لحظاتی با احکام ← وقف
💢 زمین #موقوفه_اى وجود دارد كه داراى راهى است كه فقط براى عبور چارپایان مناسب است و در حال حاضر به سبب ساخت و ساز خانه در كنار آن باید راه مزبور توسعه پیدا كند، آیا توسعه آن از دو طرف بطورى كه به مقدار مساوى از زمین وقفى و املاک شخصى را در بر بگیرد جایز است؟ و بر فرض عدم جواز، آیا جایز است براى توسعه راه، آن مقدار از زمین وقفى از متولّى آن اجاره شود❓🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: تغییر وقف به محل عبور و جاده جایز نیست، مگر آنكه ضرورت الزام آورى آن را اقتضا كند و یا خود موقوفه براى انتفاع از آن نیاز به آن راه داشته باشد، ولى اجاره زمینى كه وقف منفعت است براى توسعه راه عبور و مرور با رعایت مصلحت وقف اشكال ندارد.
➖➖➖➖➖
🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۱۰۲، س۹۳.
#احکام_وقف
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر🔰
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر
💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر🔰
9⃣1⃣➖ روش #ایجاد_موج_و_جمعیتِ_غالب است.
✔️ ذهن انسان و ضمیر ناخود آگاه او از غالب بودن و زیاد بودن جمعیت، اثر می گیرد. باید چادری های ما همه جا باشند و با حضور حداکثری شان، فضای غالب جامعه را به نفع خود کنند.
😔 خیلی ها به خاطر جوّ موجود در جامعه، بی نماز یا بدحجاب شده اند. متأسفانه فضای غالب جامعه هم با اینگونه افراد است.
➖➖➖➖➖
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
🖊گاهی موقع كار در #اينترنت👨💻، كنار بعضی از مقالات، عكس هاى نیمه برهنه وجود داره که ناخودآگاه دیده می شن؛ حکم دیدن این عکس ها چيه⁉️🔰
✅👈 آيات عظام خامنهاى، سيستانى، مکارم، نوری، شبیری و وحيد:
✨ نگاه سهوی← اگر به طور ناخواسته یک لحظه چشمتون به اونها بيفته اشكال نداره؛
✨ نگاه عمدی← نگاه عمدی به این جور عکس ها که همراه با لذت و یا ترس افتادن به گناهه، حرامه.
➖➖➖➖➖
📚👈 تعليقات على العروة، (احكام التخلى )، م۲؛ سیستانی، Sistani.org، (تصوير)، س۱ و ۲ ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س۱۳۱۴؛ دفتر: وحيد؛ مكارم، استفتاءات، ج۲، س۱۰۳۳؛ نورى، التعليقات علی العروة، (احكام التخلى )، م۲.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
🔵 چه راههایی پیشنهاد میدهید که مبتلا به #غیبت نشویم؟ مثلا من میدانم اگر دوستم را ببینم به غیبت کردن میافتیم، چه کنم⁉️🔰
✅👈 در دیدگاه اسلام، وقتی کسی مسلمان میشود، به دلیل تقدس این اعتقاد، جان و مال و آبروی او اهمیت خاص و ویژهای پیدا میکند؛ تا جایی که اگر کسی قصد ضرر رساندن به جان و مال و آبروی مؤمن را داشته باشد مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت. در واقع فلسفه حفظ آبروی مؤمن به این برمیگردد که انسان مؤمن به دلیل دارا بودن سرمایه ایمان، از ارزش ویژه و منحصربهفردی برخوردار میشود و معیار ایمان در وجود او منجر به ارزشمندی جان و مال و آبروی او میگردد. تمام دستورات اخلاقی که قرآن و روایات، ما را ملزم به رعایت آن کردهاند نیز در راستای همین هدف هستند؛ بنابراین انسان نه خود حق دارد موجبات ازبینبردن آبروی خود را فراهم کند و نه به دیگران چنین حقی داده شده است. حرمت غیبت، دروغ، تهمت و افشای راز نیز به همین فلسفه برمیگردد. تا ریشه غیبت را نیابید نمیتوانید از شرش آسوده شوید. در اعماق روح خود به دنبال ریشه غیبتکردن بگردید و با حذف ریشه، خود را از این گناه کبیره نجات دهید. بدگمانی، شوخی و بذلهگویی، مسخره کردن و استهزاء، کینه جویی و عداوت، انتقامجویی، پرحرفی و حسادت میتوانند ریشههای غیبت باشند.
💥راهکارهای دوری از غیبت:↘️
1⃣➖ فرار از غیبت کردن← بهترین راه برای غیبتنکردن این است که انسان در مرحله اول خودش غیبتکننده نباشد. وقتی شما غیبت نکنید، مسلماً باب گناهان زیادی را در جمعهای دوستانه به روی خود و دیگران میبندید.
2⃣➖ تصمیم جدی غیبت نشنیدن← تصمیم بگیرید و تلاش کنید که شنونده غیبت نباشید. گاهی ما نسبت به تصمیماتی که میگیریم خوشحالیم؛ اما در فهماندن آن تصمیمات به دیگران دچار مشکل میشویم. گاهی خجالت میکشیم و یا حس میکنیم دیگران با شنیدن تصمیم ما به تمسخر ما خواهند پرداخت؛ اما باید قوی و محکم در برابر این احساسات نامطلوب بایستید. تلاش کنید خجالت و تعارفهای عرفی را کنار گذاشته و نزدیکان را از تصمیم جدی بر غیبت نکردن آگاه کنید. اگر این حالت تداوم داشته باشد کمکم و در دراز مدت، دیگران باور خواهند کرد که شما اهل غیبت نیستید و همین امر باعث میشود هرگز مقابل شما غیبت نکنند.
3⃣➖ سه راهکار روایی← اگر انسان در مجلسی بود که افراد آن مجلس اهل غیبت بودند، نباید تن به شنیدن غیبت دهد و باید از هر راهی که ممکن است از ادامه غیبت جلوگیری کند. در واقع میتوان گفت این شنونده غیبت است که با تمایل خویش به شنیدن، غیبتکننده را تشویق به ادامه گناه میکند؛ بنابراین غیبت زمانی تحقق مییابد که شنوندهای وجود داشته باشد و الا اگر کسی نشنود، غیبتی هم صورت نمیگیرد. به همین دلیل در روایات شنونده غیبت یکی از دو غیبتکننده به شمار میرود. در حدیثی از پیامبر اسلام میخوانیم: «هنگامی که عیبجویی و غیبت کسی را در میان جمع میکنند و تو در آنجا حضور داری، او را یاری کن و حاضران را نهی از منکر و از آن مجلس (گناه) برخیز.»(۱) در این روایت پیامبر عزیزمان سه راهکار را برای فرار از غیبت مطرح فرمودهاند:
⬅️ روش اول: #یاری_و_دفاع_از_حیثیت_آن_شخص. یکی از روشها هنگام شنیدن غیبت، دفاع از شخص غیبت شونده است. زمانی که غیبتکننده در حال غیبت است، شما میتوانید سریعاً از شخص موردنظر دفاع کرده تا از این طریق، دیگران صحبت او را حمل بر صحت نکنند.
⬅️ روش دوم: طبق روایتی که ذکر شد #نهی_از_منکر است. البته باید از روشهای درستِ نهیازمنکر بهره برد و قطعاً برخوردهای چکشی، نتیجهای جز کینه و اختلاف نخواهد داشت. ما باید وظیفة نهی زبانی خود را همواره و به طور مستمر انجام دهیم. در تذکرات خویش، رعایت ادب و اخلاق نموده و با متانت هرچه تمامتر تذکر دهیم. گاهی نیز لازم است تذکرات را غیرمستقیم و یا مخفیانه بیان کنیم. گاه میتوانیم از طریق فضای مجازی آنها را نسبت به گناه غیبت آشنا نموده و از آن بازداریم. با معرفی کتابها و یا ارسال پیامکهایی دررابطه با عواقب غیبت، دیگران را نسبت به مجازات اخروی این گناه آشنا سازیم. گاهی نیز اگر مجلس، ظرفیت شنیدن صحبتهای ما را دارد، مستقیماً بحث غیبت و عوارض آن را مطرح کنیم.
⬅️ روش سوم: روش سومی که حضرت در روایت مذکور بیان فرمودند #ترک_مجلس است. اما دقت کنید ترک مجلس به معنی قهر و بحث و بداخلاقی نیست؛ بلکه شما به بهانههای مختلف میتوانید خود را از مجلس گناه دور کنید، البته بهگونهای که بیانگر اعتراض شما به گناه غیبت باشد.
4⃣➖ تغییر محور گفتگو← تلاش کنید همیشه حرفهای خوبی برای زدن داشته باشید و محور گفتگوهای دوستانه را در دست گرفته و موضوع را به سمتوسویی ببرید که نشانی از غیبت در آنجا نباشد. اگر جایی بود که هیچ یک از راههای ذکر شده شما را به هدف نرسانید و بههیچوجه موفق به دوری از شنیدن غیبت نشدید، میتوانید در همان مکان بمانید؛ اما درعینحال مستمع غیبت نباشید؛ یعنی حواس خود را مشغول سایر امور کنید و از شنیدن آن شانه خالی کنید. در این صورت اگر ناخواسته غیبت به گوشتان هم برسد؛ اما شما شنونده نباشید و توجهی به آن نکنید اشکالی ندارد. درعینحال باید در برخوردتان بهنوعی نشان دهید که از کارشان راضی نیستید؛ مانند اینکه چهره ناراحت به خود بگیرید تا آنها متوجه شوند که بهدلیل غیبت، اخم نمودهاید. البته این روش برای زمانی است که هیچ یک از راههای بالا قابل اجرا نباشد.
⏮ غیبت یا بدگویی پشت سر دیگران از گناهان کبیره است. مراقبت از زبان و توجه به عیوب خود، از مهمترین راهکارهای عملی ترک غیبت است. پرهیز از معاشرت با دوستانی که او را به غیبت تشویق میکنند نیز در این زمینه مؤثر است. ترک مجالسی که مهیای غیبت است و دوری از اموری که وسوسه غیبت در وجود شما ایجاد میکند نیز راهگشا خواهد بود. بهمحض شنیدن غیبت سریعاً از غیبت شونده دفاع کنید. اگر نهیازمنکر اثر نمیکند، چنانچه ترک مجلس دشوار نیست، باید آن جا را ترک کنید.
➖➖➖➖➖
۱. «اذا وُقِّعَ فی رَجُل وَ اَنْتَ فی مَلأ فَکُنْ لِلرَّجُلِ ناصِراً وَ لِلْقَومِ زاجِراً وَ قُمْ عَنْهُمْ»؛ نهج الفصاحه، دنیای دانش، ص۲۰۲.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╯
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۵۵)
لحظاتی با احکام
🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
هر روز #تفسیر یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۵۵۵)
لحظاتی با احکام
🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
لحظاتی با احکام ← حدیث
💎 امام جعفر صادق (عليه السلام) می فرمایند:↘️
💐 تَسبيح فاطِمه ( عَليها السَّلام ) فِي كُلِّ يَومٍ في دِبر كُلِّ صَلاة اَحَبّ اِليَّ مِنْ صَلاةِ اَلف رَكعةٍ فِي كُلِّ يَوم.
💐 #تسبيحات_فاطمه_زهرا (سلام الله عليها) در هر روز پس از هر نماز، نزد من محبوب تر است از خواندن هزار ركعت نماز در هر روز.
➖➖➖➖➖
📔👈 وسايل الشيعه، ج۶، ص۴۴۴.
#حدیث
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯
╔═➖→💐←➖ ═╗
🆔 https://eitaa.com/e_va_m
╚═ ➖→💐←➖ ═╝
💞اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ💞
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی_عددی
✍ #نماز_جماعت، دارای آثاری است که این آثار در نماز فرادا وجود ندارد:🔰
1⃣➖ اگر نماز گزار در نماز فرادا در یک رکعت دو مرتبه به رکوع برود ( چه سهوا و چه عمدا ) نمازش باطل است ولی در نماز جماعت اگر سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند امام جماعت هنوز در رکوع است باید به رکوع برگردد و با امام سر از رکوع بردارد . اینجا با وجود دو رکوع در یک رکعت ، نماز صحیح است. (۱)
2⃣➖ کسی که نماز را به صورت فرادا می خواند باید حمد و سوره بخواند ولی کسی که در نماز جماعت شرکت کرده اگر از رکعت اول اقتدا نموده حمد و سوره نمی خواند، حمد و سوره به عهده امام است. (۲)
3⃣➖ کسی که نماز را به صورت فرادا می خواند چنانچه در رکعات نماز شک کند احکام خاصی دارد که باید به آن احکام مراجعه کند ولی کسی که در نماز جماعت شرکت نموده اگر در رکعات نماز شک کند نباید به شک خود اعتنا کند بلکه باید از امام جماعت پیروی کند. در مورد امام جماعت هم مسأله همین است یعنی اگر امام جماعت در رکعات نماز شک کند باید مأموم او را التفات دهد و او باید به آنچه مأموم اشاره می دهد توجه کند. (۳)
4⃣➖ کسی که مثلا مشغول نماز مغرب است اگر مرد است و فرادا نماز می خواند باید حمد و سوره آن را بلند بخواند ولی اگر در نماز جماعت شرکت کرد و یک رکعت از امام عقب است ( مثلا رکعت سوم امام است و رکعت دوم مأموم ) این حمد و سوره را باید آهسته بخواند گرچه نماز مغرب است. (۴)
➖➖➖➖➖
۱ - توضیح المسائل محشی ،ج۱ ، ص ۷۹۷.
۲ - همان ، ص ۷۹۴.
۳ - همان ، ص ۶۴۷.
۴ - تحریر الوسیله ، ج۱ ، ص ۲۷۲.
#احکام_عمومی_عددی
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام ← وقف
💢 #موقوفه_ای است دارای ۲ باب مغازه که متأسفانه مستأجرین اجاره قانونی را طبق نظر کارشناس پرداخت نمی نمایند و متولی شرعی هم رضایت ندارد، این در حالی است که یکی از مغازه ها نانوائی است، خواهشمند است فتوای شرعی جهت خرید نان از مغازه فوق الذکر را و همچنین حکم کسب و کار مستأجرین را بفرمائید❓🔰
✅👈 آیتالله خامنهای: اگر بدون اجاره از متولی شرعی یا اجازه او در مغازه تصرف می کنند تصرفاتشان جایز نیست و حکم غصب را دارد.
➖➖➖➖➖
🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۱۰۴، س۹۶.
#احکام_وقف
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر🔰
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر
💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر🔰
0⃣2⃣➖ روش #تنبیه، #توبیخ و #تهدید است.
✅ مثل کسر حقوق و مزایا و محرومیت از مطلوبات او.. مثل لغو مرخصی و کسر پاداش و... یا مثلاً اگر این کار بد را انجام بدهی، رفاقتمان به هم می خورد یا اگر دفعه ی دیگر همچنین کاری انجام بدهی یا حسابها را جابجا کردی، گزارش می دهم.
✔️ اگر دیدیم که فردی علناً در جایی نشسته و مواد مخدر می کشد یا قمار بازی می کند، همچنین پارتی های دختر و پسر، تخلفات تالارهای پذیرایی و قهوه خانه ها باید به آنها به نوعی تذکر بدهیم و اگر دیدیم حریف نمی شویم و از راه زبانی کار به جایی نمی بریم، بهترین کار این است که با پلیس ١١٠ تماس بگیریم و منکر را گزارش بدهیم.
✔️ برای گزارش تخلفات اصناف، گرانفروشی، کم فروشی، احتکار و تقلب با سامانه ی ١٢۴ تماس بگیریم.
✔️ شماره ی تلفن وزارت اطلاعات ١١٣ و اطلاعات سپاه ١١۴ است که شما با تماس با این دو شماره می توانید تمام موارد تخلفات حزبی، سیاسی، امنیتی، اداری، اقتصادی، بدعتها و انحرافات اخلاقی که در سطح جامعه وجود دارند را از این طریق پیگیری کنید. مثلاً نشر اکاذیب، دایر کردن خانه های فساد، منتشر کردن کتب ضدّ دینی، انتشار فیلم های مبتذل، تخلفات مدیران، هدر دادن بیت المال، ایجاد بدعت در دین، عرفان های کاذب، گروه های شیطان پرستی، شرکت های هرمی، ایجاد درگیری های قومی و قبیله ای، ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی، باندهای پخش مواد مخدر، مشروبات الکلی، دیش و رسیور ماهواره، قاچاق کالا، طلا و ارز که می توانیم به وزارت اطلاعات گزارش بدهیم .
✔️ همچنین می توانیم شماره ی ارگان های مربوطه را از ١١٨ بگیریم و به آن سازمان ها زنگ بزنیم و تخلفات را پیگیری کنیم.
💥 امر به معروف و نهی از منکرِ عملی، در اختیار حکومت اسلامی است و ما اجازه ی ورود زوری و قهری را نداریم.
➖➖➖➖➖
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
👁👁 #نگاه_کردن آقایون به عكسها و فيلمهای بیحجاب خانمهای ناشناس، چه حكمى داره⁉️🔰
✅👈 همه مراجع عظام تقلید: اگه بدون قصد لذت جنسی و ترس افتادن به گناه باشه و باعث فساد دیگهای هم نشه، اشكال نداره.
➖➖➖➖➖
📚👈 امام خمينى، استفتائات، ج۳، س۲۵؛ رهبری، اجوبة، س۱۱۸۲؛ وحيد، م۲۴۴۸؛فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۱۷۳۲؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۴۵۸؛ صافى، جامعالاحكام، ج۲، س۱۷۱۹؛ همان، توضيحالمسائل مراجع، م۲۴۳۹؛ تبريزى، استفتائات، س۱۵۸۸؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۰۴۴؛ سيستانى، منهاجالصالحين، ج۲، م۲۷؛ بهجت، م۲.
#لحظاتی_با_احکام
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
لحظاتی با احکام
🔴 بین مردم خیلی مرسوم است که در مناسبتهای مختلف خون🩸 میریزنند و توصیه به شکستن تخم مرغ 🍳و دود کردن اسفند🌫 دارند، آیا در روایات برای هر کدام از اینها توصیهای وجود دارد که چه اثری دارند و در کجاها باید استفاده شوند⁉️🔰
✅👈 همهی افراد از بلایا و مشکلات واهمه دارند و سعی دارند با راهحلهایی در دفع و رفع آنها بکوشند. در اینبین، در بین مردم آدابی برای دفع مشکلات، بلا و چشمزخم و... رایج شده است. با توجه به خرافی بودن پارهای از آداب رایج در بین عموم مردم، این موارد نیازمند بررسی و ارزیابی هستند:↘️
1⃣➖ شکستن #تخممرغ: در بین برخی از مردم رسم است که برای چشم نظر یا دفع بلا، تخممرغ میشکنند یا آن را جلوی لاستیک ماشین میاندازند و... . با جستوجوی بهعملآمده در منابع معتبر دینی، نکتهای در مورد شکستن تخممرغ و همچنین خاصیت دفع بلا یا دفع چشمزخم برای آن یافت نشد. بنابراین، این کار مستندی ندارد و به نظر میرسد مطلبی خرافی باشد. همچنین علاوه بر خرافه بودن آن، اشکال شرعی نیز دارد؛ زیرا اسراف است و بیجهت هدر میرود. همچنین این کار میتواند ناشی از تهمت و بدگمانی به دیگران باشد که این موضوع نیز در دستورات دینی نهی شده است. توصیه میشود بهجای این کار، از حرزها و دعاهای معتبری که از اهلبیت علیهمالسلام برای رفع بلا و چشم زخم نقل شده بهره برده شود.
2⃣➖ دودکردن #اسپند: در منابع روایی، آثار و خواصی برای اسپند (اسفند) بیان شده است. بهعنوانمثال در حدیثی از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) ریشه و ساقه اسپند، شفا و داروی ۷۲ بیماری دانسته شده است.(۱) در روایتی دیگر، این گیاه داروی ترس عنوان شده است.(۲) در حدیثی دیگر اشاره شده که ۴۰ روز خوردن این گیاه، موجب روشن شدن نور حکمت در دل افراد میشود.(۳) اما در خصوص دود کردن آن، و یا ارتباط آن با چشمزخم و دفع بلا، هیچ روایتی در منابع روایی یافت نشد. ازاینرو چنین کاری، فاقد منبع روایی و سند معتبر است. توصیه میشود افراد بهجای انجام این کار و شکستن تخممرغ از دستورالعملهای مأثور و معتبری که از اهلبیت علیهمالسلام برای دفع بلا و مشکلات رسیده استفاده ببرند.
3⃣➖ #قربانی_کردن (ریختن خون): یکی از رسومات متداول در میان مردم، قربانی کردن است. افراد در مناسبتهایی حیواناتی نظیر گاو و گوسفند را ذبح کرده و به آن «ریختن خون» نیز میگویند. باید توضیح داد که این عمل، کاری است که در اسلام پذیرفته شده و جزو آداب دینی برشمرده میشود. مطابق دستورات دینی، قربانی دو نوع واجب و مستحب است. در مواردی مثل قربانی که در مراسم حج انجام میگیرد و همچنین برای کفاره برخی اعمال مانند شکستن نذر و قسم، این کار واجب است. اما بهجز موارد واجب، در مواردی دیگر نیز توصیه به قربانی کردن شده که از آن به قربانی مستحب یاد میشود. برخی از این قربانیها عبارتنداز:↓
💥الف) عقیقه: عقیقه، قربانی کردن گوسفند در روز هفتم تولد فرزند است. در روایتی بیان شده که سلامتی فرزند در گرو عقیقهاش است.(۴)
💥ب) ولیمه: در اسلام به کسی که اتفاق خوبی برایش اتفاق افتاده، توصیه شده که افرادی را دعوت کند و آنها را در قالب ولیمه اطعام نماید. در حدیثی از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) بیان شده که: «ولیمه نیست مگر در پنج مورد: در عرس و یا در خرس و یا در عذار و یا در وکار و یا در رکاز، و معناى عرس ازدواج است، و خرس یعنى زایمان و فرزنددار شدن، و عذار بمعنى ختنه سوران، و وکار آنست که شخص خانهاى بخرد (یا بنا کند) و رکاز بازگشت از سفر مکّه است.»(۵)
💥ج) قربانی در هر حال: در برخی روایات به مناسبت خاصی اشاره نشده و بهصورت کلی به قربانی کردن توصیه شده است. مثلاً در حدیثی بیان شده که: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُحِبُّ إِهْرَاقَ الدِّمَاءِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ؛ خداوند ریختن خون (قربانی کردن) و طعام دادن را دوست دارد.»(۶)
✔️ همچنین در روایات بیان شده که صدقه از چیزهایی است که موجب رفع بلا میباشد. وقتی افراد قربانی انجام میدهند و گوشت آن را بهعنوان صدقه به فقرا و مستمندان میدهند، از بلاء و مشکلات دور میشوند. بهعنوان نمونه در روایتی از امام باقر علیهالسلام چنین آمده است: «إِنَّ الصَّدَقَهَ لَتَدْفَعُ سَبْعِینَ بَلِیَّهً مِنْ بَلَایَا الدُّنْیَا مَعَ مِیتَهِ السَّوْء؛ صدقه، هفتاد بلا از بلایاى دنیوى و مردن بد و دلخراش را دفع میکند.»(۷)
➖➖➖➖➖
۱و۲. طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، محقق / مصحح: ندارد، قم: الشریف الرضى، ۱۴۱۲ق، ص۱۸۶.
۳. مجلسى، محمدباقر بن محمدتقى، بحارالأنوار (ط - بیروت)، محقق / مصحح: جمعى از محققان، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، ج۵۹، ص۲۳۵، ح۵.
۴. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، ۱۴۰۷ق، ج۶، ص۲۵، ح۴.
۵. ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، محقق / مصحح: غفارى، علیاکبر، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۳ق، ج۴، ص۳۵۶، ح۵۷۶۲.
۶. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۵۱، ح۶.
۷. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۶، ح۶.
◦•●◉✿🍃#لحظاتی_با_احکام 🍃✿◉●•◦
╭═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
╰═━⊰🍃🌺🌸🌺🍃⊱━═╯