#از_نیمه_خرداد
#بخش_اول
#ویژگیهای_شخصیتی
#سخنوری
💠 تقریبا در تمامی نظریههای کلاسیک و معاصر در مورد رهبری، توانایی سخنوری یک مهارت ضروری برای رهبر شناخته می شود. در واقع، رهبر باید بتواند مخاطبان _مردم یا پیروان یا اعضای سازمان_ را در راستای یک هدف برانگیزد و فنّ بیان در این زمینه، یک عامل اساسی است.
شاید این عمومیترین ویژگی شخصیتی آیت الله خامنهای باشد که اغلب مردم، ایشان را به آن می شناسند. همین ویژگی در مقاطعی که به اوج خود رسیده، توانسته در آگاهی بخشی و انگیزش مردم در ارتباط با موضوعات خاصّ، تعیین کنندهی سرنوشت کشور باشد.
مثلا سخنان آیت الله خامنهای در نماز جمعهی ۲۹ خرداد ۱۳۶۰ و نطق روز بعد از آن در مجلس شورای اسلامی علیه بنی صدر، نقشی کلیدی در اقناع مردم و نمایندگان در مورد عدم کفایت سیاسی وی داشت.
هنگامی که قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شد نیز آیت الله خامنهای در سفر به نقاط مختلف جبهههای جنگ، به تبیین چرایی و چگونگی پذیرش قطعنامه برای رزمندگان پرداخت و با بیان اقناعی خود،در روحیه بخشی به آنان موثّر بود.
این ویژگی، در دورهی رهبری ایشان نیز ظهور و بروزهای گوناگونی داشته است. در فضای غبارآلود تیرماه ۱۳۷۸ و خرداد ماه ۱۳۸۸، هر بار سخنان رهبر معظّم انقلاب بود که برای طیف قابل توجّهی از مردم در رابطه با ابهامات در مسائل کشور، روشنگر و آرامشبخش شد.
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۳۶.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_اول
#ویژگیهای_شخصیتی
#تاريخشناسى
💠 توانمندى در عرصهى سخنورى، معمولاً در گرو مطالعات وسيع و متنوّع گوينده بهعنوان يك شرط ضرورى است؛ يعنى ويژگى ديگرى كه آيتالله خامنهاى از ديرباز به آن شناخته ميشود و همواره ديگران را نيز به مطالعه و كتابخوانى دعوت نموده است.
گذشته از تاريخ اسلام و سيرهى معصومان، بخش عمدهاى از مطالعات ايشان را بايد معطوف به تاريخ معاصر ايران و جهان دانست.
آيتالله خامنهاى در ديدار تاريخى يكم مرداد ۱۳۸۰ خود با برگزيدهاى از هنرمندان كشور ميگويند: «من سطرسطر ورقهاى تاريخ هفتاد، هشتاد سال گذشته و قبل از آن را مكرّر در مكرّر خواندهام».
روشن است كه اين ميزان از تسلّط نسبت به تاريخ، بهويژه با زاويهى ديد تحليلىِ مجتهد مبارزى مثل ايشان، چه بازتابى در شاكلهى شخصيّتى و الگوى رهبرىشان دارد.
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۳۷.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_اول
#ویژگیهای_شخصیتی
#تسلّط_بر_ادبیات_فارسی
💠 از ويژگىهاى آيتالله خامنهاى، تسلّط و تعلّق خاطر نسبت به شعر و ادب فارسى است.
اين علاقه كه از دوران نوجوانى ايشان آغاز شده، در دورهى رهبرى تجلّيّاتى مانند برگزارى شب شعر با پارسىسرايان پيشكسوت يا جوان ايران و ديگر كشورهاى فارسىزبان دارد كه هرساله در شب ميلاد امام حسن مجتبى (عليهالسّلام) برگزار شده و از سوى رسانهها نيز پوشش داده مىشود.
آنهايى كه جستوجوى جدّىترى در آراء و احوال آيتالله خامنهاى دارند، احتمالاً چيزهايى بيشترى نيز در مورد روابط ايشان با برخى چهرههاى برجستهى شعر فارسى - از محمّدحسين شهريار تا مهدى اخوان ثالث و اميرى فيروزكوهى - مىدانند يا شايد برخى سرودههاى ايشان را نيز خوانده باشند.
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۴۰.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_اول
#ویژگیهای_شخصیتی
#مردمدارى
💠 مردمى بودن يكى از ويژگىهاى شناختهشدهى روحانيّون برآمده از حوزههاى علميّه است.
حتّى روشنفكرانى كه دربارهى مسائل اجتماعى پژوهش كرده و قلم زدهاند، اغلب به ارتباطات وثيق مردمى و پايگاه اجتماعى روحانيّت اذعان كرده يا به آن غبطه خوردهاند.
آيتالله خامنهاى نيز بهعنوان يك روحانى، از چنين ويژگىاى برخوردار است و اين يك نگرش ويژه نسبت به مردم را در ذهنيّت ايشان شكل داده كه بر مبناى آن، مردم ولىنعمتِ كارگزاران كشور در هر مقام و مرتبهاى هستند.
فلسفهى وجود بنده و امثال بنده و ديگر مسئولان، خدمت است. ما نوكر و خدمتگزار مردم هستيم. اعتبار و آبروى ما به اين است. اسلام اين را براى ما معيّن كرده است. ما حقّى به گردن مردم نداريم؛ مردم به گردن ما حق دارند. (۱۵ بهمن ۱۳۸۲)
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۴۴.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_اول
#ویژگیهای_شخصیتی
#عشق_به_امام_خمينى (رضوان الله تعالی علیه)
💠 كسانى كه با سخنان آيتالله خامنهاى آشنايى دارند، احتمالاً دريافتهاند كه يكى از پُربسامدترين واژهها در كلام ايشان، نام «امام خمينى» است.
ايشان بهعنوان جانشين امام (قدّسسرّه)، يادآورىهاى پُرشمار و درسآموزى نسبت به ويژگىهاى رهبر كبير انقلاب در قالب خطّ امام يا مكتب امام دارند؛
چون بر اين باورند كه امام شناسنامهى انقلاب است و راه درست و خردمندانهى جمهورى اسلامى در همهى عرصهها، همان است كه ايشان پيش پاى مردم ايران نهاده است.
گذشته از اينها، يك نوع شيفتگى نسبت به شخص امام خمينى در سخنان و كنشهاى آيتالله خامنهاى ديده مىشود.
شايد جرقّهى اين كشش روحانى از روز پُرالتهاب فيضيّه در فروردين ۱۳۴۲ زده شد.
وقتى آقاى خامنهاى به همراه دوست خود سيّدجعفر شبيرى زنجانى با سختى و در سايهى ترس از خيابانهاى قم گذشتند تا اخبار ماجرا را به استاد خود برسانند.
آنها در حال اضطراب به خانهى امام رسيدند و همراه گروهى ديگر تصميم گرفتند درهاى خانه را ببندند تا از جان ايشان محافظت كنند امّا با مخالفت حاجآقا روحالله مواجه شدند.
رفتار و كردار امام، آرامش و اميد را در اوج فاجعه به شاگردان و پيروان جوانش برگرداند.
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۴۹.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_اول
#ویژگیهای_شخصیتی
#انقلابىگرى
💠 از يكم ارديبهشت ۱۳۷۹ كه آيتالله خامنهاى در ديدار با هزاران نفر از جوانان سراسر كشور در مصلّاى تهران، از تبديل شدن برخى مطبوعات وقت به «پايگاه دشمن» گلايه كردند، استفادهى دائمى ايشان از يك چفيّه، تبديل به نمادى از آمادگى انقلابى در كنشهاى ايشان شده است.
امّا مفهوم انقلابىگرى هميشه در ادبيّات سياسى معاصر، محلّ مناقشه بوده است. در دورهاى از طرف چپگرايان سياسى، يك ويژگى مثبت تلقّى شده؛ چون از ديد آنها در برابر بىتفاوتى يا كمتحرّكى روشنفكرى ليبرال پيرامون مسئوليّتهايش در جامعه قرار دارد و تا جاى ممكن بايد به آن دامن زد.
امّا در نقطهى مقابل، از طرف راستگرايان سياسى، انقلابىگرى هميشه يك ويژگى منفى تلقّى شده كه ناشى از سركشى ماركسيستها در مقابل ارزشهايى مثل عقلانيّت و نظم در جامعه است و بايد مهار شود.
امام خمينى (قدّسسرّه) با شخصيّت و عملكرد خاص خود در دوران معاصر، هم تصوّرات چپگرايانه و هم قرائتهاى راستگرايانه از مفهوم «انقلابىگرى» را به چالش كشيد.
در انديشهى امام، انقلابىگرى در برابر سلطه و استبداد، بر مبناى آموزههاى اسلام ارزش تلقّى مىشد. همچنانكه انضباط و قانونگرايى در انديشهى ايشان، متّكى به متن دين بود، نه ايدئولوژى ليبرال.
در مكتب امام، انقلابىگرى به مفهوم از پاى ننشستن در برابر ديكتاتورى دولتها و همچنين در برابر قدرتهاى مستكبرى بود كه پشتيبان خودكامگى و سرسپردگى آنها بودند.
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۵۳.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_اول
#ویژگیهای_شخصیتی
#ميثاق_طلبگى
💠 روشن است كه هر يك از اين دادهها يا مجموع آنها، مىتواند برداشتهاى گوناگونى را در رابطه با شخصيّت آيتالله خامنهاى به دنبال داشته باشد؛
امّا نكتهى درخور تأمّل اينجا است كه ايشان تمامى اين ويژگىها را بهعنوان يك «عالم دينى» دارا است و آنها را در زمينهى كارويژههاى رهبرى انقلاب بهكار مىگيرد.
شايد برجستهترين ويژگى فكرى - شخصيّتى آيتالله خامنهاى را بتوان همين دانست كه شئون مختلف علمى - اجتماعى يك عالم روحانى را تجربه كرده است؛ از خطابه و منبر تا پيشنمازى مسجد، از تدريس فقه و اصول و تفسير قرآن و نهجالبلاغه تا شاگردپرورى و مردمدارى و... .
در واقع آيتالله خامنهاى يك «آخوند» تمامعيار است كه خود نيز تمايل دارد كه به همين عنوان شناخته شود.
شايد به همين خاطر است كه ايشان در سال ۱۳۸۸ پيشنهاد اعطاى دكتراى افتخارى از سوى هيئت رئيسهى وقت دانشگاه تهران را نمىپذيرند.
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۶۱.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#نخستین_بارقه
💠 نگاهى به سرگذشت فكرى - اجتماعى آيتالله خامنهاى نشان مىدهد كه ايشان در دورهى نوجوانى و جوانى كه به تحصيل و مبارزه سپرى شده، تحت تأثير برخى از شخصيّتهاى برجستهى روزگار خود بودهاند.
البتّه ميزان و كيفيّت اين اثرپذيرى در هر مورد متفاوت بوده است.
آشنايى با اين چهرهها و نوع اثرگذارىشان بر آيتالله خامنهاى، مىتواند يكى از كليدهاى شناخت عميقتر نسبت به فكر و عمل رهبر انقلاب باشد.
آنگونه كه رهبر انقلاب خود روايت كردهاند، نخستين بارقههاى انقلابى را نوّاب صفوى در حدود سال ۱۳۳۳ در وجود ايشان بيدار كرده است.
سيّدمجتبى نوّاب صفوى در سال ۱۳۲۹ كتابى به نام «راهنماى حقايق» منتشر كرده بود كه دربردارندهى پيشنويس قانون اساسى يك «حكومت اسلامى» بود و مانيفست فكرى - مبارزاتى فدائيان اسلام بهشمار مىرفت.
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۷۱.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#آرمانگرايىواقعبينانه
💠 آرمانگرايى و واقعگرايى، بهعنوان دو رويكرد يا دو مكتب، در طيفى از مباحث علمى مطرح هستند؛ از الهيّات و معرفتشناسى تا نظريهى اجتماعى و حتّى نظريهى روابط بينالملل.
اگرچه ميل به حدّ وسط و ميانهى هر چيز در روزگار ما طرفداران بسيارى دارد امّا هنوز بسيارى از نظريهپردازان و تحليلگران علاقه دارند تا ديدگاههاى خود را ذيل يكى از همين دو عنوان مطرح كنند.
آيتالله خامنهاى بهعنوان يك متفكّر مسلمان و يك رهبر سياسى، با عبور از اين دوگانه، آرمانگرايى را در دل واقعبينى مىبينند و آن را در برابر محافظهكارى معنا مىكنند:
«آرمانخواهى مخالف محافظهكارى است، نه مخالف واقعگرايى. محافظهكارى يعنى شما تسليم هر واقعيّتى - هرچه تلخ، هرچه بد - باشيد و هيچ حركتى از خودتان نشان ندهيد؛ اين محافظهكارى است.
معناى آرمانگرايى اين است كه نگاه كنيد به واقعيّتها و آنها را درست بشناسيد؛ از واقعيّتهاى مثبت استفاده كنيد، با واقعيّتهاى سلبى و منفى مقابله كنيد و مبارزه كنيد. اين معناى آرمانگرايى است». (۲۰ تير ۱۳۹۴)
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۱.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#دشمنشناسی
💠 به نظر مىرسد كه مقولات مهمّى چون دشمنشناسى يا خودى و غيرخودى - كه در ادبيّات سياسى آيتالله خامنهاى بسامد فراوانى دارد - را بايد ذيل نگاه آرمانگرايى واقعبينانه معنا كرد.
ايشان نسبت به كسانى كه پرداختن به دشمن را نشانهاى از «توهّم توطئه» مىدانند، واكنش نشان داده و معتقدند ديدن حجم و تنوّع دشمنىهايى كه با جمهورى اسلامى ايران مىشود، خود يكى از مصاديق واقعبينى است.
رهبر انقلاب همچنين تلاش كردهاند تا تبيينى واقعبينانه از نحوهى اثرگذارى دشمنىها ارائه دهند: بنده گاهى كه در صحبتها بعضى كسان را به توطئههاى دشمن تنبّه ميدهم، افرادى ميگويند: آقا! شما چرا به دشمن خارجى ميپردازيد؟ چرا به مسائل خودمان، به كمبودهاى خودمان اشاره نميكنيد؟ حرف بايد روشن بشود.
اگر دشمن خارجى در مقابل خود كمبودها را، ضعفها را، زمينهها را مشاهده نكند، نميتواند تسلّط پيدا كند. اينكه چيز بديهى و روشنى است؛ بارها هم گفتهايم. اصلاً كاميابى دشمن از بيرون در آن صورتى است كه در درون صفوف داخل نظام - داخل كشور و داخل جامعه - نقاط ضعف و نقاط خلأ وجود داشته باشد. در اينكه شكّى نيست. امّا دشمن خارجى را نميشود منكر شد.
دشمن خارجى مىآيد از همين ضعفها حدّاكثر استفاده را ميكند. هيچ انسانى را، هيچ جامعهاى را و بيش از همه هيچ مسئولى را كسى مدح نخواهد كرد كه دشمن را نبيند؛ تلاش دشمن را نفهمد؛ سوءاستفادهى دشمن را از ضعفهاى خودى بجا نياورد... .
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۵.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#تحوّلخواهی
💠 يكى ديگر از ثمرات رويكرد آرمانگرايى واقعبينانه، اثرى است كه بر موضع رهبر انقلاب در باب نسبت «ارزشها و روشها» گذاشته است؛
به اين شكل كه اگرچه آرمانها و ارزشها كه «هدف» نظام هستند، دگرگونپذير نيستند امّا در روشها و برنامههاى دستيابى به آنها مىتوان و بايد اهل تجربه و تغيير بود.
بنابراين استقامت در مورد هدفها معنا مىيابد درحالىكه در زمينهى روشها كه ممكن است دچار اشتباه و كاستى و ناكارآيى باشند (۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴) جاى انعطاف هست.
«بههيچوجه عدول از مبانى و عدول از ارزشها جايز نيست؛ اهداف، اهداف الهى است و هيچ ترديد، شك يا ارتدادى از اين اهداف جايز نيست؛
امّا در روشها بايستى تكامل، اصلاح، تغيير و رفع خطا، جزو كارهاى دائمى و برنامههاى هميشگى ما باشد؛
ببينيم كدام روش ما، ولو به آن عادت كرده باشيم، غلط است، آن را عوض و اصلاح كنيم. بايد مراقب باشيم كه جاى اين تعبيرات عوض نشود؛
يعنى ما در زمينهى اهداف، ميگوييم استقامت؛ بايد جاى «هدف» را با «روش» اشتباه نكنيم.
استقامت در روشها لازم نيست، استقامت در اهداف لازم است. در كار روشها «آزمون و خطا» جارى است.
البتّه بايد از تجربهها استفاده كنيم كه آزمون ما آزمون موفّقى باشد و نخواهيم كه دائم تجربه كنيم و پشتسر هم اشتباه؛
امّا در زمينهى اهداف، بايستى قرص و محكم بِايستيم و يك قدم پايين نياييم». (۷ بهمن ۱۳۸۱)
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۷.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#مصلحتگرایی
💠 از ثمرات امتزاج آرمانخواهى و واقعبينى در افق ديد آيتالله خامنهاى، تأكيدى است كه ايشان بر «مصلحت» بهعنوان يكى از واقعيّتهاى جامعه دارند و در بسيارى از تحليلها و مواضع خود نيز به آن استناد مىكنند.
رهبر انقلاب اساساً تمايز اين دو مقوله را خيالى مىدانند و «مصلحتانديشى» را از «مسلّمات و واضحات اسلام» ارزيابى مىكنند. بعضى خيال ميكنند كه «مصلحت» در مقابل «حقيقت» است؛ در صورتى كه مصلحت هم يك حقيقت است؛ كمااينكه حقيقت هم مصلحت است.
اصلاً حقيقت و مصلحت از هم جدا نيستند. مصالحِ پندارى و شخصى است كه بد است. وقتى مصلحت شخصى نيست، وقتى مصلحتِ مردم و مصلحتِ كشور است، اين ميشود يك امر مقدّس، يك امر خوب، يك چيز عزيز؛ چرا ما بايد از آن فرار كنيم؟ (۴ اسفند ۱۳۷۷)
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۷.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#آزاداندیشی
💠 مفهوم آزادانديشى - و كرسىهاى نظريّهپردازى - در سطح جامعهى ايران، از زمستان ۱۳۸۱ و در پى سخنرانى تاريخى آيتالله خامنهاى در ديدار با گروهى از «انجمن قلم ايران» وارد مرحلهاى تازه از تطوّر خود شد.
در آن دوره، به دنبال فراگيرى گفتمان اصلاحات سياسى در ايران، فضايى از تجديدنظرطلبى در لواى نام آزادى پديد آمده بود امّا از ديد رهبر انقلاب، آزادانديشى بهعنوان يك موهبت خدادادى بايد نقطهى عزيمت نهضت نرمافزارى قرار مىگرفت.
«اگر بخواهيم رشد كنيم، بايستى بتوانيم در فضاى لايتناهىِ فكر بال و پَر بزنيم؛ بايد حركت كنيم...
جمهورى اسلامى آزادى را به معناى حقيقى كلمه وارد جامعهى ما كرد؛ امّا استفاده از آزادى ادبى دارد.
ما ادب استفاده از آزادى را هم بايد ياد بگيريم و ياد بدهيم. اين هم وظيفهى جمهورى اسلامى است...
ما بايد علم و فرهنگ را توليد نماييم و بايد كار اساسى كنيم. حكومت بايد بهصورت آشكار از برخورد افكار بهصورت سالم حمايت كند.
يكى از وظايف نظام جمهورى اسلامى، حمايت صريح از برخورد افكار به شكل سالم است.
اين كار، ظرف و مجرا لازم دارد و اين مجرا بايستى بهوسيلهى خودِ دوستان دانشگاهى و حوزوى در بخشهاى مختلف تنظيم شود. آنها بايد اين مجرا را درست كنند و امكان بدهند». (۷ بهمن ۱۳۸۱)
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۹۹.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#گفتمانسازی
💠 در سيرهى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّهالعالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، بهصورت يك رشته كنشهاى دنبالهدار ديده مىشود:
✅ يكم: گفتمانسازى.
ايشان بهطور مستمر ايدهى آزادانديشى بىتعصّب و به دور از لجاجت را در ديدارهاى متعدّد، بهويژه با نخبگان مطرح كردهاند.
البتّه با اين ملاحظه كه اين حركت، نه با تحريك جريانات و احزاب سياسى - كه با مقاصد انتخاباتى شعار آزادى مىدهند - بلكه معطوف به حلّ مسائل پيش روى پيشرفت كشور باشد. (۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴)
آيتالله خامنهاى ضمن حضور مستمر در جمعهاى دانشجويى در تمام سالهاى دورهى رهبرى خود، از نقدها و پيشنهادهاى نخبگان و پژوهشگران نيز در اين ديدارها استقبال كردهاند.
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۲.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#مطالبه_از_مسئولان
💠 در سيرهى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّهالعالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، بهصورت يك رشته كنشهاى دنبالهدار ديده مىشود:
✅ يكم: گفتمانسازى.
✅ دوّم: مطالبه از مسئولان.
همزمان با مورد پيشين، رهبر انقلاب بر مسئوليّت مديران علمى و فرهنگى كشور در زمينهى آزادانديشى تأكيد داشتهاند.
به همين دليل حضور مسئولان بلندپايهى كشور در دانشگاهها و مراكز علمى و ايجاد فضايى براى آزادانديشى و تضارب افكار را بهطور جدّى از دستگاههاى دانشگاهى و حوزوى مطالبه كردهاند.
بهخصوص وقتى دولت نهم با شعار دولت اسلامى روى كار آمد، آيتالله خامنهاى در نخستين ديدار با هيئت دولت جديد، پشتيبانى از آزادانديشى را در برنامههاى آن خواستار شدند:
«دولت اسلامى بدون گسترش علم و دانايى به جايى نخواهد رسيد. گسترش آزادانديشى هم مهم است.
واقعاً انسانها بايد بتوانند در يك فضاى آزاد فكر كنند. آزادى بيان تابعى از آزادى فكر است...
اشكالى كه ما همواره به بخشهاى فرهنگى داشتهايم، اين بوده كه به نقش خودشان بهعنوان يك دولت اسلامى در صحنهى كارزار فكرى درست عمل نميكنند.
كارزار فكرى بايد باشد؛ منتها عملاً به اين شكل درنيايد كه ما به قول سعدى، سگ را بگشاييم و سنگ را ببنديم...
ما به تجربه دريافتهايم كه آنجايىكه سخن حق با منطق و آرايش لازم خودش به ميدان مىآيد، هيچ سخنى در مقابل آن تاب پهلو زدن و مقاومت كردن نخواهد داشت». (۸ شهريور ۱۳۸۴)
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۳.
@Maaref_Enghelab_Eslamiم
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#تخصّصى_بودن
💠 در سيرهى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّهالعالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، بهصورت يك رشته كنشهاى دنبالهدار ديده مىشود:
✅ يكم: گفتمانسازى.
✅ دوّم: مطالبه از مسئولان.
✅ سوم: تخصّصى بودن.
از نگاه آيتالله خامنهاى، آزادانديشى موضوع خاصّى ندارد و حتّى مىتواند در قلمرو «اصول عقايد دينى» يا «بيّنات انقلاب» و «مسائل اساسى نظام» هم معنا يابد؛ امّا مشروط به آنكه ابتدا در محافل تخصّصى به دور از اغراض آلوده مورد بحث قرار بگيرد و سپس به صحن عمومى جامعه كشيده شود.
«بنده بهمعناى حقيقى و وسيع كلمه معتقد به آزادى بيانم؛ منتها برخى از حرفها جايش در منبرهاى عمومى نيست؛ جايش در مباحث تخصّصى است.
بله، چند نفر فقيه بنشينند، چند نفر حقوقدان بنشينند، چند نفر فيلسوف بنشينند، چند نفر جامعهشناس بنشينند دربارهى اساسىترين مسائل و دربارهى اصل توحيد با هم بحث كنند؛
يكى رد كند، يكى قبول كند، يكى استدلال كند؛ بعد هم پخش بشود و جلوى چشم مردم قرار بگيرد؛ امّا در محافل تخصّصى اين كار بايد انجام بگيرد». (۸ آبان ۱۳۸۴)
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۴.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#رسانهاى_شدن
💠 در سيرهى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّهالعالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، بهصورت يك رشته كنشهاى دنبالهدار ديده مىشود:
✅ يكم: گفتمانسازى.
✅ دوّم: مطالبه از مسئولان.
✅ سوم: تخصّصى بودن.
✅ چهارم. رسانهاى شدن.
رهبر انقلاب همزمان با مطالبه از كارگزاران كشور براى پافشارى بر تحقّق فضاى آزادانديشى، در ديدار با بزرگترين و مؤثّرترين مجموعهى رسانهاى ايران يعنى صداوسيما كه دُور جديدى از مسئوليّت خود را در آن مقطع شروع مىكرد، وظايف اين نهاد رسانهاى براى ترويج آزادانديشى را يادآور شدند:
«رسانه ميتواند در نهضت توليد علم و فكر و نظريه و انديشه در زمينههاى مختلف - چه در زمينهى فنّى و چه در زمينهى انسانى و غيره - نقش ايفا كند.
شما ميتوانيد خطّ توليد علم و فكر و نظريه را برنامهريزىشده دنبال كنيد؛ به بحثهاى منطقى و مفيد دامن بزنيد؛ كرسىهاى نوآورى را تلويزيونى كنيد و چهرههاى علمى نوآور خوب را مطرح نماييد». (۱۱ آذر ۱۳۸۳)
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۴.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#از_نیمه_خرداد
#بخش_دوم
#ویژگیهای_اندیشهای
#آسيبزدايى
💠 در سيرهى رهبر معظم انقلاب (مدّ ظلّهالعالی)، پشتيبانى از جريان آزادانديشى علمى و فرهنگى در كشور، بهصورت يك رشته كنشهاى دنبالهدار ديده مىشود:
✅ يكم: گفتمانسازى.
✅ دوّم: مطالبه از مسئولان.
✅ سوم: تخصّصى بودن.
✅ چهارم. رسانهاى شدن.
✅ پنجم. آسيبزدايى.
يكى از چالشهايى كه پيرامون مقولهى آزادانديشى بهويژه در يك جامعهى دينى - انقلابى مانند ايران مىتواند پيدا شود، سركوب آزادى به بهانههاى گوناگون است.
شايد مهمترين عامل، ترس سوءاستفادهى دشمنان بيرونى از باز بودن مجارى فكرى - اجتماعى باشد كه مسئولان را به محافظهكارى در اين زمينه مىكشاند.
رهبر انقلاب بهعنوان كسى كه چه از حيث شخصى و چه از لحاظ مسئوليّت، بيشترين دغدغه را نسبت به حفظ ارزشهاى دينى و سيرت انقلابى جامعه دارند، در رابطه با اين آسيب، هشدار دادهاند:
«بدون آزادانديشى، اين رشد اجتماعى، علمى، فكرى و فلسفى امكان ندارد. در حوزههاى علميّه، دانشگاه و محيطهاى فرهنگى و مطبوعاتى، هُو كردن كسى كه حرف تازهاى مىآورد، يكى از بزرگترين خطاها است؛ بگذاريد آزادانه فكر كنند.
البتّه من فهم غلط از آزادى را تأييد نميكنم؛ من باز گذاشتن دست دشمن را در داخل براى اينكه مرتّباً گاز سمّى توليد كند و در فضاى فرهنگى يا سياسى كشور بدمد، تأييد نميكنم؛
من براندازى خاموش را برنميتابم و رد ميكنم؛ امّا توسعهى آزادى و رها بودن ميدان براى پرورش فكر و انديشه و علم و فهم، ربطى به اينها ندارد...
📚 از نیمه خرداد، صفحه ۱۰۵.
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آغاز_مرحله_پنجم؛ ولایت فقیه
با سلام خدمت همراهان محترم و تسلیت شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیهالسلام)، ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره) و واقعه جانسوز جنایت تاسفبار ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بحول و قوه الهی مرحله دیگری از دوره آموزشی معارف انقلاب اسلامی با مطالعه #کتاب_ولایت_و_حکومت را شروع مینماییم.
مراحل:
1️⃣ تهیهی کتاب ؛
عزیزانی که تمایل به خرید کتاب (ولایت و حکومت) دارند جهت تهیه کتاب با تخفیف ۳۰درصد؛ نام و نام خانوادگی، شماره همراه، کد پستی و آدرس دقیق خود را بهمراه تصویر پرداخت مبلغ ۳۰۰/۰۰۰ ریال (۱۴۰/۰۰۰ریال هزینه کتاب + ۱۶۰/۰۰۰ ریال هزینه پست) به شماره کارت
۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۱۶۱۳
بنام موسسه انقلاب اسلامی، به شناسه
🌐 @ersale_ketab
ارسال نمایند تا کتاب برای آنها ارسال گردد.
📌 این شیوه ، تنها شامل حال کسانی خواهد شد که در این کانال عضو هستند
✅ #کتابهای مرحله هفتم با ارسال کتب مرحله پنجم: ۲۵۹/۰۰۰ ریال
- دغدغه های فرهنگی با تخفیف ۳۰ درصد: ۲۱۰/۰۰۰ریال
- آتش به اختیار با ۳۰ درصد تخفیف: ۴۹/۰۰۰ ریال
2️⃣ پس از آنکه کتاب بدست شما رسید، به رابط کانال اطلاع دهید.
3️⃣ شروع مطالعه و مباحثه کتاب طبق برنامه ریزی #رابط_و_مدیر_کانال
4️⃣ با توجه به #مباحثه_محور بودن مراحل، مستدعی است در مباحثات بصورت فعال و طبق برنامه ریزی سرگروههای محترم حضور داشته باشید.
5️⃣ شرکت در مباحثات و کلاسها در امتیاز ارزیابی نهایی این مرحله تاثیرگذار است
@Maaref_Enghelab_Eslami
با سلام خدمت همراهان عزیز
🔰تبریک بمناسبت خلق حماسه ای دیگر با حضور در انتخابات 1400 که سبب امیدواری مستضعفان و یأس دشمنان انقلاب اسلامی گردید.
✳️به اطلاع میرساند:
1️⃣ #آزمون کتاب «از نیمه خرداد» برگزار میگردد.
زمان: شنبه پنجم تیر ماه - ساعت 17:00
2️⃣ امکان خرید اینترنتی کتابهای دوره جدید فراهم گردیده است با تخفیف 30 درصد ویژه اعضای محترم
👈 اطلاعات تکمیلی در پست بعدی خواهد آمد.
https://eitaa.com/Maaref_Enghelab_Eslami
📦#شیوه_خرید_اینترنتی
🛍عزیزان و همراهان شرکت کننده در «دوره مطالعاتی آموزشی معارف انقلاب اسلامی - سطح یک» میتوانند از طریق پیوند ذیل وارد "فروشگاه و نمایشگاه محصولات فرهنگی انقلاب اسلامی" شوند و سفارشات خود را ثبت نمایند.
🌐http://forms.khamenei.link
⏳زمان ثبت سفارش و استفاده از کد تخفیف تا تاریخ 24 تیر 1400 خواهد بود.
📌بعد از تکمیل مراحل و واریز وجه بحساب اعلام شده در تارنمای فروشگاه، رسید آن را ارسال نمایند تا کتاب برایشان ارسال گردد.
❌دقت شود؛ برای تکمیل فرایند خرید و دریافت سفارشات بعد از واریز وجه حتما باید #رسید_پرداخت در همانجا ثبت گردد.
📎برای دریافت کد تخفیف به رابط کانال پیام دهید.
کد تخفیف، اختصاصی شرکت کنندگان این دوره است
👈خواهشمند است آن را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید.
با تشکر
https://eitaa.com/Maaref_Enghelab_Eslami
﷽
#ولایت_و_حکومت
#فصل_سوم
#طاغوت
#حاکم_اسلامی از دل مردم میجوشد، با مردم سر میکند، از مردم حرف میشنود، برای مردم تلاش میکند و زحمت میکشد.
اما #حاکم_طاغوتی از مردم دوری میگزیند، خود را از مردم جدا میداند، برای خود حق ویژه قائل است، خود را در قوانینی که برای مردم وضع شده، شریک نمیداند، خود را تافته جدا بافتهای میداند؛ این خصوصیت برجسته و ممتاز حاکم طاغوتی است.
📚ولایت و حکومت صفحه ۱۰۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
#اطلاع_رسانی
دفتر قم موسسه انقلاب اسلامی در راستای ترویج و تبیین گفتمان #حقیقت_غدیر با تکیه بر اندیشههای رهبر معظم انقلاب(مدّظلّهالعالی) برگزار میکند.
سلسله نشست های #معرفی_آثار بیاناتی رهبر معظم انقلاب
جلسه دوم
کتاب #ولایت_و_حکومت
با سخنرانی حجت الاسلام عبدالله عصاره
زمان پخش :
دوشنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
از ساعت ۱۹:۳۰
از طریق شبکه اینترنتی عبرات
abarat.tv
*ترافیک رایگان*
@qom_khamenei_ir
#اطلاعیه
#کلاس_عمومی
همراهان گرامی
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفای حضرت و با آرزوی قبولی عزاداریها
♻️ کلاس عمومی و جلسه پاسخ به پرسشهای #مرحله_چهارم دوره مطالعاتی
#سرفصل "ولایت فقیه"
#کتاب_ولایت_و_حکومت
با حضور #استاد حجت الاسلام و المسلمین رجبی
🗓 تاریخ: یکشنبه ۳۱ مرداد ماه
🕜 ساعت: ۱۶:۰۰( ۴بعد از ظهر )
💠 پیوند ورود به کلاس قبل از ان در کانال قرار خواهد گرفت
🔺به اطلاع میرساند که این کلاس در ارزیابی جزو امتیاز مباحثه محاسبه میشود و ان عده از عزیزان که در مباحثات امتیاز لازم را اخذ ننمایند بعنوان عضو غیررسمی تلقی خواهند شد.
با تشکر
@Maaref_Enghelab_Eslami
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
📣 #ویژه
با توجه به درخواست مخاطبان گرامی، محتوای آموزشیِ ارائهشده در پویش مطالعهی کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" به همراه فیلمهای پیوست، برای استفادهی حداکثری مخاطبان و علاقهمندان، تقدیم میگردد.
دسترسی از طریق پیوندهای زیر :
🔹 مقدمه : شخصیت شناسی و کتابشناسی (۱۲۶ mb)
1️⃣ بخش اول : ایمان (۴۵۷ mb)
2️⃣ بخش دوم : توحید (۱۸۸ mb)
3️⃣ بخش سوم : نبوت (۳۱۸ mb)
4️⃣ بخش چهارم : ولایت (۲۷۲ mb)
🎙 صوت تدریس اساتید (۵۶۲ mb)
@qom_khamenei_ir