یادداشت؛ / مطالبهگری جواب میدهد اگر ترور نشود
مدیران و متولیان امور مردم به ویژه رییس جمهور اعلام میکنند که پاسخگویی مسؤلان نقطه قوت است. مفهومش باید این باشد که پرسشگری نیز نقطه قوت برای نظام اسلامی است.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، تجمع اخیر طلاب در مدرسه فیضیه با دو موضوع برجسته شد. اول بخشی از صحبت های حسن رحیم پور ازغدی که به مسئله سکولاریزم در حوزه علمیه مربوط می شد و دوم هم یک حاشیه جنجالی که بر هدف اصلی تأثیر گذاشت و بسیار جنجالی شد. موضوع اول محور یادداشت دیگری خواهد بود و در این مجال موضوع دوم مورد بررسی قرار می گیرد.
ماجرا این است که عده ای دغدغه مند نسبت به مسائل اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی وارد میدان می شوند تا ضمن اعلام همدردی و همزیستی با مردم ، اعتراض خود را نسبت به وضعیت معیشتی و گرانی های اخیر نشان بدهند و بر طبق قاعده باید دولتی ها این مطالبه و انتقاد های دلسوزانه را جدی بگیرند و برای حل مشکل چاره اندیشی کنند.
اما با یک اشتباه محاسباتی یا به دلیل نفوذ جریان ضد عدالت خواهی و مطالبه گری، ورق اندکی برمی گردد و اصل ماجرا تحت تأثیر قرار می گیرد و محصول این اجتماع بزرگ آفت می گیرد.
حالا سخن این است که چرا مطالبه گری طلاب به چشم رئیس جمهور نیامده و تنها بر روی یک مسئله حاشیه ای دست می گذارد؟
آیا نباید مسؤل اجرایی و نفر دوم این کشور مطالبه و صداهای به حق را بشنود و ببیند؟
مگر رئیس دولت از لزوم شنیدن صدای مردم و خواسته های آنها سخن نمی گفت؟ مگر نه این است که از بستن دهان منتقدین به خدا پناه برده شد؟
مطابق اصل یکصد و بیست و دوم قانون اساسی"رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی به عهده دارد در برابر ملت و رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است "و نمی تواند سخن درست و قانونی را نادیده بگیرد. فرقی نمی کند که این سخن از دهان کدامیک از شهروندان خارج می شود چون همه حق اظهار نظر و انتقاد صحیح را دارند و منشور حقوق شهروندی نیز که مصوب دولت حسن روحانی است این مسئله را تأیید و تأکید می کند. در ماده ۲۸ منشور چنین آماده است" شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست."
اگر مطالبه گری و عدالت خواهی نبود، شاید شاهد حضور رئیس دولت در جایگاه پاسخگویی به وکلای ملت نمی بودیم و پیداست که گفتن ها و نوشتن ها مؤثر است و مسؤلین را وادار به پاسخگویی می کند.هرچند این پاسخگویی های گاهی ناقص و غیر منصفانه است؛ اما اصل هدف که حضور و جوابدهی است اهمیت بالایی دارد و نباید سخن و رفتار صحیح و قانونی و شرعی را با سوء استفاده از حاشیه ها نادیده گرفت.
اگر مسئولان محترم نظام اسلامی واقعا بر این اعتقاد هستند که فیضیه مرکز انقلاب است پس حتما می دانند که از مرکز انقلاب باید صدای دادخواهی بلند شود و هرکسی که عدالت خواه باشد این ندا را به گوش جان خواهد خرید و نمی توان از مرکز انقلاب توقع سکوت یا همراهی در روش های غلط را داشت.
مدیران و متولیان امور مردم به ویژه رییس جمهور اعلام میکنند که پاسخگویی مسؤلان نقطه قوت است. مفهومش باید این باشد که پرسشگری نیز نقطه قوت برای نظام اسلامی است پس چرا از پرسشگران تجلیل نمی شود و گاهی هم آنها را مشتی بیکار به شمار می آورند؟
آن تابلوی حاشیه ساز شاید می خواست راه را گم کند؛ اما شایسته است دیگر شعارهای تجمعات امسال طلاب و فضلا از سوی مسئولان دیده شود و همچنین از مطالبه گران تجلیل گردد، زیرا که مطالبه کلید نجات است حتی برای مسئولان یک نظام اسلامی./۹۱۸/ی۷۰۳/س
محمدهادی سمتی
#یادداشت
From <http://mobile.rasanews.ir/data?id=577084>
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
أَلَا وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى الْبَاكِينَ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام رَحْمَةً وَ شَفَقَةً، وَ اللَّاعِنِينَ لِأَعْدَائِهِمْ وَ الْمُمْتَلِئِينَ عَلَيْهِمْ غَيْظاً وَ حَنَقاً أَلَا وَ إِنَّ الرَّاضِينَ بِقَتْلِ الْحُسَيْنِ علیه السلام شُرَكَاءُ قَتَلَتِهِ.
أَلَا وَ إِنَّ قَتَلَتَهُ وَ أَعْوَانَهُمْ وَ أَشْيَاعَهُمْ- وَ الْمُقْتَدِينَ بِهِمْ بُرَآءُ مِنْ دِينِ اللَّهِ.
آگاه باشيد؛ خدا بر گريه كنندگان امام حسين عليه السّلام و اشخاصى كه دشمنان او را لعنت كنند و افرادى كه قلبشان از غيظ و غضب بر آنان پر باشد صلوات و رحمت ميفرستد.
آگاه باشيد؛ افرادى كه به قتل حسين راضى باشند در قتل آن حضرت شريك خواهند بود! آگاه باشيد؛ كشندگان امام حسين و ياران و تابعين ايشان و اشخاصى كه از آنان پيروى نمودند از دين خدا بيزارند.
التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص: 369
https://eitaa.com/MHSemati
https://sapp.ir/MHSemati
یادداشتک | ای آنکه نداری سلیقه
هرجا جو زدگی و کج سلیقه بودن غالب شود مسیر انقلاب و انقلابی گری دچار اختلال جدی خواهد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدهادی سمتی در یادداشتی ضمن بیان ضرورت پرهیز طلاب و فضلاء از بازگذاشتن میدان برای سوء استفاده کنندگان از تجمعات طلبگی، بر ترویج شعارهای منطقی و عقلانی در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تأکید کرد. متن نوشتار در ذیل می آید.
به این چند گزاره توجه کنید:
اول: چند سال قبل در راهپیمایی اعتراض به توهین غربی ها نسبت به ساحت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" نیز سر داده شده بود. یکی از سخنرانان انقلابی و محترم در همان جا یا مکان دیگری نکته خوبی را گفته بود با این مضمون که هرچند انرژی هسته ای یک حق مسلم ملی است اما چه معنا دارد در وسط اعتراض به کاریکاتورهای توهین آمیز این شعار بی ربط سر داده شود؟
دوم: بعد از ماجرای بازداشت ۱۰ ملوان آمریکایی شامل ۹ مرد و یک زن در آب های خلیج فارس، این اتفاق در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۴ و در شهر قم بازسازی شد؛ اما ناشی گری و بی مزه بودن تاحدی بود که یک مرد جوان را با وضعیتی زشت و زننده آرایش و بزک کرده بودند تا مخاطب دقیقا بفهمد که یکی از ملوانان بازداشت شده زن بوده و مبادا رسالت اطلاع رسانی خدشه دار شود.
سوم: در غالب تجمع های اعتراضی و راهپیمایی های مناسبتی نسخه مشابه دو مورد بالا تکرار می شود و برگزار کنندگان بیش از هدایت شرکت کنندگان به سوی شعارهای منطقی و عقلانی، با برخی کارهای سخیف و دور از انتظار که به حساب نظام اسلامی نوشته می شود، عملا فضای احساسی و جو زده را ترویج می کنند و مانع از رسانا شدن پیام می شوند.
چهارم: در تجمع اخیر طلاب حوزه علمیه قم قرار بود صدای اعتراض عمامه به سرها به دلیل معضل اقتصاد به گوش دولت برسد و مردم هم از این همراهی مرهمی بر روح و روان خسته اشان بنشیند اما با دو حاشیه تقریبا همه چیز خراب شد و تجمع انقلابی بر سر فریاد کنندگان آوار شد. حاشیه مهم اما کم اثر تر ، بخش هایی از صحبت های یک ساعت و نیمه حسن رحیم پور ازغدی بود که واکنش منفی بزرگان حوزه را بر انگیخت و به عقیده برخی صاحب نظران یک بی سلیقگی بود که تجمع اعتراض اقتصادی را به دعوای درون حوزوی تبدیل کرد. اما حاشیه مهم این روزها در حوزه علمیه، آن پلاکارد جنجالی بود که منجر به بهره برداری طرفداران دولت از آن شد.
هرچند بعضی سرسختانه از این شعار دفاع کرده و می کنند و حتی با استفاده از آیات قرآن سعی در توجیه این شعار جنجالی و بی ربط و تخریب گر دارند؛ اما آنچه از این تجمع و حواشی بعدش حاصل شده است اثبات می کند که هرجا جو زدگی و کج سلیقه بودن غالب شود مسیر انقلاب و انقلابی گری دچار اختلال جدی خواهد شد.
باشد که جریان حزب الله و علاقه مندان به انقلاب همیشه و در همه جا از باز گذاشتن میدان برای سوء استفاده جلوگیری کنند.
#یادداشت
http://mobile.rasanews.ir/data?id=577347
https://eitaa.com/MHSemati
https://sapp.ir/MHSemati
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس دولت دوازدهم گفته است: "راهکار مسائل اقتصادی امروز، سیاسی است."
بعد از پنج سال و اندی از تحویل گرفتن دولت حالا این حرف چه معنایی دارد؟
یعنی ما کاری از دستمان بر نمی آید و باید برویم در دامن آمریکا تا گره باز شود.
https://eitaa.com/MHSemati
https://sapp.ir/MHSemati
هدایت شده از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
👇👇👇
🍃بسم الله الرّحمن الرّحیم
✍️متاسفانه مدتی است در فضای مجازی حرف هایی مطرح می شود که معلوم نیست چه کسانی پشت این صحبت های نابجا هستند!
برای مثال می گویند هزینه های مربوط به هیئت ها و روضه ها را برای کمک به فقرا و نذر خرید وسایل برای نیازمندان استفاده کنیم!!!
در واقع مراسم عزاداری برای امام حسین علیه السلام، مدرسه انسان سازی است، که افراد مختلف با عقاید و فرهنگ های متفاوت وارد این مراسم می شوند و شور و شعور و معرفت لازم را برای ادامه زندگی کسب می کنند.
🔹یعنی انسان ها در این مدرسه با معرفت تر شده و در ادامه همین انسان ها شروع می کنند به کمک به نیازمندان، همین انسان ها در مقابل ظلم ها می ایستند و البته در جهت بهتر شدن زندگی های دیگران قدم بر می دارند.
🔹همین ها هستند که قسمت هایی از درآمدهایشان را صرف خرید جهیزیه و خوراک و کمک به نیازمندان می کنند، همین ها گروه های بسیاری را تشکیل می دهند و در اتفاقات ناگواری چون زلزله سر پل ذهاب، هیئتی به کمک نیازمندان می روند، همین ها اردوهای جهادی تشکیل می دهند و به محروم ترین مناطق برای کمک رسانی می روند...
✅هرچیز به جای خویش نیکوست!
🔹در دین مبین اسلام همان طور که به رسیدگی به فقرا و کمک به نیازمندان توصیه و سفارش شده است، زیارت اولیای الهی، نذر، اقامة عزای اهل بیت - علیهم السلام-، ولیمة حج و عروسی و... نیز از جمله سفارشها و توصیههای دین اسلام است. اگرکمک به فقرا ضروریتر و مهمتر از بقیة مستحبات است، چرا خدای متعال آن را جایگزین عمره، زیارت ائمة اطهار- علیهم السلام-، نذر، ولیمه حج و عروسی قرار نداده است؟ واگر رسیدگی به نیازمندان، جایگزین مناسبی برای برخی اعمال مستحبی است، چه لزومی داشت که خدای متعال ما را به انجام اموری مانند نذرکردن، اقامة عزا، زیارت و مانند آن توصیه کند؟
🔹آیا میتوان به کسی سفارش کرد که در تمام عمر به جای لبنیات و غلات از سبزیجات استفاده کند؟ مسلماً خیر. همان طورکه هر ماده غذایی، اثر و خاصیت خاص خودش را دارد، در امور معنوی هم هرعملی جایگاه و اثر ویژهای دارد. کمک به مستمندان دارای یک نوع از آثار و پیامدها، اقامه عزا، دارای نوع دیگری از آثار و پیامدها است؛ و این نکته در مورد تمام اعمال عبادی صادق است.
🔹بنابراین، بندگان خاص و مخلص خداوند متعال، از همه دستورات دینی اطاعت نموده و بدون دلیل و مجوز شرعی یکی را بر دیگری ترجیح نمیدهند؛ چرا که در دین اسلام هرعملی دارای جایگاه خاص و اثر ویژهای خود را دارد. ازآن جایی که، ما به مصالح دستورات الهی به طور کامل آگاهی نداریم، نمیتوانیم آنها را با هم مقایسه کرده، و بدون دلیل یکی را بر دیگری ترجیح دهیم.
✅واقعبینی منصفانه در آسیبشناسی اجتماعی
🔹کسی نزد یکی از علما میرسد و میگوید: ساعتی قبل از نماز صبح بیدار میشوم و بین این که مشغول مطالعه شوم، یا این که به نماز شب بایستم🍃🔹🔹
هدایت شده از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
دچار تردید میشوم و نمیدانم در این زمان کدام یک بر دیگری ترجیح دارد. آن عالم با شناختی که از این شخص داشته میگوید: شما روزی ده بار قلیان میکشید، به جای قلیان کشیدن مطالعه کنید و سحر که از خواب بیدار میشوید، به نماز شب بپردازید.
حال این قضیه، ماجرای جامعه امروزی ماست.
‼️وقتی سالانه میلیونها تومان صرف هزینه آرایش میشود، وقتی رکوردار جراحی بینی در دنیا میشویم، وقتی در صفهای طویل فست فود و رستوران میایستیم، وقتی میلیونها تومان خرج مسایل غیر ضروری میشود، یادی از فقرا نمیکنیم، اما کافی است که بخواهیم اندک هزینهای برای تعظیم شعائر الاهی و تقویت دین انجام دهیم، آن وقت است که وسوسههای شیطانی و نداهای خناسان بلند میشود که پس فقرا چه! حال آنکه باید از خود بپرسیم: آیا تنها پولی که ما داریم، همین بوده که برای تعظیم شعائر الاهی خرج میکنیم؟
‼️و آیا نمیتوانیم از خرجهای غیر ضروری دیگر بکاهیم و پول آن را صرف فقرا کنیم؟ آیا فقط هزینه حج و عزاداری و ساخت مسجد و ... باید تغییر جهت دهد و به فقرا برسد؟ پس کسانی که ماشینهای چند صد میلیونی سوار میشوند، در ایام تعطیل به سفرهای خارجی میروند، بهتر نیست کمی از ریخت و پاشهای خود کاسته و زندگی دهها فقیر را نجات دهند؟ چرا وقتی نگاه پر از حسرت کودکان کار به دنبال ما تا ته سالن گرم رستورانهای گرانقیمت و غذاهای لذیذ دوخته میشود، از هزینه این شامها و ناهارهای آن چنانی مان نمیگذریم تا اینها هم شبی با شکم سیر سر بر بالین بگذارند؟ چرا وقتی پول یکی از خودروهای بیاستفاده ما مخارج ازدواج سادهی چند جوان را فراهم میکند، به فکر اهدایش نمیافتیم؟
👇👇👇🔹
هدایت شده از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
‼️اگر راست میگوییم بیاییم هزینهی یک ماه لوازم آرایشمان را خرج زلزله زده ها کنیم. از هزینه های چالوس رفتن، ویلا گرفتن، کافی شاپ رفتن، اسكی و اسب سواری، سفرهای پر خرج خارجی و ... قدری بکاهیم و آن را خرج فقرا کنیم.
از این نکته نیز غفلت نکنیم که بسیاری از همین نذریها و هزینههایی که برای برپایی مجالس عزاداری میشود، جلوههایی از عشق و ارادت همین انسانهای فقیر است که اگر چه از مال دنیا بهره چندانی ندارند، اما از همان دارایی ناچیز خود برای برپایی مجالس عزا هزینه کرده و عشق و ارادت شان را به ساحت مقدس اهل بیت – علیهم السّلام- اثبات میکنند.
@pasokhgoo1 👈🔷
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 #عکس_نوشت | امام موسی صدر : دستاورد عزاداری این است که با قصد مبارزه با ستمگر از مجلس عزا بیرون برویم. خواه این ستمگر اسرائیل و آمریکا باشند یا نزدیکان و خویشان ما.
🆔 @rasanews_agency
یادداشت طلبگی | منبر؛ اسلامی یا سکولار
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا
برای پاسخ به این سؤال که «کارکرد منبر روحانیون چیست؟» و هر پرسشی که درباره جایگاه منبر مطرح می شود، ابتدا باید به یک مسئله اساسی پاسخ بدهیم که ماهیت منبر چیست؟ ناچاریم تعریفمان از منبر و هویت و ماهیتش را به طور شفاف مطرح کنیم تا بتوانیم در مورد کارکردهای عملی آن صحبت کنیم.
منبر رسانه است؛ اما تفاوت های اساسی دارد با سایر رسانه ها. منبر رسالت رسانه را عهده دار است؛ اما رسانه ای وزین و فاخر است به معنای حقیقی و تنها ابزاری برای سرگرم سازی مخاطب یا عاملی برای به فکر فرو رفتن عمیق نیست؛ بلکه منبر باید بینش صحیح را ابتدا تبیین کند و بعد به درستی و هنرمندانه ذهن مخاطب را برای دریافت و التزام به آن بینش آماده کند.
"به دلیل همین جایگاه ویژه و رسانه ای منبر بود که در تاریخ اسلام، جهت تسلط بر مسجد جامع شهر که محل تصمیم های بزرگ بود بحث ها، جدل ها و منازعات بسیاری انجام می شد. تسلط یافتن گروهی بر مسجد جامع و منبر شهری، نشان دهنده آن بود که او حاکم و زمامدار بلامنازع آن دیار است و اکثر مردم نیز به آن رضایت داده اند. نمونه ای از این دست، اجتماع مهاجر و انصار بعد از رحلت جان سوز رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در مسجدالنبی است که با در اختیار گرفتن مسجد و منبر آن حضرت، بر اوضاع تسلط یافتند و مانع رسیدن صدای حقانیت جانشین رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به مردم شدند." (۱)
بنابر این کارکرد منبر تنها اطلاع رسانی و گزارش محتوای قرآن و سخن امامان معصوم علیه السلام نیست؛ بلکه باید تحلیل و بررسی عالمانه و دقیق یا به اصطلاح پیوست های ملموس و مورد نیاز جامعه نیز در آن گنجانده شود.
حال که ماهیت و جایگاه و رسالت منبر آشکار شد باید دایره و محدوده مجاز برای منبر و هر آن کس که بر فرازش می نشیند، هم مشخص شود.
آیا منبر تنها جایی است برای بیان احکام و مسائل شرعی؟ یا محلی است که باید اخلاق و اعتقادات دینی را توضیح بدهد؟ یا منبر مجالی برای بیان داستان های تاریخی و دلیل نزول آیات قرآن است و بس؟
اعتقاد نگارنده بر این است که اگر قرار باشد گزاره های تاریخی در منابر گفته شود و هیچ نتیجه و پیوست مربوط به وضعیت موجود دنیا و جامعه نداشته باشد همان بهتر که کتابخانه ها تعطیل شوند و تاریخ نویسان هم زحمت سیاه کردن کاغذها را به خودشان ندهند.
حتی گاهی شنیده و دیده می شود که برخی بیان اخلاق را محور منبر می دانند و سیاست را یک مسئله فرعی و دسته چندم معرفی می کنند که مانند پیام های بازرگانی خوب است در میانه سخن وجود داشته باشد.
یا عده ای اعتقاد دارند که دعوت به اخلاق خودش یک مسئله سیاسی است در حالی که این مطلب نوعی مغلطه علمی است. ما سیاست اخلاقی و اخلاق سیاسی _در مقابل سیاست سکولار و غیر اخلاقی یا دینی _ داریم اما نمی توانیم سیاست را با اخلاق مساوی بدانیم.
فراموش نکنیم که در شرایطی از رسالت منبر صحبت می شود که جامعه ایران حکومت ظالم و فاسد طاغوت را تجربه کرده و پشت سر گذاشته است بنابر این سخن از منبر تراز انقلاب اسلامی است و تفاوتش با منبرهای بی روح و سکولار مورد بررسی قرار می گیرد پس اگر منبر پیوست اجتماعی و سیاسی نداشته باشد به طور یقین در تعریفی که از آن ارائه شد قرار نخواهد گرفت.
ادامه دارد.../۹۱۸/پ۲۰۰/س
محمدهادی سمتی
پی نوشت
(۱) جایگاه منبر در اسلام، به قلم حجت الاسلام میلاد عچرش، سایت الف
#یادداشت
http://mobile.rasanews.ir/data?id=577832
https://eitaa.com/MHSemati
https://sapp.ir/MHSemati
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 #عکس_نوشت | امام موسی صدر: من حسینیه را، حسینیه نمی دانم مگر این که دلاورانی را برای نبرد با دشمن اسرائیلی فارغ التحصیل کند.
🆔 @rasanews_agency
یادداشت | منبر؛ اسلامی یا سکولار (بخش پایانی)
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا
به محض این که سخن از منبر اجتماعی و به خصوص سیاسی به میان می آید ذهنها به سراغ یک معنای نادرست و گمراه کننده می رود که عبارت است از تمجید از فلان جناح و تخریب جناح دیگر.
این ذهنیت ناشی از چیست؟
به نظر می رسد چند دلیل دارد. اول آن که تعریف واژه سیاست برای افراد جامعه و حتی برخی نخبگان نامشخص و ناقص است.
کلمه سیاست طبق یک تعریف عبارت است از "رهبری صلح آمیز یا غیر صلح آمیز روابط میان افراد،گروه ها و احزاب (نیروهای اجتماعی) و کارهای حکومتی در داخل یک کشور و روابط میان یک دولت با دولتهای دیگر در عرصه جهانی" (۱)
وقتی از منبرهای سیاسی سخن می گوییم _آن چنان که در بخش اول نیز گفته شد_ منظورمان ایجاد بینش صحیح در ذهن مخاطب است. با این وجود آیا تبیین حق و باطل و مبارزه با ظلم یک مسئله سیاسی و اجتماعی نیست؟ آیا نباید مخاطبان نسبت به ضرورت تبعیت از امام و مدیر جامعه اسلامی و لزوم پرهیز از وادادگی در مقابل دشمنان دین به یک بینش منطقی و عقلانی دست پیدا کنند؟ این موارد و چیزهایی مشابه این ها چیزهایی نیستند که با برچسب جناح زدگی بتوان از گفتگو درباره آن ها شانه خالی کرد.
همچنین بیان دست آوردهای انقلاب اسلامی و مقایسه دقیق با دوران سلطنت طاغوت یک مسئله سیاسی است که باید در آستانه چهل سالگی انقلاب جزء اولویت ها باشد.
آیا کسی منکر ضرورت تبیین این موضوع مهم است؟
دلیل و عامل دوم ، طراحی دشمنان است که از ابتدای تشکیل حکومت پیامبر و همچنین قرن ها بعد در دوران حکومت مزدور پهلوی تلاش کرده اند مفهوم سیاست و سیاست ورزی را در ذهن مسلمانان و مؤمنین به گونه ای جا بزنند که همه تصور کنند نحس تر و نجس تر از سیاست در عالم وجود ندارد تا با این وسیله خودشان مدیریت عالم را به عهده بگیرند. در حالی که مطابق با آن چه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم سیاست ورزی از ویژگی های بارز امامان معصوم علیهم السلام است.
بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) فروردین ۴۳ و بعد از آزادی و بازگشت به قم ضمن تأکید بر این که تمام اسلام بر دایره سیاست است می گویند: " در روزنامه [مورّخ ۱۳/ ۵/ ۱۳۴۲] كه مرا از زندان قيطريّه آوردند، نوشتند كه مفهومش اين بود كه روحانيت در سياست مداخله نخواهد كرد. من الآن حقيقت موضوع را براى شما بيان مىكنم. آمد يك نفر از اشخاصى كه ميل ندارم اسمش را بياورم، گفت آقا سياست عبارت است از دروغ گفتن، خدعه، فريب، نيرنگ، خلاصه پدرسوختگى است! و آن را شما براى ما بگذاريد! چون موقعْ مقتضى نبود نخواستم با او بحثى بكنم. گفتم: ما از اوّل وارد اين سياست كه شما مىگوييد نبودهايم. امروز چون موقع مقتضى است، مىگويم اسلام اين نيست. و اللَّه اسلام تمامش سياست است. اسلام را بد معرّفى كردهاند. سياست مُدُن از اسلام سرچشمه مىگيرد. من از آن آخوندها نيستم كه در اينجا بنشينم و تسبيح دست بگيرم؛ من پاپ نيستم كه فقط روزهاى يكشنبه مراسمى انجام دهم و بقيه اوقات براى خودم سلطانى باشم و به امور ديگر كارى نداشته باشم." (۲)
باید همه متوجه باشند که سیاست هرچند طعمه خوبی برای مفسدان و نابکاران عالم بوده و هست ولی ما باید تمام حواسمان را جمع کنیم که مبادا این طعمه را با دست ما خارج سازند. سیاست باید در دین و جامعه اسلامی تدوین و فرآوری شود و به افراد جامعه عرضه شود.
نکته دیگری که تبیینش در مورد منبرهای سیاسی ضرورت دارد این است که جایگاه منبر مانند هر عرصه دیگری نیاز به لوازم مخصوص به خود دارد و به طور یقین هرگز نباید هرکسی که به مسائل سیاسی علاقه دارد، ولی قدرت ارائه موضوع و تبیین را دارا نیست وارد میدان سیاست گویی شود و به بیان کلیات یا جزئیات غیر ضروری و سخیف مشغول شود و نمیتوان هم انتظار داشت که تمامی خطیبان سیاست گو باشند.
اما این سخن به معنای قدغن سازی منبرهای سیاسی _طبق تعریف و شاخصه هایی که بیان شد_ و پیچیدن نسخه عمومی نیست و نباید با نگاه حداقلی به معنای سیاست ، آن را خلاف شأن منبر و منبریها دانست./۹۱۸/ز۵۰۴/س
محمدهادی سمتی
پی نوشت:
عالم،عبدالرحمن،بنیادهای علم سیاست،تهران،نشر نی،۱۳۷۳، صفحه ۳۰
صحيفه امام، ج۱، ص: ۲۶۹
#یادداشت
mobile.rasanews.ir/data?id=577837
https://eitaa.com/MHSemati
https://sapp.ir/MHSemati
محمد هادی سمتی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت مرحوم مغفور علی مختار مختاری _پدر گرامی شهید عزیز محمد رضا مختاری_ را به خانواده محترم و داغدار ایشان تسلیت عرض می کنم.
خداوند روح این مرحوم و همسر مرحومه اش را با فرزند شهیدشان و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله محشور بگرداند. ان شاء الله.
محمد هادی سمتی
پنجشنبه دوازدهم مهرماه 97
حجت الاسلام سمتی، نماینده طلاب بافق،بهاباد،خاتم و مهریز در نطق پیش از دستور مجمع نمایندگان طلاب:
نیازمند بازشناسی مفاهیم کلیدی انقلاب اسلامی هستیم/ برخی در داخل حوزه خودشان را نواب صفوی می پندارند و دولت شکل گرفته در قالب نظام اسلامی را هرچند هم که آن دولت خطا داشته باشد با حکومت طاغوت اشتباه گرفته اند.
به گزارش سایت مجمع نمایندگان طلاب وی در این جلسه که با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه برگزار شد گفت: انقلاب اسلامی ایران به زودی چهل ساله خواهد شد و ما نیاز به بازشناسی مفاهیم کلیدی این نهضت داریم و کلید واژه انقلاب و مشتقاتش در بالاترین اولویت قرار دارد.
محمد هادی سمتی با بیان این سؤال که انقلاب و انقلابی گری چیست و حوزه انقلابی چه شاخصه هایی دارد؟ اظهار داشت: مشکلی که امروز در متن حوزه مشاهده می شود ناهمگونی رفتارهای برخی مدعیان انقلابی با تعریف و بایسته های آن است. اگر رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با نمایندگان طلاب از ضرورت انقلابی ماندن حوزه علمیه قم سخن می گویند به طور قطع و یقین، این مسئله شاخصه هایی هم دارد که البته در کلمات ایشان وجود دارد.
این نماینده طلاب ابراز داشت: از دیدگاه رهبر حکیم انقلاب، انقلابی یعنی دارای سواد، دارای انضباط، دارای تدیّن، دارای حرکت، دارای عقل، خردمند؛ انقلابی گری به این نیست که ما آن جایی که نباید پرخاش کنیم، بیخودی پرخاش کنیم.
حجت الاسلام سمتی خاطرنشان ساخت: اگر به نام عدالتخواهی و به نام انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کردهایم. اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالتخواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شدهایم؛ این خطاست که ما از همهی کسانی که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقّع داشته باشیم؛ یا یک درجهی از انقلابیگری توقّع داشته باشیم.
وی یادآور شد: این شاخصه ها را بگذارید در کنار رفتارهای عده ای که در گوشه و کنار حوزه علم انقلابی گری بلند می کنند و با کج فهمی و بی سلیقگی مسیر انقلاب و انقلابی گری را دچار اختلال جدی خواهند کرد.
نماینده طلاب بافق و مهریز تصریح کرد: مشکل این جاست که برخی در داخل حوزه خودشان را نواب صفوی می پندارند و دولت شکل گرفته در قالب نظام اسلامی را هرچند هم که آن دولت خطا داشته باشد با حکومت طاغوت اشتباه گرفته اند و اصرار دارند که راهشان هم درست است و بقیه نمی فهمند و گاهی در لابلای سخنانشان اجتهاد در مقابل نص کلام امامان انقلاب یافت می شود و سعی هم دارند خودشان را صدای حوزه معرفی کنند.
حجت الاسلام سمتی بیان داشت: در مورد الگوی پیشرفت که از جانب رهبر انقلاب ابلاغ شده است چند سؤال وجود دارد که وظیفه حوزه علمیه در این مورد چیست و مجمع نمایندگان طلاب چه مسؤلیتی در این مورد دارند؟ همچنین لازم است مدیریت محترم حوزه های علمیه مجمع نمایندگان را نسبت به این سند و لزوم بررسی آن متوجه سازند.
وی در پایان اظهار داشت: وضعیت تلبس نیاز به نظام جامعی دارد که تلبس های موقت و موسمی از بین برود؛ برای حوزه شایسته نیست که طلبه اش با سرما و گرمای هوا و به اقتضاء شرایط مختلف عبا و عمامه را کنار بگذارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
قدر پدران و مادران شهدا را باید دانست.(رهبر فرزانه انقلاب)
درگذشت مرحومه مغفوره حاجیه بی بی خدیجه حنیفی (مادر بزرگوار شهید جاوید الاثر رضا اخوان) را به خانواده های داغدار تسلیت عرض می کنم.
خداوند روح او و همسرش را با فرزند شهیدشان محشور بگرداند و همه ما را در قیامت میهمان سفره احسان اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار بدهد.
ان شاء الله
محمد هادی سمتی
شنبه 28 مهرماه 97
هدایت شده از هیئت محبین اهل بیت علیهمالسلام
حجت الاسلام #حاج_احمد_پناهیان
📅 شب اول #اربعین
📅 ۴ آبان ۹۷
هیئت محبین اهل بیت(ع) قم
🔴 یکی از #ایرادات ما حزب اللهی ها این است که #کار_گروهی نمیتوانیم خوب انجام دهیم.
⚫️ رهبرانقلاب برای دولت دهم ۱۹ #نقطه_ضعف برشمردند و ۶ نقطه قوت. نتیجه اش این میشود که #۲۴_میلیون نفر از ادامه این راه #منصرف میشوند.
🔴 ما هشت سال #فرصت داشتیم یک #مدل_مدیریتی و تربیتی را در جامعه نهادینه کنیم، که اگر انجام میدادیم، دولت فعلی نمیتوانست سراغ #سند_۲۰۳۰ برود.
🔴 اگر از زیارت #فقط_حال_معنوی اش را بچشیم، با یک #گرانی از زیارت منصرف میشویم.
⚫️ زیارتی امت اسلام را از #شر_دشمنان رها میکند و #زمینه_ساز ظهور است که #تجدید_عهد و میثاق در آن زیارت اتفاق بیفتد.
🔴 آیت الله #بهجت گفتند امام زمان(عج) خود را با امام حسین(ع) معرفی میکنند، اما نگفتند اگر #مردم_جهان امام حسین(ع) را بشناسند، #ظهور اتفاق می افتد. مگر کوفیان امام حسین(ع) را نمی شناختند؟
#باخت_۱۹_به_۶_دولت_حزب_اللهی_ها!
#فرصت_سوزی_هشت_ساله
#اربعین_زمینه_ساز_ظهور_است_بشرطی_که...
🆔 @mohebbin_net
محمد هادی سمتی
🔴دیدار آیتالله شبیری زنجانی با محمد خاتمی و عبدالله نوری، موسوی خوئینیها، معادیخواه و کرباسچی 📅۲
✍ نامه سرگشاده آیت الله یزدی خطاب به آیت الله العظمی شبیری زنجانی
✳️ به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه رسمی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در پی انتشار تصاویری از آیت الله العظمی شبیری زنجانی در فضای مجازی؛ آیت الله محمد یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی نامه نوشت.
🔻متن این نامه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله شبیری زنجانی «دامت برکاته»
سلام علیکم
🔹 با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض میرساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزیان را در پی داشته است.
🔹 لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال کردم
🔹 چگونه میشود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت میکنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!.
🔹 یادآور میشوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.ان شاء الله
محمد یزدی
http://hawzahnews.com/detail/News/466785
محمد هادی سمتی
✍ نامه سرگشاده آیت الله یزدی خطاب به آیت الله العظمی شبیری زنجانی ✳️ به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل
3⃣🚨 مرجع تقلیدی که پناه فتنه گران شده!
حجت الاسلام #حاج_احمد_پناهیان
📅 جلسه هفتگی
📅 ۲۷ مهر ۹۷
هیئت محبین اهل بیت(ع) قم
🔹 أرَادُوا بِذَلِکَ رِضْوَانَکَ. زائران امام حسین(ع) به زیارت کربلا میروند تا دشمنان اهلبیت را عصبانی کنند و به این وسیله #رضایت_خدا را جلب کنند. صریح تر از این امام صادق(ع) نمیتواند سخن بگوید! آنهم در زمانیکه دشمنان اهلبیت قدرت و حکومت دارند. برخی علما و مراجع این #روحیه امام صادق(ع) را نداشته و ندارند.
🔸 مرجع تقلیدی که به بهانه دخالت نکردن در سیاست در سالهای #دوم_خرداد در برابر #اهانت به امام حسین(ع) و اهلبیت حتی خدا واکنشی نشان نمیداد، الان از قم به تهران میرود و در جلسه ای که سران فتنه حضور دارند شرکت میکند و با آنها صحبت میکند. این حرکت سیاسی نیست؟! شما در دفاع از انقلاب و ولایت چنین اقدامی انجام نداده اید. کمی از این عنایتی که نسبت به این متهمین دارید، نسبت به شهدا و رزمندگان و مظلومین منطقه هم داشته باشید! #سران_فتنه از شما استفاده میکنند تا از #تیغ_نظام خود را در امان بدارند. کسانیکه در حرم پشت سر این مرجع تقلید نماز میخوانند از ایشان بپرسند با چه توجیهی به این جلسه رفته اند؟ کیست که پرونده سران فتنه و این متهمین را نداند؟
🔹 ما موظفیم دشمن را عصبانی کنیم، نه #امیدوار! اگر بنا باشد زیارت اربعین برویم اما دشمن را عصبانی نکنیم، چه بهره ای از این زیارت می بریم؟ مگر در زیارت عاشورا نمیخوانیم :انی إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ، وَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيْكَ بِمُوَالاَتِكَ ، وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِكَ. محبت امام حسین(ع) برای تقرب به خداست، و این تقرب در اثر جلب رضایت خدا حاصل میشود.
🆔 @mohebbin_net
محمد هادی سمتی
3⃣🚨 مرجع تقلیدی که پناه فتنه گران شده! حجت الاسلام #حاج_احمد_پناهیان 📅 جلسه هفتگی 📅 ۲۷ مهر
✍ هم نشینی با نانجیب های سیاسی توهین به نظام اسلامی است
تصویری منتشر شده است از دیدار یک مرجع تقلید با رئیس دولت اصلاحات و جمعی دیگر از زالوهای انقلاب اسلامی.
اولین واکنش رسمی و شاید دیرهنگام و البته با صلابت و تمام عیار را امروز از جانب رئیس محترم جامعه مدرسین شاهد بودیم و باید از ایشان به طور جدی تشکر کرد.
این نامه سرگشاده باید با بیان های مختلف و شدیدتر از سوی سایر دلسوزان حقیقی انقلاب ادامه پیدا کند.
سالیانی است که انقلاب اسلامی و به طور خاص قم مقدس در باتلاق برخی رودربایستی های نامصلحانه گرفتار شده است و تکلیفش را به طور شفاف و محکم با جریان ها و اشخاص تضعیف کننده نظام مشخص نکرده است.
حکایت نماز با علی و ناهار با معاویه به یک داستان دنباله دار تبدیل شده است.
اگر کسی _در هر لباس و منصب و درجه علمی و معنوی که باشد_ به زبان ادعا می کند دلسوز انقلاب و آرمان هایش است و برای ولی فقیه محلی از اعراب قائل است و به آن اعتنا دارد دیگر نمی تواند و نباید در مسائل کلان نظام از اصول اساسی کوتاه بیاید.
دیدار اخیر این مرجع تقلید با نا نجیبان سیاسی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و نمی توان به سادگی از کنارش عبور کرد.
آن چنان که ریاست محترم جامعه مدرسین هم به خوبی تصریح کرده اند، اگر مرجعیت شیعه احترام و عظمت دارد و مقلدان و دست بوسانی دارد که پشت سرش نماز می خوانند و همراه او در بیت و خیابان سینه می زنند، این احترام تا هنگامی باقی است که حرمت نظام و حاکم مقتدرش محفوظ بماند.
در چهل سالگی انقلاب سیاست یک بام و دو هوا از سوی هیچ فرد و جریان مدعی حمایت از نظام و حاکم اسلامی قابل قبول نخواهد بود.
برخی سایه نشینان درخت چهل ساله انقلاب مانند کودکانی که ناجوانمردانه بر تنه درخت خط و خش می اندازند، هم از خنکای سایه استفاده وافر را می برند و هم نیش و کنایه و شاخه شکستن هایشان پابرجاست.
این سیاست یک بام و دو هوا در چهل سالگی انقلاب جانسوز و طاقت فرسا است.
انقلاب چهل ساله باید غربال کند زائده هایش را.
محمد هادی سمتی
شنبه پنجم آبان 1397
https://eitaa.com/MHSemati
https://sapp.ir/MHSemati