رهاورد اسفار عقلانی و روحانی ملاصدرا
✍ازآنجاکه روش اتخاذشده توسط ملاصدرا در حکمت بدیع است، دستآوردهایش نیز بدیع است.
مهمترین نکته که به روش او مربوط میشود این است که او با سیره علمی و عملی خود به منازعات دیرینه «عقل و عشق»، «عقل و دین» و «تعقل و ایمان» پایان داد و نشان داد که نهتنها این روشها و منابع ناسازگار و متعارض نیستند، بلکه هماهنگ و مؤید یکدیگر بوده و نتایج و دستآوردهای آنها نیز با هم سازگار است.
تعارض «عقل و ایمان»، «عقل و عشق» و «علم و دین» که در برخی فرهنگها مطرح است، در حکمت اسلامی ملاصدرا جای خود را به هماهنگی و یگانگی داده است.
مبنای مابعدالطبیعی این تلفیق این است که جهان حقیقت واحدی است؛ هر چند چهرهها و مراتب مختلف دارد. یک حقیقت است که در مظاهر مختلف جلوه کرده است: «و کل الی ذاک الجمال یشیر».
بهحق باید گفت که روش ملاصدرا با روح تعالیم اسلامی بسیار نزدیکتر از سایر مشربهاست. قرآن بر عقل، قلب، تدبر در آفاق و انفس و تهذیب ظاهر و باطن و تبعیت از خدا و رسول تأکید میکند. این روشها را نه معارض، بلکه مؤید و مکمل یکدیگر میشمارد.
بسیاری از عناصر فلسفه ملاصدرا در مکتبهای پیش از وی دیده میشود. اما اینها اولاً در جایگاه طبیعی و واقعی خود نیستند، ثانیاً وحدت یگانه و نظاممندی را که در فلسفه او یافتند، در مکتبهای پیشین ندارند.
بسیاری از آراء ویژه ملاصدرا ملهم از تعلیمات عرفاست؛ اعم از تصریحات، فحاوی و استلزامات مقالات آنان.
در اینگونه موارد هنر او دریافت هوشمندانه، برهانی نمودن و تفسیر عقلانی کردن و در یک نظام منسجم فلسفی گنجاندن آنهاست.
اصالت وجود و وحدت آن اساس و استن مابعدالطبیعه ملاصدرا است.
سهروردی از مجعولیت ماهیات سخن میگوید و میرداماد به اصالت ماهیت قائل میشود. اما ملاصدرا اصالت را از آن وجود اعلام میکند. اصالت وجود رأی ابتکاری اوست.
وحدت وجود در عرفان ریشه کافی دارد، اما تفسیر ملاصدرا از وحدت وجود ویژه اوست.
تشکیک را سهروردی در نور مطرح میکند، اما ملاصدرا آن را تنقیح میکند و در وجود قرار میدهد. هر چند منطقاً اصالت وجود مقدم بر وحدت وجود است، اما شاید بتوان در مقام انتقال، اصالت وجود را از تأمل در وحدت وجود عرفانی استنباط کرد. اگر شهود عرفانی وحدت وجود را افاده میکند و کثرات را کسراب میبیند، پس آن حقیقت واحد اصیل وجود است (و ما سوی ذلک اسماء سمّیتموها انتم و آبائکم).
بهعبارت دیگر، اصالت ماهیت مستلزم تحقق کثرت محض است و چون عارف وحدت را دیده است، پس ماهیت نباید اصیل باشد.
🍀🍀🍀
#ملاصدرا
#حکمت_متعالیه
🔰برگرفته از کتاب
تفکر فلسفی
نوشته محمد فنائی اشکوری
@dr_fanaei
هدایت شده از یادداشت های فلسفی من
معقول ثانی.mp3
14.28M
#معقول_ثانی منطقی و فلسفی قسیم یکدیگر نیستند بلکه دو اصلاح هستند.
معقول ثانی فلسفی اعم از منطقی و فلسفی است که مشهور متاخرین استعمال می کنند و این نگاه لازم است تا نسبت مفاهیمی که در منطق استفاده می شود و در فلسفه نیز می آید، مشخص شود.
#استاد_کرمانشاهانی
﷽
🎙نکاتی از جلسهٔ14، جلد 3 اسفار، استاد جوادی آملی
🔷حکما بر این هستند که حرکت قطعیه در خارج نیست و حرکت توسطیه در خارج است.
🔷حکما گفته اند:حرکت، خروج شی من القوه الی الفعل علی التدریج.
🔷صدرا راه رو تغییر داده و گفته که:حرکت قطعیه کاملا در خارج موجود است.
🔷حرکت توسطیه امر ثابتی است و تدریج ندارد.
🔷حرکت توسطیه عبارت است از:کون الشی بین المبدأ و المنتهی
🔷فخر رازی:شیی که تغییر پذیر است تغیرش باید حتما دفعی باشد، تدریجی معنا ندارد.
🔷حرکت کجا وجود دارد، میشود بحث الحرکةُ هل هي.
🔷هر حادث، اول و ابتدا دارد..و قبلا نبود..ولی نه اینکه یعنی جزء اول دارد.. جزء اول دارد یعنی شما به اولین جزء می رسید که دیگه نمی تونید آن رو تقسیم کنید در حالی که ما جزء لا یتجزی را محال می دانیم.
🔷حرکت قطعی عبارت از خروج شی من القوه الی الفعل یسرا یسرا لا دفعتا، تدریجا.
🔷از حرکت توسطیه که کون الشی بین المبدأ و المنتهی هست به آن سیال تفسیر می کنند.
🔷حرکت، زمان، این امور تدریجی را میگن نسبت به گذشته: منقضی و متصرم است؛نسبت به آینده لاحق و متجدد است(حرف قدما).
🔷کل اجزا دارد و هر جزئی در یک آن است.
@HEKMATELAHI110
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#گزارش #نشست_تخصصی
🌀 آموزههای عرفانی امام رضا(ع) در آثار عارفان اسلامی
⬅️محمدهادی توکلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۲۹ اردیبهشتماه در نشست «آموزههای عرفانی امام رضا(ع)» با بیان اینکه عرفای شیعه ارادت و توجه خاصی به امام رضا(ع) دارند، گفت:
🔸مرحوم آقای قاضی به یکی از شاگردانشان که به مشهد مشرف میشد فرمودند امید است در آن ارض مقدس سریعتر برای تو فتح حاصل شود زیرا بین اهل #طریقت معروف است که سلوک از طریق امام رضا(ع) سریعتر انجام میشود و کلید اصلی در دست امام است و عارفانی چون جامی و … که رسماً #شیعه نبودند، به امام رضا(ع) توجه خاصی داشتند.
🔻وی با بیان اینکه کشی در رجال از امام رضا(ع) نقل فرموده است که ان کلامی آخرنا مثل کلام اولنا و کلام اولنا مثل کلام آخرنا؛ حضرت(ع) در روایت دیگری فرمودند همراه با هر گفتهای از ما، حقیقتی است که همراه آن نوری است، افزود:
🔹عرفان در لغت به معنای آشنایی بی واسطه است و آنطور که اهل لغت بیان کردهاند عرفان در عین اینکه از اقسام علم، تفصیلی و همراه با ابهام است ولی در اصل معنا آگاهی بیواسطه به خداوند است و این آگاهی اجمالی و منوجه است زیرا هیچ کسی نمیتواند به خدا آگاهی وسیع داشته باشد.
▫️توکلی افزود: دو دانش به واسطه #عرفان ایجاد میشود؛ یکی دانشی که حاصل مشاهدات و آورده عارف از حقیقت عالم است و دیگر دانشی است که منازل سیر و سلوک را تبیین میکند که به آن عرفان نظری گویند.
📝مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#معرفی_کتاب
✍ این کتاب هربرت دیویدسن هم از آثار کلاسیک و پرارجاعِ این حوزه است. ترجمه اینگونه آثار همواره ارزشمند است.
📖 عقل نزد فارابی، ابن سینا و ابن رشد
🖋 هربرت دیویدسن
برگردان: حسن قنبری
🖨 نشر علم
#فارابی
#ابن_سینا
#ابن_رشد
🌾 @naturalphilosophy
4_5996803320595876701.mp3
24.51M
🔰 #نقد و بررسی مقاله #تفکیک استاد فرزانه محمد رضا حکیمی
صوت نشست نقد و بررسی مقاله تفکیک با ارائه استاد علی امینینژاد در مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات .
https://t.me/nabardb
20120327175331-3045-77.pdf
937.9K
بررسی_نسبت_عقل_و_وحی_از_نظر_مکتب.pdf
937.9K
13_Prof_Erik_Olsson_83_01_26Current_issues_on_Epistemology.mp3
50.7M
▫️ درسگفتار فلسفه ذهن
👤 دکتر پیروز فطورچی
📣 صوت جلسهی سیزدهم
#فلسفه_ذهن
#فطورچی
#صوتی
♦️♦️♦️
🔮 t.me/nutqiyyat
🔮 t.me/loghatsaz
🔮 instagram.com/nutqiyyat
🔮 https://youtube.com/@nutqiyyat
#معرفی_کتاب
فلسفه دین / براساس شرح مقاله دهم شفا، با محوریت تبیین وحی
حسین غفاری
چاپ اول ۱۴۰۲، انتشارات حکمت
قطع رقعی، ۳۸۶صفحه، جلد شومیز
قیمت: ۳۸۰۰۰۰تومان
@Bookcitycc
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب
📚بنیانهای نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه
🖋حامده راستایی؛ محمد مهدی حکمت مهر
⬅️ تولید اثر هنری زیبا، از امور #فطری است. در تمدن اسلامی نیز آثار هنری، از جایگاهی ویژه برخوردار بوده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. اگر چه اهتمامی برای طرح مباحث نظری #هنر اسلامی، وجود نداشته است، اما می توان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، بنیان های نظری (هنر اسلامی) را از حکمت متعالیه استنباط نمود.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami