eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5859461897241236175.mp3
27.32M
💠نشست علمی "عقل و اخباری‌گری و تفکیک” 🔻استاد محمدباقر پورامینی 🔺استاد محمدحسن قدردان قراملکی https://t.me/nabardb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. سؤال وجواب👇 ❓ماهو الدليل على بطلان ما يلي عقلا أو فلسفيا: أولا. الدور ثانيا. التسلسل ثالثا. إن الواحد لايصدر منه إلا الواحد 📜الجواب ( الشيخ الدكتور فلاح العابدي) ✍ بالنسبة لبطلان الدور فلأنه يلزم منه توقف الشئ على نفسه وهذا يعني أن يجتمع كون الشئ متقدما ومتأخرا على نفسه وهو اجتماع للنقيضين. واما بطلان التسلسل فله شروط وبراهين كثيره يمكنك أن تراجع كتاب نهاية الحكمة للعلامة الطباطبائي لتطلع عليها. وأما قاعدة الواحد فلاجل أن مقتضى قاعدة السنخية بين العلة والمعلول هو أن يكون في العلة مبدأ يصحح صدور المعلول عنها فاذا كان المعلول أكثر من واحد لزم تعدد تلك المبادئ في العلة. وهذا يعني أن صدور المعلولين منها ليس من حيث هي واحد بل من حيث هي اثنين بالنظر الى كثرة المبادئ المصححة لصدور تلك المعاليل المتكثرة ولذلك إذا لحظت العلة من حيث هي واحد لا يصدر عنها الا واحد. https://t.me/madenafadela/1931
حل الرموز و کشف الکنوز (شرح الکلمات الذوقیه لشیخ الاشراق) اثر علی بن مجد الدین الشاهرودب البسطامی به تحقیق محمد ملکی شرح کلمات ذوقیه شیخ اشراق که یک دوره عرفان عملی است ازچاپ خارج شد دانشگاه قم وانتشارات کلام معاصر این کتاب را چاپ ومنتشر کرده اند
🔻منطق مشّائی توان اثبات مطالب عرفانی را ندارد؛چه این که توان اثبات مطالب حکمت متعالیه را هم ندارد و باید حکمت متعالیه از منطق مختص خود استفاده کند. قاعدهٔ بسیط الحقیقه که «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشيء منها» بر اساس منطق مشّائی، تناقض است، ولی بر اساس حمل حقیقت و رقیقت، تناقضی ندارد. بر این اساس، همان طور که حکمت مشّاء و اشراق برای خود بخشی به نام منطق دارند، حکمت متعالیه نیز بایست بخش منطقی می داشت؛ اما ملاصدرا موفق به تدوین این بخش نشد. همچنين عرفان نظری باید بخش منطق داشته باشد تا مسائل عرفانی را با آن حل کند. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج7، ص62 ✅ به مطلب بالا انتقاداتی وارد است از جمله: یعنی طریق صحیح کردن و فکر کردن عبارت است از حرکت بین مجهول ومعلوم. حرکتی واحد است که در ذهن به وقوع میپیوندد، از آنجا که ماهیت تفکر حرکت واحده ذهن بین مجهول ومعلوم است لذا یک طریق و ساختار صحیح برای تفکر و بررسی جوانب مختلف آن وجود دارد نه اینکه چهار منطق وطریق و راه متفاوت برای صحیح فکر کردن وجود داشته باشد. وقتی میگوییم چهار مشرب مختلف هر کدام برای صحیح فکر کردن طریقو روش خودشان (منطق) را دارند به معنای پذیرش معرفتی است. با این توضیح که: مشائیون منطق وساختار بدیهی تفکری دارند که مخصوص به آنهاست، اشراقیون نیز همینطور پیروان حکمت متعالیه هم منطق و روش صحیح فکر کردن مخصوص به خود را دارند، از طرفی قائلین به عرفان نظری هم چنین ادعای دارند.... در این صورت چهار طریق و مشرب فکری چطوری میتوانند با یکدیگر گفتگو کرده و تعامل فکری داشته باشند؟؟ چطور میتوان سخن وادعاهای هر یک را سنجید وفهمید کدام یک درست وکدام یک غلط میگویند؟؟ مشائیون ادعای خود را صحیح میدانند زیرا آنرا منطبق با منطق خودشان میدانند. همچنین اشراقیون هم ادعاهای خوددرا صحیح دانسته زیرا آنرا منطبق با منطق خود قلنداد میکنند، حکمت متعالیه و عرفان نظری هم به همین منوال هستند. در اینصورت از کجا بدانیم کدام یک درست وکدام یک غلط میگویند؟؟ وقتی یک ملاک واحد جهت فکر کردن وجود نداشته باشه چطور باید صحت وسقم مطالب ومسائل چهارنظریه را بسنجیم و بفهمیم کدام درست وکدام غلط میگویند؟؟ عقل دارای یک ساختار ثابت منطقی است زیرا ماهیت عقل عبارت است از امر واحد بسیط، عقل ذاتا کثرتی ندارد که طبق آن منطق‌های مختلف وکثیر داشته باشد، این ساختار ثابت و واحد منطقی بین همه ابناء بشر مشترک است واساسا بر طبق آن انسانها میتوانند بایکدیگر تبادل اطلاعات ومواجهه علمی و مخاصمه فکری و گفتگو داشته باشند. اگر جز این باشد و بگوییم به ازای هر مکتب فلسفی یک منطق مستقل مختص به آن مشرب فکری وجود دارد تمام جریانهای فکری وفلسفی چنین ادعای میکنند..یعنی این سخن دیگر اختصاص به چهار نحله فکری مشاء واشراق و حکمت متعالیه وعرفان نظری ندارد بله جریانهای دیگر مثل فقها ومتکلمین واصولیون ومفسرین ومحدثین و....هر کدام ادعا میکنند که مانیز دستگاه منطقی خاص خودمان را داریم....از طرفی جریانهای فکری غرب وشرق هم چنین ادعای میکنند.. در اینصورت باید پرسید کدام جریان فلسفی و فکری درست وکدام یک غلط میگوید؟ وقتی من با یک انسان مدرن غربی حرف میزنم چون میدانم ملاک صحیح فکر کردن بین من واو مشترک است وهردو بر طبق اصول بدیهی منطق ذهنی فکر میکنیم، لذا بااستناد به آن امر مشترک با او گفتگو میکنم ...اما وقتی او چنین ملاک مشترک راقبول نداشته باشد وبگوید من منطق خودم را دارم واز طرفی من هم بگویم که من هم منطق خودم را دارم پس چطور میتوانیم باهم گفتگو کنیم؟؟؟ بااستناد به کدام ملاک واحد میتوانیم بفهمیم کدام غلط میگوید وکدام صحیح؟؟ 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹اشراق @bahrami_eshragh
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره بازخوانی هرمنوتیک روش شناختی شلایرماخر ▫️با ارائه ی استاد مجتبی رستمی کیا 🔸 هزینه شرکت در دوره ۷۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📣کتاب «مرقات» منتشر شد. ⬅️ چگونگی دلالت معرفت نفس بر معرفت رب متعال در حدیث (من عرف نفسه فقد عرفه ربه) 🖋محمد مهدی نادری 💠 باب اصلی بنیان مرصوص و شاهراه رسیدن به معرفت حضرت ربّ تبارک و تعالی، فکر و توجه به نفس است است. از آسمان و کهکشان ها و سیر سیارگان گرفته تا شجر و شتر و زنبور عسل به عنوان آیات حق مطرح شده‌اند و از جهان کبیر گرفته تا که خود جهانی صغیر است معرف حضرت باری تعالی قلمداد شده اند. 🔸اما در این بین خود بشر به منزله آیتی عظیم و منحصر به فرد در بین آیات مطرح است؛ بدین لحاظ برای نوع انسان‌ها (نه لزوما برای ملک و جن یا هر موجود دارای شعور) خود او نفس او که از دیگر مخلوقات بدو نزدیک‌تر است بهترین آیت و آینه حق تلقی شده است. آینه‌ای که در صورت بی غبار بودن، جمال یار را به وضوح می‌نمایاند؛ خصوصا با عنایت به مطلب که خدواند نفس انسان را به عنوان نمودی از ذات و صفات و افعال خویش قرار داده است تا شناخت او پلکانی برای شناخت پروردگار باشد. 🆔@hekmateislami
هو الحکیم نشست با مقدمه آقای دکتر با عنوان: جدید مسیحی و ارائه مولف کتاب: آقای دکتر و رونمایی از کتاب 📆چهارشنبه ۱۹ و ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🕓ساعت ۱۶ 🏡در شرکت برای عموم آزاد و رایگان است @khanehekmat
🔴 مدرسه بین‌المللی خداباوری شریف، به همت جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. این گروه فعالیت خود را از سال 1400 آغاز کرده است. هدف این مجموعه، ارتقاء سطح دانش مخاطبان در موضوعات خداباوری و الحاد از منظر فلسفی و علوم تجربی، و بحث و تبادل نظر در سطح بین‌المللی است. امیدواریم در کنار یکدیگر بتوانیم به این هدف مهم دست یابیم. 📌 این کانال بر موضوعات زیر تمرکز دارد: خداباوری و الحاد (از منظر فلسفی) خداباوری و فیزیک خداباوری و تکامل داروین خداباوری و علوم شناختی خداباوری و علوم انسانی_اجتماعی کانال تلگرام👇👇 https://t.me/theismschool 💢💢 پیشنهاد ویژه برای پژوهشگران فلسفه 🔸 ۵۵ ساعت صوت سخنرانی‌های سه سال گذشته 🔸 پاورپوینت سخنرانی‌های سه سال گذشته 🔸 کتابچه خلاصه فارسی سخنرانی‌ها 🔸 کتابچه منابع معتبر جهت مطالعه پژوهشگران خرید بسته و اطلاعات بیشتر 👇👇 https://theismschool.com/فروشگاه/
ز غایت جهل (ویرایش)نهایی.pdf
447.8K
🏛«ز غایت جهل» (نقدی بر سؤالات و کلید سؤالات فلسفه و منطق کنکور اردیبهشت 1403) ✍️دکترحسین آزادمنجیری ⚠️ضمن عذرخواهی بابت اشتباه در ارسال فایل قبلی، فایل ویرایشی تقدیم حضور می شود‌.