#عکس_استوری
🔰 کمبود 900 هزار خودرو
📌 مجموع فروش سه شرکت خودروساز مادر طی نه ماه، حدودا 850 هزار خودرو بوده است که برابری میکند با تولید حدود 1.15 میلیون خودرو در سال؛ سوال این است در راستای کمبود حدود 900 هزار خودرو نسبت به نیاز سالیانه دو میلیون خودرو، وزارت صمت چه عملکردی انجام داده است؟
#بحران_مدیریت
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰مسکن، اصلی که رها شده است!
مسئله ساخت مسکن برای دولت باید به حدی مهم باشد که به زیر مجموعهها هم ضرورت اجرای آن را تسرّی بدهد و این مجموعهها هم این مسئله را در اولویت اوّل قرار بدهند.
#کابوس_مسکن
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدیو_کامنت
‼️ طبق گزارش استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز، 16 پول ملی در سال 2022 افت ارزش بیشتری را نسبت به ریال ایران تجربه کردهاند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافی
🔰 نگاهی به تورم دیماه 1401
نرخ تورم ماهانه دیماه 1401، 4.3درصد شده که در مقایسه با ماه قبل 2.4درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده "خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات" 4.1درصد و برای گروه عمده "کالاهای غیرخوراکی و خدمات" 4.5درصد بوده است.
#اصلاح_الگوی_مصرف
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰وضعیت نابسامان اجاره بها
🔷 ساماندهی بازار اجارهبها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که کمیسیون عمران با قید فوریت این موضوع را دنبال خواهد کرد. باید طرح مجلس در این حوزه تا قبل از فرا رسیدن تابستان نهایی شود تا ساماندهی بازار اجارهبهای مسکن رخ دهد.
#کابوس_مسکن
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰افزایش وام مسکن
🔷وزارت راه در زمان مرحوم قاسمی درخواست افزایش وام مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را داشت. بعد از روی کار آمدن بذرپاش، طبق اخرین درخواست وزارت راه در دی ماه ۱۴۰۱ این مبلغ به ۵۰۰ میلیون تومان قرار است، برسد.
#کابوس_مسکن
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰افزایش وام مسکن
🔷وزارت راه در زمان مرحوم قاسمی درخواست افزایش وام مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را داشت. بعد از روی کار آمدن بذرپاش، طبق اخرین درخواست وزارت راه در دی ماه ۱۴۰۱ این مبلغ به ۵۰۰ میلیون تومان قرار است، برسد.
#کابوس_مسکن
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰افزایش وام مسکن
🔷وزارت راه در زمان مرحوم قاسمی درخواست افزایش وام مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را داشت. بعد از روی کار آمدن بذرپاش، طبق اخرین درخواست وزارت راه در دی ماه ۱۴۰۱ این مبلغ به ۵۰۰ میلیون تومان قرار است، برسد.
#کابوس_مسکن
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰قبض رایگان به چه کسانی رسید؟
🔷 بیش از ۶۰ درصد مشترکان بخش خانگی، شاهد افزایش تعرفه در قبضهای جدید نخواهند بود و حتی با رعایت برخی دستورعملها مشمول تخفیف در پرداخت گازبها تا سقف ۴۵ درصد نیز میشوند.
#معیشت_مردم
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🔰قیمت گاز نسبت به ۲۰ سال پیش تقریبا نصف شده و این مصرف را تهییج میکند/ مصرف گاز ما به شکلی است که سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی را از دست میدهیم
👤 سید رضا میرنظامی، رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف: تا سال ۸۸ قیمت گاز متناسب با تورم اضافه میشد. بعد از هدفمندی یارانهها قیمت گاز افزایش پیدا کرد ولی بلافاصله با افزایش تورم قیمت گاز تعدیل نشد. تولید گاز در کشور به دلیل عدم سرمایه گذاری پایستگی لازم را ندارد.
#اصلاح_الکوی_مصرف
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🔰تشکیل سازمان بازرگانی از ایجاد وزارت بازرگانی هم خطرناک تر است چون به مجلس هم پاسخگو نیست!
👤میثم زالی، دبیر سابق ستاد رفع موانع تولید وزارت صمت، در گفتگو با «نود اقتصادی»: منافع بخشی از وارد کنندگان باعث پیگیری جدایی وظایف بازرگانی از وزارت صمت و تشکیل سازمان بازرگانی است. نیت دشمن بر این است که تولید کشور با تفکیک وزارت صمت ضربه بخورد.
#موانع_تولید
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
35.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدیو_کامنت
🔰 شروعی بر پایان آقایی دلار
📌 برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، جهان به سمت کنار گذاشتن و شکستن آقایی دلار و حذف سلطهگری اقتصادی آمریکا قدم برداشته است و لازم است ایران نیز خود را برای این شرایط آماده کند.
#اقتصاد_بینالملل
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
🔰مگر خودکفا نبودیم؟ چرا وارد کننده بنزین میشویم؟
🔷بخش دوم: توهم خودکفایی
🔸پس از کاهش چشمگیر فاصله میان تولید و مصرف در دولت دهم، انتظار میرفت دولت بعدی صادرات بنزین را آغاز کند. اما بررسی اقدامات دولت روحانی نشان میدهد نه تنها دولت برای صادرات بنزین برنامهای نداشت، بلکه اولویت خود را واردات بنزین قرار داده بود. اولین اقدام، سرطانزا اعلام کردن بنزین پتروشیمیها بود. ادعایی که بعدا با ورود و بررسی کمیسون اصل ۹۰ مجلس، دروغ بودن آن ثابت شد. هرچند زمینه واردات بنزین را فراهم ساخت.
🔹همچنین دولت هیچ پروژه پالایشگاهی را راهاندازی نکرد. وزیر نفت وقت، راهاندازی پالایشگاه را کار بخش خصوصی میدانست. کار تا جایی پیش رفت که مجلس، طرح افزایش ظرفیت پالایشگاههای میعانات گازی و نفت خام را با استفاده از صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری مردمی تصویب کرد. هرچند عدم حمایت و ارائه خوراک باعث شد که این حوزه توسط بخش خصوصی نیز توسعه نیابد. از طرفی سهمیهبندی بنزین نیز با تخریب دولت قبل برداشته شد و دیگر کنترلی بر میزان مصرف بنزین وجود نداشت.
🔸در سال ۱۳۹۶ و با رویکردی سیاسی، ساخت پروژه ستاره خلیج فارس بالاخره به پایان رسید. پروژهای که ۷۵ درصد آن در دولت قبلی تکمیل شده بود و با این حال دولت با مانع تراشی، تکمیل باقی آن را چهار سال به تاخیر کشاند. افتتاح ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۹۷ که دولت روحانی آن را به نام خود زد و نشانه اهمیت دادن به ساخت پالایشگاه عنوان کرد، موجب شد تا تولید روزانه بنزین ۴۰ میلیون لیتر افزایش یابد.
🔹همچنین دولت روحانی طرح سهمیهبندی بنزین را که خود برداشته بود، دوباره اعمال کرد. اما حتی آن را چنان بد انجام داد که دیگر هیچ دولتی نتواند قیمتها را، نه فقط در بنزین بلکه در همه حاملها، افزایش دهد. در همین زمان و با شیوع کرونا، مصرف بنزین نیز کاهش یافت. در نتیجه این اتفاقات، تولید از مصرف پیشی گرفت و ایران به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست. خودکفایی بنزین، دروغ بزرگ دولت روحانی بود تا ضعف عملکردش را توجیه کند. تمام کارهای دولت قبل تخریب و دوباره به اسم دولت وقت زده شد و هیچ پروژه پالایشی به دولت بعد تحویل داده نشد. آن هم همراه فاجعه آبان ۹۸ و از بین بردن پایگاه اجتماعی دولت.
🔸با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توزیع گسترده واکسن و از بین رفتن محدودیتهای کرونایی موجب بالارفتن مجدد مصرف بنزین شد. تورم نیز قیمت بنزین را تعدیل کرد. ولی با حساسیتهای اجتماعی ایجاد شده، دست دولت در افزایش قیمت بنزین بسته ماند.
ادامه دارد...
#خودکفایی_بنزین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰 خیز صنعت نفت ایران برای باز پسگیری جایگاه خود در اوپک
📌 آژانس بینالمللی انرژی، تولید نفت خام ایران در دسامبر ۲۰۲۲ را ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است که این رقم نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته اما نسبت به ماه اکتبر ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. تولید نفت ایران در اکتبر امسال ۲.۵۱ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود./ایرنا
#اقتصاد_انرژی
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
33.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موشنگرافیک
🔰عصر چریکهای کت و شلواری
مشاهده کنید که اتاق جنگ کاخ سفید چگونه از اقتصاد بهمثابه اسلحهای مرگبار علیه ایران و متحدانش استفاده میکند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدیو_کامنت
📛 در شرایطی که بخش تولید کشور به شدت به دریافت تسهیلات از نظام بانکی وابسته است، بانکها به خصوص بانکهای خصوصی، به بنگاهداری مشغول هستند.
#بانک_خصومتی
#اصلاح_نظام_بانکی
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰مگر خودکفا نبودیم؟ چرا وارد کننده بنزین میشویم؟
📌بخش سوم: چه باید کرد؟
🔹شروع دولت سیزدهم با بحران انرژی همراه بود. نه فقط در بنزین، بلکه در تولید برق و گاز نیز اقدامی صورت نگرفته بود. کمبود گاز در زمستان ۱۳۹۹ باعث کاهش تولید برق و در نتیجه قطع برق در زمستان شد. برای جبران کمبود برق، رهاسازی آب پشت سدها اتفاق افتاد. آبی که باید در زمستان جمع میشد تا کشور در تابستان دچار مشکل نشود.
🔸همانطور که با چندین اقدام همزمان، از قبیل مدیریت پیچیده توزیع برق (تا سهم خاموشی صنایع حداقل شود)، افزایش ظرفیت تولید برق (که رکورد تاریخی افزایش ظرفیت از سال ۱۳۸۹ را شکست)، اصلاح قیمت با قیمتگذاری پلکانی و... دولت توانست کمبود برق را جبران کند، برای حل مشکل بنزین نیز لازم است چند راهکار همزمان اجرا شود. در غیر این صورت به زودی مجبور به واردات بنزین و پس از مدتی گازوئیل خواهیم بود.
🔹اول، افزایش تولید با احداث پالایشگاه نفت خام
بررسی روند رشد مصرف بنزین طی سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ نشان میدهد که میزان مصرف سالیانه بنزین به صورت متوسط ۱.۹ درصد رشد داشته است. با این حساب کشور در سال ۱۴۲۰ به حدود ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین نیاز خواهد داشت. با در نظر گرفتن پالایشگاه اصفهان با ظرفیت ۳۴۰ هزار بشکه و تولید روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین، برای افزایش تولید نیازمند ایجاد دو پالایشگاه مانند پالایشگاه اصفهان هستیم. ایجاد پالایشگاه با خوراک میعانات گازی هرچند گزینه مناسبتری است، ولی با توجه به افت فشار مخازن پارس جنوبی طی دو سال، با ابهامات زیادی مواجه است.
🔸دوم، بهینهسازی مصرف سوخت
استفاده از سوخت جایگزین در خودروها، مصرف بنزین را کاهش میدهد. قیمت گاز طبیعی حدودا یکچهارم بنزین است و واردات آن و استفاده در CNGها به صرفهتر است. همچنین تبدیل سوختهای خالص به سوختهای امولسیونی، افزایش راندمان نیروگاهها و کاهش مصرف سوخت مایع در آنها، افزودن متانول تولیدی به سوخت در محدوده ایمن، اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده در کشور، نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری، فرهنگسازی و اصلاح الگوی مسافرت، توسعه فناوریها به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت در کشور و... همگی میزان مصرف سوخت را کاهش میدهد.
🔹سوم، ذخیرهسازی سوخت
دورههایی وجود دارد که مصرف کاهش مییابد. مانند مصرف گاز در تابستان یا مصرف بنزین در زمستان. دولت باید طرحهای ذخیره سازی سوخت را به پایان رساند تا با ذخیرهسازی در دوره کاهش مصرف، در دوره افزایش مصرف کمبودی رخ ندهد.
🔸چهارم؛ اصلاح قیمت
به لطف فاجعه دولت دوازدهم، اصلاح قیمت سوخت، سختترین ضرورت برای دولت است. با وجود تورم، اصلاح قیمت قبلی بیاثر شده و مصرف بیرویه افزایش یافتهاست. به نحوی که حتی در زمستان امسال نیز مصرف بنزین افزایش یافت.
🔹در صورت اجرای موفق راهکارهای مدیریت تولید و مصرف، دولت میتواند از کمبود شدید انرژی و سوخت در آینده جلوگیری کند.
#خودکفایی_بنزین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰 خیز صنعت نفت ایران برای باز پسگیری جایگاه خود در اوپک
📌 آژانس بینالمللی انرژی، تولید نفت خام ایران در دسامبر ۲۰۲۲ را ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است که این رقم نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته اما نسبت به ماه اکتبر ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. تولید نفت ایران در اکتبر امسال ۲.۵۱ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود./ایرنا
#اقتصاد_انرژی
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافی
❌ مصرف بالای آب مشترکان استان تهران؛ همگی در مناطق مرفهنشین
💧درحالی که ۴۰ درصد از تهرانیها خوشمصرف هستند، ۶۰ درصد دیگر واقعا بدمصرف هستند. زمانی که برای مصرف آب سیاستی نداریم و فقط دعوت به کاهش مصرف میکنیم، نتیجه این میشود که عدهای از روی دلسوزی حتی از سهم خود میگذرند، درحالی که عدهای دیگر سهم همانها را نیز مصرف میکنند.
💧چرا هزینه تمام شده واقعی آب را اعلام نمیکنیم تا کسانی که مصرفی کمتر از میزان بهینه دارند، پاداش کار خود را دریافت کنند و کسانی که مصرف بیشتری دارند، لااقل بهای آن را بپردازند. طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، نیاوران بیشترین تعداد بدمصرفان را دارد و نواحی دیباجی، آیتالله کاشانی و شهرک غرب در ردههای بعدی قرار دارند.
#اصلاح_الگوی_مصرف
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔰شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران طی اطلاعیهای اعلام کرد: حداقل یکبار تا پایان سال ۱۴۰۱ از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰 اثری از بهینهسازی در بودجه نیست
🔷یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت که با وجود کمبود انرژی، دولت در هیچ بخشی از لایحه بودجه سال آینده به موضوع بهینهسازی مصرف انرژی نپرداخته است و این نشان از کمبود گاز در سال آینده دارد. همچنین دولت برای جمعآوری گازهای فلر (گاز همراه نفت) برنامه و بودجهای درنظر نگرفته است. سخنگوی کمیسیون انرژی نیز پیشتر به بیتوجهی دولت نسبت به بهینهسازی مصرف انرژی در لایحه بودجه اشاره کرده بود.
#اقتصاد_انرژی
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco