eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
👤 استاد سید محمد موسوی در نظر دارند تا تدریس کتاب قبسات را به صورت مجازی آغاز کنند. 💡از علاقه مندان به شرکت در این دوره آموزشی دعوت میشود تا مشخصات و پیشینه تحصیلی خود را به شماره تلفن ٠۹۳۵۳۶۷۲۲۷۸ یا حساب کاربری @sohrevardi_95 در پیامرسانهای ایتا و تلگرام ارسال کنند. ⛔️ مهلت ارسال مشخصات ۲۰ بهمن ماه است ✅روز و ساعت برگزاری کلاس ها 📆یکشنبه وسه شنبه ساعت۱۶ 📆چهارشنبه ساعت ۱۰
درس های آزاد موسسه حکمت و فلسفه ایران- شعبه قم 📗 عنوان درس: مفاهیم بنیادین طبیعیات ابن سینا مدرس: دکتر سعید حسن زاده ⏱زمان: یک‌شنبه ها ساعت ۱۴-۱۶ 📲 حضوری و مجازی (با اولویت حضوری) با هدف آشنایی تفصیلی با مهم ترین مباحث طبیعیات ابن سینا و به طور خاص مباحث اولین علم از علوم طبیعی (سماع طبیعی: دانش شناخت ویژگی های عمومی اجسام) ▪️سرفصل ها: ▫️مقدمه اهمیت و جایگاه طبیعیات در فلسفه اسلامی طبقه بندی علوم در نگاه ابن سینا معرفی طبیعیات و شاخه های آن 🔸 چیستی جسم اتصال حقیقی جسم صورت جسمیه و هیولا 🔸 چیستی طبیعت معرفی طبیعت به عنوان مبدأ درون آثار اجسام انواع طبائع 🔸 عالم طبیعت و علیت علیت و لوازم آن انواع علل در عالم طبیعت 🔸 حرکت تعریف حرکت و چالش های آن حرکت مکانی حرکت وضعی حرکت کمی حرکت کیفی نفی حرکت جوهری و حرکت در سایر مقوله های حرکت طبیعی حرکت قسری حرکت ارادی 🔸 مکان و زمان چیستی مکان ارزیابی ابن سینا از نظریه های مختلف مکان چیستی زمان ارزیابی ابن سینا از نظریه های مختلف درباره زمان 🔸 تناهی عالم طبیعی چیستی بی نهایت تناهی ابعاد  عالم جسمانی 🔹آی دی جهت ثبت‌نام: @ho_rezaei 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
آزمایش فکری فلسفی (۳) 💠 آیا درختی که هیچ‌کس آن را نمی‌بیند، وجود دارد؟ تصور کنید هنگام قدم زدن در پارک به درختی نگاه می‌کنید. حالا چشمانتان را ببندید. آیا درخت هنوز آنجاست؟ احتمالاً می‌گویید: «بله، چون وقتی چشمانم را باز کنم، دوباره آن را می‌بینم.» اما حالا فرض کنید که هیچ انسانی در جهان نیست. هیچ‌کس این درخت را نمی‌بیند، به آن فکر نمی‌کند و از آن آگاه نیست. آیا درخت همچنان وجود دارد؟ اگر بگویید که درخت وجود دارد، چگونه می‌توانید وجود چیزی را که هیچ‌کس آن را ادراک نمی‌کند، ثابت کنید؟ آیا واقعاً می‌توانید یک «درخت ادراک‌نشده» را تصور کنید؟ جرج برکلی، فیلسوف ایرلندی، از این آزمایش فکری نتیجه می‌گیرد که اشیای مادی وجود مستقل از ذهن ندارند. وقتی ما چیزی را می‌بینیم یا لمس می‌کنیم، در واقع مستقیماً با خود آن شیء مواجه نیستیم، بلکه فقط ادراکات و احساسات خودمان را تجربه می‌کنیم. برای مثال، گیلاس چیزی جز مجموعه‌ای از ادراکات و احساسات ما نسبت به آن نیست: رنگ قرمز، طعم ترش، نرمی و رطوبت، همه این‌ها ادراکات ما هستند. اگر این ادراکات را حذف کنیم، دیگر چیزی به نام «گیلاس» باقی نمی‌ماند! به همین دلیل، برکلی نتیجه می‌گیرد که: «وجود» مساوی با «ادراک» است. اگر چیزی ادراک نشود پس وجود ندارد. 💬 نظر شما چیست؟ آیا چیزی که هیچ‌کس آن را ادراک نکند، می‌تواند وجود داشته باشد؟ مصطفی بسمل 📚 George Berkeley. Principles of Human Knowledge [1710] ➖➖➖ 🌐 @EpistemeHub
4_5850346112623316325.mp3
12.55M
درس‌گفتار تفکر ملل شرق ژاپن جلسه ۱۴ دکتر حامد ناجی اصفهانی ✔️@Philosophy_Society_98
تبیین از زبان محقق طوسی 🟡 🎙با حضور و ارائه: حجت الاسلام والمسلمین قاسم 🎙 دبیرعلمی نشست؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین 📌با همکاری گروه علمی فلسفه اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی (ره) کرمانشاه برگزار می‌گردد. 🏢 مکان: کرمانشاه، بلوار طاقبستان، سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه 🕰 زمان: ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۱ 🖥 پخش مجازی https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/alame @Enoensani
📝 برنامه‌ی ترم دوم کلاس‌های آزاد موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 📲 حضوری و مجازی ➕ تاریخ فلسفه اسلامی 🔸 استاد ابوالحسن غفاری جهت ثبت نام و جزییات به کانال شعبه قم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مراجعه فرمایید 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم https://eitaa.com/joinchat/812974242Cff41ac6a3e
4-2.mp3
67.81M
🔺درسگفتار کامل متن‌خوانی پدیدارشناسی روح هگل 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🎙صوت جلسه‌ بیستم 🔺 بخش دوم ـ آگاهی و خودآگاهی پدیدارشناسی ( ۸ ) t.me/nutqiyyat Instagram.com/nutqiyyat
EBRWAT.1 (1).pdf
458.3K
🔻مقاله‌ی: چرا هیچ گزاره‌ی شرطی‌ای در منطق ارسطو وجود ندارد ؟ ✍🏻 نوشته‌ی David Ebrey نویسنده قائل است که به نظر ارسطو اصلا قیاس نمی‌تواند از گزاره‌های شرطی تشکیل شود، نه اینکه ارسطو به این گزاره‌ها توجهی نکرده باشد. @safsat
🔹تاریخچه اصالت وجود 🔻حکمای ما از راه دیگری وارد شده‌اند که بکلی غیر از این راههاست. آنها مطلبی رابه ثبوت رسانیده‌‏اند که صد در صد در دوره اسلامی مستحدث است و حتی متعلق به بعد از دوره ابن ‏سیناست و به نام «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت» معروف است که البته مسئله‌ای مفصل و طولانی است. 🔻ما در اصول فلسفه‏ ثابت کرده‌ایم که بر خلاف آنچه که معروف است، مسئله‌ «اصالت وجود» یک مسئله‌ قدیمی و کهن نیست. صدرالمتألهین همیشه دأبش این است که وقتی مطلبی را اثبات می‌کند، برای اینکه خودش را از تنهایی خارج کند و دیگران حرفش را قبول کنند، کوشش می‌کند که از گوشه و کنار حرفهای بزرگان، قرائن و شواهدی بیاورد. چون اغلب این طور است که سخن کسی را که حرف تازه می‌گوید قبول نمی‌کنند، لذا می‌گوید بزرگان پیشین هم نظر به همین حرف داشته‌اند. بعدها برای دیگران این تخیل پیدا شده که شاید اصلا مسئله‌ «اصالت وجود» به همین شکل مطرح بوده است. 🔻نه اینکه بخواهم بگویم قبلی‌ها اصالت وجودی نبوده‌‏اند، بلکه اصلا قبل از اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری، مسئله‌ای به نام «اصالت وجود» یا «اصالت ماهیت» مطرح نبوده است. شما اگر در تمام کتاب‌های ابن سینا که یک فیلسوف بزرگ درجه اول است، از اول تا به آخر بگردید، نه کلمه «اصالت وجود» و نه کلمه «اصالت ماهیت» و نه یک کلمه دیگری که مفید این معناها باشد پیدا نمی‌کنید و اصلا این مسئله‌ مطرح نیست. آن چیزی هم که ملاصدرا می‌گوید این است که بعضی از حرفهایی که بوعلی گفته است با «اصالت وجود» جور در می‌آید؛ من هم قبول دارم، کما اینکه بعضی از حرفهای دیگر او هم با «اصالت ماهیت» جور در می‌آید. 🔻از کتاب توحید شهید مطهری 📚 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام