4_5967482661197845585.mp3
43.82M
🎧#درسگفتار | #پادکست
☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه)
🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
جلسه ششم: نسبت حکمت متعالیه با دیگر فلسفهها
نسبت فلسفه صدرا با سایرین 5:10
تمایز فلسفه یونان 15:00
سوال هایدگر 24:20
ارتباط صادر اول و واجب 37:00
وحدت مکانیکی و ارگانیکی 45:50
علم باطن و ظاهر 59:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
" قد يتوهَّم شخص من ظاهر هذه القضية «الموجود واجب أو ممكن» بأن هذا النوع من القضايا هي قضايا شرطية منفصلة، وفي هذه الحالة:
أولًا: ليس لدينا في هذه القضايا موضوع ومحمول، وإنما لدينا مقدّم وتالٍ، إذن لا يجب أن نعد «الواجب» و«الممكن» محمولًا للموجود.
ثانيًا: بما أن القضايا الشرطية المنفصلة تبيِّن فقط وفقط العناد بين الطرفين، ولا كلام لها أبدًا حول تحقّق «المقدّم» في الخارج، إذن فقضية مثل «الموجود إما واجب أو ممكن» تحكي فقط العنادَ بين الواجب والممكن، ولا شأن لها في أن الموجود هل تحقق في الخارج أم لا.
ولكن يجب الالتفات إلى أن القضايا المبيِّنة للتقسيم، مثل هذه القضية القائلة «الموجود إما ممكن أو واجب» لها ظاهرٌ يشابه القضايا الشرطية المنفصلة، ولكنّها في الواقع عبارة عن قضايا حملية مردَّدة المحمول، والقضايا الحملية المردَّدة المحمول قسمٌ من القضايا الحملية، وبناءً على هذا فإنه:
أولًا: كلا الطرفين أو الأطراف هي محمولات لموضوع القضية.
وثانيًا: إن هذه القضايا ناظرةٌ إلى وجود المقسم [الموضوع] في الخارج، نعم، المحمول في هذه القضايا يُحمل على نحو الترديد على الموضوع كي يبيِّن أن الموضوع [المقسم] يتحقَّق أحيانًا في هذا القسم [أي: المحمول] وأحيانًا في القسم [أي: المحمول] الآخر.
إذن فالقضايا التقسيمية في الفلسفة هي قضايا حملية مردَّدة المحمول لا قضايا شرطية منفصلة، وإذا عبَّر سماحة الشيخ الأستاذ مصباح اليزدي عن الواجب والممكن بتعبير «المحمول»، فكلامه مطابق للمعايير المنطقية. "
من تعليقات الشيخ محمد باقر ملكيان مدوِّن شرح إلهيات الشفاء للشيخ مصباح اليزدي
#معرفی_کتاب پذیرش متافیزیک ارسطو در کتاب شفای بوعلی
✏️ پروفسور آموس برتولاچی
💳 ناشر: بریل ( 2006 )
〰️ معرفی کتاب:
کتاب بسیار مهم پروفسور برتولاچی با عنوان « پذیرش متافیزیک ارسطو در الهیات شفای بوعلی » نحوه مواجهه بوعلی را با کتاب متافیزیک ارسطو بیان میکند. الهیات شفاء در لاتین قرون وسطا با عنوان « Liber de Philosophia Prima sive Scientia Divina» ( درباره فلسفه اولی يا علم الهی ) شناخته میشد.
کتاب مشتمل بر سه بخش فصل است:
فصل نخست درباره ترجمههای عربی متافیزیک پیش از ابنسینا ( توسط کندی و فارابی ) است؛
این بخش مقدمهای بر بحث بازسازی ابنسینا از وجه معرفتی متافیزیک ارسطو در بخش دوم است که نظریه او درباره موضوع فلسفه، ساختار متافیزیک ارسطو، روش متافیزیک و نقش آن در نظام دانش را بیان میکند.
فصل سوم کتاب به بازبینی محتوای مطالب متافیزیک ارسطو توسط ابنسینا میپردازد.
این اثر نخستین مقایسه نظاممند الهیات شفای بوعلی با متافیزیک ارسطو است و گزارش جامعی از انتقال متافیزیک ارسطو در فلسفه یونانی و عربی پیش از ابنسینا را ارائه میدهد.
〰️ فهرست کتاب:
فصل اول: پذیرش متافیزیک ارسطو در جهان اسلام پیش از ابنسینا
فصل دوم: وجه علمی متافیزیک ارسطو از منظر ابنسینا
فصل سوم: محتوای متافیزیک ارسطو از منظر ابنسینا
#Bertolacci
#Aristotle
#Avicenna
#برتولاچی
#ارسطو
#ابنسینا
#فلسفه_یونان
#فلسفه_اسلامی
#معرفی_کتاب
النكات_في_المنطق_والفلسفة_نصير_الدين_الكاشاني.pdf
1.91M
عنوان الكتاب: النكات في المنطق والفلسفة
المؤلِّف: نصير الدين الكاشاني
شرح_النكات_في_المنطق_والفلسفة_عماد_الدين_الكاشاني.pdf
103.37M
عنوان الكتاب: شرح النكات في المنطق والفلسفة
المؤلِّف: عماد الدين الكاشاني
🔶 مخطوط
این کتاب شرح کتابی است که در پست قبل ارسال شده است.
💢 برهان صدیقین
◽️ ما اگر بخواهیم ثابت بكنیم كه این شیء وجود دارد یا نه یك وقت از آثار یا افعال یا صفات ثابت می كنیم كه این شیء موجود است؛ یك وقت است خود این را بررسی می كنیم می بینیم این «دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِه».
◽️ این «دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِه» می شود #برهان_صدیقین كه با تأمل در خود او، وجود خود او را ثابت می كنیم؛ نه از طریق آثار و افعال که از بیگانه سؤال بكنیم مثلاً عالم را ببینیم یا بگوییم: «اثر الاقدام یدل علی المسیر».
البته اینها در جای خودش براهین تامی است نسبت به اوساط از مردم یا ضعافشان یا بالأخره نسبت به افراد دیگر؛ ولی «یَا مَنْ دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِه» که در #دعای_صباح منسوب به حضرت امیر(سلام الله علیه) هست، این #بررسی_هستی_خدای_سبحان است از خود خدای سبحان.
◽️ چون او ﴿نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْض﴾ است، اگر كسی ﴿نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْض﴾ را مشاهده کرد، خب یقین پیدا می كند که ﴿نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْض﴾ موجود است.
◽️ یك وقت است كه از شاخصی از سایه ای ما پی می بریم كه آفتاب موجود است؛ اما یك وقت
«آفتاب آمد دلیل آفتاب»!
ما احتیاجی نداریم كه در مقام اثبات خدا از چیز دیگر كمك بگیریم؛ «یَا مَنْ دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِه».
📚 آیت الله #جوادی_آملی، تفسیر انسان به انسان
✅ @Islamicphilosophy_ir
4_5969734461011531434.mp3
34.34M
🎧#درسگفتار | #پادکست
☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه)
🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
جلسه هفتم: چشماندازها در حکمت متعالیه
اختلاف چشم اندازها 7:10
ورود مسائل نو 13:20
سه مواجهه با اندیشه یونان 18:10
تعامل با فلسفه غرب 28:45
فلسفه و باب گفتوگو 51:00
هدف اول از فلسفه 59:45
مبنای حکمی عمران دنیا 1:04:45
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
" واعلم أن الأهم في هذا الباب [إثبات الهيولى] أن يُعلم أنه لا يمكن أن يكون الاتصال والانفصال عرضَين متعاقبَين على شيءٍ هو موضوعٌ لهما –وهو الجسم– كما سبق إلى أوهام المتشكِّكين في وجود المادة؛ وذلك لأن ذلك الشيء [أي القابل للاتصال والانفصال] يجب أن يكون في ذاته غير متصل ولا منفصل حتى يمكن أن يكون موضوعًا للاتصال والانفصال، فهو لا يكون من حيث ذاته بحيث يُفرض فيه الأبعاد؛ فلا يكون جسمًا ألبتة، بل هو المسمَّى بالمادة، ولا بد من انضياف شيءٍ ما متّصل بذاته إليه [أي إلى المسمَّى بالمادة] حتى يصير جسمًا، فذلك الشيء [أي المضاف] هو الصورة، والمجموع هو الجسم الذي هو في نفسه متصل [بالنظر إلى الصورة الجسمية] وقابل للانفصال [بالنظر إلى الهيولى]. "
المحقق الطوسي | شرح الإشارات
⁉️🔹 در منطق های چند ارزشی، از جمله منطقِ فازی اصلِ طردِ شقِ ثالث نفی می شود. به نظرِ شما، این نفی چه قدر دقیق است؟
💠 پاسخ استاد خدابندهلو:
بایستی توجه داشت که این نفی در مقام اثبات است نه مقام ثبوت. مثلاً در منطق سه ارزشی ما سه حالت می توانیم داشته باشیم:
(أ) یک گزاره صادق است و ارزشش 1 است.
(ب) یک گزاره کاذب است و ارزشش 0 است.
(ج) یک گزاره را نمی دانیم که صادق است یا کاذب (یا اینگونه فرض می کنیم) و ارزشش 1⁄2 است.
این به این معنا نیست که این گزارهی سوم در عالم واقع و ثبوت نه صادق است و نه کاذب، بلکه به این معناست که در مقام اثبات ما این را نه صادق در نظر می گیریم و نه کاذب. مثلاً شما می دانید که «حسین آمده است» صادق است (ارزش صدق 1)، می دانید که «عبدالله آمده است» کاذب است (ارزش صدق 0) ولی نمی دانید «علی آمده است» صادق است یا کاذب و علم ندارید که علی آمده است یا نه (ارزش صدق1⁄2).
🔻حال در منطق سه ارزشی در محاسبات منطقی و روابط منطقی این حالت سوم را هم اضافه می کنید و احکامش را بررسی می کنید. مثلاً می گوئید گزارهی عطفی «حسین آمده است و علی آمده است» ارزش صدقش 1⁄2 است ولی گزارهی عطفی «عبدالله آمده است و علی آمده است» ارزش صدقش 0 است. پس منطق سه ارزشی لزوماً در تمام خوانش هایش به ما نمی گوید که در جهان خارج از ذهن ثبوتاً یک ارزش داریم که نه صدق است و نه کذب.
🔸ریشهی تاریخی منطق سه ارزشی را به خود ارسطو بر گرداندهاند (لوکاشویچ، منطقدان شناخته شدهی لهستانی که نظام سه ارزشی منطق را طرح ریزی کرده است، ایدهاش را به گفتهی خود از ارسطو گرفته است).
🔺ارسطو بحثی دارد از امکان استقبالی که راجع به آینده است و این ارزش سوم را لوکاشویچ با این بحث امکان استقبالی مرتبط می کند.
ارسطو در کتاب العبارة (فصل نهم) گزارههای شخصیهای که راجع به آینده هستند را نه صادق و نه کاذب در نظر گرفته، علت این کارش هم فرار از جبرگرایی و دفاع از اختیار انسان بوده که هنوز متعین نیست که مثلاً گزارهی «علی فردا می آید» قطعاً صادق است یا کاذب (زیرا اگر قطعاً صادق یا کاذب باشد، علی اختیاری در انجام مقابلش ندارد).
لذا ارسطو «اصل بایویلنس» ( Principle of bivalence یا دو ارزشی بودن صدق) را به صورت مطلق قبول ندارد و گزاره های شخصیهی مربوط به آینده را خارج می کند. طبق این بیان می توان گفت ارسطو به صورت موجبهی جزئیه و فی الجملة در برخی جاها ثبوتاً نیز مدعی است که برخی گزارهها نه صادق هستند و نه کاذب.
افرادی مانند لوکاشویچ با الهام از مباحث ارسطو، ارزش صدق سومی علاوه بر صدق و کذب را در معادلات و محاسبات منطقی خود آورده اند و جدول صدق جدیدی طرح کرده اند.
@safsat
درسگفتار فلسفه مشا دکتر حمید طالب زاده
لینک جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2407
لینک جلسه دوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2416
لینک جلسه سوم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2423
لینک جلسه چهارم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2429
لینک جلسه پنجم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2436
لینک جلسه ششم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2440
لینک جلسه هفتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2446
لینک جلسه هشتم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2454
لینک جلسه نهم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2464
لینک جلسه دهم و آخر
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/2475
#فلسفه_مشا
#طالب_زاده
#درسگفتار