eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
970 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5850346112623316326.mp3
2.77M
درس‌گفتار تفکر ملل شرق ژاپن جلسه ۱۳ دکتر حامد ناجی اصفهانی ✔️@Philosophy_Society_98
JPTR_Volume 12_Issue 1-2_Pages 161-202.pdf
230.8K
تحلیلی از مبانی فلسفی ابن سینا در معاد جسمانی و روحانی محمد مهدی مشکاتی
4-1.mp3
64.97M
🔺درسگفتار کامل متن‌خوانی پدیدارشناسی روح هگل 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🎙صوت جلسه‌ نوزدهم 🔺 بخش دوم ـ آگاهی و خودآگاهی پدیدارشناسی ( ۷ ) t.me/nutqiyyat Instagram.com/nutqiyyat
✅درس های آزاد موسسه حکمت و فلسفه-شعبه قم 🔔علم النفس فلسفی(با محوریت کتاب «عیون مسائل نفس») 👤مدرس: دکتر احمد شه‌گلی(عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ⏱سه شنبه ها ساعت 16 🟩 حضوری و مجازی- اولویت با حضور ⚜️ به شرکت کنندگان گواهی اعطا می شود. 📌ویژگی‌های کلاس: ✔️این کلاس، مجموعه‌ای از دوره‌ها پیرامون انسان‌شناسی و علم‌النفس است که بر اساس متون و منابع سنت حکمی تدوین شده اند. ✔️در این کلاس، به زمینه‌ها و ظرفیت های مشترک علم‌النفس فلسفی با مباحث علم‌النفس دینی اشاره خواهد شد. ✔️به ظرفیت‌های روان‌شناختی و ابعاد عملی و تربیتی موضوعات علم‌النفس اشاره خواهد شد. 🔹آی دی جهت ثبت‌نام: @ho_rezaei 🔻موسسه حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔 @irip_ir
💠 همزمان با اعیاد مبارکه شعبان و ایام الله دهه فجر، میزگردهای تخصصی بازخوانی اندیشه های حِکمی امام خمینی (ره) برگزار می گردد: 📚 نشست اول: دکتر محمدرضا ارشادی نیا تأثیر مبانی فلسفی در تفسیر متون دینی از منظر امام (ره) 📚 نشست دوم: حجت الاسلام سیداحمد غفاری نقش مبانی حِکمی و عرفانی امام (ره) بر مباحث اجتماعی 📚 نشست سوم: حجت الاسلام سیدعلی حسینی شریف ولایت از منظر روایات و عرفان با محوریت زیارت جامعه و مصباح الهدایه امام (ره) 📚 نشست چهارم: حجت الاسلام قاسم کاکایی مؤلفه های عرفان و سیاست در تفسیر سوره حمد امام (ره) ⏳زمان سخنرانی: پنجشنبه ۱۸بهمن ساعت ۱۴تا۱۷:۳۰ 🖥 لینک مجازی نشست: https://www.aparat.com/abasgholikhan_ir/live 🔗لینک کانال رسمی پژوهش👇 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🆔@howzehpajohesh 🌐تارنمای پژوهش 👇 🌐http://pajuhesh.hozehkh.com@ghkakaie
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
👤 استاد سید محمد موسوی در نظر دارند تا تدریس کتاب قبسات را به صورت مجازی آغاز کنند. 💡از علاقه مندان به شرکت در این دوره آموزشی دعوت میشود تا مشخصات و پیشینه تحصیلی خود را به شماره تلفن ٠۹۳۵۳۶۷۲۲۷۸ یا حساب کاربری @sohrevardi_95 در پیامرسانهای ایتا و تلگرام ارسال کنند. ⛔️ مهلت ارسال مشخصات ۲۰ بهمن ماه است ✅روز و ساعت برگزاری کلاس ها 📆یکشنبه وسه شنبه ساعت۱۶ 📆چهارشنبه ساعت ۱۰
درس های آزاد موسسه حکمت و فلسفه ایران- شعبه قم 📗 عنوان درس: مفاهیم بنیادین طبیعیات ابن سینا مدرس: دکتر سعید حسن زاده ⏱زمان: یک‌شنبه ها ساعت ۱۴-۱۶ 📲 حضوری و مجازی (با اولویت حضوری) با هدف آشنایی تفصیلی با مهم ترین مباحث طبیعیات ابن سینا و به طور خاص مباحث اولین علم از علوم طبیعی (سماع طبیعی: دانش شناخت ویژگی های عمومی اجسام) ▪️سرفصل ها: ▫️مقدمه اهمیت و جایگاه طبیعیات در فلسفه اسلامی طبقه بندی علوم در نگاه ابن سینا معرفی طبیعیات و شاخه های آن 🔸 چیستی جسم اتصال حقیقی جسم صورت جسمیه و هیولا 🔸 چیستی طبیعت معرفی طبیعت به عنوان مبدأ درون آثار اجسام انواع طبائع 🔸 عالم طبیعت و علیت علیت و لوازم آن انواع علل در عالم طبیعت 🔸 حرکت تعریف حرکت و چالش های آن حرکت مکانی حرکت وضعی حرکت کمی حرکت کیفی نفی حرکت جوهری و حرکت در سایر مقوله های حرکت طبیعی حرکت قسری حرکت ارادی 🔸 مکان و زمان چیستی مکان ارزیابی ابن سینا از نظریه های مختلف مکان چیستی زمان ارزیابی ابن سینا از نظریه های مختلف درباره زمان 🔸 تناهی عالم طبیعی چیستی بی نهایت تناهی ابعاد  عالم جسمانی 🔹آی دی جهت ثبت‌نام: @ho_rezaei 🔻موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم 🆔@irip_ir
آزمایش فکری فلسفی (۳) 💠 آیا درختی که هیچ‌کس آن را نمی‌بیند، وجود دارد؟ تصور کنید هنگام قدم زدن در پارک به درختی نگاه می‌کنید. حالا چشمانتان را ببندید. آیا درخت هنوز آنجاست؟ احتمالاً می‌گویید: «بله، چون وقتی چشمانم را باز کنم، دوباره آن را می‌بینم.» اما حالا فرض کنید که هیچ انسانی در جهان نیست. هیچ‌کس این درخت را نمی‌بیند، به آن فکر نمی‌کند و از آن آگاه نیست. آیا درخت همچنان وجود دارد؟ اگر بگویید که درخت وجود دارد، چگونه می‌توانید وجود چیزی را که هیچ‌کس آن را ادراک نمی‌کند، ثابت کنید؟ آیا واقعاً می‌توانید یک «درخت ادراک‌نشده» را تصور کنید؟ جرج برکلی، فیلسوف ایرلندی، از این آزمایش فکری نتیجه می‌گیرد که اشیای مادی وجود مستقل از ذهن ندارند. وقتی ما چیزی را می‌بینیم یا لمس می‌کنیم، در واقع مستقیماً با خود آن شیء مواجه نیستیم، بلکه فقط ادراکات و احساسات خودمان را تجربه می‌کنیم. برای مثال، گیلاس چیزی جز مجموعه‌ای از ادراکات و احساسات ما نسبت به آن نیست: رنگ قرمز، طعم ترش، نرمی و رطوبت، همه این‌ها ادراکات ما هستند. اگر این ادراکات را حذف کنیم، دیگر چیزی به نام «گیلاس» باقی نمی‌ماند! به همین دلیل، برکلی نتیجه می‌گیرد که: «وجود» مساوی با «ادراک» است. اگر چیزی ادراک نشود پس وجود ندارد. 💬 نظر شما چیست؟ آیا چیزی که هیچ‌کس آن را ادراک نکند، می‌تواند وجود داشته باشد؟ مصطفی بسمل 📚 George Berkeley. Principles of Human Knowledge [1710] ➖➖➖ 🌐 @EpistemeHub
4_5850346112623316325.mp3
12.55M
درس‌گفتار تفکر ملل شرق ژاپن جلسه ۱۴ دکتر حامد ناجی اصفهانی ✔️@Philosophy_Society_98
تبیین از زبان محقق طوسی 🟡 🎙با حضور و ارائه: حجت الاسلام والمسلمین قاسم 🎙 دبیرعلمی نشست؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین 📌با همکاری گروه علمی فلسفه اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی (ره) کرمانشاه برگزار می‌گردد. 🏢 مکان: کرمانشاه، بلوار طاقبستان، سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه 🕰 زمان: ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۱ 🖥 پخش مجازی https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/alame @Enoensani