هدایت شده از نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
ارکان جمله ۱.m4a
33.17M
✅ارکان جمله 1
استاد شیرافکن (مصحح الهدایه فی النحو)
پ.ن:
یک دوره نحو کاربردی توسط استاد شیر افکن
هر شب یک صوت در کانال بارگزاری میشود.
#نحو_کاربردی
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰فضای مجازی رابه نفع ارزشهای ملت مدیریت کنید
👈 مروری بر توصیهها و تذکرات رهبر انقلاب دربارهی مدیریت فضای مجازی؛
🔻حضرت آیتالله خامنهای در سخنرانی نوروزی از رهاکردن فضای مجازی گلایه و بر مدیریت آن تأکید کردند. در پی این بیانات برخی از مهمترین توصیهها و تذکرات رهبرانقلاب درباره مسائل حکمرانی و مدیریت فضای مجازی بازخوانی میشود.
▫️ قوی شدن در فضای مجازی برای کشور حیاتی است
▪️ آرایش جنگی بگیرید
▫️ مرکز ملی فضای مجازی باید تصمیمگیری فعال داشته باشد
▪️ کشورهای قدرتمند در فضای مجازی خط قرمز دارند
▫️سرعت اینترنت را در جایی که به ضرر کشور نیست افزایش دهید
▪️ تحقق شبکه ملی اطلاعات زمانبندی لازم دارد
▫️ رها کردن فضای مجازی افتخار ندارد
▪️ نباید مردم را بیپناه رها کنیم
▫️ تاکید مکرر بر تشکیل شبکه ملی اطلاعات
▪️ در زمینه شبکه ملی اطلاعات کوتاهی شده است
▫️ از زیانهای آموزش مجازی مراقبت کنید
▪️ دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید
⬇️ مطالعه نسخه کامل این شماره خط حزبالله:
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=47634
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مجموعه استوری | #فضای_مجازی
🔺️ رهبر انقلاب: قویترینِ کشورها، در این زمینهها در [فضای مجازی] خطّ قرمز دارند؛ راه نمیدهند؛ خیلی از بخشهای فضای مجازی اعزامشدهی از سوی آمریکا و دستگاههای پشت سر و پشت صحنهی این قضیّه را راه نمیدهند؛ کنترل میکنند. ما هم باید کنترل کنیم؛ این کنترل کردن معنایش این نیست که ما ملّت را از فضای مجازی محروم کنیم.
📲 قابل استفاده در استوری اینستاگرام و...
💻 @Khamenei_ir
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
﷽؛
#معانی_الأحکام
📑 حقیقت معنای فقه (۱)
🔸 قسمت اول:
پس از آنکه تبیین شد، معانی الأحکام باب جدیدی در اجتهاد و فقاهت می باشد و أعم از علل، فلسفه، بطون، حقایق و اسرار احکام است، حال در گام نخست ضرورت دارد که مفاهیم مرتبط با علم فقه را در این بخش متعمقانه تشریح کنیم.
⬅️ اولین بحثی که در باب معانی الأحکام بدان می پردازیم، حقیقت معنای «فقه» است.
📝الف. در أرباب لغت:
◀️ «فقه» در لغت به معنای فهم و إدراک دقیق، عمیق، ژرف نگرانه و موشکافانه در یک موضوع است.
📓قاموس قرآن، ج۵، ص۱۹۸
📓التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۹، ص۱۲۳ و ج۹، ص۱۴۸
◀️ فقیه در لغت به کسی گفته می شود که متصف به صفت مزبور باشد، یعنی مقتضای کلام را با موشکافی و ریزبینی بشکافد و آن را درک کند.
◀️ تفقّه که در باب تفعّل است، با لحاظ قاعده زیادة المبانی تدلّ علی زیادة المعانی، دلالت بر اهتمام و جهد جدّی برای فهم و ادراک مدقّانه می کند.
📝 ب. فقه در اصطلاح
واژه «فقه» در حال حاضر تبدیل به یک اصطلاح برای علم خاصی شده است که آن عبارتست از:
"علم شریعت و استنباط احکام شرع".
اما به عنوان یک قاعده کلی اگر بخواهیم پی به معنای حقیقی فقه ببریم، ضرورتا باید به آیات و روایات مراجعه کنیم (نه به معنای اصطلاحی آن)، و با استقصا از خود نصوص معنای این واژه را دریابیم، نه اینکه برای فهم روایات، سراغ اصطلاحات برویم.
🔳 فقه در قرآن کریم به معنای فهم عمیق به کار رفته است.
▪️سوره مبارکه انعام، آیه ۲۵ می فرماید:
«جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ».
مشابه این آیه شریفه در سوره های إسراء، آیه ۴۶؛ كهف، آیه ۵۷ و فصلت، آیه ۵ هم آمده است.
↩️ منتج از بررسی ظواهر آیات شریفه چنین است که آیات الهی (به معنی الأعم یا بمعنی الأخص) توسط نبی بر مردم عرضه می شود، لیکن آنان بجای پذیرش آیات و تعقل و تفقه در آنها، إعراض می کنند و ثمره این إعراض، عمیان قلوبشان است، بطوریکه از درک حقیقت دین محروم می شوند.
ادامه دارد...
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
🌼🍃🌿🌸🍃
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
نیمه شعبان مظهر امید به آینده است.
"امام خامنه ای(مدظله العالی)"
با عرض تبریک سال نو، به اطلاع می رساند: کانال معاونت پژوهش استان اصفهان با هدف #تسهیل_در_امور_پژوهشی_طلاب
و به منظور #آموزش_آسان_و_کاربردی_پژوهش در سطوح مختلف حوزوی، همزمان با روز میلاد مبارک وموفور السرور قطب عالم امکان ، حضرت صاحب الامر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف افتتاح شد.
در این کانال می توانید #آیین_نامه ها و #شیوه_نامه های نگارش پژوهش های پایانی را به صورت جذاب و کاربردی دریافت و استفاده نمایید.
از این پس، این کانال #پل_ارتباطی بین معاونت پژوهش استان اصفهان و طلاب و اساتید پژوهش های پایانی خواهد بود.
اساتید معزز و طلاب گرامی می توانند از طریق لینک زیر 👇به این کانال ملحق شوند.
🅿️ @pajoohesh_esfahan
🌸
🌿🍂
🍃🌺🍂
🌼🍃🌿🌸🍃
هدایت شده از راه روشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 وقتی آمریکاییها اعتراف کردن هدفشون از مذاکره، به دست آوردن امتیازات جدید برای شکل دیگری از فشار بر مردم ایران هست!
🔹اونایی که هنوز هم دم از مذاکره میزنن، خائن هستن یا جاهل؟
#راه_ما_روشن_است🇮🇷
🔸🔹@rahroshaan
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ؛
با سلام و احترام
💎 تقدیم ویدیو های آموزشی ICDL کوتاه مدت
💠از مبتدی تا پیشرفته
#قسمت_هفتم
📹آیکُن
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠مرکز فناوری اطلاعات
💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ؛
با سلام و احترام
💎 تقدیم ویدیو های آموزشی ICDL کوتاه مدت
💠از مبتدی تا پیشرفته
#قسمت_هشتم
📹کلید میانبر
💎برای اطلاعات بیشتر برای کلیدهای میانبر به اینجا مراجعه فرمایید
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠مرکز فناوری اطلاعات
💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
هدایت شده از هسته مرکزی بینالملل بسیج دانشجویی
🔶 هیروشیمای #یمن
🔹 اولین گزارش حقوق بشری از جنایات #آمریکا و #عربستان و #امارات در یمن علیه مردم و کودکان یمنی منتشر شد.
🔹 این پرونده با ۷۷۵ صفحه گزارش خلاصهای از جنایت در حق زن و بچه و سالخوردگان یمنی، حاوی استاد و مدارک و شهادت شاهدان عینی در شش سال اخیر است.
🔹 حمله به بازارها، عروسیها، تاسیسات زیربنایی، کارخانهها، و مساجد در کتابچههای دیگری منتشر خواهد شد.
🔹 این گزارش دربردارنده تصاویری از جنایتهای کشورهای مهاجم و لیستی از بمباران مردم و شهروندان است.
🔹 در این گزارش جنایتها در حق اسرا و بازداشتیها ثبت شده و تصاویر بیش از ۱۲۰۰ کودک قربانی بمباران و بیش از ۴۰۰۰ بمباران هوایی وجود دارد.
🔹 متاسفانه باوجود گذشت بیش از ۱۰ روز از انتشار این گزارش در یمن، فایل آن در ایران منتشر نشده است، اکنون به همت #هسته_مرکزی_بینالملل_بسیج_دانشجویی و #جبهه_مجاهدان_بدون_مرز این فایل آمادهسازی و ارائه گردیده است،لطفا در انتشار آن ما را یاری فرمایید:
🔻دانلود فایل:
🔗 yun.ir/Mroshd_ir_Yemen
#جبهه_مجاهدان_بدون_مرز
#هسته_مرکزی_بینالملل_بسیج_دانشجویی
@iccbso
ا🖋📄🖋📄🖋
ا📄
ا🖋
ا📄
ا🖋
#تراجم_و_رجال
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتي بارَكْنا فيها (یعنی أهل البیت) قُرىً ظاهِرَةً و هُمْ شِيعَتُنَا يَعْنِي الْعُلَمَاءَ مِنْهُم.
📒بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۲۴، ص۲۳۵
پس از بیان اهمیت و ضرورت بررسی أصول أربعمأة و أحوال صاحبان آن، به أقدم و أوثق أصل از أصول شیعه می پردازیم که آن أصل سليم بن قيس هلالی است.
📜 سليم بن قيس هلالی و أصله أقدم و أوثق أصول الشیعة
🔸 قسمت اول:
📄لمحة عن حياة سليم
✅ أبو صادق سليم بن قيس الهلاليّ العامريّ الكوفيّ، صاحب و از كبراء أصحاب أميرالمؤمنين (عليه السّلام)، و در عِداد خواص أصحاب امام حسن، امام حسین، حضرت سجاد و امام باقر (عليهم السّلام) بود. سلیم، در طبقه نخست مصنفان شیعه قرار داشته، و از أقدم علماى شيعه و مورد وثوق ائمه (عليهم السّلام) بوده است. کتاب سلیم یا همان أصل او، از مهمترین و قدیمی ترین أصول شيعة به حساب می آید.
✅ نسب سلیم با هشت واسطه به نبيّ اللّه إسماعيل بن إبراهيم (عليهما السلام) متصل است. پس از این جهت آباء او با آباء رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) متحد است.
📒كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج۱، ص۲۵۹
📒أعيانالشيعة، ج۷، ص۲۹۳
✅او در سنين نوجوانى، قبل از سال شانزدهم هجرت درحالی وارد مدينه شد که جایگاه أمیرالمؤمنین وصی الرسول (عليهما السلام) غصب شده بود و حاكمين غاصب، سياست منع شديد از نقل، جمع و تدوين سنّت پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله)، تاریخ دین و معارف اسلامی را اجرا می کردند.
سلیم در عصر إرهاب فکری و عقیدتی، ضرورت دید تا اثری در خصوص معارف حقیقی اسلام تالیف کند و براى رسيدن به اين هدف، ارتباط خود را با اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و اصحاب خاص آن حضرت، سلمان، ابوذر، مقداد و امثال آنان محكم نمود. تمام آنچه از ايشان مىشنيد ثبت مىكرد و جزئيات وقايع تاريخى را سؤال مىكرد. در خلال این مدت با بسیاری از صحابه التقا یافته و از آنها حمل حدیث نمود، تا بدين وسيله اسناد تاريخ را نزد دوست و دشمن محكم كرده باشد.
📒كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج۱، ص۲۰
📒موسوعةطبقات الفقهاء، ج۱، ص۳۸۴
✅ سلیم نه تنها با قلم به یاری اهل بیت عصمت و طهارت پرداخت، بلکه زمانیکه امیرالمومنین (علیه السلام) با مخالفین و معاندین به جنگ پرداخت، در صف اوّل مبارزين به عنوان «شرطة الخميس» كه فدائيان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) بودند در جنگ و جهاد حاضر شد، و در همان حال تمام آنچه در ميدان هاى جنگ می ديد و می شنید، در كتابش ثبت نمود. سلیم حتی در واپسین روزهای عمر شريف حضرت مولی (عليه السّلام) ملتزم حضور بود، و وصيّت نامه حضرتش را بنقل از لسان مبارك ایشان نوشت. او همچنین از خواص اصحاب ائمه بعدی بود. به عنوان نمونه: در زمان امامت امام مجتبى (عليه السّلام)، خطبه صلح آن حضرت با معاویه (علیه اللعنة) را ثبت كرد. و بدعتها و جنايات معاويه، و نيز اقدامات او در وضع و تحريف احاديث را به دقّت در كتابش ثبت كرد.
📒كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج۱، ص۴۲الی۵۵
✅ سلیم تا زمان حيات حضرت علي بن الحسين (عليه السّلام) می زیست و در حضور امام سجاد، امام باقر (عليهما السّلام) را هم كه در سنين کودکی بودند درك كرد.
او در زمان إمارت حجاج (علیه اللعنة) بر عراق، متستر از آن ملعون به فارس پناه برده و همانجا توفی یافت.
📒بحار الأنوار (ط - بيروت)، المدخل، ص۱۸۸
📒الذريعةإلى تصانيف الشيعة، ج۲، ص۱۵۲
🖋
📄
🖋
📄
🖋📄🖋📄🖋
ا🖋📄🖋📄🖋
ا📄
ا🖋
ا📄
ا🖋
#تراجم_و_رجال
📄 تأیید و تقریظ أصل سلیم توسط ائمه اطهار(علیهم السلام)
سليم بن قيس شخصا احاديث كتابش را خدمت مبارک اميرالمؤمنين و امام حسن و امام حسين (عليهم السّلام) تقدیم كرد. بعد از او ابان بن ابى عيّاش ناقل كتاب سليم، احاديث آن را در محضر امام زين العابدين و امام باقر (عليهما السّلام) مطرح كرد. پس از آن هم حمّاد بن عيسى ناقل چهارم كتاب، احاديث آن را خدمت مبارک امام صادق (عليه السّلام) تقدیم نمود، آن حضرات پس از قرائت، کتاب سلیم را تایید کرده و تقریظ زدند.
⏪ كلام امير المؤمنين (عليه السّلام) در تأييد كتاب سليم:
سليم از امام (عليه السّلام) سؤال مى كند كه من از شما و از سلمان و ابوذر و مقداد احاديثى شنيده ام، ولى در دست مردم احاديثى است كه با گفته هاى شما مخالف است. علّت اين مسأله چيست؟ حضرت در جواب سليم مطالب مفصّلى مى فرمايند كه خلاصه اش چنين است: آنچه در دست مردم است مخلوطى از حق و باطل و صدق و كذب است. مردم بر پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) دروغ مى بندند و بدين وسيله به امامان ضلالت تقرّب مى جويند، و بدين گونه احاديثشان با احاديث خاندان رسالت منطبق نمى شود. در مقابل، آنچه از دست ما به تو رسيده حقايق دين است و باطلى بدان مخلوط نيست.
📒كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج۱، ص۹۶
⏪ كلام امام زين العابدين (عليه السّلام): أبان توانست کتاب سلیم را خدمت امام سجّاد (عليه السّلام) تقدیم کند. آن حضرت به عده ای از أعیان اصحابش از جمله ابوالطفيل و عمر بن ابى سلمة (دو صحابى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله) که نزد ایشان حاضر بودند، دستور داده تا كتاب سليم را نزد ایشان قرائت کنند. آنان طی سه روز متوالی در حضور امام زين العابدين (عليه السّلام) كتاب را خواندند و آن حضرت استماع فرمودند. پس از پایان، ابوالطفيل و عمر بن ابى سلمه گفتند: «تمام احاديث آن را از اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و از سلمان و ابوذر و مقداد شنيده ايم». امام (عليه السّلام) در تایید و امضاى نهایی، درباره این کتاب فرمودند: «سليم راست گفته است، خدا او رحمت كند. اينها احاديث ماست كه نزد ما شناخته شده است».
📒بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۴۲، ص۲۱۳
📒رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي)، ج۱، ص۳۲۱
⏪ كلام امام باقر (عليه السّلام): در آخر وصيتنامه امير المؤمنين (عليه السّلام) كه سليم آنرا از لسان مبارک حضرت نقل كرده، از امام باقر (عليه السّلام) آمده است كه آن حضرت فرمودند: «اين وصيّت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) است، و اين نسخه كتاب سليم بن قيس هلالى است كه به ابان سپرده و براى او قرائت كرده است. ابان گفته من كتاب را خدمت امام زين العابدين عليه السّلام قرائت كردم و آن حضرت فرمود: سليم راست گفته است، خدا او را رحمت كند».
در منابع رجالی آمده است، أبان زمانیکه به حج مشرف می شود، با امام باقر (عليه السّلام) ملاقات می کند و حدیث تایید حضرت مولی (عليه السّلام) بر کتاب سلیم را عرضه می دارد، آن حضرت گریسته و سپس فرمودند: «صدق سليم قد أتى أبي بعد قتل جدي الحسين (عليه السّلام) و انا قاعد عنده فحدثه بهذا الحديث بعينه، فقال له ابي صدقت قد حدثني أبي و عمي الحسن (عليهما السّلام) بهذا الحديث، عن امير المؤمنين (عليه السّلام)، فقالا لك: صدقت قد حدثك بذلك و نحن شهود، ثم حدثاه انهما سمعا ذلك من رسول اللّه، ثم ذكر الحديث بتمامه». لازم به ذکر است عرض حدیث مذکور، أحادیث دیگری هم آمده است.
📒رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات ميرداماد الأسترآبادي)، ج۱، ص۳۲۲
⏪ كلام امام صادق (عليه السّلام): امام صادق (عليه السّلام) فرمودند: «من لم يكن عنده من شيعتنا و محبّينا كتاب سليم بن قيس الهلالي فليس عنده من أمرنا شيء و لا يعلم من أسبابنا شيئا و هو أبجد الشيعة و هو سرّ من أسرار آل محمّد (عليهم السلام)»؛ هر كس از شيعيان و محبّين ما كتاب سليم بن قيس هلالى نزد او نباشد چيزى از امر ولايت ما نزد او نيست، و از مسائل مربوط به ما چيزى نمى داند. آن كتاب الفباى شيعه و سرّى از اسرار آل محمّد (عليهم السّلام) است.
همچنین حمّاد بن عیسی از اصحاب إجماع و ناقل کتاب سلیم، این کتاب را خدمت امام صادق (عليه السّلام) تقدیم کرده و حدیث تایید حضرت مولی (عليه السّلام) بر کتاب سلیم را هم خدمت آن حضرت بیان می کند، ایشان گریسته و می فرمایند: «صدق سليم، فقد روى هذا الحديث أبي عن أبيه عن جده الحسين(علیهم السّلام)».
📒كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج۱، ص۹۷و۳۲۲
📒بحار الأنوار (ط - بيروت)، المدخل، ص۱۹۰
🖋
📄
🖋
📄
🖋📄🖋📄🖋