eitaa logo
مهدی عبداللهی
622 دنبال‌کننده
480 عکس
220 ویدیو
31 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از M.Abd
بسم الله‌ الرحمن الرحیم ♦️شیخ انصاری پای درس مثنوی مولوی♦️ مخالفت با فلسفه بحث امروز و دیروز نیست، قرنهاست عده ای گاه با قصد خیر و گاه . . . تلاش می کنند بزرگانی از فقه و اصول را مخالف معرفی کنند، هر چند این مدعا نزد اهل فن چنان دور از آبادی است که ارزش بحث علمی ندارد، اما متأسفانه در برخی از افراد کم اطلاع کارگر می افتد. بی تردید یکی از راه های کشف حقیقت در این مسئله رجوع به شواهد تاریخی معتبر در خصوص این بزرگان است. ♦️ متن زیر عین سخنان یکی از اندیشمندان سرشناس معاصر حوزه درباره شیخ اعظم قدس سره است: «از شواهد تاریخی برمی آید که وی با مسائل فلسفی آشنا بوده است. در کتابهای مربوط به شرح حال ، این نکته کمتر منعکس شده، اما ظاهراً اصل مطلب مسلّم است. استاد بزرگوارمان مرحوم آیۀ الله آقای بجنوردی مطلبی را نقل فرمودند از مرحوم آقای شیخ اسدالله زنحانی که از علمای کاظمین و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند. ایشان از استادشان مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان نیز از استادشان مرحوم شیخ انصاری نقل می‌فرمودند که شیخ در جلسه‌ای به ما توصیه می‌کردند که «شما یک دوره معقول را بخوانید و از مسائل معقول مطلع باشید» و آن گاه شیخ فرمودند: من در مدت اقامتم در کاشان، به خدمت مرحوم می‌رسیدم. یک بار از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان به جهت گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، اما شخصی را معرفی کردند که فلسفه را از او بیاموزم. و آدرس منزل او را دادند. من به آن آدرس رفتم و در زدم. شخصی بیرون آمد که هیأت دراویش را داشت. وقتی که چشمش به من افتاد، تعجب کرد، من در لباس علما و ایشان با هیأت دراویش! من گفتم: آخوند ملااحمد من را فرستادند. اسم ایشان را که بردم، تعجب ایشان کم شد. گفتم: من از ایشان درس فلسفه خواستم، ولی ایشان به دلیل گرفتاریهایشان قبول نفرمودند و گفتند نزد شما بیایم تا یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلاً حال این کارها را ندارم، لیکن چون آخوند فرموده‌اند، یک دوره ملای روم را می‌گویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم می‌گویم. به این ترتیب، در مدتی که در کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و ضمن آن، یک دوره مسائل حکمت و معقول را هم فراگرفتم.» 📚 حضرت آیۀ الله سید احمد مددی، نگاهی به دریا، قم: مؤسسه کتابشناسی شیعه، 1393، ج1، ص157-158 ✍️ مهدی عبدالهی 👉 🆔 @MAbdullahi
46.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله مصباح یزدی: 🔰 اگر خدا روز قیامت... گفت: تو می فهمیدی این شبهه خطرناکه و این گسترش پیدا کرده تو جامعه... فی الجمله هم عقلت می رسید جوابی بدهی، چرا ندادی؟ 🔸 ما چه جوابی داریم‌ بدیم؟ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
«گفتم: «محسن جان! دیر میایی بچه‌ها نگرانت هستند». لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هر چی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو(نخست وزیر اسرائیل) کمتر خواب راحت به چشمش میاد؛ پس اجازه بده بیشتر کار کنم». معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ وقتی که نتانیاهو توئیت زد و برای یهودی‌ها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از «شنبه بعد از محسن فخری‌زاده». ... (خاطرات همسر شهید) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ افسر موساد: 📍برای ترور به مدت چندین ماه اجزای یک سلاح خودکار به وزن یک تن را در قطعات کوچک و مجزا به داخل ایران قاچاق کردیم... ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔸کرسی علمی- ترویجی اصالت و امتیازات عقلانیت شیعی در نظر و عمل 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی اجتهاد عقل گرا 🔰 توسط گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 9 آذرماه، ساعت 18 🏢 قم، موسسه حکمت و فلسفه ایران 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 irip.ac.ir/u/136 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
آیت الله ناصری که 4 شهریور سال جاری به رحمت خدا پیوستند، از اولیای الهی و از دوستان قدیمی آیت الله بهجت بودند. ایشان پس از پیروزی تیم ملی ایران مقابل آمریکا، در سخنرانی خود با گریه فراوان فرموده بودند: «شب گذشته در آسمان شور و غوغای عجیبی از دعای اهل زمین به وجود آمده بود...» آنگاه پس از گریه شدید، فرمودند: «والله اگر مردم فقط یک مرتبه این طور برای فرج امام زمان (عج) دعا میکردند، حضرت می آمدند...» 🖌 همزمان با مسابقه فوتبال بین ایران و آمریکا علاوه بر دعای پیروزی تیم ملی ایران دعا برای فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراموش نکنیم. اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً بِرَحْمَتِكَ‏ يااَرْحَمَ الرَّاحِمينَ. بخوان دعاي فرج را دعــــــــــا اثــــــر دارد دعا كبوتر عشق است و بال و پر دارد بخوان دعاي فرج را و عـافــيــت بـطـلـــب كه روزگار بســـي فتنه زير ســـر دارد بخوان دعاي فرج را كـه يـوسـف زهــــــرا ز پشت پرده غيبت به ما نظـر دارد بخوان دعاي فرج را به ياد خيمه سبز كه آخرين گل سرخ از همه خبـــر دارد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴قاتل دو بسیجی مشهدی: تحت تاثیر فضای مجازی بودم «مجید رهنورد» در جلسه دادگاه: 🔹قبول دارم اشتباه کردم... فکرم و باورهایم غلط بود. خود را قربانی فضای مجازی می‌دانم. در دلم بذر نفرت کاشته شده بود و برادرکشی کردم. 🔹تصور می‌کردم این افراد دشمن‌ من هستند... تحت تاثیر فضای مجازی بودم و آن روز هنگام فرار با چاقو به هرکسی که می‌رسیدم حمله می‌کردم. 🔹افراد دیگری هستند که ممکن است افکار اشتباه من را داشته باشند، باید به داد آن‌ها برسید. از هم‌سن‌های خودم می‌خواهم که هر چیزی را که شنیدند باور نکنند. من آزادی و جوانی خودم را تباه کردم. من خانواده‌های زیادی را داغدار کردم و الان منتظرم هرچه زودتر مجازات شوم. 🖊 پ.ن. 🔴آیا فقط او که مباشر قتل بود، مقصر است؟! کمتر کسی را میتوان یافت که هرچند از دور دستی بر آتش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشته باشد و از تأثیر و بسترسازی محتوای این شبکه های مجازی در پیدایش، گسترش و حتی راهبری بسیاری از نابهنجاریهای اجتماعی از جمله آشوبها و اغتشاشهای اخیر ناآگاه باشد. اعترافات متهمان این حوادث نیز گواه روشنی بر این حقیقت انکارناشدنی است. 💥بر این اساس، همه کسانی که در استقرار وضعیت افسارگسیخته فضای مجازی به هر نوعی دخالت داشته اند، در جرایم و جنایات برآمده از این بستر سهیم و مقصرند. تمامی مسؤولانی که به هر نوعی اعم از ناآگاهی، ناتوانی یا اغراض مادی و سیاسی در این وضعیت مدیریت ناپذیر فضای مجازی نقش داشته و دارند، در جنایتهای رخ داده متاثر از این فضای مجازی شریک جرم هستند. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
karimi ghoddusi.mp3
22.01M
📌 سخنان مهم کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تبیین پشت پرده امنیتی آشوب‌های اخیر ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
📌 محورهای مهم سخنان کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تبیین پشت پرده امنیتی آشوب‌های اخیر ▪️ما پیروزیهای بسیار بزرگی در این آشوبها بدست آوردیم مهمترین تبیین درباره این اغتشاشات را رهبری در دانشگاه افسری ارائه کردند و فرمودند این اتفاق خلق الساعه نبود. ▪️از 6-7 سال قبل ۴۹ کشور برای براندازی ج.ا.ا توافق کردند، اما ترکیه و امارات از 2 سال قبل از این ائتلاف کناره گیری کردند. ۴۷سرویس جاسوسی از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل، آل سعود، اسپانیا، مصر، اردن و... در این کار ستاد تشکیل داده و این جنگ ترکیبی را طراحی کردند. ▪️دستگاه اطلاعاتی ما از این طرح مطلع شد و در سند امنیتی ۴۰۱ برای مقابله با این طرح آماده شدیم و به ۵۰درصد از استعداد و توان دشمن ضربه زدیم. 🔺در زمان روحانی زیرساختهای براندازی آماده شد و قرار بود همان زمان عملیاتی شود که به علت کرونا برنامه هایشان بهم ریخت. 🔻پنجاه درصد توان دشمن در فضای مجازی سازماندهی شده بود. دشمن در این جنگ ترکیبی از گسلهای جامعه از جمله حجاب، احزاب و گسلهای قومی و مذهبی استفاده کرد. ▪️ در جنگ ترکیبی به سمت دلار رفتند در حالی که مسئولان می گفتند ما به اندازه کافی دلار به ابزار تزریق کرده ایم. 🔹در طی 60 روز، آمار حضور اغشتشاگران در خیابان 500 هزار نفر روز بود؛ یعنی اگر 1 نفر 10 بار هم آمده در آمار وارد شده است. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود. ▪️ گفتند نمادهای حاکمیتی باید سقوط کند. یکی از نمادها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه 7 تیر ۶۰ تکرار شود. ▪️ آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. هر حرکت براندازی ابتدای یا انتهایش اقدام نظامی است. 💥در سال 88 هم نقشه همین بود. مرحوم فیروز آبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید. ▪️ جنگ شناختی یکی دیگر از ابعاد این جنگ ترکیبی بود. اینها مدتها القاء می کردند در این 40 سال کاری صورت نگرفته است. ▪️اکثر دستگیرشدگان که تحت تأثیر جو قرار گرفته بودند، یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما بازدشتیهایی هدفمند همچنان ادامه دارد. از میان این دسته دوم، ۱۸٪ آموزش دیده سرویسهای جاسوسی بوده اند. تمام این ارتباطات به دست آمده و در آینده منتشر خواهد شد. ▪️70% دستگیرشدگان دیپلم و زیردیپلم بوده اند. 67% اهل شرب خمر بوده اند. از این شاربان خمر 47% دائم الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همان کسی که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. 80% اینها خارج از کشور را بهشت می دانند. ▪️خانم مولاوردی معاون امور زنان در دولت روحانی طرحی داشت و می خواست فاحشه ها را بیمه کند و دنبال رسمیت بخشیدن به تن فروشی بود. ▪️دولت عراق نزدیکترین دولتها به ایران است. ما سه خواسته ازدولت عراق داشتیم اول اخراج کل کومله و دمکرات از کردستان عراق، دوم تحویل کسانی که در ترورها دست داشتند و سوم استقرار دولت عراق در مرزها. عراق آنها را پذیرفت. ▪️در پادگان کومله، خانه یکی از مسئولان کومله را کنار دفتر کارش ساخته اند تا ایران جرأت نکند با موشک آنجا را بزند. فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء علیه السلام گفتند ما نوک خودکار را روی نقشه می گذاشتیم و همان هدف را روی زمین با موشک می زدیم. ▪️با باز شدن مسیر بوکمال، راه زمینی ما تا سوریه و حزب الله و دریای مدیترانه باز شد. تحولات منطقه بعد از این آشوبها شدت می گیرد. و همه چیز را آماده کرده و پای کار برده ایم. ▪️در آینده در داخل و خارج تحولاتی رخ خواهد داد. دشمن در عناصر رسانه ای خود تجدیدنظر می کند. ما هنوز کارهای بین المللی خود را شروع نکرده ایم. ما دستمان برای هزینه دادن امریکا، انگلیس و فرانسه خیلی باز است. ▪️هر گرهی که دولتهای قبل زدند این دولت یکی بعد از دیگری در حال باز کردن آن است. مجلس هم تمام قد پای کار است. ▪️ما دهها خرمشهر سقوط کرده داریم، برخی دانشگاهها و بخشی از آموزش و پرورش ما از دست رفته اند. عده ای در زمان روحانی بدون گزینش در آموزش و پرورش نفوذ داده شدند. معلمهایی که دانش آموزان را تحریک کردند همه شناسایی شدند. این خرمشهرهای سقوط کرده را باید به تدریج پس بگیریم. ▪️اجر و ثواب بسیجیهای مدافع امنیت از اجر رزمندگان هشت سال دفاع بالاتر نباشد، کمتر نیست؛ رزمندگان جبهه ها مظلوم نبودند، اجازه استفاده از سلاح داشتند. مظلومیت بسیج در این آشوبها این بود که دست خالی به میدان رفتند و شهید شدند. ✳️ شهادت طلبی میتواند یک ملت و نظام را نجات دهد. آقا در اوایل دولت دوم خرداد فرمودند تا زمانی که عده ای هرچند اندک در کشور حاضر باشند جانشان را فدای این انقلاب کنند، هیچ خطری این انقلاب را تهدید نمیکند. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴بزرگترين اشتباه آمريكا! ✍️محمدكاظم انبارلويي 1- ريچارد هاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا در مصاحبه با الجزيره انگليسي مطالب مهمي را گفته،براي كساني كه هنوز به گفت‌وگو با آمريكايي‌ها براي حل مشكلات داخلي مي‌انديشند، عبرت‌آموز است. وي در پاسخ به اين پرسش كه بزرگترين اشتباه آمريكايي‌ها چه بوده، گفت : «فكر نمي‌كنم كسي بتواند به اين سؤال پاسخ دهد.» وي در تشريح سياست خارجي آمريكا گفته است: الف- چيزي به عنوان اجماع در سياست خارجي آمريكا وجود ندارد. ب- سياست خارجي وقتي براي آمريكايي‌ها اهميت دارد كه شما در جنگ باشيد و هزينه بابت جنگ بدهيد. ج- هيچ اجماع نظري درباره هيچ چيز در آمريكا وجود ندارد. د- آمريكا با ايران در حال جنگ است. 2- مقام معظم رهبري در ديدار با بسيجيان فرمودند : «مي‌گويند براي اينكه اغتشاش را تمام كنيم بايد مشكلمان را با آمريكا حل كنيم . آمريكايي‌ها باج مي‌خواهند،كدام ايراني باغيرتي حاضر مي‌شود به آمريكا باج بدهد.» مهمترين و قوي‌ترين سند براي قول سديد رهبري در مورد ماهيت سياست خارجي آمريكايي‌ها همين اعترافات صريح ريچارد هاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا است. دليل صحت و اتقان كلام رهبري درباره اينكه مذاكره با آمريكايي‌ها نمي‌تواند مشكل ما را حل كند همين است كه آمريكايي‌ها نمي خواهند بپذيرند اشتباه مي‌كنند آنها براي تصميم‌سازان و تصميم‌گيران و رؤساي جمهور آمريكا «عصمت» قائل هستند. لذا نمي‌توانند به اين سؤال پاسخ دهند كه بزرگترين اشتباه آمريكايي‌ها چيست؟ پاسخ به اين سؤال خيلي ساده است . بزرگترين اشتباه آمريكايي‌ها اين است كه نمي‌خواهند بپذيرند «اشتباه» مي‌كنند.... خواص بايد به اين ادراك برسند در آمريكا هيچ نهاد مسئولي نبايد اعتراف ريچارد هاس براي انجام تعهدات و رعايت حقوق بين‌المللي وجود ندارد. تنها نهادي كه در اركان حكومت آمريكا ديده مي‌شود و ثابت است نهاد باج‌خواهي سيري‌ناپذير است و بس! 3- كاخ سفيد، پنتاگون، سيا ، وزارت خارجه آمريكا و رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا بي‌پرده و صريح مي‌گويند ؛ ما در حال جنگ با ملت ايران هستيم. عده اي با انكار اين حقيقت روشن‌تر از آفتاب همچنان دل به باج‌دهي بسته‌اند و به آن اصرار هم دارند. اين جماعت حاضر نيستند در هيچ بيانيه‌اي ،گفت‌وگو ، مناظره و سخنراني بپذيرند ملت ايران از سوي آمريكا مورد حمله قرار گرفته و رسما آن‌ها با ما اعلام جنگ كرده‌اند و همه گزينه‌ها را هم روي ميز گذاشته‌اند. آنها حاضر نيستند اين جنگ ظالمانه و نابرابر را محكوم كنند و در كنار ملت براي مقابله با متجاوز بايستند. آمريكا در تاريخ 250 ساله پيدايش خود فقط 16 سال در جنگ نبوده است . آمريكا بيش از دو قرن در حال جنگ با ملت‌هاي جهان با ميليون‌ها كشته و زخمي به سر ‌برده است. 4- جنگ شناختي، جنگ ادراكي وجنگ نرم عليه ملت ايران آشكارا روي ميز آمريكايي‌ها قرار دارد. آنها بي‌رحمانه به همه ارزش‌هاي وجودي ملت ايران هجوم آورده‌اند. با پمپاژ احساس حقارت و مأيوس‌سازي و بي‌ثبات‌سازي دولت و مشروعيت‌زدايي از نظام ، يك چهره «ويران‌شهري» در سپهر رسانه در داخل و خارج ترسيم مي‌كنند. آنها مي‌خواستند گروهك‌هاي مجازي و رباتيك را به لشكرهاي خياباني تبديل كنند و تيم اراذل و اوباش شبكه‌بندي شده را چاشني اردوكشي خيابانی كنند.آتش‌ها افروختند اما نتوانستند جامعه را به آتش بكشند مردم با آنها هم صدا نشدند. مردم به وضوح ديدند كه آنها با آتش، خون ، دروغ ، فريب ، جعل و جنون مي‌خواهند روايت‌سازي و جاي جلاد و شهيد را عوض كنند. اما آگاهي و بصيرت مردم باعث شد به بيراهه نروند. 5- آمريكا از جنگ شناختي عبور كرده به «جنگ كثيف» روي آورده است. جنگ كثيف يعني تهديد ورزشكاران و هنرمندان به مرگ و اسيدپاشي و آتش‌زدن خانه و كاشانه آنها ! جنگ كثيف يعني تهديد كاميونداران و مغازه‌داران و كاسبان جزء و كل براي شكل‌گيري يك اعتصاب سراسري! جنگ كثيف يعني قرآن سوزي ، مسجدسوزي و چادر كشيدن از سر زنان عفيفه و محجوبه! جنگ كثيف يعني حتي عدم تحمل هديه چند شكلات يك مغازه دار سنندجي به رئيس جمهور به رسم مهمان‌نوازي و تهديد او به مرگ و ... . جنگ كثيف يعني ترويج بي‌ناموسي، همجنس‌بازي، تجزيه‌طلبي و ... آمريكا و انگليس در جنگ با ايران زنجير پاره كرده‌اند. چرا عده‌اي كه خود را «خواص» آن‌هم از جنس «عقلا» گذاشته‌اند نمي‌خواهند در قبال اين جنگ كثيف موضع بگيرند و پا در ميدان مقابله با تبهكارترين دولت جهان يعني آمريكاي جهانخوار و استبداد جهاني بگذارند. امروز تبهكارترين انسان‌ها ، در آمريكا و سه كشور شرور اروپايي حكومت مي كنند و مي خواهند با جنگ كثيف دوباره به سلطه خود به ايران برگردند. تبهكارتر از‌آنان نيز كساني هستند كه در داخل مي‌خواهند مقدمات اين بازگشت جنايتكارانه و متجاوزانه را فراهم كنند. 🆔 @MAbdullahi
✅ برگزاری همایش ملی اجتهاد عقل گرا 🔸 پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی نهادهای علمی کشور برگزار میکند: زمان: ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ مکان: قم_پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰 پیام حضرت آیت الله العظمی سبحانی مدظلّه 🔻سخنرانان: حضرات آیات علی اکبر رشاد و مهدی هادوی تهرانی 🔻رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش 🗣 مناظره علمی با موضوع جایگاه عقل و نقل در اجتهاد کلامی با حضور حجج اسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی، محمدمهدی گرجیان و محمدتقی سبحانی و رضا برنجکار 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hejttehaad ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
MA-14010913-50.mp3
6.76M
سخنان نورانی حضرت استاد مؤیدی در شرح قسمت‌هایی از دعای شریف ابوحمزه ثمالی با اشاره های دقیق به مسائل روز 15:35 تا 17:35 و 22:45 تا 24:30 امروز والله والله بَرَزَ الاسلامُ کلُّه الی الکُفرِ کلِّه. شیطان چُرتش پاره شده؛ می‌فهمد این ندا، ندای فطری است، اگر گرد و غبار به پا نکنند، به هر دل پاکی برسد، قبول می‌کند، و آقایی و سلطنت‌شان از بین می‌رود. جلسه۵۰ (یک‌شنبه ۱۳آذر۱۴۰۱) https://eitaa.com/OstadMoayyedi/925 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
@only_analysis . ..mp3
10.17M
شاهکار بزرگ نیروهای اطلاعاتی ایران در مواجهه با هجمه همه جانبه کفار (حتماً گوش کنید به ویژه دقیقه 10 به بعد) 👈 استاد سورنا چگینی تحلیلگر سیاسی 💠 پشت پرده اتفاقات کردستان در چند ماه اخیر 💠 عملیات فریب سپاه 💠 نابودی افسران نخبه آمریکایی، انگلیسی و ... ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
⭐️ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی آبان ۱۴۰۲ با مشارکت پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. مسئولیت کمیسیون فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی این دوره با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. رئیس کمیسیون: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دبیر کمیسیون: دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آشنایی با محورهای فراخوان و اعضای کمیته علمی کمیسیون: https://yun.ir/falsafe010916 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
عمری است دخیلم به ضریحی که نداری السلام علیک یا فاطمة الزهراء ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 👈 پاسخ طوفانی به منکران حضرت زهرا (س) 💥چگونه توقع دارید حضرت فاطمه (س) را با عایشه برابر بدانم؟! 🔰توضیح دکتر عدنان ابراهیم اندیشمند مسلمان اهل سنت شافعی و اشعری متولد شهر غزه فلسطین است. وی اکنون در شهر وین اتریش در مسجدی به نام مسجد شوری به امور تبلیغی اشتغال دارد. عدنان ابراهیم به عنوان یکی از چهره های سرشناس منتقد جریانهای سلفی و وهابی شناخته می شود. انتقادات او وهابیان را آشفته و نگران ساخته است. در این کلیپ، روی سخن او با عثمان الخمیس یکی از مفتیان بی‌پروا و عنصر وهابی در فضای تبلیغی و ماهواره‌ای است. السلام علیک یا فاطمة الزهراء ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴 پاسخ قاضی جهانبخش خطاب به عضو هیات علمی دانشگاه تهران 🔸آقای دکتر محسن برهانی، سلام علیکم. قطعا این روزها مسئولین قضایی کارهای مهم تری داشته و فرصت نکرده تا به شما پاسخی دهند فلذا اینجانب به عنوان سرباز دستگاه قضایی و جبهه مقاومت، پاسخ مختصری از سر دلسوزی خدمت شما عرض می نمایم. در دانشگاهی که شما مدرس آن هستید (دانشگاه تهران)، ما و خیلی قضات دیگر درس خوانده و فارغ التحصیل شده ایم. بد نیست که در این فصل صید فالوور کمی هم به جای توییت زدن، مطالب دیگران را بخوانید. حتما در این چند ساعت اخیر، خود نیز متوجه شده اید که صحبت هایتان پیرامون اعدام یک محکوم به «محاربه» مورد تأیید هیچ حقوقدانی و احتمالا وجدان خودتان نیز قرار نگرفته است! 🔸در توییتی عجیب گفته اید که: «در اعتراضات اخیر کسانی که دست به سلاح بردند، هدفشان ترساندن ماموران امنیتی و نظامی بود و اتفاقا به دنبال ایجاد قوت قلب و تشجیع مردم بوده اند. بنابراین جرم محاربه محقق نشده است و چنین احکامی محل اشکال است. اعدام هایی غیر شرعی و به قصد ارعاب عمومی!» ایجاد قوت قلب میان مردم؟ «أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ» (آیه ۶۷ سوره بقره) صدها نیروی نظامی حاضر در خیابان ها مردم نیستند؟ جمعیت حدود ۸۴ میلیون نفری کشور را چه می گویید؟ اگر فالوورهایتان ریزش نمی کند بد نیست آنها را نیز بخشی از ملت بدانید! این اشرار دقیقا به چند نفر از اقیانوس ملت قوت قلب داده اند؟ دختر و همسر شما با دیدن تصاویر قدرت نمایی داعشیان مسلح و قاتلین شهیدان روح الله عجمیان و آرمان علی وردی قوت قلب گرفته یا ترسیده اند؟ در این مدت از آنها درخواست ماندن در منزل کرده اید یا حضور در خیابان های پر از قوت قلب دهندگان مسلح که در برخی شهرهای مرزی لباس زیر زنان را به آتش کشیده اند؟ 🔸شما طلبه اید؟ طلبه باید طالب حقیقت باشد‌. اگر طالب حقیقت هستید مطالعه تطبیقی کنید تا متوجه شوید که اظهارنظرهای سهل اندیشانه اساتید دانشگاه های خارجی در مجامع عمومی برای آنها چه تبعاتی دارد! حتی زندانیان فاقد سواد حقوقی نیز در این چند سال معنای «محاربه» را بواسطه رسانه ای شدن برخی جنایات اوباش متوجه شده اند! متاسفانه آنقدر سهل اندیشانه اظهارنظر نموده اید که تا این لحظه منتظر اعلام خبری مبنی بر هک شدن تلفن همراهتان از سوی دشمنان نظام و درج این توئیت از سوی آنان بوده ایم! 🔸الحمدلله که هم حوزوی هستید و هم دانشگاهی، از منظر فقهی بزه محاربه اینگونه تعریف شده است که: «و هي تجريد السلاح برة او بحرة، ليلا أو نهارة، لاخافة الناس في مصر وغيره من ذكر او انثى، قوي او ضعيف.» (محاربه عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم اعم از اینکه در خشکی باشد یا در آب، شب باشد یا روز، در شهر باشد یا غیر آن، مرد باشد یا زن، قوی باشد یا ضعیف)‌. از منظر قانون نیز در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از: «کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.» عمل محکوم مورد ادعای شما جز به قصد ناامنی در محیط دلیل دیگری داشته که خودش از آن بی خبر بوده؟ ایشان نه تنها قصد ابتدایی مبنی بر ترساندن مردم (جمعیت پایتخت) را داشته و با آنها هیچ خصومتی شخصی نداشته، بلکه همانگونه که قانونگذار در ماده ۱۴۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص جرایم مقید به وقوع نتیجه از جمله محاربه بیان نموده، «علم به وقوع نتیجه» (ایجاد نا امنی در محیط) که در حکم قصد مستقیم و بدل از آن بوده است را، آن هم با وصف بستن خیابان با سلاح، توام با مجروح کردن مامور قانون متعاقب فراخوان ده ها گروه تروریستی داشته است! 🔸با این تحلیل متاسفانه حقوقی شما، تروریست حرم مطهر شاهچراغ (ع) هم قصد ایجاد همبستگی ملی داشته است. تعجب نکنید! قصد ایجاد همدلی برای بخشی از مردم دولت اسلامی عراق و شامشان را می گویم، آخر از منظر آنها خاک ایران هم بخشی از سرزمین دولتشان است که ما فعلا ما غاصب آن هستیم! سال ۱۳۹۳ فیلمش را ندیدید که در موصل عراق وعده حضور با تانک در میدان آزادی را دادند؟ بد نیست که بدانید دکتر ابوبکر البغدادی نیز در رشته حقوق تحصیل کرد اما اظهاراتش موجب شهادت صدها هزار جوان و از قضا شهادت یکی از دانشجویان مقطع ارشد حقوق دانشگاه تهران خودتان به نام بابک نوری هریس از گیلان در سوریه شد که بورسیه آلمان نیز شده بود! 🔸این روزهای پر درد برای مادران داغ دیده و پر رونق مجازی برای شما، تمام شدنی است اما شان یک طلبه حوزه و دانشگاه تراز انقلاب اسلامی را رعایت کنید. فتوای قضایی ندهید که قانونا صلاحیتش را ندارید. هشدار می دهیم که در مرگ هم وطنان «سبب اقوی از مباشر» نشوید! حرفی نزنید که در کوچک ترین گستره ممکن هم نتوانید از آن دفاع کنید! «وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ» (قسم به قلم و به آنچه مى‌نويسند!» در پناه خدا باشید. 🆔 @MAbdullahi
مقابله با اجرای حکم الهی درباره محاربان و اغتشاشگران 🔹در خلال 50-60 روز گذشته گروهی چندگونه از مزدور و فریب خورده با اغتشاش و آشوبگری جان، مال و امنیت مردمان وطن را به خطر انداختند، ترسها در دلها نشاندند، اموال عمومی و خصوصی را تخریب کردند، به خدمات عمومی و کسب و کارهای خصوصی آسیب زدند و حتی جان عزیز عده ای از مردمان مؤمن و حافظان امنیت و مدافعان اسلام را ستاندند. اکنون که این جانیان و مفسدان در چنگال قانون گرفتار آمده اند و هنگامه اجرای قاطع قانون مجازات اسلامی درباره آنهاست، نه تنها دشمنان قسم خورده و بلندگوهای تابلودار خارجی فریاد واه مظلوماه سرمیدهند، بلکه برخی روزی نامه ها، سیاست پیشگان و به اصطلاح حقوقدان و اهل فقه نیز علم اعتراض به اعدام این محاربان را بلند کرده اند. تکلیف دسته اول مشخص است؛ چرا که از اساس با احکام نورانی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی مخالفند. روی سخن با دسته دوم است که پیش از هر نکته دیگری باید گفت چرا این دسته از سیاست بازان و مدعیان فقه و حقوق سر از همصدایی با دشمنان اسلام و ایران درمی آورند؟ جالب است که این افراد در هنگامه جنایتهای محاربان و مفسدان دغدغه نفی خشونت و دعوت به روامداری نداشتند، بلکه برخی در آن موقعیت نیز این خشونتهای مسلحانه را اعتراض می نامیدند و با استناد به اوضاع نابسامان اقتصادی، برای آن حقانیت و مشروعیت نیز می تراشیدند. این چه سیاست ورزی، اخلاق، فقه و حقوقی است که تنها به کار دفاع از اغتشاشگران ضدانقلاب و فحاشان بی اخلاق و فاسقان ضد مذهب می آید؟ آن هنگام که دشنه تجزیه طلبان، منافقان و داعشیان خون مردم و جوانان این مرز و بوم را به زمین می ریخت، چرا سیاست، اخلاق، فقه و حقوقتان کلمه ای در دفاع از مظلوم و محکومیت خشونت بر زبان جاری نمیکرد؟ چرا باید بپذیریم قصد دفاع از حقوق انسانها را دارید؟!!! 🔺 حکم محارب در مجازات اسلامی آشکار است: 1️⃣ بنا بر روایات فراوان (ر.ک: الکافی، ج7، باب حد المحارب) و آیه شریف قرآن «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (مائده/۳۳) «جزای کسانی که با خدا و پیامبرش محاربه می کنند و در زمین به فساد می کوشند، آن است که کشته شوند یا بر دار گردند یا دست ها و پاهایشان یکی از چپ و یکی از راست بریده شود یا از سرزمین خود تبعید شوند. اینها رسواییشان در این جهان است و در آخرت نیز به عذابی بزرگ گرفتار آیند.» 2️⃣ تعریف محارب نیز در فقه اسلامی روشن است: 1. محقق حلی: «المحارب كل من جرد السلاح لإخافة الناس في بر أو بحر ليلا كان أو نهارا في مصر و غيره.» (شرائع الإسلام، ج4، ص167) 2. شهید اول: «هو من جرّد السلاح للإخافة في مصر أو غيره، ليلًا أو نهاراً» (الدروس، ج2، ص59) 3. امام خمینی: «المحارب هو كل من جرد سلاحه أو جهزه لإخافة الناس و إرادة الإفساد في الأرض، في برِّ كان أو في بحر، في مصر أو غيره ليلا أو نهارا» (تحریر الوسیلة، ج2، ص492) 💥 نتیجه این دو دسته دلایل که یکی صغرای مسئله و دیگری کبرای آن را تأمین میکند، این است که کسانی که با اسلحه کشی موجب ترس مردمان شده اند، سزایشان مرگ یا... است. نکته آخر آن که، اگر کسی واقعا اشکال فقهی و حقوقی به حکم دادگاهی داشته باشد، مسیر معقول ایراد اشکال و طرح نظر درباره آن برای اهل فن روشن و ممکن است، و پر واضح است که این مسیر از فضای مجازی نمیگذرد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره): اعـدام هایی که در اسـلام هست Tاعـدام های رحمـت است, یک حـد از حدود الهـی وقتی که واقع بشـود یک جامعه اصـلاح میشـود... ✅قابل توجه کسانی که خود را یا میدانند و فقط از رأفت اسلامی دم میزنند! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴 انتقاد شدید آیت الله اراکی از عملکرد ابولحسن فیروزآبادی در شورای عالی فضای مجازی ▪️آیت الله اراکی در دیدار با ابوالحسن فیروزآبادی دبیر منصوب حسن روحانی برای شورای عالی فضای مجازی ضمن انتقاد شدید از اهمال کاری این شورا در مدیریت فضای مجازی خطاب به آقای فیروزآبادی گفت: سازماندهی نیروها کار شماست، کار شما مدیریت است نه موعظه و سخنرانی صرف. کار مجموعه شما این است که مدیریت کنید و مشکلات این فضا را کم کنید و بسترسازی کنید نه اینکه فقط موعظه کنید. ▪️عضو خبرگان رهبری ادامه داد: این چه حرفیست که شما می زنید و فقط سخنرانی می کنید؟ بله مسئولیت های اجتماعی به عهده مردم است اما سازماندهی کردن به عهده نهاد دولتی است، ما همه چیز داریم، محتوا داریم، نیرو داریم، این کار شماست که نیروها را سازماندهی کنید. وی افزود: شما بسترها را فراهم کنید، پهنای باند بدهید، امکانات و نیروها را در جهت اصلاح فضای مجازی به خط کنید آنگاه خواهید دید که میلیون ها انسان حاضر خواهند شد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴 روز علوم انسانی اسلامی ✳️ تعیین روز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه (دوازدهم دی ماه) به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی ✅ پیرو درخواست جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقی فعال در زمینه علوم‌ انسانی اسلامی و نیز مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورای فرهنگ عمومی) مبنی بر تعیین روز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه (دوازدهم دی ماه) به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی، شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان‌ مرجع تصویب اولیه تقویم فرهنگی کشور، در جلسه مورخ ۲۲ آذرماه خود، با این‌ پیشنهاد موافقت و سپس مصوبه مزبور را جهت تایید نهایی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نمود. 🔷 شایان ذکر است، حکیم بزرگوار مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره)، یکی از نظریه‌پردازان و مشوقان اصلی شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی طی دهه‌های اخیر محسوب می‌‌شدند و تعیین روز ارتحال آن استاد فرزانه به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی، می‌تواند فرصتی برای ارائه و ارزیابی سالانه دستاوردهای علمی در این عرصه و همچنین برگزاری برنامه‌های متنوع علمی یا ترویجی در باب علوم انسانی به صورت تعاملی تبدیل گردد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴نقدی بر کوتاه‌نوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیت‌الله محمدتقی مصباح» 🖊احمدحسین شریفی جناب دکتر علی‌اصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاه‌نوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است. در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح می‌دانند، به اختصار چند نکته را متذکر می‌شوم: نکته اول: نوشته‌اند: «‌آیت‌الله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست!‌ بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکرده‌اند! همچنین هیچ توضیحی نداده‌اند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیت‌الله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب می‌نامند، سطحی و مخدوش می‌دانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر می‌کردند! نکته دوم: گفته‌اند نظرات آیت‌الله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسأله‌ای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمی‌دانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کرده‌اند که چنین قضاوتی را درباره ایده‌های ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشه‌های ابتکاری ایشان در انسان‌شناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» می‌دانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی می‌دانند؟! نکته سوم: گفته‌اند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته‌ است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً‌، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درک‌های دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است! نکته چهارم: گفته‌اند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان می‌دهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده‌ و نیستند. تقاضا می‌کنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتاب‌هایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند! نکته پنجم: گفته‌اند آیت‌الله مصباح «تصور می‌کرد که با قدرت عریان و فرمایشی می‌توان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان می‌دهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشه‌ها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشه‌های کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟! نکته ششم: نوشته‌اند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیت‌الله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیت‌الله جوادی آملی بوده‌ام؛ اما این سخن نشان می‌دهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشه‌های آیت‌الله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه می‌کردند تا متوجه می‌شدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی! 🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظره‌ای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی اعلام می‌کنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح می‌گذارم. @ahmadhoseinsharifi 🆔 @MAbdullahi
🌐 پاسداست «اراده معطوف به حقیقت» 1. تعیین سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه (12دی ماه) به عنوان بار دیگر بهانه‌ای شد که عده‌ای مخالفت خود را با اندیشه‌های استاد مصباح آشکار سازند. بی‌تردید تضارب آرای اندیشمندان مسیری مناسب برای کشف حقیقت است، چنان‌که امیر کلام فرمود: «إضرِبُوا بعضَ الرَّأیِ بعضَه یتولَّد منه الصَّوابُ»، اما جای تأسف است که نه‌تنها سیاست‌پیشه‌گان و روزنامه‌نگاران، بلکه برخی اهالی فرهنگ و دانایی نیز دست‌کم در برخی موضوعات، آهنگ این مسیر خوش‌سرانجام را ندارند. اتهامات بی‌اساس برخی روزنامه‌نگاران و سیاسی‌کاران بر شخصیت استاد مصباح داستان جدیدی نیست، عجب آن است که برخی اساتید فلسفه نیز که باید منادی گفتگو و مروج دانایی باشند، بر جایگاه اتهام‌زنی و طرح مدعیات بی‌دلیل تکیه زده‌اند. 2. نویسنده ای محترم بدون استناد به آثار گفتاری/نوشتاری استاد مصباح ادعا دارد که ایشان «درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب و به‌خصوص فیلسوفان مدرن و معاصر داشت و نظرات وی درباره علوم انسانی در حدّ سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» حتی مدعی آن است که ایشان «نظریه «ادراکات اعتباری علامّه طباطبائی» را... به‌درستی درنیافته بود.» 3. روی سخن با این استاد عزیز فلسفه است که خود پیش از این، اهل فرهنگ و دانش را به «اراده معطوف به حقیقت» فراخوانده است؟ آیا طرح اتهامات بی‌پایه بر ساحت بزرگان اندیشه اسلامی و علوم انسانی بدون ارائه کوچکترین شاهد از سخنان/نوشته‌های وی برآمده از «اراده معطوف به حقیقت» است؟! آیا نفی ایده متعالی بدون اقامه دلیل حاصل «اراده معطوف به حقیقت» است؟! کاش نویسنده محترم دست‌کم کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی را مطالعه می‌فرمود، سپس دست به قلم می‌برد. 4. بخش دوم سخنان نویسنده محترم، ناظر به نفی ایده علوم انسانی اسلامی است. در حالی که حامیان این ایده، دیدگاههای مختلفی در خصوص وجه اسلامیت این علوم دارند، از پیش خود، معنایی برای آن دست‌وپا کرده، آن را نقد می‌کنند: «اگر مراد از «علوم انسانی» در عنوان «علوم انسانی اسلامی»، علوم انسانی (Humanities) شکل‌گرفته در دانشگاه‌های مدرن باشد، «علوم انسانی اسلامی» هنوز تحقق و تعینی ندارد و این عنوان را یا باید در حدّ یک «تمنا و درخواست»‌ بدانیم و یا آن را ترکیبی متناقض تلقی کنیم.» کدامین دیدگاه در میان طرفداران ایده علوم انسانی اسلامی، آن را این گونه تفسیر کرده‌ است؟! پاسخ روشن است: هیچیک!!! آیا برای نقد نگرش مشتمل بر طیفی از دیدگاهها، کفایت می‌کند که بی‌اطلاع از آرای موجود، از پیش خود رأیی بتراشیم و با صدای بلند آن را متهم به تناقض‌آلودی کنیم؟! 5. استاد محترم در نهایت توصیه فرموده‌اند «کاش... به بحرانهایی توجه می‌شد که ناشی از آسیب‌هایی است که به علوم انسانی دانشگاهی رسیده است.» این نکته سخنی به‌جا و شایسته است. بی‌تردید اوضاع دانش و پژوهش در مراکز علمی ما با وضعیت مطلوب فاصله دارد، و بی‌شک یکی از عوامل دخیل در این وضعیت نابسامان، مسؤولان و تصمیم‌گیرندگان امورند. به گواهی شرح حال علمی نویسنده، ایشان از سال 1370 که «دبیر کمسیون علوم انسانی شورای پژوهشهای علمی کشور» بوده‌اند، تاکنون در نهادها و شوراهای پژوهشی علوم انسانی، منصب و مسؤولیت داشته‌اند. جای این پرسش وجود دارد که در مناصب یادشده برای تحول در علوم انسانی چه تدابیری اندیشیده‌اند؟ در خاتمه اراده های معطوف به حقیقت را به مطالعه این مقاله در تبیین دیدگاه استاد مصباح ارجاع می‌دهم. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیت الله مصباح.pdf
9.52M
📚 علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیت الله مصباح یزدی کتاب نقد، شماره 76، پاییز 1394، ص125-181 در این مقاله تلاش شده است تصویری روشن و مستند از نگرش کلان حضرت استاد مصباح قدّس سرّه در خصوص علوم انسانی اسلامی ارائه شود. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا فاطمة الزهراء 🔹دیر آمدم، در داشت می سوخت 🔹شعرخوانی شاعر طلبه آقای حسن بیاتانی در محضر مقام معظم رهبری ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi