eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
973 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌کند: کرسی ترویجی «تعریف حدی واجب تعالی: ملاحظات منطقی و معرفت شناختی ابن سینا، ابن عربی و ملاصدرا» 🔻ارائه‌دهنده دکتر محمد حسین زاده (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔻ناقد دکتر روح الله سوری (استادیار گروه فلسفه اسلامی دانشگاه خوارزمی) 🔻دبیر احمد صادقی علویجه (دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه قم) ⏰ زمان : چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ مکان : قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل(ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳ ، پلاک ۷۱ مؤسسه حکمت و فلسفه ایران لینک شرکت در جلسه مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
🔰جلسه گروه علمی کلام(جلسه۲۷۹) ⬅️ضرورت علّی و پیامدهای کلامی آن 🎤آیت‌الله غلامرضا فیاضی 🗓سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۸/۰۱،ساعت۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://yun.ir/kalam 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🔰اطلاع رسانی نشست های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ دوره خوانش فلسفه و بحران انسان اروپایی 🔸سرفصل: ادموند هوسرل 🔸با ارائه ی استاد مهدی ناظمی 🔸جلسه چهارم ▫️پنج شنبه/۴ آبان/ساعت۱۵ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://B2n.ir/e77224 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسگفتار فلسفه پست مدرن حسین مصباحیان جلسه یازدهم @Philosophy_files
JPTR_Volume 9_Issue 2_Pages 65-88.pdf
229.4K
تجرد نفس ؛ سفری از جسمانیه الحدوث تا روحانیت البقا رضا اکبریان سیما محمد پور دهکردی
◽️ کرسی علمی- ترویجی خاستگاه و منشأ دین از منظر دنیل دنت 🔰 توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: 📅 سه‌شنبه یکم آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/dennett 🆔 @iictchannel
◽️ الهیات فیزیک کوانتوم و ضرورت آن ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه؛ ⏹ برهان حدوث، یکی از براهین کهن اثبات وجود خدا، بر پایه پیدایش جهان از عدم توسط آفریدگار قادر مطلق استوار است. با پیشرفت علوم تجربی، به ویژه فیزیک کوانتوم، این برهان با چالش‌های جدی روبرو شده است. ➖ برخی فیزیکدانان مانند هاوکینگ تلاش کرده‌اند تا نظریه‌هایی مانند مه‌بانگ را به گونه‌ای تبیین کنند که آفرینش جهان بدون دخالت خدا را ممکن جلوه دهند، اما این دیدگاه‌ها نیازمند نقد و بررسی دقیق از منظر فلسفی و الهیاتی است. 🔍 متن کامل را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/quantum-8 🆔 @iictchannel
🔹نشست «برهانی نو بر توحید» 🎤آیت‌الله غلامرضا فیاضی 🗓 چهارشنبه۱۴۰۲/۰۸/۰۲، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰،فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 💻 لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.falsafe @Enoensani
هدایت شده از فلسفه نظری
🔻 در باب عشق همانطور که در مطالب پیشین گفته شد، به اعتقاد موجودات نسبت به عشق دو حالت دارند: ۱_یا دارای و هستند. یعنی فاقد کمال مطلوب بوده و نسبت به اخذ آن حالتی به نام شوق دارند و هنگامی که آن کمال را به دست آوردند نسبت به آن بهجت و سرور داشته لذا در حفظ وارتقای آن میکوشند، که این حالت را عشق می‌گویند. ۲_ و یا صرفاً دارای عشق بوده و فاقد شوق می‌باشند(زیرا کمال معطله ندارند) در این حالت موجود نسبت به ذات و کمالات خود عشق دارد.مانند عشق به ذات خود و یا عشق و نسبت به کمالاتشان. اما حکیم بزرگ در تکمیل سخنان پیرامون عشق، در جلد هفتم کتاب شریف چنین می‌گوید که موجودات نسبت به عشق دو حالت دارند: اول: موجوداتی که واجد عشق و مجرد از شوق هستند دوم: موجوداتی که واجد عشق و شوق هستند به اعتقاد موجودات دسته دوم دارای حرکت می‌باشند. زیرا در طلب رسیدن به کمال و نیل به مطلوب و معشوق سراسیمه در حال حرکت هستند که البته این حرکت به تناسب شوق آنها متفاوت است. لذا شوق و طلب چنین موجوداتی یا به نحو ارادی است ویا غیر ارادی. اگر ارادی باشد به این معناست که حرکتشان به سمت کمال و معشوق به واسطه وجود نفس مجرد است لذا حرکت شوقی آنها، آگاهانه و نفسانی است. آگاهانه در پی معشوق میدوند و سراسیمه طلب کمال ویار میکنند...و چون به اخذ کمال که همان رویت یار است نائل شوند در حفظ ونگه داری آن سَروِ سَهی میکوشند و اجازه اطاله کمالات نفسانی را نمیدهند. و یا شوق وحرکت آنها غیر ارادی است که در چنین حالتی شوق آنها طبیعی_غریزی میباشد....یعنی گرچه از اَمارات ونشانه‌های آفاقی کمالات وجودی یار ونگار و آن محبوبه قدسی بی‌خبرند واز خط وخال حضرتش غافل....اما در جذبه وتلاطم آن سیل عظیم افتاده و ناخودآگاه به سمت مبدا کمالات در حرکتند.... بنابراین طبق سخن صدرا خداوند برای ملائکه یا عقول مفارقه دو امر را مقرر فرموده است که عبارتند از عشق و کمال. و برای سایر موجودات چهار امر را ایجاد کرده است که عبارتند از: ۱_کمال ۲_عشق ۳_شوق ۴_حرکت بدین معنا که موجودات فاقد کمال، در طلب و شوق دائمی رسیدن به کمالات ومطلوبی که برای آنها حکم معشوق را دارد، در حرکت دائمی میباشند. این حرکت یا از روی اراده است وعاشق باپای خود منزل معشوق را می‌پیماید و یا به طبع و سرشت غریزی که دارد به نحو غیر ارادی به سمت کوی دوست در سیر وتلاطم‌اند. شاید بتوان سخن صدرالمتالهین را در این بیت خلاصه کرد: چندین هزار ذره سراسیمه می‌دوند در آفتاب و غافل از این کافتاب چیست براین اساس شوق وعشق وحرکت به سمت کمالات و مبدا آنها که معشوق حقیقی است در تمام ارکان هستی موجود است...عشق چون خون در رگ وجود جریان دارد ونبض او سبب حیات است وممات....یا آگانه به سرمنزل یار میرویم...ویا ما را به جبر واقتضای طبیعت خواهند برد... @falsafeh_nazari