علوم و معارف حدیث
✅ امکان سنجی ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم ✍️ صهیب تقوی، عباس محمودی 🔖 ازدواج خلیفه دوم با امک
بنابر نقلی سه شنبه 11 دی مصادف با 29 جمادی الثانیه رحلت ام کلثوم (دختر امام علی و حضرت زهرا علیهما السلام) است.
این مقاله مناسب است که مطالعه شود
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
حلول ماه رجب و ولادت با سعادت #امام_باقر علیه السلام مبارک باد🌸🌸
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب.pdf
413.6K
#مقاله_بخوانیم
✅ بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب
✍️ سید محمود طیب حسینی
🔖در مقاله حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب به قصد رجاء تبیین، و در ادامه درباره معنای «رغائب»، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است
اما بر اساس روایات و کتب لغت، معنای «رغائب» یعنی عطاهای صرفاً مادی و همچنین عطاهای بزرگ معنوی است
برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
بررسی و داوری ادله بیاعتباری روایت لیلةالرغائب.pdf
943.5K
#مقاله_بخوانیم
✅ بررسی و داوری ادله بیاعتباری روایت لیلةالرغائب
✍️ فاطمه ژیان
🔖در روایتی از پیامبر6 اولین شب جمعه ماه رجب، به لیلةالرغائب موسوم شده و برگزاری نمازی خاص در این شب سفارش شده است. بر پایه این روایت، از دیرباز اعمال خاص اولین شب جمعه ماه رجب مورد توجه بسیاری از متشرعان بوده و هست. از حدود قرن هفتم به بعد، در اصالت روایت، نامگذاری این شب به لیلةالرغائب و برگزاری نماز آن، تردیدها و انتقاداتی شکل گرفت و گسترش یافت. تعداد قابل توجهی از حدیثپژوهان اهلتسنن در اثبات بیاعتباری این روایت کوشیده و برگزاری نماز رغائب را بدعت خواندهاند، اما شیعیمذهبان کمتر به مناقشه در این روایت پرداخته و بسیاری از آنان بر اساس قاعده تسامح به استحباب یا جواز برگزاری نماز رغائب حکم کردهاند.
این مقاله به بررسی روایت لیله الرغائب در کتاب های شیعه و سنی پرداخته است .
برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عن الامام الهادی علیهالسلام: اَلدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.
امام هادی علیه السلام: دنيا بازاريست كه مردمى از آن سود برند و مردمى ديگر زيان كنند.
شهادت #امام_هادی_علیهالسلام تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام صادق علیه السلام فرمودند:
ثَلاثَةٌ تُورِثُ المَحَبَّةَ : الدِّينُ و التِّواضُعُ و البَذلُ؛ سه چيز محبّت مى آورد: دين دارى ، تواضع و بخشش
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج75، ص: 229
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
❖ شور و شعف عالِم ملکوتی حضرت آیت الله بهاءالدینی هنگام شنیدن مدح حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان حبیبالله چایچیان (حسان)
#حضرت_زهرا
@MaarefHadith
عن أبی عبدالله علیه السلام: .... اِنَّ الْعَبْدَ لَیَقَعُ اِلَیْهِ الْحَدِیثُ مِنْ حَدِیثِنا فَیَدِینُ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ بِهِ فِیما بَیْنَهُ وَبَیْنَه، فَیَکُونُ لَهُ عِزَّا فِی الدُّنیا وَنُورا فِی الاْآخِرَةِ وَاِنَّ الْعَبْدَ لَیَقَعُ اِلَیْهِ الْحَدِیثُ مِنْ حَدِیثِنا فَیُذِیعُهُ فَیَکُونُ لَهُ ذُلا فِی الدُنیا وَیَنْزِعُ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ ذلِکَ النُّورَ مِنهُ؛
.... به راستی بنده ای هست که حدیثی از ما به دست او می رسد [و مأمور به کتمان است] و او میان خود و خدای عز وجل نسبت بدان دینداری می کند. پس وسیله عزّت او است در دنیا، و نور است در دیگر سرای؛ و بنده ای هست که حدیثی از ما به دستش می افتد و آن را آشکار می سازد و در دنیا خوار می شود و خدای عزّ وجلّ آن نور را از او می گیرد.
📗الکافی دارالحدیث، ج۳، ص۵۶۰
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تاثیر عناوین ابواب در فهم روایات
از نحوه تبویب کتب و گزینش روایات ذیل عنوان باب، میتوان به فهم نویسنده کتاب پیرامون آن حدیث پی برد.
فی المثل کلینی در باب تقیه این روایت را از امام صادق علیه السلام نقل می کند: «احْذَرُوا عَوَاقِبَ الْعَثَرَاتِ»
ملا محسن ذیل این حدیث مینویسد: «یعنی کلّ ما تقولونه أو تفعلونه فانظروا أوّلاً فی عاقبته ومآله، ثمّ قولوه أو افعلوه، فإنّ العثرة قلّما تفارق القول والفعل، ولا سیّما إذا کثرا ؛ أو المراد أنّه کلّما عثرتم عثرة فی قول أو فعل فاشتغلوا بإصلاحها وتدارکها کیلا تؤدّی فی العاقبة إلی فساد لایقبل الصلاح»
اما علامه مجلسی با توجه به فهم کلینی از این روایت و درج آن ذیل عنوان «باب التقیة» میفرماید: «احذروا عواقب العثرات، أی فی ترک التقیّة، کما فهمه الکلینی رحمه الله ظاهرا..».
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کتمان_سر
▪️عَنْ عَمَّارٍ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «أَخْبَرْتَ بِمَا أَخْبَرْتُكَ بِهِ أَحَداً؟» قُلْتُ: لَا، إِلَّا سُلَيْمَانَ بْنَ خَالِدٍ، قَالَ: «أَحْسَنْتَ¹، أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ الشَّاعِرِ:
فَلَا يَعْدُوَنْ سِرِّي وَ سِرُّكَ ثَالِثاً
أَلَا كُلُّ سِرٍّ جَاوَزَ اثْنَيْنِ شَائِعٌ²
▪️عمار گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: آنچه را بتو گفتم، بكسى گفتى؟ عرض كردم: جز به سليمان ابن خالد به کسی نگفتم. فرمود: احسنت، مگر قول شاعر را نشنيدهاى كه گويد:
راز من و تو بسومين كسى نرسد
هر راز كه از دو بگذرد فاش شود
📗الكافي (دارالحديث)ج۳، ص ۵۶۶.
__________________________
¹. و فی بعض النسخ: «ما أحسنت»، و هو الأنسب. و فی شرح المازندرانی: «أحسنت، للتوبیخ والتقریع، کما دلّ علیه ما بعده». و فی مرآة العقول: «فیه مدح عظیم لسلیمان بن خالد إن حمل قوله: «أحسنت» علی ظاهره، و إن حمل علی التهکّم فلا، و هو أوفق بقوله: «أو ماسمعت؛ فإنّ سلیمان کان ثالثا».
². ابیاتی از مولوی که ناظر به این بیت شعر عربی است.👇
در بیان این سه کم جنبان لبت
از ذهاب و از ذهب وز مذهبت
کین سه را خصمست بسیار و عدو
در کمینت ایستد چون داند او
ور بگویی با یکی دو الوداع
کل سر جاوز الاثنین شاع
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
12.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙سیدمحمدمهدیمیرباقری
امامت امام جواد علیهالسلام در کودکی، از بزرگترین امتحانهایی است که خداوند از شیعه گرفته است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith