. (۸)
🔺 شیخ عباس قمی هم با آن که بحث نحوست ماه صفر را نقل نموده، اما آن را مستند به هیچ روایتی نکرده است و چه بسا خود ایشان نیز اطمینان به نحوست این ماه ندارد بلکه از باب احتیاط دعایی را نقل میکند و چنین مینویسد: «بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست است و برای رفع نحوست هیچ چیز بهتر از صدقه و دعا و استعاذه وارد نیست و اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند، چنان که محدث فیض و غیره فرموده اند: یا شَدیدَ الْقُوی وَ یا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ». (۹)
✅ لازم به ذکر است که این دعا نیز در هیچ یک از منابع حدیثی و دعایی معتبر وجود ندارد و برخی از کتابها مانند «تذکره اولی الالباب» در قرن ۱۰ این دعا را بدون سند ذکر کردهاند، البته بدون آن که دلالتی بر نحوست ماه صفر از آن برداشت کنند. (۱۰)
3⃣➖ برخی برای اثبات نحوست ماه صفر به حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» استناد کرده اند.
🔺آنان واژه «آذار» را ناظر به ماه صفر دانسته و واژه «بشرنی» را منحصر در خبر دادن از خیر و نیکی گرفتهاند و بدین گونه دلالت روایت را بر بدی و شومی ماه صفر، تمام دانستهاند.
✅ حدیث مزبور در منابع حدیثی شیعه نقل شده است؛ (۱۱) اما این روایت در قالب ماجرایی بیان شده که این جمله «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» بخشی از آن است و هیچ ارتباطی به ماه صفر و نحوست آن نیز ندارد. شیخ صدوق (ره) متن کامل حدیث به همراه ماجرایی که اتفاق افتاده است را چنین ذکر میکند:
💥 ابن عبّاس میگويد: روزى پيغمبر (صلى اللَّه عليه و آله) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان فرمود: «نخستين شخصى كه اكنون بر شما وارد میشود از اهل بهشت است»، برخی افراد چون اين سخن را شنيدند، برخاسته و بيرون رفتند و هر يک از آنان قصد داشت كه سريعتر برگردند و به سبب این خبر از بهشتیان باشند. پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) متوجه شد و به آنان که باقی مانده بودند فرمود: «اکنون چند نفر بر شما وارد می شوند كه هر یک از دیگری سبقت می جوید؛ از میان آنها، هر کسی به من خبر دهد که ماه آذار، تمام می شود اهل بهشت است». پس آنان كه بيرون رفته بودند بازگشتند و ابوذر نيز همراهشان بود، حضرت به آنها فرمود: «ما اكنون در كدام يک از ماههاى رومى هستیم؟» ابوذر پاسخ داد: يا رسول اللَّه «آذار» به پايان رسيده است. پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) فرمود: «اى ابوذر این را می دانستم، اما دوست داشتم که امتم بدانند تو از اهل بهشت هستی ... .»
✅ همان گونه که از متن کامل حدیث مشخص است، هیچ ارتباطی به نحوست ماه صفر ندارد و اساسا «آذار» ماه قمری نیست. علاوه بر آنکه مقصود اصلی رسول الله (صلی الله علیه و آله) بیان جایگاه بهشتی ابوذر بود نه مشخص کردن ابتدا یا انتهای ماه.
✔️✔️ پس هیچ دلیل روایی بر نحوست ماه صفر وجود ندارد. ممکن است اعتقاد به شوم و نحس بودن صفر به سبب ارتباط دادن برخی حوادث پیش آمده در این ماه باشد در حالی که هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد و رخدادهای ماه صفر را نمیتوان دلیل بر نحس بودن آن دانست و سپس آن را به کل ماه سرایت داد. از سوی دیگر حدیث «من بشرنی بخروج الصفر بشرته بالجنه» از صحت سندی برخوردار نیست و حدیث «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» نیز هیچ دلالتی بر نحوست ماه صفر ندارد. البته انجام دادن امور نیک مانند صدقه چه در این ماه و چه در ماههای دیگر امر پسندیده و مورد سفارش دین اسلام میباشد.
➖➖➖➖➖
(۱) سوره قمر، آیه ۱۹؛ سوره فصلت، آیه۱۶./ (۲) مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، «باب ۱۵ ما روی فی سعادة أیام الأسبوع و نحوستها»، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق، ج۵۶، ص ۱۸ –۱۱۲./ (۳) طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسين حوزه علميه قم، چاپ پنجم،۱۴۱۷ق، ج ۱۹، ص۷۲؛ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، تهران: دار الكتب الإسلامية، چاپ دهم،
۱۳۷۱ش، ج ۲۳، ص ۴۲./ (۴) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زاد المعاد، محقق/مصحح: اعلمى، علاءالدين، بیروت: موسسة الأعلمي للمطبوعات، چاپ اول، ۱۴۲۳ق، ص ۲۴۷./ (۵) مسعودی، عبدالهادی، مقاله «پنداره نحوست ماه صفر»، مجله حدیث حوزه، ش۶، بهار و تابستان۱۳۹۲، ص۲۰./ (۶) طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان فى تفسير القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه ى مدرسين حوزه علميه قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق، ج ۱۹، ص۷۱./ (۷) ملکی تبریزی، میرزا جواد، المراقبات، تحقیق: محمد الموسوی، سیدعبدالکریم، قم: مهر، ۱۴۱۶ق، ص۳۷./ (۸) نمازی شاهرودی، علی، مستدرک سفینه البحار، قم: موسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۱ق، ج۶، ص۲۹۳./ (۹) قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، قم: البعثه، ۱۳۸۵ش، اعمال ماه صفر./ (۱۰) مسعودی، عبدالهادی، مقاله «پنداره نحوست ماه صفر»، مجله حدیث حوزه، ش۶، بهار و تابستان۱۳۹۲، ص۷./ (۱۱) ابن بابويه، محمد بن على (شیخ صدوق)، معاني الأخبار، محقق/مصحح: غفارى، على اكبر، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ اول، ۱۴۰۳ق، ص۲۰؛ ابن بابويه، محمد بن على (شیخ صدوق)، علل الشرائع، قم: داوری، چاپ اول، ۱۳۸۵ش، ج۱، ص۱۷۵.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۴۸۱)
#لحظاتی_با_احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
#لحظاتی_با_احکام
💎 رسول خدا صلی الله عليه واله می فرمایند :
🌺 لِکُلِّ شَیْءٍ أسَاسٌ وَأسَاسُ الإِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ البَیْتِ.
🌺 هر چیزی اساس و پایهای دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است.
🌺 Everything has a foundation and the foundation of Islam is loving us, the Prophet's household.
➖➖➖➖➖
📔👈 کافی، ج۲، ص۴۵.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
#لحظاتی_با_احکام
🖊برخی از آداب #نماز_جماعت عبارتند از:🔰
1⃣➖ صف هاى نماز جماعت بايد منظم باشد، به طورى كه پاها و شانه هاى مأمومين در يک خط قرار گيرند. (۱)
2⃣➖ تا امام جماعت تكبيرة الاحرام را گفت، مناسب است همه اقتدا كنند. (۲)
3⃣➖ مأموم نبايد زودتر از امام جماعت به ركوع و سجده برود و كارهاى ديگر نماز را انجام دهد. (۳)
4⃣➖ اگر در صف جلو جا هست، مكروه است نمازگزار در صف هاى بعد قرار گيرد. (۴)
5⃣➖ سمت راست امام جماعت با فضيلت تر از طرف چپ وى است. (۵)
6⃣➖ براى مأمومين مستحب است بعد از «وَ لَا الضَّالِّينَ» و قبل از آغاز سوره، «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» بگويند.
7⃣➖ مستحب است امام «سمع الله لمن حمده» بگويد و مأموم «ربنا لک الحمد». (۶)
8⃣➖ مأموم اندكى پس از امام به ركوع و سجده برود نه همزمان يا زودتر. (۷)
9⃣➖ مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اول بايستند. (۸)
🔟➖ نافله خواندن زمانى كه امام شروع به اقامه مى كند، مكروه است.
1⃣1⃣➖ مكروه است مأموم ذكرهاى نماز را طورى بگويد كه امام بشنود. (۹)
➖➖➖➖➖
(۱) توضيح المسائل مراجع، م ۱۴۸۳.
(۲) همان.
(۳) همان.
(۴) همان، م ۱۴۸۸.
(۵) وسائل الشيعه، ج ۲، ص ۱۶۰؛ عروة الوثقى، ج ۱، فى مستحبات الجماعة، الخامس .
(۶) وسائل الشيعه، ج ۶، ص ۳۲۲.
(۷) همان، ج ۵، ص ۴۲۲.
(۸) توضيح المسائل مراجع، م ۱۴۸۲.
(۹) همان، م ۱۴۸۹ .
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
👁👁 اگر #مکان ماموم از امام بالاتر باشد: ↘️
✅👈 آیتالله خامنهای: اگر مکان مأموم در بلندی قرار دارد، در صورتی که بلندی آن به مقدار متعارف؛ مانند حیاط مسجد و پشت بام آن باشد، نه مانند ساختمان های چندین طبقه، جماعت صحیح است.
✅👈 آیت الله مکارم: بلندتر بودن جاى مأموم از جاى امام اشكال ندارد، ولى اگر امام در صحن مسجد بايستد و عدّه اى از مأمومين در بالكن و پشت بام، و طورى باشد كه به آن جماعت نگويند، صحيح نيست. مثل اين كه امام در طبقه اوّل بايستد و مأمومين در بعضى از طبقات بالا كه از جماعت دور است.
✅👈 آیت الله سیستانی: اگر جاى مأموم بلندتر از جاى امام باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر به قدرى بلندتر باشد که نگویند اجتماع کرده اند، جماعت صحیح نیست.
➖➖➖➖➖
📚👈 رساله نماز و روزه آیتالله خامنهای، م ۷۱۹، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، ج۱، م ۱۹۶۰، استفتائات سایت آیت الله مکارم.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
💢 در جامعه ما بعضی از افراد معتقدند که پس از اینکه فردی #عطسه🤧 کرد نباید کاری انجام داد و در انجام امور مختلف به ویژه انجام تصمیمی که تقریبا در همان اوقات گرفته شده است، باید کمی صبر کرد. آیا چنین چیزی در دستورهای دینی داریم❓🔰
✅👈 متاسفانه برخی افکار و عملکردها در ميان مردم رواج پیدا کرده که نه پايه دينی دارد و نه مايه علمی و جز #خرافات نام دیگری نمی توان بر آن نهاد. يكی از آن ها در مورد عطسه كردن است.
😞 بعضیها پس از یک عطسه از لفظ «صبر آمد» استفاده میكنند و بعضاً كار خود را به تعویق میاندازند، كفشهای خود را لنگه به لنگه میپوشند یا در كفشهای خود نمک میریزند. همچنین با آمدن دو یا چند عطسه ، عجله کردن در کار را برداشت می کنند. درحالی که این گونه افکار خرافاتی بیش نیست.
🤧 عطسه در حقیقت نوعی مکانیسم دفاعی از سوی بدن برای بیرون راندن عوامل مزاحم مثل میکروبها یا گرد و غبار و عوامل حسّاسیّت زا است. زمانی كه عطسه روی میدهد، قفسه سینه شدیداً منقبض میشود، به این ترتیب مقدار زیادی هوا به سرعت از طریق بینی عبور میكند و به این ترتیب به پاک كردن مجاری بینی از مواد خارجی كمک میكند.
👀 دین مبین اسلام که مبارزه با پندارهای خرافی را وظیفه خود می داند، عطسه را نعمتی برای بدن برشمرده است كه مستلزم حمد و شكر پروردگار است.
📔 روایاتی درباره عطسه کردن:↘️
➖ در حديث آمده كه عطسه موجب راحتى و سلامتی بدن است، و تا سه روز و به روايتى تا هفت روز، امان از #مرگ است.
آن چه بين عوام مشهور است كه هنگام عطسه تک بايد صبر كرد، صحت ندارد و در احاديث اثرى از اين حرف نيست.(۱)
➖ در روايت آمده است: وقتى انسان عطسه مى كند ( جهت شكرانه تأمين شدن سلامتی اش ) بگويد: الحمد للّه اللّهم صل على محمّد و ال محمد. (۲)
و هنگامی كه كسى در حضورش عطسه كند، به عطسه كننده بگويد: يرحمك اللّه ، و او نيز در پاسخش بگويد: يغفر الله لكم .
➖ رسول اكرم (ص) فرمود: عطسه مريض دليل بر عافيت و راحتى بدن اوست. (۳)
عطسه تا وقتى كه از سه تا بيشتر نباشد براى بدن نافع است و اگر از سه تا بيشتر شد، نشانه بيماری است.(۴)
➖ حضرت امام صادق (ع) فرمود: كسى كه عطسه كند از پنج چيز در امان خواهد بود: جذام، سردرد، ريزش اشک از چشم، گرفتگى بينى و رويش مو در چشم.
🌺 و اما علت عطسه کردن در روایات: ↘️
💠 حضرت امام رضا (علیه الاسلام) فرموند:
علت عطسه این است كه هر وقت خداوند به انسان نعمتى عطا كند و شكرش را به جاى نیاورد، خداوند بادى به بدنش مى اندازد و دور مى زند تا وارد بینى مى شود و در اثر آن انسان عطسه مى كند وقتى مى گوید: الحمدلله، خداوند آن را به جاى شكر نعمتى كه به او داده بود مى پذیرد. حضرت در ادامه صحبت هایشان مى فرمایند:
اگر كسى عطسه كرد، به او بگو: یرحمک الله یا یرحمكم الله و چنانچه شما عطسه كردید و كسى به تو گفت: یرحمک الله، در پاسخش بگو: یغفرالله لنا و لكم .
این تكلیف تا وقتى است كه طرف یک بار، یا دو بار یا حداكثر سه بار عطسه كند. اگر بیش تر از سه بار عطسه كرد علامت بیمارى است. بگو: شفاک اللّه.
💡 بعد حضرت وظیفه انسان را در مقابل عطسه كنندگان روشن مى كند و مى فرماید:
👈 اگر مؤمنى عطسه كرد، بگو:یرحمك اللّه یا یرحمكم اللّه.
👈 اگر منافق باشد، بگو: یرحمكم اللّه و اراده مى كنى درود بر فرشتگانِ موكّل بر منافق را، نه خود او را.
👈 اگر زن باشد، بگو: عَافَاكِ اللَّهُ.
👈 اگر مریض باشد، بگو: شَفَاكَ اللَّهُ.
👈 اگر مغموم و محزون باشد، بگو: فَرَّجَكَ اللَّهُ.
پس بعد از عطسه خدا را شكر كنید و دنبال كارتان بروید، ذهن خود را بیهوده مشغول این خرافات نكنید.(۵)
✔️ یک مسلمان آگاه ، بعد از عطسه ، خدا را شكر كرده و دنبال كارش می رود و ذهن خود را بيهوده مشغول افسانه ها و خرافات نمی کند.
➖➖➖➖➖
(۱) شهيد دستغيب، ۸۲ پرسش، ص ۱۶۱، سؤال ۷۱، مصطفى حسينى دشتى، معارف و معاريف، ج ۷، ص ۳۸۹، ماده: عطسه.
(۲) علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان، سال انتشار ۱۴۰۴ ق، ج ۷۳، ص ۵۱.
(۳) عبد الله شبر، الاخلاق، ترجمه محمد رضا جباران، انتشارات هجرت، چاپ چهارم، سال ۱۳۷۸، ص ۱۷۹.
(۴) همان.
(۵) محدث نوری، مستدرک الوسايل، مؤسسه آل البيت، قم ۱۴۰۸ ش، ج ۸، ص ۳۸۱.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۴۸۲)
#لحظاتی_با_احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
#لحظاتی_با_احکام
💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند :
💥 صَلاةُ الرَّجُلِ فِي جَمَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ صَلاتِهِ فِي بَيْتِهِ أرْبَعِينَ سَنَةً.
💥 یک نماز جماعت بهتر از چهل سال نماز فُرادیٰ در خانه است.
💥 One prayer of a person in congregation is worthier than his forty years of performing prayer at home (individually).
➖➖➖➖➖
📔👈مستدرک الوسائل، ج۶.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
#لحظاتی_با_احکام
🖊 چند نکته فقهی درباره #باغداری👨🌾: ↘️
1⃣➖ اگر شخصی با آب غصبی درختان خود را آبیاری کند محصول بدست آمده مال صاحب باغ و درختان است ولی باید پول آب را به مالک آب بپردازد.
2⃣➖ یکی از عقود اسلامی عقد مساقات است. عقد مساقات این است که صاحب باغ با باغبان قرارداد ببندد که باغبان به درختها رسیدگی کند و بعد از جمع میوه ها، درصدی از میوه ها را (طبق آنچه قرار گذاشته اند) به باغبان بپردازد. (۱)
3⃣➖ رفتن به باغ مردم و خوردن از میوه های آنان حرام است و بدهکار صاحب باغ خواهد بود.
4⃣➖ حق المارّه یعنی اینکه بخواهد در حال عبور از باغ مردم میوه بردارد و بخورد. نکته مسلم بین فقها نیست زیرا هم اصل این مطلب و هم کم و کیفش محل اشکال است و بدین سبب احتیاط در ترک آن است. (۲)
5⃣➖ از محصولات باغداری فقط خرما و کشمش اگر به حد نصاب برسد زکات دارد. (۳)
➖➖➖➖➖
(۱) همان، ص۳۶۷.
(۲) الروضة البهیة، ج۳، ص۳۷۱.
(۳) رساله امام خمینی (ره)، م۱۸۶۴.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
💢 آیا نماز در #حرم_امام_حسین (علیه السلام) مثل نماز در مکه 🕋 و مدینه 🕌 به صورت کامل خونده میشه❓🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: فقط در زیر گنبد و جاهایی که کنار قبر امام حسین (علیه السلام) حساب میشه (مثلاً تا فاصله ۲-۳ متری ضریح)، نماز کامله.
✅👈 آیتالله مکارم: در حرم مطهر، در تمام رواقها و صحنهای سرپوشیده حرم میشه نماز رو کامل خوند.
✅👈 آیتالله سیستانی: در حرم حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) تا حدود یازده و نیم (۱۱/۵) متر از اطراف قبر مقدس، مختاریم که نماز رو شکسته یا کامل بخونیم.
✅👈 آیتالله وحید: در محدوده اطراف ضریح (زیر گنبد، نه رواقها) از حرم حضرت سیدالشهدا(علیه السلام)، اختیار داریم که نماز رو کامل بخونیم یا شکسته؛ اگرچه کامل بخونیم، بهتره.
✅👈 آیتالله نوری: بنابر احتیاط واجب، اگه دورتر از اطراف ضریح مقدس نماز میخونین، شکسته بهجا بیارین.
✅👈 آیتالله زنجانی: در شهرهای مکه، مدینه، نجف (یا کوفه) و کربلا، تا وقتی که قصد اقامت ده روزه نکردیم، باید نماز رو شکسته بخونیم.
📌توجه: طبق نظر همه مراجع عظام تقلید، خواندن نماز بصورت شکسته هم در این اماکن درست و جایزه.
➖➖➖➖➖
📕👈 توضیحالمسائل مراجع، م۱۳۵۶.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
🔔 وسایل مورد نیاز برای #پیاده_روی_اربعین:🔰
🌺 الف) برا بزرگا ↘️
✔️ چفیه
✔️ کوله مناسب
✔️ کفشی که مناسبه پیاده روی باشه یا هر کفشی که باهاش راحت باشی
✔️ یک جفت دمپایی سبک ⬅️ چون هم تو راه اگه با اون کفشت خسته شدی میتونی عوض کنی مهمتر اینکه تو مسیر یا مواکب کربلا #حموم که میری دمپایی لازمت میشه
✔️ ادعیه جیبی
✔️ کاغذ و قلم برای نوشتن آدرس و ...
✔️ مسواک +خمیردندان ⬅️ البته اگه سایز مینی مناسب سفر پیدا کردی بخری بهتره
✔️ لیوان استیل یا قمقمه آب
✔️ یه چادر رنگی سبک هم برای نماز هم برا حموم رفتن خانومها لازمه + یه کیسه پلاستیکی ضخیم هم همراهت باشه وقتی میری حموم لباساتو که شستی بزاری تو اون
✔️ کلاه
✔️ عینک آفتابی
✔️ یکم عرق نعنا تو بطری کوچولو
✔️ مقداری آجیل و تنقلات
✔️ قلاب پلاستیکی برا آویزون کردن لباسهای شسته شده
✔️ نخ و سوزن و سنجاق کوچولو
✔️ پاور بانک برا گوشی اگه داشتی
✔️ دو دست لباسراحتی؛ تیشرت و شلوار + لباس زیر نخی سه دست + شلوار نخی و جیبدار باشه حتما
✔️ و ...
🌺 ب) برا بچه ها ↘️
✔️پوشک بچه + وسایل تعویض پوشک کودک
✔️ پماد سوختگی کودک
✔️لباس مناسب رنگ روشن و آستیندار باشه
✔️ یک فلاکس آب برا بچه حتما لازمه
✔️ کالسکه هم که واجبه
✔️ پارچه توری مناسب پشهبند
✔️ و ...
🥺 دوستان عزیزی که به پیاده روی #اربعین میرن، لطفا نائب الزیاره اعضای کانال هم باشن.
➖➖➖➖➖
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۴۸۳)
#لحظاتی_با_احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
#لحظاتی_با_احکام
💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند:
💐 مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِي حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةُ.
💐 هر کس به امّت من حدیثی رسانَد که به سبب آن سنّتی برپا شود یا در بدعتی رخنه افتد، بهشت از آنِ او خواهد بود.
💐 He who gives my ummah a hadith by which a sunnah is stablished or is made a hole in a heresy, he deserves the Paradise.
➖➖➖➖➖
📗👈 میزان الحکمه، حدیث ۳۳۴۰.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
#لحظاتی_با_احکام
💢 #مسیحیت و #یهودیت دارای احکامی است:🔰
1⃣➖ دست بی وضو زدن به نام انبیاء از جمله حضرت موسی و عیسی (علی نبینا و آله و علیهما السلام) به فتوی برخی از فقهاء جایز نیست. (۱)
2⃣➖ اهانت به هیچ پیامبری از جمله حضرت موسی و عیسی (ع) جایز نیست.
3⃣➖ چنانچه مسلمانی بخواهد نماز خود را در کلیسا یا کنیسه بخواند به فتوی بعضی از فقها باید از متولی آن معابد اجازه بگیرد زیرا آنان این معابد را برای عبادات خود ساخته اند نه عبادات مسلمانان. (۲)
⬅️ فقه شیعه، فقه قانون مداری و فقه مراعات حقوق دیگران است.
➖➖➖➖➖
📎(۱) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۲۱۳.
📎(۲) الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج۱، ص۵۵۴.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
#لحظاتی_با_احکام
سلام حاج آقا 🌺
😡 امروز یه #گربه🐈 وارد خونه مون شد و متاسفانه موهاش روی فرش ها و روی لباس ها👕 و ... مونده، می خواستم بدونم حکم نماز خوندن با این جور لباس ها چیه❓🔰
سلام علیکم💐
✅👈 لباس نمازگزار نباید از اجزای#حیوان_حرام_گوشت باشد:
💥 الف) اگر #مویی از آن هم همراه نمازگزار باشد نماز او باطل است.
💥 ب) اگر #آب_دهان یا #بینی یا #رطوبت_دیگری از #حیوان_حرام_گوشت مانند #گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد:↘️
⬅️ چنانچه تَر باشد، نماز باطل است.
⬅️ اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است.
➖➖➖➖➖
🔺👈 احکام حیوانات خانگی، ص۵۳.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯