eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
127 ویدیو
975 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه ذهن جلسه ۲۲ پارت دوم.mp3
34.13M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن 👤 دکتر پیروز فطورچی 📣 صوت جلسه‌ی بیست و دوم پارت دوم ♦️♦️♦️ 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ درسگفتار معرفت‌شناسی 👤 دکتر عبدالرسول کشفی 🎥 فایل تصویری جلسه‌ی پنجم 💬 در این ویدیو از فهم متعارف common sense برای تأیید تعریف سه‌جزئی مدد می‌گیرم؛ اما، کمک گرفتن از فهم متعارف ما را با این پرسش مواجه می‌کند که چگونه می‌توان به فهم متعارف اعتماد کرد؟ ویدیو را را باطرح این پرسش به پایان می‌برم و در ویدیوی بعد به پاسخ آن می‌پردازم. ♦️♦️♦️ 🔮 t.me/nutqiyyat 🔮 t.me/loghatsaz 🔮 instagram.com/nutqiyyat 🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
4_5996803320595876711.mp3
39.35M
🔷صوت نشست علمی نقش و جایگاه فلسفه اسلامی در فهم علوم دینی 👤 استاد علی امینی نژاد https://t.me/nabardb
4_5996803320595876703.mp3
38.87M
🔰 بایسته‌های تدریس منطق، بدایه و نهایه ▫️نشست شعبه اصفهان مجمع عالی حکمت استاد امینی‌نژاد به موضوع "بایسته‌های تدریس منطق، و کتاب بدایه و نهایه" پرداختند. https://t.me/nabardb
عكس النقيض المخالف
ارتباط بین فلسفه و عرفان گرچه بین فلسفه و عرفان در بعضی معیارها از قبیل موضوعات، مسائل، روش و اسلوب نوعی اختلاف و تمایز وجود دارد، اما در عین حال بین آن دو ارتباط استواری وجود دارد، به گونه ای که عرفان می تواند در بعضی از مسائل، کمک کار فلسفه باشد و پاره ای از مشکلات و دشواری های آن را حل کند؛ چنانکه فلسفه نیز می تواند کمک عرفان باشد. ارتباط فلسفه با عرفان موجب شده است که هر کدام خادم و یاور دیگری باشد. کمک‌های فلسفه به عرفان ۱. عرفان حقیقی جز از راه عبادت خدا و پیروی از فرمان های او به دست نمی آید، و عبادت خدا جز از راه شناخت خدا حاصل نمی گردد، و کسب معرفت نیز، نیازمند اصول فلسفی است. ۲. تشخیص درستی مکاشفات و مشاهدات عرفانی، تنها از راه ارائۀ آن ها به عقل و شرع میسّر است و این امر با یک یا دو واسطه به اصول فلسفی منتهی می گردد. ابن ترکه در کتاب مهم عرفان نظری خود، به نام «تمهید القواعد» در همین باره می نویسد: «سالکان اصحاب مجاهده و رهروان راه حقیقت به یاری کوشش و تلاش، بعد از پاکسازی دل از آلودگی از تعلقات بیرونی و آراستن خود به مکارم اخلاق و ستودگی های آن، باید علوم فکری و معارف یقینی نظری را تحصیل کنند تا این علوم نظری، نسبت به معارف ذوقی مانند علم منطق – که دانشی آلی و مقدماتی است - نسبت به علوم نظری گردد؛ چون ملکۀ حاصله بعد از این نظریات یقینی، باید به وسیله یقینیات از غیر یقینیات متمایز گردند. درست مثل فردی که بحرهای شعری و یا نت های موسیقی را بداند که در این صورت می تواند شعر و یا موسیقی موزون و غیر موزون را از یکدیگر تشخیص بدهد». ۳. از آنجایی که شهود عرفانی ادراک باطنی و کاملاً شخصی است، تفسیر ذهنی آن و انتقال یافته ها به دیگران، به وسیله واژه ها و اصطلاحات امکان پذیر است و با توجه به اینکه بسیاری از حقایق عرفانی بالاتر از فهم افراد عادی است، چاره ای جز به کارگیری مفاهیم دقیق و اصطلاحات مناسب نیست تا موجب بد فهمی و نتیجۀ معکوس نشود. روشن است که انتخاب مفاهیم دقیق، نیازمند به ذهنی ورزیده است که به طرح و حلّ مسائل فلسفی عادت داشته باشد. @molanatarighat العرفان الشیعي، ص۸۳ و ۸۴ .
♦️ روایتی در ردّ فلسفه آيت‌الله اعرافی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸برخى عبارت «فتبّاً و خيبةً و تعساً لمنتحلى الفلسفة» از حديث «توحيد مفضل» را ردّى بر اهل فلسفه برشمرده‌اند. دلالت اين بخش از «توحيد مفضل» بر ذمّ اهل فلسفه بسيار روشن است؛ زيرا امام صادق (عليه السلام) با صراحت مى‌فرمايد: «... پس نابودى و ناكامى باد بر مدعيان فلسفه». 🔹از نظر سندی، سند اين روايت معتبر نیست. و از نظر دلالی نیز حقيقت اين است كه در اين روايت، فيلسوف‌نماها و مدعيان دروغين فلسفه مذمت شده‌اند نه فيلسوفان حقيقى و دانش اصيل فلسفه. از شواهدى که از همين روايت می توان اقامه کرد: ⬅️ «منتحلى‌الفلسفه» در لغت به‌معناى «فيلسوف‌نما» است نه فيلسوف حقيقى. كتاب‌هاى لغت، ماده «انتحل» را اين چنين معنا مى‌كنند: «انتحل فلان شعر فلان و تنحّله، اى ادّعاه لنفسه و هو لغيره»؛ يعنى فلانى شعر فلانى را به خود نسبت داد و سرقت ادبى كرد. 🆔@hekmateislami
[إشكال مشهور على اتحاد العلم بالمعلوم] " حاصل هذا الإشكال موقوفٌ على خمس مقدمات: الأولى: أن حصول الأشياء بأنفسها. والثانية: أن الذات محفوظة في جميع أنحاء الوجود. والثالثة: أن العلم من مقولة الكيف. والرابعة: أن العلم والمعلوم متحدان بالذات. والخامسة: صدق جنسين –وهما الجوهر والكيف– في مرتبة واحدة، وهو باطل كما قال القاضي محمد مبارك. فنقول: أنه إذا حصلت صورة الجوهر في الذهن، فلا بد أن تكون حاصلةً بنفسها؛ بناء على المقدمة الأولى، وبعد الحصول في الذهن يمتنع انقلابها إلى العرضية؛ بناء على المقدمة الثانية، ولا بد أن تكون من مقولة الكيف؛ بناء على المقدمة الثالثة، ولا بد أن تكون متحدة مع المعلوم بالذات –وهو الجوهر–؛ بناء على المقدمة الرابعة، فيلزم صدق المقولتين المتباينتين على شيء واحد، وهو باطل؛ بناء على المقدمة الخامسة. وأما وجه الانحلال والاندفاع [بناء على تحقيق السيد الزاهد]: فلأن العلم حقيقةً هي الحالة الإدراكية، وهو ليس بمتحد مع المعلوم، وما هو متحد مع المعلوم هي الصورة الحاصلة، وهي ليست بعلم حقيقة. وبالجملة إن العلم حقيقةً إنما هي الحالة الإدراكية، وهي من مقولة الكيف فقط، ولا تصدق عليها مقولة أخرى، فلا يلزم صدق المقولتين على شيء واحد، وليس العلم الصورة الحاصلة حتى يلزم صدق المقولتين على شيء واحد. " الإحساس الرائد
☀️ مدرسه بهاره ، «درآمدی بر تاریخ علوم در تمدن اسلامی» 🔰نشست ششم 📍روش‌ تجربی ابن‌سینا در علوم طبیعی 📍 دکتر روح‌الله فدائی 📍 دانش آموخته دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرس تهران، عضو گروه حکمت فرهنگستان علوم پزشکی ایران 📅 زمان: شنبه 19 خردادماه 1403 ساعت 13 الی 16 🏢 مکان: دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالن جرجانی ❇ نشست به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار می‌شود. 🔷 پیوند شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/iums/teb 🔻 پیوند ثبت‌نام در دوره: https://forms.gle/yd73MNv5phH98SZK7 🔸➖➖➖➖➖➖➖➖➖🔸 * 🔸 گروه پژوهشی حکمت طبیعی دانشگاه علوم پزشکی ایران 🏢 اندیشکده الهیات سلامت دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @salamat_isu 🔸➖➖➖➖➖➖➖➖➖🔸 🌾 @naturalphilosophy
آقای سفيدگری-همایش واقع‌گروی.mp3
31.94M
. 🥇 صوت «همایش ملی واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پيش روی آن» 🎧 سخنرانی علمی جناب آقای سفیدگری ✅ موضوع: بداهت اصل علیت در واقع‌گروی فلسفه اسلامی و چالش‌های آن ⏰ تاريخ: 1403/02/24 🆔 @hekmatfalsafe
دکتر امینی- همایش واقع‌گروی.mp3
21.95M
. 🥇 صوت «همایش ملی واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پيش روی آن» 🎧 سخنرانی علمی جناب آقای دکتر امينی ✅ موضوع: واقع‌نمایی گزاره‌های زیبایی‌شناختی در ادراک حسی بر اساس حکمت متعاليه ⏰ تاريخ: 1403/02/24 🆔 @hekmatfalsafe
هدایت شده از معرفی کتاب
📘 کتاب « فلسفه علم » 💠 این کتاب اثر نیکلاس کاپالدی (استاد رشته فلسفه در دانشگاه تولسا آمریکا) است که توسط دکتر علی حقّی ترجمه شده و به همت انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است. 🔸 کتاب حاضر درباره فلسفه علم و مبتنی بر علم فیزیک است، و همه شواهدی که نویسنده آورده از این علم گرفته شده است و به زعم مترجم برای خواننده نوپای «فلسفه علم» بسیار سهل و از کتاب های همانندش در فارسی ساده‌تر است. 🔹 نویسنده کتاب مذکور از ضرورت تاریخ علم برای فلسفه علم آگاه بوده است و از همین رهیافت در سراسر این کتاب استفاده کرده است. تاریخ علم را می‌توان بر پایه هر یک از علوم تجربی بازسازی و تحلیل کرد. 🔸 و می‌توان گفت که تاریخ‌های علم ماده‌های بی‌شکل‌اند و فلسفه‌های علم صورت‌هایی‌اند که این ماده‌ها پذیرای آن‌ها می‌شوند، و در اینجا بنای بازسازی بر فیزیک گذاشته شده که مادربزرگ فناوری پرشتاب امروز است. https://eitaa.com/boookkk