eitaa logo
مجمع ناشران انقلاب اسلامی
593 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
356 ویدیو
191 فایل
ارتباط با روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی: @ketab_nashr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻ضرورت یک بازسازی انقلابی 📝عباس شیرازی 🔹یکی از وظایف حاکمیت در نظام اسلامی، مقابله با فساد فرهنگی و اخلاقی است. نکتۀ مهم و شایستۀ توجه این است که نمی‌شود منکر وجود این فساد در زمینۀ فرهنگ شد. برای مثال، شاهد حجم زیاد شبهات علیه اعتقادات مردم، خصوصاً نظریۀ ولایت فقیه، تبلیغ و ترویج غرب‌گرایی و سوق‌دادن مردم به‌سمت گرایش به آزادی و بی‌بندوباری جنسی هستیم که ناگزیریم با آن مقابله کنیم. 🔹امروز، عنصر فرهنگی باید وارد بشود و در جای خودش و با شیوۀ درست فرهنگی مقابله کند و البته، از هر اقدام دیگری مؤثرتر خواهد بود. ممکن است عده‌ای بگویند با زور نمی‌شود با فساد و مصادیق آن مبارزه کرد؛ اما اسلام، افزون بر توجه به هدایت و آگاهی‌بخشی در مسائل فرهنگی و اجتماعی، به حدود و تعزیرات هم توجه کرده است. 🔹تلاش برای شکل‌گیری جامعه‌ای متدین که به انتخاب خود، نه به‌اجبار و با انجام فعالیت‌های فرهنگی، جهت‌دهی، تشویق، ترغیب، ‌تولید و توزیع مناسب فرهنگ اسلامی توسط حاکمیت، مسیر تدین به اسلام و انقلاب را طی می‌کند، بی‌شک راه رسیدن به آرمان‌های اسلامی مانند عدالت اجتماعی را که در هر باور و اعتقادی پذیرفته است، سهل‌تر می‌کند. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
(https://attach.fahares.com/6LtTjJob9Dh93S3gyi3Dzg==) 🔻۸ نامزد گروه‌های «پژوهش هنری» و «هنرهای تجسمی» جایزه کتاب دفاع مقدس معرفی شدند 🔹نامزدهای مرحله نهایی گروه‌های «پژوهش هنری» و «هنرهای تجسمی» نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس معرفی شدند. 🔹هیأت داوران گروه «پژوهش هنری»، پس از مطالعه کتب و تکمیل کردن برگه‌های داوری، در جلسات حضوری به بحث و گفت‌وگو پرداخته و از میان ۹ عنوان کتاب رسیده به دبیرخانه این دوره؛ ۳ عنوان را شایسته حضور در مرحله نهایی دانسته و به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه معرفی کردند. ۱- درآمدی بر جامعه‌شناسی هنر اسلامی، نوشته: همایون مرادخانی، ناشر: سوره مهر ۲- نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی، نویسندگان: نازلی‌ عباسی اهوازی، محمد شریف‌زاده، ناشر: سوره مهر ۳- سمند سرخ صاعقه، نوشته: علی اربابی، ناشر: موزه دفاع مقدس 🔹همچنین هیأت داوران گروه «هنرهای تجسمی»، پس از بررسی تخصصی کتب، تکمیل کردن برگه‌های داوری و برگزاری جلسات حضوری از میان ۱۶ اثر رسیده به دبیرخانه، ۵ اثر زیر را به‌عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب کردند. ۱- بدرقه سردار، نوشته: جواد ترابی، ناشر: موزه دفاع مقدس ۲- رنج‌ها و گنج‌ها، نوشته: سیداحسان باقری، ناشر: سوره مهر ۳- عکاسان جنگ عراق ایران، ساسان مویدی، عکاس: ساسان مویدی، ناشر: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ۴- عکاسان جنگ عراق ایران، اباصلت بیات، عکاس: اباصلت بیات، ناشر: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ۵- فرزندان روح‌الله، نویسنده: سیداحسان باقری، ناشر: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس 🔹در اسفندماه سال‌جاری سالن خلیج‌فارس باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس خواهد بود. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻ضرورت تحول در ساختار نشر 📝امیرشهریار امینیان 🔹سال‌هاست صنعت نشر کشور از بیماری مزمن رهاشدگی ساختاری و بافتاری رنج می‌برد. در حالی که شاخص‌های کمّی نشر از بعد تعداد ناشران و فعالان این حوزه و تعداد آثار منتشره، دارای جایگاه برجسته‌ای در سطح بین‌الملل است، از لحاظ کیفی نتوانسته است در حد و اندازه‌های مقبول خود را نشان دهد و چه در عرصۀ داخلی و چه بین‌المللی، فاصلۀ معناداری با معیارهای پذیرفته‌شده دارد. نشر کتاب که به‌واقع نمادی از توان فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی و توسعۀ فرهنگی شناخته می‌شود 🔹اگر ساختار را معادل الگو و آرایش اجزای سازمانی نشر بدانیم و بافتار را ویژگی‌ها و زمینه‌های مفهومی آن مفروض کنیم، بدیهی است که بخش عمده‌ای از معضلات فعلی نشر به‌دلیل ضعف ساختاری و نقص بافتاری آن انگاشته می‌شود. 🔹توازن عملکردی ساختار حاکم با مفاهیم منشعب از بافتار مورد انتظار، نقطۀ عزیمت کارآمدی محسوب می‌شود. در حقیقت، هرچه انتظارات واقع‌بینانه‌تر و غیرانتزاعی‌تر ترسیم شوند و نقش‌آفرینی عناصر دخیل در تحقق انتظارات فعالانه‌تر، متناسب با حدود اختیارات، دور از موازی‌کاری و تزاحم اجرایی، کیفیت‌گرا و مشارکت‌طلبانه‌تر باشد، می‌تواند سطح وسیع‌تری از کارآمدی را پوشش دهد. برای نمونه، در ساختاری آرمان‌گرا، بافتار کارنامه‌محور و کمیت‌گرا موجب آسیب‌پذیری جدی نظام نشر شده و انباشت انتظارات برآورده‌نشده را تولید می‌کند. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻دری که بر همان پاشنه چرخیده 📝سیدمحمد نظام‌الدین 🔹اکنون بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد؛ اما اگر نگاهی به کارنامۀ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بکنیم، خواهیم دید در تمام این سال‌ها، هرگاه اهالی قلم و کتاب و نشر به هر بهانه‌ای فرصتی برای سخن‌گفتن پیدا کرده‌اند، همان گلایه‌ها و پیشنهادها و توقعات را تکرار کرده‌اند. این نشان می‌دهد که در تمام این سال‌ها، در روی همان پاشنه چرخیده است. تجربۀ شخص بنده نیز چنین است. 🔹وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزۀ فرهنگ مکتوب، از یک دیدگاه چهار گروه را پوشش می‌دهد: اهل قلم و پدیدآورندگان فرهنگ مکتوب، ناشران و تولیدکنندگان، پخش‌کنندگان، کتاب‌فروشان و ویترین‌داران. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻«گروه مخفی» منتشر شد/ماجرای دخترِ محصل بهترین مدرسه غیرانتفاعی 🔹رمان نوجوان «گروه مخفی» نوشته سپیده نیک‌رو و تصویرگری مجید صابری نژاد با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، ۹۶ صفحه و بهای ۲۱ هزار تومان توسط (کتاب‌های مهتاب) منتشر شده است. 🔹گروه مخفی روایتی است با طعم طنز از دختری به نام پریا که در یکی از بهترین مدارس غیرانتفاعی تهران درس می‌خواند و به تازگی صاحب برادر شده است و اصلاً از این وضعیت خوشحال نیست. او و دو نفر از دوستانش به نام‌های نگار و پانیذ با هم در یک گروه به نام گروه مخفی تلاش می‌کنند راهی برای کاهش فشار مدرسه و مشکلات پریا با برادر کوچکش پیدا کنند اما ماجرا به این آسانی‌ها هم نیست... eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻نویسندگانی که مهمان دانش‌آموزان کتابخوان شدند/جشن امضای کتاب برگزیده جایزه «جلال» در یک مدرسه 🔹چند تن از نویسندگان انتشارات «راه یار» با حضور در دبیرستان غیرانتفاعی نوردخت مشهد مقدس با دانش‌آموزان کتابخوان این مدرسه به گپ‌وگفت پرداختند. 🔹در حاشیه اولین دورهمی نویسندگان و محققان دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(انتشارات راه‌یار) در مشهد مقدس، به دعوت مدرسه غیرانتفاعی متوسطه اول نوردخت، چند تن از نویسندگان در این مدرسه حضور پیدا کرده و نشستی صمیمی با دست‌اندرکاران و دانش‌آموزان کتابخوان این مدرسه داشتند. 🔹در این جلسه صمیمی، بهنام باقری، نویسنده کتاب «سلول‌های بهاری» و «مادر برام قصه بگو»، محمدعلی زمانیان، نویسنده کتاب «داستان رویان»، محمود شم‌آبادی، نویسنده کتاب «نان سال‌های جنگ»، اسماعیل هاشم‌آبادی، محقق و مسئول آموزش واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، هاجر صفائیه، نویسنده و محقق تاریخ شفاهی، جواد مرتضوی‌زاده، محقق تاریخ شفاهی و فعال فرهنگی و یاسر عسگری، مدیر انتشارات «راه یار» حضور داشتند. 🔹تا امروز، برخی از دانش‌آموزان مدرسه نوردخت(خانم‌ها رقیه شادپور، سارا نصری، فاطمه حسن‌خانی، سحر فیضی مقدم، زهراسادات حسینی، فاطمه‌سادات حسینی، پارمیدا باطوری، مهدیه نوزادی و...) علاوه بر مطالعه برخی کتاب‌های انتشارات «راه‌یار» از جمله «سلول‌های بهاری»، «داستان رویان»، «جهاد در قرنطینه»، «دختر تبریز»، «نان سال‌های جنگ»، «شهید علم» و...، اقدام به یادداشت‌‌نویسی و تولید محتواهای ترویجی متعدد درباره این کتاب‌ها کردند که تعدادی از اینها در صفحات مجازی انتشارات و رسانه‌ها منتشر شده‌اند. 🔹در ابتدای این جلسه که به طور زنده از برنامه «شاد» مدرسه نیز پخش می‌شد، خانم بندار، خیر و موسس مدرسه، خانم موراسبانی، مدیر مدرسه و خانم محدثه رشید معاون پرورشی و دبیر علوم مدرسه، گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی مدرسه و دانش‌آموزان خصوصا در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی ارائه کردند و در پایان این نشست نیز با حضور نویسندگان، جشن امضای کتاب‌های «داستان رویان»، «نان سال‌های جنگ» و «سلول‌های بهاری» که اخیرا در جایزه ادبی جلال نیز به عنوان برگزیده بخش «نگاهی دیگر» مورد تقدیر قرار گرفت، برگزار شد. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻شمارگان کتاب «و آنکه دیرتر آمد» به ۱۳۳ هزار رسید 🔹 ۱۳۳ هزارمین نسخه کتاب «و آنکه دیرتر آمد» نوشته الهه بهشتی به‌تازگی توسط منتشر و راهی بازار نشر شده است. 🔹کتاب «و آنکه دیرتر آمد» یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای یادآوری چنین موضوعی است؛ داستانی واقعی از توسل دو نوجوان به امام زمان (عج) که برگرفته از کتاب نجم الثاقب است؛ کتابی که به منظور نشر و گسترش معارف امام مهدی (عج) و آشنا کردن نسل جوان با عنایت های ویژه آن حضرت به شیعیان، به صورت ساده تدوین شده و به چاپ ۱۳۳ هزارمین نسخه، خود رسیده است. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻چگونه داستان بنویسیم؟ (بخش هفتم) 📌نکته‌های نوشتن ۱۱ 🔹این که محتویات ذهنمان را روی کاغذ بیاوریم، در ابتدا آسان به نظر می‌رسد؛ ولی خوانندۀ امروزی هوشمند است، وقت ندارد و دوست دارد حالا که کتابی را برای خواندن در دست گرفته، لذت خواندن هم نصیبش بشود. فاطمه سلیمانی که خود نویسندۀ چند کتاب است و سال‌هاست دانش‌آموختۀ هنر نویسندگی است، قصد دارد نکته‌هایی در باب «نوشتن» با ما به اشتراک بگذارد؛ نکاتی که ماحصل سال‌ها تجربه است. 🔹باید و نبایدهای داستان‌نویسی ۲ ۱. تاثیر کتاب بر قلم نوقلم‌ها ۲. دایرۀ اطلاعاتتان را گسترش دهید ۳. به مخاطب اطلاعات غلط ندهیم ۴. همه چیز بنویسید ۵. روی یک کار تمرکز کنید ۶.رعایت دستور زبان فارسی ۷. تایپ کنید eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
📝فاطمه سلیمانی ازندریانی 📕ایذا ✍️ مصطفی رضایی 📚 کتابستان 🔹وقتی می‌خواهیم از داستان صحبت کنیم، اول باید تعریف داستان را بدانیم. داستان یعنی روایتی که بر اساس تخیل نویسنده نوشته شود، اما واقعی به نظر برسد. ولی گاهی داستان‌های فانتزی یا داستان‌های علمی‌تخیلی این تعریف را بر هم می‌زنند؛ داستان‌هایی که دور از فضای اتفاقات واقعی هستند. صحبت‌کردن حیوانات یا حملۀ سفینه‌های فضایی در واقعیت اتفاق نمی‌افتد. یا بهتر است بگوییم احتمال رخ‌دادنشان تقریباً نزدیک به صفر است. چون تا به حال با چنین پدیده‌ای مواجه نشده‌ایم، احتمال می‌دهیم که پس از این هم مواجه نشویم. حال، اگر نویسنده‌ای بخواهد بر اساس این پیش‌فرض‌ها داستان بنویسد، باید مهارت زیادی داشته باشد تا این دنیای غیرواقعی را برای مخاطب باورپذیر کند. 🔹اینجا هم باز پای یک ویروس در میان است. اما دستکاری‌های ژنتیکی و غلبۀ هوش مصنوعی بر انسان، موضوع اصلی داستان است. در داستان قبلی فقط یک دانشمند ایرانی قادر به کشف فرمول ویروس بود؛ اما تیم همراه او یک تیم بین‌المللی بودند. در این داستان، شخصیت‌های به‌اصطلاح خارجی فقط در حاشیه و در چند صحنۀ کوتاه حضور دارند و بار اصلی داستان روی دوش شخصیت‌های ایرانی است. این بار، دیگر خبری از تکنولوژی‌های عجیب‌غریب، مثل ترمیم زخم فوری یا در لحظه هک‌کردن کاربری ربات‌ها و هاله‌های ضدموشک نیست. البته بعید نیست که بشر در آینده‌ای نه چندان دور، دستگاه ترمیم زخم فوری را اختراع کند؛ اما وقتی در یک داستان علمی‌تخیلی در هر لحظه یکی از این ابزارها خودنمایی می‌کنند و گروه قهرمان را آسیب‌ناپذیر جلوه می‌دهند، داستان به سناریوی یک انیمه شبیه می‌شود. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻رئیس و اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند 🔹محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) طی ابلاغی، یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) را به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب کرد. همچنین طی ابلاغی جداگانه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، محسن پرویز، علی اکبر اشعری، میثم نیلی، محمد حمزه‌زاده، علی رمضانی، محمد الهیاری فومنی، محمدعلی مرادیان، هومان حسن‌پور، عبدالعظیم فریدون و سید عباس حسینی‌نیک به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند. 🔹در متن این ابلاغ آمده است: «نظر به اهمیت برگزاری مطلوب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور و به منظور تعیین و تبیین سیاست‌های کلی نمایشگاه برای تحقق عدالت فرهنگی و تقویت صنعت نشر کشور به عنوان تبلور شکوفایی ظرفیت و توانمندی و هوشمندی ملت ایران در تولید فکر و اندیشه، و با توجه به بهره‌مندی جنابعالی از تجارب فرهنگی و به استناد آیین‌نامه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، به موجب این ابلاغ به عنوان «عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» منصوب می‌شوید. سیاست‌گذاری و هماهنگ کردن فعالیت‌های این دوره خاص از نمایشگاه که پس از دوسال وقفه ناشی از الزامات بهداشتی و نیز کسب تجربه موفق از برگزاری نمایشگاه مجازی برپا خواهد شد و هدایت مجریان برای عبور موفق و سربلند از این وظیفه سترگ فرهنگی و تبدیل چالش‌ها به فرصتی برای رشد توانایی‌های صنعت نفت و اتخاذ تصمیمات کارشناسی مبتنی بر منافع نظام جمهوری اسلامی، از اهم وظایف مورد انتظار است. امید است با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری حداکثری از تجارب موجود در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام ارزشمند اسلامی و توسعه روزافزون فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موفق و موید باشید. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻هجده روایت از سختی‌های شیرین مادری چاپ شد 🔹کتاب «سخت شیرین: روایت زندگی‌های پویای مادرانه» به همت مجموعه‌ای از نویسندگان با گردآوری مریم خادمی و عاطفه نادری، و تنظیم نهایی زهرا اردکانی به تازگی توسط منتشر شده است. 🔹در این کتاب ۱۸ مادر به روایت ۱۸ برش از چالش‌های مادری کردن خود در تلاقی با مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی روز پرداخته‌اند. اگرچه روایت‌ها، کوتاه و در قالب خاطره‌نویسی به رشته تحریر درآمده‌اند اما فضای برخی از آن‌ها به داستان کوتاه نزدیک می‌شود و در لابه‌لای روایت، خواننده به تحلیلی از نسبت مادرانگی نویسندگان با مسائل جاری روز جامعه دست می‌یابد. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
📝سیدعلی مرعشی 📕ایذا ✍️ مصطفی رضایی 📚 کتابستان 🔹ایذا دومین کتاب نویسندۀ جوان، مصطفی رضایی است که به‌نوعی پس از انتشار کتاب اول، زایو، قول نوشتن اثری قوی‌تر را داده بود. نگارندۀ این گزارش کتاب زایو را نخوانده و طبعاً نمی‌تواند نظری دربارۀ کم و کیف پیشرفت نویسنده بیان کند؛ اما در این فرصت تلاش می‌کنم تا به ایذا به‌عنوان داستانی مستقل بپردازم. جهان آیندۀ ایذا خوب و باورپذیر ترسیم شده است؛ به‌طوری که در برخی از صحنه‌ها خواننده خود را در حال تماشای یک فیلم سینمایی علمی‌تخیلی می‌بیند. معرفی شخصیت‌ها و ریتم ابتدایی داستان سریع و بسیار جذاب است. ایذا به‌نوعی ادامۀ داستان زایو است. پس از مقابله با مصائب داستان اول و ساختن واکسن، بیماری زایو کنترل شده و آرامش نسبی جهان را فراگرفته است. همه منتظر المپیک بازی‌های رایانه‌ای در کشور فلسطین هستند؛ اما حادثه‌ای حافظ و یارانش را دوباره به مرکز توجهات و صدر اخبار بازمی‌گرداند. یکی از قوت‌های کتاب مشخص‌بودن و طبیعی‌بودن سیر حوادث داستان است که با استاندارد‌های یک اثر حادثه‌ای در ژانر علمی‌تخیلی، کاملاً هم‌خوانی دارد. نویسنده از ارائۀ اطلاعات بیهوده و جزئیات غیرضروری پرهیز کرده و تقریباً تمام جملات و شخصیت‌ها و موقعیت‌سازی‌ها برای هدفی در خدمت داستان قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، استفاده از اسامی فارسی و تاریخی و بهره‌بردن از معماری ایرانی‌اسلامی در ترسیم ساختمان‌ها و فضای شهری تهرانِ آینده، باورپذیر می‌نماید. فارغ از تمام نکات، ایذا کتاب خوبی برای معرفی به نوجوانان و جوانی است که در رؤیاهای طلایی‌شان، آینده‌سازان ایران فردای ما خواهند بود. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
برپا-.jpg
236.6K
🔻روایتی از زندگی یک معلم، هنرمند و مربی پرورشی دهه ۶۰ 🔹کتاب «برپا»؛ روایت زندگی اصغر بمانی معلم، هنرمند و مربی پرورشی دهۀ شصت یزد به قلم سیدمرتضی میرعزآبادی و توسط چاپ و روانه بازار نشر شد. 🔹در بخشی از این کتاب که که هشتمین عنوان از کتاب‌های ناشر در زمینه تاریخ شفاهی مدارس و مربیان پرورشی دهه شصت است، می‌خوانیم: «پانزده روز که از تدریسم گذشت، خبردار شدم دوستانم برای اعزام به جبهه اقدام کرده‌اند. تصمیم گرفتم همراهشان بروم. روز آخر، آقای پارساییان و بچه‌ها برایم جشن گرفتند. قرآنی به من هدیه دادند و من را از زیر آینه‌قرآن رد کردند. همۀ بچه‌ها گریه می‌کردند. با اینکه پانزده روز بیشتر با هم نبودیم، عجیب به من وابسته شده بودند. یکی‌یکی از من قول گرفتند که وقتی از جبهه برگشتم، به کلاسشان برگردم و دوباره معلمشان شوم... وقتی از جبهه برگشتم، دوچرخه‌ام را برداشتم و مستقیم به مدرسه رفتم. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻«عشق اگر سایه خواست من هستم»؛ داستانی از امام کاظم (ع) برای نوجوانان 🔹داستان کتاب «عشق اگر سایه خواست من هستم» از حیث تاریخی نیز در زمان حکومت عباسیان و وزارت برمکیان رخ می‌دهد. زمانه‌ای که در آن برمکیان در اوج قدرت در دستگاه خلافت عباسی هستند و تمامی امور حکومتی را در ید خود دارند و در این میان انتخاب والی شیفته امام شیعه از سوی مأموران عباسی نیز در نوع خود اتفاقی است بسیار جذاب و هیجان‌انگیز که سرنوشتی عجیب را نیز برای وی رقم می‌زند. 🔹داستان «عشق اگر سایه خواست من هستم» متنی شاعرانه دارد. توصیفات زیبا در وصف ناامیدی و امید و شرحی شاعرانه از عشق و شوق در برابر امر امام زمان. 🔹«عشق اگر سایه خواست من هستم»، تازه‌ترین کتاب سیدمهدی شجاعی در ۲۸ صفحه و به قیمت ۱۱۹ هزار تومان است که توسط برای گروه سنی نوجوان منتشر و روانه بازار نشر شده است. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻معرفی کتاب سرانجام انسان طراز نوین؛ فروریختن توهمات/ سوتلانا الکسویچ/ انتشارات مینوی خرد 🔹کتاب سرانجام انسان طراز نوین؛ فروریختن توهمات، نوشتهٔ خانم سوتلانا الکسویچ، مستندی است از رخدادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی‌اجتماعیِ شوروی سابق و حوادثی که پس از استقلال کشورهایِ عضو اتحادیۀ جماهیر شوروی رخ داد. کتاب به ماجرای جنگ جهانی دوم و نبرد شوروی با آلمان نازی در خلال زندگی روزمرهٔ مردم پرداخته است. ضمناً کتاب به انقلاب‌های رنگی در بلاروس و گرجستان و همین‌طور انقلاب برفیِ ضدپوتین نیز اشاره‌هایی دارد. نویسنده معتقد است که پوتین کنترل تمام صنایع بزرگ روسیه را به حزب روسیۀ متحد انتقال داده است که لازمهٔ چنین کنترلی، فساد وسیع و خاموش‌کردن صدای مخالفان است. 🔹تصویری که از جامعۀ دوران شوروی ارائه می‌شود، نشان‌دهندۀ مردمانی آرمان‌گراست که به‌دنبال ساختن کشوری بزرگ هستند. اما مردمانِ همین کشورِ بزرگ برای تهیهٔ کاغذ توالت صف می‌بندند و حرف‌های سیاسی خود را در آشپزخانه‌ها می‌زنند. اموالِ کولاک، دهقانان ثروتمند، تصاحب شده و کوچک‌ترین مخالفتی با حزب کمونیست موجب تبعید افراد به گولاگ، اردوگاه‌های کار اجباری، می‌شود. اما این آرمان‌ها کم‌کم استحاله می‌یابد؛ «ما» به «من» تبدیل می‌شود و مردمِ کتاب‌خوانِ شوروی به مردمی تبدیل می‌شوند که دوست دارند کالاهای لوکس بخرند، پول درآورند و سرگرم زندگی روزمره باشند. 🔹این حالت گذار با روی‌کار‌آمدن گورباچف آغاز می‌شود و مردم در سال ۱۹۹۱ که سرخ‌ها (مقامات حزب) علیه گورباچف کودتا می‌کنند، می‌ایستند و از یلتسین و اصلاحات او پشتیبانی می‌کنند. البته بعدها مردم از این حمایت خود رضایت چندانی به دست نمی‌آورند؛ چون آنچه می‌خواستند، محقق نمی‌شود. آزادسازی قیمت‌ها، تورم ۲۰۰درصدی و سپس ۲۶۰۰درصدی را موجب می‌شود و همچنین در اثر خصوصی‌سازی، کارخانه‌ها و مراکز تولید بین عدهٔ خاصی تقسیم می‌شود. 🔹مسئلهٔ دیگری که بعد از فروپاشی شوروی ایجاد می‌شود، درگیری‌های نژادپرستانه بین ملیت‌های مختلف است. تا قبل از فروپاشی شوروی، روس‌ها، آذری‌ها، ارمنی‌ها، ازبک‌ها، تاجیک‌ها و چچنی‌ها (قفقاز) با یکدیگر به‌صورت برابر برخورد می‌کردند؛ اما بعد از فروپاشی شوروی بین این قومیت‌ها درگیری و نسل‌کشی آغاز می‌شود. ضمن اینکه دومیلیون کارگر مهاجر در مسکو وجود دارد که با حقوق بسیار کم و وضعیت غیرانسانی زندگی می‌کنند؛ چراکه روس‌ها دیگر آن‌ها را برادر و دوست نمی‌دانند. 🔹کتاب سرانجام انسان طراز نوین؛ فروریختن توهمات، با نگاهی لیبرالیستی نگاشته شده است و در آن هرگونه آرمان‌گرایی و جمع‌گرایی و نگاه ایدئولوژیک به چالش کشیده می‌شود. مواردی چون رفاه و تجمل و سرمایه‌سالاری ارزش تلقی می‌شود و از سوژۀ لیبرال دفاع به عمل می‌آید؛ لذا این کتاب از این لحاظ با اهداف انقلاب اسلامی و تصویری که اسلام از انسان ارائه می‌دهد، زاویه دارد. اما از جهتی دیگر این کتاب از تبعات به‌رسمیت‌نشناختن آزادی‌های سیاسی و اجتماعیِ مشروع سخن می‌گوید که می‌تواند باعث نابودی یک نظام ایدئولوژیک شود و علاوه بر آن، به ما نشان می‌دهد که چگونه ممکن است چنین نظامی از درون و به‌وسیلۀ نیروهای خودی استحاله شود. بنابراین مطالعهٔ نظام شوروی و نحوهٔ استحالهٔ آن می‌تواند برای پایایی جمهوری اسلامی مفید باشد. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻کتاب "آب هرگز نمی‌میرد" به روسی ترجمه شد/ یکی از بهترین‌های خاطرات جنگ از نظر رهبر انقلاب 🔹کتاب «آب هرگز نمی‌میرد»، نوشته حمید حسام، در راستای معرفی ادبیات دفاع مقدس به مخاطبان دیگر کشورها و شکل‌گیری نهضت ترجمه در این زمینه، به زبان روسی ترجمه و منتشر شد. 🔹کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» دربردارنده خاطرات جانباز شهید میرزامحمد سلگی، از فرماندهان لشکر 32 انصارالحسین(ع) است که پیش از این در جایزه جلال نیز به‌عنوان اثر برگزیده تجلیل شد. حمید حسام روایت خود را در این اثر، از بدو تولد میرزامحمد سلگی آغاز می‌کند تا مخاطب را بیشتر با شرایط زندگی او، خانواده و اندیشه‌هایش آشنا کند. 🔹کتاب «آب هرگز نمی‌میرد»، تنها روایت زندگی یک فرد نیست؛ بلکه مرور مشاهدات این فرد از جنگ‌ها، استراتژی‌های جنگی و سرنوشت سایر همرزمان میرزامحمد سلگی است که در فصل‌های گوناگون کتاب با آن‌ها آشنا می‌شویم. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻سعی می‌کنم یک شاهکار بنویسم 📌گفت‌و‌گوی مجلۀ شیرازه کتاب با مصطفی رضایی، نویسندۀ کتاب «ایذا»: 🔹به نظر شما توجه به رمان فانتزی و استفاده از تخیل برای مخاطب نوجوان چقدر اهمیت دارد؟ نوجوانان از قدرت تخیل بالا و ذهن بازتری نسبت به بزرگ‌سالان برخوردارند. از این منظر اگر نگاه کنیم، آنان می‌توانند از قدرت تصویرسازی و درک موقعیت‌های داستانی بهرۀ بیشتری ببرند. از این جهت، ژانر علمی‌تخیلی جدید که بر اساس واقعیت‌ها و سوژه‌های روز و همچنین بر واقع‌نمایی سوژه‌های آینده استوار است، می‌تواند برای این مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد. 🔹ما در ژانری که شما وارد پیدا شده‌اید، بسیار نوپا هستیم. برخی معتقدند اساساً فرم استانداردی برای این ژانر تعریف نشده است. نظر شما چیست؟ برای یک لیوان گلاب خالص نیاز به چه حجمی از گل محمدی داریم؟ رسیدن به یک فرم و ساختار در هنر، نیازمند حجم زیادی از آثار و کارکردن است. البته که ملاک آثار باکیفیت و شاخص است؛ آثاری که در مواجهه با سنجه‌های مخاطب، پیروز باشد. این مشمول کارکردن و تولید بسیار است. در همان فرایند تولید، ممکن است اثر ضعیف یک نویسنده موجب تجربه و قوت اثر نویسندۀ دیگری شود و آثار مختلف از یکدیگر تغذیه کنند. 🔹مهم‌ترین ویژگی کتاب ایذا از نظر شما که نویسندۀ این اثر هستید، چیست؟ این را مخاطبان باید بگویند. سعی من بر این بوده که سوژۀ شگفت‌انگیز و جدیدی را در ژانر پرمخاطب آینده‌نگاری مطرح کنم و بنویسم؛ سوژه‌ای که بر مبنای واقعیت باشد و هم‌ذات‌پنداری مخاطب را برانگیزد؛ اما در جهانی علمی‌تخیلی. به‌طور کلی، اگر رمانی جذابیت نداشته باشد و کششی برای مخاطب ایجاد نکند، یا با پیرنگ‌های پیچیده مخاطب را سردرگم کند، در نهایت منجر می‌شود تا رغبت و شوق مخاطب به آن کم شود و کتاب را کنار بگذارد. این با هنر فاصله دارد. اصل این است که نوشتۀ شما بتواند مخاطب را پای کتاب نگه دارد و حتی تا مدت‌ها بعد، ذهنش درگیر داستان باشد. سعی من این است که داستانی بنویسم که برای مخاطب کشش و جذابیت داشته باشد. ایجاد تعلیق و عنصر جذابیت مهم است. اینکه یک داستان جذابیت و تعلیق و کشش زیادی داشته باشد، به نظرم از اولویت‌های داستان‌نویسی در این روزگار است. امیدوارم توانسته باشم در ایذا جذابیت ایجاد کنم و مخاطب از خواندن کتاب لذت ببرد. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻رونمایی از ترجمه پنج کتاب کودک انتشارات جمال به زبان عربی 🔹پنج کتاب از جمله آثار کودک که به زبان عربی ترجمه شده برای نخستین‌بار در «بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط» رونمایی شدند. 🔹در «بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط» انتشارات جمال با ۳۰ عنوان کتاب به زبان عربی برای کودکان در این رویداد فرهنگی شرکت کرده و یکی از ناشران حاضر در غرفه خانه کتاب و ادبیات ایران است. 🔹علیرضا سبحانی‌نسب (مدیر انتشارات جمال) بیان داشت: تاکنون آثار انتشارات جمال به بیش از ۱۵ زبان منتشر شده است و تا پایان تابستان ۱۴۰۱ کتاب‌های منتشر شده به زبان عربی به ۱۰۰ عنوان خواهد رسید و این امید وجود دارد که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ انتشار کتاب به زبان انگلیسی نیز به مجموعه کتاب‌های بین‌المللی انتشارات جمال اضافه شود. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻«شروه‌ای برای حبیب» منتشر شد/ خاطرات بوشهری‌ها از فراق حاج قاسم 🔹برگ‌برگ این کتاب می‌کوشد با روایت عزاداری بوشهری‌ها در ماتم سردار دل‌ها از حتی دورافتاده‌ترین روستاهای جنوب کشور، اشک‌ها و مویه‌های اهالی را در این غم بزرگ و نفرت و کینه‌شان از دشمن را برای خوانندگان در زمان‌ها و البته مکان‌های دیگر ثبت و ضبط کند. 🔹«شروه‌ای برای حبیب» خاطرات مردم بوشهر از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی که تحقیق آن برعهده هاجر عابدینی‌نژاد بوده و تدوین آن توسط فریده الیاسی‌فرد صورت گرفته است در ۱۴۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است . 🔹علاقمندان جهت تهیه این کتاب‌، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. 🔹پیشتر شش کتاب «بر شانه‌های کارون»، «سردار سربدار»، «حافظ دل‌ها»، «یزله بر دجله»، «سلیمانی‌ها» و «ابرقدرت خداست» درباره روایت‌ها و خاطرات مردمی شهرهای مختلف از ایام شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده بود. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
📝مرتضی شمس‌آبادی 📕تنها گریه کن ✍️ اکرم اسلامی 📚 حماسۀ یاران 🔹 زندگی و داستان قهرمان‌ها نوشته می‌شود، ساخته می‌شود، دیده و خوانده می‌شود و در قلۀ توجه قرار می‌گیرد. طبیعی است. اما این قهرمان‌ها از کجا آمده‌اند؟ کجا پرورش پیدا کردند؟ کجا رشد کردند؟ کجا شکل گرفتند؟ کجا فهمیده و ساخته شدند برای قهرمان‌بودن؟ در کتاب‌های ما این «کجایی» کم‌رنگ‌ترین مسئله‌ای است که به آن پرداخته می‌شود و این نه‌تنها طبیعی نیست، که آسیبی بزرگ است. اگر بخواهیم با یک قهرمان آشنا شویم و از او بدانیم و بشناسیمش، شاید خواندن داستان او و صرفاً توجه به خودش کفایت کند؛ اما اگر بخواهیم مثل او شویم، مثل او را در شهر و جامعه‌مان ببینیم، مثل او را تربیت کنیم و مثل او را در زندگی خود داشته باشیم و او تبدیل به آخرین قهرمان زندگی و کشورمان نشود، باید ببینیم این قهرمان از کجا آمده، چگونه رشد کرده و چه عواملی سبب خلق و شکل‌گیری چنین انسانی شده است. به نظرم مخصوصاً در این روزها که روحیه‌هایمان به بهانه‌های مختلف تضعیف می‌شود، خود را می‌بازیم، کناره می‌گیریم، می‌بُریم و خسته می‌شویم، خواندن خاطرات مادری که در هر برهه، به‌شکلی خستگی‌ناپذیر برای کشورش تلاش کرده، می‌تواند پنجره‌ای به رویمان باز کند و امیدوار شویم به اینکه احتمالاً هنوز هم می‌شود مثل مادر شهید معماریان بود، مثل مادر شهید معماریان را یافت و فرزندانمان را مثل ایشان تربیت کرد؛ چراکه پیشرفت و رشد و بالندگی یک کشور از قضا به همین انسان‌ها وابسته است. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻مسعود دیانی «معاون شعر و ادبیات داستانی» خانه‌کتاب و ادبیات ایران شد 🔹حجت الاسلام والمسلمین مسعود دیانی طی حکمی از سوی علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، به‌عنوان معاون شعر و ادبیات داستانی این موسسه منصوب شد. 🔹در حکم انتصاب دیانی آمده است: «با استعانت از خداوند متعال؛ نظر به مراتب شایستگی‌ها، تعهد انقلابی، سوابق ادبی و مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «معاون شعر و ادبیات داستانی» مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب می‌شوید. 🔹از آنجا که با عنایت خاص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه شعر و ادبیات داستانی و تصویب اعضای هیات محترم امنای مؤسسه، از این پس سطح تشکیلاتی آن واحد سازمانی از دفتر به معاونت ارتقاء می‌یابد؛ شایسته است تدابیر لازم را برای سیاستگذاری و راهبردپردازی، همچنین ارتقاء کیفی و کمی فعالیت‌ها، با نظرداشت اولویت اصلیِ حمایت و تقویت جریان‌های فعال و متعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی اتخاذ نمایید.» در کارنامه مسعود دیانی که دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دین‌پژوهی است فعالیت‌هایی همچون سردبیری برنامه‌ی ادبی شب روایت و برنامه شب‌های هنر، سردبیری برنامه سوره، سردبیری مجله‌ی ادبی الفیا و عضویت در تحریریه‌ی ویکی‌شیعه دیده می شود. 🔹پیش از این غلامرضا طریقی سرپرست دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی بود که طی حکمی به عنوان مشاور مدیرعامل در امور فعالیت‌های فرهنگی منصوب شد. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
📝مهدی فراشی 📕تنها گریه کن ✍️ اکرم اسلامی 📚 حماسۀ یاران 🔹اعتراف می‌کنم کتاب را با بی‌میلی شروع کردم! آنچه بیش از همه موجب بی‌میلی‌ام شد، طرح جلد نه‌چندان جذابش بود؛ اما با خواندن چند صفحه، متوجه شدم داستان زندگی این مادر شهید به‌گونه‌ای آدمی را به خود فرامی‌خواند. داستان بکر، قلم روان نویسنده، کلمات ساده، اما ادبی با تعلیق‌های بجا و درست، کتاب را بسیار خواندنی کرده است. روایت صمیمانه و بی‌پیرایۀ داستان سبب حفظ محتوای غنی آن شده و به نظرم آن را در ردیف آثار فاخر دفاع مقدس قرار می‌دهد و در صورت معرفی خوب، به‌زودی جزو کتب پرفروش روز خواهد شد. تنها گریه کن روایت مادری دل‌سوز و صبور و زنی مجاهد و چریک است که شما را قدم‌به‌قدم با خودش به دل داستان زندگی این زن می‌برد؛ مادری که با مجاهدت‌های فراوان در لحظه‌لحظۀ عمرش، به اسوه‌ای از مجاهدت و استقامت بدل گشته است. ثمرۀ همین مجاهدت‌ها تقدیم پسری به سیدالشهدا به‌تعبیر اشرف‌السادات است. کتاب از شیطنت‌های کودکی و دخترانهٔ اشرف‌السادات شروع می‌شود و گریزی هم به عشقی شیرین و شورانگیز می‌زند؛ عشقی که ذره‌ذره جاری و زلال و زلال‌تر می‌شود. سپس، پا به دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذارد و نمایشی از یک زن چریک مسلمان ارائه می‌دهد که برای کاشتن نهال انقلاب هم‌پای مردم این سرزمین، روز و شب نمی‌شناسد. دست آخر، وارد عرصۀ دفاع مقدس می‌شود و رشادت‌های این بانو و خانواده‌اش را روایت می‌کند. در متن داستان، زحمات مادرانه برای تربیت فرزندانی نیکو به خوبی جان گرفته است. تنها گریه کن الگویی از یک زن مسلمان را به ما ارائه کرده است؛ زنی که توکل و توسل و در یک کلمه، ایمان به خدا، همچون خون در رگ، در شریان‌های زندگی‌اش جریان دارد و با همین سرمایه در برابر سختی‌ها و مشکلات مؤمنانه صبوری می‌کند. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻 معرفی کتاب گفتارهایی در روش‌شناسی اقتصاد/ موسی غنی‌نژاد/ انتشارات مینوی خرد 🔹 کنکاش در ماهیت علوم به‌دلیل وجود سؤالاتی دربارۀ اعتبار و حجیت گزاره‌های علمی با فلسفۀ علم، به‌خصوص معرفت‌شناسی و روش‌شناسی، پیوند تنگاتنگی دارد. سؤال از اینکه کدام نظریه و مدل در اقتصاد درست است، و آیا کارایی ملاک است یا صدق و کذب، همگی در فلسفۀ علم پاسخ داده می‌شود. طیف وسیع روش‌شناسی در اقتصاد را این اقتصاددانان تشکیل می‌دهند: اقتصاددانان متکی بر روش استنتاجی، پوزیتیویستی، مکتب اتریش، مکتب تاریخی آلمان، سوسیالیسم، مارکسیسم، روش فریدمن، لاکاتوش و ابزارگرایی. اینکه هرکدام چطور به وجود آمد، چگونه رشد یافت، چگونه نقد و اصلاح شد، داستانی دارد که نویسنده در کتاب روایت می‌کند. 🔹 روش‌شناسی اقتصاد در زمان حاضر دچار افت بسیاری شده که آشفتگی و ابهامات زیادی را در اقتصاد به وجود آورده است. کار به‌جایی رسیده است که منکیو (استاد اقتصاد) بدون اتکا به روش خاصی ده اصل اقتصادی را به‌صورت قطعی برای اقتصاد مطرح می‌کند. فریدمن بحث فلسفه در علم را به انحراف می‌کشد؛ چراکه خود وی گفته است: «به یاد نمی‌آورم چندان فلسفه‌ای خوانده باشم. البته دربارۀ متدولوژی فلسفه، پوپر را خوانده‌ام.» این‌چنین ضعف‌های روش‌شناختی، اقتصاد را ریاضی‌زده و دور از نظریات علمی کرده است. برای بازسازی علم اقتصاد می‌توان از بحث‌های میزس و مکتب اتریش کمک گرفت که در کتاب مروری بر آن‌ها خواهیم داشت. این کتاب می‌تواند برای آشنایی مقدماتی با روش‌شناسی اقتصاد به‌عنوان اولین کتاب مناسب علاقه‌مندان باشد تا با زبانی ساده و سیری تاریخی نظریات و تاریخچۀ روش در اقتصاد را بدانند. 🔹 مشکلات به‌وجود‌آمده در اقتصاد، مثل تأکید بیش‌ازحد اقتصاددانان بر ریاضیات و مدل‌سازی، نشان از ضعف بحث‌های روش‌شناسی در اقتصاد دارد. کتاب، منتقد جریان روش‌شناسی کلاسیک در اقتصاد است که فریاد رومر بر سر این روش ریاضی‌محوری را گواهی آشکار بر انحراف اقتصاد می‌گیرد. به‌نظر نویسنده نقدهایی نیز شکل‌ گرفته؛ ولی چون به‌شکل روش درنیامده است، قدرت رویارویی با جریان اصلی را ندارد. این انگیزۀ نویسندۀ از نوشتن کتاب است که به‌خوبی با سیری تاریخی، روش‌شناسی اقتصاد را از زبان اقتصاددانان و گفت‌وگوی بین آن‌ها بررسی کرده است. 🔹 پرداختن به روش‌شناسی جریان اصلی اقتصاد، در کنار نقدهای مکتب اتریش و افرادی همچون میزس، به خواننده در نقد روش‌شناسی اقتصاد متعارف کمک می‌کند. نویسنده طرف‌دار مکتب اقتصاد آزاد است؛ ولی این‌گونه نیست که آن را تماماً بپذیرد، حتی در کتاب به کسانی که دخالت دولت را در اقتصاد انکار می‌کنند، نقدهایی وارد می‌سازد. جمع بین این دو گزارۀ به‌ظاهر متناقض اولین سؤال از نویسنده است. باور به اقتصاد بازار (اقتصاد آزاد) در کنار مخالفت با پوزیتیویسم و طرح اشکال‌های مباحث روش‌شناسی در اقتصاد، ریاضی‌زدگی و فروپاشی علم اقتصاد، در کنار هم کمی پارادوکسیکال به نظر می‌رسد. 🔹 یافتن سازگاری در نظریات نویسنده به مطالعۀ دقیق‌تر دیگر آثار او نیاز دارد تا بتوان جمع‌بندی مناسبی ارائه کرد. پوشش‌ندادن برخی روش‌های دیگر در اقتصاد، مثل رفتارگرایی و روش‌های اسلامی، از نقیصه‌های کتاب است. تعلق‌خاطر نویسنده به مکتب اتریش و بازسازی اقتصاد به‌کمک کنش‌های انسانی در کتاب احساس می‌شود. او این دو رویکرد را منطقی‌تر و دقیق‌تر می‌داند. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻همۀ نقاط عطف یک مادر 📌گفت‌و‌گوی مجلۀ شیرازه کتاب با اکرم اسلامی، نویسندۀ کتاب «تنها گریه کن»: 🔹شما در این کتاب بیشتر مادر شهید را روایت کرده‌اید، یا خود شهید را؟ این کتاب حول محور مادر شهید معماریان است. ما زندگی اشرف‌سادات منتظری را از کودکی مرور می‌‌کنیم و همراه خط سیر داستانی جلو می‌‌آییم تا زمانی که به بعد از شهادت محمد می‌‌رسد. البته به‌دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم، در آن برهه کار را متوقف کردیم؛ وگرنه زندگی این زن پتانسیل این را دارد که به بعد از شهادت فرزندش هم پرداخته شود. می‌توان ابعاد مختلف وجودی این زن را در بعد از شهادت فرزندش و تمام بزنگاه‌هایی که در زندگی برای هر فردی پیش می‌‌آید، در کتاب به دیگران نشان داد. این کتاب حول محور شهید محمد معماریان نیست؛ بلکه حول محور شخصیت اشرف‌سادات منتظری، مادر شهید است. 🔹چرا اسم کتاب را تنها گریه کن گذاشتید؟ اینکه چرا اسم کتاب تنها گریه کن است، مربوط به ماجرایی است که در کتاب هم به آن پرداخته‌ایم. شب آخری که محمد برای مرخصی قم بوده و فردای آن روز به جبهه اعزام می‌‌شده، با حاج‌خانم خلوتی مادروپسری داشته است. آنجا به مادرش چند توصیه می‌‌کند. اول سعی می‌‌کند به مادرش قوت‌قلب و آرامش دهد و می‌‌گوید که به‌احتمال خیلی زیاد شهید می‌‌شوم و این آخرین دیدار و ملاقات ما است و می‌‌خواهم یک سری از حرف‌ها را به خودت بزنم. در بین این حرف‌ها، به مادرش توصیه می‌‌کند که شما مادر هستی و حتما محبت مادری مانع این خواهد شد که اگر از من جنازه‌ای برگشت، کنار بدن من بی‌تابی و گریه نکنی و من هم چنین چیزی را از تو نمی‌خواهم؛ ولی خواسته‌‌ای دارم و آن این است که اگر من به شهادت رسیدم و بدنم برگشت و تشییع شد، هیچ‌وقت بین مردم و به‌صورت آشکار بی‌قراری و گریه نکنی. حتی اگر خواستی برای من گریه کنی، از تو می‌خواهم تنها گریه کنی. این اسم وام‌گرفته‌شده از توصیه و خواستۀ محمد از مادرش است. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr
🔻گنجینۀ سینمای جنگی ما 📝حاتم ابتسام 🔹باعث بسی مباهات است که در کنار ژانر جنگی در سینمای جهان، ما ایرانی‌ها برای خودمان یک ژانر اختصاصی داریم به نام دفاع مقدس که گرچه زیرژانر جنگی به حساب می‌آید، ویژگی‌هایی دارد که آن را در سینمای دنیا شاخص کرده است. این شاخصه‌ها از دل فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس بیرون آمده است و وامدار ادبیاتی است که از زیسته‌ها و خاطرات رزمندگان به جا مانده. مفاهیمی همچون شهادت‌طلبی، حماسۀ شکست، تأسی از شهدای کربلا، ایثارگری جوانان و نوجوانان، کمبود امکانات نظامی، مردمی‌بودن نیروهای حاضر در جبهه و ارتباط عاطفی رزمندگان و مردم جزء این شاخصه‌هاست. هرچند در نگاهی کلی، این ژانر ایرانی با این مفاهیم از رویکردی جهانی متمایز شده و حاصل کار سینماگران در این حوزۀ سینمای دفاع مقدس را شکل داده، نباید غافل بود که بخش عمده‌ای از فیلم‌های ساخته‌شده تحت عنوان دفاع مقدس، با آنچه در هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌ها می‌گذشت، فاصله دارد. البته این فاصله نیز برمی‌گردد به همان نگاه حاکم سینماگران جهان به جنگ که نگاهی ضدجنگ و انتقادی است. سینمای جنگی در جهان بیشتر به‌عنوان ضدجنگ شناخته می‌شود و مؤلفان این حوزه بیشتر بر نقد جنگ متمرکز هستند و آثار مخرب آن را بر ساحت فردی و اجتماعی زیر ذره‌بین نگاه هنری قرار می‌دهند و از این دریچه فیلم‌هایشان را روایت می‌کنند. معمولاً فیلم‌هایی که دربارۀ جنگ ساخته شده، بدون اشاره به ریشه‌های ایدئولوژیک آن، نفس جنگیدن را محکوم می‌کند و از اینکه چه شد جنگی درگرفت و چرا اصلاً باید جنگید، حرفی به میان نمی‌آورد. فیلم‌های جنگی طوری تصویر می‌شوند که گویی ناگهان چند کشور از قیافۀ هم خوششان نیامده و به هم آویخته‌اند و ملت‌هایشان را بیچاره کرده‌اند. در این نگاه، صلح و هم‌زیستی ملت‌ها به‌عنوان هدفی غایی و مدینۀ فاضله معرفی و به مفهوم دفاع از کیان و ارزش‌ها کمتر پرداخته می‌شود. آنچه در سینمای دفاع مقدس ایران اسلامی شاهد آن هستیم، مفهوم دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌هاست که اتفاقاً در روایت آن، بحث بر سر مرز و حفظ تمامیت ارضی نقش کم‌رنگ‌تری نسبت به حفظ ارزش‌ها دارد. نه اینکه جغرافیا اهمیتی نداشته باشد، ولی تمام آن چیزی نیست که رزمندگان برایش از جان گذشتند. ارزش‌هایی که در بالا به آن اشاره شد و قوام‌دهندۀ ژانر دفاع مقدس هستند، در لحظه‌لحظۀ هشت سال دفاع مقدس عیان و پیش چشم بودند. رد این ارزش‌ها را بیشتر از سینما می‌توان در کتاب‌هایی یافت که در این حوزه منتشر شده‌اند. سینماگران البته با کم‌لطفی به این مفاهیم، بیشتر به سراغ داستان‌ها و سوژه‌هایی می‌روند که یا حادثه‌ای و هیجان‌انگیز هستند، یا پیچیدگی‌های دراماتیک داستانی دارند، یا اینکه جنگ را زیر سؤال می‌برند و بدون توجه به خاستگاه فکری رزمندگان که دل در گرو ارزش‌های انقلاب اسلامی و تصویری داشته‌اند که امام‌خمینی، بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، برایشان ترسیم کرده بود، قصه‌هایشان را بنا می‌کنند. نتیجه این می‌شود که به خیال خودشان فیلمی با زبان جهانی می‌سازند؛ غافل از اینکه سینمای جنگی ایران وقتی ارزشمند و محترم است که بر اساس همان ارزش‌های خودش ساخته و پرداخته شود، نه ارزش‌های پروپاگاندای حاکم بر سینمای جهان که اهداف خاص حکومت‌های خودکامه را پیگیری می‌کند. eitaa.com/MajmaNasheran Ble.im/MajmaNasheran instagram.com/mananashr