eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
هو الحکیم نهمین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های ماهانه گروه مطالعات منطق خانه حکمت ⚡️ 💫با سخنرانی جناب آقای دکتر 📆چهارشنبه مورخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ 🕒ساعت ۱۶ ⬅️ 📲شماره تماس جهت ثبت نام 09367942387 @khaneHekmat
💢آیین اختتامیه اولین فراخوان جشنواره داستان‌نویسی و طراحی بازی «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» 🔸به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، کارگروه فابک مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه، ۲۴ خردادماه با حضور مسئولان ملی و استانی کانون و مجمع عالی حکمت اسلامی در سالن همایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره ۴ کرمانشاه برگزار گردید. مشروح خبر 👇👇 https://www.kanoonnews.ir/news/341179/ 🆔@hekmateislami
✅نظریه «پیدایش از هیچ» و انتقادات وارده به آن ⬅️ نشست علمی با موضوع «پیدایش از «هیچ» در دیدگاه فیزیکدان معاصر(تریون، ویلنکین و کراوس» 🔰حامد ساجدی با بیان اینکه در معاصر یکی از نظریاتی که ایجاد شده «پیدایش از هیچ» است، گفت: 🔸البته بر روی خود واژه از هیچ ان قلت وجود دارد؛ هابکینز که از بزرگان مدرن است به این بحث دامن زده است. فلاسفه می‌گویند جهان چون ممکن‌الوجود است نیازمند خالق است و متکلمین هم ملاک نیازمندی را حدوث در نظر گرفته‌اند ولی در ذهن عموم مردم، جهانی که باشد به طور واضح‌تری نیازمند خالق است؛ در کیهان‌شناسی جهان را ازلی فرض می‌کردند گرچه استدلال محکمی برای آن نداشتند به همین دلیل افرادی که ملحد و خداناباور بودند می‌گفتند این جهان از ازل بوده و خواهد بود و حیث امکانی را در نظر نمی‌گرفتند لذا احساس نیاز به خالق در این کیهان‌شناسی محسوس نبود. 🔹وی با اشاره به پیدایش نظریه ، شواهد به این سمت رفت که جهانی که ما در آن زیست می‌کنیم آغاز مند است، افزود: اتفاقا بیگ‌بنگ برخلاف تصور عمومی که فکر می‌کنند الحادی است برای به چالش‌کشیدن الحاد ایجاد شد و حتی آن اوایل نام آن نظریه آفرینش بود و بیگ‌بنگ را یکنفر از باب تمسخر در یک مناظره به کار برد و بر روی این نظریه باقی ماند. این نظریه می‌گوید جهان در حدود ۱۴ میلیاردسال پیش به وجود آمده و حادث است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
درسگفتار فلسفه اشراق دکتر حمید طالب زاده لینک جلسه اول https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2483 لینک جلسه دوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2487 لینک جلسه سوم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2494 لینک جلسه چهارم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2508 لینک جلسه پنجم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2515 لینک جلسه ششم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2522 لینک جلسه هفتم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2526 لینک جلسه هشتم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2534 لینک جلسه نهم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2540 لینک جلسه دهم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2551 لینک جلسه یازدهم https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2575 لینک جلسه دوازدهم و آخر https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2581
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 درسگفتار فلسفه‌ی ذهن رضا یعقوبی جلسه دوم رفتارگرایی، این‌همانی، مغالطه‌ی آدمک
آشنایی با شکاکیت - بخش (۶) 🔸استدلال مغز در خمره [The Brain in a Vat Argument] 📍مقدمه آزمایش فکری «مغز در خمره» که توسط هیلاری پاتنم مطرح شده، نسخه‌ای مدرن از استدلال شکاکانه «شیطان فریبکار» است. این استدلال نشان می‌دهد که اگر فرض کنیم ما مغزی در خمره هستیم، نمی‌توانیم به جهان خارج معرفت داشته باشیم. 📍تقریر استدلال تصور کنید گروهی از دانشمندان دیوانه شما را بیهوش می‌کنند. مغزتان را از جمجمه خارج کرده و درون یک خمره قرار می‌دهند. سپس مغزتان را به کامپیوتری پیشرفته متصل می‌کنند که تمام ادراکات و تجربیات روزمره‌تان را شبیه‌سازی می‌کند. شما از خواب بیدار می‌شوید، صبحانه می‌خورید، به ساعت نگاه می‌کنید و دلهره امتحان دارید، اما در واقع تمام این تجربیات توسط کامپیوتر ایجاد می‌شوند. اگر شما مغز در خمره باشید، هیچ چیز فیزیکی خارج از ذهن شما وجود نخواهد داشت. حال فرض کنید زمانی که این متن را می‌خوانید، مغز در خمره هستید. اگر مطمئن هستید که جهان خارجی وجود دارد و از آن آگاه هستید، باید بتوانید فرضیه مغز در خمره بودن را رد کنید. اما از آنجا که تجربیات مغز در خمره با تجربیات زمانی که مغز در خمره نیستید غیرقابل تشخیص است، هیچ راهی برای اطمینان از اینکه مغز در خمره نیستید وجود ندارد. بنابراین، نمی‌توان به جهان خارج معرفت داشت. 📍صورتبندی استدلال ۱. اگر بدانم که برف سفید است (=P)، پس می‌دانم که مغز در خمره نیستم. ۲. نمی‌دانم که مغز در خمره نیستم. ۳. بنابراین، نمی‌دانم که برف سفید است (=P). مصطفی بسمل 📕The Brain in a Vat Argument [Lance P. Hickey] ➖➖➖ 🌐@EpistemeHub | کانال معرفت‌شناسی
۲۰ AEMerge1555057821677.mp3
83.76M
🔘 🎙 👤نشست علمی استاد محمد حسن وکیلی در گروه تلگرامی فلسفه و کلام ❇️موضوع : حدوث و قدم عالم در فلسفه و کلام و آیات و روایات
. ✍ "مزاج"، به قلم صدر المتألهین شیرازی 🔸 مروری بر 🌾 @naturalphilosophy
JPT_Volume 13_Issue شماره 52-51_Pages 146-190.pdf
464.8K
اِشراقاتی از حکمت اشراق نویسنده: محمد (جلال الدین) ملکی چکیده: این مقاله به بررسی پاره‌ای از دیدگاه‌های فلسفی ویژه شیخ شهاب الدین سهروردی - ملقب به شیخ اشراق - اختصاص یافته است. شیخ اشراق که بنیان‌گذار فلسفه اشراق به‌شمار می‌آید، در شماری از مسائل فلسفی با مشهور فیلسوفان و به‌‌ویژه فلسفه مشّاء به مخالفت برخاست. در این مقاله - پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه - نگارنده با اشاره به برخی نوآوری‌های فلسفی و دیدگاه‌های بدیع شیخ شهاب الدین سهروردی و با استناد و تکیه به آثارعلمی او به بررسی مسائل مهم و تأمل برانگیز فلسفی از دیدگاه او پرداخته است. دوفصلنامه علمی نقد و نظر، سال ۱۳، شماره ۵۱-۵۲، صص ۱۴۶-۱۹۰. https://jpt.isca.ac.ir/article_3387.html @ishraghchannel
هو الحکیم 📗نشست رونمایی از کتاب ؛ مبانی هستی شناسی در 📘با حضور مولف کتاب: دکتر 📙سخنرانان: دکتر و دکتر و دکتر 📆پنجشنبه مورخ ۳۱/۰۳/۱۴۰۳ 🕔ساعت ۱۷ 🏡در 📚شرکت برای عموم آزاد و رایگان است @khanehekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا