eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.5هزار دنبال‌کننده
611 عکس
34 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هر روز یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۷) لحظاتی با احکام 🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند:↘️ 🕊 إنَّ أعْجَلَ الخَیْرِ ثَواباً صِلَةُ الرَّحِمِ. 🕊 ثواب زودتر از ثواب هر کار خیر دیگری [به صاحب آن] می‌رسد. 🕊 The rewards for visiting relatives will be received sooner than any other act of goodness. ➖➖➖➖➖ 📔👈 کافی، ج۲، ص۱۵۲. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی 💢 برخی ، هیچ اثری ندارد:🔰 1⃣➖ اگر کسی بخواهد خودش یا فرزندش را وقف برای خدمت مسجد یا غیر مسجد کند این وقف باطل است. زیرا وقف در مورد اموال است نه در مورد انسان. (۱) 2⃣➖ اگر پدری وصیت کند فرزندش شغل خاصی را انتخاب نماید یا با شخص خاصی ازدواج نماید این وصیت باطل است زیرا نمی شود با وصیت کردن در زندگی دیگری دخالت کرد و برای دیگران تعیین تکلیف نمود. (۲) 3⃣➖ پدر و مادری که نذر کرده اند دختر یا پسر خود را به عقد شخص خاصی در آورند این نذر مورد اشکال است. زیرا در ازدواج، اجازه خود زن و مرد شرط است. پس شایسته است که پدران و مادران، از چنین نذرهایی خودداری کنند. (۳) ➖➖➖➖➖ (۱) هدایة الامة الی احکام الائمه، ج۲، ص۱۹۷. (۲) الوسیلة الی نیل الفضیلة، ص۳۷۳. (۳) توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۶۲۰. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ✍ شخصی یک درخت و یا محصول یک درخت را هر سال کرده برای امام حسین (علیه السلام) مدت دو یا سه سال گذشته ولی هنوز به تصرف موقوف علیهم نداده و متولی هم معین نکرده حال تکلیف چیست یعنی وقف صحیح است یا نه و نسبت به محصولات گذشته چه باید کرد و باید به قبض موقوف علیهم بدهد یا نه❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: در وقف قبض شرط است و در فرض مرقوم وقف صحیح نیست، و وقف محصول هم با فرض اینکه محصول صرف می شود صحیح نیست، والله العالم. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۲۴، س۱۳. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 🖊 در مراحل یا مراتب به معروف و از منکر، مرحله بالاتر از تذکر لسانی که از آن به «توسل به زور و جبر و عمل» یا «اقدام فیزیکی» یاد شده، دقیقا چیست⁉️🔰 ✅👈 امام (ره) : اگر بداند یا مطمئن شود که مطلوب با دو مرتبه سابق حاصل نمی شود، واجب است به مرتبه ی سوم منتقل شود و آن ( عبارت از) اعمال قدرت است؛ و البته باید مراعات مختصر آن و سپس بالاتر از آن را بنماید. اگر مطلوب جز با زدن و آسیب رساندن حاصل نشود، ظاهر آن است که با مراعات «الایسر فالایسر و الاسهل فالاسهل»، جایز باشند. و سزاوار است که از فقیه جامع الشرایط اذن گرفته شود؛ بلکه این اذن گرفتن، در حبس کردن و ایجاد حرج بر او (هم) سزاوار است. ✅👈 آیت الله خامنه ای: مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی با دست (کنایه از اِعمال قدرت و به کار بردن جبر و زور) است. مقصود از امر و نهی عملی این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و بهکار بردن جبر و زور، طرف را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد. (در این زمان که حکومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام دارد، ورود عموم مردم به مرحله سوم بدون اذن حاکم شرع جایز نیست). ✅👈 آیت الله بهجت: متألّم کردن (دردآوردن) معصیت کار. ✅👈 حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: درجه ی آخر از امر به معروف و نهی از منکر در موردی است که معصیت کار، از درجات مذکوره، ترک معصیت نکند و مصرّ باشد، در این صورت اگر بداند به زدن، ترک می کند و یا اقلاً احتمال عقلایی باشد که زدن، مؤثّر است و از ضرر به جان و مال و عرض خود یا مسلمان دیگری ایمن باشد، واجب است زدن به مقداری که ترک معصیت کند. به شرط آنکه منجرّ به جرح و قتل یا سرخی و کبودی که دیه دارد، نشود. ✅👈 آیت الله سیستانی: اقدامات عملی از قبیل کتک زدن، در تنگنا قرار دادن، حبس نمودن و مانند آن، ولی نباید به حدّی برسد که سبب شکستن یا نقص عضو یا مجروح شدن بدن و مانند آن شود و به تعبیر دیگر، اقدامات عملی نباید به گونه ای باشد که موجب دیه یا قصاص گردد. ➖➖➖➖➖ (۱) تحریرالوسیله، گفتار در مراتب وجوب امر به معروف و نهی از منکر. (۲) دفتر معظم له. (۳) م ۱۶۱۰ رساله و کتاب استفتائات معظم له، س ۳۸۴۴. (۴) جامع المسائل فارسی معظم له، ج ۱، ص۲۳۱، س ۹۳۰. (۵) توضیح المسائل جامع معظم له، ج۲، م۳۷۹. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 🧕 آيا به درآمد زنى كه براى خود كسبى داشته و مخارج او را شوهر مى دهد، تعلّق مى گيرد⁉️🔰 ✅👈 همه مراجع عظام تقلید: آرى، بايد خمس آن را بدهد؛ ولى اگر مقدارى از آن را در نيازهاى زندگى خرج كرده باشد، تنها بايد خمس باقى مانده را بدهد. ➖➖➖➖➖ 📗👈 توضيح المسائل مراجع، م ۳۳۰. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام 🤺 اگر در ⛹‍♂، صدمه و يا جراحتى به حريف وارد شود، حکم آن چه خواهد شد❓🔰 ✅👈 آیت الله خامنه‌ای: عمليات ورزشی و حوادث ناشی از آن، اگر ضرر قابل توجهى بر بدن وارد نگردد، مانعى ندارد و در غير اين صورت اگر صدمه و يا جراحتى به حريف وارد کند، حرام است و موجب ديه مى‌گردد؛ مگر آن که طبیعی و در حدّ متعارف باشد یا عفو کند که در این موارد دیه ندارد؛ همچنین است اگر قانونی در این زمینه وجود داشته باشد، باید مراعات شود.(۱)   ✅👈 آیت‌الله سیستانی: در حوادث ورزشی، دیه واجب است؛ مگر اینکه شخص مجروح مقصّر باشد؛ البته اگر ضارب از قوانین تجاوز نکند، دیه ندارد.(۲)  ✅👈 آیت‌الله مکارم: درصورتی‌که آن نوع ورزش فایده عقلانی دارد ولی گاه منجر به برخی از صدمات می‌شود و قبلاً رضایت بدهند کافی است؛ و اگر صدماتی فراتر از آنچه معمول است حاصل شود، دیه دارد. ✔️ شایان ذکر است هنگامی‌که افراد وارد بازى می‌شوند عملاً از یکدیگر نسبت به حوادثى که در طبیعت بازى احیاناً نهفته است و حتّى اگر طبق مقررات هم عمل کنند باز هم این حوادث پیش می‌آید، برائت ضمنى می‌جویند، شبیه برائتى که طبیب لفظاً یا عملاً از مریض می‌گیرد و این کار سبب برائت ذمّه او می‌شود.(۳) ➖➖➖➖➖ (۱) استفتا از دفتر معظم له (۲) آیت‌الله سیستانی، بخش استفتائات، دیه، س۱۲. (۳) استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۸) لحظاتی با احکام 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۸) لحظاتی با احکام 🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← حدیث 💎 امام سجاد (عليه السلام) می فرمایند:↘️ 💥 کانَ [رسولُ الله] إذا أوَى إلىَ مَنْزِلِهِ، جَزَّءَ دُخُولَهُ ثَلاثَةَ أجْزَاءٍ: جُزْءاً لِلَّهِ، وَجُزْءاً لِأهْلِهِ، وَجُزْءاً لِنَفْسِهِ. 💥 پیامبر (صلی الله علیه و آله) خود را در منزل سه قسمت می‌کرد: ✔️ بخشی برای خدا، ✔️ بخشی برای خانواده ✔️ و بخشی برای خویش. 💥 The holy Prophet (p.b.u.h.) divided his time at home into three parts; a part for (worshipping) Allah, a part for his family and a part for himself. ➖➖➖➖➖ 📔👈 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۴۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی 🟢 برخی از احکام 🍵 عبارتنداز:🔰 1⃣➖ کسی که نمی تواند با آب سرد غسل کند یا وضو بگیرد ولی می تواند آب را گرم نماید باید آب را گرم کند و نوبت به تیمم نمی رسد. (۱) 2⃣➖ کسی که از حرام جنب شده غسل کردن او با آب گرم اشکال ندارد گرچه بهتر است با آب ولرم غسل نماید. (۲) 3⃣➖ غسل دادن میت با آب گرم کراهت دارد. (۳) 4⃣➖ چنانچه در زمستان با آب گرم وضو بگیریم اشکالی به قصد قربت وارد نمی شود. بله فقها می فرمایند: وضو گرفتن با آبی که با خورشید گرم شده کراهت دارد. یعنی ثواب وضو کم می شود ولی وضو صحیح است. (۴) ➖➖➖➖➖ (۱) مصباح الهدی فی شرح العروة الوثقی، ج۷، ص ۲۵۰. (۲) همان، ص ۲۲۰. (۳) جامع عباسی، ج۱، ص۲۰ - الغایة القصوی، ج۱، ص۲۲۸. (۴) تمهید القواعد الاصولیة و العربیة، ص ۳۶. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← وقف 🔵 آیا از كسى كه اكراه بر آن شده صحیح است❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: اگر واقف اكراه بر وقف شده باشد، تا زمانى كه اجازه او به آن ملحق نشود وقف صحیح نیست. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۳۲، س۲۳. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 🟣 آیا جواب ندادن به سلام کسی که فعل حرام انجام می دهد، برای تنبیه و از منکر او جایز است⁉️🔰 ✅👈 آیت الله خامنه ای: جوابِ سلامِ مسلمان شرعاً واجب است، ولی اگر برخودداری از جواب سلام به قصد نهی از منکر، عرفاً نهی و منع از منکر صدق کند، جایز است.(۱) ✅👈 آیت الله هاشمی شاهرودی: جایز است ترک جواب سلام گناهکار از باب امر به معروف و نهی از منکر. به شکلی که باعث اصلاح شود و عرف از آن برداشت نهی و ناراحتی از منکر کند.(۲) ✅👈 آیت الله علوی گرگانی: در صورتی که بدانید جواب ندادن موجب تنبه و آگاهی او و ترک گناه می شود به مقدار ضرورت مانعی ندارد و الا جایز نیست.(۳) ✅👈 آیت الله شبیری زنجانی: جواب سلام واجب است اما اگر برای ترک منکر از سوی آن شخص، راهی جز جواب سلام ندادن نباشد و آن موضوع از اهمیت بیشتر یا مساوی نسبت به ترک جواب برخوردار باشد، جایز است.(۴) ✅👈 آیت الله فاضل لنکرانی: جواب دادن سلام واجب است و امر به معروف و نهی از منکر مانع از واجب شدن جواب سلام نمی شود. اگر ترک جواب سلام از مراحل امر به معروف شود و در ترک گناهِ گناهکار مؤثر باشد در این فرض جواب ندادن سلام گناهکار اشکال ندارد.(۵) ➖➖➖➖➖ (۱) اجوبه الاستفتائات معظم له، س ۱۰۷۵. (۲)کتاب الصراط، اجوبه الاستفتائات معظم له، ج ۲، س۸۶۲. (۳) دفتر معظم له. (۴) استفتاء از پایگاه اینترنتی دفتر معظم له ۱۸۲۱۱. (۵) دفتر معظم له. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 💢 آيا بر لازم است خود را در مقابل بچه نابالغ👶 بپوشاند❓🔰 ✅👈 همه مراجع (به جز بهجت، تبريزى و مكارم ): اگر خوب و بد را مى فهمد و احتمال مى دهد كه نگاهش به بدن زن، موجب تحريک شهوتش شود؛ بنابر احتياط واجب، بايد بدن و موى خود را از او بپوشاند. ✅👈 آيت اللّه  بهجت: اگر خوب و بد را مى فهمد، بنابر احتياط واجب بايد بدن و موى خود را از او بپوشاند. ✅👈 آيات عظام تبريزى و مكارم: خير، لازم نيست ؛ ولى بهتر است، بدن و موى خود را از پسرى هم كه خوب و بد را مى فهمد، بپوشاند. ➖➖➖➖➖ 📚👈 توضيح المسائل مراجع، م ۱۲۷۲؛ تبريزى، سيستانى و وحيد، منهاج الصالحين، م ۸۸۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ❌ شخصی بدون مجوز سازمان آب، از خيابان يا پشت کنتور، انشعاب به منزل خود کشيده است، بفرمائید که وضو گرفتن يا غسل کردن با چه حکمی دارد⁉️🔰 ✅👈 آيات عظام خامنه ای، نوری، مکارم و بهجت: حکم غصب را دارد و وضو و غسل با آن باطل است. ✅👈 آيت الله وحيد: بنابر احتياط واجب، باطل است. ✅👈 آيت الله صافی: اگر مسئولين امر، اجازه دهند، اشکال ندارد. ✅👈 آيت الله زنجانی: غسل و وضو با آب مذکور، حرام است و بنابر احتياط، غسل و وضويش باطل است. ✅👈 آيت الله فاضل: اگر بنا دارد پول آب مصرفی را بدهد، وضو و غسل صحيح است و اگر بنا دارد پول آب مصرفی را ندهد، وضو و غسل اشکال دارد و بنابر احتياط واجب، صحيح نيست. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 بهجت، استفتائات، ج۱، س ۵۹۷ و ۵۹۸؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، با استفاده از س ۱۴۶؛ تبريزی، استفتائات، ج ۲، س ۱۲۷۶؛ دفاتر مراجع. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا