eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
#اقتصاد_بین_الملل 🌍 بدهی‌های خارجی ایران ۷ درصد کاهش یافت 🔹 مقدار بدهی‌های خارجی ایران در پایان خردادماه سال ۹۸ به ۸ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال ۹۷ معادل ۷ درصد کاهش داشته است. 🖋 کاهش بدهی خارجی را می‌توان مرهون تحریم‌های خارجی دانست. در شرایطی که فروش نفت ایران و دریافت پول آن از کشورهای خریدار با مشکل جدی مواجه است چه بسا در صورت نبود تحریم‌های اقتصادی و بانکی، با استقراض از منابع بین‌المللی و در نتیجه افزایش چندبرابری این بدهی‌ها در اثر افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی زیان جبران‌ناپذیری بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شد. در این حال باید خدا را شکر کرد وگرنه تا ونزوئلا شدن فاصله‌ای نبود... 💠 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
🖋 #یادداشت ⚠️ جناب قائم‌مقام؛ دلار ۴۲۰۰ فقط امنیت غذایی دلالان و وارداتچیان را تضمین کرد! 🔹 چندی
📢 بازتاب رسانه‌ای یادداشت "مصـــاف‌اقتصادی" در خبرگزاری‌ها "دلار ۴۲۰۰ فقط امنیت غذایی دلالان و وارداتچیان را تضمین کرد" 📡 : 🌐 yon.ir/nHxqf 🌐 yon.ir/BOx7o 🌐 yon.ir/42Ysa 🌐 yon.ir/LKmQe 🌐 yon.ir/Kqiel 🌐 yon.ir/Fu2XX 🌐 yon.ir/LKmQe 💠 @Masaf_Eco
🗂 صرفه‌جویی ۵۰ هزار میلیاردی هزینه‌های کشور در لایحه بودجه ۹۹ 👤 حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه: 🔹 کمیته بازنگری و بازبینی هزینه‌ها دو وظیفه و رسالت مهم دارد. یک وظیفه، کاستن حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌ها است و ناگزیر هستیم که چنین کاهشی را در بودجه سال آتی اعمال کنیم. 🔹 وظیفه و رسالت دیگر این کمیته، اصلاحات ساختاری شامل ادغام، انحلال، واگذاری و برون‌سپاری است. 🖋 در حالی معاون اقتصادی سازمان برنامه از کاهش ۵۰ هزار میلیاردی هزینه‌های کشور در سال آتی و لزوم ادغام و برون‌سپاری وظایف دولتی سخن می‌گوید که دولت دوازدهم یک سال است با پیگیری مستمر تفکیک و تشکیل وزارتخانه‌ها به‌دنبال گسترش ساختار اداری خود است. دولت ادعا می‌کند هزینه‌ی این گسترش ساختار از محل صرفه‌جویی‌ها تامین می‌شود. حال آن‌که محل این صرفه‌جویی‌ها همان ادغام و برون‌سپاری وظایف، ذکر شده است! با این پارادوکس چه باید کرد؟! 💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت 🚦اندر احوالات خطوط اعتباری برون‌زا 🔹 چند روز پیش یکی از طرف‌های غربی مذاکرات، پیشنهادی مبنی بر باز کردن خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در ازای پیش‌خرید نفت ایران به شرط توقف گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران مطرح کرد. 🔹 پس از چندماه کشمکش و در آستانه گام دوم کاهش تعهدات ایران چراغ سبزی از سوی طرف اروپایی روشن می‌شود. گفت و گوهای تلفنی و غیر تلفنی شکل می‌گیرد. یک طرف پیش‌دستی می‌کند و پیشنهاد رد و بدل شدن اعتبارات را مطرح می‌کند. 🔹 آقای مسئول، آقایان مسئولین، صرف نظر از منشأ هر پیشنهاد اجرایی اقتصادی بین‌المللی و داخلی، آنچه مهم است پایداری و اثربخشی آن پیشنهاد در شرایط کنونی اقتصاد داخلی است. ⚠️ عزیزان، بازی در ساختار اقتصادی برون‌زا درون‌دادی جز اعتماد قهری به رقبای نادوست و دستاوردی جز پس‌رفت اجرایی و معطل ماندن و اتلاف سرمایه‌های داخلی در پی نخواهد داشت. #اقتصاد_سیاسی #اقتصاد_بین_الملل #برجام مطالعه‌ی متن کامل👇 💠 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
🖋 #یادداشت 🚦اندر احوالات خطوط اعتباری برون‌زا 🔹 چند روز پیش یکی از طرف‌های غربی مذاکرات، پیشنهادی
🖋 🚦اندر احوالات خطوط اعتباری برون‌زا 🔹 چند روز پیش یکی از طرف‌های غربی مذاکرات، پیشنهادی مبنی بر باز کردن خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در ازای پیش‌خرید نفت ایران به شرط توقف گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران مطرح کرد. 🔹 این خبر با واکنش‌های مثبت و منفی متفاوتی از سوی محافل سیاسی و اقتصادی داخلی مواجه شد. 🔹 این خبر به زعم برخی از اقتصاددانان جزء اخبار مثبت اقتصادی تلقی شد که بر بازارهای موازی اثر مثبتی برجای دارد. 🔹 برخی، از این خط اعتباری به‌عنوان اهرم فشار برای مذاکرات آتی نام بردند و آن‌را به فروش پیشنهادهای غرب به‌عنوان شرط ایران در مذاکرات به افکار عمومی داخلی یاد کردند. 🔹 برخی دیگر اما، پرداخت این خط اعتباری در ازای خرید یا وثیقه‌ی نفت را بخشی از تلاش اروپا برای نشان دادن تعهد آن کشورها برای حفظ برجام و اقدام آن‌ها برای توقف کاهش تعهدات برجامی ایران معرفی کردند. 🔹 و برخی دیگر، این پیشنهاد را منصفانه ندانستند و ظرفیت خواسته‌های ایران در قبال تعهدات انجام داده را بیش از این خط اعتباری بیان و شرط اجرای این پیشنهاد را به‌کارگیری برگشت‌پذیرترین تعهد ایران در ازای آن دانستند. ❓ اما نکته‌ی مغفول در این بین، چرایی طرح این پیشنهاد در این برهه، منشأ اولیه‌ی آن و اجرایی بودن این طرح است. 🔹 هنگامی که ایران پس از خروج ایالات متحده از برجام، لغو نشدن تحریم بازگشت دلار و فشل ماندن تعهدات برجامی اروپا اقدام به کاهش تعهدات خود می‌کند، از سوی طرف‌های عهدشکن متهم به عهد شکنی می‌شود. 🔹 پس از چندماه کشمکش و در آستانه گام دوم کاهش تعهدات ایران چراغ سبزی از سوی طرف اروپایی روشن می‌شود. گفت و گوهای تلفنی و غیر تلفنی شکل می‌گیرد. یک طرف پیش‌دستی می‌کند و پیشنهاد رد و بدل شدن اعتبارات را مطرح می‌کند. مدتی بعد طرف غربی پیشنهاد را در رسانه‌ها مطرح می‌کند. 🔹 برخی در داخل خوشحال می‌شوند و دوباره از ثمرات برجامی می‌گویند و پس از آن‌که در پس پرده به‌خاطر منشأ ذلیلانه‌ی پیشنهاد بازخواست می‌شوند به یکباره انقلابی شده و ندای مرگ بر آمریکا سر می‌دهند! 🔹 آقای مسئول، آقایان مسئولین، صرف نظر از منشأ هر پیشنهاد اجرایی اقتصادی بین‌المللی و داخلی، آنچه مهم است پایداری و اثربخشی آن پیشنهاد در شرایط کنونی اقتصاد داخلی است. ⚠️ عزیزان، بازی در ساختار اقتصادی برون‌زا درون‌دادی جز اعتماد قهری به رقبای نادوست و دستاوردی جز پس‌رفت اجرایی و معطل ماندن و اتلاف سرمایه‌های داخلی در پی نخواهد داشت. 🔹 شاید با ۱۵ میلیارد دلار بتوان برای یکی دوسال بر بخش‌هایی از اقتصاد مرهم گذاشت اما این بیمار رنجور به درمان همیشگی نیاز دارد نه مخدری زودگذر. 💠 @Masaf_Eco
#بانک ✅ ضرورت استعلام دوره‌ای تداوم ارسال پیامک از مشتری 👤 معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی: ⚠️ بانک‌ها باید در پایان هر دوره در خصوص ارایه خدمات پیامکی از مشتریان استعلام کنند. 🖋 چندی پیش پس از انتشار مطالبه‌ی یکی از مخاطبین مبنی بر شفاف‌سازی قرارداد سامانه‌ی پیامک متصل به حساب بانکی، واکنش‌های خوبی از مسئولین دیده شد. ابتدا وزیر اقتصاد به اظهار نظر پرداخت و اکنون معاون وزیر بر لزوم بهبود شفافیت اطلاعات و افزایش گستره‌ی انتخاب مشتری نسبت به این قرارداد تاکید کرده است. #صدای_مردم #شفافیت 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت 💊 سامانه‌ی کنترل فسادهای دارویی 🔹 در سازمان بهداشت جهانی کمیته‌ای به نام «Good governance of medicine» یا «حاکمیت صحیح نظام دارو» وجود دارد. 🔹 رسالت این کمیته، رصد کشورها در سه زمینه «ریشه کن کردن فساد»، «ایجاد شفافیت» و «سیاستگذاری صحیح» در حوزه سلامت و به‌طور مشخص دارو است. ❓ از سامانه‌ی دارویی ایرانی «تی‌تک» چه می‌دانید؟ 🗯 سامانه‌ی «تی‌تک» را برای حضار ارائه کردیم؛ دبیر کمیته GGM پرسید «چطور این معجزه را انجام دادید؟» 🗯 از این مطلب جالب‌تر آن‌که، مشاور بیل گیتس گفت: آقای بیل گیتس حاضر است تامین هزینه‌های مالی تی‌تک جهت راه اندازی در کشورهایی که از لحاظ درآمدی در سطح پایینی قرار دارند را بر عهده بگیرد. 🌐 http://fna.ir/dbxybk #شفافیت 💠 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک 📱تلگرام، اقتصادی‌ترین پیام‌رسان ❓هر پیام‌رسان در هر ساعت چقدر از حجم اینترنت شما کم می‌کند؟ 🔹 تلگرام در هر ساعت به‌طور میانگین ۱.۶۸ مگابایت حجم اینترنت مصرف می‌کند. 🔹 واتس اپ و هنگ‌وت در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. 🔹 اسکایپ با مصرف متوسط ۱۰.۵۵ مگابایت در ساعت پرمصرف‌ترین پیام‌رسان است. 💠 @Masaf_Eco
بازار گوشت حلال دست کیست؟ 🔹 کشورهای غیر اسلامی نبض بازار گوشت حلال دنیا را در دست دارند. 🔹 🇧🇷 برزیل با ۵.۱۹ میلیارد دلار صادرات گوشت حلال در رده‌ی اول قرار دارد. 🔹 استرالیا و هند با اختلاف زیاد نسبت به برزیل در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. 🔹 بزرگ‌ترین واردکنندگان این گوشت عربستان سعودی، مالزی و امارات متحده عربی هستند. 🖋 وابستگی سازمان همکاری‌های اسلامی به گوشت حلال وارداتی از کشورهای اسلامی اهرمی است که می‌تواند در تنش‌های بین‌المللی به‌عنوان تهدیدی برای مردم این کشورها استفاده شود. بازار بین‌المللی گوشت حلال و تقاضای این محصول خاص یکی از بازارهای پرسود اقتصادی در جهان است که کشورهای اسلامی سهم ناچیزی در تامین و عرضه‌ی محصول در آن دارند. 💠 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک 📊 اقتصاد ایران کجاست؟ 🏦 به گزارش بانک جهانی: 🔹 🇮🇷 ایران در سال ۲۰۱۸ تنها ۰.۵۳ درصد از اقتصاد دنیا را در اختیار داشته است. 🔹 سهم ایران از تولید ناخالص داخلی ۸۶ تریلیون دلاری دنیا، ۰.۴۵ تریلیون دلار بوده است. 🔹 ایران پس از عربستان سعودی، اقتصاد دوم غرب آسیا است. 🔹 ایالات متحده با ۲۴ درصد و چین با ۱۶ درصد در جایگاه اول و دوم قرار دارند. #اقتصاد_بین_الملل #تولید_ناخالص_داخلی 💠 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک 💻 قوی‌ترین استارت‌آپ‌ها در جهان 🔹 برترین استارت‌آپ متعلق به 🇨🇳 چین در حوزه‌ی هوش مصنوعی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار است. 🔹 دومین استارت‌آپ نیز با ارزش ۵۶ میلیارد دلار در زمینه‌ی تجارت و از آن چین است. 🔹 🇺🇸 ایالات متحده ۷ استارت‌آپ از ۱۰ استارت‌آپ برتر دنیا را در اختیار دارد. 🔹 استارت‌آپ 🇸🇬 سنگاپوری با ارزش ۱۴ میلیارد دلار در حوزه‌ی حمل و نقل در رتبه‌ی هشتم قرار دارد. 🖋 آینده‌ی اقتصاد در اختیار کشورهایی خواهد بود که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید اقتصاد مانند کسب و کارهای استارت‌آپی و دانش‌بنیان، بازارهای نوینی برای ارایه‌ی کالاها و خدمات تولیدی خلق می‌کنند. بنابراین در آینده نام کشورهای نوظهور اقتصادی همچون چین و سنگاپور بیشتر به گوش خواهد خورد. #کسب_و_کار #استارت_آپ 💠 @Masaf_Eco
#پول ☣️ پول کثیف کجاست؟ 🔹 محققان ترکیه، هلند و آلمان دریافتند که باکتری‌ها بر روی اسکناس‌های کدام کشور به راحتی منتقل می‌شوند. 🔹 براساس نتایج این مطالعه، "لئو" رومانی کثیف‌ترین ارز دنیا است. علاوه بر این، باکتری‌ها تمایل به ماندگاری بر روی دلار آمریکا و کانادا و همچنین روپیه هند را دارند. 🔹 ارز رومانی به خاطر پلیمرهای استفاده شده در آن به عنوان کثیف‌ترین ارز دنیا شناخته شده است، این پلیمرها برای دوام اسکناس و همچنین جلوگیری از تقلب در اسکناس استفاده می‌شوند. 🖋 البته اصطلاح «پول کثیف» در اقتصاد به پولی گفته می‌شود که از راه قانونی و از فرایند مولد به اقتصاد تزریق نشده و حاصل فعالیت‌های زیرزمینی و خلاق قانون باشد. #اقتصاد_بین_الملل 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت ⚠️ ممنوع الخروجی پزشکان 🔹 طبق قانون، برای اشخاص حقیقی غیر تولیدی داشتن فقط ۱۰ میلیون تومان بدهی به سازمان امور مالیاتی کافی است تا فرد ممنوع‌الخروج شود. 🔹 با استناد به: ⚖ ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم ⚖ مواد ۲۴۷ و ۵۰۹ قانون آیین دادرسی کیفری ⚖ ماده ۱۷ قانون گذرنامه 🔹 برخی از کارشناسان به سازمان امور مالیاتی پیشنهاد کرده‌اند پزشکان متمرد مالیاتی را ممنوع‌الخروج کند. 🔹 این پیشنهاد با توجه به این نکته که گروه قابل توجهی از پزشکان بدون پرداختن مالیات در داخل، کشورهای اروپایی و آمریکایی را برای تفریح انتخاب می‌کنند می‌تواند از جنبه‌ی سلبی در جلوگیری از فرار مالیاتی ایشان موثر باشد. #شفافیت #فرار_مالیاتی_پزشکان 💠 @Masaf_Eco
🖋 ❣وامی علیه ازدواج جوانان! 🔹 با افزایش مقدار تسهیلات ازدواج به ۳۰ میلیون تومان در سال جاری روزنه‌ی امیدی برای بسیاری از زوج‌های جوان در تامین حداقل بخشی از هزینه‌های سربار تشکیل خانواده از جمله هزینه‌ی مسکن گشوده شده است. 🔹 اما این افزایش در مقدار تسهیلات موجب واکنش بانک‌های تجاری و اعمال سخت‌گیری‌هایی در فرایند اعتبارسنجی و اعطای تسهیلات به متقاضیان شده است. 🔹 به‌طوری‌که برخلاف نص صریح قانون بودجه ۱۳۹۸ و بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌های تجاری خصوصی، دولتی و سایر موسسات اعتباری کاملا به‌صورت سلیقه‌ای و در برخی موارد مانند سایر وام‌ها با این تسهیلات برخورد می‌کنند. ✍ مطالعه متن کامل👇 💠 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
🖋 #یادداشت ❣وامی علیه ازدواج جوانان! 🔹 با افزایش مقدار تسهیلات ازدواج به ۳۰ میلیون تومان در سال ج
🖋 ❣وامی علیه ازدواج جوانان! ۱ از ۳ 🔹 تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی ازدواج جوانان در سال‌های گذشته یکی از بهترین سیاست‌های بانکی و با هدف کمک به جوانان کشور در تامین بخشی از هزینه‌های ازدواج بوده است. 🔹 با افزایش مقدار این تسهیلات به ۳۰ میلیون تومان در سال جاری روزنه‌ی امیدی برای بسیاری از زوج‌های جوان در تامین حداقل بخشی از هزینه‌های سربار تشکیل خانواده از جمله هزینه‌ی مسکن گشوده شده است. 🔹 اما این افزایش در مقدار تسهیلات موجب واکنش بانک‌های تجاری و اعمال سخت‌گیری‌هایی در فرایند اعتبارسنجی و اعطای تسهیلات به متقاضیان شده است. 🔹 به‌طوری‌که برخلاف نص صریح قانون بودجه و بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌های تجاری خصوصی، دولتی و سایر موسسات اعتباری کاملا به‌صورت سلیقه‌ای و در برخی موارد مانند سایر وام‌ها با این تسهیلات برخورد می‌کنند. 🔹 تا جایی‌که در چند ماه گذشته مناقشه‌ی بانک‌ مرکزی و بانک‌های تجاری بر سر اصلاح این رفتار سلیقه‌ای و خلاف قانون بالا گرفته است. ⚖ در بند الف تبصره‌ی ۱۶ قانون بودجه‌ی سال ۹۸ آمده است: «به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از ۱۳۹۶/۱/۱ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.» 🔹 طبق این بند بانک‌ها موظفند با "اخذ یک ضامن معتبر و سفته" به متقاضیان تسهیلات اعطا کنند. اما برخی از بانک‌ها برای ضمانت دو یا سه ضامن و چند چک بانکی طلب می‌کنند. در این بین بانک‌های خصوصی سخت‌گیری بیشتری نسبت به بانک‌های دولتی دارند. 🔹 به‌ همین دلیل بانک‌ مرکزی مجبور به ابلاغ چندباره‌ی بخشنامه‌ی خود در تاریخ‌های ۱۰ فروردین و ۷ شهریور ۱۳۹۸ به شبکه‌ی بانکی کشور شد و بر اجرای بند الف تبصره‌ی ۱۶ قانون بودجه و توجه به جمله‌ی «اخذ یک ضامن معتبر و سفته» و نیز قرارگیری این تسهیلات در اولویت نخست اعطای قرض‌الحسنه‌ی بانک‌ها تاکید نمود. ✍ 💠 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
🖋 #یادداشت ❣وامی علیه ازدواج جوانان! ۱ از ۳ 🔹 تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی ازدواج جوانان در سال‌های گذشته
🖋 ❣وامی علیه ازدواج جوانان! ۲ از ۳ 🔹 پس از ابلاغ الزام‌آور این بخشنامه‌ها، بانک‌های تجاری شرایط خود را به یک ضامن تقلیل داده‌اند اما در روند اجرا همچنان سلیقه‌ای عمل کرده و در برخی موارد با منطق نادرست به پیش می‌روند. 🔹 به‌عنوان نمونه فقط ضمانت ضامن دولتی و رسمی را قبول می‌نمایند و ضامن خصوصی، غیر رسمی، قراردادی، پیمانی و بازنشسته را معتبر نمی‌شمارند. ❗️ همچنین در گواهی تعهد کسر اقساط همه‌ی شاغلان رسمی و غیر رسمی ارگان‌های دولتی و خصوصی به‌لحاظ حقوقی یک جمله مبنی بر «معتبر بودن گواهی کسر اقساط تا زمان اشتغال ضامن در محل کار مصدر گواهی» ذکر می‌شود اما بانک‌ها هر گواهی کسر اقساط دارای این جمله را غیر معتبر شمرده و متقاضی را مجبور به معرفی ضامن دوم یا جدید می‌نمایند! 🔹 این در حالی است که در "بند «الف» تبصره‌ی ۱۶ قانون بودجه ۹۸" و نیز در "بند «پ» شرایط و دستورالعمل اخذ تسهیلات ازدواج" در سامانه‌ی تسهیلات ازدواج آمده است: «بانک‌مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه‌ی پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.» 🔹 یعنی متقاضی می‌تواند با مراجعه به بانک مقصد حساب یارانه‌ی واریزی خود بدون معرفی ضامن حقیقی، حساب یارانه را به‌عنوان ضمانت معرفی و از آن بانک تسهیلات ازدواج دریافت کند. اما در حال حاضر این بند قانون در هیچ یک از بانک‌ها معتبر شمرده نمی‌شود و به اجرا در نمی‌آید. 🔹 در این بین به مفاد بند «پ» شرایط و دستورالعمل اخذ تسهیلات ازدواج که بیشتر آن‌ها هیچ‌گاه اجرایی نشد اشاره می‌کنیم: 1⃣ چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب نموده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین مکفی می‌باشد. 2⃣ چنانچه متقاضی در صف همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود باشد، مراتب در چارچوب مفاد نامه شماره ۵۶۲۰۲‏/۹۶ مورخ ۲۷‏/۲‏/۱۳۹۶ موضوع اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجرا می‌باشد. 3⃣ چنانـچه متقاضی دریافت تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نـهـاد‌ها و مـوسسات عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته‌امداد، هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهی تـعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق و حکم کارگزینی، و در صورتی‌که مانده حقوق نامبرده کفایت نماید، نیازی به اخذ ضامن نمی‌باشد. ✍ 💠 @Masaf_Eco
مصــــاف‌اقتصادی
🖋 #یادداشت ❣وامی علیه ازدواج جوانان! ۲ از ۳ 🔹 پس از ابلاغ الزام‌آور این بخشنامه‌ها، بانک‌های تجاری
🖋 ❣وامی علیه ازدواج جوانان! ۳ از ۳ 4⃣ ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نــیروی نظامی و انتظامی، نـــهـاد‌ها مـوسسات عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائـه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و ... امکان پذیر می‌باشد. 5⃣ ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد. 6⃣ ضمانت‌یک نفر دارنده حساب جاری فعال وخوش حساب که به تایید وتشخیص شعبه پرداخت کننده رسیده باشد. 7⃣ در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا). 8⃣ سایر وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را فراهم سازد (از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنان و...). ⚠️ مورد مهم دیگری که نباید از نظر دور بماند نرخ کارمزد این تسهیلات است. در قانون و بخشنامه‌های بانک مرکزی این تسهیلات قرض‌الحسنه با دوره‌ی بازپرداخت پنج‌ساله (۶۰ ماهه) و نرخ کارمزد ۴ درصد معرفی می‌شود، حال آن‌که در قریب به اتفاق بانک‌ها این نرخ کارمزد ۴ درصد به‌صورت سالانه و برای ۵ سال با فرمول سود مرکب محاسبه می‌شود که محل تامل بسیار است. 🔹 بنابراین از شواهد برمی‌آید که این تسهیلات در اثر فقدان نظارت موثر بانک مرکزی، عدم تمکین بانک‌های تجاری نسبت به قوانین و بخشنامه‌های رسمی و نیز برخورد سلیقه‌ای و شعبه‌ای با متقاضیان، عملا به ضد خود بدل و با روندی غیر شفاف به سدی برای ازدواج جوانان تبدیل شده است. 🔹 لذا ضروری است تا بانک‌ مرکزی ضمن صدور بخشنامه‌های قابل اجرا و مبتنی بر واقعیت برای بانک‌ها، با نظارت دقیق میدانی صحت اجرای قوانین در روند ارایه‌ی تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی ازدواج را رصد و از سنگ‌اندازی و ایجاد موانع غیرقانونی بر سر راه تحقق اهداف این تسهیلات توسط بانک‌های تجاری جلوگیری کند. ✍ 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوت_زنی 📢 در مقابل فساد فقط تماشاچی نباشیم! 🎬 یک رپورتاژآگهی خلاقانه در سالن سینما برای آموزش سوت‌زنی و گزارش فساد توسط مردم. #فساد #اقتصاد_رسانه 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_توسعه 🚂 برداشت از صندوق توسعه برای راه‌آهن چابهار ـ زاهدان 👤 #جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور: 🔹 مقام معظم رهبری با برداشت ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای راه اندازی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان موافقت کردند که وزارت راه و شهرسازی باید این پروژه را با جدیت پیگیری کند. 🖋 با درخواست دولت تاییدیه‌ی برداشت مبلغ قابل توجهی از صندوق توسعه‌ی ملی برای راه‌اندازی بخشی از سیستم حمل و نقل ریلی کشور صادر می‌شود. حال آن‌که برداشت از صندوق توسعه‌ی ملی باید آخرین گزینه‌ی انتخابی دولت برای طرح‌های اجرایی و عمرانی کشور باشد. در شرایطی که نقدینگی کشور از مرز دوهزار میلیارد تومان گذشته و رکود تورمی بر اقتصاد حاکم شده، بهترین راه برای کنترل نقدینگی و تورم و ایجاد رونق تولید، هدایت این نقدینگی به تولید است. دولت می‌توانست به‌جای برداشت از صندوق توسعه که خطر افزایش پایه پولی و خلق نقدینگی را به دنبال دارد؛ نقدینگی فعلی را جمع‌آوری و در پروژه‌های عمرانی کشور هزینه نماید. #تورم #نقدینگی 💠 @Masaf_Eco
🏃‍♂️♂ وقتی مجلس رکود دوی صد متر را می‌زند! ❗️ مجلس شورای اسلامی برای تصویب هر ماده از قانون تجارت فقط ۱.۵ دقیقه وقت گذاشت. 🔹 ۱۰۹ ماده از لایحه‌ی اصلاح قانون تجارت در یک نبرد سخت کارشناسی و تخصصی در مجلس در حدود ۲ ساعت به تصویب رسیده است! 💠 @Masaf_Eco
🖋 🚦مساله نقدینگی و هدایت آن 🔹 طی ۴۵ سال گذشته میزان تولید ناخالص داخلی واقعی در اقتصاد کشور ۲/ ۲ برابر شده است؛ یعنی اگر در سال ۵۲ یک جفت کفش تولید می‌کردیم، الان اندکی بیش از دو جفت کفش تولید می‌کنیم. درصورتی‌که، میزان نقدینگی ما چیزی بیش از ۳۰ هزار برابر شد. 🔹 برای درک میزان بزرگی این عدد مقایسه با اقتصاد آمریکا جالب‌توجه است: در آمریکا، طی همین مدت تولید ناخالص داخلی واقعی ۴ برابر شده است، درصورتی‌که در همین مدت نقدینگی ۹/ ۱۳ برابر شده است. 🔹 اگر با همین نرخ رشد نقدینگی پیش برویم، تقریبا هر سه سال نقدینگی ما دوبرابر می‌شود. یعنی تا سه‌سال ‌آینده میزان نقدینگی فعلی ۳۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. 🔹 با آماری که اعلام شد متوجه می‌شویم که خلق نقدینگی در جهت ایجاد ارزش‌افزوده در بخش واقعی اقتصاد نبوده است، لذا باید به‌دنبال راهکاری باشیم که بتوانیم این نقدینگی را به سمت بخش واقعی اقتصاد پیش ببریم و نرخ‌های بازدهی شکل‌گرفته در بخش پولی را متناسب با نرخ بازدهی در بخش واقعی کنیم تا سودهای موهوم در نظام بانکی شکل نگیرد که بانک‌ها اقدام به خلق پول کنند، یعنی دو جزیره مجزا از همدیگر نداشته باشیم. ✅ پنج راهکارها در بخش نظام بانکی: 1️⃣ شفافیت در اعطای تسهیلات بانکی و تخصیص منابع بانکی به بخش‌های مولد 2️⃣ بازنگری ساختار بانک‌ها در نظام بانکی 3️⃣ ممنوعیت ورود بانک به فعالیت سوداگرانه 4️⃣ کنترل نقدینگی موجود 5️⃣ سازوکار جدید تعیین نرخ‌های سود ✍🏻 مجید کریمی مطالعه کامل در👇 yon.ir/2mRkL 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_حقوقی ⚖️ حق‌خوری ۱۲ تریلیون تومانی حامیان حقوق ملت! ❗️ آمار و ارقام حاکی از فرار مالیاتی سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومانی صنف وکلا است. 🔹 سازوکار غیرسیستماتیک و انسا‌ن‌محور اخذ مالیات از وکلا باعث شده که حدود ۸۵ درصد از وکلا اصلا مالیات نپرداخته و فرار مالیاتی کنند./ عیارآنلاین #انحصار_وکالت #فرار_مالیاتی_وکلا 💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم 💵 پترودالِر (دلار نفتی) چیست؟ 🛢 چگونه نفت عربستان از دلار آمریکا محافظت می‌کند؟ پیمان پولی چه نقشی در سقوط دلار در جهان دارد؟ ⚠️ از "جنگ سردتر" چه می‌دانید؟ #اقتصاد_بین_الملل #اقتصاد_انرژی #اقتصاد_سیاسی #پیمان_پولی 💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_بین_الملل 🏦 تحریم اخیر بانک مرکزی همان تحریم قبلی است و هیچ تاثیری ندارد 👤 #مسعود_براتی، مدیر گروه بین‌الملل شبکه کانون‌های تفکر ایران: 🔹 اصل تحریم بانک مرکزی همان تحریمی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شده بود و بعد از خروج امریکا از برجام نیز دوباره فعال بازگشته بود؛ پس دستور اجرایی روز جمعه اثر مهمی ندارد؛ ولی احتمالا فشارها را افزایش می دهد و کشورهای دیگر ممکن است احتیاط هایی را به کار بگیرند. 🔹 با این تحریمی که توسط آمریکا اعمال شده، سایر کشورها بانک مرکزی ایران را به عنوان یک نهاد حامی تروریسم نمی‌دانند، بلکه این تحریم فقط مخصوص آمریکا است و از نظر حقوقی، دولت امریکا فقط این تشخیص را داده است که باید نام بانک مرکزی را در فهرست گروه‌های حامی تروریسم قرار دهد. 🔹 ولی از منظر اقتصادی و اینکه اثر اقتصادی شدیدی برای ایران به دنبال داشته باشند باشد، چنین پیش فرضی وجود ندارد؛ چراکه در تحریم‌های گذشته نیز، تحریم بانک مرکزی ایران به عنوان یک تحریم ثانویه مطرح بوده است. #تحریم #برجام 💠 @Masaf_Eco
🖋 ♻️ ریشه‌کنی فقر، با محو یارانه‌های سیاه ❓ آیا می‌توانیم ظرف ۳ ماه «فقر مطلق» را در کشور به صفر برسانیم؟ 🔹 حتی در اوج تحریم خارجی و رکود اقتصاد داخلی، می‌توان قاطعانه گفت که پاسخ این سوال مثبت است. چگونه؟ کافی‌ست با درایت و قاطعیت کافی، حجم عظیم یارانه سیاه را به یارانه‌ سپید تبدیل کنیم. 🔹 مواردی که آنها را «یارانه سیاه» می‌نامم، طیف وسیعی از یارانه‌های تخریب‌گر «عدالت»، تخریب‌گر «شفافیت» و تخریب‌گر «رقابت سالم اقتصادی» را شامل می‌شوند: از توزیع هنگفت دلار دولتی بین واردکنندگان نورچشمی و مسافران خارجی گرفته تا ارائه حجم عظیمی از یارانه به سوخت هواپیما؛ از توزیع بیت‌المال برای پوشش زیان بانک‌ها و خودروسازان گرفته تا ارائه سوخت و مواد اولیه بسیار ارزان به پتروشیمی‌ها و فولادسازها؛ و از بذل و بخشش بیت‌المال در قالب وام‌های بدون بهره در میان نورچشمی‌ها گرفته تا توزیع سکه طلا با نرخ دولتی فسادساز و ارائه یارانه عظیم به بنزین و گازوییل. 🔹 یارانه‌های سیاه، ۴ ویژگی دارند: اول، معمولا از طرف گروه‌های فشار مختلف به بهانه‌هایی مانند فقرزُدایی یا کنترل تورم یا حمایت از تولید ملی بر دولت تحمیل می‌شوند. دوم، سهم محروم‌ترین اقشار از ثروت‌های خدادادی کشور را شدیدا کاهش می‌دهند (تخریب عدالت اقتصادی). سوم، رقابت بین تولیدکنندگان بر سر دلربایی از مشتریان به وسیله بهبود قیمت و کیفیت کالاها را، به رقابت بر سر دلربایی از مقامات حاکمیتی برای دریافت انواع رانت دولتی منحرف می‌کنند (تخریب رقابت اقتصادی سالم). چهارم، پتانسیل انواع فساد را با حجیم کردن «امضاهای طلایی»، بالا می‌برند (تخریب شفافیت اقتصادی) 🔹 بنابراین برنامه‌های فقرزُدایی با محوریت ریشه‌کنی یارانه‌های سیاه و تبدیل آنها به یارانه‌های سپید، شامل مواردی از این دست خواهد بود: 1⃣ برنامه «دلار همگانی» 🔹 بجای اینکه هر سال حجم عظیمی از یارانه سیاه را در قالب «دلار دولتی» بین واردکنندگان نورچشمی توزیع کنیم و ته‌مانده دلار دولتی را هم بین مسافران خارجی (سیاحتی یا زیارتی) بذل و بخشش کنیم، سهمیه مساوی از دلار دولتی را در اختیار همه ایرانیان قرار دهیم تا افرادی که می‌خواهند مستقیما آن را مصرف کنند و افرادی هم که نمی‌خواهند (عمدتا فقیرترین شهروندان)، سهمیه‌شان را با قیمت توافقی به دیگران بفروشند. 2⃣ برنامه «بنزین همگانی» بجای اینکه هر سال حجم عظیمی از یارانه سیاه را در قالب بنزین و گازوییل ارزان (حدودا یک‌پنجم قیمت افغانستان و پاکستان) توزیع کنیم که سهم عمده آن به خانوارهای ثروتمند مالک چندین خودرو و نیز قاچاقچیان بنزین می‌رسد، سهمیه مساوی از بنزین و گازوییل ارزان را در اختیار همه ایرانیان قرار دهیم تا افرادی که مایلند آن را مستقیما مصرف کنند و افرادی هم که مایل نیستند (خانوارهای فاقد اتومبیل که عمدتا فقرا هستند)، سهیمه‌شان را با نرخی توافقی به دیگران بفروشند. 3⃣ برنامه «وام همگانی» بجای اینکه هر سال بودجه هنگفتی را برای ارائه یارانه سیاه در قالب توزیع وام‌های بدون بهره‌ای اختصاص دهیم که بخش قابل توجهی از آنها نصیب رانت‌خوارانی می‌شود که با برچسب تولیدکننده به دستبرد زدن به بیت‌المال مشغولند، سهمیه مساوی از وام کم‌بهره را در اختیار همه ایرانیان قرار دهیم. هر یک از شهروندان که وثیقه قابل قبول بانکی ارائه کردند، بتوانند مستقیما از این وام استفاده کنند و هر فردی هم که وثیقه بانکی نداشت (غالبا خانوارهای فقیرترین دهک‌های درآمدی)، بتواند سهمیه وام کم‌بهره خود را بفروشد یا حتی آن سهمیه را به کارآفرینی ببخشد که تضمین می‌کند شغل یک‌ساله در اختیار او قرار دهد. 🔹 هر کدام از این برنامه‌ها (دلار همگانی، بنزین همگانی و وام همگانی) می‌توانند اسکلت برنامه‌ای ملی برای ریشه‌کنی «فقر مطلق» بوده و این هدف ارزشمند را از مسیر ریشه‌کنی «یارانه‌های سیاه» (تخریب‌گر عدالت و تخریب‌گر شفافیت) و تبدیل آنها به «یارانه‌های سپید» (عدالت‌گرا و کاملا شفاف) محقق کند. ضمنا به سادگی می‌توان نگرانی از آثار تورمی هر طرح را به حدود صفر رساند؛ زیرا تکنولوژی جهانی کنترل تورم در ۲ دهه اخیر آن‌قدر پیشرفت کرده که هم‌اکنون ۹۰ کشور جهان توانسته‌اند تورم خود را به زیر سالی ۳ % برسانند (منبع: گزارش WEO، صندوق بین‌المللی پول). 🔹 صد البته برای موفقیت هر یک از این برنامه‌ها، باید دقت فراوانی در طراحی جزئیات اجرایی لحاظ شود؛ از ملاحظات فنی گرفته تا ملاحظات اقتصادی و نیز ملاحظات اقتصاد سیاسی در زمینه سنگ‌اندازی‌های گروه‌های فشار حامی یارانه‌های سیاه. ✍️ میثم هاشم‌خانی 💠 @Masaf_Eco