🖋 #یادداشت
🇧🇭 تصویب «قانون داخلی» راهبرد قطر در مبارزه با پولشویی
🔹 روز جمعه گذشته مقامات بانک مرکزی قطر اعلام کردند این کشور پس از ۲ سال تلاش، قانونی داخلی را در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به تصویب رساندهاست. بر اساس ادعای رسانههای قطری در این قانون تلاش شده است با نوآوریهای لازم، از روشهای جدید پولشویی جلوگیری شود و بر اساس آن قوانین سختی در بخش مالی این کشور اعمال میشود.
🔹 این قانون روز ۵شنبه از سوی امیر قطر به تصویب رسید و از روز جمعه یعنی ۲ روز قبل، از سوی بانک مرکزی این کشور به نهادهای داخلی ابلاغ شد.
مقامات قطری اعلام کردهاند در تصویب قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، توجهی ویژه به تحولات عرصه بینالملل و توصیههای نهادهای بینالمللی همچون FATF داشتهاند؛ اما در عین حال بر اساس اعلام بانک مرکزی قطر، این قانون به طور کامل یک قانون داخلی محسوب میشود و از سوی بانک مرکزی قطر و کمیته مبارزه با پولشویی در این کشور مورد تصویب و اجرا قرار گرفته است.
🔹 مقامات قطری همچنین معتقدند تصویب قانون جدید، نشان از عزم این کشور برای مبارزه با پولشویی دارد و این کشور توانسته است در این زمینه به کشوری پیشرو در بین کشورهای منطقه تبدیل شود.
🔹 بر اساس اعلام بانک مرکزی قطر، در فرآیند ۲ ساله تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی، علاوه بر این بانک، وزارتخانهها و دیگر دستگاههای دولتی و حاکمیتی مهم قطر نیز مشارکت داشتهاند.
به طور خاص قطر نهادی با عنوان «کمیته ملی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم» راهاندازی نموده است که وظیفه آن محافظت از نظام پولی و مالی این کشور در برابر نقل و انتقال غیرقانونی پول است. این نهاد با ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف داخلی، نقشی ویژه در تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی در قطر داشته است.
⚠️ اما نکته مهم اینکه این نهاد نیز عملا یک نهاد دولتی در قطر است و بر اساس قوانین داخلی این کشور فعالیت میکند. به بیان دیگر بر اساس بیانیههای منتشر شده از سوی نهادهای قطری، عملا هیچ نهاد خارجی و غیرقطری در تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی در این کشور نقش نداشته است.
❗️ اما نکته تعجب بر انگیز اینکه پس از انتشار خبر تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی در قطر، برخی رسانههای داخلی، که عمدتا موافق مواضع دولت در این زمینه هستند، با انتخاب تیتر «قطر FATF را تصویب کرد» این واقعه را پوشش دادهاند.
🔹 این درحالیست که FATF یک نهاد بینالمللی در حوزه مبارزه با پولشویی است که در زمینه «پیشنهاد راهکارهای مبارزه با پولشویی» و «همکاریهای بینالمللی در این زمینه» فعالیت میکند. کارشناسان معتقدند توصیههای این نهاد بینالمللی در مبارزه با پولشویی میتواند متناسب با شرایط داخلی هر کشور مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما تصویب یک قانون داخلی در این زمینه به هیچ عنوان به معنی «تصویب FATF» نیست و استفاده از این عبارت نشان دهنده بیاطلاعی رسانههای مذکور در این زمینه است.
🔹 در ایران نیز سالهاست جای خالی تصویب یک قانون کامل و بازدارنده در زمینه مبارزه با پولشویی به شدت احساس میشود و این مسئله بارها از سوی کارشناسان داخلی از دولت مورد مطالبه قرار گرفته است.
⛔️ در این زمینه پیشنهادهای FATF در زمینه روشهای مبارزه با پولشویی، تا جایی که به مسئله اشتراک گذاری اطلاعات داخلی با نهادهای خارجی مرتبط نمیشود، میتواند مورد توجه قانونگذاران ایرانی قرار بگیرد. اما به دلیل شرایط تحریمی کنونی و ضرورت حفاظت از اطلاعات تبادلات مالی بازرگانان ایرانی در برابر کشورهای تحریم کننده، همکاری با FATF و دیگر نهادهای بینالمللی، در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات داخلی با نهادهای خارجی باید با احتیاط کامل همراه گردد.
✍🏻 #میرهادی_رهگشای
#اقتصاد_بین_الملل
#تحریم
#پول_کثیف
#FATF
💠 @Masaf_Eco
#توییت
🔍 بازخوانی شگرد همیشگی دولت تدبیر و امید برای پیش بردن حرف زور خود!
«اول تهدید کردند کسی نقد نکند
بعد به دروغ گفتند شورای امنیت نامه داده
بعد گفتند روحانی قهر میکند
بعد شایعه کردند رهبری نامه دادهاند
بعد از بالا به رسانهها فشار آوردند
ببخشید آقایان! میشه به جای این بچهبازیها، به سوالات و نقدهای منتقدان پاسخ دهید؟»
✍🏻 #سید_امیر_سیاح
🖋 این همان روشهایی است که دولت بیش از یک سال است برای تشکیل غیر قانونی #وزارت_واردات به کار بسته است.
#بودجه
#دولت
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
#تراژدی_برونزایی ۵:
⚠️ «هرجا سخن از لابی است نام علی لاریجانی میدرخشد!»
🔹 طرح تشکیل وزارت بازرگانی که تصویب آن به شدت مورد حمایت دولت است، در تاریخ ۳ مهرماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای طی کردن ادامه فرایندهای قانونی راهی شورای نگهبان شد. شورای نگهبان در جریان بررسی، تبصره های ۱، ۳ و ۴ طرح مذکور را محل ایراد دانست و آن را به مجلس برگرداند.
🔹 بعد از ایرادات شورای نگهبان، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طرح تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام دانست و با تصویب آن مخالفت کرد.
❗️ با این وجود، در اقدامی غیر متعارف و نادر که ناشی از فشار #علی_لاریجانی رئیس مجلس به هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، این هیئت مخالفت خود را با طرح تشکیل وزارت بازرگانی پس گرفت.
⚠️ همزمان با این تحولات، #عبدالرضا_عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از سوی رئیس مجلس مامور به رفع ایرادات شورای نگهبان و ارجاع سریع طرح به صحن علنی مجلس شد.
⁉️ در همین راستا، جلسهای فوری و بدون حضور مخالفان طرح تشکیل وزارت بازرگانی به میزبانی کمیسیون اجتماعی مجلس در ساعت 7 صبح ۲۵ آذرماه برگزار شد و این طرح مجددا راهی صحن علنی مجلس شد.
👤 #علی_ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره به خبرنگار فارس گفت:
۲۴ آذرماه به کمیسیون کشاورزی اطلاع دادند، ساعت ۷ صبح فردا (۲۵ آذر ماه) جلسه ای برای تعیین تکلیف کردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی برگزار خواهد. نحوه اطلاع رسانی به شکلی بود که کسی در جلسه حضور پیدا نکند. بنده هم به عنوان نماینده کمیسیون کشاورزی نتوانستم در جلسه حضور پیدا کنم.
تشکیل وزارت بازرگانی هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد.
👤 #سهیلا_جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت:
متاسفانه به صورت ناگهانی، کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه ای برای رفع ایرادات طرح تشکیل وزارت بازرگانی اعاده شده از سوی شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص، تشکیل داد. من در جلسه حضور نداشتم. احتمالا دوستان مجددا به دنبال امضاء جمع کردن بودند.
در وضعیت فعلی کشور، فرصتی برای تشکیل وزارتخانه جدید نداریم. تشکیل وزارتخانه جدید، بار مالی زیادی دارد. ایجاد وزارت بازرگانی رکود و تورم به همراه دارد.
✍🏻 دانا
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
#رکود
#تورم
💠 @Masaf_Eco
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
👤 استاد #رائفی_پور - « آموزش پولی »
🌐 دانلود با کیفیت های مخلتف 👇
masaf.ir/Raefipour/post/32680
✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف
@Masaf
#بودجه
⛔️ کسری بودجه ۹۹ دولت، ۱۳۱ هزار میلیارد تومان
🔹 مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور» کسری بودجه سال آینده دولت را حداقل ۱۳۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و درباره تبعات سنگین تامین کسری بودجه ۹۹ از محل استقراض از بانک مرکزی و برداشت از صندوق توسعه ملی هشدار داد.
🖋 کلیات بودجهی ۹۹ درحالی در مجلس شورای اسلامی با تهدیدها و لابیهای دولت به تصویب رسید که اقتصاددانان و مراکز پژوهشی متعددی نسبت به بحرانآفرین بودن این بودجه هشدارهای جدی داده بودند.
#دولت
#کسری_بودجه
#رکود
#تورم
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت
💉 اعتراف صریح پزشکان به کمبود پزشک
🔹 یک کانال خبری پزشکی اعلام کرده که طرح شبانهروزی شدن پزشک خانواده در یکی از استانها به علت #کمبود_پزشک اجرا نخواهد شد.
🖋 در حالی جامعهی پزشکی کشور در مقابل شکست انحصار پذیرش دانشجوی پزشکی مقاومت میکند، که در جای جای کشور مردم باید هزینهی مالی و جانی ناشی از عرضهی ناکافی خدمات تخصصی و عمومی پزشکی و انحصارطلبی قشر محدودی را بپردازند.
#انحصار_پزشکی
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🎲 قمار دو سر باخت بیتدبیری / تراژیکتر از جنگ و صلح
۱ از ۲
🔹 اخیرا یکی از مسئولین دولتی در یک سخنرانی طی اظهار نظری شاذ بیان کرده که علت محقق نشدن وعدههای انتخاباتی دولت تدبیر و امید، تغییر وضعیت از صلح به جنگ است!
🔹 هرچند این سخنرانی هم مانند بسیاری از گفتارها و کردارهای قبلی دولتمردان جز فرافکنی و جنگ روانی برای پوشاندن ناکارآمدیها و بیکفایتیها، هدف دیگری را دنبال نمیکند و ارزش تحلیل کارشناسی ندارد اما جهت یادآوری به ملت شریف ایران نکاتی عرض خواهد شد.
🔹 مردم شریف ایران باید بدانند که جنگ و تحریمهای اقتصادی ایالات متحده علیه ایران پس از انقلاب اسلامی آغاز شده و به فراخور دشمنی در مقابل سیاستهای حکومتی یا دولتی ایران شدت و ضعف داشته اما در این چهل ساله هیچگاه لغو نشده است.
⚠️ نقطهی اوج این تحریمها در ۱۰ دیماه ۱۳۹۰ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۱) در زمان دولت دهم ایران و توسط باراک حسین اوباما، همان رئیس جمهور مودب و باهوش(!) ایالات متحده رقم خورد. در این دوره از تحریمها بانک مرکزی ج.ا.ا. برای اولین بار به لیست جدیدترین و سختترین تحریمهای وزارت خزانهداری ایالات متحده وارد شد. برای توصیف این خباثت بیسابقه در یک جمله باید گفت، هنگامی که در فضای سیاسی بینالملل بخواهند نظام سیاسی کشوری را سرنگون کنند ابتدا بانک مرکزی آن را تحریم میکنند. تحریم بانک مرکزی بهعنوان تیر خلاص بر اقتصاد یک کشور و مقدمهی تغییر حاکمیت سیاسی آن است.
❗️ مجموع تحریمهای ثانویه و اولیه علیه ایران، نظامی از شدیدترین تحریمهای یکجانبه جهان را ایجاد کرده بود که به گفته اوباما و مقامات وزارت خزانهداری آمریکا، تاکنون علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود. متخصصان، این تحریمها را حتی از تحریمهای همهجانبه سازمان ملل علیه عراق و لیبی نیز شدیدتر و پیچیدهتر میدانستند. تحریم بانکهای مرکزی عراق و لیبی باعث تضعیف شدید اقتصاد این کشورها و درنهایت جنگ و سقوط حکومت صدام و قذافی شد.
🔹 چنانچه پس از اعمال این تحریم علیه بانک مرکزی شاهد کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ ارز، تورم و رکود اقتصادی یا نرخ رشد منفی برای اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۱ بودیم.
👈 قسمت دوم یادداشت
#اقتصاد_بین_الملل
#جنگ_و_صلح
#دولت
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🎲 قمار دو سر باخت بیتدبیری / تراژیکتر از جنگ و صلح
۲ از ۲
👈 قسمت اول یادداشت
‼️ دولت یازدهم و دوازدهم بدون توجه دقیق به نظام تحریمی منحصر به فرد و بینظیر ایالات متحده علیه ایران، تمام توانمندی سیاسی خود را معطوف به مذاکره برای رفع این نظام تحریمی مستحکم، پیچیده و تودرتو نمود و خود را از ظرفیتهای اقتصاد داخلی و حرکت به سمت اقتصاد درونزا دور کرد. این در حالی است که محتمل بودن رفع تحریمهای اقتصادی منافاتی با رشد و پرورش اقتصاد بومی و داخلی نداشت و دولت میتوانست از این فرصت برای کاهش ریسک شکست مذاکرات یا حتی مکمل داخلی گشایش بعد از تحریم استفاده کند.
🔹 اما دولت تدبیر و امید با نادیده گرفتن ظرفیتهای اقتصاد داخلی و با بی توجهی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی تحت شرایط تحریم به اصطلاح، همهی تخم مرغهای خود را در سبد مذاکرهای گذاشت که با تغییر ریاست جمهوری ایالات متحده رسما و عملا نقض شد و هزینههای آشکار و ضمنی سنگینی به کشور تحمیل کرد.
⚠️ تا اینکه در ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ (۱۵ می سال ۲۰۱۸) بانک مرکزی ج.ا.ا توسط دولت دونالد جان ترامپ، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده برای سومین بار تحریم شد، اما این تحریم بهلحاظ فنی محدودیت اقتصادی زیادتری نسبت به تحریمهای پیش از خود برای ما ایجاد نمیکرد؛ زیرا در جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، اهم اقدامات خصمانه تا پیش از این تحریم انجام و به اصطلاح قلههای بزرگ تحریم فتح شده بود و فتح تپههای تحریم وضع را بدتر از قبل نخواهد کرد.
♦️ ملت شریف ایران باید بدانند که ما از سال ۹۲ تا امسال فرصت داشتهایم اقتصاد خود را از تکانههای بیرونی مصون کنیم اما نکردهایم. ما فرصت داشتهایم زیرساخت بومی اقتصاد خود را با تکیه بر تقویت سرمایهگذاری و هدایت حجم عظیم نقدینگی به سمت رشتهفعالیتهای تولیدی و خدماتی داخلی مستحکم کنیم و چرخ رونق و اشتغال را بچرخانیم اما همه چیز را به مذاکره با کسانی که برگ برندهی بینالمللی اقتصادی و سیاسی را در اختیار داشتند گره زدهایم و در یک قمار دوسرباخت، هرچه دادیم هیچ نستاندیم!
♦️ ملت فهیم ایران میدانند که جنگ اقتصادی خیلی وقت است شروع شده و هر کس بخواهد به بهانهی این جنگ، گنجشک ناکارآمدی و بیلیاقتی خود را رنگ و بهجای قناری مظلوم در قفس به ایشان غالب کند، یا نادان است یا دیگران را اینگونه میپندارد؛ وگرنه در زمان صلح چه نیاز به مذاکره است؟!
♦️ به فرض که خود را به تغافل زده و قبول کردیم قبلا صلح بوده است و حالا جنگ؛ لطفا سه مورد از دستاوردهای اقتصادی زمان صلح خود را با جزئیات نام برید!
پینگار:
جنگ و صلحی که تولستوی انقلابی تعریف میکند روایت مقاومت شرق تزاری در مقابل غرب ناپلئونی است؛ اما جنگ و صلحی که غربگرایان تعریف میکنند برخاسته از تراژدی خودناباوری و خودکمبینی شرق مستاصل پشیمان از انقلاب در مقابل غرب وحشی کدخدامنش آقای دنیا است.
#اقتصاد_بین_الملل
#جنگ_و_صلح
#دولت
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_کلان
‼️ ابرحماقت سیاستی
👤 دکتر #علی_سعدوندی، اقتصاددان:
🔹 تصویر بالا نشان میدهد زمانی که کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به سرمایهگذاری برای ایجاد اشتغال و کاهش تورم داشته، سیاست معکوس در پیش گرفته شده و نه تنها نسبت بدهی ملی افزایش نداشته که کاهش نیز یافته است. سیاست «همراه چرخهای» یا به عبارتی «خودتحریمی» با تمام قوا به پیش می رود که منجر به اهرمزدایی (Deleveraging) در اقتصاد کشور شده است.
🔹 ایران عزیز به آزمایشگاه نظریات ورشکسته اقتصادی تبدیل شده است. چه بسا حماقتهای ملی در آینده در دانشگاه «شیکاگو» تدریس شود تا درسی برای سیاستگذاران سایر کشورها باشد.
🖋 دولت تدبیر و امید پس از نقض برجام توسط طرفین خارجی و شکست مذاکرات رفع تحریم، برای مصونماندن از خطرات احتمالی اقتصادی دست به اجرای سیاستهای انقباضی و ریاضتی زده است که این کار بر رکود حاکم بر تولید و بازار خواهد افزود و وضع را بدتر از قبل خواهد کرد.
#رکود
#دولت
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
⁉️ آیا FATF؛ پیش شرط مذاکره نفت در برابر غذا است؟
🔹 دولت در لایحه بودجه ۹۹، یکی از منابع درآمدی خود را فروش ۱ میلیون بشکه نفت در روز پیشبینی کرده است. این درحالی است که به نظر میرسد در این شرایط فروش نفت ایران کمتر از اینها باشد. وزارت نفت آماری از این موضوع ارائه نمیدهد، اما سایر منابع آماری فروش حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت را برای ایران تخمین زدهاند.
🔹 به طور مثال در شهریور سال ۸۹ بلومبرگ در گزارشی میگوید شرکت تحقیقاتی کپلر در پاریس میزان صادرات نفت ایران را حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زده است، شرکت جنسکیپ که حرکت کشتیها را رصد میکند، میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران را بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون بشکه در مقاطع مختلف متغییر دانسته، کارشناس مطالعات انرژی و امنیت خاورمیانه نیز فروش نفت ایران را در حدود ۱۰۰هزار بشکه تخمین زده است و پایگاه تحقیقات اقتصادی فِرِد نیز میانگین فروش نفت ایران در سال ۲۰۱۹ را حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده است.
🔹 بنابراین با توجه به این آمار به نظر نمی رسد که فروش نفت ایران در خوشبینانهترین حالت به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه برسد و آمار ۱ میلیون فروش نفت که در بودجه به آن اشاره شده کاملا غیر واقعی است. بنابراین دولت برای کسب درآمد ادعایی در بودجه احتمالا مجبور است مجددا دست به دامن غرب شود و این موضوع را می توان از سفر به ژاپن که سفیر مذاکراتی آمریکاست یا چشم داشت برخی مسئولین به پیشنهاد فرانسه که در واقع طراح توافقات احتمالی است مشاهده کرد.
🔹 اما غربیها همانطور که پیش از این و حتی در برجام هم نشان دادهاند، حاضر نیستند هیچ امتیازی به ایران دهند و تنها درصورتی حاضر خواهند بود چنین فروش نفتی را برای ایران تضمین کنند که درآمدهای نفتی با نظر آنها خرج شود.
🔹 فروش نفت ایران اکنون در تحریم است و ایران مجبور است با استفاده از دور زدن تحریم ها و روشهایی مثل تغییر نام منشا و پنهان کردن مشتری تسویه مالی فروش نفت را انجام دهد و از درآمدهای آن استفاده کند. اما آمریکاییها و غرب میخواهند با تحمیل کنوانسیونهایی مانند پالرمو اقدامات ایران برای دور زدن تحریمها را با تعهدات این کنوانسیون خنثی کنند و در ازای آن ضمن باز کردن درِ مذاکره در موضوعات جدید مانند مسئله موشکی فروش احتمالی نفت ایران تا ۱ میلیون بشکه را به شرطی قبول کنند که درآمد حاصل از آن زیر نظر آنها مصرف شود.
🔹 در واقع تا پیش از این اگر ایران ۵۰۰ هزار بشکه نفت به فروش میرساند با استفاده از دور زدن تحریمها به آنها دسترسی پیدا میکرد، اما با پذیرش کنوانسیونهای مرتبط با FATF، حتی اگر ۱میلیون بشکه نفت به فروش برسد، به این خاطر که باید مقصد و مبدا پولها مشخص شود، این درآمدها نمیتواند آزادانه در دسترس ایران قرار گیرد.
🔹 چراکه با این کار و با توجه به اینکه نظام مالی ایران در لیست تحریم آمریکا هستند، بانکهای خارجی از ترس قطع شدن دسترسیشان به نظام مالی آمریکا حاضر به همکاری با ایران نیستند. بنابراین با شفاف شدن اطلاعات انتقال پول ایران برای سایرین و باتوجه به سازوکار تحریمی و قرار داشتن کل نظام بانکی ایران در تحریم آمریکا، ایران صرفا می تواند پول نفت خود را صرف خرید کالاهای بشردوستانه، غذا و امثال آن کند.
👈 مطالعه یادداشت کامل
✍🏻 #سید_حامد_ترابی
#اقتصاد_بین_الملل
#اقتصاد_انرژی
#خودتحریمی
#تحریم
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_بین_الملل
🔹 برخلاف بیشتر کشورهای در حال توسعه که در سال قبل میلادی رشد اقتصادی مثبت یا قابل توجهی داشتند؛ اقتصاد ایران در سال ٢٠١٩ میلادی مجددا با رشد منفی، ٩٪ کوچکتر شده است.
🔹 این در حالی است که در سند چشمانداز ١۴٠۴ ایران باید به مدت ٢٠ سال برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی جهانی رشد اقتصادی سالانه ٨ درصدی را کسب کند.
🔹 توجه نکردن به ظرفیتهای داخلی و بومی اقتصاد در سالهای گذشته بر عمق رکود و محدودیتهای ناشی از تحریم اقتصادی دامن زده و از عوامل اصلی رشد منفی در این دوران است.
#رکود
#اقصاد_کلان
💠 @Masaf_Eco
#توییت
«حالکه چهلم حوادث آبان بهخیر گذشت و مردم در ۹ دی با نظام تجدید بیعت کردند، وقتشه پاسخ این ۵ سوال روشن شود:
۱.طراح طرح بنزینی چه کسی بود؟
۲.محاسبات و اسناد پشتیبان این طرح کجاست؟
۳.چرا وزیرنفت تغییر قیمت بنزین را تکذیب میکرد؟
۴.تعداد واقعی کشتهها چقدر است؟
۵.چراکسی عذرخواهی نمیکند؟»
📲 yun.ir/ima
✍🏻 #سید_امیر_سیاح
🖋 البته قبل از پاسخ به این سوالها باید مطمئن شویم سیاست بنزینی در زمان صلح بوده یا جنگ، که خدای نکرده سوالاتمان بیربط تلقی نشود.
#اقتصاد_انرژی
#بنزین
#دولت
#جنگ_و_صلح
💠 @Masaf_Eco