eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.5هزار دنبال‌کننده
611 عکس
34 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 🖊 به معروف و از منکر، دارای مراتب و مراحلی است از جمله «ابراز انزجار قلبی، تذکر لسانی، استفاده از زور و جبر». آیا منظور از مرحله قلبی، فقط ناراحت شدن از وقوع منکر است؟! یا اخم و اشاره و لب گزیدن و ترک مجلس گناه و ابرو بالا انداختن و امثال آن؟ به عبارت دیگر، آیا انزجار قلبی داشتن از گناه و عدم ابراز آن، برای نهی از منکر کافی است؟! یا باید با گناهکار طوری رفتار شود که ناراحتی ما از عملش را متوجه شود⁉️🔰 ✅👈 امام (ره) : مرتبه ی اوّل این است که کاری انجام بدهد که از آن ناراحتی قلبی او از منکر آشکار گردد و اینکه از او می خواهد که معروف را انجام داده و منکر را ترک نماید، و برای آن درجاتی است مانند بر هم نهادن چشم و عبوسی و گرفتن صورت، و مانند روگرداندن یا پشت کردن به او و از او کنار کشیدن و ترک رابطه با او و مانند آن. رضایت به فعل منکر و ترک معروف، حرام است. بلکه بعید نیست که تنفّر نسبت به آنها واجب باشد، و این کراهت، غیر از امر به معروف و نهی از منکر است.(۱) ✅👈 آیت الله خامنه ای: مرحله اول امر به معروف و نهی از منکر، ابراز انزجار قلبی است ولی در صورتی که ، شرایط برای مراحل بعدی آن فراهم باشد اکتفا کردن به این مرحله کافی نیست. مقصود از امر و نهی قلبی اظهار کراهت قلبی است یعنی مکلف باید رضایت قلبی خود را نسبت به معروف و تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به منکر آشکار سازد و از این راه فردی که معروفی را ترک میکند و یا منکری را به جا می آورد را به انجام معروف و ترک منکر وارد سازد.(۲) ✅👈 آیت الله سیستانی: حتی در مواردی که احتمال تاثیر هم ندهید، از باب احتیاط، واجب است که ناراحتی اظهار شود و انزجار قلبی را ابراز کنید.(۳) ✅👈 آیت الله نوری همدانی: مرحله اول آن است که با گناهکار طوری رفتار شود که بفهمد برای ارتکاب او به این معصیت با او اینگونه عمل شده مثل اینکه از او رو برگرداند یا با چهره عبوس با او ملاقات کند. هر عملی که عرفا ابراز انزجار محسوب شود، مرحله ای از مراتب امر به معروف است.(۴) ➖➖➖➖➖ (۱) تحریرالوسیله، باب امر به معروف، گفتار در مراتب، م ۱ و ۷. (۲) رساله آموزشی معظم له ص ۲۷۸ درس ۷۶ و ۷۷ ج۱ قسمت امر به معروف و نهی از منکر. (۳) رساله دو جلدی معظم له باب امر به معروف م۱۸. (۴) م ۲۷۹۶ رساله معظم له. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ✍ آیا و 🧑‍🦯 هم در صورت مسِّ آیات قرآن، باید وضو داشته باشند❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: مسِّ آیات قرآن برای روشندلان، اگر با نوشته شده باشند، اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند؛ ولی اگر در نظر عرف آگاه به‌عنوان خط محسوب شوند، در مسّ آن‌ها، رعایت احتیاط لازم است. ✅👈 آیت‌الله‌ سیستانی: در حکم مسّ قرآن و اسماء متبرکه بدون طهارت، فرقی بین انواع خط‌ها وجود ندارد و شامل مسّ قرآنی که با خطّ برجستۀ معروف به «خطّ بریل» نگارش شده و نابینایان با لمس انگشتان از آن استفاده می‌نمایند نیز می‌شود. ✅👈 آیت‌الله‌ مکارم: مسِّ آیات قرآن برای روشندلان، اگر با خط بریل نوشته شده باشند، باید وضو داشته باشند یا از دستکش‌های پلاستیکی نازک استفاده کنند. ➖➖➖➖➖ 📓👈 توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج۱، ص۱۶۲، م ۴۰۶؛ دفتر: خامنه‌ای، مکارم. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام 💠 «وارث » و «وارث » چه تفاوتی با یکدیگر دارند⁉️🔰 ✅👈 وارث، در فقه و حقوق به هر فردی گفته می‌شود که از مرده‌ای ارث می‌برد. وارث‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: نسبی و سببى. 💥 «وارثان نسبى»: به افرادی که از ابتدا در یک طایفه و فامیل بوده و با میت رابطه نسبی و نژادی دارند، وارثان نسبی گفته می‌شود. وارثان نسبی را به سه دسته‌ تقسیم می‌کنند: فرزندان، پدر و مادر و برادران و خواهران. 💥 «وارثان سببی»: وارثان سببی افرادی هستند که از راه‌هایی غیر از نسبت نژادی با مرده پیوند داشته و به دلیل چنین پیوندهایی، از او ارث می‌برند. افرادی که به دلیل ازدواج، ولاء عتق، ضمان جریره، و ولاء امامت ارث می‌برند، وارث سببی هستند. ⬅️ « تنها موردی که وارث سببی با وارث نسبی جمع می‌شود، در زن و شوهر است؛ یعنی زن و شوهر در برخی موارد هم می‌توانند وارث نسبی یکدیگر باشند و هم وارث سببی و در غیر این مورد، یک فرد نمی‌تواند هم وارث سببى و هم وارث نسبى باشد ».(۱) ➖➖➖➖➖ 📘👈 شهید اول، اللمعة الدمشقیة، کتاب الارث، تصحیح و تعلیق، کلانتر، سید محمد، ج ۸، ص ۲۰- ۲۵، بیروت، دار العالم الاسلامی. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۷) لحظاتی با احکام 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۷) لحظاتی با احکام 🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند:↘️ 🕊 إنَّ أعْجَلَ الخَیْرِ ثَواباً صِلَةُ الرَّحِمِ. 🕊 ثواب زودتر از ثواب هر کار خیر دیگری [به صاحب آن] می‌رسد. 🕊 The rewards for visiting relatives will be received sooner than any other act of goodness. ➖➖➖➖➖ 📔👈 کافی، ج۲، ص۱۵۲. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی 💢 برخی ، هیچ اثری ندارد:🔰 1⃣➖ اگر کسی بخواهد خودش یا فرزندش را وقف برای خدمت مسجد یا غیر مسجد کند این وقف باطل است. زیرا وقف در مورد اموال است نه در مورد انسان. (۱) 2⃣➖ اگر پدری وصیت کند فرزندش شغل خاصی را انتخاب نماید یا با شخص خاصی ازدواج نماید این وصیت باطل است زیرا نمی شود با وصیت کردن در زندگی دیگری دخالت کرد و برای دیگران تعیین تکلیف نمود. (۲) 3⃣➖ پدر و مادری که نذر کرده اند دختر یا پسر خود را به عقد شخص خاصی در آورند این نذر مورد اشکال است. زیرا در ازدواج، اجازه خود زن و مرد شرط است. پس شایسته است که پدران و مادران، از چنین نذرهایی خودداری کنند. (۳) ➖➖➖➖➖ (۱) هدایة الامة الی احکام الائمه، ج۲، ص۱۹۷. (۲) الوسیلة الی نیل الفضیلة، ص۳۷۳. (۳) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۶۲۰. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ✍ شخصی یک درخت و یا محصول یک درخت را هر سال کرده برای امام حسین (علیه السلام) مدت دو یا سه سال گذشته ولی هنوز به تصرف موقوف علیهم نداده و متولی هم معین نکرده حال تکلیف چیست یعنی وقف صحیح است یا نه و نسبت به محصولات گذشته چه باید کرد و باید به قبض موقوف علیهم بدهد یا نه❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: در وقف قبض شرط است و در فرض مرقوم وقف صحیح نیست، و وقف محصول هم با فرض اینکه محصول صرف می شود صحیح نیست، والله العالم. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۲۴، س۱۳. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 🖊 در مراحل یا مراتب به معروف و از منکر، مرحله بالاتر از تذکر لسانی که از آن به «توسل به زور و جبر و عمل» یا «اقدام فیزیکی» یاد شده، دقیقا چیست⁉️🔰 ✅👈 امام (ره) : اگر بداند یا مطمئن شود که مطلوب با دو مرتبه سابق حاصل نمی شود، واجب است به مرتبه ی سوم منتقل شود و آن ( عبارت از) اعمال قدرت است؛ و البته باید مراعات مختصر آن و سپس بالاتر از آن را بنماید. اگر مطلوب جز با زدن و آسیب رساندن حاصل نشود، ظاهر آن است که با مراعات «الایسر فالایسر و الاسهل فالاسهل»، جایز باشند. و سزاوار است که از فقیه جامع الشرایط اذن گرفته شود؛ بلکه این اذن گرفتن، در حبس کردن و ایجاد حرج بر او (هم) سزاوار است. ✅👈 آیت الله خامنه ای: مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی با دست (کنایه از اِعمال قدرت و به کار بردن جبر و زور) است. مقصود از امر و نهی عملی این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و بهکار بردن جبر و زور، طرف را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد. (در این زمان که حکومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام دارد، ورود عموم مردم به مرحله سوم بدون اذن حاکم شرع جایز نیست). ✅👈 آیت الله بهجت: متألّم کردن (دردآوردن) معصیت کار. ✅👈 حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: درجه ی آخر از امر به معروف و نهی از منکر در موردی است که معصیت کار، از درجات مذکوره، ترک معصیت نکند و مصرّ باشد، در این صورت اگر بداند به زدن، ترک می کند و یا اقلاً احتمال عقلایی باشد که زدن، مؤثّر است و از ضرر به جان و مال و عرض خود یا مسلمان دیگری ایمن باشد، واجب است زدن به مقداری که ترک معصیت کند. به شرط آنکه منجرّ به جرح و قتل یا سرخی و کبودی که دیه دارد، نشود. ✅👈 آیت الله سیستانی: اقدامات عملی از قبیل کتک زدن، در تنگنا قرار دادن، حبس نمودن و مانند آن، ولی نباید به حدّی برسد که سبب شکستن یا نقص عضو یا مجروح شدن بدن و مانند آن شود و به تعبیر دیگر، اقدامات عملی نباید به گونه ای باشد که موجب دیه یا قصاص گردد. ➖➖➖➖➖ (۱) تحریرالوسیله، گفتار در مراتب وجوب امر به معروف و نهی از منکر. (۲) دفتر معظم له. (۳) م ۱۶۱۰ رساله و کتاب استفتائات معظم له، س ۳۸۴۴. (۴) جامع المسائل فارسی معظم له، ج ۱، ص۲۳۱، س ۹۳۰. (۵) توضیح المسائل جامع معظم له، ج۲، م۳۷۹. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 🧕 آيا به درآمد زنى كه براى خود كسبى داشته و مخارج او را شوهر مى دهد، تعلّق مى گيرد⁉️🔰 ✅👈 همه مراجع عظام تقلید: آرى، بايد خمس آن را بدهد؛ ولى اگر مقدارى از آن را در نيازهاى زندگى خرج كرده باشد، تنها بايد خمس باقى مانده را بدهد. ➖➖➖➖➖ 📗👈 توضيح المسائل مراجع، م ۳۳۰. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام 🤺 اگر در ⛹‍♂، صدمه و يا جراحتى به حريف وارد شود، حکم آن چه خواهد شد❓🔰 ✅👈 آیت الله خامنه‌ای: عمليات ورزشی و حوادث ناشی از آن، اگر ضرر قابل توجهى بر بدن وارد نگردد، مانعى ندارد و در غير اين صورت اگر صدمه و يا جراحتى به حريف وارد کند، حرام است و موجب ديه مى‌گردد؛ مگر آن که طبیعی و در حدّ متعارف باشد یا عفو کند که در این موارد دیه ندارد؛ همچنین است اگر قانونی در این زمینه وجود داشته باشد، باید مراعات شود.(۱)   ✅👈 آیت‌الله سیستانی: در حوادث ورزشی، دیه واجب است؛ مگر اینکه شخص مجروح مقصّر باشد؛ البته اگر ضارب از قوانین تجاوز نکند، دیه ندارد.(۲)  ✅👈 آیت‌الله مکارم: درصورتی‌که آن نوع ورزش فایده عقلانی دارد ولی گاه منجر به برخی از صدمات می‌شود و قبلاً رضایت بدهند کافی است؛ و اگر صدماتی فراتر از آنچه معمول است حاصل شود، دیه دارد. ✔️ شایان ذکر است هنگامی‌که افراد وارد بازى می‌شوند عملاً از یکدیگر نسبت به حوادثى که در طبیعت بازى احیاناً نهفته است و حتّى اگر طبق مقررات هم عمل کنند باز هم این حوادث پیش می‌آید، برائت ضمنى می‌جویند، شبیه برائتى که طبیب لفظاً یا عملاً از مریض می‌گیرد و این کار سبب برائت ذمّه او می‌شود.(۳) ➖➖➖➖➖ (۱) استفتا از دفتر معظم له (۲) آیت‌الله سیستانی، بخش استفتائات، دیه، س۱۲. (۳) استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۸) لحظاتی با احکام 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۸) لحظاتی با احکام 🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← حدیث 💎 امام سجاد (عليه السلام) می فرمایند:↘️ 💥 کانَ [رسولُ الله] إذا أوَى إلىَ مَنْزِلِهِ، جَزَّءَ دُخُولَهُ ثَلاثَةَ أجْزَاءٍ: جُزْءاً لِلَّهِ، وَجُزْءاً لِأهْلِهِ، وَجُزْءاً لِنَفْسِهِ. 💥 پیامبر (صلی الله علیه و آله) خود را در منزل سه قسمت می‌کرد: ✔️ بخشی برای خدا، ✔️ بخشی برای خانواده ✔️ و بخشی برای خویش. 💥 The holy Prophet (p.b.u.h.) divided his time at home into three parts; a part for (worshipping) Allah, a part for his family and a part for himself. ➖➖➖➖➖ 📔👈 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۴۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💞