eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
HS_Volume 25_Issue 2_Pages 25-47.pdf
1.13M
📝📝«حدیث مقاریض» تحلیل، نقد و بررسی رویکردها 👆👆👆👆👆 ✍️✍️ سعید رهایی، محمد قربانی برخی احادیث، محتواییِ بحث برانگیز و دیرفهم داشته و در زمرۀ «مشکل الحدیث» جای دارند و تلاش برای فهمِ صحیح آنها با رویکردهای متفاوتی همراه است. یکی از آنها، حدیث بریدن گوشت و پوستِ بدن یا لباس در برخورد با ادرار، میان بنی‌اسرائیل است. این روایت با الفاظی متفاوت اما با مفهومی تقریبا متحد در کتب روایی شیعه و سنی نقل شده است. نظرها پیرامون این حدیث را می‌توان به سه دستۀ عمده پذیرش، انکار و توقف تقسیم نمود. حال آیا این روایات دلالت بر معنای مجازی دارند و یا مبالغه در مشقت طهارت؟ مقاله «حدیث مقاریض» تحلیل، نقد و بررسی رویکردها؛ 👆در این موضوع منتشر شده است. فایل آن برای دانش پژوهان علوم حدیث و علاقه مندان به این مباحث، پیوست شده است. 📕مجله علوم حدیث، ش 96، تابستان 1399. @MaarefHadith
«اندیشکدۀ اربعین» راهی برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و کاهش آسیب‌ها.pdf
481K
📝📝 «اندیشکدۀ اربعین» راهی برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و کاهش آسیب‌ها 👆👆👆👆👆 ✍️✍️محمدمهدی احسانی فر در چند سال اخیر، اربعین جلوه ویژه‌ای در ایران، عراق و برخی کشورهای دیگر پیدا کرده است. می‌توان اربعین را بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان دنیا یا حتی بزرگ‌ترین گردهمایی انسانی در جهان نامید. حضور ده‌ها میلیون نفر در مراسم اربعین، ظرفیت بزرگی را برای تبلیغ اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام ایجاد کرده است. برای استفاده از این ظرفیت، نیاز به یک اتاق فکر گسترده است. در این اتاق فکر به همه تخصص‌ها و تنوع اندیشه‌ها و حتی به دیدگاه‌های همه مذاهب و مکاتبی که به نوعی با اربعین ارتباط برقرار می‌کنند، نیاز داریم. «اندیشکدۀ اربعین» راهی برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و کاهش آسیب‌ها؛👆 گزارش تحلیلی و میدانی است که به تمام قوت ها و ضعف های این رویداد بزرگ پرداخته و در کنار آن، آسیب ها و کمبودهای نیازمند توجه را هم مطرح کرده است. «اندیشکده اربعین» طرحی می باشد که در این مقاله پیشنهاد شده است و مسئولان، اندشمندان و افراد مشتاق می توان برای پیش بُرد این مراسم معنوی از آن استفاده کنند. 📕مجله دانش ها و آوزه های قرآن و حدیث، ش 7، زمستان1398. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... ❗️از امام رضا عليه السّلام سؤال كردند كه خرد چيست‌؟ فرمود:اندوه نخوردن و با دشمنان آسان گرفتن و با دوستان مداراكردن. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ سُئِلَ مَا اَلْعَقْلُ فَقَالَ اَلتَّجَرُّعُ لِلْغُصَّةِ وَ مُدَاهَنَةُ اَلْأَعْدَاءِ وَ مُدَارَاةُ اَلْأَصْدِقَاءِ . 📚 الأمالی (للصدوق)،ج۱، ص۲۸۳ @MaarefHadith
🔺منظوز از غلمان یا غلام در رجال چیست؟ 🔸گاه در کتب رجال و درایه به تعبیر؛ {مِن غِلمان فلان} یا {فلانٌ غلامُ فلانٍ} بر می خوریم. چنانچه شیخ طوسی در رجال خود در ترجمه أحمدبن ‌محمد بن‌الحسين‏‌ الأزدي، می‌نویسد: غلام العياشي.(۱) و یا در ترجمه أباعمرو الكشي‏ مینویسد: صاحب كتاب الرجال، من غلمان العياشي.‏(۲) 🔹در تبین معنای این تعبیر گفته شده: انّ الغلام، في مصطلح علم الدراية: هو التلميذ و المتأدب بتأديب الأستاذ و تعليمه و تربيته.(۳) 📚منابع (۱)رجال‌طوسی، ص۴۰۷. (۲)رجال‌طوسی،ص۴۴۰. (۳)مقدمه رجال الكشي، ص۱۴(موسسه نشردانشگاه مشهد). @MaarefHadith
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گر چه روایات قیام مهدی در میان امت اسلامی متواتر است، اما در این که مقصود از این مهدی کیست، اختلاف نظر دارند. اهل سنت در این مورد به سه گروه تقسیم می شوند. اما شیعیان بالاتفاق قائل هستند که مقصود از مهدی همان مهدی موعود موجود یعنی امام زمان (فرزند امام حسن عسکری علیهما السلام) است. 📚 منبع: مشرق موعود سال هفتم بهار 1392 شماره 25 @MaarefHadith
noorhadith(1.3.7)-noorsoft.apk
12.83M
◀️نرم افزار همراه، نسخه موبایلی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث است که برای استفاده در تلفن‌های همراه با سیستم عامل تهیه شده و به صورت آنلاین و هوشمند از آن پایگاه سرویس می‌گیرد. در این نرم افزار علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود 400 هزار روایت و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است. • جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه • مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه • دسترسی به شروح و سند روایات • مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط) • مشاهده ترجمه روایات • امکان نمایه‌زنی بر احادیث • امکان تعین دامنه احادیث • امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات • اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور • امکان تغییر قلم • نمایش یا عدم نمایش اعراب روایات @MaarefHadith
r68608a9455.pdf
523.4K
📝کاوشی در پدیدآورنده کتاب الاختصاص ✍مجیدمعارف_محمدعلی حیدری مزرعه آخوند چکیده‌مقاله: مؤلف کتاب شناخته ‌شده نیست؛ برخی او را احمد بن حسین مؤمن و برخی شیخ مفید می‌دانند. کنار این نظریه‌ها، نظریۀ دیگری هم هست و آن اینکه تلخیص‌شدۀ کتاب و شیخ مفید است. بر پایۀ این تحقیق،این کتاب از تألیف‌های احمد بن حسین المؤمن، شیخ مفید و یا تلخیصی از کتاب العیون و المحاسن وی نیست. گرچه بعضی از مشایخ شیخ مفید در سند روایات این کتاب ذکر شده، ⬅️الاختصاص کشکولی را ماند که احادیث مختلف و متفاوت و گاه متناقض با رأی و نظر شیخ مفید را از کتاب‌های الاختصاص ابو علی احمد بن حسین بن احمد بن عمران، فضائل امیرالمؤمنین ابن دأب، صفه الجنه والنار و قبض روح المؤمن و الکافر سعید بن جناح و محنه امیرالمؤمنین به دست در امر حدیث جمع شده است. 👆👆👆 @MaarefHadith
فراخوان مقاله کنگره آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان تاریخ ارسال چکیده مقاله 1399/9/15 تاریخ ارسال مقاله 1399/12/15 آدرس: http://alkhersan.ir/ امتیازات 1. تشرف به عتبات عالیات و شرکت در کنگره عراق برای مقالات برتر 2. ترجمه مقالات برگزیده به زبان عربی و انتشار آن در سطح ملی و بین المللی 3. چاپ مقالات برگزیده در کتاب مجموعه مقالات کنگره به دو زبان عربی و فارسی 4. چاپ مقالات بر گزیده در مجلات علمی و پژوهشی 5. اعطای گواهی پذیرش به مقالات برتر @MaarefHadith
نهمین شماره از فصلنامه علمی_اختصاصی «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» در قالب های: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نقد، مقاله فهرستی، نکته نگاری و یادداشت های آزاد، با عناوین ذیل منتشر شده: 👇👇👇👇👇👇👇 • نگاهی گذرا به شبهات کرونایی مرتبط با حدیث و چگونگی برخورد متخصّصان • واکاوی نظریه «وقوع در مشیخه من‌لایحضره‌الفقیه و دلالت آن بر وثاقت مؤلّف» با تأکید بر کتاب «النّوادر» ابراهیم بن هاشم قمی • شناسایی و تحلیل اَسناد شیعی و منقطع روایات پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله در کتب اربعه • مقایسه دو تحقیق از کتاب «الدّروع الواقیة» با روش «مقابله چاپ» • آسیب‌‌های پژوهشی بهره‌گیری از نرم‌افزار جامع الاحادیث • شناخت کلیدواژه‌های اقتصادی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی • چگونگی رمزگشایی از نشانه‌های کتاب‌ها و نویسندگان در نسخه‌های خطّی • چند فرضیه برگرفته از روایات برای رویارویی با کرونا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ این مجله، نگاشته های علمی را در 28 قالب مختلف چاپ می کند. امکان انتشار نگاشته های عربی، مقالات پیوسته و یادداشت های آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد. تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir رایانامه majaleh.d.a@gmail.com شماره تماس 09214312651 @MaarefHadith
قال صادق علیه السلام: «اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فى اِخْوانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَک بَنِیْکَ» بنویس و دانش خود را در میان برادرانت منتشرساز و اگر از دنیا رفتى کتاب هایت را به ارث براى فرزندات بگذار.(الكافي، ج‏1، ص52.) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📗مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث»، نگاشته های علمی را در 28 قالب مختلف منتشر می کند. یکی از قالب ها که دانش پژوهان و اساتید محترم می توانند نگاشته های علمی خود را منتشر کنند «یاداشت های آزاد قرآنی و حدیثی» است. 📝یاداشت آزاد، نگاشته ای است که بدون داشتن ساختار یک مقاله علمی، به ارائه نکات علمی می پردازد. این نگاشته در صدد است یافتهء نویسنده را در کوتاه ترین زمان و به آسان ترین شکل، قلمی کرده و به مخاطب برساند. به عنوان نمونه اساتید می توانند طرح درس خود را که دارای نوآوری باشد در قالب یاداشت آزاد، چاپ کنند. برخی از نمونه های منتشر شده: 1️⃣ خطّة دراسیّة لفقه اللّغة http://majaleh-a.ir/issue/20791 2️⃣ صحابی بودن، نشانۀ مدح راوی http://majaleh-a.ir/issue/20877 3️⃣ پیشینه «تواتر» و چرایی پرداختن عالمان شیعه به آن http://majaleh-a.ir/issue/31050 @MaarefHadith
امام صادق علیه السلام فرمودند: احاديث ما شما را به هم مهربان مى كند. اگر به آنها عمل كنيد، كمال و نجات مى يابيد و اگر رهايشان كنيد، گمراه و هلاك مى شويد؛ پس به احاديث ما عمل كنيد كه در اين صورت من ضامن نجات شما هستم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ أحادِيثُنا تُعَطِّفُ بعضَكُم عَلى بعضٍ، فإن أخَذتُم بها رَشَدتُم و نَجَوتُم، و إن تَرَكتُمُوها ضَلَلتُم و هَلَكتُم، فَخُذُوا بها و أنا بِنَجاتِكُم زَعِيمٌ. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص186. @MaarefHadith
◀️مقتل دربندی و نهادینه‌سازی مطالب بی‎پایه 🔸آقا بزرگ تهرانی ضعف مقتل دربندی را با خلوص او پیوند داده است: «... من شدة خلوصه و صفاء نفسه نقل في هذا الكتاب أمورا لا توجد في الكتب المعتبرة و انما أخذها عن بعض المجاميع المجهولة اتكالا على قاعدة التسامح في أدلة السنن مع أنه لا يصدق البلوغ عنه بمجرد الوجادة بخط مجهول، و قد تعرض شيخنا في اللؤلؤ و المرجان إلى بعض تلك الأمور فلا نطيل بذكره‏.» (الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج‏2، ص279؛ ش 1134) 🔺اگر چه آقا بزرگ نیز کتاب دربندی را بی اعتبار شمرده؛ اما پذیرش توجیهات ایشان در تبرئه خود دربندی با موانعی مواجه است. معلوم نیست شدّت خلوص و صفاء نفس چه ملازمتی با نقل مطالب مجاهیل و مجعولات دارد؟! و یا قاعده تسامح در ادله سنن، چه ربطی به نقل حوادث تاریخی دارد؟ 🔻وانگهی دربندی تنها مطالب ساخته دیگران را نقل نکرده؛ بلکه بنا بر قرائن متعددی خود او نیز مطالبی را ساخته و به ائمه ع نسبت داده است. ابتدایی‌ترین قرینه بر این مطلب در تصریحات و توجیهات خود دربندی در این زمینه است. 🔸ملاآقای دربندی به بهانه تحلیل عقلی و استنباط از قواعد کلی، حوادثی ذکر کرده که به اعتراف خودش هیچ جایی ذکر نشده است؛ از جمله این که می نویسد: وقتی سیّد الشهداء ع ندای «هل من معین» سر داد، خداوند پاسخ داد: «لبیک لبیک حجتی علی جمیع خلقی فانا ناصرک و معینک» و خود دربندی می گوید:«لم یصل فیه خبر خاص الا انه مما یستنبط من ملاحظة جملة من الآیات العامة!!» (دراین باره روایت خاصی نرسیده ولی از ملاحظه برخی آیات عام می شود استنباط کرد!» ▪سپس مدّعی می شود که پس از خداوند، رسول خدا و امیرالمؤمنین و ارواح انبیاء و ملائکه لبیک گفتند. و شگفت تر از همه آن که می نویسد: در این هنگام بدنهای شهیدان تکان خوردند و لرزیدند و برخی نشستند و برخی ایستادند و گفتند: «لبیک لبیک یابن رسول الله مرنا بالقیام حتی نجاهد بین یدیک مرة اخری» و سپس باز هم تصریح می کند که هیچ نقلی در این باره وجود ندارد و آن را استنباط کرده است!!! و مدعی می شود که این گونه استنباطها برای حاملان علوم و کسانی که مهارت دارند جایز است!! و سپس می‌افزاید: علی اصغر وقتی ندای «هل من معین» را شنید؛ قنداق را پاره کرد و خود را بر زمین انداخت و گریست و ضجه زد! و باز هم تصریح می‌کند که این را با همان استنباط خود فهمیده نه آن که روایتی دیده باشد و مدّعی الهام غیبی نیز می شود! (اکسیرالعبادات فی اسرار الشهادات، شرکة المصطفی، ج2، ص753-760) 🔶صد افسوس که این قضایا پس از او به عنوان روایت در منابر نقل شده است. دیگر این‌که در نمونه‌ای ملا آقای دربندی پس از آن که اعتراف می‌کند عروسی قاسم در روز عاشوراء را هیچ نقل معتبری -ولو با تعریف گشاده خودش- نیافته؛ هفت قرینه ذوقی و ضعیف بر وقوع آن ذکر می‌کند. نخستین قرینه ای که ذکر می کند چنین است: 🔺«إنّ کمالیة المصائب و تمامیة محنة آل الله و اهل بیت رسول الله (ص) فوق التمامیة و الکمالیة قاضیة بوقوع هذه القضیة أیضاً» (اکسیر العبادات، ج2، ص387) یعنی چون مصیبت و رنج اهل بیت ع در نهایت کمال است؛ حتماً باید این قصّه هم رخ داده باشد! این اصل تأسیسی آقای دربندی نیز منجر به این می‌شود، هر مصیبت دروغی را به اهل بیت ع نسبت دهیم، یا هر مصیبت دروغی را که نقل شد، باور کنیم؛ زیرا کمال مصیبت اهل بیت ع اقتضا دارد هر حادثه غم باری که ما در ذهن و خیال ما آید، برای آنها رخ داده باشد! @Al_Rijal @MaarefHadith