#اقتصاد_انرژی
⛽️ متولی تعیین دوگانه یا تکسوز بودن خودروها کیست؟
🔹 بیش از یک ماه از سهیمهبندی غیر اصولی بنزین توسط دولت دوازدهم میگذرد اما هنوز تشخیص نوع خودروها برای تخصیص سهمیه با مشکل مواجه است.
❗️طبق خبرهای مردمی، در حال حاضر برخی از وانتهای تکسوز پرمصرف مثل نیسانوانت که طبق اعلامیهی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی در ماه 300 لیتر سهمیهی بنزین دارند، سهمیهی دوگانهسوز (120 لیتر) را دریافت میکنند.
🔹 صاحبان این خودروها که در معیشت خود با مشکل مواجه شدهاند بین پلیس+10 و شرکت ملی فراوردههای نفتی در حال پاسکاری شدن هستند و هیچ متولی به کار ایشان رسیدگی نمیکند.
⚠️ به مسولین اجرایی کشور توصیه میکنیم که پیش از وقوع رخدادهای ناگوار دیگر، نسبت به اصلاح و تکمیل این روش سهمیهبندی ناقص و استفاده از دادههای آماری و اقتصادی در تصمیمگیریهای آتی اقدام نمایند.
#صدای_شما
#بنزین
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
📝 ده فرمان: چه باید کرد؟
🔹 واقعیت این است که وضعیت بودجه ما نسبت به پیش از تحریم تغییر چندانی نداشته است. در گذشته به بهانه درآمد نفت از محل پایه پولی، کسری بودجه عملیاتی تامین می شد، در شرایط فعلی تنها آن بهانه درآمد نفتی حذف شده است ولی بانک مرکزی به راحتی می تواند باز هم کسری بودجه را تامین کند با این تفاوت که در طرف دارایی ها، به عوض دارایی خارجی، بدهی دولت را قرار دهد. پولی سازی کسری بودجه بزرگترین گناه اقتصادی است که در کشور ما قبح آن ریخته است.
🔹 و اما شرایط فعلی بهترین زمان را فراهم آورده که یک بار برای همیشه (۱) رابطه بودجه ریالی و درآمد نفتی و (۲) رابطه بودجه ریالی و بانک مرکزی قطع شود. چگونه؟
✅ (الف) بودجه ریالی از ارزی تفکیک شود. بودجه ارزی به پروژه های عمرانی که مخارج کامل ارزی دارند اختصاص یابد. در این صورت ارز حاصل از فروش ثروت موجب کاهش نرخ حقیقی ارز نشده و روند ۵۰ ساله بیماری هلندی و صنعت زدایی برای اولین بار متوقف می شود.
✅ (ب) تامین کسری بودجه به طور مستقیم یا غیر مستقیم از محل پایه پولی متوقف شود. دست درازی دولت به منابع پرقدرت بانک مرکزی اگر ادامه یابد تورم های بالا دائمی خواهد شد. بنابراین دولت چاره ای ندارد مگر اینکه برای تامین تمامی کسری بودجه عملیاتی از انتشار اوراق بدهی بهره ببرد.
✅ (ج) با تثبیت سپرده ها، برای سیاست انبساطی مالی فرصت کسب شود. در طول این زمان انتشار اوراق با قدرت آغاز شود و افزایش نرخ بهره تا زمانی که با نرخ تورم انتظاری برابر شود تحمل شود.
✅ (د) به محض آغاز روند کاهش نرخ تورم، نرخ بهره نیز با بهره گیری از عملیات مترقی بازار باز کاهش یابد. پیش بینی می شود بین ۱۵ تا ۲۵ درصد مجموعه اوراق منتشره از سوی بانک مرکزی خریداری شده و بدین طریق نرخ بهره اسمی و تورم در طی یک سال به سطح ۲۰ درصد کاهش یابد. در این صورت پایه پولی به میزان ۵۰ ه م ت و نقدینگی به میزان ۳۵۰ ه م ت افزایش خواهد داشت که حتی کمتر از هدفگیری تورمی سال اول است.
✅ (ه) با تخصیص کامل بودجه عمرانی در سطحی بالاتر از بودجه پیشنهادی (حداقل ۱۰۰ ه م ت) می توان نرخ رشد اقتصادی را ۷ تا ۱۰ درصد بالا برد.
✅ (و) هدفگذاری تورمی برای سال دوم ۱۳ درصد، سال سوم ۸ درصد، سال چهارم ۵ درصد و سال پنجم ۲ درصد خواهد بود. امید است پس از پنج سال از آغاز حکمفرمایی منطق و عقلانیت بر سیاست گذاری اقتصادی بتوانیم در زمینه تورم به کشورهای عزیز همسایه یعنی عراق و افغانستان برسیم.
✅ (ز) سیاست گذاری ارزی و انرژی کشور در این ۵ سال ثابت خواهد بود: افزایش ماهیانه ۲ درصد برای نرخ ارز ۳ درصد برای بنزین و ۴ درصد برای سایر حامل های انرژی. این سیاست به مدت ۴ سال ادامه یافته و شناورسازی نرخ ارز و آزادسازی بازار انرژی در سال پنجم محقق شود. در این صورت پیش بینی می شود که با حذف بزرگترین رقبای اشتغال در کشور یعنی کالای خارجی (تثبیت نرخ ارز) و سرمایه گذاری در صنایع انرژی بر به جای کاربر (تثبیت قیمت حامل ها) در طول دوره پنجساله بتوانیم هر ساله ۲ میلیون شغل ایجاد کنیم.
✅ (ح) عواید حاصل در صندوقی ذخیره شده و مطابق قانون مترقی هدفمندی، ۵۰ درصد نقدی میان تمامی مردم تقسیم شده، ۳۰ درصد خرج سرمایه گذاری در پروژه های کلان زیرساختی (ریل و بندر) و ۲۰ درصد برای جبران کسری بودجه ناشی از گران شدن ارز و انرژی به دولت اختصاص یابد. هیات امنای صندوق از میان کارشناسان خوشنام غیردولتی انتخاب شده و کلیه امور به طور شفاف به اطلاع عموم برسد.
✅ (ط) همزمان با افزایش نرخ ارز، نرخ تعرفه موثر کالاها ماهیانه ۱ درصد کاهش یابد تا اولا تورم ناشی از افزایش نرخ ارز کنترل شود و ثانیا تولیدات رانت خوار داخلی مانند خودروسازان به تدریج به ارتقای کیفیت وادار شوند.
✅ (ی) با رفع موانع کسب و کار و حذف انحصارات نرخ رشد اقتصادی کشور علی رغم تحریم ها ممکن است حتی دو رقمی شود چرا که مساعدترین کشور دنیا از لحاظ ساختار جمعیت برای رشد اقتصادی ایران است. کافی است موانع ورود در بازارهای وکالت، سردفتری، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، داروخانه ها، نانوایی ها، سلمانی ها، آموزشگاه ها، دانشگاه ها، بازار سرمایه و بازارهای پولی و بانکی برداشته شود تا حداقل دو ملیون شغل در سال ایجاد شود.
🔹 در پایان باید یادآور شوم که ممکن است ایرانیان نظرات بالا را خواب و خیال و نشدنی بدانند. اما بیایید در عرصه تورم آرزوی افغانستان شدن را از ایران و ایرانی نگیریم. الگوهای ما که تنها نباید ونزوئلا و زیمباوه و آرژانتین و یونان باشند.
🔹 و يَقُولُ لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ لاَ يَرْضَوْنَ مِنْ أَعْمَالِهِمُ اَلْقَلِيلَ وَ لاَ يَسْتَكْثِرُونَ اَلْكَثِيرَ.
✍🏻 دکتر #علی_سعدوندی
#بودجه
#کسری_بودجه
#تورم
#بهره
💠 @Masaf_Eco
#فساد
📚 اعترافات یک رانتخوار
🔹 آقای رئیسجمهور دوستت دارم، میدانی چرا؟ در سال ۹۳ تولیدی کوچکی داشتم. به دلیل اوضاع بد بازار، آن را ۱۰ میلیارد تومان فروختم و پولم را با نرخ سی و چند درصد توی چند بانک و موسسه مالی اعتباری گذاشتم و در سال ۹۶، شد ۲۲ میلیارد. علاوه بر اون، از سال ۹۳، رفتم توی کار واردات.
🔹 در گیر و دار جهش ارزی ۹۷-۹۶ بودیم که خدا رو شکر ارز ۴۲۰۰ رسید. عجب نعمتی بود. البته برای من که تونستم بگیرمش. بعدا هم که درش رو بستین و فقط برای کالاهای اساسی باز نگه داشتین، زدم تو خط واردات کالاهای اساسی!!!. عالی بود، عالی! خیلی اساسی بود!!. وارد میکردیم و با دو دست چرخاندن، تقریبا با قیمت بازار میفروختیم. سود دلچسبی بود. تازه خدای ناکرده فکر نکنید رشوه دادیما! همهاش کاملا قانونی بود!
🔹 تازه من مثل بعضی رفقا نرفتم از بورس کالا جنس بخرم و سر کوچه با قیمت بازار بفروشم و دو برابر سود کنم؛ چرا که شما بورس رو هم با ارز ۴۲۰۰ قیمتگذاری کرده بودین. اگر وارد این بیزینس شده بودم که خدا میدونه الان اوضاعم چی بود.
👈 مطالعه متن کامل (https://b2n.ir/181195)
✍🏻 #رضا_خسروشاهی
#ارز_پاشی_رانتی
#رکود
#تورم
#دولت
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
#تراژدی_برونزایی ۴:
⚠️ «رای منفی ۱۲۰ نماینده به وزارت بازرگانی»
+ اینم رأی نیاورد
- ارجا به کمیسیون دوباره
+ اینم همینطور میمونه
- ارجا به کمیسیون را به رای میگذاریم که معلوم نیست کمیسیون باید چکار بکنه
+ آره به نظرم کاری هم نمیتونه بکنه
- قابل حل نیست
+ خب ایراد شورای نگهبان یه ایراد لفظی بوده
- اصلش رأی آورده بوده ولی حالا به هر حال نظر نمایندهها جنس نیست
+ ارجا به کمیسیون را به رای گذاشتیم
- پایان رای گیری
+ تصویب شد
- بره کمیسیون ببینیم خدا چه خواهد...
+ دستور بعدی
🔹 مکالمهی بالا بخشی از مذاکرات امروز صندلیهای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گیر و دار تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی بود!
🔹 طرحی که پس از رد شورای نگهبان، چند روز پیش بهصورت چراغ خاموش در کمیسیون اجتماعی اصلاح شده بود امروز برای چندمین بار به رایگیری گذاشته شد و نمایندگان مجلس امروز با ۱۲۰ رای مخالف بار دیگر قاطعانه آن را رد کردند.
🔹 اصلاحیهی کمیسیون غیر تخصصی اجتماعی که عبارت بود از اضافه کردن شرح وظایف وزارت بازرگانی قبلی به این طرح نتوانست نمایندگان مجلس را مجاب نماید و پاسخ درستی به ایرادات وارده بر طرح بازگشتی از شورای نگهبان مبنی بر بار مالی و مغایرت با اصول ۱۳۳ و ۸۵ قانون اساسی بدهد.
🔹 در این بین تلاشهای #علی_لاریجانی رییس مجلس در رفت و برگشت این طرح و تغییر الفاظ برای رایگیری چندباره در صحن جالب توجه بود که در نهایت هم به نتیجه نرسید و نمایندگان در مقابل زیاده خواهی غیر منطقی دولت و همراهی رییس مجلس با این تصمیم ایستادند.
🔹 رییس مجلس با اصراری عجیب از ارجاع طرح به مجمع تشخیص مصلحت یا مسکوت ماندن آن جلوگیری و بر اصلاح ایرادات شورای نگهبان توسط کمیسیون غیر تخصصی اجتماعی تاکید کرد و در نهایت این طرح را با رای گیری به کمیسیون غیر تخصصی اجتماعی فرستاد تا در آن جا باز هم طرح ضد تولید تشکیل وزارت بازرگانی در سال رونق تولید بزک شود.
🔹 جالب اینجاست که در صوت گفت و گوی هیئت رئیسه مجلس هم بر تصحیح ناپذیر بودن مغایرتهای قانونی طرح فعلی تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی تصریح شده است، اما باز هم آقای رئیس از مسکوت ماندن آن سر باز میزند و اصرار دارد به هر نحو این طرح غیر کارشناسی با مهر تایید مجلس به دست دولت برسد.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
#مجلس
💠 @Masaf_Eco
#بودجه
🧮 کلیات لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق رد شود/ سیاست بودجهای دولت رکود اقتصادی را تعمیق میکند
👤 دکتر #علی_سعدوندی، اقتصاددان و استاد دانشگاه:
🔹 وقتی دولت توهم فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت در شرایط کنونی را دارد، این موضوع منجر به افزایش سطح بودجه خواهد شد. پس در بودجه بیش برآورد داریم که این بیش برآورد مستقیما تبدیل به پایه پولی خواهد شد که تورمزا است.
🔹 بیشتر از بحث فرار مالیاتی باید روی معافیتها تمرکز کرد. افرادی هستند که درآمد میلیاردی دارند اما تحت رصد سیستم مالیاتی نیستند. در واقع آن شخص تلاشی هم برای فرار مالیاتی نمیکند ولی درآمدش در جایی هم ثبت نمیشود باید جلوی اینها گرفته شود.
🔹 البته بحث واگذاری بدان صورتی که در بودجه آمده، کاملا قابل تحقق است اما ممکن است اتفاقاتی به مراتب تلختر از تجربه خصوصیسازی رخ دهد. وقتی گفته شده با «ترک تشریفات» ممکن است اموال دولت را چپاول شود.
🔹 در شرایط رکودی که بودجه و دولت تحت فشار هستند، برای وصول 50 هزار میلیارد تومان از مسیر فروش دارایی، باید چند صد هزار میلیارد تومان دارایی را با تخفیف سنگین فروخت زیرا دولت مجبور میشود داراییها را به یک چندم قیمت بفروشد. مطمئن باشید این اتفاق خواهد افتاد.
👈 مطالعه کامل (https://www.farsnews.com/news/13981001000398/)
🖋 بودجهی سال آینده باید به مقاومسازی اقتصاد در این جنگ تمام عیار اقتصادی کمک کند اما عملا به کمک دشمن خواهد رفت.
#تورم
#رکود
#مالیات
💠 @Masaf_Eco
#شفافیت
📊 چک لیست 99 آغاز به کار کرد
🔹 سامانه «چک لیست 99» با هدف شفافسازی و قابل مطالبه بودن مواضع اقتصادی گروههای سیاسی حاضر در عرصه انتخابات توسط دیدبان شفافیت و عدالت ایران به آدرس زیر آغاز بهکار کرد.
http://checklist99.com/
🔹 چک لیست فعلی در 5 محور و 40 اقدام، براساس مرور ادبیات نظری اصلاحی و تحول گرایانه در حوزههای مختلف مدیریت اقتصادی تهیه شده است.
🔹 سلولهای این چک لیست به مرور براساس رصد برنامههای ائتلافهای انتخاباتی که رسما در اطلاعیههای آنها منتشر میشود، تکمیل شده و تیک خواهد خورد.
#مجلس
#پول_کثیف
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت
💉 اعتراف ناخواستهی پزشکان به کمبود پزشک
🔹 در یکی از کانالهای پزشکی مصوبهای بارگذاری شده است که نشان میدهد سقف کشیک دستیاران ۱۲ شب در یک ماه است و نباید از این تعداد بیشتر شود.
🔹 این مصوبه دو چیز را اثبات میکند:
1️⃣ کمبود پزشک، که ناشی از انحصار در این رشتهفعالیت خدماتی است و به تحمیل بار اقتصادی ناشی از کمیابی بر آحاد جامعه دامن میزند.
2️⃣ وجود فساد خاموش اداری و بهرهکشی پزشکان از زیردستان خود (دستیاران) که موجب اعتراض درون سازمانی و خلق این مصوبه شده است.
⚠️ بنابراین جامعهی پزشکی نه تنها دچار انحصار برونی است بلکه در لایههای سازمانی و ردههای شغلی خود هم با انحصار و استثمار شدید مواجه است و برای آن راه درمانی جز شکستن انحصار وجود ندارد.
#انحصار_پزشکی
#فساد
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🏦 اوراق بهادار روسیه؛ جلیقهای ضد گلوله
🔹 شاید برای بسیار از مردم و دوستداران علم اقتصاد پاسخ به این سوال مهم باشد که چگونه میتوان از شر حجم نقدینگی سرگردان موجود در اقتصاد و گلولهی برفی تورم ناشی از آن، نرخ بهرهی روزافزون و سودهای موهومی بانکی خلاص شد.
🔹 بسیاری از کشورها به این سوال پاسخ درستی دادهاند و توانستهاند طبق قواعد اقتصاد متعارف به کنترل نظام بانکی و بهتبع آن متغیرهای اقتصادی خود اقدام کنند. در این میان برخی از کشورهای نزدیک به ما مانند #عراق و #افغانستان نیز در سالهای اخیر ثبات اقتصادی مناسبی را تجربه کردهاند.
🔹 یکی از این کشورها #روسیه است که حدود یک دهه پیش، تقریبا همزمان با کشور ما دچار موجی از تحریمهای اقتصادی خارجی شد اما برای گذران این چالش و ایمنسازی اقتصاد خود در برابر اروپا و ایالات متحده در جنگ اقتصادی دست به تحول و جراحی بنیادینی زد.
🔹 یکی از این تحولات و برنامههای اصلاح اقتصادی نظام بانکی که توسط خانم الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina)، رییس تازه نفس بانک مرکزی روسیه به اجرا درآمد توزیع اوراق قرضهی دولتی به همراه عملیات بازار باز برای کنترل نرخ تورم، بهره و برخی از شاخصهای اقتصادی بود.
🔹 در این رابطه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از فوربس مینویسد:
🔺 اوراق قرضه روسی تبدیل به اوراق بهاداری شده است که شما باید داشته باشید و نه تنها در اروپا، جایی که بازده نزدیک به صفر است، بلکه شرکتهای آمریکایی نیز که میخواهند بابت اوراق بهادار موجود پول دریافت کنند، باید آنها را داشته باشند.
🔺 با توجه به اینکه میزان اوراق قرضه با بازده منفی در جهان در حدود ۱۵ تریلیون دلار است، OFZ های ۱۰ ساله روسیه برای همه بسیار جذاب به نظر می رسند، زیرا بازده آنها به روبل حدود ۶.۴ درصد است.
بازده اوراق قرضه دلار روسیه با سررسید در سال ۲۰۲۷ بالغ بر ۴.۲۵ درصد است. اوراق قرضه دولت آلمان عموماً دارای بازده منفی ۰.۳۵- درصد است. و بازده اوراق خزانه داری ۱۰ ساله ایالات متحده فقط ۱.۸ درصد است. علاوه بر این، این کشورها بدهی خارجی دارند که میتواند سرمایهگذاران بلندمدت را بترساند. روسیه عملاً هیچ بدهی ندارد.
جیمز بارینو (James Barrineau)، مدیر گروه اوراق بهادار اقتصاد کشورهای در حال پیشرفت در شرکت سرمایهگذاری شرودرز (Schroders Investment) نیویورک گفت: آنها تبدیل به یک موجود ضد گلوله شدهاند و میتوانند بدهیهای خارجی خود را از محل ذخیره بانک مرکزی پرداخت کنند. علاوه بر این، آنها نرخ بهره را پایین میآورند. ارز شان بسیار پایدار است و آنها توانایی مالی دارند و میتوانند برای اقتصاد خود پول خرج کنند.
🔺 ذخایر ارزی روسیه بیش از ۴۳۳ میلیون دلار و ذخایر طلای پولی آن معادل ۱۰۷.۹ میلیون دلار است. اینها بزرگترین ذخایر ارزی در بین بازارهای عمده پیشرفه به جز ذخیره بیش از سه تریلیون دلاری چین است.
🔺 با توجه به نرخ بهره فوق العاده پایین اوراق قرضه دولتی اروپا و سود سهام بالاتر که توسط شرکتهای روسی پرداخت میشود، سرمایهگذاران بیشتر به اوراق بهادار روسی علاقهمند هستند.
🔺 از سال ۲۰۰۷ تعداد افراد ثبت شده به عنوان مشتری در بورس مسکو ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.
🔺 قانون حمایت از سرمایهگذاران بهبود یافته است. یک سیستم بیمه سپردهها ایجاد شده است. به دلیل رقابت با بانکهای خارجی اروپا و ایالات متحده، بانکهای پسانداز تأسیس و به سطح حرفهای ارتقاء داده شدند. بانکهای روسی طبق قوانین سختگیرتری، دقیقاً مشابه آنچه در بانکهای غربی قابل اجرا است، تکمیل شدند. سیستم بانکی روسیه آهسته آهسته تنظیم و روبراه میشود.
🔺 انتظار می رود، تولید ناخالص ملی روسیه در سال آینده تقریبا دو درصد افزایش یابد.
#بانک
#تورم
#بهره
#اوراق_قرضه
💠 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
‼️ کلیات بودجه تصویب شد!
🔹 کلیات لایحه بودجه ۹۹ در نشست کمیسیون تلفیق به تصویب رسید؛ ۲۱ عضو کمیسیون به کلیات لایحه رای مثبت دادند و ۱۷ نفر با کلیات مخالفت کردند؛ یک نماینده نیز رأی ممتنع داد و شش نماینده در هنگام رأیگیری در نشست کمیسیون حضور نداشتند.
🖋 نمایندگان مجلس بر بودجه نویسی ناقص و مخرب دولت صحه گذاشتند و مسلما شریک عواقب اقتصادی آن در آینده خواهند بود. نام نمایندگان بالا را به خاطر بسپارید.
#بودجه
#شفافیت
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_کسب_و_کار
🔖 مجوز دفتر اسناد رسمی و داروخانه آزاد شد!
🔹 در سی و سومین نشست هیأت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی، رفع انحصار از مجوز سر دفتری و تأسیس داروخانهها اتخاذ شد.
🖋 این تصمیم اولین گام در شکست انحصار از دو رشتهفعالیت انحصارطلب به شمار میرود که میتواند چندهزار شغل ایجاد کند و هزینههای خدمات را بهطور معنیداری تعدیل کند.
امید است بهبود بازار کسب و کار و توزیع مناسب خدمات سلامت و حقوقی با شکست انحصار در فرایند جذب پزشکی و وکالت نیز رخ دهد.
#انحصار_وکالت
#انحصار_پزشکی
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🍠 پیداکنید لبوفروش را...
🔹 اخیرا یکی از تئوریسینهای سیاسی دولت تدبیر و امید در سخنرانی خود اظهار کرده که راه حل مشکل فساد در ایران ارتباط مستقیم و بیپرده با دنیا است. این پژوهشگر حوزهی علوم سیاسی و تاریخ معاصر میگوید حل مشکل فساد اقتصادی و نظام بانکی کشور فقط در گرو جهانی شدن سیستم بانکی و شفافیت بینالمللی آن است.
⚠️ آقای #سریع_القلم در حالی دم از شفافیت میزند که دولت تحت حمایت و مشاورهی ایشان جز غیرشفافترین و فسادزاترین دولتهای ایران بوده است. ایشان همچنین در یک مغالطهی واضح شفافیت را منحصر به ارتباط با دنیا میکند در حالی که ما هنوز مرحلهی شفافیت نسبی نظامات اداری، سیاسی و اقتصادی داخلی را هم شروع نکردهایم و بر چالشها و زوایای مختلف آن اشراف کامل نداریم، چه رسد به اینکه بخواهیم الزامات شفافیت بینالمللی و عواقب غیر قابل پیشبینی آن را صرفا با ادعای راه حل رفع فساد پذیرفته و نسبت به آن متعهد شویم.
❗️ از سوی دیگر ایشان گویا با نظام بانکی پیچیده و شترگاوپلنگی در ایران و عدم تجانس آن با نظام پولی و بانکی بینالمللی آگاه نیستند و از عواقب خطرناک پیوستن به شبکهی بانکی جهانی و درنوردیده شدن توسط آن بدون طی دوران گذار و اصلاحات اولیهی داخلی اطلاع ندارند که چنین نسخهپیچی سطحی انجام دادهاند!
🔹 در پایان باید گفت که این پیشنهاد بیش از اینکه از سابقهی نامبرده در مکتب نیاوران و تفکرات شبه لیبرالی حاکم بر آن منبعث شده باشد، در مقطع کنونی نشانهای از عزم همهجانبهی بازوان کارشناسی و آکادمیک وابسته به بدنهی دولتی برای اقناعسازی و تسهیلگری فرایند تصویب برنامههای برونزایی مانند #FATF است.
🔹 طبق تعاریف فساد و شفافیت مد نظر نظام جهانی که بهواسطهی برنامههایی همچون FATF از مقام تئوری به مقام اجرا درآمده و برای کشورهایی همچون ما نسخهپیچی شده است، ما موظف خواهیم شد که در کشاکش جنگ همهجانبهی اقتصادی و تحریمهای همهجانبهی اقتصادی، صنعتی، آموزشی، خوراکی، دارویی و غیره جزئیات دادههای تراکنشهای بانکی و مبدا و مقصد آن را در اختیار نهادهای بینالمللی که ارتباط نزدیکی با تحریمکنندگان دارند یا توسط ایشان اداره میشوند بگذاریم.
🔹 در این بین افراد سیاسی غیر متخصص و رسانههای معلومالحال مسئول جاده صاف کن قانونی شدن خودتحریمیها در این کارزار حیاتی بین المللی اقتصادی شدهاند. پیدا کنید لبوفروش را...
#شفافیت
#خودتحریمی
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🇧🇭 تصویب «قانون داخلی» راهبرد قطر در مبارزه با پولشویی
🔹 روز جمعه گذشته مقامات بانک مرکزی قطر اعلام کردند این کشور پس از ۲ سال تلاش، قانونی داخلی را در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به تصویب رساندهاست. بر اساس ادعای رسانههای قطری در این قانون تلاش شده است با نوآوریهای لازم، از روشهای جدید پولشویی جلوگیری شود و بر اساس آن قوانین سختی در بخش مالی این کشور اعمال میشود.
🔹 این قانون روز ۵شنبه از سوی امیر قطر به تصویب رسید و از روز جمعه یعنی ۲ روز قبل، از سوی بانک مرکزی این کشور به نهادهای داخلی ابلاغ شد.
مقامات قطری اعلام کردهاند در تصویب قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، توجهی ویژه به تحولات عرصه بینالملل و توصیههای نهادهای بینالمللی همچون FATF داشتهاند؛ اما در عین حال بر اساس اعلام بانک مرکزی قطر، این قانون به طور کامل یک قانون داخلی محسوب میشود و از سوی بانک مرکزی قطر و کمیته مبارزه با پولشویی در این کشور مورد تصویب و اجرا قرار گرفته است.
🔹 مقامات قطری همچنین معتقدند تصویب قانون جدید، نشان از عزم این کشور برای مبارزه با پولشویی دارد و این کشور توانسته است در این زمینه به کشوری پیشرو در بین کشورهای منطقه تبدیل شود.
🔹 بر اساس اعلام بانک مرکزی قطر، در فرآیند ۲ ساله تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی، علاوه بر این بانک، وزارتخانهها و دیگر دستگاههای دولتی و حاکمیتی مهم قطر نیز مشارکت داشتهاند.
به طور خاص قطر نهادی با عنوان «کمیته ملی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم» راهاندازی نموده است که وظیفه آن محافظت از نظام پولی و مالی این کشور در برابر نقل و انتقال غیرقانونی پول است. این نهاد با ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف داخلی، نقشی ویژه در تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی در قطر داشته است.
⚠️ اما نکته مهم اینکه این نهاد نیز عملا یک نهاد دولتی در قطر است و بر اساس قوانین داخلی این کشور فعالیت میکند. به بیان دیگر بر اساس بیانیههای منتشر شده از سوی نهادهای قطری، عملا هیچ نهاد خارجی و غیرقطری در تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی در این کشور نقش نداشته است.
❗️ اما نکته تعجب بر انگیز اینکه پس از انتشار خبر تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی در قطر، برخی رسانههای داخلی، که عمدتا موافق مواضع دولت در این زمینه هستند، با انتخاب تیتر «قطر FATF را تصویب کرد» این واقعه را پوشش دادهاند.
🔹 این درحالیست که FATF یک نهاد بینالمللی در حوزه مبارزه با پولشویی است که در زمینه «پیشنهاد راهکارهای مبارزه با پولشویی» و «همکاریهای بینالمللی در این زمینه» فعالیت میکند. کارشناسان معتقدند توصیههای این نهاد بینالمللی در مبارزه با پولشویی میتواند متناسب با شرایط داخلی هر کشور مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما تصویب یک قانون داخلی در این زمینه به هیچ عنوان به معنی «تصویب FATF» نیست و استفاده از این عبارت نشان دهنده بیاطلاعی رسانههای مذکور در این زمینه است.
🔹 در ایران نیز سالهاست جای خالی تصویب یک قانون کامل و بازدارنده در زمینه مبارزه با پولشویی به شدت احساس میشود و این مسئله بارها از سوی کارشناسان داخلی از دولت مورد مطالبه قرار گرفته است.
⛔️ در این زمینه پیشنهادهای FATF در زمینه روشهای مبارزه با پولشویی، تا جایی که به مسئله اشتراک گذاری اطلاعات داخلی با نهادهای خارجی مرتبط نمیشود، میتواند مورد توجه قانونگذاران ایرانی قرار بگیرد. اما به دلیل شرایط تحریمی کنونی و ضرورت حفاظت از اطلاعات تبادلات مالی بازرگانان ایرانی در برابر کشورهای تحریم کننده، همکاری با FATF و دیگر نهادهای بینالمللی، در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات داخلی با نهادهای خارجی باید با احتیاط کامل همراه گردد.
✍🏻 #میرهادی_رهگشای
#اقتصاد_بین_الملل
#تحریم
#پول_کثیف
#FATF
💠 @Masaf_Eco
#توییت
🔍 بازخوانی شگرد همیشگی دولت تدبیر و امید برای پیش بردن حرف زور خود!
«اول تهدید کردند کسی نقد نکند
بعد به دروغ گفتند شورای امنیت نامه داده
بعد گفتند روحانی قهر میکند
بعد شایعه کردند رهبری نامه دادهاند
بعد از بالا به رسانهها فشار آوردند
ببخشید آقایان! میشه به جای این بچهبازیها، به سوالات و نقدهای منتقدان پاسخ دهید؟»
✍🏻 #سید_امیر_سیاح
🖋 این همان روشهایی است که دولت بیش از یک سال است برای تشکیل غیر قانونی #وزارت_واردات به کار بسته است.
#بودجه
#دولت
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
#تراژدی_برونزایی ۵:
⚠️ «هرجا سخن از لابی است نام علی لاریجانی میدرخشد!»
🔹 طرح تشکیل وزارت بازرگانی که تصویب آن به شدت مورد حمایت دولت است، در تاریخ ۳ مهرماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای طی کردن ادامه فرایندهای قانونی راهی شورای نگهبان شد. شورای نگهبان در جریان بررسی، تبصره های ۱، ۳ و ۴ طرح مذکور را محل ایراد دانست و آن را به مجلس برگرداند.
🔹 بعد از ایرادات شورای نگهبان، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طرح تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام دانست و با تصویب آن مخالفت کرد.
❗️ با این وجود، در اقدامی غیر متعارف و نادر که ناشی از فشار #علی_لاریجانی رئیس مجلس به هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، این هیئت مخالفت خود را با طرح تشکیل وزارت بازرگانی پس گرفت.
⚠️ همزمان با این تحولات، #عبدالرضا_عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از سوی رئیس مجلس مامور به رفع ایرادات شورای نگهبان و ارجاع سریع طرح به صحن علنی مجلس شد.
⁉️ در همین راستا، جلسهای فوری و بدون حضور مخالفان طرح تشکیل وزارت بازرگانی به میزبانی کمیسیون اجتماعی مجلس در ساعت 7 صبح ۲۵ آذرماه برگزار شد و این طرح مجددا راهی صحن علنی مجلس شد.
👤 #علی_ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره به خبرنگار فارس گفت:
۲۴ آذرماه به کمیسیون کشاورزی اطلاع دادند، ساعت ۷ صبح فردا (۲۵ آذر ماه) جلسه ای برای تعیین تکلیف کردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی برگزار خواهد. نحوه اطلاع رسانی به شکلی بود که کسی در جلسه حضور پیدا نکند. بنده هم به عنوان نماینده کمیسیون کشاورزی نتوانستم در جلسه حضور پیدا کنم.
تشکیل وزارت بازرگانی هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد.
👤 #سهیلا_جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت:
متاسفانه به صورت ناگهانی، کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه ای برای رفع ایرادات طرح تشکیل وزارت بازرگانی اعاده شده از سوی شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص، تشکیل داد. من در جلسه حضور نداشتم. احتمالا دوستان مجددا به دنبال امضاء جمع کردن بودند.
در وضعیت فعلی کشور، فرصتی برای تشکیل وزارتخانه جدید نداریم. تشکیل وزارتخانه جدید، بار مالی زیادی دارد. ایجاد وزارت بازرگانی رکود و تورم به همراه دارد.
✍🏻 دانا
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
#رکود
#تورم
💠 @Masaf_Eco
هدایت شده از موسسه مصاف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
👤 استاد #رائفی_پور - « آموزش پولی »
🌐 دانلود با کیفیت های مخلتف 👇
masaf.ir/Raefipour/post/32680
✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف
@Masaf
#بودجه
⛔️ کسری بودجه ۹۹ دولت، ۱۳۱ هزار میلیارد تومان
🔹 مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور» کسری بودجه سال آینده دولت را حداقل ۱۳۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و درباره تبعات سنگین تامین کسری بودجه ۹۹ از محل استقراض از بانک مرکزی و برداشت از صندوق توسعه ملی هشدار داد.
🖋 کلیات بودجهی ۹۹ درحالی در مجلس شورای اسلامی با تهدیدها و لابیهای دولت به تصویب رسید که اقتصاددانان و مراکز پژوهشی متعددی نسبت به بحرانآفرین بودن این بودجه هشدارهای جدی داده بودند.
#دولت
#کسری_بودجه
#رکود
#تورم
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت
💉 اعتراف صریح پزشکان به کمبود پزشک
🔹 یک کانال خبری پزشکی اعلام کرده که طرح شبانهروزی شدن پزشک خانواده در یکی از استانها به علت #کمبود_پزشک اجرا نخواهد شد.
🖋 در حالی جامعهی پزشکی کشور در مقابل شکست انحصار پذیرش دانشجوی پزشکی مقاومت میکند، که در جای جای کشور مردم باید هزینهی مالی و جانی ناشی از عرضهی ناکافی خدمات تخصصی و عمومی پزشکی و انحصارطلبی قشر محدودی را بپردازند.
#انحصار_پزشکی
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🎲 قمار دو سر باخت بیتدبیری / تراژیکتر از جنگ و صلح
۱ از ۲
🔹 اخیرا یکی از مسئولین دولتی در یک سخنرانی طی اظهار نظری شاذ بیان کرده که علت محقق نشدن وعدههای انتخاباتی دولت تدبیر و امید، تغییر وضعیت از صلح به جنگ است!
🔹 هرچند این سخنرانی هم مانند بسیاری از گفتارها و کردارهای قبلی دولتمردان جز فرافکنی و جنگ روانی برای پوشاندن ناکارآمدیها و بیکفایتیها، هدف دیگری را دنبال نمیکند و ارزش تحلیل کارشناسی ندارد اما جهت یادآوری به ملت شریف ایران نکاتی عرض خواهد شد.
🔹 مردم شریف ایران باید بدانند که جنگ و تحریمهای اقتصادی ایالات متحده علیه ایران پس از انقلاب اسلامی آغاز شده و به فراخور دشمنی در مقابل سیاستهای حکومتی یا دولتی ایران شدت و ضعف داشته اما در این چهل ساله هیچگاه لغو نشده است.
⚠️ نقطهی اوج این تحریمها در ۱۰ دیماه ۱۳۹۰ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۱) در زمان دولت دهم ایران و توسط باراک حسین اوباما، همان رئیس جمهور مودب و باهوش(!) ایالات متحده رقم خورد. در این دوره از تحریمها بانک مرکزی ج.ا.ا. برای اولین بار به لیست جدیدترین و سختترین تحریمهای وزارت خزانهداری ایالات متحده وارد شد. برای توصیف این خباثت بیسابقه در یک جمله باید گفت، هنگامی که در فضای سیاسی بینالملل بخواهند نظام سیاسی کشوری را سرنگون کنند ابتدا بانک مرکزی آن را تحریم میکنند. تحریم بانک مرکزی بهعنوان تیر خلاص بر اقتصاد یک کشور و مقدمهی تغییر حاکمیت سیاسی آن است.
❗️ مجموع تحریمهای ثانویه و اولیه علیه ایران، نظامی از شدیدترین تحریمهای یکجانبه جهان را ایجاد کرده بود که به گفته اوباما و مقامات وزارت خزانهداری آمریکا، تاکنون علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود. متخصصان، این تحریمها را حتی از تحریمهای همهجانبه سازمان ملل علیه عراق و لیبی نیز شدیدتر و پیچیدهتر میدانستند. تحریم بانکهای مرکزی عراق و لیبی باعث تضعیف شدید اقتصاد این کشورها و درنهایت جنگ و سقوط حکومت صدام و قذافی شد.
🔹 چنانچه پس از اعمال این تحریم علیه بانک مرکزی شاهد کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ ارز، تورم و رکود اقتصادی یا نرخ رشد منفی برای اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۱ بودیم.
👈 قسمت دوم یادداشت
#اقتصاد_بین_الملل
#جنگ_و_صلح
#دولت
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
🎲 قمار دو سر باخت بیتدبیری / تراژیکتر از جنگ و صلح
۲ از ۲
👈 قسمت اول یادداشت
‼️ دولت یازدهم و دوازدهم بدون توجه دقیق به نظام تحریمی منحصر به فرد و بینظیر ایالات متحده علیه ایران، تمام توانمندی سیاسی خود را معطوف به مذاکره برای رفع این نظام تحریمی مستحکم، پیچیده و تودرتو نمود و خود را از ظرفیتهای اقتصاد داخلی و حرکت به سمت اقتصاد درونزا دور کرد. این در حالی است که محتمل بودن رفع تحریمهای اقتصادی منافاتی با رشد و پرورش اقتصاد بومی و داخلی نداشت و دولت میتوانست از این فرصت برای کاهش ریسک شکست مذاکرات یا حتی مکمل داخلی گشایش بعد از تحریم استفاده کند.
🔹 اما دولت تدبیر و امید با نادیده گرفتن ظرفیتهای اقتصاد داخلی و با بی توجهی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی تحت شرایط تحریم به اصطلاح، همهی تخم مرغهای خود را در سبد مذاکرهای گذاشت که با تغییر ریاست جمهوری ایالات متحده رسما و عملا نقض شد و هزینههای آشکار و ضمنی سنگینی به کشور تحمیل کرد.
⚠️ تا اینکه در ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ (۱۵ می سال ۲۰۱۸) بانک مرکزی ج.ا.ا توسط دولت دونالد جان ترامپ، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده برای سومین بار تحریم شد، اما این تحریم بهلحاظ فنی محدودیت اقتصادی زیادتری نسبت به تحریمهای پیش از خود برای ما ایجاد نمیکرد؛ زیرا در جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، اهم اقدامات خصمانه تا پیش از این تحریم انجام و به اصطلاح قلههای بزرگ تحریم فتح شده بود و فتح تپههای تحریم وضع را بدتر از قبل نخواهد کرد.
♦️ ملت شریف ایران باید بدانند که ما از سال ۹۲ تا امسال فرصت داشتهایم اقتصاد خود را از تکانههای بیرونی مصون کنیم اما نکردهایم. ما فرصت داشتهایم زیرساخت بومی اقتصاد خود را با تکیه بر تقویت سرمایهگذاری و هدایت حجم عظیم نقدینگی به سمت رشتهفعالیتهای تولیدی و خدماتی داخلی مستحکم کنیم و چرخ رونق و اشتغال را بچرخانیم اما همه چیز را به مذاکره با کسانی که برگ برندهی بینالمللی اقتصادی و سیاسی را در اختیار داشتند گره زدهایم و در یک قمار دوسرباخت، هرچه دادیم هیچ نستاندیم!
♦️ ملت فهیم ایران میدانند که جنگ اقتصادی خیلی وقت است شروع شده و هر کس بخواهد به بهانهی این جنگ، گنجشک ناکارآمدی و بیلیاقتی خود را رنگ و بهجای قناری مظلوم در قفس به ایشان غالب کند، یا نادان است یا دیگران را اینگونه میپندارد؛ وگرنه در زمان صلح چه نیاز به مذاکره است؟!
♦️ به فرض که خود را به تغافل زده و قبول کردیم قبلا صلح بوده است و حالا جنگ؛ لطفا سه مورد از دستاوردهای اقتصادی زمان صلح خود را با جزئیات نام برید!
پینگار:
جنگ و صلحی که تولستوی انقلابی تعریف میکند روایت مقاومت شرق تزاری در مقابل غرب ناپلئونی است؛ اما جنگ و صلحی که غربگرایان تعریف میکنند برخاسته از تراژدی خودناباوری و خودکمبینی شرق مستاصل پشیمان از انقلاب در مقابل غرب وحشی کدخدامنش آقای دنیا است.
#اقتصاد_بین_الملل
#جنگ_و_صلح
#دولت
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_کلان
‼️ ابرحماقت سیاستی
👤 دکتر #علی_سعدوندی، اقتصاددان:
🔹 تصویر بالا نشان میدهد زمانی که کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به سرمایهگذاری برای ایجاد اشتغال و کاهش تورم داشته، سیاست معکوس در پیش گرفته شده و نه تنها نسبت بدهی ملی افزایش نداشته که کاهش نیز یافته است. سیاست «همراه چرخهای» یا به عبارتی «خودتحریمی» با تمام قوا به پیش می رود که منجر به اهرمزدایی (Deleveraging) در اقتصاد کشور شده است.
🔹 ایران عزیز به آزمایشگاه نظریات ورشکسته اقتصادی تبدیل شده است. چه بسا حماقتهای ملی در آینده در دانشگاه «شیکاگو» تدریس شود تا درسی برای سیاستگذاران سایر کشورها باشد.
🖋 دولت تدبیر و امید پس از نقض برجام توسط طرفین خارجی و شکست مذاکرات رفع تحریم، برای مصونماندن از خطرات احتمالی اقتصادی دست به اجرای سیاستهای انقباضی و ریاضتی زده است که این کار بر رکود حاکم بر تولید و بازار خواهد افزود و وضع را بدتر از قبل خواهد کرد.
#رکود
#دولت
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
⁉️ آیا FATF؛ پیش شرط مذاکره نفت در برابر غذا است؟
🔹 دولت در لایحه بودجه ۹۹، یکی از منابع درآمدی خود را فروش ۱ میلیون بشکه نفت در روز پیشبینی کرده است. این درحالی است که به نظر میرسد در این شرایط فروش نفت ایران کمتر از اینها باشد. وزارت نفت آماری از این موضوع ارائه نمیدهد، اما سایر منابع آماری فروش حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت را برای ایران تخمین زدهاند.
🔹 به طور مثال در شهریور سال ۸۹ بلومبرگ در گزارشی میگوید شرکت تحقیقاتی کپلر در پاریس میزان صادرات نفت ایران را حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زده است، شرکت جنسکیپ که حرکت کشتیها را رصد میکند، میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران را بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون بشکه در مقاطع مختلف متغییر دانسته، کارشناس مطالعات انرژی و امنیت خاورمیانه نیز فروش نفت ایران را در حدود ۱۰۰هزار بشکه تخمین زده است و پایگاه تحقیقات اقتصادی فِرِد نیز میانگین فروش نفت ایران در سال ۲۰۱۹ را حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده است.
🔹 بنابراین با توجه به این آمار به نظر نمی رسد که فروش نفت ایران در خوشبینانهترین حالت به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه برسد و آمار ۱ میلیون فروش نفت که در بودجه به آن اشاره شده کاملا غیر واقعی است. بنابراین دولت برای کسب درآمد ادعایی در بودجه احتمالا مجبور است مجددا دست به دامن غرب شود و این موضوع را می توان از سفر به ژاپن که سفیر مذاکراتی آمریکاست یا چشم داشت برخی مسئولین به پیشنهاد فرانسه که در واقع طراح توافقات احتمالی است مشاهده کرد.
🔹 اما غربیها همانطور که پیش از این و حتی در برجام هم نشان دادهاند، حاضر نیستند هیچ امتیازی به ایران دهند و تنها درصورتی حاضر خواهند بود چنین فروش نفتی را برای ایران تضمین کنند که درآمدهای نفتی با نظر آنها خرج شود.
🔹 فروش نفت ایران اکنون در تحریم است و ایران مجبور است با استفاده از دور زدن تحریم ها و روشهایی مثل تغییر نام منشا و پنهان کردن مشتری تسویه مالی فروش نفت را انجام دهد و از درآمدهای آن استفاده کند. اما آمریکاییها و غرب میخواهند با تحمیل کنوانسیونهایی مانند پالرمو اقدامات ایران برای دور زدن تحریمها را با تعهدات این کنوانسیون خنثی کنند و در ازای آن ضمن باز کردن درِ مذاکره در موضوعات جدید مانند مسئله موشکی فروش احتمالی نفت ایران تا ۱ میلیون بشکه را به شرطی قبول کنند که درآمد حاصل از آن زیر نظر آنها مصرف شود.
🔹 در واقع تا پیش از این اگر ایران ۵۰۰ هزار بشکه نفت به فروش میرساند با استفاده از دور زدن تحریمها به آنها دسترسی پیدا میکرد، اما با پذیرش کنوانسیونهای مرتبط با FATF، حتی اگر ۱میلیون بشکه نفت به فروش برسد، به این خاطر که باید مقصد و مبدا پولها مشخص شود، این درآمدها نمیتواند آزادانه در دسترس ایران قرار گیرد.
🔹 چراکه با این کار و با توجه به اینکه نظام مالی ایران در لیست تحریم آمریکا هستند، بانکهای خارجی از ترس قطع شدن دسترسیشان به نظام مالی آمریکا حاضر به همکاری با ایران نیستند. بنابراین با شفاف شدن اطلاعات انتقال پول ایران برای سایرین و باتوجه به سازوکار تحریمی و قرار داشتن کل نظام بانکی ایران در تحریم آمریکا، ایران صرفا می تواند پول نفت خود را صرف خرید کالاهای بشردوستانه، غذا و امثال آن کند.
👈 مطالعه یادداشت کامل
✍🏻 #سید_حامد_ترابی
#اقتصاد_بین_الملل
#اقتصاد_انرژی
#خودتحریمی
#تحریم
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_بین_الملل
🔹 برخلاف بیشتر کشورهای در حال توسعه که در سال قبل میلادی رشد اقتصادی مثبت یا قابل توجهی داشتند؛ اقتصاد ایران در سال ٢٠١٩ میلادی مجددا با رشد منفی، ٩٪ کوچکتر شده است.
🔹 این در حالی است که در سند چشمانداز ١۴٠۴ ایران باید به مدت ٢٠ سال برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی جهانی رشد اقتصادی سالانه ٨ درصدی را کسب کند.
🔹 توجه نکردن به ظرفیتهای داخلی و بومی اقتصاد در سالهای گذشته بر عمق رکود و محدودیتهای ناشی از تحریم اقتصادی دامن زده و از عوامل اصلی رشد منفی در این دوران است.
#رکود
#اقصاد_کلان
💠 @Masaf_Eco
#توییت
«حالکه چهلم حوادث آبان بهخیر گذشت و مردم در ۹ دی با نظام تجدید بیعت کردند، وقتشه پاسخ این ۵ سوال روشن شود:
۱.طراح طرح بنزینی چه کسی بود؟
۲.محاسبات و اسناد پشتیبان این طرح کجاست؟
۳.چرا وزیرنفت تغییر قیمت بنزین را تکذیب میکرد؟
۴.تعداد واقعی کشتهها چقدر است؟
۵.چراکسی عذرخواهی نمیکند؟»
📲 yun.ir/ima
✍🏻 #سید_امیر_سیاح
🖋 البته قبل از پاسخ به این سوالها باید مطمئن شویم سیاست بنزینی در زمان صلح بوده یا جنگ، که خدای نکرده سوالاتمان بیربط تلقی نشود.
#اقتصاد_انرژی
#بنزین
#دولت
#جنگ_و_صلح
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
⛔️ FATF در کاهش پولشویی در سطح جهان موفق نبوده است!
🔹 یکی از معضلات پیش روی کشورهای جهان در عرصه بینالملل، مسئله نقل و انتقال پولهای کثیفِ حاصل از فعالیتهای مجرمانه در نظام بانکی کشورهاست.
🔹 درحال حاضر بسیاری از مجرمین و فعالین در کسب و کارهای غیرقانونی توانستهاند با تدابیری منابع مالی حاصل از اقدامات خود را به بخشهای املاک و مستغلات، هنر، خرید اوراق و دیگر بخشهای اقتصادی کشورها وارد نمایند.
🔹 برای مقابله با این روند و جلوگیری از شست و شوی پولهای کثیف و ورود آنها به نظامهای اقتصادی کشورها، کشورهای جهان در طول دهههای اخیر اقدامات متعددی را در سطح ملی و جهانی در دستورکار قرار دادهاند؛ که یکی از این اقدامات راهاندازی FATF بوده است.
🔹 این نهاد که مقر آن در شهر پاریس فرانسه قرار دارد، وظیفه مقابله با تأمین مالی فعالیتهای غیرقانونی در سطح بینالمللی را به عهده داشته است و در این زمینه به کشورهای جهان مشاوره میدهد.
🔹 نهاد FATF در سال ۱۹۷۹ و از سوی کشورهای «گروه ۷» شامل آمریکا و متحدین اقتصادی این کشور تأسیس شد و مهمترین هدف این نهاد در آن زمان مبارزه با تأمین مالی قاچاق مواد مخدر بود. در دوران پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در آمریکا، این سازمان به طور ویژه به حوزه جلوگیری از تأمین مالی تروریسم نیز ورود کرده است.
🔹 از آن زمان تا به حال این نهاد توانسته است مشارکت کشورهای بیشتری را به خود جلب نماید. FATF اکنون ۳۹ عضو از سراسر جهان دارد و دستورالعملهای آن در بسیاری از بانکهای جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.
🔹 مهمترین ابزار FATF در همراه نمودن کشورها با توصیههای خود، وارد کردن آنها به لیست کشورهای مشکوک و در نهایت لیست سیاه است. ورود کشورها به لیست سیاه عملا یک هشدار به دیگر کشورهای جهان است و نشان از آن دارد که همکاری مالی با کشور مدنظر، از ریسک بالایی از نظر تأمین مالی غیرقانونی برخوردار است.
🔹 هرچند اساسا قوانین FATF الزام آور نیست و اگر کشورها و تمایل به ادامه همکاری با یک کشور و یا نهاد مالی خاص داشته باشند، قرار گرفتن در لیست سیاه مانعی قانونی برای این امر محسوب نمیشود.
🔹 اما نکته مهم اینکه با وجود سابقه ۴۰ ساله FATF در تدوین قوانین بینالمللی، عملا در طول این مدت دستاورد خاصی در عرصه مبارزه با پولشویی در سطح بینالملل بدست نیاورده است و اکنون بسیاری از کشورهای جهان، از جمله کشورهای بزرگ اروپایی عضو FATF، در مقابله با پولشویی بسیار ضعیف عمل میکنند.
🔹 در طول دهههای اخیر و با توسعه تبادلات مالی و بانکی، فعالیتهای مجرمانه و غیرقانونی نیز توانستهاند به مرور زمان خود را با شرایط تطبیق دهند و همچنان از نظام بانکی کشورهای بزرگ غربی برای شست و شوی پولهای آلوده خود استفاده میکنند.
🔹 به طور خاص در طول سالهای اخیر پروندههای پولشویی گستردهای در کشورهای شرق اروپا و همچنین هلند و بریتانیا در زمینه نقل و انتقال پولهای غیرقانونی کلان با استفاده از نظام بانکی کشورها، رسانهای شده است که نشان از آزادی فعالیتهای غیرقانونی در استفاده از نظام بانکی این کشورها دارد.
⛔️ دلیل اصلی عدم موفقیت در مبارزه با پولشویی با وجود راهاندازی FATF به عنوان نهادی بینالمللی در این زمینه، عدم استفاده از قوانین بازدارنده در سطح ملی و نبود عزم در بین دولتمردان کشورهای بزرگ است.
⚠️ به بیان دیگر تنها زمانی پولشویی قابل رفع است که کشورها در سطح ملی عزم مقابله با آن را داشته باشند و قوانین مناسب برای آن را تصویب و اجرا نمایند.
👈 منبع: بلومبرگ
✍🏻 #میرهادی_رهگشای
#پول_کثیف
#خودتحریمی
#FATF
💠 @Masaf_Eco