🔻تصویری بدون توصیف
📝زینب آزاد
🔹همۀ ما شنیدهایم که رخدادهای قرن بیستم، جزو رخدادهای نادر تاریخ است؛ چراکه همۀ حوزهها و همۀ اقشار جامعه را در هر سن و هر صنفی، درگیر خود کرده است. اگر اتفاقات این دوره را مرور کنید، به یک سرمنشأ و سرچشمۀ واحد میرسید؛ اما حرف من در این یادداشت، بررسی علل و عوامل رخدادهای قرن بیستم نیست. حرف من روایتگری وقایعی است که میتواند از کاه کوه بسازد.
اگر دربارۀ وقایع قرن بیستم، چند کتاب از چند حوزۀ مختلف خوانده باشید که با استناد به اتفاقات تاریخنگاری شده است، حرف من را تأیید میکنید. روایتهای مختلفی از این دوره وجود دارد که گاه، تصویر روشن و تلخی را به مخاطب نشان میدهد و گاهی در میان توصیفات ناشیانه، راه اصلی را گم میکند و به حاشیه میرود. برخی گزارهها یک تصویر از یک رخداد را ارائه میدهند که میتواند افراد مختلفی را درگیر و ماندگار کند؛ اما از طرفی برخی از گزارهها، حتی بدون غرض و منظور خاصی، مخاطب را به بیراهه میبرد و چیزی را خلاف واقعیت نشان میدهند. علت هم این است که در توصیف، بهدلیل بازبودن دست نویسنده و محدودنبودن کلمات، رشتۀ کلام از دست خارج شده و مطلب اصلی گم میشود.
دفاع مقدس ما هم نیاز به چنین تصویرسازیهایی دارد؛ تصویرهایی واقعی و بهدور از توصیف. نویسندگان ما میتوانند با تکیه بر تواناییهای خود و بررسی مستندات موجود، تصویری از دفاع مقدس ارئه کنند که نتیجهاش چیزی جز تقویت روحیه و انگیزۀ وطنپرستی نباشد. برای تحقق این هدف باید از شعارزدگی دوری کنند؛ چراکه دفاع مقدس پتانسيل بسيار بالايی را ايجاد کرده و زمينۀ فعاليت گستردۀ آنان را در پرداختن به موضوعات مختلف فراهم كرده است. خلق آثار ادبی و هنری ارزشمند از دوران دفاع مقدس و ثبت و ضبط افتخارات اين دوران و انتقال آن به نسلهای بعدی از طريق هنر و ادبيات، از جمله پنجرههایی بود كه جنگ و دفاع مقدس به روی هنر و ادبيات باز كرد.
با توجه به اینکه ژانر جنگ در جهان مخاطبان زیادی دارد و بسیاری از بزرگان ادبیات دربارۀ جنگ حداقل یک اثر دارند، باید با دقت نظر بیشتری به این موضوع پرداخته شود. درست است که بیان روایتی از جنگ تخصص خاصی نمیخواهد، اما بیان آن به زبان مخاطب، نیازمند یک مهارت است؛ مهارتی که میتواند مخاطب را راغب و حتی معاند اصل ماجرا کند. به همین دلیل، حرفزدن از ادبیات جنگ برای نسلی که آن را نچشیدهاند و میان هجمهای بزرگ از تحریفها و زخارف گوناگون قرار دارند، مهارت میخواهد و برای این مدعا باید از توصیفات اضافه چشمپوشی کرد.
آنچه در تصویرسازی از جنگ حائز اهمیت است، این است که میتواند بدون درنظرگرفتن شغل و تحصیلات و جایگاه اجتماعی مخاطبان، روحیه و انگیزۀ وطنپرستی را تقویت کرده و مفاهیمی همچون قهرمان، مرگ با عزت، دفاع مقدس و امثال اینها را بهخوبی تبیین کند.
در این مبحث، جایی برای شعار و عرضاندام و بهرخکشیدن استعداد نیست، اینجا حرف از تصویر است، حرف از واقعیت است. جنگ هشتساله هم صرفاً یک روایت نیست؛ یک دنیا روایت است که میتوان از لحظهبهلحظهاش نکات ارزشمندی را بدون اغراق بیان کرد و مخاطب را تحتتأثیر قرار داد. دفاع مقدس ما هنوز هم تصاویر زیبایی دارد که هیچ نویسندهای به سراغ آنها نرفته است. جوانان و نوجوان این دوره را هم نمیتوان نادیده گرفت.
نمیتوان از بیان اتفاقاتی صرفنظر کرد که در کمتر از نیمقرن گذشتهشان رخ داده است. هیچکس نمیتواند منکر ضرورت آشنایی نوجوانان و جوانان امروزی با موضوعات دفاع مقدس شود. این آشنایی سبب میشود نوجوان امروزی در آینده، رویدادهایی را که در کشورش اتفاق میافتد، آگاهانهتر دنبال کند و تصویر خوبی از چگونگی پشتیبانی برادران و پدران و مادران از جنگ داشته باشد؛ همان طور که تصویر تاریخی از قرن بیستم، به تحلیل و بررسی رخدادهای بعدی و پیشگیری از آن کمک میکند.
با توجه به گذشت چند دهه از جنگ هشتساله، متولیان این حوزه به بلوغ فکری واحدی رسیدهاند و میتوانند در این حوزه سرمایهگذاریهای ارزشمندی کرده و نتیجۀ مطلوبی هم دریافت کنند. نویسندگان ما هم میتوانند از مستندات معتبر و حتی شاهدان زندهای که جنگ را بهعینه دیدهاند، استفاده کنند و با دانش و توانایی خود، تصویری واقعی را ارائه دهند که اگر این کار را نکنند، جنگ به روایت غربیها نهتنها به نفع ما نیست، که تیشه به ریشۀ تمام تاریخچۀ ما میزند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
(https://attach.fahares.com/5aaLH6czX7/uz469j/znAg==) 🔻ایران و لبنان در حوزه ترجمه و تبادل آثار ظرفیتهای خوبی دارند
🔹علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به همراه محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در شصتوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت با محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان دیدار کرد.
🔹محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان بیان داشت: لبنان در چند دهه اخیر تحولات زیادی داشت و با بسیاری از کشورها روابط حسنه و غیرحسنه برقرار کرد اما اعتقاد داریم تاکنون با جمهوری اسلامی ایران بهترین رابطه را داشتهایم. فلسطین از نظر اخلاقی، انسانی و دینی در وجدان ما است و این نگاه، فرهنگ و سیاست لبنانیها بوده و در بسیاری از مناسبات، تمرکز اصلی روی محور فلسطین و مقاومت مردم فلسطین است.
🔹وی در پایان سخنان خود گفت: فرهنگ را فقط برای فرهنگ نمیخواهیم؛ بلکه فرهنگ باید موجب بیداری و آگاهی ملتها باشد. هر فعالیت فرهنگی در حوزه فلسطین باید در رابطه با بیداری، آگاهیدهی و اطلاعرسانی در حوزه فلسطین باشد؛ ماجرای فلسطین به این مرز جغرافیایی محدود نیست چرا که تاریخ آن را ثابت کرده و ممکن است این اتفاقات برای هر کشوری رخ دهد. بنابراین باید بتوانیم در سیاست، فرهنگ، دین، منافع و مصلحت جامعه و… نگاه منطقی و جامع داشته باشیم و جامعه را از طریق فرهنگ به بهترین راه هدایت کنیم؛ در این صورت شاهد سعادت و عاقبت به خیری یک جامعه خواهیم بود.
🔹محمدعلی مرادیان با اشاره به شکلگیری «جایزه جهانی فلسطین» گفت: این جایزه از موضوعات راهبردی است که در ایران به آن پرداخته میشود. جایزه جهانی فلسطین دیپلماسی فرهنگی، مناسبات فرهنگی و روابط ناشران و نویسندگان دو کشور را تقویت میکند. پیشنهاد میکنم کتابهای برگزیده لبنان را در ایران و آثار برگزیده ایران را در لبنان منتشر شود.
🔹وی افزود: با گسترش روابط و مناسبات بین دو کشور، شاهد آثار شاخص ادبی در حوزههای مختلف ترجمه خواهیم بود. جایزه جهانی فلسطین مربوط به ادبیاتی است که درباره فلسطین و مظلومیت فلسطین در قالب ادبیات ثبت شده باشد؛ ادبیات بهترین شیوه برای انعکاس مظلومیت مردم فلسطین است.
🔹محمدعلی مرادیان در پایان به شکلگیری دبیرخانه جایزه جهانی فلسطین اشاره کرد و گفت: یکی از کشورهایی که میتوان از آثار نویسندگان و ادیبان آن برای جایزه جهانی استفاده کرد لبنان است. وزارت فرهنگ لبنان برای دست به قلم شدن نویسندگان تلاشکند تا در این فراخوان جهانی حضور پیدا کنند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
(https://attach.fahares.com/y9V072K0W9EQoPgy+BTCgQ==) 🔻۶ اثر ترجمه عربی نشر ۲۷ در نمایشگاه کتاب بیروت رونمایی شد
🔹شصتوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب «بیروت»، پنجشنبه دوازدهم اسفندماه با حضور «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان، جمعی از مقامات و شخصیتهای سیاسی، دانشگاهی، دینی و فرهنگی لبنان و نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد. این دوره از نمایشگاه کتاب بیروت، پس از وقفه سهساله به دلیل ناآرامیهای داخلی، شیوع ویروس کرونا و انفجار بندر بیروت که باعث تخریب مکان برگزاری نمایشگاه شد، پس از بازسازی یکی از سالنهای نمایشگاهی، به مدت ۱۰ روز در حال برگزاری است.
🔹خانه کتاب و ادبیات ایران برای اولینبار در قالب غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران با عرضه بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب از ناشران ایرانی در حوزههای مختلف دین، ادبیات، ادبیات دفاع مقدس و پایداری، شعر، تاریخ، هنر، کودک و نوجوان و ... در این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب «بیروت» حضور دارد.
🔹در جریان برپایی این نمایشگاه، مراسم رونمایی از شش اثر ترجمه عربی نشر ۲۷ بعثت، ۱۶ اسفندماه در نمایشگاه کتاب بیروت برگزار شد. در این مراسم از گلعلی بابایی، نویسنده کتابهای «پیغام ماهیها» و «در هالهایی از غبار» تقدیر شد. در پایان مراسم نیز، فوم برد ۶ کتب رونمایی و امضاء شد.
🔹مازیار حاتمی؛ مدیر نشر ۲۷ بعثت، درباره حضور این انتشارات در نمایشگاه کتاب بیروت گفت: نشر ۲۷ بعثت با ۱۴ کتاب ترجمهشده در این نمایشگاه شرکت کرده و این دومین بار است که در این نمایشگاه حضور مییابیم. نماینده نشر ۲۷ بعثت از روز نخست برپایی این نمایشگاه، آنجا حضور داشته است.
🔹وی با بیان اینکه امسال ۶ اثر برای رونمایی داشتیم که هفدهم اسفندماه با حضور گلعلی بابایی که صاحب دو تا از این آثار بود، رونمایی شد، افزود: در این مراسم، کتابهای «در هالهای از غبار» و «پیغام ماهیها»، تألیف گلعلی بابایی، «عزیزتر از جان»، اثر کبری خدابخش و «در هیاهوی سکوت» تألیف جواد کلاته عربی که از سوی دارالمعارف ترجمه شده، رونمایی شد.
🔹حاتمی با اشاره به حضور بهترین ناشران منطقه در نمایشگاه کتاب بیروت در رابطه با سطح کیفی این نمایشگاه، اظهار کرد: شرکتکنندگان در این نمایشگاه بیشتر از کشور لبنان هستند. شصت و سومین دوره نمایشگاه کتاب بیروت بعد از وقفه سهساله برگزار شد و شیوع بیماری کرونا و انفجار، نمایشگاه را از نظر اقتصادی، حضور ناشران و استقبالکنندهها تحتالشعاع قرار داده، اما درکل اقدام مبارکی است.
🔹وی گفت: برپایی این نمایشگاه را به فال نیک میگیرم، چون این اقدامات، سلسلهوار است؛ یعنی بعد از نمایشگاه بیروت، نمایشگاه دمشق و عراق که برگزار شود، در نهایت میتوانیم معدل بگیریم که نمایشگاه چه دستاوردی داشته است.
🔹مدیر نشر ۲۷ بعثت بیان کرد: بهترین روش برای حضور در نمایشگاههای خارج از کشور این است که هر ناشری که میتواند در کار ترجمه وارد شود، به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاهها حضور یابند. جلسات بحث و بررسی بین آنها برگزار شود و با هم تعامل و مشارکت کنند و به دنبال آن آثار فاخر نویسندگان خارجی در کشور ما توزیع شود و آثار نویسندگان ایرانی در سایر کشورها در دسترس علاقهمندان قرار گیرد.
🔹وی افزود: علاوه بر انتشارات ۲۷ بعثت، ناشرانی ازجمله جامعةالمصطفی، انتشارات جمال، انتشارات فاتحان، انتشارات ستارگان درخشان، انتشارات کتاب جمکران و انتشارات سوره مهر در نمایشگاه حضور مستقیم دارند. ما اگر در این نمایشگاه خوب حضور پیدا کنیم و ناشران ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار کنند و با هر کشور، یک کتاب مشارکت بگیریم، برگ برنده و کارنامه خوبی برای ناشران خواهد بود.
🔹حاتمی اظهار کرد: کتابهای انتشارات شهید کاظمی و روایت فتح نیز در این نمایشگاه ارائه میشود و ناشرانی مانند دارالمودة و دارالمعارف که لبنانی هستند چون در سالهای قبل با ما مشارکت کردهاند، کتابهای انتشارات ۲۷ بعثت در غرفههای آنها وجود دارد و اگر هرسال چند مشارکت با ناشران لبنانی بگیریم، کتابهای ما در کشورهای عربی توزیع میشود.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
(https://attach.fahares.com/trTGXAsc1SAtVeC4dSpHKg==) 🔻۶ عنوان از آثار انتشارات کتاب جمکران راهی لبنان میشود
🔹قرارداد انتشار ۶ عنوان کتاب از #انتشارات_جمکران ، در حاشیه برگزاری شصتوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت، با ناشران لبنانی منعقد شد.
🔹اصغر بخشایش، نماینده انتشارات کتاب جمکران در شصتوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت، ضمن طرح این نکته که انتشارات کتاب جمکران طی سالیان گذشته ارتباط خوب و مستمری با ناشران لبنانی برقرار کرده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از بیست کتاب این انتشارات توسط ناشران لبنانی چاپ و روانه بازار نشر این کشور و سایر کشورهای عربی شده است.
🔹وی با اشاره به حضور مستقیم این انتشارات در شصتوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت عنوان کرد: چهل عنوان کتاب از انتشارات کتاب جمکران در این نمایشگاه در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است؛ همچنین در این دوره از نمایشگاه کتاب بیروت، ترجمه کتابهای «اربعین طوبی»، «ثارالله»، «حاج قاسم و طیران اللوحات» نیز رونمایی شدند.
🔹اصغر بخشایش در ادامه بیان کرد: در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب بیروت قرارداد شش اثر انتشارات کتاب جمکران شامل «نخل و نارنج» نوشته وحید یامینپور، «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری، «صدای بال جبرئیل»، «کریم آل عبا»، «ریحانه پیامبر» و «فرزندکعبه» نوشته محسن نعما برای انتشار و چاپ در کشور لبنان امضا شد؛ این آثار از سوی انتشارات «دارالمعارف حکمیه» و «دارالحضاره الاسلامیه» به چاپ خواهند رسید.
🔹نماینده انتشارات کتاب جمکران در پایان از خانه کتاب و ادبیات ایران برای فراهم کردن زمینه شرکت در شصتوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت تشکر کرد و گفت: حضور در نمایشگاههای بینالمللی کتاب، فرصتی برای تعامل و رایزنی فرهنگی و کمک به صنعت نشر داخلی است؛ امیدوارم با ایجاد زیرساختها، رفع موانع و ارتباط مستمر خانه کتاب و ادبیات ایران با ناشران، زمینه تحول برای حضور بینالمللی ناشران فراهم شود.
🔹شصتوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت از دوازدهم اسفندماه آغاز شده و به مدت ۱۰ روز با حضور ناشران لبنانی و ناشرانی از کشورهای عراق، مصر، عربستان، ایران و... در حال برگزاری است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻کتاب فروپاشی؛ نگاهی به درون رژیم شاه: بحرانها، تضادها و ناکامیهایش/ هدی صابر/ انتشارات #کتاب_پارسه
🔹کتاب حاضر که برای نخستین بار و بهکوشش سعید مدنی در سال ۱۳۹۷ چاپ شده، نتیجۀ مطالعاتی است که هدی صابر در بازۀ سالهای ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ انجام داده است. این اثرِ بدعتگذار ۲۶۰صفحهای در دو بخش کلی به تشریح چندوچون تحولات پیشاانقلابی در ایران میپردازد و سرنگونی رژیم را به تصمیمات سیاسی و اقتصادی شاه در داخل و تحولات بینالمللی، بهخصوص رفتوآمد جمهوریخواهان و دموکراتها در ایالات متحده مرتبط میسازد.
🔹 از توفیقات کتاب حاضر میتوان به وجه تاریخی تحلیلها، اتخاذ رویکرد نسبتاً بیطرفانه و مستند در ارجاعات و همچنین تلفیق نظریات کلان جامعهشناختی و سیاسی با بیانی رسا و گیرا اشاره کرد. این توفیقات هرکدام بهنحوی بر ارزش علمی و تاریخی اثر حاضر افزوده است و آن را در زمرۀ یکی از متمایزترین تحلیلهای انقلاب اسلامی قرار میدهد. این تحلیل، اقتصاد و نقش آن را در فروپاشی رژیم شاه موردعنایت قرار داده؛ اما همچون یک مارکسیست در بند الگوهای تحلیلی چپ و مبانی نظری آن گرفتار نشده است. تأثیر تحولات جهانی را مطمح نظر قرار داده است، بدون آنکه از تصمیمات اشتباه شاه و دولتهای عصر پهلوی دوم غفلت ورزد.
🔹اما در کنار توفیقاتی که اشاره شد، به کتاب حاضر از ابعاد مختلف نقد وارد است که در سطرهای پیشِ رو به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:1. روش مورداستفادۀ هدی صابر در تحلیلها یک روش تاریخی است که با مسامحه میتوان آن را شیوهای از جامعهشناسی تاریخی خواند؛ اما وی بدون توجه به مبانی نظری کاربست چنین روششناختی و روشی، در برخی مواقع از چارچوب یک تحلیلگر تاریخی خارج شده و به دغدغههای سیاسی و همچنین کلیشههای زمانۀ خویش (دهۀ شصت) مجال داده است. نمونۀ این خروجهای روشی، بیتوجهی به زمینههای فرهنگی و اجتماعی جامعۀ ایرانی در صد سال گذشته است؛ بهعبارت دیگر، تاریخ ایران انقطاعی از گذشتۀ خود نداشته است؛ لذا جداکردن بازهای از تاریخ برحسب ضرورت موضوعی یا محدودیت تحقیقاتی، بدون نظرافکندن بر پیشینۀ آن ممکن است رهزن باشد.
🔹همچنین در مطالعۀ تاریخی نمیتوان از سایر زمینههایی غفلت کرد که اگر تأثیرشان از تصمیمات شاه دربارۀ توسعه بیشتر نباشد، کمتر از آن نیست؛ بهتعبیر دیگر، تأثیر و تأثرات اقتصادی و سیاسی و فرهنگیاجتماعی بین رژیم و مردم، در طول تاریخ انقلاب چنان درهمتنیده بوده که تحلیل یکی بدون توجه به دیگری، از کفایت نظری و تحلیلی هر اثری در این باره خواهد کاست. صرفاً با بیان اینکه جامعۀ ایران یک جامعۀ سنتی بوده یا گرایشات انقلابی شیعی داشته، از این امر عبور شده و آنچنان که شایسته بوده، در متن و بطن تحلیلها به آن توجه نشده است؛ همچنین سازوکارها و فعلوانفعالات برآمده از ساختار سلطنتی، برآمدن حزب رستاخیز و تعاملات دولت و شاه از موضوعاتی است که در این کتاب مغفول مانده است.
🔹استنادات و ارجاعات کتاب بهشیوهای فراگیر در هر دو بخش و همۀ زیرفصلها آمده است؛ بهنحوی که نویسنده به روایتگری از این استنادات تبدیل شده است و تلاش میکند تا هرطور که شده، میان استنادات و وقایع و اسناد توسعه و مصاحبهها و... ربطوبست برقرار سازد. به این شیوۀ گزارش تاریخ نمیتوان اشکال چندانی وارد کرد؛ اما محدودکردن مصادر گزارش کلی در چند منبع محدود و معدود برای ارجاعات تاریخی، پذیرفته نیست. چراکه احتمال سوگیری در گردآوری دادهها، بیتوجهی به مبطلات تحلیلی و سرآخر انحراف تحلیلها از واقعیات را بههمراه خواهد داشت؛ برای نمونه میتوان به مجموعۀ نقش آمریکا در ایران اثر سایروس ونس، غرور و سقوط اثر سفیر اسبق بریتانیا در تهران و مأموریت در ایران نوشتۀ سالیوان سفیر سابق ایالات متحده در تهران بهعنوان منابعی اشاره کرد که کلیت مباحث کتاب را در بر گرفته و اینگونه مسیر کلی اثر را تعیین میکند.
🔹تحلیلهای کتاب بر این سه رکن اصلی استوار است: سیاستهای رژیم دربارۀ توسعه ؛ تحولات غرب و علیالخصوص آمریکا؛ اوضاع اقتصادی و اجتماعی داخلی و خارجی. همچنین بهجای پررنگکردن نقش انقلابیون، فروپاشی از درون اینگونه تبیین میشود؛ به همین علت کتاب از یک چارچوب نظری و مفهومی متقن بیبهره است که بتواند این نارساییهای داخلی در تصمیمات شاه و رژیم را نه با جستوجوی ادلۀ روانشناختی بلکه با تکیه بر شاخصهای جامعهشناختی پیجویی کند. بهتعبیر دیگر، کتاب گرچه در روایتگری توفیقاتی داشته، در چفتوبست نظری و تحلیلی این دادهها با اختلالاتی مواجه بوده و نتوانسته میان دادههای ارائهشده و نظریه یا الگویی خاص از فروپاشی، ارتباط معناداری برقرار سازد. به الگوهای خاص برای تبیین بهشکلی کاملاً گذرا در یکیدو خط از کتاب اشاره شده است؛ اما این امر نیز نمیتواند فقدان نظری اثر را جبران کند.
#گاه_نقد
🔻اختتامیه جایزه کتاب سال برگزار میشود
🔹آیین پایانی «سیونهمین جایزه کتاب سال و بیستونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» با رعایت شیوهنامههای بهداشتی و به صورت محدود صبح روز سه شنبه بیستوچهارم اسفند در تالار وحدت برگزار می شود.
🔹در این آیین حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیر علمی سیونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، احمدعلی حیدری دبیر علمی بیستونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، اعضای هیئت علمی، داوران، برگزیدگان و ناشران آثار برگزیده این دوره از جایزه کتاب سال، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، اندیشمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه حضور دارند.
🔹آیین پایانی «سیونهمین جایزه کتاب سال و بیستونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» روز سه شنبه بیستوچهارم اسفند از ساعت ۸ صبح با رعایت شیوهنامههای بهداشتی در تالار وحدت برگزار می شود.
🔹علاقهمندان میتوانند این آیین را از طریق آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی khaneketab@ یا پلتفرم اسکای روم به نشانی https://www.skyroom.online/ch/khaneketab/khaneketab۲۰۱ تماشا کنند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻«سفر بیستم» در آستانۀ میلاد حضرت حجت(عج)
🔹در آستانه نیمه شعبان و میلاد ذخیره عظیم الهی، حضرت صاحب الزمان(عج)، کتاب «سفر بیستم» منتشر شد.
🔹«سفر بیستم» روایت شیدایی علی بنمهزیاری اهوازی است که در تلاش برای رسیدن به امام زمان(عج) بیش از بیستبار تن به سفر زد و از اهواز تا مکه بیابانها و راههای پرخطر را سپری کرد. علی بنمهزیار از امامان پیشین روایت شنیده بود که حج بی امام و بی معرفت امام ناتمام است.
🔹او برای رسیدن به امام، خود را شبیه امام کرد: همه آنچه از امام به او رسیده بود، خواند و فهمید و در نهایت، در بیستمین سفر خود به وصال رسید و تازه آنجا فهمید چقدر دیر کرده و فهمید که منتظر واقعی، خود اماماند و دیگران به خیال انتظار هستند.
🔹شیدایی علیبنمهزیار و داستان وصالش، الگویی است برای خوب زیستن و خوب رفتن. این ماجرا را نرجس شکوریانفرد روایت کرده و #انتشارات_عهد_مانا آن را در ۱۰۸ صفحه پالتویی و با قیمت ۲۸هزار تومان منتشر کرده است. این کتاب را میتوانید از سایت عهدمانا و دیگر کتابفروشیهای سراسر کشور تهیه کنید.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
◾️إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▪️متأسفانه با خبر شدیم پدر عزیز و گرانقدر آقای مجید هادی، مدیر نشر پیام عدالت، دار فانی را وداع گفتند.
▪️مجمع ناشران انقلاب اسلامی مصیبت وارده را به این برادر عزیز تسلیت میگوید و از خداوند منان همنشینی با اولیای الهی برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای بازماندگان را خواستاریم.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻برای بچههایی که حداقل بیست سال بعد به دنیا آمدند
📝مریم رحیمیپور
🔹آنچه بچهها در بزرگسالی خواهند شد، ارتباط پررنگی دارد با آنچه در کودکی و نوجوانی دیده و شنیدهاند. یکی از این دیدهها و شنیدهها، قصهها هستند. ادبیات با دستهبندی گروههای سنی خاص در عصر جدید وارد زندگی بشر شده است. پیش از این در ادبیات کهن، داستانها و حکایتهایی مخصوص کودکان وجود داشته است؛ اما اینکه ادبیات بر اساس مخاطب و گروههای سنی مختلف دستهبندی شود، تقریباً مدرن است. به همین شیوه هم ادبیات مدرن ایران، بهتدریج وارد حوزۀ تولید داستانهایی مخصوص کودکان و نوجوان شد.
پیش از انقلاب اسلامی، ادبیات مخصوص کودکان سه مسیر را دنبال میکرد: ۱. ادبیات وابسته به حکومت که بیشتر بر محوریت ترجمه و ترویج داستانهای کهن بود. این آثار در تقابل با ادبیات سیاسی بودند؛ ۲. ادبیات چپ و کارگری مبتنی بر تفکر مارکسیستی بود. مضمون اغلب این داستانها را اختلاف طبقاتی، نفی مالکیت شخصی و مبارزۀ طبقه کارگر با طبقۀ ستمگر سرمایهدار تشکیل میداد؛ ۳. آثار هنرمندان انقلابی بود که مضامین مدنظر خودشان را با استفاده از داستانهای تمثیلی و... به مخاطب کودک و نوجوان عرضه میکردند. پس از انقلاب اسلامی، مسیر سوم با جدیت بیشتری دنبال شد و موضوعات این حوزه گسترش پیدا کرد. یکی از موضوعات اصلی این مسیر، مسئلۀ جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بود.
در همان سالهای وقوع جنگ، برخی اعتقاد داشتند که مفهوم جنگ با توجه به خشونت و تلخی که در بطن دارد، نباید وارد حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان شود؛ اما برخی دیگر معتقد بودند ادبیات وظیفه دارد از این وقایع ناخوشایند تصویری بسازد که موجب شرف و عزت و سربلندی شود. چنین تصویری در ادبیات کهن ما نیز بیسابقه نبوده است. داستانهای حماسی کهن ایران با وجود مضامین جنگی، محتوایی شورانگیز و امیدآفرین داشتند و با همین شیوه، ادبیات دفاع مقدسِ مخصوص کودک و نوجوانان در ایران متولد شد.
نویسندگان در این حوزه به موضوعات مختلفی میپرداختند. گاهی، وارد خود میدان جنگ میشدند و ماجراهای مربوط به رزمندگان را به داستان تبدیل میکردند. از میان کتابهای کودک و نوجوان موجود در بازار، آثار زیادی با این مضمون میشود نام برد؛ مانند رفاقت به سبک تانک، گردان قاطرچیها و کودکستان آقا مرسل که داوود امیریان آنها را نگاشته، یا دیدم که جانم میرود و نامزد خوشگل من به قلم حمید داوودآبادی، یا داستانهای شهر جنگی اثر حبیب احمدزاده. ویژگی آثار این نویسندگان این است که خود در دوران نوجوانی در جبهه حاضر بودهاند؛ به این ترتیب، داستانهای آنها تصویری واقعی از یک نوجوان حاضر در جنگ را به مخاطب ارائه میکند. تصویری که روایت میشود، واقعی است و احساسات شخصیت نوجوان هم طبیعی و باورپذیر است.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻پویش پویا تا پایان فروردین ۱۴۰۱ تمدید شد
🔹مجموعه کمیک ایلیا، داستان نوجوانی به نام امیرعلی است که با همراهی گروهی از دوستان خود با ویژگیهای مختلف، پا در مسیری میگذارد که حوادث مختلفی در انتظار آنهاست. هرکدام دارای ویژگیهای متفاوت و استعدادهای متمایزی هستند که نتیجه آن ماجراهای متفاوتی در طول داستان است. در طی داستان با توجه به استعدادها و تلاشهایشان از منبع ماوراءالطبیعه قدرتهایی دریافت میکنند تا در مقابل نیروهای تاریکی که برای نابودی بشر باهم متحد شدهاند، بایستند.
🔹جوایز این دوره از پویش پویا، ۱۰۰ میلیون ریال جوایز نقدی خواهد بود که با قرعهکشی به برگزیدگان اهدا خواهد شد. علاقهمندان برای تهیه کتاب «ایلیا؛ تولد یک قهرمان» و سؤالات مسابقه میتوانند عدد ۱۱ را به ۱۰۰۰۹۰۰۰۷ ارسال کرده، یا با مراجعه به سایت comica.ir و مراجعه به کتابفروشیهای سراسر کشور آن را تهیه کنند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻دهمین پویش «کتاب و زندگی» تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ تمدید شد
🔹کتاب «مغز کودک من؛ از بارداری تا یک سالگی» جلد اول از مجموعهای است که مسیر رشد مغز کودک شما را از قبل از تولد تا بلوغ بررسی می نماید. این کتاب به صورت اختصاصی قصد دارد به تحولات مغزی نوزاد از دوران جنینی تا پایان ۱۲ماهگی بپردازد. همچنین کتاب «مغز کودک من؛ از یک سالگی تا چهار سالگی» جلد دوم از همین مجموعه است که تلاش میکند با زبانی ساده والدین را با پیچیدگیها و شگفتیهای مغز کودک آشنا کرده و راهکارهایی را ارائه میکند تا والدین رفتارهای خودشان را متناسب با آنها تنظیم کنند.
🔹جوایز این دوره از پویش کتاب و زندگی، ۱۰۰ میلیون ریال جوایز نقدی خواهد بود که با قرعهکشی به برگزیدگان اهدا خواهد شد. علاقهمندان برای تهیه کتاب «مغز کودک من» و سؤالات مسابقه میتوانند عدد ۳ را به ۵۰۰۰۵۴۶۰ ارسال کرده، یا با مراجعه به کتابفروشیهای سراسر کشور آن را تهیه کنند.
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr
🔻یادداشت رهبر انقلاب در ابتدای قرآن اهدایی به مؤسسه فرهنگی شهید جواد زیوداری
🔹به مناسبت رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «حوض خون»، یک جلد قرآن مجید از سوی رهبر انقلاب به «مؤسسه فرهنگی شهید جواد زیوداری» در اندیمشک اهدا شد.
🔹کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی در دوران دفاعمقدس است که به همت این مجموعه فرهنگی گردآوری و تدوین شده است.
یادداشت رهبر انقلاب در ابتدای قرآن اهدایی به این موسسه فرهنگی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ـبه مؤسسهی فرهنگی شهید جواد زیوداری اهداء شد، همراه با تشکر از کارهای با ارزش در تدوین و جمعآوری اسناد و غیره.
سید علی خامنهای
eitaa.com/MajmaNasheran
Ble.im/MajmaNasheran
instagram.com/mananashr