eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه اصول کافی (استاد حسین انصاریان) 🔻به دلیل نیاز جامعه به ترجمه ای روان، به روز، دقیق و مطابق با اصول پژوهشی و قواعد ادبیات فارسی معاصر، به دور از برخی از کاستی های ترجمه های گذشته، حضرت استاد انصاریان را بر آن داشت که ترجمه‌ای از بخش اصول کتاب «کافی» با ویژگی‌های زیر به انجام رساند: 1️⃣ در این ترجمه به متن حدیث با استفاده از نسخه اصلی «دارالکتب الاسلامیه» که با تصحیح‌ دقیق استاد مرحوم علی‌اکبر غفاری تصحیح شده است پایبند بوده و ارجاع به مصادر معتبر داده شده و نقایص آن رفع شده است و موارد مبهم با رجوع به نسخه «دارالحدیث» رفع ابهام شده است. 2️⃣ به متن کتاب وفاداری شده و بین توضیحات مترجم از متن ترجمه روایت تمایز گذاشته شده است. 3️⃣ ترجمه‌های موجود کتاب اصول کافی به طور دقیق مورد ارزیابی و مطالعه دقیق قرار گرفته و نقاط ضعف برطرف و از نقاط قوت آنها بهره‌برداری شده است. 4️⃣ در ترجمة از شروح معتبر اصول کافی از جمله از کتاب «مرآةُ العقول»علامه مجلسی و شرح ملا محمدصالح مازندرانی و شرح صدرالمتألهین بر اصول کافی استفاده شده و باتوجه به باطن کلام معصوم و با لحاظ اصطلاحات وضرب‌ المثل ها ترجمه دقیق صورت گرفته است. 5️⃣ در ترجمه فارسی؛ اصول و قواعد دستور زبان فارسی رعایت شده و از واژگان درست، دقیق و خوش‌آهنگ بهره برده شده است و نزدیک‌ترین واژگانِ معادل برگزیده شده است. 6️⃣ چینشی نو، شماره‌گذاری ابواب و شماره‌گذاری روایات به صورت مسلسل با رعایت استانداردهای پژوهشی از دیگر نقاط قوت این ترجمه است. 👇👇👇👇👇👇
👆👆👆👆👆👆👆 7️⃣ در استفاده از کتب لغت، به کهن‌ترین آنها مانند «العین» فراهیدی(م 175) که هم‌عصر با زمان معصومین و هم‌دوره با زمان تدوین کتاب «کافی» بوده مراجعه شده و ترجمه لغات مشکل با کمک لغت‌نامه‌هایی مانند «مصباح‌المنیر» و نیز کتاب‌های جدیدی مانند «فرهنگ معاصر عربی فارسی» آذرنوش انجام گرفته است که به صلابت و اتقان و روانی متن ترجمه کمک کرده است. نیز از انتقال معنای برخی الفاظ در گذر زمان از یک معنا به معنای دیگر غفلت نشده است. 8️⃣ ارتباط تنگاتنگ و مستمر و طولانی مترجم با جامعه مقصد در ترجمه تأثیرگذار بوده و روایات شبهه برانگیز و دارای ابهام برای جامعه روز شناسائی شده و با توضیح در چند جمله برای مخاطب رفع شبهه شده است. 🔹این ترجمه محصول تلاش‌‌های دو ساله اندیشمند محقق حضرت استاد حسین انصاریان بوده که توسط محققین مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تحت اشراف معظم‌له طی 2 سال مورد بررسی و تحقیق و ویرایش قرار گرفته است. 📌فایل الکترونیکی این کتاب در اینجا قابل دسترسی است. @MaarefHadith
❓ چرا مسند نویسی مورد علاقه علمای شیعه نبود؟ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف حدیث، شامگاه یکشنبه، ۲۰ مهرماه، در نشست علمی «مسندنویسی شیعی؛ چیستی و چرایی»:🔻 ◻️ اصطلاح مسند به عنوان کتاب با روایت مسند متفاوت است؛ کتاب مسند مجموعه روایات یک صحابی را از معصوم(ع) نقل کرده است. هدف از نگارش مسند جمع‌آوری روایات یک راوی برای جلوگیری از فراموشی بوده است. مسندنگاری مجموعه روایات یک راوی کنار هم قرار گرفته و می‌توان دغدغه‌ها و طرز تفکر یک فرد و نیازهای معرفت او و دوره او را به دست آوریم. ◻️ مسندنویسی در میان حدیث‌نگاران کهن شیعه معمول نبوده است؛ زیرا نیازهای معرفتی شیعیان را تأمین نمی‌کند. https://hawzahnews.com/x9Rtx @MaarefHadith
✍استاد احمد عابدی در حدیثی از حضرت عیسی بن مریم علیه السلام نقل شده است که فرمود: « لَنْ يلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَوَاتِ مَنْ لَمْ يولَدْ مَرَّتَّينِ » یعنی «کسی که دوبار متولد نشود نمی تواند در ملکوت آسمانها پرواز کند». 📝 غالب کبوتران که پرواز می کنند دو تاریخ تولد دارند: یکی زمانی که در تخم بودند و از مادر متولد می شوند. و دیگر زمانی که به عنوان جوجه ای از آن تخم متولد می گردند. اما انسانها که یک تاریخ تولد دارند یا عموم حیوانات که یک تاریخ تولد دارند قادر به پرواز نیستند. 💠 حضرت عیسی علیه السلام می فرماید برای پرواز در ملکوت به داشتن دو تاریخ تولد نیاز است. یک تاریخ تولد را هر کسی دارد، و آن روزی است که از مادر متولد شده است. 🔹👈 اما اگر یک تحول بزرگ در زندگی او پدید آید بطوری که نقطه عطف مهم و تاثیرگذار باشد و یا یک انقلاب روحی و روانی پیدا کند این را می توان تاریخ تولد دوم به شمار آورد و چنین کسی می تواند در ملکوت آسمانها پرواز کند. 📚 کوکب هدایت(احمد عابدی)،ص۴۶و۴۷. @MaarefHadith
اولین نشریه رسمی با گرایش علوم اسلامی قبل از انقلاب اسلامی ✍️ رضا عطائی سه مجله «درس‌‏هایی از مکتب اسلام»، «مقالات و بررسی‏‌ها» و «نشریه دانشکده الهیات» اولین نشریات قبل از انقلاب اسلامی بودند. مجله «درس‌‏هایی از مکتب اسلام» نخستین نشریه حوزه علمیه قم بود که از آذر ماه، سال 1337 شمسی کار خود را آغاز کرد. این مجله توسط آقایان: مکارم شیرازی، سبحانی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، ، سید مرتضی جزائری، امام موسی صدر، مجدالدین محلاتی، محمد واعظ‌زاده خراسانی و علی دوانی پایه‌گذاری گردید. مجله «دانشکده الهیات و معارف اسلامی» زیر نظر دانشگاه تهران، از سال 1337 با نام «علوم معقول و منقول» کار خود را آغازکرد و بعد از آن با عنوان مجله «مقالات و بررسی ها» به کار خود ادامه داد. این مجله از سال 1388 به 5 مجله علمی مستقل تبدیل شد که مجله «پژوهشهای قرآن وحدیث» از جمله آنهاست. «نشریه دانشکده الهیات» از دیگر مجلاتی بود که نخستین شماره آن در سال 1347 به مناسبت «صدمین سال درگذشت حکیم سبزواری» تحت عنوان نشریه دانشکده علوم معقول و منقول مشهد منتشر شد. در سال 1387 این مجله به چهار مجله مستقل تبدیل شد که «علوم قرآن و حدیث» از جمله آنهاست. 📕📕اولین نشریات رسمی با گرایش علوم اسلامی بعد از انقلاب. اولین مجلات قرآن و حدیث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شامل «مشکوة»، با گرایشِ معارف قران و حدیث و فرهنگ اسلامی از سال 1361 و مجله تراثنا وابسته به مؤسسه آل البیت در سال 1363 و مجله «مطالعات تاریخی قرآن و حدیث» (صحیفۀ مبین سابق) در سال 1372 می باشد. بعد از دهه دوم سال 70 بیش از 186 مجله فقط مرتبط با موضوع علوم قرآن و حدیث در ایران منتشر شده است که لیستی از آنها در مقاله ای با عنوان «معرفی فهرستی مجله های مرتبط با قرآن و حدیث» توسط «سید مجید نبوی» جمع آوری گردید و در شماره سوم مجله منتشر شده است. (برای ورود به سایت مجله، اینجا کلیک کنید) لینک دریافت مقاله: https://eitaa.com/MaarefHadith/129 @MaarefHadith
🔺نمونه ای از کمک کردن روایات عامی به ⬅️مقایسه سخن ابان بن تغلب و ربیعة الرأی➡️ ✍️علی عادل‌زاده، عمیدرضا اکبری 🔹بسیاری از روایات امامیه ناظر به وقایع و مباحثی ارائه شده‌اند، که در جامعه عامی (اهل سنت) آن دوران مطرح بوده، تا آن‌جا که از فقیه متتبعی چون آیت الله بروجردی نقل شده که: «فقه شیعه حاشیه‌ ای بر فقه سنی است». با این همه بسیاری از اوقات جزئیات این وقایع در منابع امامیه نمود نیافته است. روایت مشهور زیر از این دست است: 💠«علي بن إبراهيم عن أبيه و محمد بن إسماعيل عن الفضل بن شاذان جميعا عن ابن أبي عمير عن عبد الرحمن بن الحجاج عن أبان بن تغلب قال قلت لأبي عبد الله ع‏ ما تقول في رجل قطع إصبعا من أصابع المرأة كم فيها قال عشر من الإبل قلت قطع اثنين قال عشرون قلت قطع ثلاثا قال ثلاثون قلت قطع أربعا قال عشرون قلت سبحان الله يقطع ثلاثا فيكون عليه ثلاثون و يقطع أربعا فيكون عليه عشرون إن‏ هذا كان يبلغنا و نحن‏ بالعراق‏ فنبرأ ممن قاله و نقول الذي جاء به شيطان فقال مهلا يا أبان هكذا حكم رسول الله ص إن المرأة تقابل الرجل إلى ثلث الدية فإذا بلغت الثلث رجعت إلى النصف يا أبان إنك أخذتني بالقياس و السنة إذا قيست محق الدين.» (الكافي، ط - الإسلامية، ج‏7، ص299) 🔶حال این روایت عامی را ببینید: حَدَّثَنَا رَبِيعَةُ، أَنَّهُ سَأَلَ سَعِيدَ بْنَ الْمُسَيِّبِ: كَمْ فِي أُصْبُعٍ مِنْ أَصَابِعِ الْمَرْأَةِ؟ قَالَ: " عَشْرُ فَرَائِضَ "، قُلْتُ: فَكَمْ فِي أُصْبُعَيْنِ؟ قَالَ: " عِشْرُونَ "، قُلْتُ: فَكَمْ فِي ثَلاثَةٍ؟ قَالَ: " ثَلاثُونَ "، قُلْتُ: فَكَمْ فِي أَرْبَعٍ؟ قَالَ: " عِشْرُونَ "، قَالَ: قُلْتُ: حِينَ عَظُمَتْ مُصِيبَتُهَا وَاشْتَدَّ جَرْحُهَا قَلَّ عَقْلُهَا؟ فَقَالَ: " أَعِرَاقِيٌّ أَنْتَ؟ " قُلْتُ: بَلْ عَالِمٌ مُسْتَثْبِتٌ أَوْ جَاهِلٌ مُتَعَلِّمٌ، قَالَ: " فَإِنَّهَا السُّنَّةُ يَا ابْنَ أَخِي" (حدیث اسماعیل بن جعفر (م180)، ص404؛ تأویل مختلف الحدیث، ص109) ⚠️ربیعة در این جا همان ربیعة بن ابی عبدالرحمن مشهور به ربیعة الرأی، فقیه به‌نام عامه است. با در نظر گرفتن روایت ربیعة معنای جمله «کان یبلغنا و نحن بالعراق» بهتر روشن می شود. در واقع ابان بن تغلب فضای عمومی عراق را که اهل قیاس در آن جایگاهی داشته اند توصیف کرده است و مقصودش لزوماً تکذیب روایتی منسوب به امام صادق ع نبوده، بلکه گویا به طور کلی این فتوای مدنی را می شنیده اند و انکار می کرده اند و نمی دانسته اند که سنت واقعی و قول امام صادق هم همین است. یا شاید اساسا این مربوط به قبل از شیعه شدن ابان بن تغلب باشد. @Al_Rijal @MaarefHadith
درآمدی بر جریان شناسی جعل حدیث در زمان رسول الله (ص).pdf
506.2K
📝 درآمدی بر جریان شناسی جعل حدیث در زمان رسول الله (ص) 👆👆👆👆👆👆 ✍️ سید محمدحسن مؤمنی «احادیث ساختگی» یکی از مهم ترین آسیب های احادیث معصومان علیهم السلام است. یکی از مقالاتی که به این بحث پرداخته، مقاله «درآمدی بر جریان شناسی جعل حدیث در زمان رسول الله (ص)» می باشد. در این مقاله موضوعاتی مانند: مفهوم شناسی جعل و بیان شواهد قرآنی و روایی، جریان شناسی جعل، دیدگاه های مختلف در مورد آغاز و علل جعل حدیث و جریان های تاثیر گذار بر جعل در زمان پیامبر پرداخته شده است. هدف این نگاشته، جریان شناسی جعل و اهداف آن در دوران آغاز پیدایش حدیث است. از فوائد پژوهشی این مقاله، شناسایی نمونه های انتساب دروغین به پیامبر و شناخت پیشینه جعل در تاریخ حدیث است. البته بحث جعل در کتاب ها و پایان نامه هی مختلف مانند «اضواء علی السنه المحمدیه» نوشته محمود بوریه؛ «ملاک ها و معیارهای وضع حدیث» به قلم قاسم بستانی مطرح شده است. همچنین کتاب های اختصاصی مانند «الموضوعات فی الآثار و الاخبار» نوشته معروف حسنی، «الوضع فی الحدیث» نگاشته عمر فلاته و «وضع و نقد حدیث» نوشته عبدالهادی مسعودی نیز در این موضوع منتشر شده اند. برای دریافت مقاله در سایت مجله اینجا (http://majaleh-a.ir/issue/31007)کلیک کنید. 📚 دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 6. @MaarefHadith
آل بویه اولین حکومت مستقل شیعی است که از شمال ایران برخاسته اند و بخش های وسیعی از ایران و عراق تحت تسلط خود قرار دادند. یکی از مهمترین پیامدهای تشکیل حکومت آل بویه، ترویج فرهنگ تشیع در بخش های وسیعی از این سرزمین ها بود. شیعیان در این دوره مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام در روزی عاشورا و جشن غدیر خم را به صورت رسمی و آشکار برگزار می نمودند، اما اهل سنت در برخی از این مناطق به مقابله و رقابت با شیعیان بر می خواستند؛ یکی از این رقابت ها را این اثیر چنین گزارش می دهد: در سال 389 ق، زمانی که شیعیان مراسم عاشورا را برگزار می کردند اهل سنت به یاد کشته شدن مصعب بن زبیر مراسم اندوه و سوگواری برگزار می کردند. در مقابل برگزاری جشن عید غدیر نیز اهل سنت به خاطر رقابت با شیعیان، اقدام به جشن و شادی به مناسبت همراهی پیامبر و ابوبکر در غار ثور نمودند. @MaarefHadith
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاه پناهم بده، خسته راه آمدم‌، غرق گناه آمدم. شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد. @MaarefHadith
❓آیا لقب «شمس الشموس» در روایات برای امام رضا علیه السلام بیان شده است؟ ✍️ رضا عطائی 📝 یکی از القابی که برای امام رضا علیه السلام بیان می شود، «شمس الشموس» است. این کلمه در فارسی به معنای «خورشید خورشیدها» است. چه بسا مراد این باشد که اگر هزاران خورشید هم در یک جا جمع شوند، شخصی که این لقب برای او در نظر گرفته شده است، در میان آن خورشیدها، خورشید برتری می باشد. 1️⃣ البته در منابع معتبر شیعه، این لقب برای امام رضا علیه السلام در هیچ روایتی یافت نشد، بلکه فقط مرحوم کفعمی (متوفی قرن دهم) در کتاب «جنة الأمان الواقية»، معروف به «المصباح للكفعمي» به نقل از برخی علما، خطبه ای را نقل می کند و در آن خطبه چنین آمده است: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الْمَعْصُومِ وَ السَّیِّدِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِیدِ الْمَسْمُومِ وَ الْبَدْرِ بَیْنَ النُّجُومِ شَمْسِ‏ الشَّمُوسِ‏ وَ أُنْسِ النُّفُوسِ الْمَدْفُونِ بِأَرْضِ طُوسَ‏ الرِّضَا الْمُرْتَضَى وَ السَّیْفِ الْمُنْتَضَى الْعَادِلِ فِی الْقَضَاءِ الْإِمَامِ أَبِی الْحَسَنِ الثَّانِی عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا». (1) 2️⃣ در کتاب «مفتاح الجنان»‏ نیز به نقل از خواجه نصیر، دعای توسلی برای معصومان علیهم السلام نقل گردیده است؛ برای امام رضا چنین عنوان شده: «اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِكْ عَلَى السَّيِّدِ الْمَعْصُومِ وَ الْإِمَامِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِيدِ الْمَسْمُومِ وَ الْقَتِيلِ الْمَحْرُومِ عَالِمِ عِلْمِ الْمَكْتُومِ بَدْرِ النُّجُومِ شَمْسِ الشَّمُوسِ أَنِيسِ النُّفُوس‏....»(2) 3️⃣ البته این توصیف برای امام زمان علیه السلام نیز به کار رفته است؛ مرحوم مجلسی زیارت نامه ای به نقل «السَّيِّدُ عَلِيُّ بْنُ طَاوُس‏» نقل می کند که ایشان می گوید بعد از آن که از زیارت امام حسن عسکری علیه السلام فارغ شدید به سرداب بروید و حضرت صاحب الامر علیه السلام را چنین زیارت کنید «إِلَهِي إِنِّي قَدْ وَقَفْتُ عَلَى بَابِ بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِه‏..... السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَمْسَ‏ الشُّمُوسِ‏ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَهْدِیَّ الْأَرْضِ وَ مُبِیِّنَ عَیْنِ الْفَرْضِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَان...». (۳) 📚 پی نوشت ها: 1. المصباح للكفعمي، ص719. 2. زاد المعاد-مفتاح الجنان، ص404. 3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏99، ص85. @MaarefHadith