eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 هیچ سفری به زیبائی سفر حج نیست؛ البته اگر برای انسان مقدماتش فراهم بشود و هجرت معنوی کند. این سفر، حرکت معنوی است و ظاهر و باطن آن، منطبق بر الی الله است و تمام قواعدش برای یک حرکتی، چینش شده است. 🔸 چون حج، سفرنامه انبیاست. پایه‌گذارش علیه السلام بوده است: «ملةَ أبیکم ابراهیم». (حج، 78) هر کسی بخواهد این سفر را برود، باید با حرکت حضرت ابراهیم(علیه السلام) آشنا شده باشد و باید حداقل‌هایی را گذرانده باشد؛ مثلاً بداند که حضرت ابراهیم(علیه السلام) وقتی که سنگ به شیطان می‌زد، با آن ولایتی که داشت، شیطان را دور می‌کرد؛ یا آن وقتی که شیطان سر راه حضرت اسماعیل(علیه السلام) آمده و دارد خیال‌پراکنی و مانع‌تراشی می‌کند، دستور سنگ زدن را می‌دهد یا فلسفه آن قربانی‌ای که حضرت ابراهیم کرد را بداند.‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧ 🔻 واقعاً این سفر حج، جزء‌ جزءش اسرار است. هرجای این سفر، یک رقم تمام درس توحید است. همین سفر کافی است تا برای افراد ظاهراً و باطناً یک حرکتی ایجاد بشود. چه ریاضتی بالاتر از این؟! مخصوصاً آن سبْکی که در گذشته می‌رفتند. اهالی ایران به مدینه می‌رفتند و از مسجد شجره مُحرِم می‌شدند، الان با ماشین چهار پنج ساعت راه است. آن زمان اینطور نبوده است، گاهی مَرکب نداشته و اثاثش به دوشش بوده است. گاهی رفتن آنها با تابستان مصادف می‌شده است. 🔹 در این بیابان گام به گام می‌رفته است. خار مغیلان بوده، بارش بوده، زیر سایه نمی‌توانسته حرکت بکند. این سفر، از حاجی چه می‌ساخته است! طبیعتاً برای إحرام با دو حوله، لباس‌هایشان را باید درمی‌آوردند. این‌ها دستورات، غیر از دستور ریاضتی قویّ برای کسی که توان این مسیر را ظاهراً و باطناً داشت، چیست؟! چه بهره‌ها می‌بردند! 🕋 کسی که به سمت مکه می‌رفت، باید پیاده و با این بار می‌رفت. حتی خاری به پایش نباید می‌رفته تا خون بیاید. با سختی‌های این مسیر چه انسانی ساخته می‌شود! واقعاً وقتی که به منا می‌رسد قربانی‌ای که می‌کند، سنگی که به جمرات می‌زند، آن وقت فهمیده است چه‌طور سنگ بزند یعنی با پراندن هر سنگی، قدرت ظاهری و باطنی دور کردن و توهین به معاندین را پیدا می کرده که چه‌طور سنگ را بزند و برای همیشه آسایش پیدا بکند یا قربانی که از خالص اموالش می‌کرده و یک گوسفندی را یا گاهی بیشتر، انجام می‌داده، چه صدماتی! چه سفر جالبی که یکپارچه توحید است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت ذکر توحید 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دام عزّه ⏱ زمان: ۳ دقیقه ‌ ‌@Nasery_ir ‌ ‌
♨️ تیتر یک سایت نو+جوان 💌 آقا در پیام حج، وحدت و معنویت را پایه‌های اساسی این واجب پررمز و راز دانستند ❤️ اکسیر زندگی‌بخش ➕ جوانان پرانگیزه، سرمایه ساختن آینده هستند 💫 آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و نوجوانان ایران اسلامی 🌐 Nojavan.Khamenei.ir
🔰 مروری بر درس‌های حج در پیام‌های رهبر انقلاب 🕋 حج، نقطه امید امت اسلام 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام به حجاج بیت‌الله الحرام (۱۴۰۱/۰۴/۱۴) «وحدت» و «معنویت» را دو پایه‌ی دانستند و نکاتی را برای حرکت یکپارچه‌ی امت اسلام بیان کردند، به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR براساس پیام‌های گوناگون رهبر انقلاب در ایام حج، درس‌های فریضه‌ی حج برای مسلمانان جهان را بازخوانی می‌کند. 🏷 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/50600
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 | رهبر انقلاب اسلامی در پیام به حجّاج بیت‌الله‌الحرام: جهان اسلام مملوّ از جوانان پُرانگیزه و بانشاط است. 🔹️ بزرگترین سرمایه برای ساختن آینده، و اعتماد به نفْس است که امروز در جهان اسلام بویژه در کشورهای این منطقه موج میزند .. همه وظیفه داریم این سرمایه را حفظ کنیم و افزایش دهیم. ۱۴۰۱/۴/۱۴ 🏷 📝 متن کامل پیام: https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=50597
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۱۰ 🏷️ شرائط تحقّق اوامر الهى ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَ لاَ يُضَارِعُ وَ لاَ يَتَّبِعُ اَلْمَطَامِعَ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: فرمان خدا را بر پا ندارد، جز آن كَس كه در اجراى حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ اجرا كنندۀ حكم) فرموده است: حكم و فرمان خداوند سبحان را اجرا نمى‌كند مگر كسيكه (با آنكه مى‌خواهد حكم خدا را درباره‌اش اجرا نمايد) مداراة و همراهى نكند (يا از او رشوه نستاند) و (با او) فروتنى ننمايد، و در پى طمعها و آزها نرود. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار پربار و حكيمانه صفات كسانى را كه توانايى اجراى اوامر الهى را دارند بيان مى‌كند و آن را در سه چيز خلاصه كرده، مى‌فرمايد: «فرمان خدا را تنها كسى مى‌تواند اجرا كند كه نه سازش‌كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع‌ها كند»؛ (لَا يُقِيمُ‌ أَمْرَ اللَّهِ‌ سُبْحَانَهُ‌ إِلَّا مَنْ‌ لَا يُصَانِعُ‌، وَ لَا يُضَارِعُ‌، وَ لَا يَتَّبِعُ‌ الْمَطَامِعَ‌) بديهى است آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند هرگز نمى‌توانند حق را به حق‌دار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مى‌كنند و از حق منصرف مى‌سازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مى‌شود. همچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مى‌طلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مى‌كنند توان اين كار را ندارند. نيز اشخاص مبتلا به انواع طمع‌ها؛ طمع در مقام، مال و خواسته‌هاى هوس‌آلود هرگز نمى‌توانند مُجرى فرمان خدا باشند؛ زيرا طمع بر سر دوراهى‌ها و چند راهى‌ها آنها را به‌سوى خود جذب مى‌كند و از پيمودن راه حق باز مى‌دارد. 👈 به همين دليل در طول تاريخ كمتر زمامدارى را ديده‌ايم كه به طور كامل مجرى فرمان حق باشد (مگر انبيا و اوليا) زيرا گاه يكى از اين سه نقطه ضعف و گاه همۀ آنها را داشته است، از اين رو از پيمودن راه حق باز مانده است. آنچه امام عليه السلام در بالا دربارۀ موانع اجراى فرمان الهى بيان فرمود امورى است كه در آيات و روايات اسلامى نيز بر آن تأكيد شده است؛ از جمله دربارۀ رشوه مى‌خوانيم پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «إيّاكُم وَ الرِّشْوَةَ‌ فَإنَّهٰا مَحْضُ‌ الْكُفْرِ وَ لاٰ يَشُمُّ‌ صٰاحِبُ‌ الرِّشْوَةِ‌ ريٖحَ‌ الْجَنَّةِ‌؛ از رشوه بپرهيزيد كه كفر خالص است و رشوه‌گير بوى را هرگز استشمام نمى‌كند»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿 صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند شصت و چهارم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ اسْتَخْفَیْتُ لَهُ ضَوْءَ النَّهَارِ مِنْ عِبَادِکَ وَ بَارَزْتُ بِهِ فِی ظُلْمَةِ اللَّیْلِ جُرْأَةً مِنِّی عَلَیْکَ عَلَی أَنِّی أَعْلَمُ أَنَّ السِّرَّ عِنْدَکَ عَلَانِیَةٌ وَ أَنَّ الْخَفِیَّةَ عِنْدَکَ بَارِزَةٌ وَ أَنَّهُ لَنْ یَمْنَعَنِی مِنْکَ مَانِعٌ وَ لَا یَنْفَعُنِی عِنْدَکَ نَافِعٌ مِنْ مَالٍ وَ بَنِینٍ إِلَّا أَنْ أَتَیْتُکَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ ┅───────────────┅ ❖ «بار خدایا از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که در روشنایی روز خود را از دید بندگانت پنهان کردم و در تاریکی شب با جسارت در پیشگاهت آشکارا مرتکب آن شدم، با آن که میدانستم سرّ، پیش تو آشکار است و پنهان، نزد تو هویداست و این که هیچ مانعی مرا از تو باز نمی دارد و چیزی از مال و اولاد، پیش تو به من سودی نمی بخشد مگر این که با نزد تو آیم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گناه مرا بیامرز، ای بهترین آمرزندگان» @ostadelahi
🔶 دعای حضرت زهرا سلام الله علیها در روز جمعه «اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ أَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ إِلَیْكَ، وَ أَوْجَهِ مَنْ تَوَجَّهَ إِلَیْكَ، وَ أَنْجَحِ مَنْ سَأَلَكَ وَتَضَرَّعَ إِلَیْكَ. اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ كَأَنَّهُ یَراكَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ الَّذی فِیهِ یَلْقاكَ، وَلا تَمُتْنا إِلاّ عَلی رِضاكَ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْنا مِمَّنْ أَخْلَصَ لَكَ بِعَمَلِهِ وَ أَحَبَّكَ فی جَمِیعِ خَلْقِكَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاغْفِرْ لَنا مَغْفِرَةً جَزْمَاً، حَتْماً، لا نَقْتَرِفُ بَعْدَها ذَنْباً، وَ لا نَكْتَسِبُ خَطیئَةً وَلا إِثْمَاً اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلاةً نامِیَةً دَائِمَةً زاكِیَةً مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً بِرَحْمَتِكَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمین» پروردگارا ما را از نزدیکترین کسانی قرار ده که به تو تقرب جسته اند و از محبوبترین کسانی که به درگاه تو روی آورده‌اند و از رستگارترین کسانی که از تو درخواست کرده‌اند و دست تمنا به سویت دراز کرده اند. خداوندا ما را از کسانی قرار ده که گویا در روز قیامت که به لقای تو نائل می آیند، وجود ازلی تو را درک می کنند، و در لحظه ای که از ما راضی و خشنود هستی، جان ما را بستان. خداوندا ما را از کسانی قرار ده که در محضر تو با خلوص نیت عمل کرده‌اند و در میان تمامی آفریدگانت، تنها به تو عاشق گشته اند. پروردگارا بر محمد و آل محمد درود فرست، و ما را شامل بخشایش قطعی و مسلم خویش بگردان به گونه‌ای که پس از آن، مرتکب هیچگونه معصیت و گناهی نگردیم. خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، درودی بی نهایت، همیشگی، خالصانه، پی در پی و متوالی، به رحمت خویش، ای مهربانترین موجود در عالم 📚 بحارالانوار ج ۸۷ ص۳۳۸ @ostadelahi
50 - رؤ یای صادقانه یکی از اهل تقوا و یقین که زمان عالم ربانی مرحوم حاج شیخ محمد جواد بیدآبادی ( که در این کتاب چند داستان از ایشان نقل گردید ) را درک کرده نقل کرد که وقتی آن بزرگوار به قصد زیارت علیه السلام و توقف چهل روز در مشهد مقدس به اتفاق خواهرش از اصفهان حرکت نمود و به مشهد مشرف شدند، چون هیجده روز از مدت توقفش در آن مکان شریف گذشت، شب حضرت رضا علیه السلام در عالم واقعه به ایشان امر فرمودند که فردا باید به اصفهان برگردی ، عرض می کند مولای من ! قصد توقف چهل روز در جوار حضرتت کرده ام و هیجده روز بیشتر نگذشته امام علیه السلام فرمود : چون خواهرت از دوری مادرش دلتنگ است و از ما مراجعتش را به اصفهان خواسته برای خاطر او باید برگردی ، آیا نمی دانی که من زوارم را دوست می دارم . چون مرحوم حاجی به خود می آید از خواهرش می پرسد که از حضرت رضا علیه السلام روز گذشته چه خواستی ؟ می گوید : ( چون از مفارقت مادرم سخت ناراحت بودم به آن حضرت شکایت کرده و درخواست مراجعت نمودم ) . محبت و رأفت حضرت رضا علیه السلام درباره عموم شیعیان خصوصاً زوار قبرش از مسلمیات است چنانچه در زیارتش دارد : ( السلام علیک ایها الامام الرؤف ) و داستانهایی در این باره در کتب معتبره موجود است و نقل آنها منافی وضع این جزوه است و خلاصه هیچکس رو به قبر شریف آن حضرت نیاورد مگر اینکه مورد و عنایت آن بزرگوار قرار گرفت .
هدایت شده از مباحث
علیه السلام در روز و روز (۱) خداوندا؛ این، روزی با برکت و میمون است و مسلمانان در هر جای زمین تو در آن اجتماع دارند، سؤال کننده و خواهنده و امیدوار و ترسنده حضور دارند و تو، ناظر در حوائجشان هستی، پس به جود و کَرمت و آسانی مسئلتم نزد تو، از حضرتت می‌خواهم که بر محمد و آلش درود فرستی (۲) و خداوندا‌؛ ای پروردگار ما، که پادشاهی زیبنده توست و سپاس، حضرتِ تو را سزد و خدایی جز تو نیست، بردبار و بزرگوار و مهربان و دارای عطای گسترده‌ای و خداوند جلال و اکرام و پدید آورنده آسمان‌ها و زمینی، هر چه میان بندگان مؤمنت قسمت کرده‌ای از خیر یا یا یا یا طاعت، یا خیری که بر اهل انعام می‌کنی و به سبب آن، به سوی خود هدایتشان می‌نمایی، یا در پیشگاهت، مقام آنان را به آن بلند می‌کنی، یا بدان سبب، خیر دنیا و آخرت به آنان می‌بخشی، از تو می‌خواهم که بهره و نصیب مرا از آن فراوان کنی. (۳) و بار خدایا؛ که پادشاهی و حمد توراست و معبودی جز تو نیست، از تو می‌خواهم که بر محمد (صلی الله علیه و آله) بنده و فرستاده و دوست و برگزیده و اختیار شده از خَلقت و بر آل محمد(صلوات الله علیهم)، نیکوکاران و پاکان و اخیار، درود فرستی، چنان درودی که جز تو احدی را قدرت شمردنش نباشد و ما را در دعای شایسته هریک از بندگان با ایمانت که در این روز تو را خوانده است - شریک سازی،‌ای پروردگار عالمیان و ما و ایشان را مورد قرار دهی، که تو بر هر چیز توانایی. (۴) الهی؛ نیازم را به درگاه تو آوردم و بار فقر و فاقه و تهیدستی خود را بر در خانه‌ات نهادم و من به مغفرت و رحمتت مطمئن ترم تا به عمل و کار خود و آمرزش و رحمتت از گناهان من وسیع‌تر است، پس بر محمد و آلش درود فرست و خود عهده‌دار روا کردن هر حاجتی که مرا هست باش به خاطر قدرتی که بر روا کردن آن داری و آسان بودنش بر تو و به خاطر نیازم به حضرتت و بی‌نیازیت از من، زیرا من هرگز به خیری نرسیده‌ام مگر از جانب تو و هرگز احدی از من شری را برنگردانده غیر تو و در امر آخرت و دنیایم به کسی جز تو امید ندارم. (۵) الهی هر کَس برای حرکت به سوی مخلوقی به امید صله و بخشش و جایزه او مهیا شد و بار بست و ساز و برگ فراهم آورد و آماده سفر شد و مهیا شدن امروز من - و بار بستنم و ساز و برگ فراهم آوردن و آماده شدنم به امید و صله تو و درخواست جایزه و عطایت به سوی توست. (۶) بارالها؛ پس بر محمد و آلش درود فرست و امروز این امید را از من مگیر،‌ای کسی که خواهش - هیچ درخواست کننده‌ای او را به رنج نمی‌افکند و هیچ بخششی از او کم نمی‌کند، زیرا من از باب اطمینان به عمل شایسته‌ای که از خود پیش فرستاده باشم، یا به شفاعت مخلوقی جز محمد و اهل بیت او - که صلوات و سلام تو بر او و بر آنان باد - که امید داشته باشم، به جانب تو نیامدم (۷) بلکه در حالی به سویت آمدم که به گناه و بدی در حق خود اقرار دارم، به سویت آمدم درحالی که به عفو عظیمی که شامل حال خطاکاران کرده‌ای چشم دوخته ام، که ادامه دادنشان بر بزرگ، حضرتت را از آن باز نداشت که آنان را مشمول رحمت و مغفرت قرار دهی (۸) پس ای کسی که رحمتت وسیع و عفوت عظیم است،‌ای عظیم؛ ‌ای عظیم،‌ای کریم‌؛ ای کریم، بر محمد و آلش درود فرست و به رحمتت بر من تفضل کن و به فضلت بر من شفقت نما و به مغفرتت بر من گشایش ده. (۹) الهی؛ این مقام که مخصوص خلفای تو و برگزیدگان توست و جایگاه امنای تو در درجه بلندی که ایشان را به آن اختصاص دادی، غاصبان آن را به غارت برده‌اند - و تقدیر آن به دست توست، فرمانت مغلوب نشود و از تدبیر حتمی تو هر گونه که بخواهی و هر زمان که بخواهی فراتر نتوان رفت و به خاطر آنچه تو بهتر می‌دانی و در آفریدنت و اراده‌ات متهم نیستی چنین کردی - تا آنجا که برگزیدگان و خلفای تو مغلوب و مقهور و جدای از حق خود شدند، حُکمت را مبدل و کتابت را دور انداخته و واجباتت را از مسیر شرایعت منحرف، و سنت‌های رسولت را متروک می‌بینند. (۱۰) بارالها؛ دشمنان ایشان را از اولین و آخرین و هر که به کردارشان راضی شده و دنباله روها و پیروانشان را لعنت کن. (۱۱) خداوندا؛ بر محمد و آلش درود فرست، که تو ستوده و بلندپایه‌ای، مانند درودها و برکت‌ها و تحیت‌هایی که بر برگزیدگانت ابراهیم و آل ابراهیم فرستاده‌ای، و در گشایش و آسایش و یاری و تمکین و تأیید ایشان تعجیل کن. (۱۲) بارالها؛ و مرا از اهل و به خود، و تصدیق به پیامبرت، و امامانی که طاعتشان را واجب کرده‌ای قرار ده، از جمله کسانی که توحید و ایمان به سبب آنان و بر دست آنان اجرا می‌شود، آمین رب العالمین. 👇🏼👇🏼👇🏼
هدایت شده از مباحث
(۱۳) الها،غضب تو را جز بردباریت برنمی گرداند و شدّت سخط تو را جز عفوت ردّ نمی‌کند و غیر از رحمتت از عذابت امان نمی‌دهد و مرا جز زاری به سوی تو و در برابر تو نجات نمی‌بخشد، پس بر محمد و آلش درود فرست، و ما را -‌ای خدای من - از سوی خود فرجی بخش با آن نیرویی که مُردگان را زنده می‌کنی و سرزمین‌های مرده را حیات می‌دهی (۱۴) و مرا - خدایا - از غم و غُصه، هلاک مکن تا دعایم را به اجابت برسانی و اجابت آن را به من آگاهی دهی و تا پایان حیات، مزه شیرین را به من بچشان و دشمن شادم مکن و او را وَبال گردنم مساز و بر من غلبه مده. (۱۵) اله من؛ اگر بُلندم نمایی کیست که پَستم کند؟ و اگر پَستم سازی کیست که بُلندم نماید؟ و اگر مرا گرامی داری کیست که خوارم کند؟ و اگر خوارم نمایی کیست که اکرامم نماید؟ و اگر عذابم دهی کیست که بر من آورد؟ و اگر هلاکم کنی کیست که درباره بنده‌ات جلودار تو شود؟ یا از تو درباره‌اش بازخواست نماید؟ و من به این حقیقت رسیده‌ام که در حکم تو ستمی و در عذابت عجله‌ای نیست، چون کسی شتاب می‌کند که از فوت برنامه بترسد و کسی نیاز به ستم پیدا می‌کند که ناتوان است و تو -‌ای خدای من - از آن بسیار بالاتری. (۱۶) بارالها؛ بر محمد و آل محمد درود فرست و مرا هدف بلا و نشانه عقوبت مساز و مرا ده و اندوهم را پایان بخش و از لغزشم درگذر و به مصیبتی دنبال مصیبت گرفتارم مکن، چون ناتوانی و بیچارگی و زاریم را به درگاهت می‌بینی. (۱۷) خدایا؛ در این روز از غضب تو، به تو پناه می‌برم، پس بر محمد و آلش درود فرست و پناهم ده (۱۸) و در این روز از غضب تو امان می‌طلبم، پس بر محمد و آلش درود فرست و مرا امان ده (۱۹) و ایمنی از عذابت را مسئلت دارم، پس بر محمد و آلش درود فرست و مرا ایمن ساز (۲۰) و از تو می‌طلبم، پس بر محمد و آلش درود فرست و هدایتم فرما (۲۱) و از تو یاری و مدد می‌خواهم، پس بر محمد و آلش درود فرست و مرا یاری کن (۲۲) و از تو می‌خواهم، پس بر محمد و آلش درود فرست و بر من رحمت آر، (۲۳) و از تو بی‌نیازی می‌طلبم، پس بر محمد و آلش درود فرست و بی‌نیازیم ده (۲۴) و از تو می‌خواهم، پس بر محمد و آلش درود فرست و روزیم مرحمت کن (۲۵) و از تو کمک می‌جویم، پس بر محمد و آلش درود فرست و کمکم کن (۲۶) و بر معاصی گذشته‌ام آمرزش می‌خواهم، پس بر محمد و آلش درود فرست و مرا بیامرز (۲۷) و از تو خواهم، پس بر محمد و آلش درود فرست و عصمتم ده، زیرا اگر اراده‌ات تعلق گیرد هرگز به عملی که تو آن را نمی‌پسندی بازنگردم (۲۸) پروردگارا؛ پروردگارا،؛ ای مهربان،‌ ای عطاکننده ی ها،‌ ای صاحب جلال و اکرام، بر محمد و آلش درود فرست و همه آنچه را که از حضرتت خواستم و طلبیدم و برای آن، روی به جانب تو کردم برایم اجابت کن و آن را بخواه و مقدّر فرما و بر آن حکم و امضا کن و در آنچه بر من حُکم می‌کنی خیر مرا مقرر فرما و مرا در آن ده و به آن بر من تفضّل نمای و مرا به آنچه از آن عطا می‌کنی سعادتمند ساز و از فضل خود و وسعت آنچه نزد توست بر من بیفزای، زیرا تو توانگر و کریمی و آن را به خیر و نعمت آخرت پیوسته ساز،‌ای مهربانترین مهربانان. {آنگاه از حضرت حق هرچه به نظرت می‌رسد بخواه، و هزار بار بر محمد و آلش فرست، که حضرت علیه‌السلام چنین می‌کرد} 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه | ✉️ 2 - نامه به مردم كوفه پس از پيروزى در نبرد جمل ________________________ 📄 [ و من كتاب له عليه‌السلام إليهم بعد فتح البصرة] ... وَ جَزَاكُمُ اَللَّهُ مِنْ أَهْلِ مِصْرٍ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ أَحْسَنَ مَا يَجْزِي اَلْعَامِلِينَ بِطَاعَتِهِ وَ اَلشَّاكِرِينَ لِنِعْمَتِهِ فَقَدْ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ وَ دُعِيتُمْ فَأَجَبْتُمْ 📃 خداوند شما مردم كوفه را از سوى اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پاداش نيكو دهد، بهترين پاداشى كه به بندگان فرمانبردار و سپاسگزاران نعمتش عطا مى‌فرمايد؛ زيرا شما دعوت ما را شنيديد و اطاعت كرديد، به جنگ فرا خوانده شديد و بسيج گشتيد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃 امام عليه السلام در اين نامه خطاب به اهل كوفه براى آنها دعا مى‌كند و از خدمات و زحمات آنها سپاسگزارى مى‌نمايد و آنها را به چند وصف مهم توصيف مى‌كند و مى‌فرمايد: «خداوند به شما اهل اين شهر (كوفه) از سوى اهل بيت پيامبرتان پاداش دهد، بهترين پاداشى كه به فرمان‌بران خود و سپاسگزاران نعمتهايش عطا مى‌كند، زيرا شما فرمان مرا شنيديد و اطاعت كرديد، دعوت شديد و اجابت نموديد»؛ (وَ جَزَاكُمُ‌ اللّٰهُ‌ مِنْ‌ أَهْلِ‌ مِصْرٍ عَنْ‌ أَهْلِ‌ بَيْتِ‌ نَبِيِّكُمْ‌ أَحْسَنَ‌ مَا يَجْزِي الْعَامِلِينَ‌ بِطَاعَتِهِ‌، وَ الشَّاكِرِينَ‌ لِنِعْمَتِهِ‌، فَقَدْ سَمِعْتُمْ‌ وَ أَطَعْتُمْ‌، وَ دُعِيتُمْ‌ فَأَجَبْتُمْ‌). روشن است كه مخاطب در اين نامه اهل كوفه هستند همانطور كه مرحوم سيد رضى در عنوان خطبه نگاشته و شواهد نيز نشان مى‌دهد؛ زيرا اهل بصره غالباً به لشكر طلحه و زبير پيوستند و در خطبه‌هاى ديگر نهج‌البلاغه نكوهش شده‌اند و اين اهل كوفه بوده‌اند كه دعوت امام عليه السلام را اجابت كردند و سر بر فرمانش نهادند و شايستۀ تشكر بودند. اضافه بر اين... نقل بعضى منابع ... به روشنى نشان مى‌دهد كه مخاطبان اهل كوفه بودند. تعبير به (عن اهل بيت نبيكم) اشاره به اين است كه قيام شما مردم، نه تنها حمايت از اسلام و قرآن بود بلكه حمايت از اهل بيت نيز محسوب مى‌شد و اين ثواب مضاعفى براى شما مى‌آورد. امام عليه السلام در اين نامه اوصاف پنج‌گانه‌اى براى مردم كوفه بيان كرده كه شايستگى آنها را براى اين دعا نشان مى‌دهد: ✓ نخست عمل به طاعت الهى ✓ دوم اداى شكر نعمتهاى او ✓ سوم گوش فرا دادن به فرمان ✓ چهارم اطاعت فرمان امام عليه السلام ✓ و پنجم اجابت دعوت او كه در واقع تعبيرات مختلفى از يك حقيقت است.