.
💢 شهید سیدمرتضی آوینی:
«منتظران موعود اهل مبارزهاند
و میدانند خلوصِ عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر نخواهد شد،
اما از آن فراتر اهل ولایت و اطاعتند
و انتظار مىکشند تا فرمان چه در رسد.»
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#شهید_مرتضی_آوینی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
14030918 سوریه.mp3
10.68M
🗣 سخنان حجة الاسلام محسن عباسی ولدی
تحولات اخیر سوریه
✅ گوش کنید و منتشر کنید.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
با این دو چیز، خدا شما را رها نمیکند!
🔸اگر همه اسباب ظاهری هم از شما قطع شود، خدا ملائکه را به کمک شما میفرستد. اگر غافلگیر شدید و دشمن دفعتاً به شما شبیخون زد، خدا به دو شرط فرشتگان را به کمک شما میفرستد:
▪️۱) إِن تَصْبِرُواْ؛ یکی اینکه صبر و مقاومت داشته باشید.
▪️۲) وَتَتَّقُواْ؛ یکی هم تقوا و اطاعت خدا.
شما اگر این دو چیز را داشتید، مطمئن باشید که خدا شما را رها نمیکند.
🔸اگر همه اسباب مادی هم کم بیاید، خدا فرشتگان را از آسمان نازل میکند: «یُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِینَ؛ خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، كه نشانههايى با خود دارند، مدد خواهد داد!»(آل عمران، آیه125) کاری که نمونهاش را در جنگ بدر و در جنگ سیوسه روزه لبنان کرد.
🔸ما چه کار کنیم تا بتوانیم از این منبع قدرت بینهایت استفاده کنیم؟ ایمان، تقوا، صبر و استقامت.
▪️اول اینکه باور کنیم که اینها حقیقت دارد و خیالبافی نیست.
▪️دوم اینکه بنا را بر اطاعت خدا بگذاریم؛ اگر بگوید به راست، راست برویم. طوری نشود که او بگوید به راست و ما به چپ برویم! نمونههایی از کسانی که راهنما را به راست میزنند و بعد به چپ میروند را سراغ دارید. نمونههایش را در طول این سیوچند سال دیدهایم. کلاه سر خدا نمیرود. به راست؛ راست. اگر گفتید به راستیم باید راست باشید؛ به خدا نمیشود کلک زد.
🔺 بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) در تاریخ ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
خاطرهای از آیت الله مصباح یزدی قدّس سرّه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣ اوایل انقلاب، به نظرم سال 59 بود، امامرضواناللهعلیه دستور فرمودند حوزه در بازسازى دانشگاهها همكارى كند تا دروس و مسائل ضد اسلام از دانشگاهها حذف و دانشگاه بعد از انقلاب دانشگاه اسلامى شود. به دنبال این دستور، دفترى به نام دفتر همكارى حوزه و دانشگاه تشكیل شد كه الآن هم هنوز باقى است و فعالیتهایى دارد. آن زمان بنده از طرف جامعه محترم مدرسین، مسئول راهاندازى این دفتر بودم تا تعدادی از استادان حوزه و دانشگاه بنشینند و بر سر مسائل علوم انسانى كه كمیابیش در كتابهاى دانشگاهى مطرح است با هم بحث و تحقیق كنند و به یك چیزهاى شستهرفتهای برسند كه مبناى كتابهاى درسى دانشگاهى قرار بگیرد.
چند گروه تشكیل شد که یکی از آنها گروه حقوق بود. قرار شد خدمت چند نفر از استادان دانشگاه در رشته حقوق برویم و از آنها دعوت كنیم که با چند نفر از فضلای حوزه علمیه قم نشستهایى داشته باشند و بحث کنند تا مسائلى كه جاى ابهام دارد حل شود. چند نفر از دوستان ما كه از اساتید شما هستند گروه حقوقِ دفتر همكارى حوزه و دانشگاه را تشكیل دادند و قرار شد چند نفر از استادان دانشگاه را هم دعوت كنیم تا با هم جلسات مشترك داشته باشند.
شاهد بحث اینجاست. در بین استادان دانشگاهى كه آن روز در رشته حقوق، تدریس مىكردند ما یك نفر را انتخاب كردیم كه سالها در حوزه علمیه قم درس خوانده بود، آن زمان -زمان شاه- هم هنوز معمم بود و به بیت یكى از مراجع وقت هم انتساب داشت؛ درواقع داماد ایشان بود. خدمت ایشان رفتیم و عرض كردیم كه قرار است یك چنین كار مشتركى بین حوزه و دانشگاه انجام بگیرد، شما که هم حوزوى هستید و هم دانشگاهى در این زمینه همكارى داشته باشید. ما چند نفر حوزوى خدمت شما مىآییم، شما هم با چند نفر از استادان دانشگاه همكارى كنید تا همكارى حوزه و دانشگاه در این سطح تحقق پیدا كند.
گروههاى دیگرى نظیر روانشناسى، علوم تربیتى، فلسفه، اقتصاد و... تشکیل شده بود. یكی از این گروهها هم حقوق بود. در فرمایشى كه این آقا آن روز به بنده فرمودند دقت بفرمایید. این جلسه وقتى دانشگاهها تعطیل بود در دانشگاه شهید بهشتى و در حضور یک جمع برگزار شد. اگر شما به آنچه من میگویم شك دارید به افراد حاضر در آن جلسه بگویم بیایند جداجدا برای شما شهادت بدهند.
ادامه دارد...
👇👇👇
👆👆👆
2️⃣ ایشان شروع به صحبت كردند و چون من خیلى مؤدبانه صحبت كردم و متواضعانه از ایشان برای همكارى دعوت كردم ابتدا تشكر كردند. ایشان فرمودند من از حسن نظر شما و از اینكه حوزه هم به فكر دانشگاه افتاده و مىخواهد همكارى داشته باشد و... تشكر مىكنم. از این تعارفات رسمى. بعد فرمودند ولى شنیدهام كه هنوز در حوزه بعضى آخوندها هستند كه فكر مىكنند در این زمان هم مىشود آدمیزاد را مثل الاغ كتك زد! اشاره ایشان به اجراى حدود و تازیانه زدن بود. من شنیدهام هنوز هم در قم كسانى هستند كه فكر مىكنند این زمان هم باید آدمیزاد را تازیانه زد، نمىدانند زمان عوض شده و دیگر این خشونتها باید كنار گذاشت.
ایشان استاد دانشگاه، معمم و داماد یكى از مراجع هستند. سایر نسبتهایى كه با دیگران دارند را نمیگویم. به نظرم هنوز هم در قید حیات هستند، البته بازنشسته شدهاند.
ما به همدیگر نگاه كردیم که با چه کسی و درباره چه چیزی صحبت مىكنیم! دفتر همكارى حوزه و دانشگاه براى حذف مطالب غیراسلامى و ضدّاسلامى از برنامه دانشگاه تأسیس شده است و ما مىخواهیم از این آقا براى این كار كمك بگیریم! ایشان مىگوید شنیدهام هنوز هم آخوندها فكر مىكنند كه حدود را باید اجرا كرد، آن هم با این تعبیر كه هنوز هم آدمیزاد را باید مثل الاغ كتك زد!
هُمْ لِلْكُفْرِ یوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمانِ. پس اسلام یعنى چه؟! مسلمان بودن یعنى چه؟! مىگویند بله، ما قبول داریم که خدا هست، پیغمبر هست، قرآن را هم خدا بر پیغمبر نازل كرد و آن روزى هم كه نازل كرد این احكام، احکام خوبى بود و باید به آنها عمل میشد اما دیگر به درد این زمان نمىخورد.
ادامه...
👇👇👇
👆👆👆
3️⃣ حالا سؤال؛ آیا حضرت موسى، پیغمبر بود یا نبود؟ بله، پیغمبر بود. آیا تورات از طرف خدا بر آن حضرت نازل شد؟ بله. آن احكامى كه خدا بر حضرت موسى نازل كرد درست بود و آن وقت باید اجرا میشد یا نه؟ بله، كسى انكار نمىكند که آن زمان باید اجرا میشد. اکنون چطور؟ نه، امروز نباید اجرا شود. پس فرق اسلام با دین یهود چیست؟! توراتى نازل شد که احكامى دارد و یك زمانى باید اجرا میشد، قرآنى هم نازل شد که احكامى دارد و یك زمانى باید اجرا میشد، هم زمان آن گذشته و هم زمان این، پس ما چه مىگوییم که اسلام دین همیشگى است و احكام آن باید اجرا شود؟! اینکه ما انقلاب كردیم تا احكام اسلام اجرا شود یعنى چه؟! البته ایشان به انقلاب مىخندید ولى حرفش این بود که تاریخمصرف احكام اسلام گذشته است!
براى من توضیح بدهید که این اسلام با یهودیت چه فرقى دارد؟! احكامى است که از طرف خدا نازل شده و در یك مدتى باید اجرا شود، بعد هم وقتش مىگذرد. پس چرا ما به جای حمایت از اسلام از یهودیت حمایت نكنیم؟! زمان هر دو گذشته است، چه فرق مىكند؟! صرف اینكه این مدتى بعد از آن بوده براى ما تفاوتى ایجاد نمیکند؛ ما نه باید به تورات عمل كنیم و نه به قرآن! پس ما چه مسلمانى هستیم؟! اصلاً مسلمانى یعنى چه؟!
هُمْ لِلْكُفْرِ یوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمانِ؛ این خطر پیش پاى من و شما هم هست، بههوش باشید! روزى نیاید که من هم اگر به زبان نمیآورم در دلم بگویم این حكم اسلام دیگر به درد امروز نمىخورد! این همان مرز كفر و ایمان است. این قدم اول است. ایمان سلمان و ابوذر پیشكش، من كجا، آن حرفها كجا؟! آن كه امام بگوید برو در تنور آتش! بگوییم چشم و برویم پیشكش ما، اما این اندازه را دیگر قبول داشته باشیم كه احكام اسلام متعلق به همه زمانهاست و بعد از این دینى نخواهد آمد. این احكام براى همیشه، حكم خداست و براى همیشه باید اجرا شود.
اگر ما امروز مشكلاتى داریم به خاطر این است كه ما به اسلام درست عمل نكردیم و شرایط جامعه ما براى بعضى از احكام اسلام آمادگى ندارد، نه اینکه حكم اسلام عوض شده است. اینکه این اشتباه از كجا ناشى شد و ما از چه زمانی به این دام افتادیم که بهتدریج از اسلام حقیقى فاصله بگیریم بماند ولى بههرحال ما فاصله گرفتهایم و جامعه ما آن جامعه خداپسندى كه امامزمانپسند باشد نیست.
1385/06/25
منبع: https://B2n.ir/s84747
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
وعده تخلفناپذیر الهی:
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراض استاد فقه و اصول حوزه علمیه بر نگرش صدرایی در بحث معاد جسمانی
درنگی در سخنان یکی از اساتید فقه و اصول درباره معاد جسمانی صدرایی (1)
✍️ مهدی عبداللهی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آموزه معاد یکی از اعتقادات بنیادین دین اسلام است که قرآن کریم به صراحت بارها از آن سخن گفته است و اندیشمندان مختلف علوم اسلامی در خلال قرنها از ویژگیها و کیفیات آن بحث کرده اند. اغلب متفکران اسلامی معتقد به «معاد روحانی و جسمانی» هستند، اما در تبیین حقیقت جسمانیت بدن اخروی میان ایشان اختلافنظر وجود دارد.
این اختلافنظر ریشه در سه امر بنیادیتر دارد:
1) اختلاف دیدگاه اندیشمندان و مکاتب مختلف در مسائلی چون حقیقت انسان، نحوه تجرد نفس و چگونگی نسبت نفس با بدن؛
2) نحوه مواجهه با پرسشها و شبهات مربوط به معاد جسمانی؛
3) مفاد آیات قرآنی ناظر به معاد جسمانی.
روشن است که هر یک از این مباحث، نیازمند بحثهای تفصیلی است، اما آنچه در این مختصر میتوان بدان اشارت داشت، این است که عینیت شخصی جسم اخروی و دنیوی امری نیست که به راحتی بتوان از آن دفاع کرد، بلکه آن را با قطعیت به قرآن کریم نسبت داد.
بسیاری از فیلسوفان و متکلمان در عینیت جسم اخروی و دنیوی تردید دارند. یکی از مشکلات نظریه عینیت در کلام سنتی «شبهه آکل و مأکول» است. بر اساس این شبهه، اگر انسانی پس از مرگ و تبدیل اجزای بدنش به گیاه یا حیوان، غذای انسانی دیگر شود، آیا اجزای مأکول (خورده شده) در معاد، در بدن آکِل (فردی که اجزای بدن دیگری را خورده) باز میگردد یا در بدن مَأْکول؟ در هر صورت، بدن یکی از آن دو به صورت کامل در روز رستاخیز محشور نخواهد شد. این اشکال برخی از متکلمان مانند علامه حلی را بر آن داشت برای هر بدنی اجزای اصلی و غیراصلی قائل شوند. اجزای اصلی بدن هر شخص از ابتدا تا آخر عمر باقی میماند و به جزء اصلیِ بدنِ فرد دیگر تبدیل نمیشود. در معاد نیز تنها همین اجزای اصلی بازگردانده میشوند.
از سوی دیگر، در کنار آیاتی که ظهور در عینیت بدن اخروی با جسمانی دارند، برخی آیات مثلیت این دو بدن را مطرح میکنند:
نَحن قَدَّرۡنَا بَینكُمُ ٱلمَوۡتَ وَ مَا نَحن بِمَسبُوقِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّبَدِّلَ أَمثالَكُمۡ وَنُنشِئَكُمۡ فِي مَا لَاتَعلَمُونَ (الواقعه، 60-61)
أَوَ لَیسَ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخلُقَ مِثلَهُمۚ بَلَىٰ وَهُوَ ٱلخَلَّـاقُ ٱلعَلِيمُ (یس، 81)
بر این اساس، دیدگاه عینیت شخصی بدن اخروی با بدن دنیوی مسئلهای نیست که بتوان به راحتی از آن دفاع کرد، بلکه آن را با قطعیت به قرآن کریم و دین اسلام نسبت داد، چه رسد به اینکه دیدگاه طرفداران نظریه جسم مثالی را «مخالف نص قرآن» و «کلمات منحرف» بخوانیم.
معارف بلند عقیدتی نیز نهتنها همچون مسائل دو دانش فقه و اصول نیازمند واکاوی و دقتنظرند، بلکه صرف استظهار عرفی از متون دینی برای دستیابی به نظریه دینی کفایت نمیکند، اصول فقه برای فهم معارف توحید و معاد کافی نیست.
+ ادامه دارد...
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi
درنگی در سخنان یکی از اساتید فقه و اصول درباره معاد جسمانی صدرایی (2)
✍️ مهدی عبداللهی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در ادامه این بحث، نظر خوانندگان گرامی که به سخن دو تن از اندیشمندان بزرگ معاصر اشاره میکنیم که افزون بر فلسفه، در تفسیر و فقه و اصول نیز از قلههای دانش به شمار میروند.
علامه طباطبایی قدّس سرّه الشریف در تفسیر آیه 81 سوره یس این گونه فرموده است:
أن الإنسان مركب من نفس و بدن، و البدن في هذه النشأة في معرض التحلل و التبدل دائما فهو لا يزال يتغير أجزاؤه و المركب ينتفي بانتفاء أحد أجزائه فهو في كل آن غيره في الآن السابق بشخصه و شخصية الإنسان محفوظة بنفسه- روحه- المجردة المنزهة عن المادة و التغيرات الطارئة من قبلها المأمونة من الموت و الفساد. و المتحصل من كلامه تعالى أن النفس لاتموت بموت البدن و أنها محفوظة حتى ترجع إلى الله سبحانه...
فالبدن اللاحق من الإنسان إذا اعتبر بالقياس إلى البدن السابق منه كان مثله لا عينه لكن الإنسان ذا البدن اللاحق إذا قيس إلى الإنسان ذي البدن السابق كان عينه لا مثله لأن الشخصية بالنفس و هي واحدة بعينها. (الميزان في تفسير القرآن، ج17، ص113-114)
حضرت امام خمینی رحمة الله علیه نیز در خصوص معاد جسمانی این گونه فرموده است:
«معاد آن نيست كه در همين نشئۀ طبيعت باشد؛ زيرا اين انكار معاد و انكار رجوع الى اللّٰه و تثبيت عالم طبيعت و تخليد آن است و مثل فساد و خاك شدن شجره و دوباره به صورت شجره درآمدن همان اجزاء به مرور دهور و تحولات و انقلابات طبيعت است. و البته اين برگشتن به نشئۀ ديگرى نمىباشد، در صورتى كه ضرورت تمام شرايع اين است كه معاد، نشئۀ ديگر و فوق طبيعت است و در معاد، عودت الى اللّٰه است به جهت قربى كه آن نشئه به عالم الوهيت دارد، و رجعتى كه در اكثر آيات هست، به همين مناسبت است: «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ».
و الحاصل: تسميۀ معاد به جهت همان معنى است كه فرمود: «كَمٰا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ». و بالجمله: از حيث تمسك به ظهور لفظ معاد و تطبيق آن بر معاد طبيعت، دغدغهاى نيست، بلكه به معاونت معنايى كه در آيات رجعت است، معاد را به آن اعتبار معنى مىكنيم. و اما آياتى مثل قضيه عُزَير كه مىفرمايد: «أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلىٰ قَرْيَةٍ وَ هِيَ خٰاوِيَةٌ عَلىٰ عُرُوشِهٰا قٰالَ أَنّٰى يُحْيِي هٰذِهِ اللّٰهُ بَعْدَ مَوْتِهٰا فَأَمٰاتَهُ اللّٰهُ مِائَةَ عٰامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قٰالَ كَمْ لَبِثْتَ قٰالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قٰالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عٰامٍ فَانْظُرْ إِلىٰ طَعٰامِكَ وَ شَرٰابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلىٰ حِمٰارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنّٰاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظٰامِ كَيْفَ نُنْشِزُهٰا ثُمَّ نَكْسُوهٰا لَحْماً فَلَمّٰا تَبَيَّنَ لَهُ قٰالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّٰهَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». و مثل قضيۀ حضرت ابراهيم عليه السلام كه مىفرمايد: «وَ إِذْ قٰالَ إِبْرٰاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتىٰ قٰالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قٰالَ بَلىٰ وَ لٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قٰالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اِجْعَلْ عَلىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللّٰهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» بعد از آنكه با برهان امتن، به آن طورى كه گفتيم و طبق ظهور آيات و احاديث و نصوص متواتره و طوايف مختلفه از آيات و اخبارى كه در وصف جنات و نار و موجودات و كيفيات آنها مىباشد، معاد و ضرورت نشئۀ اخرى ثابت شد و استحالۀ انحاء ادعائيۀ ديگر از معاد اثبات گرديد، اگر در مقابل اين همه ادلۀ عقليه و شرعيه در اثبات يك معنى و استحالۀ غير آن، ادعا شود كه ظهور چند آيه برخلاف آن دلالت مىكند، بايد بعد از ذكر اقسام احتمالات متصورۀ احياء، متعمّقين را به قضاوت عقولشان واگذار نماييم. (امام خمینی، تقریرات فلسفه، ج3، ص589-590)
#معاد_جسمانی
#معارف_قرآن
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج15 اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5) تا «تفریع تحصیلی» (ص31).mp3
23.43M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه پانزدهم:
اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5)
تا
«تفریع تحصیلی» (ص31)
1. پاسخ محق دوانی به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله جوهر و کیف: صورت ذهنی کیف نیست
2. پاسخ ابنسینا به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله جوهر و کیف: طبق تعریف، جوهر اگر در خارج موجود شود، لا فی موضوع است
3. اشکال ملاصدرا به دو پاسخ پیشین
4. پاسخ ملاصدرا به اشکال: صورت عقلی جوهر، به حمل شایع کیف است و به حمل اولی جوهر.
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/09/10
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج16 «تفریع تحصیلی» (ص31، س2) تا «لاعجب فی أنیکون المفهوم المشتق» (ص32، س15).mp3
28.54M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه شانزدهم:
«تفریع تحصیلی» (ص31، س2)
تا
«لاعجب فی أنیکون المفهوم المشتق» (ص32، س15)
1. تعمیم حمل اولی بودن صورت ذهنی جوهر به صور عقلی سایر مقولات
2. اشکال: جوهر و سایر مقولات در تعریف افراد خود اخذ میشوند، پس چگونه میتوان گفت انسان جوهر نیست؟
3. پاسخ اشکال: جوهری که در تعریف انسان اخذ میشود، جوهر به حمل اولی است، نه شایع.
4. اشراق نهم: پاسخ صدرایی به اشکال اندراج تحت دو مقوله
5. مشاهده حضوری ذوات عقلی در ادراک صور عقلی انواع جوهری
6. اشتراک ادراک عقلی به جهت ضعف مشاهده
7. صدق مفهوم منتزع از مجرد عقلی بر معلولهای مادی آن «به حمل حقیقت و رقیقت»
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/09/17
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج17 و لاعجب فی أنیکون المفهوم المشتق (ص32، س15) تا فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر).mp3
25.78M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه هفدهم:
و لاعجب فی أنیکون المفهوم المشتق (ص32، س15)
تا
فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر)
1. تشبیه «حمل مفهوم کلی منتزع از مجرد عقلی بر معلولهای آن» به حمل مفهوم ناطق و حساس بر افراد انسان و حیوان
2. مسافرت وجودی نفس از محسوس به متخیل سپس به معقول
3. اشراق دهم: پاسخی دیگر بر اساس مبانی قوم به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله متباین جوهر و کیف
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/09/19
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج18 فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر) تا فالأول نحلله إلی عدم سابق و... (ص35، 3 سطر مانده به آخر).mp3
25.03M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه هجدهم:
فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر)
تا
فالأول نحلله إلی عدم سابق و... (ص35، 3 سطر مانده به آخر)
1. ادامه پاسخ به اشکال اجتماع جوهر و کیف در صورت ذهنی
2. اشکال استاد به پاسخ: عرض و جوهر موجود خارجی دو وجود مغایر اما متحدند که یکی مصداق جوهر و دیگر مصداق ماهیات عرضی است، اما موجود ذهنی واحد است.
3. تقسیم موجود به وابسته و غیروابسته
4. دیدگاهها در مناط احتیاج به علت
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/09/24
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
✅ کرسی علمی ترویجی معرفتشناسی قرآنبنیان
🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با
همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم، گروه منطق فهم دین #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی برگزار میکند:
🔻 به مناسبت هفته پژوهش
🎙 با حضور:
عبدالحمید واسطی
مهدی عبداللهی
حسن عبدی
✍️ دبیرعلمی:
قاسم_بابایی
📅 سه شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
#کرسی
#هفته_پژوهش
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #بشارتهای_امیدبخش
همه شما زوال دشمنان بشریت، یعنی همین تمدن آمریکایی منحط و زوال اسرائیل را به لطف الهی خواهید دید.
🔸️اگر صدتا از این حوادث هم شما مشاهده میکنید ناامید نشید. این اون توصیه قطعی و اصلی منه.
همه چیز امیدبخشه برای ما. ما یک ملتی هستیم که عوامل مژده دهنده در پیرامون ما و در درون ما بهمراتب بیشتر از عوامل مأیوس کننده و ناامیدکننده است.
عوامل مژده دهنده را ببینید، پیدا کنید، به آنها دلگرم باشید.
به خدا توکل کنید و قصد و نیتتان را خالص کنید و بدانید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد و مدد خواهد کرد...
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنهایی که یک لگد به گربه نزدهاند نگران خون شهدای مدافع حرم شدهاند!
▪️امیر حسین حاجی نصیری - جانباز مدافع حرم:
به دکتر معالجم گفتم پاهایم را برای بشار اسد ندادم، بلکه برای شما دادم که امروز در امنیت و در اتاق عمل، جراحی انجام بدهی.
خیلیها برای جذب فالوئر دارند میگویند خون شهدای مدافع حرم هدر رفت و حتی با گریه از حرم حضرت زینب(س) فیلم منتشر میکنند در حالیکه اگر کسی بخواهد طلبکار باشد من و رفقایم هستیم.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
24.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #فیلم | دکتر سعید جلیلی: علیرغم تجربهی برجام، باز از توافق جدید سخن میگویند / این یک کار خطاست
دکتر جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان:
🔹تصویری که در سال ۹۴ و زمان تصویب برجام ارائه میشد، این بود که همهی تحریمها بالمره رفع میشوند و همهی تحریمها برداشته میشوند.
🔸در آن زمان وقتی افرادی، بیان میکردند که اینگونه نیست، یک هجمهی رسانهای شدید علیه آنها ایجاد میشد؛ اما از محیطهای دانشگاهی انتظار میرفت که این توافق را بخوانند و بررسی کنند.
🔹بند ۳۷ برجام، بیان میکند که صرف شکایت ایران نسبت به انجام تعهدات طرف مقابل، تمام تحریمها بلافاصله برمیگردد. یعنی در تمام این سالها، ما حتی حق شکایت نداشتیم.
🔸برجام باید سند طلبکاری ملت ایران باشد. دشمن باید با ملتی هوشیار مواجه شود تا جرات مکر و اقدام علیه ما را نداشته باشد.
🔹امروز گفته میشود که خب اگر برجام موفق نشد، توافق جدیدی بکنیم! این سخن بسیار خطاست. کسی مخالف مذاکره نیست اما طرف مقابل ۱۵ بار نسبت به انجام تعهدات ما اعتراف کرد اما نهایتا از برجام خارج شد. حال امروز برخی حرف از توافق جدید میزنند!
🔸طبق برجام، کشورهای اروپایی موظف بودند که در سال هشتم برجام، که مصادف با ۲۶ مهر سال گذشته بود، نسبت به رفع تحریمهای تسلیحاتی کشورمان اقدام کنند اما در همان روز اطلاعیه دادند و اعلام کردند که به تعهد خود عمل نخواهند کرد!
✅ @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رؤیایی که اسرائیلیها با تمام وجود به دنبالش هستند.
سخنان دیدهنشده یاسر عرفات در مورد نقشه اسرائیل بزرگ!
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡مدیریت انقلابی در دولت شهید رئیسی
♦️دولت شهید رئیسی چگونه توانست ناترازی برق و گاز را مدیریت کند؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
میدانیم که دولت #شهید_رئيسی زمانی مسؤولیت را بر عهده گرفته بود که مدتها بود بخشهای وسیعی از کشور، در زمستان گاز نداشتند و در تابستان برق! اما در همان نخستین سال مسؤولیتشان همگان شاهد بودیم که به ناگهان این ناترازیها از ادبیات اجتماعی و اقتصادی کشور رخت بربست! اما هیچ کس نپرسید چطور شد؟ چه اکسیری بر ذخایر گاز و نیروگاههای برق ما زده شد که چنین معجزهآسا همه مشکلات از میان رفت! پاسخ آن یک کلمه است: «اعجاز مدیریت انقلابی».
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاعرسانی دولت سیزدهم درباره چگونگی مدیریت ناترازیهای گاز و برق در دولت شهید رئیسی اطلاعات مفیدی در اختیار قرار داده است، امید است مسؤولان دولت چهاردهم با استفاده از این الگو، بر مشکل ناترازیهای گاز و برق فائق آیند و با بیتوجهی از کنار این تجربه مهم عبور نکنند:
«شهید رئیسی چند اقدام برای مدیریت ناترازی «برق در تابستان» و «گاز در زمستان» داشت، تا نه برق در تابستان که اوج مصرف را داریم قطع شود نه گاز در زمستان.
۱- ساخت انواع نیروگاهها اعم از گازی و خورشیدی و بادی و... را هم توسط دولت و هم بخش خصوصی در اولویت قرار داد به نحوی که در دو سال و نیم دوره مدیریت ایشان، رکورد ساخت نیروگاه در کشور شکسته شد و مجموعا حدود ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد.
۲- صنایع را الزام کرد که برای تامین برق خودشان نیروگاه بسازند و در همین راستا چند نیروگاه هم در دوره ایشان ساخته شد و افتتاح گردید از جمله نیروگاه بوتیا در کرمان و نیروگاه فولاد مبارکه اصفهان و....
۳- زمان توزیع برق بین صنایع را مدیریت کرد. مثلا با هماهنگی برخی صنایع، شیفت کاری خطوط تولیدی آنها بعضا به روزهای تعطیل و... جابهجا شد.
۴- اصلاح الگوی مصرف برق خانگی را هم با سیاستهای تشویقی در دستور کار قرار داد.
بهطور همزمان از همان روزهای اول که دولت را هنوز تحویل نگرفته بود، از ناترازی گاز مطلع شد و همکاران متخصص خود در این زمینه را مأمور کرد برای حل بحران احتمالی گاز در زمستان چارهجویی کنند در این زمینه هم چند اقدام انجام شد:
۱- از فرصت شهریور تا آبانماه که زمان طلایی ذخیره سوخت مایع برای نیروگاههاست را کاملا استفاده کردند و توانستند در همان سال اول ذخایر را
از حدود یک میلیارد مترمکعب در اوایل شهریور به حدود دو و نیم میلیارد متر مکعب در آبانماه برسانند.
۲- نسبت به تامین سوخت مایع برای نیروگاههای استانهای شمالی، شمال شرق و شمال غرب کشور با اولویت اقدام کردند.
۳- هماهنگی دو وزارتخانه نفت و نیرو برای عدم ایجاد چالش را شخصا مدیریت کرد.
۴- در همان تابستان نسبت به حل چالش فیمابین با ترکمنستان بابت بدهی و جریمه قرارداد گازی با ترکمنستان اقدام کرد و بدهی حدود ۳ میلیارد دلاری را قسطبندی و پرداخت کرد و در پاییز ۱۴۰۰ قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران و ترکمنستان و آذربایجان امضا شد که در رفع ناترازی استانهای شمالی بسیار مؤثر است.
شاه بیت همه این اقدامات مدیریت مدبرانه و فرابخشی شخص رئیسجمهور در هماهنگیهای بین وزارتخانهای و مطالبه و پیگیری حل مسئله و البته مدیریت جهادی وزرای مربوطه بود که اجازه بحران را نمیداد. مثلا در زمستان سال ۱۴۰۲ که یک روز در تربتجام افت فشار اتفاق افتاد تمام وزارت نفت و سایر دستگاهها را بسیج کرد برای حل مشکل آنجا با انواع روشهای مکمل.
همه میدانستند رئیسجمهور شهید شخصا هم تلفنی هم بعضا با حضور در اتاق کنترل وزارتخانهها پیگیری میکرد و همین موضوع برای حل مسئله، انرژی و انگیزه مضاعف در بدنه مدیریتی کشور تولید میکرد و آنها را هوشیار میکرد تا بموقع اقدامات لازم را بهعمل آوردند و مثلا در زمستان غافلگیر نشوند.
لازم به ذکر است که میزان ذخایر سوخت مایع تحویلی در نیروگاهها در مردادماه ۱۴۰۳ بیشتر از میزان ذخایر سوخت مایع در مردادماه سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده و لذا با مدیریت صحیح میبینیم که در زمستانهای آن سالها قطعی برق و گاز نداشتهایم. در حالیکه اگر تدابیر درست مدیریتی در آن سالها نبود، در نتیجه «همافزایی ناترازی برق و گاز» همین اتفاقی که الان رخ داده است میافتاد یعنی قطعی همزمان برق و گاز در زمستان!»
درود و رضوان الهی بر روح پاک آن شهید مظلوم باد.
#انرژی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فریبکاری افتضاح خبرگزاری الحدث عربستان سعودی
کودک سوری:
اسم من عمر است 10 سال دارم و در زندان صیدنایا دنبال پدرم می گردم که 14 سال است دیده نشده!!!
پ.ن:
پس تو کِی به دنیا اومدی؟
4 سال بعد از مفقود شدن بابات؟
بابات کیه؟
بحث علمی:
1. یکی از منابع و راههای کسب معرفت که در دانش #معرفتشناسی به تفصیل از آن بحث شده، #نقل و #اعتماد_به_گفته_دیگران است.
2. یکی از شرایط ضروری این روش، احراز راستگویی و اعتمادپذیری گوینده است.
3. این شرط همچنان که درباره اشخاص حقیقی جاری است، نسبت به اشخاص حقوقی مثل خبرگزاریها، کانالهای خبری، شبکههای ماهوارهای نیز صادق است.
🔻 بر این اساس، کسانی که برای دریافت اخبار به منابع خبری دشمنان تابلودار اسلام و ایران همچون بیبیسی، ایران اینترنشنال و... استناد میکنند، چه توجیهی برای اعتماد به این دشمنان دروغگو دارند؟ هیچ!!!
#سواد_رسانه
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
💠 آیتالله سبحانی: حکومت اسلامی باید از منکر بیحجابی جلوگیری کند.
✔️ آیتالله جعفر سبحانی مرجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره حجاب اجباری و وظیفهی حکومت :
بسم الله الرحمن الرحیم
این جانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم. مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بیحجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است.
اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است:
۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام میدهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم.
حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند
۲- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند. مسلماً یک چنین منکراتی مایه گسترش گناه در جامعه میشود. بیحجابی نیز از این منکرات است که سبب میشود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشهدار شود. باید به گونهای برنامهریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامهریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است)
🔹 دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که میفرماید:
إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ
هرگاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر میزند.
نویسندهای مسأله حجاب اجباری را مطرح میکند و میگوید: بله اگر بیحجابی به مرحلهای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد.
در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بیحجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بیحجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد میسازد.
مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد.
🔹مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین میفرمایند:
انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ.
امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز میدهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمیبرد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمیشناسد.
اتفاقاً آیه ۴۱ سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که میفرماید:
🔹«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ.
آنان که به آنها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا میسازند و زکات میدهند و به کارهای نیک فرمان میدهند و از منکرات مردم را باز میدارند. سرانجام کارها با خدا است. جمله «ان مکناهم»
گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است. و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است.
#بیحجابی
#قانون_عفاف_و_حجاب
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ 📽#بازنشر
💢 تأثیر فلسفه در تکامل انسان
✅ حجت الاسلام و المسلمین #استاد_مهدی_عبداللهی
☘️قطعهای از دورۀ #بایدها_و_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی
🗓 زمستان 1403
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | آپارات
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🌺 قصیده زیبای علامه محمدحسین غروی اصفهانی در مدح حضرت زهراء سلام الله علیها
دختر فكر بكر من، غنچه لب چو وا كند
از نمكين كلام خود حق نمك ادا كند
طوطى طبع شوخ من، چون كه شكرشكن شود
كام زمانه را پر از، شكّر جان فزا كند
بلبل نطق من ز يك نغمه عاشقانهاى
گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا كند
خامه مشك ساى من گر بنگارد اين رقم
صفحه روزگار را مملكت ختا كند
مطرب اگر بدين نمط ساز طرب كند گهى
دائره وجود را جنت دلگشا كند
منطق من هماره بندد چو نِطاق نطق او
منطقه حروف را منطقة السما کند
شمع فلك بسوزد از آتش غيرت و حسد
شاهد معنى من ار جلوه دلربا كند
نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سَبَق
خاصه دمی که از مسیحا نفسی ثنا کند
وهم به اوج قُدس ناموس اله كى رسد؟
فهم كه نعت بانوى خلوت كبريا كند؟
ناطقه مرا مگر روح قُدُس كند مدد
تا كه ثناى حضرت سيدهٔ نسا كند
فيض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه
چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهى كند
صورت شاهد ازل، معنى حسن لم يَزل
وهم چگونه وصف آيينه حق نما كند؟
مطلع نور ايزدى، مبدأ فيض سرمدى
جلوه او حكايت از خاتم انبيا كند
بسملهٔ صحيفه فضل و كمال و معرفت
بلكه گهى تجلى از نقطه تحت «با» كند
دائره شهود را نقطه ملتقى بُود
بلكه سزد كه دعوى «لو كشف الغطا» كند
حامل سر مستسرّ، حافظ غيب مستتر
دانش او احاطه بر دانش ماسوى كند
عين معارف و حكم، بحر مكارم و كرم
گاهِ سخا محيط را، قطره بى بها كند
ليله قدر اوليا، نور نهار اصفيا
صبح جمال او طلوع از افق علا كند
بضعه سيد بشر، ام ائمه غرر
كيست جز او كه همسرى با شه لافتى كند؟
وحى و نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب
قصهاى از مروتش سوره «هل اتى» كند
دامن كبرياى او دسترس خيال نى
پايه قدر او بسى پايه به زير پا كند
لوح قدر به دست او، كلك قضا به شست او
تا كه مشيت الهيّه چه اقتضا كند
در جبروت، حكمران، در ملكوت، قهرمان
در نشئات «كن فكان» حكم به «ما تشاء» كند
عصمت او حجاب او، عفت او نقاب او
سرّ قدم حديث از آن ستر و از آن حيا كند
نفخه قدس بوى او، جذبه انس خوى او
منطق او خبر ز «لاينطق عن هوى» كند
قبله خلق، روى او، كعبه عشق كوى او
چشم اميد سوى او، تا به كه اعتنا كند
بهر كنيزيش بود زهره كمينه مشترى
چشمه خور شود اگر چشم سوى سُها كند
"مفتقرا" متاب رو از در او به هيچ سو
زانكه مس وجود را فضه او طلا كند.
السلام علیک یا فاطمة الزهراء
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi