eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 ⛽️ جای خالی علم اقتصاد در سیاست بنزینی دولت / حاشیه‌هایی چون بنزین روی آتش! ۲ از ۲ 👈 بخش اول یادداشت 🔹 آقای در این گفت و گو با ارایه‌ی دلایلی سعی کرد توقف افزایش قیمت بنزین در دولت خود را توجیه کند. وی گفت: «در سال ۹۵ من مصمم بودم برای تغییر کوچکی [در قیمت بنزین] رفتم در دولت مطرح کردم، دولت مخالفت کرد.» و برای سال ۹۶ هم کمیسیون تلفیق را عامل بازدارنده دانست و برای سال‌های بعد هم دلایل غیر موجه دیگری را بیان کرد. ⚠️ در پاسخ به این اظهار نظر باید گفت طبق نص صریح قانون هدفمندی یارانه‌ها و ماده ۳۶ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است هر ساله ۲۰ درصد قیمت سوخت را افزایش دهد. بنابراین آقای روحانی به عنوان مجری قوانین مصوب کشور طبق چه اختیاری تصمیم می‌گیرد تغییر کوچکی در قیمت بنزین ایجاد کند؟! حال آن‌که قانون دوره‌ی زمانی و مقدار تغییر قیمت را مشخص کرده و دولت‌ها موظف به اجرای آن هستند مگر قانون جدیدی وضع شود. همچنین دولت ایشان بر اساس کدام قانون اصلاحی به این نتیجه رسیده که سال ۹۵ نباید قیمت سوخت افزایش یابد و ایشان نیز مجاب شده است؟! 🔹 همچنین در ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه بر حذف نشدن کارت سوخت تاکید شده است که دولت آقای روحانی به این قانون نیز پایبند نبود و با حذف کارت سوخت و حذف سهمیه‌بندی بنزین در این سه سال هزینه‌ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی را به کشور تحمیل کرد. 🔹 دولت نه تنها قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نکرد، بلکه سهمیه‌بندی بنزین و بخش مهمی از زیرساخت کارت سوخت در کشور را نابود کرد. حال آنکه اگر روش قبلی مدیریت سوخت در کشور را مناسب نمی‌دانست و منتقد آن بود، باید روش کارشناسی دیگری را به کار می‌بست، نه اینکه دوباره به خانه‌ی اول بازگردد و همه‌چیز را انکار کند. 🔹 روحانی در ادامه‌ی صحبت خود بر تصمیم‌گیری جمعی سران قوا و تایید نهایی رهبر انقلاب تاکید زیادی دارد و در نهایت مسئولیت اجرای این قانون را به گردن وزیر کشور و شورای امنیت کشور می‌اندازد. بدون اینکه صحبتی از کار کارشناسی و نقش کارشناسان اقتصاد و انرژی در این تصمیم به میان بیاورد. 🔹 جدای از اینکه مشخص نیست تصمیم اجرای این سیاست در کدام مجمع کارشناسی گرفته شده؛ باز هم رییس جمهور از اسم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و مهر تایید رهبر انقلاب بر مصوبات این شورا برای دور زدن مجلس و انجام آنچه دلخواه خود است استفاده کرده است. مشابه این کار قبلا در موضوع انتقال شرکت بازرگانی دولتی به وزارت صمت نیز انجام شده بود. 🔹 باید متذکر شویم که در مورد سیاست‌های اجرایی و اقتصادی در کشور ممکن است چند نهاد یا رییس قوه، اجرای آن را تایید یا تصویب کنند اما این تایید به معنی سلب مسئولیت اجرا از رییس قوه‌ی مجریه نیست! با این استتدلال رییس جمهور، پس نتایج قوانین مصوب مجلس که توسط قوه‌ی مجریه در کشور اعمال می‌شود هم متوجه نمایندگان مجلس است نه هیات دولت! 🔹 روحانی پا را از این هم فراتر می‌گذارد و می‌گوید مسئولیت اجرای این سیاست را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور سپرده و از همه‌چیز اعلان بی‌خبری و به نوعی دیگران را فدای خود می‌کند. 🔹 رییس جمهور در ادامه بر اسم شورای امنیت کشور تاکید می‌کند. باید گفت اولا این شورا که یک شورای مشورتی و هماهنگی امنیتی است اصلا ابزار اجرایی در اختیار ندارد که برخلاف گفته‌ی روحانی بخواهد سیاست قیمتی بنزین را اجرا کند! دوما رییس جمهور تلویحا تایید می‌کند که کاملا انتظار داشته با اجرای این سیاست اعتراض عمومی و بعضا آشوب و ناآرامی در سطح کشور اتفاق بیفتد. موردی که در صحبت‌های وزیر کشور هم نمایان است. ⁉️ سوال اینجاست که رییس جمهوری که طبق گفته‌ی خود می‌داند اجرای سیاستی با این اهمیت ممکن است چه تبعات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برجای بگذارد چرا مانند یک مدیر با تدبیر از اول مسئولیت تصمیم‌گیری و در ادامه مسئولیت اجرای سیاست را بر عهده نمی‌گیرد و در این وضعیت اقتصادی پشت ملت را خالی می‌کند؟! 🔹نمونه‌ی این تصمیم‌گیری‌های اقتصادی با کارشناسی ضعیف و فشل را پیش از این هم در دولت آقای روحانی مشاهده کرده‌ایم. در یک جمله باید بگوییم دولت تدبیر و امید در اجرای بهترین طرح‌ها به بدترین شکل تبحر خاصی دارد. ✍️ 💠 @Masaf_Eco
⁦🏘️⁩ گزارش بانک مرکزی از وضع مسکن / معامله‌ی مسکن در یک سال گذشته ۴۱ درصد کم و قیمت مسکن ۳۶ درصد گران شده است. 🔹 بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان‌ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی این شهر در این ماه به ۴۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش داشته است. 🔹 در ماه مورد گزارش متوسط قیمت خرید فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 🔹 بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان‌ماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۴۰۶۴ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند که سهم این واحدها در مقایسه با آبان‌ماه سال گذشته حدود ۲ واحد درصد کاهش یافته است. 🔹 همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق شهر تهران در آبان‌ماه حاکی از آن است که منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصدی از کل معاملات دارای بیشترین تعداد معاملات در این ماه بوده است. 🔹 این در حالی است که بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱ و کمترین آن ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که این ارقام نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۹.۶ و ۴۶.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 🔹 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در هشت ماهه نخست سال جاری به حدود ۳۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۶.۲ درصد کاهش داشته همچنین در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۸۰ تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد افزایش داشته است. 🔹 توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در آبان‌ماه سال جاری حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۷.۵ تا ۹ میلیون تومان با سهم ۱۲ درصد بیشترین سهم را از تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص داده است و پس از آن دامنه قیمتی ۹ تا ۱۰.۵ و ۶ تا ۷.۵ میلیون تومان به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۱.۵ و ۱۰.۱ در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب ۵۵.۴ درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده است. 🔹 همچنین عمده معاملات انجام شده برای واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر و ۶۰ تا ۷۰ متر با سهم یکسان ۱۴.۹ درصد بوده است از سوی دیگر این گزارش نشان می‌دهد که در آبان‌ماه سال جاری واحدهای مسکونی با ارزش ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بیشترین سهم را از معاملات شهر تهران با سهم ۱۴.۹ درصد داشته است و در مجموع حدود ۵۳.۵ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است. ⁦🖋️⁩ گزارش بانک مرکزی نشان دهنده‌ی رکود ۴۰ درصدی همراه با تورم ۳۵ درصدی بازار مسکن نسبت به سال گذشته و نیز کاهش معنی‌دار قدرت خرید تقاضاکننده‌ی مسکن است. افزایش سهم معاملات خانه‌های با متراژ پایین‌تر و دارای حداقل قیمت در واحد سطح در کل معاملات موید وجود رکودتورمی مسکن در کشور است. 💠 @Masaf_Eco
هدایت شده از موسسه مصاف
طرح کارشناسی برای نرخ بنزین.mp3
2.36M
🎵 🔺 طرح کارشناسی استاد برای نرخ بنزین 📣 برشی از سخنرانی « ماجرای بنزین » 👇 masaf.ir/Raefipour/post/31206 ✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف @Masaf
🖋 ⛽️ دیوار کوتاه مردم در اصلاح اقتصادی! 🔹 در شرایط جنگ اقتصادی و فشار تحریمی دشمن، کشور حتما به اصلاحات و جراحی‌های جدی اقتصادی نیاز دارد تا بتواند خود را در برابر فشارهای بیرونی و کاهش درآمد کشور از فروش نفت مقاوم کند و خود را با این وضعیت هماهنگ و تطبیق دهد. نقطه کانون راهبرد فشارحداکثری آمریکا علیه ایران فشار به مردم و به تعبیر ریچارد نفیو معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مرد مورد هدف تحریم باید احساس درد را در زندگی خود مشاهده کنند و اثرات روانی و اجتماعی قابل لمسی داشته باشد. 🔹 در این میان راهبرد دولت دقیقا باید بر مبنای تقابل و خنثی‌سازی هدف تحریم‌ها یعنی فشار بر مردم و ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی، افزایش شکاف اجتماعی و نهایتا اعتراضات و شورش‌های شهری باشد. لذا طرح‌ها و اصلاحات اقتصادی دولت ضمن اینکه باید همراه با پیوست‌های رسانه‌ای و اجتماعی هوشمندانه جهت جلب رضایت مردم باشد، آن طرح‌ها نیز دقیقا باید در جهت کاهش فشار معیشتی روی مردم و بطور خاص قشر ضعیف جامعه طراحی گردد. 🔹 حال با این شرایط اولویت‌های اصلاح اقتصادی و توزیع درآمدی دولت باید در حمایت و تقویت مردم باشد، اما دولت با اقدام ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی در افزایش قیمت بنزین به مردم شوک ناگهانی وارد کرد و موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرد. اکنون با اجرایی شدن طرح مذکور می‌طلبد دولت ضمن اصلاحاتی در آن و توزیع کامل درآمد حاصل از صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صادرات بنزین به مردم و راهکارهای جبرانی و حمایتی تا آنجا که می‌شود از فشار به مردم کاسته شود. 🔹 اما آنچه قابل تامل و نقد و بررسی است، این است که آیا در اصلاح ساختار اقتصادی کشور سهمیه بندی بنزین در این شرایط جزو اولویت‌های کشور بود یا اقدامات ساده‌تر، کم هزینه‌تر که موجب فشارهای اقتصادی به مردم هم نشود وجود نداشت؟ موارد متعددی از اصلاح نظام بانکی به عنوان یکی از ریشه‌های مشکلات اقتصادی تا ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از خام فروشی و دور زدن تحریم‌ها، اصلاح سازوکارهای خصوصی سازی، حذف یارانه سوخت خودروهای لوکس و لیست بلندی از اقدامات اولویت‌دار در اصلاح اقتصادی کشور وجود دارد که دولت به آنها بی‌توجه بوده است. 🔹 اما فقط در یک مورد یعنی با اصلاح سازوکارهای مالیاتی کشور می‌توان حجم قابل توجهی از مسائل درآمدی کشور را جبران کرد، بدون اینکه به مردم مستضعف فشار بیاید و به تحقق عدالت و کاهش فاصله طبقاتی و نتیجتا افزایش اعتبار اجتماعی در کشور کمک کند. 🔹 براساس بعضی آمار اکنون نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیاردتومان فرارمالیاتی در کشور داریم، که اگر همین یک مورد بطور کامل اصلاح و اعمال شود می‌توان به آرزوی دیرینه کشور یعنی قطع وابستگی نفت رسید و تحریم‌ها را نه تنها دور زد، بلکه تحریم‌ها را خنثی و بی اثر کرد. چرا که در بودجه سال ۹۸ درآمد پیش بینی شده حاصل از فروش نفت ۱۴۸ هزار میلیاردتومان است، یعنی بیش از فروش نفت می‌توان برای کشور درآمد حاصل کرد. 🔹از طرفی کارمندان بخش دولتی و بخش خصوصی که همگی از طبقه متوسط یا پایین هستند و اقشار ضعیف جامعه که مالیات‌های خود از جمله مالیات بر حقوق خود را کامل پرداخت می‌کنند، اما جمعیتی اندک که ثروتمند و مرفه نیز هستند در این سالها با رانت‌های ایجاد شده از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند. 🔹 رئیس سازمان مالیات کشور می‌گوید ۳۰۰ هزار میلیاردر در ایران داریم که نیمی از آنها هیچ مالیات نمی‌دهند و نیمی هم مالیات غیر واقعی می‌دهند که نسبتی با درآمدشان ندارد و حتی بسیاری از آنها یارانه هم می‌گیرند. 🔹 مقدار واقعی مالیات پزشکان به عنوان یک قشر پردرآمد طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در سال حدود ۷ هزار میلیارد تومان است، که در سال گذشته میزان پرداختی مالیات پزشکان تنها ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است. یعنی ۹۸ درصد فرار مالیاتی در پزشکان وجود دارد. 🔹 طبق آمار اعلام شده بازرگانان نیز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان زیر سایه کارت بازرگانی فرار مالیاتی دارند که با لابی اتاق بازرگانی در مجلس طرح اصلاح آن لغو می‌شود یا وکلا به عنوان کسانی که درآمدهای بالا دارند و جزو دهک‌های بالای معیشتی کشور هستند حدود ۱۲ هزار میلیاردتومان فرار مالیاتی دارند. 🔹 از طرفی تصویب و پیگیری اجرایی شدن کامل قانون مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) موجبات هدایت نقدینگی به سمت تولید و کاهش جذابیت‌های بازارهای غیرمولد خواهد شد یا تصویب مالیات بر خانه‌های خالی که با لابی جناب آخوندی و علی لاریجانی از دستور کار مجلس خارج شد، می‌تواند هم نقش مهمی در کاهش قیمت مسکن داشته باشد و هم درآمدی قابل توجه حاصل شود. 🔹 لذا فقط پیگیری و اصلاح ساختارهای مالیاتی می‌تواند درآمد فراوانی نصیب دولت و مردم کند، بدون آنکه به اقشار ضعیف و متوسط جامعه فشاری وارد نماید. ⁦✍️⁩ 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم 🔍 چه کسی از شفافیت حساب بانکی‌اش می‌ترسد؟ 👤 محمد #امینی_رعایا، اقتصاددان: 🔹 اگر دولت فعلی و قبلی در ۱۰ سال اخیر مثل همه دولت‌های جهان، در حساب‌های بانکی سرک می‌کشیدند، ثروتمندان به‌راحتی شناسایی می‌شدند و از محل حذف یارانه آن‌ها، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب ملت می‌رفت. ⁦🖋️⁩ مسلما #شفافیت حساب‌های بانکی با صدک‌های بالای درآمدی در #تعارض_منافع کامل است. از طرفی دولت‌مردان و مجلسیان در روند انتخابات به حمایت‌های مادی و معنوی برخی افراد قدرتمند (بخوانید ثروتمند) نیاز دارند. نتیجه‌ی این معادله به اخلاق‌مدارشدن دولتمردان نسبت به حساب‌های بانکی افراد می‌انجامد. #ثریا 💠 @Masaf_Eco
#بانک ⛽ سیاست بنزینی دولت چقدر به بانک‌ها خسارت زد؟ 🔹 آمار غیررسمی متعددی درباره میزان بانک‌های آسیب‌دیده منتشر شده که از ۷۰۰ بانک تا بیش از یک هزار بانک را در برمی‌گیرد. 🔹در برخی از بانک‌ها فقط شیشه‌ها شکسته شده و به تابلوی آنها خسارت وارد شده است که کمترین میزان خسارت به شمار می‌رود. 🔹اما در برخی دیگر از بانک‌ها، تجهیزات داخلی، کامپیوترها و مبلمان داخلی مانند صندلی و باجه‌ها و فضای داخلی آسیب ‌دیده است. 🔹شماری از بانک‌ها نیز دچار آتش‌سوزی شده و علاوه بر نابودی همه اسناد و تجهیزات داخلی، به نمای بیرونی نیز آسیب جدی وارد شده و نیاز به بازسازی کامل دارند. 🔹با فرض خسارت دیدن ۷۳۱ شعبه بانکی و در نظر گرفتن یک میلیارد تومان برای بازسازی هر شعبه و همچنین جبران خسارت ۲ تا سه هزار خودپرداز آسیب‌دیده در مجموع برای بازسازی همه شعب بانکی و خودپردازهای آسیب‌دیده در جریان اعتراضات اخیر به ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 🖋️ علی‌القاعده دولت این خسارت را پرداخت خواهد کرد اما در اصل⁩ این خسارت از جیب مشتریان بانک‌ها پرداخت خواهد شد. #اقتصاد_انرژی #بنزین 💠 @Masaf_Eco
#بانک 🏦 ام‌الخبائث اقتصاد ایران! 👤 دکتر علی #سعدوندی, اقتصاددان: 🔹 ریشه همه این مشکلات از جمله گرانی بنزین و تورم در بانک‌هاست. رشد نقدینگی از ۹۲ به بعد دو دلیل داشته است: ⁦1️⃣⁩ تسهیلات بی‌بازگشت به نزدیکان بانکداران که به کوه معوقات منجر شده 2️⃣ ⁩سود سپرده موهومی به سپرده‌های کلان که تنها شکم سیری ناپذیر صدک صدم درآمدی را پر کرده است. 🖋 این دو عامل منجر به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، رشد پایه‌ی پولی، خلق پول گسترده و در نتیجه تورم و نیز افزایش کاذب قیمت برخی کالاهای سرمایه‌ای مانند املاک و مستغلات توسط بانک‌ها برای پوشاندن بخشی از دیون و جلوگیری از ورشکستگی آن‌ها است. #تورم 💠 @Masaf_Eco
⛽️ افزایش قیمت بنزین حتما برای جبران کسری بودجه دولت است! 👤 مهدی ، اقتصاددان وعضو هیات علمی دانشگاه اصفهان: 🔹 قطعا دولت درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را برای کسری بودجه خود در نظر گرفته و آنچه توسط مقامات دولت اعلام می‌شود مربوط به تغییر و درآمد مستقیمی است که نصیب دولت می‌شود. 🔹 اگر قرار بود دولت قیمت بنزین را افزایش دهد و کل درآمد حاصل از آن را بین مردم توزیع کند، اقدام به این کار نمی‌کرد. کارشناسان از همان روز اول اعلام کردند که اقدام دولت در راستای کسری بودجه بوده اما شفاف به مردم اعلام نشد. 🔹 دولت یارانه کمتری نسبت به قبل برای بنزین پرداخت می‌کند اما اعلام می‌کنند که هزینه تمام‌شده بنزین ۵ هزار تومان یا بیشتر است در حالی که نفتی که به پالایشگاه تحویل داده می‌شود بر اساس قیمت روز نیست اما این قیمت در محاسبه نهایی می‌آید. 🖋 گویا دولت تدبیر و امید پس از بازی با ارز و سکه و تورم برای جبران نارسایی‌های اقتصاد دولتی از جمله پوشش معوقات نجومی بانک‌ها، این‌بار از بنزین و معیشت مردم برای کسری بودجه استفاده کرده است. 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_آموزش 📚 بالاخره رتبه‌بندی معلمان در هیئت دولت تصویب شد 👤 محسن #حاجی_میرزایی، وزیر آموزش و پرورش: 🔹رتبه‌بندی معلمان در هیئت وزیران به تصویب نهایی رسید و مقدمات اجرایی آن از هفته آینده آغاز می‌شود. 🔹در مجموع حدود 720 هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند. 🔹معلمان ابتدایی چون کار آنها دشوار است تا 10 درصد از سایر معلمان امتیاز و برخورداری مادی بیشتری خواهند داشت. 🔹به طور متوسط افزایش دریافتی معلمان با اجرای این طرح حدود 420 هزار تومان است. 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم 🧮 پرداخت جبرانی دولت به مردم باید ۹۱ هزار تومان باشد نه ۵۵ هزار تومان! 👤 صادق #خلیلیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس: 🔹 رقم کمک معیشتی دولت با گران کردن ۳ برابری نرخ بنزین باید بین ۷۱ تا ۹۱ هزار تومان باشد، نه حدود ۵۵ هزار تومان! 🔹 فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش قدرت خرید مردم با کمک معیشتی دولت در ازای افزایش ۲۰۰ درصدی بنزین جبران خواهد شد. 🖋 البته پرداخت یارانه‌ی بنزین به‌صورت نقدی به‌دلیل ثبات در برابر افزایش عمومی قیمت‌ها، در شرایط تورمی بسیار آسیب پذیر عمل می‌کند و در بلندمدت به سود مصرف‌کننده نخواهد بود. #اقتصاد_انرژی #بنزین #یارانه 💠 @Masaf_Eco
#توییت 👤 مرتضی #ایمانی_راد، اقتصاددان و رئیس هیات مدیره موسسه بامداد: رکود اقتصاد جهانی، کاهش قیمت نفت، افزایش تنش‌های داخلی و خارجی، انتخاب مجدد ترامپ، استمرار فشارهای تحریمی، ایستایی نرخ رشد اقتصادی، کسر بودجه دولت، افزایش بیش از 25 درصدی نقدینگی بخشی از داستان اقتصاد ایران در سال 99 است. 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_انرژی 📢 ضرورت آینده‌پژوهی در فرایند تولید نفت و گاز کشور 👤 با حضور: دکتر مسعود #درخشان 📅 دوشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۸ 🗺 دانشگاه علم و صنعت، سالن شهید شهبازی 💠 @Masaf_Eco