eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موسسه مصاف
👤 توییت استاد #رائفی_پور 🌐 twitter.com/a_raefipour1/status/1217864507680350210?s=19 ✅ کانال مصاف @Masaf
حالا باید چه کار کنیم؟ 🔹 حالا باید چه کار کنیم؟ من در یک کلمه عرض میکنم: ملّت عزیز ایران باید همّتشان این باشد که قوی بشوند. 🔹تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم؛ ما از مذاکره هم ابائی نداریم؛ البتّه نه با آمریکا، با دیگران؛ امّا نه از موضع ضعف، از موضع قوّت، از موضع قدرت. 🔹 ما بحمدالله دارای قدرتیم و به توفیق الهی قوی‌تر هم خواهیم شد. البتّه قدرت فقط قدرت نظامی نیست؛ قدرت، قدرت نظامی نیست؛ ✅ "اقتصاد" کشور باید قوی شود، وابستگی به نفت بایستی تمام بشود، نجات پیدا کنیم از وابستگی "اقتصاد"مان به نفت؛ 🔹 جهش علمی و فنّاوری باید ادامه پیدا کند؛ پشتوانه‌ی همه‌ی اینها هم حضور مردم عزیزمان در صحنه است. 🔹 باید ملّت ایران و مسئولین کشور تلاششان برای قوی شدن کشور و قوی شدن ملّت باشد، با اتّحاد، با حضور، با صبر و استقامت و با کار سخت و پرهیز از تنبلی؛ 🔹 این اگر [محقّق] شد، به توفیق الهی، به فضل الهی، ملّت ایران در آینده‌ی نه چندان دوری آنچنان خواهد شد که دشمنان حتّی جرئت تهدید هم پیدا نکنند. 🖋 تا مادامی‌که دست این بچه‌ی لوس در جیب پدر پول‌دار خود فرو رفته است حتی اگر همه‌ی تحریم‌ها و دشمنی‌ها برداشته شود وضع اقتصاد تغییر بنیادینی نخواهد کرد. راه کار همان است... اقتصاد منهای نفت. 🔴 @Masaf_Eco
🧭 راهبرد اقتصاد در نمازجمعه‌ی چهلم ۱ از ۲ 🔹 در ۲۷ دي‌ماه ۱۳۹۸ چهلمين سالگرد اقامه‌ي نماز جمعه‌ي تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار شد. اين نماز جمعه به دليل رخدادهاي سرنوشت‌ساز بين‌المللي و گذران نقاط عطف تاريخي در چند هفته‌ي قبل، به‌صورت ويژه مورد توجه مردم ايران و ديگر کشورها به‌خصوص مردم کشورهاي منطقه‌ي غرب آسيا و نيز رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي قرار گرفت و در آن راهبردهاي ميان‌مدت سياسي، نظامي و اقتصادي داخلي و خارجي براي نظام اسلامي ايران و ساير کشورهاي محور مقاومت ترسيم شد. 🔹 جداي از تحليل محتواي متن سخنراني، بررسي توزيع فراواني کليدواژگان محورهاي سياسي، نظامي و اقتصادي در دو خطبه قابل توجه است. کليدواژه‌ي محور نظامي در اين سخنراني ۵ بار در خطبه‌ي اول و ۲ بار در خطبه‌ي دوم؛ کليدواژه‌ي محور سياسي ۲ بار در خطبه‌ي دوم و کليدواژه‌ي محور اقتصادي ۲ بار در خطبه‌ي اول و ۳ بار در خطبه‌ي دوم به‌کار گرفته شد. اين در حالي است که خطبه‌ي اول به زبان فارسي و پيرامون بررسي رخدادهاي مهم اخير و خطبه‌ي دوم به زبان عربي و با خطاب قرار دادن مسلمانان عرب‌زبان کشورهاي منطقه ايراد شد. 🔸 با توجه به اين‌که در روزهاي قبل يکي از مسئولين دولتي ناکارآمدي‌هاي مديريتي و اجرايي اقتصادي خود را با دوگانه‌سازي بي‌ربط اقتصاد داخلي و خارجي به عدم توفيق سياسي دولت در عرصه‌ي بين‌الملل گره زده بود، تحليل محور اقتصادي بيان‌شده در اين سخنراني به‌روشني هدف و راهبرد ضروري اقتصاد ايران و نيز اقتصاد کشورهاي منطقه را ترسيم مي‌کند که به آن اشاره مي‌شود. 1️⃣ در خطبه‌ي اول، قوي شدن به‌عنوان يک هدف عام براي ملت ايران ترسيم و مصاديق نظامي و اقتصادي آن بيان شد. «البتّه قدرت فقط قدرت نظامي نيست؛... اقتصاد کشور بايد قوي شود، وابستگي به نفت بايستي تمام بشود، نجات پيدا کنيم از وابستگي اقتصادمان به نفت؛ جهش علمي و فنّاوري بايد ادامه پيدا کند؛ پشتوانه‌ي همه‌ي اينها هم حضور مردم عزيزمان در صحنه است.» در اين جملات شرط لازم قوت اقتصادي، رهايي از اقتصاد نفتي معرفي شده است. اقتصاد نفتي علت‌العلل ناکاميابي و فشل ماندن اقتصاد است که حاصلي جز پديد آمدن دولت‌هاي تحصيلدار يا دولت‌هاي رانتير (Rentier state) در بر ندارد. دولت رانتير دولتي است که از منابع درآمدي غير از ماليات و فعاليت‌هاي مولد اقتصادي و از راه‌هايي مانند خام فروشي منابع زيرزميني همچون نفت و گاز ارتزاق مي‌کند. دولت رانتير هيچ‌گاه توانايي اداره‌ي موثر اقتصاد در جامعه را پيدا نمي‌کند زيرا منافعش با رونق و پويايي اقتصاد گره نخورده است و فارغ از وضع حقيقي اقتصاد و تنها بر مبناي درآمدهاي حاصل از فروش نفت به سياست‌گذاري و اجراي برنامه‌هاي سياستي مي‌پردازد. اقتصاد نفتي نقطه‌ي مقابل مفهوم اقتصاد درون‌زا است زيرا از ايجاد ساختارهاي حکمراني علمي و عملي اقتصادي در کشور جلوگيري مي‌کند و تعامل‌هاي اثرگذار سياستي و اجرايي مسئولان را تا حد وضع قوانين کنترل‌گر کوتاه‌مدت صنفي و رشته‌فعاليتي تقليل مي‌دهد. پس شرط لازم براي ايجاد قوت اقتصادي داخلي، رهايي از اقتصاد نفتي است. ✍🏻 سیدمحمد مویدیان 🔴 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
#راهبرد 🧭 راهبرد اقتصاد در نمازجمعه‌ی چهلم ۱ از ۲ 🔹 در ۲۷ دي‌ماه ۱۳۹۸ چهلمين سالگرد اقامه‌ي نماز ج
🧭 راهبرد اقتصاد در نمازجمعه‌ی چهلم ۲ از ۲ 2️⃣ در خطبه‌ی دوم، ضمن تشریح سلطه‌ی اقتصادی کشورهای غربی، راهبردهای اقتصاد منطقه‌ای خطاب به کشورهای منطقه‌ی غرب آسیا به زبان عربی بیان شد. «ارتباط بازارهای ما، اقتصاد کشورهایمان را از سلطه‌ی کمپانی‌های غارتگر بیرون خواهد آورد. رفت و آمدها و سفرهای مردم ما، همزبانی و همدلی وحدت و دوستی به ارمغان خواهد آورد. دشمنان شما و ما می‌خواهند اقتصاد خود را با منابع کشورهای ما، عزّت خود را با ذلّت ملّت‌های ما، و صدرنشینی خود را با تفرقه‌ی ما تأمین کنند. می‌خواهند ما و شما را به دست خودمان نابود کنند.» در این جملات نمونه‌ای از ظرفیت‌های بالقوه‌ی اقتصادی برای رشد ملی و منطقه‌ای اقتصادی کشور ایران و همسایگان متحد آن بیان شد. توجه ویژه به بازارهای تولیدی و تجاری کشورهای همسایه با توجه به قرابت‌های اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی ظرفیت مغفولی است که در این سال‌ها اصلا به آن توجه نشده است، حال آن‌که توجه به این ظرفیت منطقه‌ای نه تنها به حفظ بازار، بهبود مزیت رقابتی کالاها و خدمات تولیدی کشورهای منطقه و کوتاهی دست اقتصادی دشمنان غربی کمک می‌کند، که محک و مقدمه‌ی بسیار خوبی برای ورود به بازارهای بزرگ‌تر بین‌المللی و نقش‌آفرینی در آن‌ها خواهد بود. نقش کلیدی اقتصاد در جهت‌دهی تحولات سیاسی و نظامی منطقه و رهایی از استثمار خارجی در این جملات مورد تاکید قرار گرفته است. وجود نیمی از منابع نفتی کره‌ی زمین و ذخایر اول و دوم گاز جهان در این منطقه فارغ از سایر شاخص‌های اقتصادی و جمعیتی پشتوانه‌ی نظری این ادعا است. از منظر داخلی، این دیدگاه کاملا منطبق بر مفاهیم اقتصاد برون‌گرا و پیشرو است که کمک می‌کند تا ضمن تامین ضروریات اقتصاد داخلی، در تعامل با بیرون از مرزها از مشوق‌ بازارهای بین‌المللی در بهبود کارآمدی و اثربخشی تولید کالا و خدمات بهره برده شود. به بیان دیگر شرط کافی برای ایجاد قوت اقتصادی داخلی در گام اول، توجه ویژه و تعامل سازنده و پایدار اقتصادی با کشورهای منطقه است. 🔹مشاهده می‌شود که در این دو خطبه‌ی راهبردی باز هم بر درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد که از مفاهیم اساسی اقتصاد مقاومتی است تاکید شده است. این دو مفهوم که از آن به‌عنوان شروط لازم و کافی ایجاد قوت اقتصادی یاد شد تضمین‌کننده‌ی پایداری اقتصاد است و کشور ایران به‌عنوان هسته‌ی مرکزی محور مقاومت ناگزیر از اجرای آن خواهد بود. اقتصادی که از این دو مولفه غافل شود یا به وابستگی اقتصادی و در نتیجه وابستگی سیاسی، فرهنگی و نظامی دچار خواهد شد، یا به محدودیت تحریم و توهم بن‌بست در عرصه‌ی تجارت و همکاری‌های بین‌الملل. ✍🏻 سیدمحمد مویدیان (https://masaf.ir/masafeco/post/33185) 🔴 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک ⚠️ خودتحریمی از جنس مجوز 🔹 مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد داده‌های جالبی از هزینه‌ی اخذ مجوز کسب و کار در کشور منتشر کرده است. ❗️ دفترخانه‌ی اسناد رسمی با ۳.۵ و داروخانه با ۱.۹ میلیارد تومان در صدر این لیست قرار دارد که این ارقام به خوبی سد انحصار ورود به این رشته فعالیت‌های خدماتی را نشان می‌دهد. 🔹 مسئولان اگر برای بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصاد کشور مصمم هستند باید بدانند که نیازی به تحول بنیادین قانونی، طراحی پروژه‌های کلان ملی و عقد قراردادهای نجومی بین‌المللی نیست، بلکه با شکستن انحصارها و مدیریت درست تعداد و توزیع متقاضیان ورود به فعالیت‌های تولیدی و خدماتی درصد قابل توجهی از مسئله حل خواهد شد. #خودتحریمی #انحصار_پزشکی #انحصار_دفترخانه #کسب_و_کار #اقتصاد_درون‌زا 🔴 @Masaf_Eco
🖋 ⛔️ از طریق تضعیف WTO آمریکا به‌دنبال اجرای «قانون قدرت» در عرصه تجارت جهانی 🔹 رسیدگی به شکایت‌های تجاری کشورهای جهان از یکدیگر، یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین وظایف سازمان تجارت جهانی است. نهاد داوری این سازمان به طور معمول باید ۷ داور داشته باشد و در هر پرونده شکایت از سوی کشورها، ۳ داور به طور اختصاصی پس از بررسی اسناد ارائه شده از سوی طرفین، حکم نهایی WTO را اعلام می‌نمایند. 🔹 اما از حدود یک ماه قبل و پس از به پایان رسیدن دوران مسئولیت دو تن دیگر از داوران سازمان تجارت جهانی، نهاد داوری این سازمان با تنها یک داور اداره می‌شود. این بدان معنی است که نهاد داوری WTO عملا امکان رسیدگی به هیچ شکایت تجاری جدیدی از سوی کشورهای جهان را ندارد و قوانین این سازمان هیچ الزام اجرایی ندارند. ❗️ دلیل اضافه نشدن داور جدید به سازمان تجارت جهانی، جلوگیری آمریکا از این روند است. آمریکا معتقد است نهاد داوری WTO عملکردی بسیار نامطلوب دارد و از این رو تا تغییر ساختاری این سازمان، از اضافه شدن داور جدید به آن جلوگیری نموده است. 🔹 بر اساس قوانین WTO، تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات مهمی همچون تأیید داور جدید، باید با رأی مثبت تمامی اعضای WTO انجام بگیرد و از این رو آمریکا توانسته است در طول ۲ سال اخیر از اضافه شدن داور جدید به این سازمان جلوگیری نماید. 🔹 در این خصوص آقای جیمز باچوس، یکی از داوران سابق نهاد داوری WTO گفته است: آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین منتقد عملکرد نهاد داوری سازمان تجارت جهانی، تا به حال بیشترین سود را از این بخش برده است. تا به حال بیشترین قضاوت ها در سازمان تجارت جهانی به سود آمریکا بوده است و در عین حال این کشور کمترین توجه را به الزامات اجرای قوانین از سوی WTO داشته است. 🔹 به عقیده وی اکنون شرایط تغییر کرده است و بسیاری از کشورهای دیگر نیز از شرایط فعلی سود می‌برند و به همین دلیل آمریکا با تضعیف WTO در عرصه تجارت جهانی قصد دارد در نهایت هرنوع قانون مداری را به کنار بگذارد و به جای آن «قانون قدرت» را در این عرصه حکمفرما نماید. در این صورت کشوری مانند آمریکا به دلیل قدرت اثرگذاری سیاسی و اقتصادی بالا در جهان، می‌تواند هر اقدامی را در دستورکار قرار دهد و در عین حال دیگر کشورها را به رعایت محدودیت‌های مدنظر خود مجبور نماید. 👈 مطالعه کامل یادداشت ✍🏻 🔴 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
#راهبرد 🧭 راهبرد اقتصاد در نمازجمعه‌ی چهلم ۱ از ۲ 🔹 در ۲۷ دي‌ماه ۱۳۹۸ چهلمين سالگرد اقامه‌ي نماز ج
📢 بازتاب رسانه‌ای یادداشت "مصـــاف‌اقتصادی" در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری "راهبرد اقتصاد در نمازجمعه‌ی چهلم (https://masaf.ir/masafeco/post/33185)" 📡 : 🌐 فارس (https://www.farsnews.com/news/13981028000905/) 🌐 تابناک (http://tabnak.fx3.ir/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%86%D9%87%D9%84%D9%85/) 🌐 اصفهان شرق (http://esfahanshargh.ir/192167/) 🌐 بلاغ (http://www.bloghnews.com/news/411924/) 🌐 فصل تجارت (http://www.fasletejarat.com/Fa/News/327779/) 🌐 کافه دانش (http://cafehdanesh.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%86%D9%87%D9%84%D9%85/) 🌐 افق روز (https://ofoghrooz.com/2020/01/) 🌐 میرنیوز (https://mirnews.ir/KhabarEghtesadis/Details/3538) 🌐 بیسنا (https://bisna.ir/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%86%D9%87%D9%84%D9%85/) 🌐 خبرچین (https://khabarchin.org/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%86%D9%87%D9%84%D9%85/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C/) 🌐 صمت (https://agh.mimt.gov.ir/news/928645) 🌐 صاحب نیوز (https://sahebnews.ir/988740/) 🌐 جام نیوز (https://www.jamnews.com/detail/News/971963) 🌐 تی میوز (http://tnews.ir/news/ea8d150455469.html?refc=9) 🌐 قطره (https://www.ghatreh.com/news/nn50718674/) 🌐 خبربان (https://khabarban.com/a/26573967) 🌐 ربیع (https://raby.ir/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%86%D9%87%D9%84%D9%85/) 🌐 ایمان نیوز (http://www.imannews.com/economic/1221199/) 🌐 سراج (http://seraj-313.mihanblog.com/post/8368)و... 🔴 @Masaf_Eco
🖋 ۶: ⚠️ «ماراتن بی‌قانونی در مسند قانون‌گذاری برای تشکیل وزارت بازرگانی» (https://masaf.ir/masafeco/post/33491) 🔹 اوایل مهرماه امسال و پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام طرح تشکیل وزارت بازرگانی بدون توجه به مغایرت‌های قانونی طرح با قوانین و اسناد بالادستی به تصویب مجلس رسید و به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان نیز پس از بررسی طرح مذکور، آن را مغایر با اصول ۸۵ و ۱۳۰ قانون اساسی دانست و به مجلس بازگرداند. 🔹 کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به ‌منظور رفع ایرادات شورای نگهبان، بدون معطلی و با کمترین زحمت، وظایف وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن را به شرح وظایف این دو وزارتخانه پیش از ادغام ارجاع داد. ۱۹ آبان، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. 🔹 نمایندگان در مجلس با اصلاحیه کمیسیون اجتماعی مخالفت کردند و برای بررسی بیشتر دوباره به کمیسیون بازگشت. ۲۰ آبان، بدون تشکیل جلسه و بررسی دوباره طرح به صحن علنی فرستاده شد. 🔹 پس از مخالفت نمایندگان با اصلاحیه کمیسیون اجتماعی در رابطه با ایرادهای شورای نگهبان درباره تشکیل وزارت بازرگانی، بار دیگر به میدان آمد و ماراتنی ۵ مرحله‌ای را برای تشکیل وزارت بازرگانی راه انداخت. ⚠️ پیشنهاد حذف عبارت‌های «از تاریخ ابلاغ این قانون»، «مصوب ۱۳۹۰»، «قانون» و همچنین اصرار بر حذف کل تبصره، از جمله تلاش‌های لاریجانی برای تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی و نفرستادن آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. ❗️ تعدادی از نمایندگان از جمله نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی، مقابل تریبون ریاست مجلس رفته و خواستار ارجاع این مصوبه به مجمع تشخیص شدند اما لاریجانی همچنان تلاش کرد ایراد شورای نگهبان را در صحن مجلس رفع کند. به ‌عبارت ‌دیگر، رئیس مجلس ضمن وارد ندانستن پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف طرح یا ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رفتاری عجیب اجازه طرح پیشنهادی را نداد. 🔹 بعد از ایرادات شورای نگهبان، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طرح تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام دانست و با تصویب آن مخالفت کرد. با این وجود، در اقدامی غیر‌متعارف و نادر که ناشی از فشار علی لاریجانی، رئیس مجلس به هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، این هیأت مخالفت خود را با طرح تشکیل وزارت بازرگانی پس گرفت. ⛔️ همزمان با این تحولات، ، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از سوی رئیس مجلس مامور به رفع ایرادات شورای نگهبان و ارجاع سریع طرح به صحن علنی مجلس شد. در همین راستا، جلسه‌ای فوری و بدون حضور مخالفان طرح تشکیل وزارت بازرگانی به میزبانی کمیسیون اجتماعی مجلس ساعت 7 صبح ۲۵ آذرماه برگزار و این طرح مجددا راهی صحن علنی مجلس شد. 🔹 رئیس مجلس همواره با تصمیم دولت جهت تشکیل وزارت بازرگانی موافق بوده و در بزنگاه‌های سرنوشت‌ساز تصمیم‌گیری در مجلس، با نادیده گرفتن قوانین و اسناد بالادستی، حامی تصمیم دولت بوده است. 👤 ، عضو کمیسیون فرهنگی: «اجازه ندادن رئیس مجلس برای خواندن پیشنهادات نمایندگان، خلاف آیین‌نامه‌های داخلی مجلس است. عدم اجازه ارائه پیشنهادات نمایندگان در حالی است که لاریجانی برای انجام قوانین و آیین‌نامه‌های مجلس قسم یاد کرده‌اند». 👤 ، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: «ارجاع تصمیم‌گیری درباره وزارت بازرگانی به کمیسیون اجتماعی توجیه منطقی ندارد. این طرح باید در کمیسیون کشاورزی یا تولید مورد بررسی تخصصی قرار گیرد اما با توجه به تجربه قبلی و رد این طرح در کمیسیون‌های تخصصی به کمیسیون اجتماعی واگذار شده است. پیشنهاد ما ابقای وظایف وزارت جهاد کشاورزی در زمینه واردات است که خدمات ارزشمندی در سال‌های اخیر برای کشور و تولید ملی داشته است». ⚠️ در این چند ماه پایانی مجلس باید مراقب نمایندگان پی‌گیر وزارت بازرگانی که رد صلاحیت شده‌اند بود. آن‌ها شاید چیزی برای از دست دادن نداشته باشند اما هنوز می‌توانند در مورد ضرر به منافع ملی تصمیم‌گیری کنند. 🔴 @Masaf_Eco
🖋 🚦 درب «سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد» بر همان پاشنه می‌چرخد! (https://masaf.ir/masafeco/post/33621) 🔹 امروز 6 بهمن 1398 لايحه‌ي «قانون ارتقا سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد» که تا پيش از اين به‌صورت آزمايشي به اجرا درآمده بود با راي نمايندگان مجلس دايمي شد (https://www.icana.ir/Fa/News/442548/) و آماده‌ي ارسال به شوراي نگهبان است. اين تصويب عجولانه‌ي مجلس واکنش‌هاي مثبت و منفي کارشناسان را در پي داشت که در ادامه به آن مي‌پردازيم. 🔹 لايحه‌ي قانون ارتقا سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد (https://rc.majlis.ir/fa/law/show/802617) در دولت نهم تهيه شد و در سال 1387 به تصويب مجلس و در سال 1390 به تاييد مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيد. اين قانون که در هشت سال گذشته به‌صورت «موقت» و آزمايشي به اجرا درآمده، چند مرتبه توسط دولت‌ها تمديد شده است. 🔹 اين لايحه آخرين بار توسط دولت دوازدهم در دي‌ماه 1396 براي تمديد تا پايان سال 1398 به مجلس شوراي اسلامي ارسال و در تير 96 به تصويب مجلس رسيد؛ اما پس از ارسال به شوراي نگهبان با ابهام اين شورا و بازگشت به مجلس مواجه شد. اين در حالي است که همين متن قانوني تا پيش از اين مورد تاييد شورا و مستند قانون اجرايي کشور بود. 🔹 در اين بين، ناکارايي اين قانون در بهبود سلامت نظام اداري و کاهش فساد در دوران اجراي آزمايشي خود در کشور با دو تحليل توجيه مي‌شد. برخي از کارشناسان از جمله کارشناسان مرکز پژوهش‌هاي مجلس و سازمان امور اداري و استخدامي معتقد بودند ناکارايي اين قانون ناشي از ضعف کيفي متن اين قانون است اما برخي ديگر از جمله کارشناسان حقوقي و تعدادي از نمايندگان مجلس، موقتي بودن قانون را عامل عدم اجرا و نداشتن کارايي لازم مي‌دانستند. 🔹 با اين حال مجلس پس از ارجاع لايحه از شوراي نگهبان طبق نظر مرکز پژوهش‌ها دولت را ملزم به آسيب‌شناسي اساسي، اصلاح و دايمي نمودن قانون کرد. دولت نيز پذيرفت که تا پايان سال 1398 لايحه‌ي را اصلاح و به مجلس ارسال کند و سرانجام لايحه‌ي اصلا‌ح شده‌ي دولت در آذرماه 1398 به مجلس ارسال شد (http://cabinetoffice.ir/fa/news/6212/) که البته به علت کندي اداره‌ي قوانين مجلس در بررسي اوليه، اين لايحه تا امروز اعلام وصول نشده است! ❗️ در اين بين برخي از نمايندگان مجلس در کميسيون اجتماعي بدون توجه به ارسال اصلاحيه‌ي لايحه توسط دولت، در اقدامي عجولانه به اعمال برخي تغييرات سطحي و دايمي کردن همان لايحه‌ي کم کيفيت قبلي دست زدند و همان لايحه‌ي ناقص، امروز بدون اظهار نظر نمايندگان در مورد مفاد مصوبه‌ي کميسيون در صحن علني به راي گذاشته شد و به‌صورت دايمي به تصويب مجلس رسيد. 🔹 بنابراين انتظار مي‌رود با دايمي شدن قانون کم کيفيت قبلي نه تنها الزام موثري براي اجراي آن توسط دستگاه‌هاي هدف به وجود نیاید بلکه باب تدوين، تصويب و اجراي يک قانون کارامد و داراي ضمانت اجرايي در ارتقاي سلامت و مبارزه با فساد اداري تا مدت نامعلومي بسته شود. 🔹 هرچند برخي از کارشناسان تصويب هرچه سريع‌تر قانون ضعيف قبلي را ضامن اجرايي برخي از قوانين شفافيت مي‌دانند اما بايد سنجيد که هزينه‌ي تصويب قانون حداقلي بيشتر است يا صبر براي تصويب قانون کامل‌ و کارامد. بايد صبر کرد و منتظر نظر شوراي نگهبان ماند. 🔴 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک 🇮🇷 باید بدانیم... 🏅 ششمین تولیدکننده برق از گاز طبیعی در جهان 🏅 پانزدهمین تولیدکننده‌ برق در جهان #بهار_چهل_و_یک #تا_انقلاب_مهدی #اقتصاد_انرژی 🔴 @Masaf_Eco
🖋 🦠 کرونا؛ محصول چین یا امریکا؟! 🔹 این روزها پرسش‌های زیادی در مورد مسئله کروناویروس در چین و احتمال جنگ بیوتروریسم آمریکا علیه چین سئوال می‌شود. در این زمینه شاید توجه به نکات زیر برای نتیجه‌گیری عادلانه لازم است. 1️⃣ کروناویروس، شباهت زیادی به ویروس آنفولانزا دارد؛ کرونا ویروس در طول سه هفته اخیر که از شایع شدن آن در چین می‌گذرد، حدود 20 هزار نفر را مبتلا کرده و بالاترین آماری که از کشته شدگان آن منتشر شده 400 نفر بوده است. ⚠️ اما جالب است بدانیم که در آمریکا، در فصل زمستان سال گذشته (http://fortune.com/2019/01/12/the-flu-2019-numbers)(ماه‌های پایانی سال 2018 و ماه‌های ابتدایی سال 2019 میلادی) بیش از 7.3 میلیون نفر به آنفولانزا مبتلا شدند و دست کم حدود 80 هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند؛ یعنی به طور متوسط هفته‌ای 500 هزار مورد ابتلا و بیش از 5 هزار مورد مرگ بر اثر آنفولانزا! ❗️ این درحالیست که آمریکا جمعیتی درحدود 330 میلیون نفر دارد و جمعیت چین بیش از 4 برابر این مقدار است؛ و این یعنی اگر آنفولانزا در هر هفته بیش از 20 هزار نفر را در چین به کام مرگ بکشاند، تازه به مانند آمریکا عمل کرده است. حالا باید به این سئوال اندیشید که چرا مرگ 400 نفر، این میزان رسانه‌ای شده و ضریب پیدا کرده است؟! 2️⃣ نکته مهم دیگر اینکه شهر ووهان تنها شهری در چین است که آزمایشگاه تخصصی (http://nbl.whiov.ac.cn/)برای مطالعه روی ویروس‌هایی مانند SARS و کروناویروس دارد. 🔹بنابراین دوستانی که سناریو بیوتروریسم آمریکا در چین را مطرح می‌کنند باید به این سئوال پاسخ بدهند که چرا این کار دقیقا در شهری انجام شده که مجهزترین آزمایشگاه در این زمینه را دارد؟ شیوع کروناویروس در این شهر، آیا این سناریو را محتمل‌ نمی‌کند که این ویروس (عمدی و یا سهوی) توسط خود چینی‌ها شایع شده است؟ 👈 یادداشت کامل ✍🏻 🔴 @Masaf_Eco
🇮🇷 باید بدانیم... 🏅 رتبه چهارم جهانی در فناوری نانو با اتکا به مدیریت پایدار 🔴 @Masaf_Eco