eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3.1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 https://masaf.ir/contact 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰رشد مبادلات تجاری ایران و اعضای شانگهای 📌در ۱۱ماهه ابتدایی امسال ۳۸.۸ میلیارد دلار بین ایران و ۱۱ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای تبادل شد که از این میزان، ۱۹.۶ میلیارد دلار سهم صادرات ایران به این کشورها بوده که ۶.۴ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. سهم واردات نیز از این میزان تجارت ۱۹.۲ میلیارد دلار بوده که با رشد ۳۳.۴ درصدی در ارزش همراه بوده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
📌صادرات نفت ایران از روزانه ۱.۳ میلیون بشکه پیشی گرفت ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰رشد بخش صنعت از منفی ۲.۸ درصد به مثبت ۵.۱ درصد 📌مرکز آمار، رشد بخش صنعت کشور در نه ماهه نخست امسال را ۵.۱ درصد اعلام کرده است، این در حالی است که طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ متوسط رشد فصلی بخش صنعت منفی ۲.۸ درصد بوده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰وزیر راه: سفرهای دریایی بیش از ۶۳ درصد افزایش داشته است 🔹تا دیروز در حوزه دریایی بیش از یک میلیون و ۸۰۲ هزار مسافر از بندرها و سواحل جنوبی به جزایر مسافرت کردند و بیش از ۲۰۴ هزار خودرو به همراه آن‌ها منتقل شد؛ این آمار بیش از ۶۳ درصد نسبت به پارسال رشد کرده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰ناوگان ریلی روی خط ترانزیت مجموع تناژ بار نفتی و غیرنفتی ترانزیتی جابجا شده توسط ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی به یک میلیون و ۲۱۵ هزار تن در طی۱۰ ماهه امسال رسیده است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
عکس_نوشت 🔰کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن 📌بذرپاش درباره افزایش قیمت تمام شده قیمت نهضت ملی مسکن اظهار داشت: با روش‌های دیگری در حال حل مشکل افزایش قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن هستیم، تا آورده مردم کاهش پیدا کند. نرخ سود تسهیلات ٢٣ درصد بود که با تاکید رییس جمهور تلاش‌هایی برای کاهش سود تسهیلات مسکن شکل گرفته است . ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰بررسی طرح کمربند و راه چین (قسمت اول) 💠 طبق تعریف کریدور حمل‌ونقل یا ترابری جایی است که بخش‌های مختلف یک منطقه یا پهنه را به وسیله شبكه‌های حمل‌ونقل از حيث فيزيكی به يكديگر متصل می‌کند. کريدور لجستيكی (يا تسهيل تجارت)، کريدور حمل‌ونقل را به سطح ديگری ارتقا می‌دهد؛ چراکه ذيل آن، چارچوب‌های نهادی به گونه‌ای هماهنگ می‌شود که علاوه بر تسهیلات مربوط به حمل‌ونقل کالا، مردم و اطلاعات نيز داخل کريدور قابليت انتقال داشته باشند. از طرفی، کريدور اقتصادی نيز علاوه بر اينكه کريدور حمل‌ونقل و لجستيک را دربرمی‌گيرد، کريدوری است که به جذب سرمايه در منطقه تحت پوشش قادر باشد و اين امر منجر به رونق فعاليت‌های اقتصادی شود. 💠کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین در سال ۲۰۱۳، برنامه‌ریزی اقتصادی جدیدی که حاوی اطلاعات کلیدی درباره ابتکار کمربند و راه بود را منتشر کرد. رئیس جمهور چین این برنامه را به عنوان هسته مرکزی سیاست خارجی و استراتژی اقتصادی خود قرار داده است. اين ابتكار در ابتدا به عنوان شبكه‌ای از طرح‌های زيربنايی منطقه‌ا‌ی آغاز شد، اما بررسی آخرين نسخه آن نشان می‌دهد که محدوده ابتكار کمربند و راه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر شامل ارتقای هماهنگی سياست‌ها در قاره آسيا، ادغام مالی، آزادسازی تجارت و اتصال مردم به مردم می‌شود. 💠به نظر می‌رسد که مهم‌ترين هدف چين از اجرای اين طرح، ارتقای جايگاه خود در زنجيره ارزش جهانی و يافتن جايگزين‌های توليدی برای موقعيت پيشين خود است. به اين معنا که چين در تلاش است تا بتواند تنوع شرکای تجاری و توليدی خود را در سطح وسيعی گسترش دهد و ضمن کاهش تمرکز تجاری و توليدی خود، در اين زمينه‌ها ارتباطاتی به وجود آورد که قابليت محدود شدن آن توسط رقبای چين نيز وجود نداشته باشد. بر اين اساس، دولت چين با در نظر گرفتن نهادهای مالی مشخص برای تأمين مالی طرح‌های توليدی و زيرساختی اين ابتكار، در پی تحقق اهداف فوق است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
عکس_نوشت 🔰تکمیل مسکن مهر بدون پرداخت مازاد 🔷مردم و متقاضیان هزینه این واحدهای مسکن مهر را ١٢ سال پیش پرداخت کرده‌اند اما در تحویل این واحدها هیچ افزایش قیمتی برای مردم اعمال نخواهد شد و دولت با منابع خود از سازندگان حمایت می‌کند و قیمت‌ها در زمان تحویل برای مردم افزایش پیدا نخواهد کرد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰قانونی که با گذشت ۱۰ سال هنوز اجرایی نشده است! طبق قانون کالاهایی که ورود، نگهداری و خروج آن‌ها از انبارها و مراکز نگهداری کالا، بدون قبض انبار، حواله و ثبت در سامانه جامع انبارها صورت گیرد، کالای قاچاق محسوب می‌شوند؛ و جریمه نقدی به میزان ۱۰۰ میلیون ریال یا معادل یک‌چهارم ارزش کالای موضوع تخلف (هر کدام که بیشتر باشد) را برای صاحب انبار به دنبال خواهد داشت. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قاچاق گازوئیل نیروگاه‌ها! 🔸 سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: بخش اصلی و عمده قاچاق گازوئیل در کشور مربوط به نیروگاه‌ها و به میزان ۱.۵ میلیارد لیتر در سال است. 🔹 تانکرهای واردشده به نیروگاه، با فاکتورسازی، سوخت را تخلیه نمی‌کنند تا با چندین برابر قیمت به خارج قاچاق کنند. دستگاه‌های نظارتی از مجلس تقاضا کرده‌اند که فکری به حال حجم بالای قاچاق نیروگاه‌ها کنند. 🔆 سوخت ارزان آنقدر انگیزه افزایش بهره‌وری را پایین می‌آورد که نیروگاه ترجیح می‌دهد سوخت را قاچاق کرده و از اختلاف قیمت آن به طور مستقیم بهره ببرد. یارانه انرژی باید از ابتدای زنجیره ارزش به انتهای آن منتقل شود. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰عمده فرارهای مالیاتی به دلیل نبوده پایه‌های مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه است 🔷خروج سرمایه که فقط خروج دارایی‌ها از مرزهای کشور نیست، نگهداری ارز در منازل هم خروج سرمایه است 👤 دکتر جواد اسکندری، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس: خروج سرمایه چه ربطی به مالیات بر عایدی سرمایه دارد؟ تا الان که این پایه مالیاتی را نداشتیم چرا خروج سرمایه اتفاق می‌افتاد؟ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 مصرف بنزین در کشور به ۱۴۴ میلیون لیتر در روز رسید/ بدون زیرساخت و مدیریت مناسب از عهده چنین مصرفی بر نمی‌آییم ▪️هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزیر نفت: مصرف بنزین امروز در کشور به ۱۴۴ میلیون لیتر در روز رسیده است. این میزان مصرف در سال گذشته ۸۸ میلیون لیتر در روز بوده است. اگر کشوری زیرساخت و مدیریت مناسب در صنعت نفت و گاز نداشته باشد از عهده چنین مصرفی برنخواهد آمد. ▪️بطور حتم ضرورت ایجاب می‌کند نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور به راه افتد تا بتوان از منابع انرژی به بهترین وجه استفاده کرد. بایستی کوشش کرد در حوزه اقتصاد کلان وابستگی کشور به منابع حاصل از صادرات نفت، گاز و پتروشیمی کاهش و به سمت زنجیره ارزش حرکت کرد. ▪️ایده آل این است که منابع ارزی حاصل از صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود و صندوق بتواند به بخش‌های غیر دولتی تسهیلات اعطا کند تا زیرساخت‌های کشور از این طریق بهبود یابد و در ضمن همگان شاهد افزایش تولید منطقی در کشور باشند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌وزیر بهداشت: با شروع نظام ارجاع هزینه درمان مردم کاهش پیدا می‌کند ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌وزارت راه: در ۱۲۰۰ شهر برای ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار به مردم زمین می‌دهیم ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰بررسی طرح کمربند و راه چین (قسمت دوم) 🔶همان طور که گفته شد، تلاش‌های چين برای اجرای طرح کمربند و راه، تأثير مهمی بر معماری اقتصادی منطقه، الگوهای تجارت منطقه‌ای، سرمايه‌گذاری و توسعه زيرساخت دارد و به نوبه خود پيامدهای استراتژيک گسترده‌ای، هم برای خود چين و هم برای کشورهای واقع شده در مسير اين ابتكار در پی خواهد داشت. 🔷ابتکار چین شش کریدور اقتصادی را در بر می‌گیرد. اما قبل از هر چیزی ذکر این نکته ضروری است؛ چین لیست بلند بالایی از کشورها را در مسیر طرح خود قرار داده است، همه این کشورها سیاست‌گذاری هم‌راستا با چین ندارند چرا خود آنها رقیبی بالقوه و بالفعل چین محسوب می‌شوند. از جمله این کشورها روسیه و هند را می‌توان نام برد. واضح است که میزان پیش‌روی این طرح و بهره‌مندی کشورها از مزایای آن وابسته به تعامل چین با رقبایش است. 🔸از سوی دیگر برخی کشورها (ترکیه و..) رقیب جدی ایران در عرصه حمل‌ونقل و به خصوص ترانزیت کالا هستند. از آنجایی که این کشورها همسایگان ایران‌اند ایجاد همگرایی منطقه‌ای برای پیش‌برد اهداف ایران و حصول توافقات برد-برد اقدامی ضروری است، که نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی است. 🔷کریدور اقتصادی جدید پل اوراسی؛ که چين و اروپا را به هم وصل می‌کند. ستون اصلی اين کريدور يک خط بين‌المللی ريلی از استان جيانگ سو به روتردام در هلند است. به محض خروج خط آهن از استان سين‌کيانگ، از طريق قزاقستان، روسيه، بلاروس و لهستان به شبكه راه‌آهن اروپا می‌پیوندد. 🔸کریدور اقتصادی چين-مغولستان-روسيه؛ که در پی بازسازی اتصال کريدور اوراسيا به روسيه و توسعه مسير استپی مغولستان خواهد بود. 🔹کریدور اقتصادی چين و شبه‌جزیره هندوچين؛ اين کريدور چين را به پنج کشور شبه‌جزيره هندوچين متصل می‌کند و اين اتصال را تا مالزی، سنگاپور و اندونزی گسترش می‌دهد. 🔸کریدور اقتصادی چين-آسيای ميانه-غرب آسيا؛ که شبكه راه‌آهن سين‌کيانگ را از طريق آسيای ميانه و غرب آسيا به شبه‌جزيره عربستان و دريای مديترانه وصل می‌کند. این کریدور کشورهای چين، قزاقستان، قرقيزستان، ازبکستان، تاجيکستان،ترکمنستان، ایران و ترکي را به هم متصل می‌کند 🔷کریدور اقتصادی چين و پاکستان؛ که کاشغر در استان سين‌کيانگ را به بندر گوادر پاکستان متصل می‌کند. کریدوراقتصادی بنگلادش-چين-هند-ميانمار؛ شامل همكاری بين اين چهار کشور است که با يكديگر مرز مشترک دارند. همانطور که گفته شد ابتکار کمربند و راه چین، سه قاره آفریفا، آسیا و اروپا را در برمی‌گیرد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رئیسی: اگر سوءمدیریتی در پرداخت حقوق معلمان بوده با آن برخورد شود 📌اجرای نادرست طرح خوب رتبه‌بندی معلمان در آخر سال کام معلمان را تلخ کرد. تدابیری برای حل موضوع اندیشیده شد اما موضوع باید تا حصول نتیجه با جدیت پیگیری شود تا اگر سوءمدیریتی وجود داشته حتما با قاطعیت با آن برخورد شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰افزایش ۵۲۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران نسبت به سال ۹۹ 🔹جواد اوجی وزیر نفت گفت: در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر شد و پیش‌بینی امسال رکودی تازه در صادرات نفت ثبت شود. 🔹پیش‌بینی می‌کنیم بخش عمده و بالایی از بودجه سال گذشته ان‌شاالله تحقق یابد و برای سال ۱۴۰۲ با روحیه‌ای مضاعف و کار جهادی در زمینه صادرات پیش رویم. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰بزرگترین متولی زمین در کشور بالاخره با سادا آشتی کرد! 🔷رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از ارائه اطلاعات همه اراضی این سازمان به وزارت اقتصاد برای ثبت در سامانه سادا خبر داد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ این داستان؛ عیلامی‌ها 🌟چیزی که برای شما آرزوست برای ما خاطره‌ست❗ 💥منشأ علم اقتصاد، اروپاست؟ یا بازم اشتباه شده و راه نجات، مکتب دیگه‌ایه... ❌ اولین دارندگان مهر تجاری، بنگاه، بازاریابی و... در تاریخ چه کسانی بودند ❓ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ این داستان؛ عیلامی‌ها 🌟چیزی که برای شما آرزوست برای ما خاطره‌ست❗ 💥منشأ علم اقتصاد، اروپاست؟ یا بازم اشتباه شده و راه نجات، مکتب دیگه‌ایه... ❌ اولین دارندگان مهر تجاری، بنگاه، بازاریابی و... در تاریخ چه کسانی بودند ❓ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ این داستان؛ عیلامی‌ها 🌟چیزی که برای شما آرزوست برای ما خاطره‌ست❗ 💥منشأ علم اقتصاد، اروپاست؟ یا بازم اشتباه شده و راه نجات، مکتب دیگه‌ایه... ❌ اولین دارندگان مهر تجاری، بنگاه، بازاریابی و... در تاریخ چه کسانی بودند ❓ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰رکورد ۱۰۰۰ کیلومتر گازرسانی جدید در ۱۴۰۱/ گاز به تمامی شهرهای بزرگ سیستان رسید 🔹رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: هم‌اکنون تقریبا تمامی شهرهای بزرگ استان سیستان و بلوچستان به جز سراوان تحت پوشش گازرسانی قرار گرفته‌اند و تا دو سال آینده گازرسانی به شهرها و روستاهای کوچک این استان به اتمام می‌رسد. 🔹در سال گذشته هدفگذاری شرکت گاز تزریق گاز به ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز جدید بود که در مجموع به ۱۰۶۷ کیلومتر خط لوله جدید این تزریق گاز انجام شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
مصــــاف‌اقتصادی
#یادداشت 🔰بررسی طرح کمربند و راه چین (قسمت دوم) 🔶همان طور که گفته شد، تلاش‌های چين برای اجرای طرح
🔰مزایای طرح کمربند و راه چین برای ایران (قسمت سوم) 🔶 درمجموع براساس گزارش مرکز تجارت جهانی، تا پايان سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۴۰ کشور در مسير ابتكار کمربند و راه واقع شده‌اند. کل اين کشورها بالغ بر ۷۰ درصد جمعيت جهان، حدود ۴۸ درصد از مساحت زمين، ۶۵ درصد از توليد ناخالص جهان، بيش از ۴۳ درصد از تجارت جهانی و ۷۵ درصد ذخاير انرژی را به خود اختصاص داده‌اند. اما وضعیت تجارت ایران با کشورهای هم مسیر در طرح کمربند و راه چین چیست؟ 🔷به طور کلی و براساس آمار دريافتی از گمرک جمهوری اسلامی ايران، حجم تجارت ايران با کشورهای هم مسير واقع در ابتكار کمربند و راه در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۵ ميليارد دلار بوده است که حدود ۳۷ درصد از کل تجارت ايران (۶۶ میلیارد دلار) را شامل می‌شود. 🔶در سهم ۳۷ درصدی تجارت کشورهای هم مسير با ايران در کريدور ابتكار کمربند و راه، حدود ۲۷ درصد متعلق به چين و حدود نه درصد متعلق به ترکيه است. ساير کشورهای واقع در مسير مشترک (ترکمنستان، تاجيكستان، قرقيزستان، ازبكستان و قزاقستان) درمجموع کمتر از یک درصد از کل تجارت با ايران را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین این طرح فرصتی مناسب جهت بهبود و ارتقای روابط ایران با شرکای تجاری خود فراهم می‌کند. 🔷به طور کلی نيز بايد توجه داشت بی‌ثباتی و تشديد تنش‌ها در مناطقی چون غرب و شرق آسيا و همچنين شمال آفريقا که از حيث اقتصادی، چه در قالب تأمين انرژی و چه به عنوان بازار مصرفی کالاهای توليد شده، برای چين از اهميت بالایی برخوردارند. در این میان ايران به عنوان کشوری که هم دارای نفوذ منطقه‌ای بوده و هم می‌تواند امنيت و ثبات تأمين انرژی، تجارت و سرمايه‌گذاری را در مقياس خود برای چين فراهم کند، يک کشور بسيار حائز اهميت و دارای موقعيت راهبردی در بحث تأمين انرژی، لجستيک و ترانزيت محسوب می‌شود. 🔶با در نظر گرفتن مفروضات فوق، هريک از امكانات زيرساختی مورد نياز کشور که در نهايت به اصلاحات ساختاری نيز منجر می‌شود، می‌تواند به دليل ايجاد روابط استراتژيک با چين، زمينه کاهش آثار تحريم‌های اقتصادی غرب در کوتاه‌مدت و همچنين بی‌اثر شدن تحريم‌های مزبور در بلندمدت را فراهم کند. در قسمت بعدی جزئیات این مورد بررسی می‌شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco