🔻مسعود دیانی «معاون شعر و ادبیات داستانی» خانهکتاب و ادبیات ایران شد
🔹حجت الاسلام والمسلمین مسعود دیانی طی حکمی از سوی علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، بهعنوان معاون شعر و ادبیات داستانی این موسسه منصوب شد.
🔹در حکم انتصاب دیانی آمده است:
«با استعانت از خداوند متعال؛ نظر به مراتب شایستگیها، تعهد انقلابی، سوابق ادبی و مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «معاون شعر و ادبیات داستانی» مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب میشوید.
🔹از آنجا که با عنایت خاص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه شعر و ادبیات داستانی و تصویب اعضای هیات محترم امنای مؤسسه، از این پس سطح تشکیلاتی آن واحد سازمانی از دفتر به معاونت ارتقاء مییابد؛ شایسته است تدابیر لازم را برای سیاستگذاری و راهبردپردازی، همچنین ارتقاء کیفی و کمی فعالیتها، با نظرداشت اولویت اصلیِ حمایت و تقویت جریانهای فعال و متعهد به ارزشهای انقلاب اسلامی اتخاذ نمایید.»
در کارنامه مسعود دیانی که دانشآموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دینپژوهی است فعالیتهایی همچون سردبیری برنامهی ادبی شب روایت و برنامه شبهای هنر، سردبیری برنامه سوره، سردبیری مجلهی ادبی الفیا و عضویت در تحریریهی ویکیشیعه دیده می شود.
🔹پیش از این غلامرضا طریقی سرپرست دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی بود که طی حکمی به عنوان مشاور مدیرعامل در امور فعالیتهای فرهنگی منصوب شد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
📝مهدی فراشی
📕تنها گریه کن
✍️ اکرم اسلامی
📚 حماسۀ یاران
🔹اعتراف میکنم کتاب را با بیمیلی شروع کردم! آنچه بیش از همه موجب بیمیلیام شد، طرح جلد نهچندان جذابش بود؛ اما با خواندن چند صفحه، متوجه شدم داستان زندگی این مادر شهید بهگونهای آدمی را به خود فرامیخواند. داستان بکر، قلم روان نویسنده، کلمات ساده، اما ادبی با تعلیقهای بجا و درست، کتاب را بسیار خواندنی کرده است. روایت صمیمانه و بیپیرایۀ داستان سبب حفظ محتوای غنی آن شده و به نظرم آن را در ردیف آثار فاخر دفاع مقدس قرار میدهد و در صورت معرفی خوب، بهزودی جزو کتب پرفروش روز خواهد شد.
تنها گریه کن روایت مادری دلسوز و صبور و زنی مجاهد و چریک است که شما را قدمبهقدم با خودش به دل داستان زندگی این زن میبرد؛ مادری که با مجاهدتهای فراوان در لحظهلحظۀ عمرش، به اسوهای از مجاهدت و استقامت بدل گشته است. ثمرۀ همین مجاهدتها تقدیم پسری به سیدالشهدا بهتعبیر اشرفالسادات است.
کتاب از شیطنتهای کودکی و دخترانهٔ اشرفالسادات شروع میشود و گریزی هم به عشقی شیرین و شورانگیز میزند؛ عشقی که ذرهذره جاری و زلال و زلالتر میشود. سپس، پا به دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میگذارد و نمایشی از یک زن چریک مسلمان ارائه میدهد که برای کاشتن نهال انقلاب همپای مردم این سرزمین، روز و شب نمیشناسد. دست آخر، وارد عرصۀ دفاع مقدس میشود و رشادتهای این بانو و خانوادهاش را روایت میکند. در متن داستان، زحمات مادرانه برای تربیت فرزندانی نیکو به خوبی جان گرفته است.
تنها گریه کن الگویی از یک زن مسلمان را به ما ارائه کرده است؛ زنی که توکل و توسل و در یک کلمه، ایمان به خدا، همچون خون در رگ، در شریانهای زندگیاش جریان دارد و با همین سرمایه در برابر سختیها و مشکلات مؤمنانه صبوری میکند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻 معرفی کتاب گفتارهایی در روششناسی اقتصاد/ موسی غنینژاد/ انتشارات مینوی خرد
🔹 کنکاش در ماهیت علوم بهدلیل وجود سؤالاتی دربارۀ اعتبار و حجیت گزارههای علمی با فلسفۀ علم، بهخصوص معرفتشناسی و روششناسی، پیوند تنگاتنگی دارد. سؤال از اینکه کدام نظریه و مدل در اقتصاد درست است، و آیا کارایی ملاک است یا صدق و کذب، همگی در فلسفۀ علم پاسخ داده میشود. طیف وسیع روششناسی در اقتصاد را این اقتصاددانان تشکیل میدهند: اقتصاددانان متکی بر روش استنتاجی، پوزیتیویستی، مکتب اتریش، مکتب تاریخی آلمان، سوسیالیسم، مارکسیسم، روش فریدمن، لاکاتوش و ابزارگرایی. اینکه هرکدام چطور به وجود آمد، چگونه رشد یافت، چگونه نقد و اصلاح شد، داستانی دارد که نویسنده در کتاب روایت میکند.
🔹 روششناسی اقتصاد در زمان حاضر دچار افت بسیاری شده که آشفتگی و ابهامات زیادی را در اقتصاد به وجود آورده است. کار بهجایی رسیده است که منکیو (استاد اقتصاد) بدون اتکا به روش خاصی ده اصل اقتصادی را بهصورت قطعی برای اقتصاد مطرح میکند. فریدمن بحث فلسفه در علم را به انحراف میکشد؛ چراکه خود وی گفته است: «به یاد نمیآورم چندان فلسفهای خوانده باشم. البته دربارۀ متدولوژی فلسفه، پوپر را خواندهام.» اینچنین ضعفهای روششناختی، اقتصاد را ریاضیزده و دور از نظریات علمی کرده است. برای بازسازی علم اقتصاد میتوان از بحثهای میزس و مکتب اتریش کمک گرفت که در کتاب مروری بر آنها خواهیم داشت. این کتاب میتواند برای آشنایی مقدماتی با روششناسی اقتصاد بهعنوان اولین کتاب مناسب علاقهمندان باشد تا با زبانی ساده و سیری تاریخی نظریات و تاریخچۀ روش در اقتصاد را بدانند.
🔹 مشکلات بهوجودآمده در اقتصاد، مثل تأکید بیشازحد اقتصاددانان بر ریاضیات و مدلسازی، نشان از ضعف بحثهای روششناسی در اقتصاد دارد. کتاب، منتقد جریان روششناسی کلاسیک در اقتصاد است که فریاد رومر بر سر این روش ریاضیمحوری را گواهی آشکار بر انحراف اقتصاد میگیرد. بهنظر نویسنده نقدهایی نیز شکل گرفته؛ ولی چون بهشکل روش درنیامده است، قدرت رویارویی با جریان اصلی را ندارد. این انگیزۀ نویسندۀ از نوشتن کتاب است که بهخوبی با سیری تاریخی، روششناسی اقتصاد را از زبان اقتصاددانان و گفتوگوی بین آنها بررسی کرده است.
🔹 پرداختن به روششناسی جریان اصلی اقتصاد، در کنار نقدهای مکتب اتریش و افرادی همچون میزس، به خواننده در نقد روششناسی اقتصاد متعارف کمک میکند. نویسنده طرفدار مکتب اقتصاد آزاد است؛ ولی اینگونه نیست که آن را تماماً بپذیرد، حتی در کتاب به کسانی که دخالت دولت را در اقتصاد انکار میکنند، نقدهایی وارد میسازد. جمع بین این دو گزارۀ بهظاهر متناقض اولین سؤال از نویسنده است. باور به اقتصاد بازار (اقتصاد آزاد) در کنار مخالفت با پوزیتیویسم و طرح اشکالهای مباحث روششناسی در اقتصاد، ریاضیزدگی و فروپاشی علم اقتصاد، در کنار هم کمی پارادوکسیکال به نظر میرسد.
🔹 یافتن سازگاری در نظریات نویسنده به مطالعۀ دقیقتر دیگر آثار او نیاز دارد تا بتوان جمعبندی مناسبی ارائه کرد. پوششندادن برخی روشهای دیگر در اقتصاد، مثل رفتارگرایی و روشهای اسلامی، از نقیصههای کتاب است. تعلقخاطر نویسنده به مکتب اتریش و بازسازی اقتصاد بهکمک کنشهای انسانی در کتاب احساس میشود. او این دو رویکرد را منطقیتر و دقیقتر میداند.
#گاه_نقد
#انتشارات_مینوی_خرد
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻همۀ نقاط عطف یک مادر
📌گفتوگوی مجلۀ شیرازه کتاب با اکرم اسلامی، نویسندۀ کتاب «تنها گریه کن»:
🔹شما در این کتاب بیشتر مادر شهید را روایت کردهاید، یا خود شهید را؟
این کتاب حول محور مادر شهید معماریان است. ما زندگی اشرفسادات منتظری را از کودکی مرور میکنیم و همراه خط سیر داستانی جلو میآییم تا زمانی که به بعد از شهادت محمد میرسد. البته بهدلیل محدودیتهایی که داشتیم، در آن برهه کار را متوقف کردیم؛ وگرنه زندگی این زن پتانسیل این را دارد که به بعد از شهادت فرزندش هم پرداخته شود. میتوان ابعاد مختلف وجودی این زن را در بعد از شهادت فرزندش و تمام بزنگاههایی که در زندگی برای هر فردی پیش میآید، در کتاب به دیگران نشان داد. این کتاب حول محور شهید محمد معماریان نیست؛ بلکه حول محور شخصیت اشرفسادات منتظری، مادر شهید است.
🔹چرا اسم کتاب را تنها گریه کن گذاشتید؟
اینکه چرا اسم کتاب تنها گریه کن است، مربوط به ماجرایی است که در کتاب هم به آن پرداختهایم. شب آخری که محمد برای مرخصی قم بوده و فردای آن روز به جبهه اعزام میشده، با حاجخانم خلوتی مادروپسری داشته است. آنجا به مادرش چند توصیه میکند. اول سعی میکند به مادرش قوتقلب و آرامش دهد و میگوید که بهاحتمال خیلی زیاد شهید میشوم و این آخرین دیدار و ملاقات ما است و میخواهم یک سری از حرفها را به خودت بزنم. در بین این حرفها، به مادرش توصیه میکند که شما مادر هستی و حتما محبت مادری مانع این خواهد شد که اگر از من جنازهای برگشت، کنار بدن من بیتابی و گریه نکنی و من هم چنین چیزی را از تو نمیخواهم؛ ولی خواستهای دارم و آن این است که اگر من به شهادت رسیدم و بدنم برگشت و تشییع شد، هیچوقت بین مردم و بهصورت آشکار بیقراری و گریه نکنی. حتی اگر خواستی برای من گریه کنی، از تو میخواهم تنها گریه کنی. این اسم وامگرفتهشده از توصیه و خواستۀ محمد از مادرش است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻گنجینۀ سینمای جنگی ما
📝حاتم ابتسام
🔹باعث بسی مباهات است که در کنار ژانر جنگی در سینمای جهان، ما ایرانیها برای خودمان یک ژانر اختصاصی داریم به نام دفاع مقدس که گرچه زیرژانر جنگی به حساب میآید، ویژگیهایی دارد که آن را در سینمای دنیا شاخص کرده است. این شاخصهها از دل فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس بیرون آمده است و وامدار ادبیاتی است که از زیستهها و خاطرات رزمندگان به جا مانده. مفاهیمی همچون شهادتطلبی، حماسۀ شکست، تأسی از شهدای کربلا، ایثارگری جوانان و نوجوانان، کمبود امکانات نظامی، مردمیبودن نیروهای حاضر در جبهه و ارتباط عاطفی رزمندگان و مردم جزء این شاخصههاست.
هرچند در نگاهی کلی، این ژانر ایرانی با این مفاهیم از رویکردی جهانی متمایز شده و حاصل کار سینماگران در این حوزۀ سینمای دفاع مقدس را شکل داده، نباید غافل بود که بخش عمدهای از فیلمهای ساختهشده تحت عنوان دفاع مقدس، با آنچه در هشت سال دفاع مقدس در جبههها میگذشت، فاصله دارد. البته این فاصله نیز برمیگردد به همان نگاه حاکم سینماگران جهان به جنگ که نگاهی ضدجنگ و انتقادی است.
سینمای جنگی در جهان بیشتر بهعنوان ضدجنگ شناخته میشود و مؤلفان این حوزه بیشتر بر نقد جنگ متمرکز هستند و آثار مخرب آن را بر ساحت فردی و اجتماعی زیر ذرهبین نگاه هنری قرار میدهند و از این دریچه فیلمهایشان را روایت میکنند. معمولاً فیلمهایی که دربارۀ جنگ ساخته شده، بدون اشاره به ریشههای ایدئولوژیک آن، نفس جنگیدن را محکوم میکند و از اینکه چه شد جنگی درگرفت و چرا اصلاً باید جنگید، حرفی به میان نمیآورد. فیلمهای جنگی طوری تصویر میشوند که گویی ناگهان چند کشور از قیافۀ هم خوششان نیامده و به هم آویختهاند و ملتهایشان را بیچاره کردهاند. در این نگاه، صلح و همزیستی ملتها بهعنوان هدفی غایی و مدینۀ فاضله معرفی و به مفهوم دفاع از کیان و ارزشها کمتر پرداخته میشود.
آنچه در سینمای دفاع مقدس ایران اسلامی شاهد آن هستیم، مفهوم دفاع از آرمانها و ارزشهاست که اتفاقاً در روایت آن، بحث بر سر مرز و حفظ تمامیت ارضی نقش کمرنگتری نسبت به حفظ ارزشها دارد. نه اینکه جغرافیا اهمیتی نداشته باشد، ولی تمام آن چیزی نیست که رزمندگان برایش از جان گذشتند. ارزشهایی که در بالا به آن اشاره شد و قوامدهندۀ ژانر دفاع مقدس هستند، در لحظهلحظۀ هشت سال دفاع مقدس عیان و پیش چشم بودند. رد این ارزشها را بیشتر از سینما میتوان در کتابهایی یافت که در این حوزه منتشر شدهاند.
سینماگران البته با کملطفی به این مفاهیم، بیشتر به سراغ داستانها و سوژههایی میروند که یا حادثهای و هیجانانگیز هستند، یا پیچیدگیهای دراماتیک داستانی دارند، یا اینکه جنگ را زیر سؤال میبرند و بدون توجه به خاستگاه فکری رزمندگان که دل در گرو ارزشهای انقلاب اسلامی و تصویری داشتهاند که امامخمینی، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، برایشان ترسیم کرده بود، قصههایشان را بنا میکنند. نتیجه این میشود که به خیال خودشان فیلمی با زبان جهانی میسازند؛ غافل از اینکه سینمای جنگی ایران وقتی ارزشمند و محترم است که بر اساس همان ارزشهای خودش ساخته و پرداخته شود، نه ارزشهای پروپاگاندای حاکم بر سینمای جهان که اهداف خاص حکومتهای خودکامه را پیگیری میکند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻اهمیت حقالناس از زبان کسانی که تا یک قدمی مرگ پیش رفتند
🔹کتاب «تقاص» با موضوع تأثیر حقالناس بر سرنوشت انسان در جهان آخرت توسط #انتشارات_شهید_ابراهیم_هادی منتشر و وارد کتابفروشیها شد.
🔹انتشارات شهید ابراهیم هادی بهتازگی کتاب «تقاص» را بهقلم گروهی از نویسندگان منتشر کرد و در دسترس علاقهمندان قرار داد. این اثر با موضوع بازگشت از مرگ و اهمیت حقالناس در سنجش اعمال انسان و تأثیر آن بر سرنوشت او در برزخ تدوین شده است.
🔹کتاب حاضر دربردارنده ۲۴ تجربه نزدیک به مرگ از زبان آدمهای مختلف است که همگی در یک موضوع، مشترکاند: اهمیت حقالناس.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻تجلیل از مؤسسه بوستان کتاب به عنوان «ناشر شایسته تقدیر»
🔹مؤسسه بوستان کتاب با چهار اثر در بیست و سومین دوره همایش «کتاب سال حوزه» به عنوان «ناشر شایسته تقدیر» تجلیل شد.
🔹در میان ۱۵۸۶ اثر ارسال شده به بیست و سومین دوره همایش «کتاب سال حوزه»، ۷۶ اثر به عنوان برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین شناخته شدند که در این میان، #موسسه_بوستان_کتاب با چهار اثر به عنوان «ناشر شایسته تقدیر» تجلیل شد.
🔹مؤسسه بوستان کتاب با داشتن بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب برگزیده در جشنوارههای مختلف، ۳۰ نوبت به عنوان «ناشر برگزیده» معرفی شده که این ویژگی در میان تمام ناشران کشور کسب این تعداد کتاب برگزیده و همزمان ناشر سال کشوری، حوزه، دانشجویی و… منحصر به فرد است.
🔹از جمله این افتخارات میتوان به ۸ نوبت ناشر سال کشوری، ۹ نوبت ناشر سال حوزه، ۴ نوبت ناشر سال دانشجویی، ۲ نوبت ناشر برگزیده نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، ۲ نوبت ناشر تقدیری جشنواره کتاب سال کودک و نوجوان استان قم، ۱ نوبت ناشر سی سال پژوهش در انقلاب اسلامی، یک نوبت ناشر برگزیده کتاب سال قرآن کریم، ۱ نوبت ناشر سال جشنواره کتاب خانواده و… اشاره کرد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻 معرفینامۀ انتشارات «کتاب پارسه» (۲)
🔹 اگر در دوران دولت آپارتاید مازاد سرمایه و ثروتهای طبیعی آفریقای جنوبی را اقلیت سفیدپوست تصاحب کرده و به خارج از کشور منتقل میکردند، در دوران حکومت کنگرۀ آفریقا و حتی شخص ماندلا آفریقای جنوبی بهسراغ وامگیری از نهادهای مالی بینالمللی با بهرههای سنگین رفت و در این بین در دامی افتاد که در دوران آپارتاید نیز به آن دام افتاده بود. خوشبینی افراطی به قدرتهای خارجی و حمایتهای تصنعی ایشان از آفریقای جنوبی، بر مبنای نظریۀ بازتولیدِ سرمایهداری از طریق پذیرش مخالفت غیرریشهای خودش و حمایت از آن است.
اندیشمندانی مانند لوفور بر این باورند که نظام سرمایهداری از پذیرش اکثریت مخالفان خویش و حمایت از آنها هراسی ندارد و در واقع انتقادات ایشان چون سبب بهبودی و رفع موانع پیشبرد سرمایهداری میشود، با روی باز پذیرفته میشود. در برهۀ تاریخی خاصی که مبارزۀ مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید در جریان بود، افکار عمومی جهان شروع به حمایت از مردم تحتستم دولت آپارتاید کرد و خواستار برچیدهشدن این دولت شد. منافع سرمایهداری نیز اقتضا میکرد از مبارزهای حمایت شود که علیه ریشههای سرمایهداری مدرن نباشد و صورتبندی وابستگی آفریقای جنوبی را تغییر ندهد؛ بهبیان روشنتر، چنین اصلاحی سبب عبور سرمایهداری از بحران شد.
🔹 نقد حکومتهای استبدادی از دیگر موضوعات محبوب نشر کتاب پارسه است که در این زمینه باید به چاپ آثار تیموتی اسنایدر، مورخ و نویسندۀ آمریکایی، همانند خودکامگی: بیست درس از قرن بیستم، و در مسیر ناآزادی اشاره کرد.
🔹 حوزههای جدید فناوری اطلاعات و اینترنت موضوعاتی است که در آثاری همچون دیپلماسی دیجیتال، اَبَرسینما، بایگانی همیشگی و اَبَرقدرتهای هوش مصنوعی سعی شده است تا از جنبههای گوناگون به آن پرداخته شود. در چاپ چنین آثاری اعتقاد بر این است که اقتصاد، سیاست، جامعه و... تحتتأثیر تحولات حوزۀ تکنولوژی وارد عرصۀ جدیدی شده که مفاهیمی مانند «انقلاب اطلاعاتی» و «اقتصاد دانشمحور» برای توصیف آنها ابداع شده است.
🔹در کتاب دموکراسیها چگونه میمیرند؟ اثر استیون لویتسکی و دانیل زیبلات، از دانشمندان علومسیاسی آمریکایی، با پیشفرضگرفتن حکومت لیبرالدموکراسی بهمثابۀ بهترین نظام سیاسی موجود، به تحولات بینالمللی و داخلی ایالات متحده پرداخته میشود. این دو نویسنده روند بهقدرترسیدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ را با پیشکشیدن مفاهیمی همچون خروج از روال سنتهای معمول و نانوشتۀ ساختار قدرت تحلیل میکنند.
در مجموع میتوان دیدگاه حاکم بر نشر کتاب پارسه را دنبالکردن نوعی از لیبرالدموکراسی معمول جوامع غربی دانست که کژکارکرد در آن اتفاقی استثنایی است، مانند بهقدرترسیدن دونالد ترامپ. چنین دیدگاهی از ارزشهای جریان اصلاحات در کشور متأثر است و تلاش شده چه در آثار تألیفی و چه در آثار ترجمهای، دغدغههای این جریان دنبال شود.
🔹 از مسائلی که در این انتشارات به آنها پرداخته شده است، میتوان این موضوعات را برشمرد: تأکید بر دموکراسی از منظری آسیبشناسانه، حقوق زنان، مسائل جامعۀ ایرانی، نقد رویکرد اقتصادی مبتنی بر صندوقهای اعتباری. در این رویکرد بر پیوستن ایران به نظم نوین جهانی تأکید شده و اعتقاد عمومی در آن این است که ناگزیر پیشرفت تکنولوژی کشورها را به این سمت خواهد برد و کشوری برنده است که بتواند در این فضا به کشنگری فعال و تأثیرگذاری بر دیگر کشورها دست بزند؛ البته با رعایت نظم جهانی و مقتضیات قدرتهای بزرگ همچون ایالات متحده.
🔹 باید اذعان کرد که روند تحولات بینالمللی مبین این نکته است که این نظام ترویجشده، با مشکلات و مسائل مختلفی دستوپنجه نرم میکند و کم نیستند اندیشمندان و متفکرانی که از راهکارهایی برای اصلاح اساسی یا پیریزی یک نظام جدید سخن میگویند: الکس کالینیکوس، ریچارد وولف، جان بلامی فاستر، پل کروگمن، جوزف استیگلیتز، ها جون چنگ، نائومی کلاین و... . این موضوع حلقۀ مفقودۀ آثار این ناشر است.
#گاه_نقد
#کتاب_پارسه
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻دو نسل؛ دو کشور
📝میثم رشیدی مهرآبادی
🔹 ۱. بیستوچند سال پیش که آمریکاییها به افغانستان آمدند تا به ادعای خودشان، زندگی را برای مردم این سامان راحتتر کنند و امنیت را به کوهها و درههای این کشور برگردانند، هیچکس فکر نمیکرد موریانۀ آمریکایی که به جان تنۀ درخت حکومت این کشور افتاده، بیست سال بعد، چنین فاجعهای را رقم بزند. درختِ بهظاهر تنومند این کشور چنان از داخل پوسیده بود که در کمتر از یک روز، فروریخت و خیلیها را زیر باز تنهاش لِه کرد. در همان روزها بود که دلدادگان آمریکا گمان کردند افغانستان به بهترین روزهای تاریخ این کشور میرسد و جایگاهی را کسب میکند که همۀ همسایگان به حالش غبطه میخورند. حالا، با گذشت حدود 25 سال که فاصلۀ تغییر یک نسل است، پردهها کنار رفت و واقعیتها هویدا شد.
۲. وقتی قطعنامۀ ۵۹۸ پذیرفته شد و شیپور جنگ آرام گرفت، کسانی که در سالهای جنگ فکر میکردند سرشان بیکلاه مانده، طبل سازندگی را دست گرفتند تا از کنار آن به نان و نوایی برسند. نه اینکه سازندگی بد باشد؛ اما سازندگ» هم میتوانست طبق اصول انقلابی و مثل سالهای جنگ پیش برود! هنوز یک دهه از آن سالها نگذشته بود که با استقرار دولت دوم خرداد، بسیاری از ارزشهای سوم خرداد رو به فراموشی گذاشت. دشمن تادندانمسلح که در نبرد رودررو نتوانسته بود به پیروزی برسد، از کانال تلویزیونها و سایتهای اینترنتی، راه جدیدی را برای نفوذ و ضربه پیدا کرده بود؛ اما رهبر حکیم انقلاب گوشی را خیلی زود به دست جوانهایی داد که هنوز گول ظواهر را نخورده بودند. هشدار تهاجم فرهنگی اگرچه به مذاق برخی خوش نیامد، جوانهای پاکطینت را هوشیار کرد که حواسشان به اطراف و تحرکهای دشمن باشد.
۳. بیستوپنج سال از پایان جنگ هشتساله گذشته بود که ناقوس جنگ در جای دیگری از دنیا بلند شد. این بار، دشمنان به حرم امن اهلبیت در سرزمین سوریه حمله کرده بودند. مدافعان حرمِ عراقی در گروههای خودجوش، خودشان را به دمشق رساندند و مستشاران نظامی هم از ایران، روانۀ پایتخت سوریه شدند؛ مستشارانی که همهشان جوان بودند و بدون اینکه سابقۀ حضور در جنگ هشتساله را داشته باشند، افتخارات آن سالها را بهخوبی به خاطر داشتند. گروههای اول با نیت آموزش و ارائۀ مشاورۀ نظامی عازم سوریه شدند و از بینشان، تعداد انگشتشماری باقی ماندند و بقیه به شهادت رسیدند؛ اما دیری نپایید که سیل داوطلبان دفاع از حرم، پاشنۀ در اتاقهای فرماندهی سپاههای استانی را درآوردند و مقاومتهای دیپلماتیک شکست! ایران مجبور بود تعدادی از این عاشقان شهادت را به سوریه بفرستد تا از یأس و ناامیدی در بین آنها جلوگیری کند؛ جوانان پرشوری که متولدین دهۀ هفتاد هم بینشان دیده میشد و حالا با رضایتنامۀ والدین و بدون اینکه در رقم تاریخ تولدشان در شناسنامه دستی ببرند، خودشان را به فرودگاه امام خمینی تهران میرساندند. در بین این مدافعان، جوانان پرشوری بودند که یگان موفق فاطمیون را تشکیل دادند و در نبرد سوریه، حماسههای بینظیری آفریدند؛ جوانان افغان که اکثراً وضع مالی خوبی داشتند و کار و بارشان را گذاشتند تا به دفاع از حرم بپردازند. برخی از آنها با این احتمال که دیگر امکان حضور در کشورشان را نخواهند داشت، از طریق قاچاقچیها خودشان را به تهران یا مشهد میرساندند تا برای دفاع از حرم ثبتنام کنند.
۴. هر ۲۵ سال، یک نسل عوض میشود و حالا میشود دو ۲۵ سال و دو نسل از دو کشور را در مقابل هم قرار داد و بهخوبی بینشان مقایسه کرد. ۲۵ سالی که نظامیان ناتو و آمریکا برای افغانستان رقم زدند و 25 سالی که جوانان ایرانی روی پای خودشان آن را ساختند. فعالان حوزۀ کتاب چقدر توانستهاند برای این نسل و نسلهای بعد از آن، خوراک و محتوای فرهنگی تولید کنند؟
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت برگزار خواهد شد
🔹مؤسسه پژوهشی - فرهنگی انقلاب اسلامی «دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» را همراه با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» برگزار خواهد کرد.
🔹این مراسم روز یکشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰، از ساعت ۱۶ در محل بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک برگزار میشود.
🔹کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی از رختشویی در دوران دفاعمقدس است که در ۵۰۴ صفحه، به قلم سرکار خانم فاطمهسادات میرعالی نوشته و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (#انتشارات_راه_یار) چاپ شده است.
🔹این مراسم بصورت زنده از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و همچنین شبکههای سیما پخش خواهد شد.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻تصویری بدون توصیف
📝زینب آزاد
🔹همۀ ما شنیدهایم که رخدادهای قرن بیستم، جزو رخدادهای نادر تاریخ است؛ چراکه همۀ حوزهها و همۀ اقشار جامعه را در هر سن و هر صنفی، درگیر خود کرده است. اگر اتفاقات این دوره را مرور کنید، به یک سرمنشأ و سرچشمۀ واحد میرسید؛ اما حرف من در این یادداشت، بررسی علل و عوامل رخدادهای قرن بیستم نیست. حرف من روایتگری وقایعی است که میتواند از کاه کوه بسازد.
اگر دربارۀ وقایع قرن بیستم، چند کتاب از چند حوزۀ مختلف خوانده باشید که با استناد به اتفاقات تاریخنگاری شده است، حرف من را تأیید میکنید. روایتهای مختلفی از این دوره وجود دارد که گاه، تصویر روشن و تلخی را به مخاطب نشان میدهد و گاهی در میان توصیفات ناشیانه، راه اصلی را گم میکند و به حاشیه میرود. برخی گزارهها یک تصویر از یک رخداد را ارائه میدهند که میتواند افراد مختلفی را درگیر و ماندگار کند؛ اما از طرفی برخی از گزارهها، حتی بدون غرض و منظور خاصی، مخاطب را به بیراهه میبرد و چیزی را خلاف واقعیت نشان میدهند. علت هم این است که در توصیف، بهدلیل بازبودن دست نویسنده و محدودنبودن کلمات، رشتۀ کلام از دست خارج شده و مطلب اصلی گم میشود.
دفاع مقدس ما هم نیاز به چنین تصویرسازیهایی دارد؛ تصویرهایی واقعی و بهدور از توصیف. نویسندگان ما میتوانند با تکیه بر تواناییهای خود و بررسی مستندات موجود، تصویری از دفاع مقدس ارئه کنند که نتیجهاش چیزی جز تقویت روحیه و انگیزۀ وطنپرستی نباشد. برای تحقق این هدف باید از شعارزدگی دوری کنند؛ چراکه دفاع مقدس پتانسيل بسيار بالايی را ايجاد کرده و زمينۀ فعاليت گستردۀ آنان را در پرداختن به موضوعات مختلف فراهم كرده است. خلق آثار ادبی و هنری ارزشمند از دوران دفاع مقدس و ثبت و ضبط افتخارات اين دوران و انتقال آن به نسلهای بعدی از طريق هنر و ادبيات، از جمله پنجرههایی بود كه جنگ و دفاع مقدس به روی هنر و ادبيات باز كرد.
با توجه به اینکه ژانر جنگ در جهان مخاطبان زیادی دارد و بسیاری از بزرگان ادبیات دربارۀ جنگ حداقل یک اثر دارند، باید با دقت نظر بیشتری به این موضوع پرداخته شود. درست است که بیان روایتی از جنگ تخصص خاصی نمیخواهد، اما بیان آن به زبان مخاطب، نیازمند یک مهارت است؛ مهارتی که میتواند مخاطب را راغب و حتی معاند اصل ماجرا کند. به همین دلیل، حرفزدن از ادبیات جنگ برای نسلی که آن را نچشیدهاند و میان هجمهای بزرگ از تحریفها و زخارف گوناگون قرار دارند، مهارت میخواهد و برای این مدعا باید از توصیفات اضافه چشمپوشی کرد.
آنچه در تصویرسازی از جنگ حائز اهمیت است، این است که میتواند بدون درنظرگرفتن شغل و تحصیلات و جایگاه اجتماعی مخاطبان، روحیه و انگیزۀ وطنپرستی را تقویت کرده و مفاهیمی همچون قهرمان، مرگ با عزت، دفاع مقدس و امثال اینها را بهخوبی تبیین کند.
در این مبحث، جایی برای شعار و عرضاندام و بهرخکشیدن استعداد نیست، اینجا حرف از تصویر است، حرف از واقعیت است. جنگ هشتساله هم صرفاً یک روایت نیست؛ یک دنیا روایت است که میتوان از لحظهبهلحظهاش نکات ارزشمندی را بدون اغراق بیان کرد و مخاطب را تحتتأثیر قرار داد. دفاع مقدس ما هنوز هم تصاویر زیبایی دارد که هیچ نویسندهای به سراغ آنها نرفته است. جوانان و نوجوان این دوره را هم نمیتوان نادیده گرفت.
نمیتوان از بیان اتفاقاتی صرفنظر کرد که در کمتر از نیمقرن گذشتهشان رخ داده است. هیچکس نمیتواند منکر ضرورت آشنایی نوجوانان و جوانان امروزی با موضوعات دفاع مقدس شود. این آشنایی سبب میشود نوجوان امروزی در آینده، رویدادهایی را که در کشورش اتفاق میافتد، آگاهانهتر دنبال کند و تصویر خوبی از چگونگی پشتیبانی برادران و پدران و مادران از جنگ داشته باشد؛ همان طور که تصویر تاریخی از قرن بیستم، به تحلیل و بررسی رخدادهای بعدی و پیشگیری از آن کمک میکند.
با توجه به گذشت چند دهه از جنگ هشتساله، متولیان این حوزه به بلوغ فکری واحدی رسیدهاند و میتوانند در این حوزه سرمایهگذاریهای ارزشمندی کرده و نتیجۀ مطلوبی هم دریافت کنند. نویسندگان ما هم میتوانند از مستندات معتبر و حتی شاهدان زندهای که جنگ را بهعینه دیدهاند، استفاده کنند و با دانش و توانایی خود، تصویری واقعی را ارائه دهند که اگر این کار را نکنند، جنگ به روایت غربیها نهتنها به نفع ما نیست، که تیشه به ریشۀ تمام تاریخچۀ ما میزند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
(https://attach.fahares.com/5aaLH6czX7/uz469j/znAg==) 🔻ایران و لبنان در حوزه ترجمه و تبادل آثار ظرفیتهای خوبی دارند
🔹علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به همراه محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در شصتوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت با محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان دیدار کرد.
🔹محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان بیان داشت: لبنان در چند دهه اخیر تحولات زیادی داشت و با بسیاری از کشورها روابط حسنه و غیرحسنه برقرار کرد اما اعتقاد داریم تاکنون با جمهوری اسلامی ایران بهترین رابطه را داشتهایم. فلسطین از نظر اخلاقی، انسانی و دینی در وجدان ما است و این نگاه، فرهنگ و سیاست لبنانیها بوده و در بسیاری از مناسبات، تمرکز اصلی روی محور فلسطین و مقاومت مردم فلسطین است.
🔹وی در پایان سخنان خود گفت: فرهنگ را فقط برای فرهنگ نمیخواهیم؛ بلکه فرهنگ باید موجب بیداری و آگاهی ملتها باشد. هر فعالیت فرهنگی در حوزه فلسطین باید در رابطه با بیداری، آگاهیدهی و اطلاعرسانی در حوزه فلسطین باشد؛ ماجرای فلسطین به این مرز جغرافیایی محدود نیست چرا که تاریخ آن را ثابت کرده و ممکن است این اتفاقات برای هر کشوری رخ دهد. بنابراین باید بتوانیم در سیاست، فرهنگ، دین، منافع و مصلحت جامعه و… نگاه منطقی و جامع داشته باشیم و جامعه را از طریق فرهنگ به بهترین راه هدایت کنیم؛ در این صورت شاهد سعادت و عاقبت به خیری یک جامعه خواهیم بود.
🔹محمدعلی مرادیان با اشاره به شکلگیری «جایزه جهانی فلسطین» گفت: این جایزه از موضوعات راهبردی است که در ایران به آن پرداخته میشود. جایزه جهانی فلسطین دیپلماسی فرهنگی، مناسبات فرهنگی و روابط ناشران و نویسندگان دو کشور را تقویت میکند. پیشنهاد میکنم کتابهای برگزیده لبنان را در ایران و آثار برگزیده ایران را در لبنان منتشر شود.
🔹وی افزود: با گسترش روابط و مناسبات بین دو کشور، شاهد آثار شاخص ادبی در حوزههای مختلف ترجمه خواهیم بود. جایزه جهانی فلسطین مربوط به ادبیاتی است که درباره فلسطین و مظلومیت فلسطین در قالب ادبیات ثبت شده باشد؛ ادبیات بهترین شیوه برای انعکاس مظلومیت مردم فلسطین است.
🔹محمدعلی مرادیان در پایان به شکلگیری دبیرخانه جایزه جهانی فلسطین اشاره کرد و گفت: یکی از کشورهایی که میتوان از آثار نویسندگان و ادیبان آن برای جایزه جهانی استفاده کرد لبنان است. وزارت فرهنگ لبنان برای دست به قلم شدن نویسندگان تلاشکند تا در این فراخوان جهانی حضور پیدا کنند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr